PDA

View Full Version : Beste og tryggeste søkemotor for Hotell booking


Tjab
22-03-2016, 21:44
Hei

Hva mener du er den beste og tryggeste med tanke på booking av hotell.

Dårlige/Gode erfaringer


Edit: Legger til en Liste m/ url

Momondo - www.momondo.no
Booking.com - www.booking.com
Hotels.com - www.hotels.com
Expedia - www.expedia.no
Trivago - www.trivago.no
Travellink - www.travellink.no

Vegasbaby
22-03-2016, 22:03
Mitt råd er alltid: Book via hotellets egne nettsider. Dersom prisene er lavere på andre nettsider, vil du nesten alltid kunne få justert prisen til dette (gjennom en mail til hotellet, eller best rate program om det er tale om en kjede).

sabergum
22-03-2016, 22:45
Har etterhvert hatt ganske mange bookinger gjennom Hotels.com, Expedia og Booking.com, og det har stort sett vært helt problemfritt. De største fordelene med disse bookingsidene er at det er lett å sammenligne priser, og at prisen du ser hele veien i bestillingsprosessen er det du betaler, inkludert skatter, avgifter og obligatoriske tillegg.

Ligg unna ikke-refunderbare priser med mindre du booker i veldig nær framtid; differansen opp til refunderbar er som regel liten og er verdt det hvis det plutselig blir endring i planene eller dukker opp et bedre tilbud.

Den eneste negative erfaringen jeg har hatt var en gang jeg booket på Hotels.com hvor det på bestillingssiden var oppgitt fast pris for transport mellom flyplass og hotell, men denne gikk ikke sent på kvelden og det ble derfor dyrere for meg å ta taxi til og fra enn å ta inn på et hotell like ved flyplassen. Hverken Hotels.com eller hotellet ville ta ansvar; Hotels.com dekket seg bak at de kun er formidler av hotellopphold, og hotellet at de ikke kan refundere en bestilling som er gjort gjennom en tredjepart direkte til meg. Det er heller intet lovverk som gir forbrukerbeskyttelse i forbindelse med (rene) hotellopphold.

Fnate
23-03-2016, 02:57
Jeg pleide nesten alltid å booke på hotellenes sider, men etter hvert har de fleste hotell løyalitetsprogrammer blitt degradert ned i det meningsløse.

Nå booker jeg bare Hilton direkte, siden BA har gitt meg complimentary Hilton Diamond og Marriott ettersom de faktisk har et brukanes bonusprogram. Four Seasons er også en del direktebooking.

Men jeg vil si at 80% av bookingen har skjedd igjennom hotell.com og det funker utmerket.

hifiman
23-03-2016, 09:37
Jeg bruker bestandig å sjekke nettsidene til hotellet først, Hilton pleier å være billigere å bestille direkte. Ellers sjekker jeg ut om prisene er billigere andre steder ved å bruke momondo.no. En som ikke er nevnt her er rocketmiles.com som kan gi gode avios eller Norwegian Reward poeng på overnattingen.

Tornerose
23-03-2016, 09:47
Vi booker enten via hotels.com eller direkte til hotellet. Bruker som nevnt over også hotellets egen prisgaranti. Et av hotellkjedene vi bruker har for øvrig gratis wifi hvis man er "medlem" og da må man bestille via hotellets hjemmeside. Greit å ha i bakhodet når kostnader beregnes.

Chriscross
23-03-2016, 11:26
Selv booker jeg stort sett direkte på kjedesidene der jeg har status. For statusløse må vel hotels.com være knall om en melder seg inn i loyalitetsprogrammet deres. Da kan 10% av romprisen brukes på fremtidige bookinger. I tillegg kan du booke via kick-backleverandører som kickback.no, "via trumf" eller et internasjonalt system som quidco. Da får du vel enda 7-8% tilbake.

sabergum
23-03-2016, 12:11
Selv booker jeg stort sett direkte på kjedesidene der jeg har status. For statusløse må vel hotels.com være knall om en melder seg inn i loyalitetsprogrammet deres. Da kan 10% av romprisen brukes på fremtidige bookinger. I tillegg kan du booke via kick-backleverandører som kickback.no, "via trumf" eller et internasjonalt system som quidco. Da får du vel enda 7-8% tilbake.

For de som har SAS Amex Platinum og Via Trumf, så gir Hotels.com 7% kickback via Trumf, 20 EB-poeng per 100 kr og en "gratisnatt" etter 10 netter (dvs. en kreditt tilsvarende gjennomsnittlig rompris for de 10 nettene som utgjør grunnlaget).

dc-8-63
23-03-2016, 12:54
Vi har gode erfaringer med hotels.com baade pris messig og hvordan de rydder opp naar det en sjelden gang blir feil. Jeg har bare status hos Fairmont, den er opparbeidet 90% gjennom Hotels.com. Har litt forskjellig erfaring med rom en faar via hotels.com, i England (Liverpool) hvor jeg bor mye og brukte hotels.com inntil Universitet fikk avtale med Accor fikk jeg alltid Handicap Rom med Hotels.com bestillinger. I Frankrike (Paris) var det rimelig standard med hotellenes daarligste rom - og i Italia blir vi alltid oppgradert hos UNA Hotels via Hotels.com - det uten status, veldig ofte til Junior Suite (10 oppgraderinger saa langt).

Naar det er snakk om tryggeste - har vi etterhvert et par meget daarlige erfaringer med Booking.com - den foerste i Vordingborg (den Danske byen hvor det overhodet ikke er delig aa vaere Nordmann) Hotels.com tilboed ingen hoteller i byen, mens Booking.com gjorde det - klart at "Hotellet" ikke tilfredstilte Hotels.com minimums standard, mens Booking.com ikke sjekket.
Den mest skremmende erfaringen med Booking.com var i sommer - vi hadde bestillt en lang weekend helt ytterst i havgapet paa vestkysten av Vancouver Island, hvor storm watching er noe av det man drar for, vi ser ofte baade bjoern og ulv naar vi er der ute og det er 2+ timer kjoering over et pass med tildels meget daarlig vei til naermeste "sivilasjon" - vi ble bedt om ankommst tidspunkt, som vi oppgav til 20:00 siden vi ankom Victoria med ferge, vi kom til avtalt tid til en resepsjonsbygning som var meget stengt, ingen svarte paa telefon - og hyttene ligger 15 minutter unna resepsjonsbygningen. Vi ringte noksaa bekymret til Booking.com og endte opp i Nederland - vi er godt kjent og spurte om de ikke kunne reservere en natt paa Inn at Wickaninish hvor vi har bodd foer og som vi visste at var snille med smaa Beagler, det kunne de ikke fordi det var stengt pga ombygning ble vi fortalt, vi hadde allerede betalt CAD 800.00 til Booking.com og ville jo helst bruke dette. De kunne ikke hjelpe oss, det begynnte aa bli sent saa vi kjoerte selv til Inn at Wickaninish hvor det absolutt var full aktivitet, ingen ombygning paa gang og de hadde et meget hyggelig rom til oss hele helgen, og ja de hadde blitt oppringt av Booking.com som ikke hadde godtatt prisen. Det tok oss 5 timer med krangling for aa faa vaare CAD 800 tilbake - Booking.com mente vi var no-show den foerste natten og ville trekke CAD200. Saa hvis Hotels.com har et alternativ styrer vi unna Booking.com

Chriscross
23-03-2016, 13:30
Trodde begge disse hadde samme eier (Expedia)?

dc-8-63
23-03-2016, 13:42
Trodde begge disse hadde samme eier (Expedia)?

Booking.com er vel naa eid av Priceline.com - har vel alltid vaert en konkurent av Expedia / Hotels.com. Booking.com ble startet i Nederland og solgt til Priceline i 2005 og ut i fra vare samtaler sent en kveld fra Vancouver Island var det klart Nederland vi snakket med

Tjab
23-03-2016, 14:23
Har selv brukt Hotels.com en del, men er litt irriterte på de da de ikke fikser gratisnettene mine. Betalte for 18/20 overnattinger i Berlin privat i forbindelse med en firmatur. 2 år siden, og en evig runddans i en irriterende call center (tulle kunde service)

Gi beskjed om noen skal legges til eller tas i vekk fra listen. Kanskje den kan brukes som en huskeliste på søkemotorer.

PS: Har en del gode erfaringer med tanke på pris og løsninger når jeg har brukt viatravel.

dc-8-63
23-03-2016, 14:36
Har selv brukt Hotels.com en del, men er litt irriterte på de da de ikke fikser gratisnettene mine. Betalte for 18/20 overnattinger i Berlin privat i forbindelse med en firmatur. 2 år siden, og en evig runddans i en irriterende call center (tulle kunde service)

Gi beskjed om noen skal legges til eller tas i vekk fra listen. Kanskje den kan brukes som en huskeliste på søkemotorer.

PS: Har en del gode erfaringer med tanke på pris og løsninger når jeg har brukt viatravel.

Trivago er ogsaa endel av Expedia. Vi bukte venere.com mye foer de ogsaa ble en del av Expedia - naa er de som regel identisk med Hotels.com

Chr1st1an
23-03-2016, 15:07
Jeg har brukt 95% hotels.com de siste 10+ år og kan ikke huske noen problemer. Booking.com har jeg derimot hatt litt blandet erfaring med.
Det folk skal være obs på ved valg av bookingside er 3 ting.

1. For de som har SAS Amex Platinum og Via Trumf, så gir Hotels.com 7% kickback via Trumf, 20 EB-poeng per 100 kr og en "gratisnatt" etter 10 netter (dvs. en kreditt tilsvarende gjennomsnittlig rompris for de 10 nettene som utgjør grunnlaget).

2. Tidligere var det slik at expedia, booking.com etc hadde en klausul i kontraktene med hotellene at de alltid skulle ha de laveste prisene. Den klausulen er nå opphevet og hotellene har nå anledning til å ha de beste prisene på sine hjemmesider.

3. Hotels.com har prismatch. Finn det hotellet du ønsker å bo på, deretter søker du på agoda, booking.com etc og om du finner en lavere pris så får du en refundering av hotels.com. Brukte dette senest i februar og fikk en voucher etter et par timer.

Ser noen fortsatt sverger til egne hotell program for bla romoppgraderinger. Jeg blir ofte oppgradert uten å ha noe program selv når jeg har booket via hotels.com. Tror dette har mest med oppførsel (smil, snakkesalig), klesstil (dress vs joggedress) og utseende (vestlig utseende mot kinesisk etc)

TriStar
23-03-2016, 16:56
Har kun status i Club Carlson, og booker hoteller i det programmet om det passer. Ellers har vi en del OK hotellavtaler gjennom jobben. Privat i utlandet bruker jeg som oftest hotels.com og er godt fornøyde med de. Har opplevd manglende kreditering av bonusnetter en gang, og sendte da mail til kundeservice. Fikk kjapp tilbakemelding om at de hadde mange henvendelser, så de anbefalte å ringe dersom jeg ville ha hjelp... Ringte etter noen dager, og det var som nevnt tidligere i tråden utrolig mye knot. Men kom omsider gjennom til en hyggelig svenske som ordnet opp. Bortsett fra dette er det tommel opp for hotels.com.

Cecilie
23-03-2016, 17:12
Jeg bruker stort sett Hotels.com til alt av booking av overnatting nå de siste par-3 årene. Funker som smurt. Innløsingen av gratisnatt er ganske så grei, og man kan holde et øye med hvor mye snittprisen er for de allerede krediterte overnattingene.

Har slutta og tjase med hotellenes egne lojalitetsprogram. Mye bedre å bruke hotels.com for gratis overnatting. Bestiller også via viatrumf, og rakker inn litt poeng derfra også til EB-kontoen.

mcduck
23-03-2016, 17:13
Anbefaler TravelPony.com. Raskt, billig (Svært gode tilbud ved bruk av kode) og man får bonus pr bestilling. Har flere ganger booket i Vegas og da betaler man ikke resort fee når det er booket gjennom travelpony.

Someone
22-04-2022, 12:28
Hotellbookingselskapene fortsetter å bli tatt med buksene nede. Nå er det Trivago som har fått en stor bot etter ikke ha tilbudt billigste hotell som de hevdet, men det de tjente mest på

https://www.smh.com.au/business/companies/trivago-fined-44-7-million-for-lying-about-best-hotel-deals-20220422-p5afez.html?utm_medium=Social&utm_source=Twitter&fbclid=IwAR2LIxdZCg1THZQOtrtjqzxCjjEMMQkhjq1ga8jht j50kSJrmSVQQBPBEQk#Echobox=1650597773-1

The Federal Court has ordered troubled hotel comparison website Trivago to pay $44.7 million for misrepresenting cheap hotel rates, in a decision that wraps up a case running for more than three years.

B747-8
22-04-2022, 17:31
Hotellbookingselskapene fortsetter å bli tatt med buksene nede. Nå er det Trivago som har fått en stor bot etter ikke ha tilbudt billigste hotell som de hevdet, men det de tjente mest på


Hvor naive kan folk være. Jeg sjekker alltid prisen på 2 til 3 steder før jeg bestiller.
Og jeg sjekker i hvert fall når det står "billigste hotell".

Happyflyer
22-04-2022, 18:59
Hvis man skal først bruke en søkemotor for hotell, så er det beste utgangspunktet en av sidene som søker på andre søkemotorer. F.eks Finn og Momondo gjør dette.