View Full Version : Finnair får flynekt til Svalbard
BraathensSafe1985
29-03-2016, 21:54
Finnair får flynekt til Svalbard: – En hindring av reiselivsutviklingen
Det finske flyselskapet Finnair nektes å fly til Svalbard av norske myndigheter – på grunn av en 40 år gammel avtale.
http://www.nrk.no/troms/finnair-far-flynekt-til-svalbard_-_-en-hindring-av-reiselivsutviklingen-1.12875210
Hvis jeg leser den bilaterale avtalen rett, så burde det være rimelig greit å endre hvilke ruter som kan flys:
"Modifications to the Annex to this Agreement may be made by direct agreement between
the competent aeronautical authorities of the Contracting Parties and shall enter into
force upon notification through diplomatic channels."
https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%202139/v2139.pdf (side 420, PDF-side 140)
Her er det vel bare å legge til Longyerbyen-Helsinki t/r til denne lista:
a) Helsinki-Oslo v.v.,
b) Helsinki-Stockholm-Oslo v.v. or Turku-Stockholm-OsIo v.v., may be operated seven
times a week,
c) Ivalo-Kirkenes v.v.,
d) Ivalo-Alta v.v.
(https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%202265/v2265.pdf side 346/392)
Snodig, men det står jo lite om hvorfor de har fått avslag i denne saken.
Hvis jeg leser den bilaterale avtalen rett, så burde det være rimelig greit å endre hvilke ruter som kan flys:
"Modifications to the Annex to this Agreement may be made by direct agreement between
the competent aeronautical authorities of the Contracting Parties and shall enter into
force upon notification through diplomatic channels."
https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%202139/v2139.pdf (side 420, PDF-side 140)
Her er det vel bare å legge til Longyerbyen-Helsinki t/r til denne lista:
a) Helsinki-Oslo v.v.,
b) Helsinki-Stockholm-Oslo v.v. or Turku-Stockholm-OsIo v.v., may be operated seven
times a week,
c) Ivalo-Kirkenes v.v.,
d) Ivalo-Alta v.v.
(https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%202265/v2265.pdf side 346/392)
Dette kan da umulig være gjeldende lenger, da open skies gjelder mellom Norge og Finland. Det må dreie seg om noe som gjelder spesielt for Svalbard.
Dette kan da umulig være gjeldende lenger, da open skies gjelder mellom Norge og Finland. Det må dreie seg om noe som gjelder spesielt for Svalbard.
Ja, står som faktaboks i artikkelen:
Norge har en bilateral avtale med Finland, men Svalbard inngår ikke i dette markedet, og reguleres fortsatt
Svalbard faller jo ofte utenfor det meste av generelle avtaler (og regler).
Dette kan da umulig være gjeldende lenger, da open skies gjelder mellom Norge og Finland. Det må dreie seg om noe som gjelder spesielt for Svalbard.
Dette er nok avtalen som gjelder mellom Norge og Finland. Jeg tviler på at det er inngått en nyere open skies avtale. Hva slags avtale som er mellom Norge og Finland betyr vanligvis fint lite. Ettersom begge er med i EØS-området, så er luftfartsavtalen mest en et historisk dokument, der EØS-reglene overstyrer.
Problemet er at Svalbard er utenfor EØS, og da er det den gamle avtalen som blir avgjørende, ettersom EØS-reglene ikke gjelder.
Tror Gustav har en riktig forståelse av problemstillingen.
Håper samferdselsdepartementet får en ordning på dette raskt. Det er jo helt hinsides all fornuft at Finnair ikke skal kunne fly til Longyearbyen i 2016. Dette er jo gull verd for turistnæringen er oppe.
Ser ut som det ikke blir noe av flygingene:
– Den här sommarens flygningar ställs in, eftersom vi inte vill hålla kunderna i ovisshet. Vi kontaktar de kunder som redan har bokat flyg till Spetsbergen och erbjuder dem att betala tillbaka biljetterna, säger Tallqvist.
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/30/finnairs-flygningar-till-spetsbergen-blir-inte-av
Det her er ganske ille...
Man burde ha kontaktet finske myndigheter og funnet en løsning innen avslaget kom, slik traktaten åpner for.