PDA

View Full Version : En av fire forsinket


The Ticketor
12-07-2006, 09:03
En av fire fra Gardermoen forsinket

Både Norwegian og SAS Braathens slet med store forsinkelser i juni.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=122754

LN-KGL
12-07-2006, 09:58
Og frem til nå i dag punktligheten som følger:
Selskap - Avganger hittil i dag - Forsinkede avganger hittil i dag - Punktlighet
SAS Braathens - 36 - 3 - 92%
Norwegian - 13 - 1 - 92%
Widerøe - 3 - 0 - 100%
Andre selskaper - 28 - 3 - 89%
Totalt OSL - 80 - 7 - 91%

Denne oversikten finnes her (http://www.osl.no/Default.aspx?rqcall=index.asp%3fstartID%3d%26strUr l%3d%2f%2fflytider%2fpunktlighet-oslno.asp%3favgang%3dtrue%26showInLang%3d%26oslfra me%3d1%26menuid%3d1001292%26menuid_1%3d1001292%26t opExpand%3d1000119%26subExpand%3d%26pid_1%3d100041 7%26l%3d2)

Hurum
12-07-2006, 10:04
Og ser en på internettsidene til OSL vil en se at Gardermoen sliter mye med punktligheten. Virker som Gardermoen aldri har vært dårligere på punktlighet enn i år. I juni var kun 71% av flyene i rute

LN-KGL
12-07-2006, 11:04
Etter en kvikk snarvei innom Excel, så ser tallene for OSL slik ut

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/Punktlighet_OSL.jpg

Ut fra dette kan vi se at den første riktig dårlige måneden var november 2004 - etter det har det med få unntak vær en nedadgående trend. Det er ikke så overraskende å finne igjen at toppmåneder trafikkemessig har dårlige punktlighetstall (se under graf for passasjerantall). Med andre ord ser OSL ut til å være "sprengt" kapasitetsmessig slikt den opereres i dag (prognose for dette årets passasjerantall er 17,6 mill og terminalen er designet for 17,5 mill). Dette kommer best til syne sist måned - all time high for passasjerer og all time low for punktlighet. Selvsagt spiller faktorer som høy utnyttelse av fly, lav bemanning på ATC-tjenester, aksjoner fra forskjellige hold og været inn, men trenden er klar - Avinor må få ut fingen øyeblikkelig med fjerne flaskehalsene i dagens terminal. Disse flaskehalsene ser ut til å være innsjekkfasilteter, sikkerhetskontroll, inngangssjekk til Utenland (bare en sluse med to kontrollører i dag - den andre slusen så jeg var merket med Bare for personell) og bagasjefasiliteter ved ankomst. Hvis disse flaskehalsene fjernes får vi bare leve med at prosjekt Terminal B drar ut litt i tid og bussing kan bli mer hyppig.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/Passasjerantall_OSL.jpg

The Ticketor
12-07-2006, 11:05
Pent, Kurt.

Superhai
13-07-2006, 09:34
http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____2000.aspx