PDA

View Full Version : Eksplosjon(er) på Brussel Airport


dc-8-63
22-03-2016, 09:32
Det har vaert en eller flere eksplosjoner paa Brussel Airport som naa er stengt, det meldes om skadde Kilde: BBChttp://www.bbc.co.uk/news/world-europe-35869254

sirpjalle
22-03-2016, 09:34
Skal ikke bidra til spekulasjoner, men fant noen bilder på Twitter:

https://twitter.com/search?q=Brussels+airport+explosion&ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^search

LN-FHU
22-03-2016, 09:41
VG rapporterer :

Det har vært to kraftige eksplosjoner på flyplassen i Brussel.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters sjekke eksplosjonen ved innsjekkingsområdet, hvor blant annet American Airlines har sine skranker. Flere personer er skadet og all togtrafikk til flyplassen er nå stanset.


http://www.vg.no/nyheter/utenriks/eksplosjon-paa-flyplassen-i-brussel/a/23644144/

FlightDeck
22-03-2016, 09:45
Ingen fly som tar av eller lander.

Bll spotter
22-03-2016, 09:46
Mindst 10 døde. Det ser sgu ikke godt ud.:(

https://twitter.com/News_Executive?ref_src=twsrc^tfw

Tjab
22-03-2016, 09:47
Er det Terror så kommer det vel fra Molenbeek.

At folk ikke våkner...


Direkte video her: https://www.periscope.tv/w/ab-gUzFWR1F2d21ERFBLT2t8MXpxS1ZualZYUUFLQulmnu8De2qHY OzqG4VV-luN4ex463iK6BPHJfYYq9Hd/card# Du må vel gjerne ha twitter for å få det til å funke...

imm
22-03-2016, 10:07
Huff og gru. Det er nærliggende å tenke at dette har sammenheng med arrestasjonen av han som sto bak terroren i Paris. Men selvfølgelig bare spekulasjon.

Uhyggelig, jeg var på flyplassen i Brussel for mindre enn to uker siden.

jb1
22-03-2016, 10:08
Lokale medier melder om to eksplosjoner like etter kl .8 dag. Den nasjonale katastrofeplanen er aktivert og et koordineringskomité er sammentrådt for å analysere situasjonen. Det meldes om minst én død og mange skadede, men jeg ser at andre sier flere døde. Forferdelig, uansett.

http://www.lesoir.be/1158177/article/actualite/belgique/2016-03-22/double-explosion-l-aeroport-zaventem-au-moins-un-mort-et-plusieurs-blesses-direc

Tjab
22-03-2016, 10:18
Video av eksplosjonen inne i hallen her: https://www.youtube.com/watch?v=ewmcCEAxVcM

Cockpitview
22-03-2016, 10:30
Ny eksplosjon på Maelbeek stasjon i metroen.

Skrekk og gru, dette er ingen hyggelig nyhet inn i påsken!

Kiev
22-03-2016, 11:01
Det er møter i Brussel jeg skulle deltatt i. Enkelte ganger er det bra med norsk påskeferie.

SQ321
22-03-2016, 11:06
Trist og tragisk. En jeg kjenner som er der nede og det var kaotisk før de låste seg inn på flyplasshotellet inntil videre.

Hypern
22-03-2016, 11:44
Neste blir vel obligatorisk sikkerhetssjekk før man får komme inn på flyplassen i det hele tatt.. Det har dem i Tyrkia og en del andre land i Midtøsten.

Utenbys
22-03-2016, 11:45
Rett og slett forferdelig at noen mennesker har så fundamentalt sviktende respekt for menneskeliv. Forferdelig trist, rett og slett.

Tjab
22-03-2016, 12:00
Luftfartstilsynet ‏@caanorway 21 min21 minutter siden
Vi vurderer situasjonen i Brussel nøye og vurderer kontinuerlig om tiltak i Norge er nødvendige. #kriseinfo

B350ER
22-03-2016, 12:03
Ser ikke ut til å være noen morgen/formiddags avganger til Norge fra Brussel, men flyvninger til Billund og Gøteborg var på lista... ser ut til å ha skjedd ved innsjekking, ikke innenfor sikkerhetskontrollen.

kimpe
22-03-2016, 12:41
Vært et titalls ganger på flyplassen i Brussel det siste året, og det som nå skjer i byen er bare helt forferdelig!

Tankene går til de berørte!

Helt jævlig at mennesker klarer å gjøre slikt mot andre bare pga religion. Syke, syke mennesker uten tanke for annet enn seg selv og sin tro. Nok nå...

Kim

Kiev
22-03-2016, 13:04
Neste blir vel obligatorisk sikkerhetssjekk før man får komme inn på flyplassen i det hele tatt.. Det har dem i Tyrkia og en del andre land i Midtøsten.
Det vil vel bare flytte sikkerhetsproblemet litt lengre ut, men ikke gjøre noe med at man må stå i kø i en ukontrollert menneskemengde ett eller annet sted :(

ErlA
22-03-2016, 13:50
Vært et titalls ganger på flyplassen i Brussel det siste året, og det som nå skjer i byen er bare helt forferdelig!

Tankene går til de berørte!

Helt jævlig at mennesker klarer å gjøre slikt mot andre bare pga religion. Syke, syke mennesker uten tanke for annet enn seg selv og sin tro. Nok nå...

Kim

Heldigvis har dette lite med religion å gjøre og heller mye med gale maktsyke mennesker å gjøre. ( og nei, IS har ingenting med islam å gjøre, selv om de liker å tro det selv). ( dagens lille avsporing).

Kiev
22-03-2016, 14:08
Heldigvis har dette lite med religion å gjøre og heller mye med gale maktsyke mennesker å gjøre. ( og nei, IS har ingenting med islam å gjøre, selv om de liker å tro det selv). ( dagens lille avsporing).

Ja, det står gale maktsyke mennesker bak. Med uten irrasjonaliteten som all religion, og i særdeleshet monoteismen, bidrar med hadde man aldri fått så mange til å sprenge seg selv. Beklager - det er dessverre helt klart at religion er den viktigste komponenten i slike større planlagte terrorhandlinger.

Men kanskje vi skal holde politikk og religion unna denne tråden - uansett hvor fristende det måtte være.

Strominho
22-03-2016, 14:15
Synes det er veldig bekymringsfullt at politiet, i flere måneder, har snudd opp ned på Brussel i jakt på han de til slutt tok forrige dagen, uten å komme på sporet av den gjengen som slo til i dag.

Huff og huff..

mcduck
22-03-2016, 14:15
Men kanskje vi skal holde politikk og religion unna denne tråden - uansett hvor fristende det måtte være.

Å unnlate å diskutere religion i en tråd om IS er å stikke hodet i sanden.

Det som skjer i Brussel er helt sykt.

Wahoo
22-03-2016, 14:19
Status EBBR

(A0756/16 NOTAMR A0751/16
Q) EBBU/QFALC/IV/NBO/A /000/999/5054N00429E005
A) EBBR B) 1603221000 C) 1603222359EST
E) EBBR AD CLSD EXC FOR EMERGENCY TRAFFIC AND SEARCH AND RESCUE
SERVICES)

SQ321
22-03-2016, 14:19
Å unnlate å diskutere religion i en tråd om IS er å stikke hodet i sanden.

Det som skjer i Brussel er helt sykt.

Og da avslutter vi alle kommentarer om religion og henviser de til VG debattforum!

LN-MOW
22-03-2016, 14:19
Synes det er veldig bekymringsfullt at politiet, i flere måneder, har snudd opp ned på Brussel i jakt på han de til slutt tok forrige dagen, uten å komme på sporet av den gjengen som slo til i dag.

Huff og huff..

Umulig å komme ned i enhver kjeller og loft uten å ta Stasi-metoder til hjelp. Det er jo heller ikke sikkert at disse var dirrekte assosiert eller hadde base i Brussel.

Uansett fæle greier.

Someone
22-03-2016, 14:22
MODERATOR:

Bare en vennlig påminnelse til alle at dette er et flyforum. Det er selvsagt lett og bli revet med, men det finnes nok av forum der ute for de rent politiske diskusjonene vedrørende dette.

/MODERATOR

Strominho
22-03-2016, 14:29
Umulig å komme ned i enhver kjeller og loft uten å ta Stasi-metoder til hjelp. Det er jo heller ikke sikkert at disse var dirrekte assosiert eller hadde base i Brussel.

Uansett fæle greier.

Forsåvidt enig med deg, men de klarer det ganske godt i Storbritannia (bank i bordet).
Er vel lenge siden det har smelt der borte, og det er ikke fordi det er færre gærninger der enn i Frankrike/Belgia.

dc-8-63
22-03-2016, 15:03
Forsåvidt enig med deg, men de klarer det ganske godt i Storbritannia (bank i bordet).
Er vel lenge siden det har smelt der borte, og det er ikke fordi det er færre gærninger der enn i Frankrike/Belgia.


naa har jo London ogsaa blitt utsatt for terrorangrep mot baade T-Bane og Buss - med et hoeyt antall omkomne. Vi maa ogsaa huske at Oslo / Utoeya ble angrepet den 22 Juli 2011 - og antallet som mistet livet den dagen plasserer Oslo alltfor hoeyt paa Statistikken.

Tjab
22-03-2016, 15:34
MODERATOR:

Bare en vennlig påminnelse til alle at dette er et flyforum. Det er selvsagt lett og bli revet med, men det finnes nok av forum der ute for de rent politiske diskusjonene vedrørende dette.

/MODERATOR

Tør jeg minne om at vi faktisk er innbyggere på denne planeten, og at dette rammer luftfarten direkte.
Når man ikke får diskutere årsakene til hendelsen som er direkte relatert til tema "flyforum" så beskriver dette langt på vei hvilke sensasjonelle utfordringer samfunnet står ovenfor.
Det er rett å slett pinlig å bevitne.
Men for all del altså, det er nok bedre plasser å diskutere dette.

mcduck
22-03-2016, 16:01
Brussel Charleroi anbefaler nå folk å komme minst 4 (!) timer før avgang. Er nok satt inn endel ekstra sikkerhet der.

Hypern
22-03-2016, 16:14
naa har jo London ogsaa blitt utsatt for terrorangrep mot baade T-Bane og Buss - med et hoeyt antall omkomne. Vi maa ogsaa huske at Oslo / Utoeya ble angrepet den 22 Juli 2011 - og antallet som mistet livet den dagen plasserer Oslo alltfor hoeyt paa Statistikken.
London har jo også hatt IRA å stri med. Dette ser det ut til at folk glemmer litt. Spania ETA.

Ser ut til at Portugal hever beredskapen så håper det ikke er for mye tull på LIS når jeg skal hjem. Nå er jo heldigvis Portugal lite interessant for terrorister. Nei burde bare bli her på Sao Tome.

Gunnar
22-03-2016, 16:16
http://www.nrk.no/urix/nordmann-i-brussel_-_-jeg-hadde-jaevlig-flaks_-det-var-naere-pa-i-dag-ogsa.-1.12867016
Johan Christian Tandberg var en av de første ved regjeringskvartalet etter at bomben smalt 22. juli. Tirsdag morgen havnet han midt i et bombedrama nok en gang.
... må være rart å ha opplevd 2 terroraksjoner, hver motivert av forskjellige (men akk så like) ideologier...

Kanon
22-03-2016, 16:27
Utrolig, maks uflaks å våre tilstede på to ulike terror aksjoner. Ser de driver å diskuterer på diverse TV sendinger å ha en ekstra sikkerhetskontroll utenfor avgangshallen, men da vil det bare være å slå til i køen der. Uansett fælt med all terror, uavhengig av hvor i verden det skjer.

RescueMe
22-03-2016, 16:35
Ser de driver å diskuterer på diverse TV sendinger å ha en ekstra sikkerhetskontroll utenfor avgangshallen, men da vil det bare være å slå til i køen der. Uansett fælt med all terror, uavhengig av hvor i verden det skjer.

Viser egentlig bare at å satse på økte sikkerhetskontroller er som å plastre et skuddsår, det er mest kosmetisk. På kort sikt har det jo en naturlig effekt gjennom å vise styrke og sikre allmenn ro og orden, men på lang sikt er effekten diskutabel. En flytter bare risikoen, og uten å klare å ta de som står bak vil en i liten grad kunne hindre denne typen angrep.

Og husk at terroren her har to mål. Det ene er den rent umiddelbare med døde og sårede, den andre er å lamme infrastruktur.

LN-MOW
22-03-2016, 16:50
Og husk at terroren her har to mål. Det ene er den rent umiddelbare med døde og sårede, den andre er å lamme infrastruktur.

Veldig viktig poeng. Både psykologisk og kke minst økonomisk. Derfor er det viktig at vi borgere ikke kryper ned i hullene våre, men i størst mulig grad opprettholder 'Business as usual'. Høres kynisk ut kanskje, men mot slike er det viktig å opprettholde normalisme. Og det er vel fortsatt større sjanse for å bli drept i et flycrash enn et terrorangrep, så man bør tenke på dette også istedet for å få panikk.

LNv22
22-03-2016, 17:06
Neste blir vel obligatorisk sikkerhetssjekk før man får komme inn på flyplassen i det hele tatt.. Det har dem i Tyrkia og en del andre land i Midtøsten.

Men det er vel ikke selve flyplassbygget man har størst interesse av å beskytte; om en slik terroraksjon blir gjennomført utenfor, i en kø for sikkerhetskontroll, vil det lett kunne ramme et tilsvarende antall mennesker. Så det i seg selv løser dessverre svært lite av truslene mot reisende...

AirbusTrond
22-03-2016, 18:59
Utrolig, maks uflaks å våre tilstede på to ulike terror aksjoner. Ser de driver å diskuterer på diverse TV sendinger å ha en ekstra sikkerhetskontroll utenfor avgangshallen, men da vil det bare være å slå til i køen der. Uansett fælt med all terror, uavhengig av hvor i verden det skjer.

Dette synes jeg er litt merkelig - det er jo for å hindre terrorisme mot fly man har sikkerhetskontroll på flyplasser, og der fungerer vel dagens ordning bra nok. Skulle man begynne å ha kontroller før man kom inn i terminalen, ville jo det være ulogisk at jernbanestasjoner, T-baner og alt annet ikke hadde det samme.

LN-MOW
22-03-2016, 19:18
Du vet, nå er tiden hvor politikerne skal vise besluttsomhet og demonstrere at de har kontroll. De vet utmerket godt at dette er å stenge døra etter at reven har vært på besøk, men risikoen for at de slår til flere ganger på samme sted er svært lav og da kan man komme med slike lett tåpelige pålegg.

Wahoo
22-03-2016, 19:33
Vi har kanskje noe å lære av Israelerne, det er vel de som har mest erfaring med terrorisme bekjempelse i ett demokrati..

LN-MOW
22-03-2016, 20:42
Og BRU er stengt onsdag også. Flyplassens ansatte har ikke adgang til bygningen pga etterforskningsarbeidet så de kan heller komme igang med opprydding eller estimere hva som må gjøres før de kan åpne. Det er derfor ikke sikkert at de kan åpne torsdag heller.

roger
22-03-2016, 20:43
Tja. Håpar vi slepp å lære så veldig mykje av dei. På alle måta. Dette er berre fælt.

jameson82
22-03-2016, 20:44
Frankfurt har innført kontroll av kjøretøyer på vei inn til flyplassen,men er redd det går under "vi veit ikke helt hva vi skal gjøre,men vi må gjøre noe"

ErlA
23-03-2016, 10:34
Frankfurt har innført kontroll av kjøretøyer på vei inn til flyplassen,men er redd det går under "vi veit ikke helt hva vi skal gjøre,men vi må gjøre noe"

Tipper de har en sikkerhetsmatrix som sier at når nivået heves til et vist punkt så starter de å kontrollere alle kjøretøy inn til flyplassen også.

geirs
23-03-2016, 11:36
Virket som politiet tok en sjekk av varebiler som kom til flyplassen i Praha i dag. Også synlig politi inne i avgangshallen nå. Det var det også på t-banen i går kveld.

Twin Otter
23-03-2016, 16:30
BRU kommer nok til å holde stengt en god stund til. Ingen flighter verken i dag eller i morgen. Antageligvis kommer det kanskje til å ta noen dager til.

Brussels Airport extends its deepest sympathy to the friends and relatives of the victims of the explosions in the departures hall on Tuesday.

Following these attacks, there will be no passenger flights into and out of Brussels Airport today and tomorrow Thurday 24 March.

Because the forensic investigation is still underway, we currently have no access to the building. Until we can assess the damage, it remains unclear when we can resume operations.

http://www.brusselsairport.be/en/alarm/69875/

Someone
24-03-2016, 14:21
Ser ut som flyplassen er stengt i morgen også, og Brussels Airline planlegger operere et redusert program ut fra Liege fra i morgen

http://airlineroute.net/2016/03/24/sn-25mar16update1/

LN-MOW
24-03-2016, 14:45
.. og Antwerpen. Ca 2/3 av produksjonen skal operere. Det er maks av hva de to flyplassene klarer kombinert.

jb1
24-03-2016, 17:34
Skal Charleroi ta noe?

LN-MOW
24-03-2016, 18:08
Ikke SN, men muligens andre selskaper. Vil tro at Ryanair flytter sine flighter og da er det nok på det nærmeste fullt der.

TG923
24-03-2016, 18:20
Ja - Ryanair flytter alle sine flyvninger fra Brussel til Charleroi 24.3.-29.3.

https://www.ryanair.com/gb/en/useful-info/help-centre/travel-updates/closure-brussels-airport

mcduck
24-03-2016, 18:28
Ryanair fløy samtlige Zaventem flighter fra Charleroi allerede i går. Vil tro det er ganske hektisk på Charleroi nå..

flytoget
24-03-2016, 19:01
Men vet noen hvordan man løser dette rent praktisk? Kan ikke tenke meg at det er nok sikkerhetspersonell, utstyr og handlingagenter til å ta unna en mangedobling i produksjonen på disse flyplassene over natten.

Twin Otter
24-03-2016, 19:02
Siste nytt er at stengingen av BRU er forlenget til og med søndag 27. mars.

LN-MOW
24-03-2016, 19:10
Men vet noen hvordan man løser dette rent praktisk? Kan ikke tenke meg at det er nok sikkerhetspersonell, utstyr og handlingagenter til å ta unna en mangedobling i produksjonen på disse flyplassene over natten.

Flytter folk fra BRU. Man samarbeider ofte også på tvers av firmaer der det er nødvendig når man har slike kriser.

Someone
25-03-2016, 08:10
.. og Antwerpen. Ca 2/3 av produksjonen skal operere. Det er maks av hva de to flyplassene klarer kombinert.


Og Frankfurt.

Ser ut som mye av longhaul går/kommer inn dit i dag. Høres relativt fornuftig ut da det nok er lettere og få transferpassasjerer videre med LH derfra. Ser også ut som LH har satt opp en shuttlebusser mellom FRA og Brussel

Someone
01-04-2016, 11:15
Nærmer seg gjennåpning, men vil være med sterkt redusert kapasitet i starten, så det vil nok kreve store justeringer i ruteprogrammet uansett fremover

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2016/04/01/0755/Brussel-lufthavn-Zaventem/klarsignal-for-gjenpning-av-brussels-flyplass
Flyplassen Zaventem utenfor Brussel har fått klarsignal fra både brannmyndigheter og luftfartsmyndigheter til å gjenoppta driften med redusert kapasitet. Åpningsdatoen er ikke satt ennå.

Blimper
01-04-2016, 12:39
Jeg har følelsen av at dette er bare begynnelsen

Trdfly
01-04-2016, 13:30
Nordica (Nordic Aviation) melder på Facebook at de ikke gjenopptar flyvningene sin dit før 15. april. I mens må man reise til AMS og CDG for å fly til TLL.

Someone
05-04-2016, 09:09
SAS planlegger gjenoppta ruter til BRU på onsdag. Ser ut som begge de 2x daglige fra OSL kommer tilbake, men vil være noe redusert fra ARN/CPH. Såvidt jeg kan ser er ARN 1x daglig og CPH 3x daglig, og de derfor vil fly også til Liege fremover fra CPH en gang om dagen

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/04/SAS-gjenaapner-flyrutene-til-Brussel
SAS gjenåpner flyrutene til Brussel

raider66
05-04-2016, 18:07
Dette er ikke mitt inntrykk etter å ha vært i kontakt med SAS i dag. De kunne ikke garantere for min reise OSL-BRU-OSL i neste uke, og ønsket egentlig at jeg kansellerte den (noe jeg også gjorde). Mitt inntrykk er at de planlegger først å starte opp med rutene til/fra CPH og ARN før OSL rutene. Håper jeg tar feil, men hvis jeg har rett er dette ganske typisk for SAS etter min mening. På mine ca 10 flyginger til/fra BRU i året er OSL-flightene ofte fulle, men rutetidene på disse rutene er mindre optimale enn flightene til CPH og ARN. Derfor litt uforståelig hvis OSL må vente lengre enn CPH og ARN mtp gjenoppstart. Dette har sikkert med smak og behag å gjøre, men jeg blir ikke overrasket hvis OSL blir nedprioritert mtp oppstart til BRU. Og jeg er ikke SAS-hater på noen som helst måte, og flyr gjerne SK når jeg kan.

Espen

Hickok
05-04-2016, 18:11
Dette er ikke mitt inntrykk etter å ha vært i kontakt med SAS i dag. De kunne ikke garantere for min reise OSL-BRU-OSL i neste uke, og ønsket egentlig at jeg kansellerte den (noe jeg også gjorde). Mitt inntrykk er at de planlegger først å starte opp med rutene til/fra CPH og ARN før OSL rutene. Håper jeg tar feil, men hvis jeg har rett er dette ganske typisk for SAS etter min mening. På mine ca 10 flyginger til/fra BRU i året er OSL-flightene ofte fulle, men rutetidene på disse rutene er mindre optimale enn flightene til CPH og ARN. Derfor litt uforståelig hvis OSL må vente lengre enn CPH og ARN mtp gjenoppstart. Dette har sikkert med smak og behag å gjøre, men jeg blir ikke overrasket hvis OSL blir nedprioritert mtp oppstart til BRU. Og jeg er ikke SAS-hater på noen som helst måte, og flyr gjerne SK når jeg kan.

Espen

Nå hadde ikke jeg tatt SAS kundeservice som et sannhetsvitne, og det hadde ikke overrasket meg det minste om de hadde anbefalt deg å kansellere i neste uke selv om flygningene vil starte i morgen. Det er ikke en gang sikkert at de har fått dette med seg.

jameson82
05-04-2016, 18:11
Brussel Airlines tilbake på OSL nå i efta. Ikke fra BRU men ifra Antwerpen

https://www.flightradar24.com/BEL1683/951105b

Someone
05-04-2016, 18:31
Brussel Airlines tilbake på OSL nå i efta. Ikke fra BRU men ifra Antwerpen

https://www.flightradar24.com/BEL1683/951105b



Det har de gjort en liten stund, dog litt sporadisk

Someone
08-04-2016, 12:59
Nå hadde ikke jeg tatt SAS kundeservice som et sannhetsvitne, og det hadde ikke overrasket meg det minste om de hadde anbefalt deg å kansellere i neste uke selv om flygningene vil starte i morgen. Det er ikke en gang sikkert at de har fått dette med seg.

For en gang skyld ser det ut som SAS Kundeservice hadde rett. Såvidt jeg kan se har alle OSL-BRU avganger vært kansellert til nå denne uken.

SN ser ut som har hatt en kansellert flight per dag i det siste, så flyr, men med redusert program

Bergern
08-04-2016, 13:22
For en gang skyld ser det ut som SAS Kundeservice hadde rett. Såvidt jeg kan se har alle OSL-BRU avganger vært kansellert til nå denne uken.

SN ser ut som har hatt en kansellert flight per dag i det siste, så flyr, men med redusert program

Ser ut som nissen hadde en annen erfaring.

Edit: Men det var til cph kom jeg på.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Someone
08-04-2016, 13:24
Ser ut som nissen hadde en annen erfaring.


Han fløy BRU-CPH, jeg snakker om BRU-OSL ;)

Bergern
08-04-2016, 13:26
Han fløy BRU-CPH, jeg snakker om BRU-OSL ;)

Ja. Kom på det poenget idet jeg trykket submit. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

nissen
08-04-2016, 13:41
Jeg overhørte en samtale mellom SAS personnel og det virket som de skulle kjøre med 17:30 BRU-CPH som eneste rute noen dager. Flyvningen 6 april var nok et underskuddsprosjekt. Var ikke spesielt mange på flyet. De solgte også bare business billetter de siste dagene.

tango
08-04-2016, 16:13
Ifølge sas-chaten nå i dag er OSL-BRU kansellert til 2. mai, mens det flyr 1 avgang daglig fra hhv CPH og ARN.

http://i.imgur.com/bFnUvtU.png:
http://i.imgur.com/bFnUvtU.png

raider66
08-04-2016, 19:12
Og da er vi tilbake til mitt poeng. Hvorfor prioriteres det på denne måten? Ja, Sverige og Danmark er medlemmer av EU, men Norge har også stor aktivitet i Brussel.

Jeg sitter ikke på trafikktall og regnskap, men jeg synes dette er relativt SAS-typisk.

Fyr løs :-)

Espen

Discus
08-04-2016, 19:30
Og da er vi tilbake til mitt poeng. Hvorfor prioriteres det på denne måten? Ja, Sverige og Danmark er medlemmer av EU, men Norge har også stor aktivitet i Brussel.

Jeg sitter ikke på trafikktall og regnskap, men jeg synes dette er relativt SAS-typisk.


Jeg tipper man har sett på både pax-tall og hva partner SN gjør her og hvordan man kan ta unna trafikk. Det er jo lik at selskapene får beskjed om å redusere, så da må de ta det et sted. Enklere og raskere for folk å fly OSL-CPH-BRU enn CPH-OSL-BRU. Ser eks. ikke ut som SN flyr på CPH eller BMA i april. (Sjekket to tilfeldige datoer)

Someone
10-04-2016, 22:05
Jeg tipper man har sett på både pax-tall og hva partner SN gjør her og hvordan man kan ta unna trafikk. Det er jo lik at selskapene får beskjed om å redusere, så da må de ta det et sted. Enklere og raskere for folk å fly OSL-CPH-BRU enn CPH-OSL-BRU. Ser eks. ikke ut som SN flyr på CPH eller BMA i april. (Sjekket to tilfeldige datoer)



SAS operer vel inntil 5 daglige CPH-BRU, så ikke umulig at akkurat her er etterspørselen større enn fra OSL hvor det er 2x daglig. Til sammenligning er ARN 3x daglig