PDA

View Full Version : Cecilie på solotur til Hongkong med SAS i Business og Bakibussen

Cecilie
07-03-2016, 21:37
Heihei! Lenge siden jeg har bidratt med reisebrev her på denne kanten, så jeg tenkte å slenge ut en liten (øh, red. anm. Tror den kan bli ganske lang.) rapport fra turen min til Hongkong med SAS tidligere i år.
Jeg booket turen allerede i september i fjor på et Friends & Family salg. Bodø-Oslo-Stockholm-Hongkong-Stockholm-Oslo-Bodø kostet 3500 NOK. Ingen upris.

Reisen startet tidlig en torsdagsmorgen fra Cecilies HQ i Bodø. Jeg tok bussen til flyplassen litt over klokken 06, og subbet inn i terminalen litt småtrøtt et par minutter over halv sju. Flyet hadde avgangstid 0710 så det er jo pleeeeeeeenty av tid i Bodø. :)
Fikk printet ut en bagasjelapp og sendt kofferten avgårde på beste og nærmeste selvbetjente baggage drop. Kan ikke minnes at jeg sutret over å måtte vente nevneverdig, så da gikk det vel greit for seg uten noen form for kø. Og det er jo kjekt sånn på morrakvisten.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7638_zpsfrzv9bts.jpg

Videre opp trappa og gjennom fast track, som faktisk funker veldig greit i Bodø. Det er egen dedikert sluse for fast track og crew/ansatte. Det er en automatisk boardingkort scanner/sluse/ting som slipper deg gjennom dersom du har de rette bokstavene printet på.
Nada kø der også gitt. Kan tenke meg at den vanlige køen hadde 4-5 minutters ventetid. Rask, effektiv og hyggelig sikkerhetskontroll, uten for mye dilldall. Siden jeg jobber på BOO til vanlig, vet jeg at beltet mitt ikke piper, og at vinterskoene mine heller ikke gjør utslag. Så det gjør jo ting litt enklere. I det jeg rundet hjørnet etter sikkerhetskontrollen, ble praiårity bårding annonsert, så jeg ilte bortover flisegulvet og meldte meg til tjeneste. Viktig å sitte å vente om bord, må vite.

Neida. Jeg fant meg en sitteplass og satt der til det begynte å blinke «gate closing». Ut i fra setekartet på mobilappen skulle jeg visst få en treseter for meg selv baki flyet, så jeg hadde ingen hastverk med å komme om bord tidlig. I tillegg hadde jeg kun en liten sekk som håndbagasje som smetter lett under setet foran. Det er vel også derfor jeg liker å sjekke inn kofferten min når jeg er ute på tur.

Jeg kom meg uansett om bord, og fant frem til sete 23A. 23BC forble ledig. :)
Vi kom oss litt forsinka avgårde fra Bodø grunnet snø på rullebanen som måtte ryddes bort før vi kunne gønne nedover rullebana. Dessuten måtte vi jo deice også, etter nattens og morgentimenes snøfall.

Etterhvert ble jeg nok litt bekymret for min i utgangspunktet ganske korte connection i Oslo på drøye 45 minutter. Da vi omsider kom oss avgårde rett før klokken 8, og med en forventet flytid på 1 time og 20 minutter, tenkte jeg at, fillårn, dette kommer til å holde hardt, kunne purser berolige oss med at vi forhåpentligvis kunne fly igjen litt av den tapte tiden. Jaujau, la oss håpe det.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7641_zpszhmthw5g.jpg

Servicen om bord tok til, og jeg slo til på en overprisa (men digg!) frokostboks til 70 kroner. Det er sykt dyr yoghurt + rundstykke med ost, asså.

Etter frokostservering kom den ene flyvertinna til meg og lurte på om jeg kunne tenke meg noe mer. «Et glass vann, hadde vært knall!» repliserte jeg, og et par sekunder senere dukket det opp både glass og vann. I flaske. Jeg fikk beholde hele flaska sjøl. Digg :)

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7645_zpskpgtxmxn.jpg

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7649_zpsdkolijfg.jpg

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7672_zpsr1xb1sdf.jpg

Vi landet på Gardermoen noen minutter før kl 9 på den østre rullebanen, og kjørte bort til gate 10. Det er som kjent brakkeanlegget lengst unna alt (med unntak av Gate 19… eh, B)

Gate 10, ja. Det heter vel ikke det nå lenger. Gate A-ett-eller-annet, tipper jeg.

UANSETT.

Utendørsgate var egentlig litt ubeleilig denne morgenkvisten, fordi det var -20 celciuser, og jeg overhodet ikke var kledd for slike negative temperaturer. Litt dumt, sånn i retrospekt, for det var faktisk ikke mye varmere i Hongkong den helgen. Mer om det seinere.

Kom meg av flyet i en fei, og løp avgårde til Stockholm-flyet som ikke hadde begynt boarding en gang da jeg kom frem. Rett før hvilepulsen inntraff, ble boarding igangsatt. Jeg surret meg nok en gang sist om bord. Liker det best sånn :)

Vi kom oss av gårde fra Gardermoen uten for mye tull og fjas, og gutta som styrte showet i kabinen vartet opp med både strenge pålegg til Herr JegSnakkerITelefonenMinNårJegVilJEG! og noen smil til juniorene som reiste på tur alene.

Avgang på østre rullebane, og en rask kursendring mot øst etter avgang så var nesa rettet mot Stockholm-Arlanda.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7673_zpspch8rzqq.jpg

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7678_zps2l2osu3f.jpg

Det var en forventet flytid på ca 40 minutter, så her hadde kabinbesetningen bare med å komme i gang med serveringen fortest mulig. Jeg ba om en smoothie, som flyverten ville jeg skulle betale for. Jeg trodde jo at de hadde begynt å få litt peiling på hvilken EB-status de ulike passasjerene har om bord, men den gang ei. Måtte røske frem diamantkortet, noe som ble kontant møtt med et lite snøft og en nærmest motvillig overrekkelse av smudien.

Okeeeei.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7683_zpszqcmjhba.jpg

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7694_zps5fpla1o9.jpg

Vel, med eller uten smoothie, vi kom oss frem til Stockholm, hvor vi parkerte på den mest loungevennlige parkeringsplassen av alle. Den som ligger rett under trappa til SAS-loungene. Pørfekt.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7698_zpses2xmiel.jpg

Cecilie
07-03-2016, 21:37
Tasset opp trappa, og ble sluppet inn i gullstova. Jeg la også inn en oppgraderingsrequest hos loungedamene, til et litt bedre sete enn 32H. De kunne ikke garantere noe, og ba meg om å ta kontakt med servicesenteret etter passkontrollen. Med 3 timer til avgang tenkte jeg at det ville bli lenge å vente borte fra loungen, så jeg satset på å gå ut dit ca 1,5 time før avgangstid.

Slo i hjel litt av tiden i loungen, som var unormalt ubefolket, til å lese litt, knaske i meg litt mat, og drikke selvblandet apfelschorle. Namnam.

På vei til passkontrollen stakk jeg innom Forex og fikk vekslet litt NOK til HKD, noe som jo kan komme godt med på en tur til Hongkong.

I passkontrollen var det ingen kø, og jeg slapp greit ut av Schengen. Minnes en gang jeg ankom København fra USA ett eller annet sted, kan det ha vært Washington DC tro. Da bestod passkontrollen i at politibetjenten i luka bare slang et kjapt blikk på forsiden av passet mitt, registrerte at det hadde løve på seg og at det stod NORGE NOREG NORWAY på, og viftet meg galant inn i Schengen. Oh, those were the days.

Etter å ha forsert passkontrollen, gikk jeg med bestemte skritt opp trappa og til servicesenteret. Et par ble betjent av den ene damen i skranken, mens den unge fyren vinket meg bort. Jeg presenterte min request, og sa at jeg hadde bedt loungedamene om å legge inn en oppgraderingsnotis på meg. 

(Beklager på forhånd for min brokete svenska, men jeg følte det gav samtalen litt mer autensitet)

«Til business, va?»
Ja, det hadde jo vært fint :D, svarte jeg.
«Aa’a. Business är tyvärr fullbookad.»
… :(
… Okaaai, men hva med Plus da?

«Ja’a, där finns det ju plats!»

- KJØR PÅ!

«Kan jag få se ditt boardingkort?»

Jeg slenger boardingkortet på disken, og fyren myser på det.

«Det är du som är Cecilie! Men vi har ju uppgraderat dig til business!»

- Åh.. Jaha?

«Ditt nya boardingkort har vi ju allerede printat! 8D, Miss Cecilie, go resa til Hongkong!»

WOOOHOOOOOOO. Business allikevel. Midtgangsete, menmen. Det skal jeg vel klare å takle på et vis.

Etterhvert begynte boardingen, og etter å ha preboardet før man kommer til selve gaten, så gikk det forholdsvis sivilisert for seg da det ble annonsert priority boarding. Jeg kom meg om bord og fant setet mitt, som er bakerste rad i SAS A330 business class. C-class. Cecilie-class. Kjært barn, etc., etc.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7702_zpscd07to7t.jpg
Utsikt, og sånn

Setet så sånn ut:
http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7705_zpsldinstvj.jpg

Ble tilbudt velkomstdrink, og kjørte på med vann.

Jepp, vann.

Væskebalansen har jeg skjønt er noe man ikke kødder med, og spesielt ikke på lange flyturer. Jeg kunne sikkert tatt det glasset med champagne som var minst fyllt opp, men jeg tenkte at nei, påkkårn heller, jeg tar vann jeg så slipper jeg å bli fristet til enda mere boblende drikke når måltidet blir servert.

Har visst ikke noe bilder fra denne seansen med vann til avgangsdrink, men dere tror meg sikkert ;)

Setemakkern var en hyggelig fyr fra Kristiansand, som på et eller annet vis kjenner pappaen min. Liten verden gitt! (Ja, jeg synes det er hyggelig å slå av en liten prat med setenaboen, særlig på en så lang tur. Har selvfølgelig også antenner til å forstå når personen ønsker å være i fred. ;) )

Rett før avgang hører jeg «Cecilie!» fra en av de andre medpassasjerene. Det viser seg at Storbonden fra Mosjøen også var på tur og satt i vindussetet på rad 7. Artig med kjentfolk!

Kjentfolk, ja. Før avgang møtte jeg en flyvert i SAS jeg kjenner fra tidligere. Han var med som passasjer. I tillegg kjente jeg den ene flyverten som jobbet om bord, men han var dessverre bak gardina og styrte med servering og service der. Han kom dog frem i løpet av turen og slo av en prat. Hyggelig!

Jess, men vi kom oss altså i lufta og satte kursen mot Hongkong. Dessverre så funket ikke wifi på flyet på denne turen, så det var jo litt kjedelig. Da får man ta til takke med underholdningen SAS tilbyr om bord. Jeg synes faktisk ikke det var så mye spennende å se på, så jeg lot et par Modern Family-episoder snurre i bakgrunnen mens jeg ventet på matservering.

Først var det utdeling av varme kluter, og deretter fulgte drink og nøtteserveringen. Jeg slo til på et glass Ringi eplemost, og kjørte videre med det alkoholfrie også i luften. Men den eplemosten da dere, den er sååå god. Digger den.
Nøttene var forresten kalde. De andre gangene jeg har flydd SAS Business etter nytt serveringskonsept trådte i kraft, har de vært varme. Litt nedtur. Kanskje crewet glemte det? Fy på lanken, i så fall.

Men altså, nøtter er jo forsåvidt nøtter, så jeg spiste dem jo.

Det ble også utdelt landingskort for Hongkong, samt disse kule Do not disturb-skiltene man henger på knaggen ved siden av skjermen foran seg, dersom man ikke ønsker å bli vekket til frokost.

Så var det tid for forrett. Husker ikke helt hva vi kunne velge mellom, men jeg husker i allefall at det jeg hadde mest lyst på, det var de tomme for da tralla kom til bakerste benk. Det ble derfor røkt hjort (venison?) på meg, noe som forsåvidt var greit nok. Det ble servert med en ytterst utsøkt tyttebærkrem/mousse/noe sånn.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7709_zps4ub0wuwy.jpg

Påfyll av drikke kom de også med i løpet av forretten. Tommel opp!

Serveringstempoet var helt perfekt, ikke for raskt, ikke for sakte. Noe som jo egentlig er mer kritisk på de kortere langdistanseflyvningene som New York. Flytiden til Hongkong var beregnet til nesten 11 timer østover. I følge kapteinen var det ganske sterk motvind hele veien, noe som er ganske sjeldent den retningen.

Forrett ble ryddet bort, og det var tid for hovedrett. Krysset fingre og tær for at mitt førstevalg denne gangen ville være tilgjengelig, nemlig reinsdyr, servert med amadinepoteter, rosenkål, gulrot og rødvinssaus.
Det hadde den danske air stewarden ÉN igjen av, så da slo jeg til.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7711_zpsc8lmdqiw.jpg

Kjøttet var dessverre veldig seigt, men potetene, grønnsakene og sausen var veldig godt.
Drakk eplemost til reinsdyret også, og det er en utrolig god kombinasjon, med fruktig- og syrligheten fra eplemosten og viltkjøttet.

Til dessert sa jeg bare «Ja takk!» og fikk en god kombo av alt på desserttralla (minus osten, den klarer jeg å styre min begeistring for)

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7714_zpslca9jjma.jpg

Måltidet ble rundet av med en kopp Damman te. Detaljene i serveringskonseptet til SAS er forbedret veldig fra min første langtur foran gardina i 2013. Se bare f.eks den lille skålen ved siden av tekoppen. Den er til teposen den, vettu!

Mellom måltidene kan man jo stikke innom kiosken om bord:
http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7719_zpsb65z14i2.jpg

Etter måltidet tok jeg en tur innom lavatory, skiftet, pusset tenna og tenkte å få meg litt hvile i horisontalen.

Det ble noen lange timer hvor jeg bare lå og vred meg i setet. Det er noe med reiser mot øst som tar av så altfor tidlig fra Europa, og mitt ønske om å være uthvilt ved ankomst, som er svært uforenelig. «Neste gang reiser du til Trump-land, Cec!» Jaudå. Det hjalp jo ikke akkurat på nattesøvnen.

Etter noen langdryge forsøk på å få lukka gluggene, kapitulerte jeg, og så en episode av The Big Bang Theory, spilte kabal på iPaden, og prøvde å undertrykke den ulmende panikkene som bredte om seg i kroppen min av å ikke få sove, når jeg så absolutt BURDE sove. Æsj. Asia, asså.

Uvisst når, men jeg må ha slukna en plass over det østlige Sibir. Og våkna jeg av at frokostserveringa starta ca 1,5 time før landing. Følte meg helt kake. På flyskolen lærte jeg noe som het «unfit for flight» og jeg tror aldri har det uttrykket stemt bedre :) Klokka var jo såvidt 23 på kvelden hjemme i Norge. Dæven, dette blir en lang dag, tenkte jeg for meg selv. Før jeg takket ja til en kopp te og frokost fra den hyggelige, svenske flyvertinna.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7721_zpsz4vttyp2.jpg

Forresten, jeg tror svenskene er mine nye SAS-favoritter. Jeg hadde en tur til Chicago før jul i Business fra Arlanda, og svenskene der var jo bare helt fantastiske. Svenskene til Hongkong var like herlige, og jeg har også vært heldig å ha noen hyggelige shorthaulturer med noen go’inger av noen svenska flickor och pojkar. Se og lær, nordmenn og dansker! Svenskene kan dette med service og god attitude.

Frokosten i seg selv var vel grei nok, av det jeg husker. Ikke særlig minnesverdig på noen måte, men det gjorde jobben.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7723_zpsr0nz5tai.jpg

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7724_zpspks2exln.jpg

Vi landet etter hvert i Hongkong, etter en noe turbulent innflyving. Der var det lavt skydekke, men opphold, og etter en liten taxetur parkerte vi ved gaten vår. Jeg var raskt av flyet og kom meg etter hvert på et tog som tok meg til immigrasjonen. Der var jeg gjennom i løpet av noen minutter. Jeg plukket med meg kofferten min som allerede surret rundt på båndet, og spaserte gjennom tollen og ut i ankomsthallen. Der kjøpte jeg meg billett til flytoget til Kowloon, samt et turistsimkort til 118 HKD for 1 uke med, var det 5 GB data tro? Funkår for mæ ;)

Flytoget kom etter en liten stund og jeg satte snuta inn mot Hongkong, klar for to spennende dager i en by jeg hadde veldig høye forhåpninger til på forhånd.

Fortsettelse følger plutselig :)

Yeager
07-03-2016, 22:43
Kjempefin rapport så langt, ser fram til fortsettelsen 😊

Fnate
07-03-2016, 22:47
Takk for strålende rapport. Trodde det var gammel C på denne ruta jeg?

Ser frem til fortsettelsen

samt et turistsimkort til 118 HKD for 1 uke med, var det 5 GB data tro? Funkår for mæ ;)

Hadde funka for mæ au - hvor kjøpte du det? I den turistdisken ved flytogbillettutsalget eller samme plass?

WF789
07-03-2016, 22:54

Er bussene som kom i høst som går dit.

LN-FHU
07-03-2016, 23:05
Måtte du ut med poeng for oppgraderingen, eller var det complimentary.....?
Forøvrig flott beskrivelse, og skjønner at jeg må teste Ringi Eplemost :) :)

mcduck
07-03-2016, 23:12
Flott rapport hittil. Hong Kong er en fantastisk by. Vært der med SAS 3 ganger i vinter allerede, flere turer blir det garantert.

Utenbys
08-03-2016, 06:49
Fin rapport - Håper neste avsnitt vil avsløre at du hadde det kjekt i Hong Kong. På tross av at det ikke var spesielt varmt der i slutten av januar / begynnelsen av februar.

Det er lite som er så nice som det øyeblikket personen bak skranken bekrefter at det kommer nytt boardingkort med seteangivelse i C. De har tydeligvis forbedret rutinene på CPH. Jeg har en historie fra noen år tilbake der jeg først prøvde å legge inn request på BGO; Snakk med loungen på CPH. Loungen på CPH; Snakk med servicesenteret. Servicesenteret; Snakk med de på gaten. De på gaten; Du er heldig, jeg hadde to seter med mulighet for pointsupgrade i C, du får nå det siste. Personen bak meg i samme kø fikk det Comfort-setet som var nevnt på mitt opprinnelige boardingkort.

Hypern
08-03-2016, 10:23
Hvordan er det mulig å fly business uten å forsyne seg (litt) av baren ihvertfall? :stir :drink

Jaja hver sin smak - slipper ihvertfall å komme frem bakfull. :drunk: Takk for fin rapport foreløpig!

Martin
08-03-2016, 10:24
Hvordan er det mulig å fly business uten å forsyne seg (litt) av baren ihvertfall? :stir :drink

Spør Robertaas eller BSSW ;)

Hypern
08-03-2016, 10:34
Spør Robertaas eller BSSW ;)

Ok da skal ikke dømme folk som er avholds heller. Egentlig står det mer respekt til dem. :)

Cecilie
08-03-2016, 15:24
Kjempefin rapport så langt, ser fram til fortsettelsen 😊

Tusen takk, den kommer om ikke så brått :D

Ser frem til fortsettelsen

Hadde funka for mæ au - hvor kjøpte du det? I den turistdisken ved flytogbillettutsalget eller samme plass?

Tusen takk! Jeg kjøpte det i en liten sjappe i ankomsthallen som het 1O1O. Kjapt og enkelt, jeg dro kortet mitt og dama installerte det for meg og sørget for at alt var up and running før jeg stakk derfra :) Super service!

http://www.discoverhongkong.com/eng/plan-your-trip/traveller-info/communications/tourist-sim-card.jsp

Måtte du ut med poeng for oppgraderingen, eller var det complimentary.....?
Forøvrig flott beskrivelse, og skjønner at jeg må teste Ringi Eplemost :) :)

Tusen takk for det :) Ser litt vesentlig informasjon har falt ut ja. Det var en poengoppgradering (40 000 EB-poeng)

Flott rapport hittil. Hong Kong er en fantastisk by. Vært der med SAS 3 ganger i vinter allerede, flere turer blir det garantert.

Tusen takk! Det er definitivt en by jeg vil tilbake til, men akk, døgnrytmen min likte ikke helt en så kort tur :p

Fin rapport - Håper neste avsnitt vil avsløre at du hadde det kjekt i Hong Kong. På tross av at det ikke var spesielt varmt der i slutten av januar / begynnelsen av februar.

Det er lite som er så nice som det øyeblikket personen bak skranken bekrefter at det kommer nytt boardingkort med seteangivelse i C. De har tydeligvis forbedret rutinene på CPH. Jeg har en historie fra noen år tilbake der jeg først prøvde å legge inn request på BGO; Snakk med loungen på CPH. Loungen på CPH; Snakk med servicesenteret. Servicesenteret; Snakk med de på gaten. De på gaten; Du er heldig, jeg hadde to seter med mulighet for pointsupgrade i C, du får nå det siste. Personen bak meg i samme kø fikk det Comfort-setet som var nevnt på mitt opprinnelige boardingkort.

Tusen takk for det! Ja, jeg kan vel allerede nå avsløre at jeg hadde et fantastisk opphold der :) Drar gjerne tilbake!

Huff, det er kjipt at det skal være så mye frem og tilbake med disse oppgraderingene. Det beste hadde jo vært om de kunne bekrefte det i loungen. Da jeg reiste til Chicago oppgraderte jeg til C fra Plus med cash. Da fikk jeg nytt boardingkort i loungen.

Jaja hver sin smak - slipper ihvertfall å komme frem bakfull. :drunk: Takk for fin rapport foreløpig!

Det går veldig fint det :) Har ikke noe prekært behov for å drikke mye alkohol hverken på bakken eller i luften. Kommer litt an på dagsformen.

Glean EBG
08-03-2016, 16:52
Takker for flott rapport tar selv turen til HKG lørdag 2.4
Du hadde sikkert sovet bedre om du hadde drukket alkohol.

Herlov
08-03-2016, 16:56
Takk for flott rapport! Hong Kong er en herlig by. :-)

Cecilie
08-03-2016, 18:45
Jeg hoppet av flytoget på Kowloon station etter ca en 20 minutters togtur og fulgte skiltingen til noe jeg ikke var klar over på forhånd, nemlig «Free Hotel Shuttle»

Som student så sier man ikke neitakk til noe gratis. Planen var jo såklart å ta taxi til hotellet, men da sparte jeg jaggu noen dollar.

Tok heisen opp et par etasjer og gikk til informasjonsdisken som reklamerte for gratis hotellshuttle. Han som bemannet skranken var ikke like stødig i engelsk som det jeg er, men jeg fikk i allefall kommunisert hvilket hotell jeg skulle til. Etter noen minutters studering av rutekartet, pekte han meg i retning av buss «K-3» og viste med tre fingre at det var buss nummer 3 jeg skulle med, for å unngå misforståelser. Den skulle til et hotell like i nærheten av mitt, så da kunne jeg bare hoppe av der og gå derfra.

Etter et par minutters venting, kom det en buss med bussjåfør. Vi lastet opp bussen med bagasjen min, samt en annen passasjer + hennes bagasje, og satte avgårde i et forrykende tempo. Gjennom Hongkongs gater gikk ferden, og etter drøye 15 minutter var jeg fremme ved Holiday Inn Golden Mile, som var hotellet som shuttlelen stoppet ved. Jeg gikk av og fyrte opp Google maps, som viste at hotellet mitt var ca 150 meter unna. Det skulle vel gå greit, tenkte jeg. Dette er forøvrig en av grunnene til at jeg liker å ha lokalt simkort når jeg er ute og ferdes på egenhånd. Mulig det er falsk sikkerhet, men Google Maps har fått meg ut av mange potensielt kjipe situasjoner.

Det var en blanding av begeistring og utmattelse som fyllte meg mens jeg spaserte gatelangs i duskregn og 7-8 plussgrader. HONGKONG liksom, her er jeg! Helt mutters putters alene. Det er faktisk fortsatt ganske stas å komme til en ny plass, ta noen skikkelige magadrag for å virkelig kjenne at man lever, og som en bonus kjenne på alle de lokale duftene. Det var en god blanding av litt eksos fra en lastebil som holdt på å losse i en nærliggende sidegate, aftershave fra han litt kjekke fyren som stod ved siden av meg og ventet på grønn mann og nyvåt asfalt fra nattens regn. I det hele tatt.

Jeg rundet et hjørne, og fikk øye på et skilt med navnet på hotellet mitt. Alltid et godt tegn.
Siden klokken var så vidt passert 08.30 på morgenkvisten, hadde jeg små forhåpninger om å få sjekke inn tidlig, men det var jo verdt et forsøk.

XI Hotel, het forresten etablissementet. Et helt OK 3-stjerners hotell midt i smørøyet i Kowloon. Prisen stod dog ikke i stil med hva jeg fikk. Betalte litt over 3000 kr for to netter, noe som egentlig i retrospekt føltes litt som ran på høylys dag. Ut i fra egne vurderinger etter oppholdet ville jeg nok ikke betalt så mye mer enn 6-700 kr per natt.

Men uansett, en ung kinesisk herremann ønsket meg god morgen. Jeg spurte om muligheten for å sjekke inn tidlig.

«Yes, but that cost 600 HK dolla»

Tenke litt på det.

Hvor mye verdsetter jeg en flat (og relativt ren + myk) seng akkurat nå?

Tenke litt mer på det.

For ikke å snakke om en DUSJ?

- Sounds good to me! svarte jeg og presenterte kredittkortet mitt med begge hender, noe jeg har lært man skal gjøre i Asia. Lokal skikk og bruk.

Fikk utlevert romnøkkel til rommet mitt i 11. etasje, og tok heisen opp. Tror kanskje jeg ønsket resepsjonisten god natt, men jeg så antagelig ut som en som kom fra en annen planet på det tidspunktet, så han unnskyldte meg sikkert .

Velta inn på rommet, tok meg en kjapp dusj og la meg nedpå for noen timer på øyet.

BOOM. Våkna med et brak litt før halv tre på ettermiddagen. 

«Dette er hvorfor du ikke liker å reise østover, Cecilie»

«Yes, I know, I know, neste gang jeg skal på tur så blir det vestover. Loooover.»

Som selverklært A-menneske så gjorde det faktisk litt vondt i sjela å sove bort hele dagen, men det var ikke så mye å få gjort med det.

Har forresten NADA bilder fra hotellrommet, men det var ikke sånn Peninsula-style over det. Tenk mer; bøttekott med vegg-til-vegg-teppe, en knøttliten flatskjerm-TV og med et bad i hjørnet. Jupp, det var suita mi.

Hvorfor Peninsula-referansen, lurer du? Vel, mamsen og papsen bodde der i fjor, og hver gang de snakker om det, er det som de får stjerner i øynene.

Følte jeg bodde litt i andre enden av skalaen, men altså, for prisen jeg betalte så skal jeg vel ikke klage. Det var jo inkludert frokost også. Men den klarte jeg jo selvfølgelig å :

1) sove forbi første dag

2) sove forbi andre dag

3) dro til flyplassen tredje dag litt før klokken 5 på morgenkvisten.

Dritsmart å tråle hotels.com i flere uker i forkant av oppholdet, for å finne et middels ok og billig hotell som lå sentralt OG som hadde frokost inkl.:)
 Fikk jo sentralt hotell da, så sånn sett er jeg fornøyd.

Men, hvor var jeg?

Jo, våkna som sagt langt på dag. Det var bare en ting å gjøre. Hive på seg fillene, og komme seg ut i by’n. 

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7725_zpsqdbfajve.jpg

Gatelangs i Hongkong

Tok sikte på Star Ferry Terminal, som min kjære Google Maps tok meg direkte til. Ikke non-stop, for jeg måtte innom en kaffesjappe på veien for litt koffeinpåfyll.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7733_zpstlfofvid.jpg

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7741_zpsianpqdqu.jpg

På fergeterminalen betalte jeg, etter tips fra ho mor og han far, med pengestykker, ettersom automatene der visstnok ikke takler store sedler som man veksler til på Forex o.l. Det stemte. Største seddelen den tok var vel 10 HKD.

Billetten kosta litt over 4 HKD tror jeg, og «billetten» var en token som man putta på en sånn snurre-rundt-maskin som man passerer gjennom.

Ferga over tok ikke mange minuttene, og fra fergeleiet gikk jeg litt på måfå, men hadde som mål å finne frem til banen som går til Victoria Peak.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7748_zpsxvlnfjxr.jpg
Gikk forbi denne Apple-butikken midt i et veikryss :)

Med litt hjelp fra skiltingen på Hong Kong Island, og delvis Google Maps fant jeg greit frem. Det som var litt kjipt var at det fortsatt regnet og var tåkete, så jeg ble litt våt på gåturen min, men ikke verre enn at jeg klarte å tørke opp i løpet av tiden jeg stod og ventet i kø for å komme ombord i trammen til Victoria Peak. 

Tur-retur billetten kostet ca 50 HKD. Man kunne betale litt ekstra for å komme helt opp på toppen av et sånt bygg, men jeg tenkte at den merkostnaden ikke var verdt det siden været var crap. Sånn i ettertid så var det nok en lur avgjørelse, for været var crap, og fortsatte å være crap omtrent så lenge jeg var på toppen.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7751_zpspfor2os5.jpg
Klar for togtur!

Toget opp tok ikke mange minuttene, men jeg var glad for at jeg fikk en sitteplass, for man merket jo virkelig at man ble presset mot stolryggen!

På toppen var jo utsikten upåklagelig, selv om været var litt så-som-så.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7756_zpsfjvo5eb7.jpg

Før jeg dro ned igjen, tok jeg meg en øl på en av restaurantene på toppen der, og nøt utsikten etter hvert som mørket senket seg.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7758_zpsletypllb.jpg

Kanskje det var pga været, men jeg følte det var litt sånn «been there, done that, got the t-shirt»-opplegg. Bevares, utsikten var fantastisk, men ellers var det jo en rimelig turistifisert plass. Ikke meninga å høres sykt snobbete ut nå, altså, men… Ja.. The Vibe der oppe traff ikke meg helt i hjerterota da, kan du si. Jeg var det jo selv som turist, så jeg bidro jo på min måte til å turistifisere plassen ytterligere :)

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7765_zpsxg2kzxui.jpg
Tog ned igjen også!

Vel nede i byen igjen var det blitt mørkt og skyskraperne kommer virkelig til sin rett. Masse flotte lys fra de ulike byggene og attraksjonene.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7773_zpsxexglkpl.jpg

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7783_zpsrdcadkeq.jpg

Særlig vakkert er jo skylinen av Hongkong Island sett fra fergen mellom øya og mainland. Heeelt fantastisk.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7786_zpsmaubssx6.jpg

TIlbake i Kowloon, surra jeg litt rundt i gatene og innom noen handlesentre, før jeg stakk tilbake til hotellet og spurte etter middagstips. Ble anbefalt en liten sjappe som lå «alound the colnel, acloss the stleet, then down some stairs» Den hadde visst engelsk meny, så man kunne unngå den pinlige situasjonen av å bestille 犬 i den tro at det betyr «dumpling»

Jeg labbet avgårde med friskt mot. Jeg er egentlig ikke redd for å prøve rare ting i matveien. Er for det meste altetende, så også på fremmede plasser. Immodium hadde jeg også med meg sånn i verste fall (klok av skade etter min forrige Asia-tur) men hvis maten er tilstrekkelig varmebehandlet så går det jo som regel greit.

Fant frem til dette «hullet i veggen» som hadde en trapp som ledet ned til enda en trapp, og så endelig ned til selve restauranten. Ble presentert menyen, proaktivt den engelske sådan (fordel med å være caucasian i Asia) og bestilte en ovnsbakt nudelrett. Den smakte veldig godt, og jeg ble ikke sjuk, så jeg skulle kanskje prøvd noe annet og vært litt mer vågal. ;)

Etter hvert tok jeg turen tilbake til hotellet, lå på senga og leste litt i boka mi, før jeg slokna litt før klokken 4. Haha. Dæven asså, sykt kjipt å være så dårlig tilpasset ny tidssone.

RobertH
08-03-2016, 19:23
[QUOTE=Cecilie;1040069]

Som selverklært A-menneske så gjorde det faktisk litt vondt i sjela å sove bort hele dagen, men det var ikke så mye å få gjort med det.

Enig - selv hopper jeg gjerne i loppekassa rundt 21 - 21:30 når jeg er hjemme (som jeg er mesteparten av tiden), men det betyr jo samtidig at jeg får sjansen til å være nattens konge i østen :cool: Er ofte våken til 23 eller et par timer senere - kult å være en av de uber-tøffe-partyrulerne (eller hva-det-nå-heter) en gang i blant ;)

Takk for supert reisebrev! Du trigger reiselysten helt fenomenalt :-)

Fnate
08-03-2016, 20:01
Åj åj åj, så flinkt menneske (kvinnestillingsdagen i dag, må vite), som tok Star Ferry istedenfor tbanen.

Star Ferry er omtrent enmillionfiretusentrehundreogførtifire ganger kulere enn tbanen. Sånn grov estimert

Gleder oss til mer.

storg
08-03-2016, 20:11
Bare til info. Star Ferry tar octopus kort, hvis man har investert i dette. Eller så gikk jeg også på den 600HK smellen på Torsdag. Forskjellen var at det kosta meg 3X600 da de solgte meg opp i rom-kategori. Men herregud å deilig å ligge litt ned før men gikk løs på byen :-)

rkvalvaa
08-03-2016, 20:53
Tusen takk for nok en flott rapport. Hadde samme turen, men hele 3 netter, første helgen i januar. Fikk da 8D tilbake, synes det setet var helt topp, ganske privat, kun vindusplasser på partall som er bedre i business :-)

Hong Kong er fantastisk og skal absolutt tilbake, men er enig i at det er noe drit å lande så tidlig om morgenen mens kroppen egentlig er klar for å legge seg.

Bolle
09-03-2016, 08:31
Hvis noen ønsker å legge seg ned etter flyturen kan jeg anbefale hotellet jeg bodde på i Hong Kong: Eaton Hotel. Der var det ingen problem å få rommet når jeg ankom (tror det var ca. 09.30)

Hypern
09-03-2016, 13:43
Hvis noen ønsker å legge seg ned etter flyturen kan jeg anbefale hotellet jeg bodde på i Hong Kong: Eaton Hotel. Der var det ingen problem å få rommet når jeg ankom (tror det var ca. 09.30)

Dette kommer jo ofte an på hotellet - hva de har av ledig kapasitet der og da etc. De fleste lar deg dog sjekke inn tidlig om det er rom ledig. Bodde 1 natt på Ritz Carlton i Hong Kong og hadde clubroom. Det var sykt. Veldig sykt. Kom tidlig om morran fra ARN og da plasserte de meg i en stol i loungen og tilbød omtrent hva det skulle være, før en person kom med nøkkelkortet til rommet og sa at rommet var ledig etter kanskje 1 times venting.

Forøvwrig bra rapport til nå. Jeg hater jetlag jeg også, men har klart å overleve helgeturer til Asia og San Francisco for det.

view
09-03-2016, 14:59
Fin rapport! Storbonden, er det Odd det eller?

Det med å reise østover kan være trøblete noen ganger, men mer trøblete enn noe annet er å reise så alt for tidlig fra Europa, det kveldsavgang som gjelder østover. Det er nesten dømt å mislykkes, hvertfall når du bare drikker eplemost ;)

OttoL
09-03-2016, 16:20
Flott rapport. Hadde selv samme tur i november og skal definitivt tilbake!

Ruby
09-03-2016, 19:46
Nye SAS Biz er faktisk et bra produkt, synd at kjøttet var seigt, men det får vi satse på var en engangsforseelse.
Superbra rapport, takk skal du ha :)

Cecilie
09-03-2016, 21:22
Neste dag startet litt bedre, tidssonemessig, enn dagen i forveien. Hadde satt på 100 alarmer på både telefon og nettbrett, men må ha slått av de fleste i søvne. Klarte til slutt å komme til bevissthet rundt klokken 11. Flott, da misset jeg frokosten i dag også. Kanon.

Det som er verdt å nevne med hotellrommet mitt på XI hotel, var at jeg hadde booket et røykfritt rom. Men det var sånn praktisk sprekk under inngangsdøra (altså ingen dørkarm), så fra naborommet og gangen, som tydeligvis ikke var røykfritt, så kom det inn en ufyselig tobakkrøyklukt.

Jeg haaater røyk.

Men jeg hater også å være til bry. Så jeg sa ikke i fra til personalet på hotellet. Pyttpytt.
Konfliktsky sørlending på tur er ikke noe man skal kimse av.

Jeg startet dagen rolig med en sen frokost / lunsj på en kafé i Kowloon, og surra litt rundt nede ved havneområdet. Der var det også et gigantisk kjøpesenter med diverse high-end butikker. Ikke så mye for meg og min lommebok, i allefall.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7802_zpsgmtcqsbk.jpg
Praktisk informasjon!

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7815_zps7zkhqpb5.jpg
Det gamle klokketårnet

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7805_zps6nhwggju.jpg
Stor båt «parkert» ved cruiseterminalen :)

Etter hvert gikk jeg bort til Peninsula for å sjekke forholdene hvor muttern og fattern var innlosjert i november. Staselig bygg, det må jeg si, og en herlig atmosfære i The Lobby, lobbyrestauranten hvor de serverer afternoon tea og frokost for hotellgjestene.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7837_zpscmtvj4iw.jpg
The Lobby

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7838_zpsviolozgs.jpg
The Lobby

Køen for afternoon tea var ekstremt lang. Det ble estimert fra hun som organiserte køen at jeg måtte vente mellom 1,5 og 2 timer. Jeg vurderte lenge om det ville være verdt det, men konkluderte med at det var ikke så mange andre ting jeg hadde hastverk med å oppleve i dagslys idag, så jeg ble stående og vente.

Og vente.

Beina mine gjorde litt vondt etterhvert, og jeg begynte å bli ganske sulten. Til slutt, etter litt over 2 timer i kø, stod jeg heldigvis forrerst, og jeg ble eskortert til bordet mitt av en hyggelig herremann. Han tilbød seg til og med å bære vesken min!

Da jeg kom til bordet, trakk han ut stolen for meg, og plasserte servietten i fanget mitt. Dette er service man fort kan bli vant med.

Det ble foretatt tebestilling, og jeg bestilte afternoonpakka. Hele herligheten kostet rett under 400 HKD.
Teen kom raskt på bordet, og «maten» like etter på.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7826_zpsrqdfkr9a.jpg

Jeg begynte nederst med scones, clotted cream og jam, før jeg beveget meg oppover i tårnet av deilige, innbydende kaker og fingersandwicher.

Men før jeg var kommet til topps, måtte jeg kaste inn håndkledet. Det ble rett og slett alt for søtt for meg. Smakte så vidt på macronen, ellers forble resten av toppetasjen uprøvd :(

Men alt i alt var det en fantastisk og herlig opplevelse, som ja, er ganske dyr. Du får liksom en mugge te og noe å knaske på. Allikevel så er det atmosfæren og opplevelsen utover det du putter i deg, man betaler for. Og det var verdt hver eneste krone. Hadde garantert angra som en hund om jeg hadde dratt fra Hongkong uten å prøve afternoon tea på The Peninsula! Særlig etter å ha hørt så mye bra om det.

Det skuffet absolutt ikke, og neste gang jeg er i Hongkong drar jeg nok sikkert innom igjen!

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7796_zpsuts1dcdz.jpg
Lekre, lekre Peninsula Hotel. Her vil jeg bo en gang!

Etter sukkeroverdosen på Peninsula, måtte jeg tilbake til hotellet og kvitte meg med det verste sukkerkicket. Kjøpte meg en liters flaske med Evian på vei tilbake til hotellet, og dunka den nedpå. Følte meg litt bedre etter hvert, og på kvelden dro jeg ned til havneområdet igjen for å se på Symphony of lights. Det er et lysshow, hvor mange av byens skyskrapere deltar ved at de har kraftige lasere på takene. Det var ganske spektakulært, og var iscenesatt med både musikk og fortelling. Språket som fortellingene er på rullerer hver kveld; engelsk, mandarin og kantonesisk. Dessverre var jeg der på en lørdagskveld, som betød historier på kantonesisk. Fikk ikke akkurat med meg så mye av hva som ble sagt, men lysene var jo fine!

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7859_zpswswzcsh0.jpg

Lysene kommer virkelig ikke til sin rett, sett gjennom en iPhone-linse. Det hjalp nok heller ikke at tåka lå ganske tjukk og lavt over store deler av byen denne kvelden.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7862_zps22esuhc9.jpg

Etter lysshowet dro Farmer og jeg til en australsk pub like i nærheten, hvor det ble spilt live musikk og var god stemning! Burger, øl, flyprat og live musikk, det er oppskriften på en hyggelig kveld!

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7867_zps6eqanfk4.jpg
Livemusikk hos Ned Kelly’s Last Stand!

Etter hvert ble det tid for å trekke tilbake til hotellet for å pakke, og gjøre seg klar for hjemreise. Planen min var å ikke sove denne natten, for så å dra til flyplassen i 5-tiden, sjekke inn, finne en lounge og spise nattmat, før boarding og sove raka vegen til Stockholm.

Logistikkmessig så det ut ca sånn som dette:
- Über til flytogterminalen
- Flytog til HKG

Men Farmer hadde hostet opp en taxi med flatrate 200 HKD totalt til HKG, med avreise litt før klokken 5. Jeg slo til på tilbudet, og plutselig var vi på vei til flyplassen, klare for hjemreise.

Cecilie
09-03-2016, 21:43
Takker for flott rapport tar selv turen til HKG lørdag 2.4
Du hadde sikkert sovet bedre om du hadde drukket alkohol.

Takk!

Hey, the world may never know :) Eller kanskje jeg testa ut en annen strategi på hjemreisen? STAY TUNED :cool:

Takk for flott rapport! Hong Kong er en herlig by. :-)

Tusen takk! Det er det så absolutt!

Enig - selv hopper jeg gjerne i loppekassa rundt 21 - 21:30 når jeg er hjemme (som jeg er mesteparten av tiden), men det betyr jo samtidig at jeg får sjansen til å være nattens konge i østen :cool: Er ofte våken til 23 eller et par timer senere - kult å være en av de uber-tøffe-partyrulerne (eller hva-det-nå-heter) en gang i blant ;)

Takk for supert reisebrev! Du trigger reiselysten helt fenomenalt :-)

Her er vi på linje vettu. Ja, man er nattekonge i Asia, men det er ikke så gøy når man helst har lyst til å oppleve ting på dagtid :lol:

Tusen takk for det! :)

Åj åj åj, så flinkt menneske (kvinnestillingsdagen i dag, må vite), som tok Star Ferry istedenfor tbanen.

Star Ferry er omtrent enmillionfiretusentrehundreogførtifire ganger kulere enn tbanen. Sånn grov estimert

Gleder oss til mer.

Måtte sette litt sjøbein og ble litt sjøsyk, men det gikk fint. Finere utsikt fra båt enn tbanen vil jeg tro :)

Bare til info. Star Ferry tar octopus kort, hvis man har investert i dette. Eller så gikk jeg også på den 600HK smellen på Torsdag. Forskjellen var at det kosta meg 3X600 da de solgte meg opp i rom-kategori. Men herregud å deilig å ligge litt ned før men gikk løs på byen :-)

Ja, fysøren, ikke sant? Også den dusjen da. Vel verdt det!

Tusen takk for nok en flott rapport. Hadde samme turen, men hele 3 netter, første helgen i januar. Fikk da 8D tilbake, synes det setet var helt topp, ganske privat, kun vindusplasser på partall som er bedre i business :-)

Hong Kong er fantastisk og skal absolutt tilbake, men er enig i at det er noe drit å lande så tidlig om morgenen mens kroppen egentlig er klar for å legge seg.

Tusen takk for det! Ja 8D var et veldig kjekt sete, men det dumme er jo selvfølgelig at man blir servert sist. Kjipt å måtte velge blant restmaten hver eneste servering.

Jeg skal definitivt tilbake! En virkelig herlig by!

Godt tips! Det må jeg ha i bakhodet til neste gang :)

Cecilie
09-03-2016, 21:47
Dette kommer jo ofte an på hotellet - hva de har av ledig kapasitet der og da etc. De fleste lar deg dog sjekke inn tidlig om det er rom ledig. Bodde 1 natt på Ritz Carlton i Hong Kong og hadde clubroom. Det var sykt. Veldig sykt. Kom tidlig om morran fra ARN og da plasserte de meg i en stol i loungen og tilbød omtrent hva det skulle være, før en person kom med nøkkelkortet til rommet og sa at rommet var ledig etter kanskje 1 times venting.

Forøvwrig bra rapport til nå. Jeg hater jetlag jeg også, men har klart å overleve helgeturer til Asia og San Francisco for det.

Tusen takk for det! Jeg takler helgeturer greit jeg også, men da er det bedre vestover spør du meg!

Fin rapport! Storbonden, er det Odd det eller?

Det med å reise østover kan være trøblete noen ganger, men mer trøblete enn noe annet er å reise så alt for tidlig fra Europa, det kveldsavgang som gjelder østover. Det er nesten dømt å mislykkes, hvertfall når du bare drikker eplemost ;)

Tusen takk for det :) Det stemmer, Farmer møtte jeg på både på utreisen, i HK og på returen!

Helt enig. Det er nesten litt krise at den går så utrolig tidlig fra Stockholm. Slet med det samme da jeg fløy Singapore fra CPH til SIN. Det er jo også en tidlig ettermiddagsavgang.

Flott rapport. Hadde selv samme tur i november og skal definitivt tilbake!

Tusen takk for det :) Jeg vil gjerne tilbake jeg også :D

Nye SAS Biz er faktisk et bra produkt, synd at kjøttet var seigt, men det får vi satse på var en engangsforseelse.
Superbra rapport, takk skal du ha :)

Ja det er ganske så bra! Var nok uheldig med kjøttstykket, hadde samme retten til Chicago og da var det veldig mørt :)

Tusen takk!

Yeager
10-03-2016, 09:13
Fortsatt herlig rapport! Og ekstra fint siden jeg tok samme tur i november (i likhet med mange andre flypratere). Hadde selv tenkt på å skrive triprapport, man fikk aldri somlet meg til det. Så flott at du gjør det nå [emoji4][emoji1360]

NorFlight
10-03-2016, 12:27
Takk for strålende lesing!

Det klør i bookingfingrene etter å booke en tur til HongKong...

krølle
12-03-2016, 11:12
Herlig rapport. Blir liksom ikke feil med solodamer heller:cool:
Og når de i tillegg kan skrive og ta bilder, ja, blir nesten ikke bedre...

Cecilie
13-03-2016, 11:52
Fortsatt herlig rapport! Og ekstra fint siden jeg tok samme tur i november (i likhet med mange andre flypratere). Hadde selv tenkt på å skrive triprapport, man fikk aldri somlet meg til det. Så flott at du gjør det nå [emoji4][emoji1360]

Hey hey hey, og takk for sist :D Tusen takk for det!

Takk for strålende lesing!

Det klør i bookingfingrene etter å booke en tur til HongKong...

Tusen takk for det! Jeg har skikkelig lyst til å booke en ny tur dit snart :)

Herlig rapport. Blir liksom ikke feil med solodamer heller:cool:
Og når de i tillegg kan skrive og ta bilder, ja, blir nesten ikke bedre...

Solo e fint :D Tusen takk for det du!

Cecilie
13-03-2016, 11:53
Yes, yes, da får vi vel avslutte dette reisebrevet da :)

Tid for hjemreise, altså. Taxituren ut til flyplassen tok mye kortere tid enn forventet, antagelig grunnet en rimelig imponerende toppfart på motorveien. Litt over klokken 05.30 var vi fremme, men innsjekkingsskranken var ikke åpnet enda, så da var det bare å finne seg en benk og vente på at personalet skulle dukke opp.

Det gjorde de jo etterhvert, og folk begynte og stille seg sivilisert i kø. Det var bare det, at bertene som skulle bemanne skrankene var mer opptatt av å legge et siste lag med sminke på før de fyrte i gang datamaskinene. Det varte og rakk. Tror de stod i nærmere 10 minutter og sminket seg. Hællendussan.

Til slutt fant de ut at de var anstendige nok i trynet til å åpne for innsjekk. Det var bare det at de også måtte vente på noen papirer fra dama som styrte showet nede i innsjekkingen. Til slutt fikk vi uansett sjekket inn, levert koffert, mottatt boardingkort og kunne bevege oss mot exit immigrasjonen og sikkerhetskontrollen.

Der var det ingen kø, og vips var man på toget på vei til riktig terminal, hvis nummer jeg ikke husker sånn helt i farta. 2 kanskje?

Who knows. De hadde i hvertfall en Singapore Airlines SilverKris lounge sånn i høvelig nærhet til gaten hvor SAS skulle dure avgårde til Stockholm. Måtte frem med det fysiske EuroBonus-kortet mitt i skranken til loungen, da det tydeligvis ikke holdt å scanne boardingkortet. Kan jo ha noe med EBD, men det stod jo SK*G på kortet, så skjønner vel ikke helt fuzzet.
Vel inne i loungen ble det tid for litt frokost/nattmat. De hadde noen litt slappe dumplings, samt toast og noe annet jeg ikke husker helt. Var ikke sånn supersulten, men et par-tre dumplings har man da alltids plass til.

I god tid før annonsert boardingtid, tok jeg turen over til Thai-loungen for å sjekke forholda der, og for å strekke litt på beina. Gaten som vi skulle dra fra lå nemlig ganske så midt i mellom Singapore- og Thai-loungen. Det er jo alltid litt godt å får labbet litt fra seg når man har muligheten til det, før en laaang reise med fly.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7870_zpsck7xptlu.jpg
HKG terminal. Folk som er lei av gate 19…B, burde ta seg en perspektivreise til HKG.

I Thai-loungen kunne jeg konstantere at matutvalget var helt identisk med Singapore-loungen. Tok meg et glass vann, bedrev litt people-watching, og slappet av frem til det nærmet seg boardingtid. Begynte jo å bli rimelig trøtt på denne tiden, så jeg så frem til å kunne dumpe ned i setet mitt, og sove hele veien hjem, sånn ca. Det var i allefall planen.

Da jeg kom frem til gaten vår, hadde dem begynt å stille folk opp i to køer med motsatt retning. Den ene var priority-køen, og den andre var «resten»

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7877_zpsnj7vayz2.jpg

Jeg stilte meg pent og pyntelig opp på halen av prioritykøen, hvor en av de bakkeansatte kom bort til meg, sjekket pass og skrev en liten krussedull på boardingkortet. Like etter ble vi sluppet om bord.

Siden jeg hadde avgang fra Stockholm på en torsdag, og hjemreise søndag, betød det to ulike besetninger. Jeg ble vist til riktig aisle, og kom frem til sete.. 35H, trur eg.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7882_zpsc1kbxcwz.jpg

Boarding varte og rakk, og etterhvert ble jeg mer og mer overbevist om at ingen ville gjøre krav på setet ved siden av meg. Det var nemlig ganske folketomt i den fremre GO-kabinen, selv om setekartet i appen viste helt full kabin i GO. Hm hm.. Jeg lot forventningen om å få en komfortabel reise med Mr. No Body i setet ved siden av meg, bygge seg opp frem til purser kom med gladmeldingen «Boarding completed» og jeg kunne trekke et lettelsens sukk.

Som sagt, mye ledig i den fremre GO-kabinen, noe som betød at familen på 4 + 1 infant som hadde trøkket seg sammen på en 4-seter på raden bak meg, kunne spre seg litt utover. Det var flyvertinnen som proaktivt tilbød dem dette, noe jeg synes var hyggelig av henne. Tror særlig moren, som så litt småsliten og trøtt ut, satte pris på å kunne legge seg flatt ned over en 4-seter i løpet av turen.

Vi kom oss etterhvert av gårde fra gaten vår, men måtte taxe rundt hele Hongkong virket det som, før vi kom til rullebanen. Vi tok av litt før klokken 10, altså drøye 40 minutter forsinket. Forventet flytid var på ca 11 timer.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7884_zps1w3iiqd4.jpg
På vei til rullebanen. Cathay Pacific har greit mange fly!

Det var dessverre mye skyer og tåke etter avgang, så jeg fikk ikke sett så mye av skjærgården og sånt rundt Hongkong.

Rimelig raskt kom serveringen i gang, og nå hadde flyvertinnene som bemannet min midtgang stålkontroll på diamantene sine. Hun spurte meg hva jeg ønsket å drikke, og nevnte at jeg som diamant kan få så mye drikke jeg vil, både med og uten alkohol, i løpet av flyturen. Tok til takke med et glass eplejuice, som dessverre ikke kan måle seg med den eplemosten fra Ringi man får 20 rader lengre fremme i flyet, og et glass musserende vin. Siden jeg var helt utslitt etter å ha vært våken i nesten 24 timer på dette tidspunktet, anså jeg det som svært sannsynlig at litt alkohol ville ha en svært søvndyssende effekt på meg.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7894_zpsdjotaiqq.jpg

Like etter kom maten. Kylling, av noe slag, med en tomatsaus og ris. Ikke et spennende måltid, men det fungerte som vomfyll :) Gjorde meg ferdig med lunsjen, ryddet det sammen og satt det på bordet til det tomme setet ved siden av meg. Tok en kjapp tur innom lavatory, pusset tenner og tuslet tilbake til setet mitt, for å prøve å få noen timer på øyet. I det jeg kommer tilbake til setet mitt, går den ene flyvertinnen forbi og lurer på om jeg ønsker noe avec til kaffen. Jeg takker høflig nei til dette, og sier jeg skal prøve å sove litt.

Som sagt, så gjort. Dro det tynne pleddet over meg, sparket av skoene, dro ned eyeshades og putta på øreklaffene fra Bose og ventet på destinasjon drømmeland.
Jo, jeg la ned setet så langt det lar seg gjøre også, og jeg fant overraskende raskt en mer eller mindre behagelig stilling, som jo delvis innebar å sitte på tvers av toseteren jeg hadde for meg selv.

Zzzzz….

Våknet etter ca 5 timer. Vi var da over Mongolia/Russland og wifi funket igjen, etter å ha vært avstengt over kinesisk luftrom siden avgang. Tok et bilde, postet det på Instagram, og søvna igjen.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7897_zps8kausozm.jpg

Sov litt urolig de neste par timene, men det var kanskje like greit. Midtveis over Russland, var det tid for servering nummer to. Det ble utdelt en ferdigsmurt sandwich. Og noe å drikke (tror jeg). Tygget den i meg, og fikk et par timer til på øyet.

Våknet ca 2,5 timer før landing. Skrudde på tvskjermen, og fant meg en film jeg kunne stirre på resten av turen. Tror det var The Intern. Helt greit tidsfordriv.

Etterhvert startet before-landing serveringen. Den husker jeg ikke hva bestod av, men mulig det var noe varmt noe. En wrap eller noe? Anår ikkje :)

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7906_zpsxubp07pp.jpg

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7910_zpsydaf7vyb.jpg
Stemningsbilde

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7911_zps8rzilp3a.png
Gleden av å følge seg selv på et fly, svinner aldri.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7912_zpsz4rhxifp.png

Jeg rakk akkurat å se ferdig filmen før vi begynte innflyvingen til Arlanda, hvor været var preget av tåke og regn.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7915_zpspy4o5rre.jpg
Opp med fartsbremsen før landing!

Det ble en lang taxetur til F-piren, men vi kom da frem til slutt. Da var det bare å pakke med seg sakene sine, og takke for turen til flyvertinnene som stod i døra. La på sprang gjennom glasskorridorene til passkontrollen og videre til sikkerhetskontrollen for transfer.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7928_zpsngmk4uqw.jpg
Søsterskipet på vei til Chicago

Ganske effektivt opplegg, men det er jo litt smått med kun en sikkerhetskontrollsluse når et helt fly lander og mange skal videre med andre fly fra Arlanda. Det ble derfor litt kø. Slapp greit gjennom og kom meg avgårde til SAS loungen. Der trakk jeg en kølapp til dusjene, og satt meg ned med et glass vann og noen kjeks mens jeg ventet. Jeg ventet, og ventet. I følge monitorene i loungen, var jeg neste person i køen, men nummeret mitt kom aldri opp. Etter en drøy halvtime tok jeg kontakt med loungedamene, og de beklaget at datautstyret ikke funket helt som det skulle enda. En av dem geleidet meg til dusjrommene, og fant ut at begge var ledige.

Ja, da var det jo min tur egentlig da.
Dusjrommene på Arlanda er helt nye etter at loungen der ble pusset opp i fjor. Men de har jo begått en generaltabbe av dimensjoner når de har laget disse rommene. Det er kun en dusj og en benk der inne. Ikke en vask, ikke toalett. Og strengt tatt bør du ikke ha med så mange eiendeler inn der, for hele gulvet blir ganske vått etter en kjapp dusj.
Men det er jo litt vanskelig når man reiser alene og gjerne har litt håndbagasje med seg som man ikke vil at skal stå for seg selv ute i loungen.

Nei her har SAS skuffet meg litt og tatt en for enkel løsning som egentlig skaper litt frustrasjon, når det kunne blitt gjennomført på en mye bedre måte.

Uansett, en dusj er jo i og for seg en dusj etter 12 timer på et fly fra fjerne østen. Det var superdigg å kunne skifte til rene klær etterpå også!

Cecilie
13-03-2016, 11:54
Jeg hadde veldig god til på Arlanda før min flight til Oslo, og jeg satt i loungen helt frem til boarding startet ute ved gate 10.
Det var et overfyllt ettermiddagsfly jeg hadde valgt, og da jeg kom sånn ca sist om bord var alle hyllene fylt av sekker, bagger, kofferter, jakker, luer og votter. Fikk heldigvis plass til sekken min under setet foran meg, selv om det selvfølgelig er en mer behagelig løsning når man har ledig midtsete eller hele raden for seg selv. Det fikk gå på en kort tur til Oslo.

Duppet av etter avgang, og før ankomst Oslo ble vi sendt i holding, pga., SURPRISE, tåke på Gardermoen. Vi kom oss ned til slutt, om så noe forsinket. Connecting Norway er jo også i full sving, så ikke nok med at min i utgangspunktet korte connectiontid på OSL allerede var krympet ned til et drøyt kvarter, så måtte jeg stå og vente på at vi fra Stockholm var klarert til å passere tull…tollen.
Heldigvis, får’n si, pga. tåken var også avgangen min til Bodø en del forsinket, i tillegg til at den skulle gå fra den innenlandsgaten som var nærmest sikkerhetskontrollen/Connecting Norway slusa. 24? 26? Huskår ikkje heilt.
Jeg kom meg bort til gaten og scannet boardingkortet mitt. «ERROR, kontakt personale» sier skjermen, så jeg stiller meg pent og pyntelig bak en fyr som får hjelp fra personalet i skranken. Da det blir min tur, kunne vedkomne fortelle meg at jeg hadde blitt automatisk flyttet over til neste avgang til Bodø, pga forsinkelsen inn fra Stockholm. NEEEEEEEI. Det er jo over 3 timer til, ynket jeg.
«Dette har vært en lang dag, vær så snill å få meg hjem nå!» Det var altså 18.30-avgangen jeg prøvde å komme meg med som opprinnelig bestilt. De hadde flyttet meg til 21.45-avgangen som lander i Bodø litt over klokken 23. Fyren taster litt på datamaskinen sin.

«Åja, men du Cecilie, du har så fint bonuskort, skal vi se hva vi kan gjøre. Bagasjen din vil uansett komme med neste flight.»

Det er det minste problemet tenker jeg, og krysser fingrene for at tastingen på datamaskinen skal gi et positivt utfall.

«Vi har dessverre bare midtseter igjen, men jeg kan plassere deg i Plus, hvis det er i orden?»
«Jaaaaa, tusen takk! Midtsete skal gå fint!» I tillegg får jeg jo gratis knekkebrød.

Fikk sete 4B og gikk glad, lykkelig og ganske trøtt om bord i flyet.

Der presterte jeg jo å sette meg i feil midtsete, altså 4E. Det merka jeg ikke før vi landa i Bodø. Litt susa i hodet, kan man vel si.

Det var en ganske begivenhetsløs flight nordover. Jeg fikk knekkebrød og smoothie og var så glad som bare det. Jeg så bare frem til å komme meg hjem og stupe til sengs.

http://i1293.photobucket.com/albums/b589/cecilie_larsen1/Hongkong/IMG_7934_zpsd7jbtq7a.jpg
SAS Plus serveringa innenlands er rimelig stusselig for tiden. Gleder meg til forbedringen seinere denne måneden!

Vi landet i Bodø litt over klokken 20, og det betød at jeg akkurat rakk bussen hjem klokken 20.10. Det har jo noen fordeler å ha en liten og effektiv flyplass som «home base»

Vel, dett var dett, som Fleksnes ville sagt. Jeg hadde en fantastisk tur til Hongkong, og det frister veldig med en tur tilbake dit så snart sjansen byr seg igjen. SAS leverer et veldig godt produkt i mine øyne i business, og faktisk et rimelig OK produkt bak gardina også. Er man heldig og får en toseter for seg selv i GO på langtur, så sover man nesten like godt der «midt på natta» som å prøve å sove midt på dagen i business.

Tusen takk for at du leste :)

TriStar
13-03-2016, 15:19
Takk for fint reisebrev[emoji3] Har vært i Hong Kong, men det begynner å bli lenge siden... Prøve en EB-booking kanskje? Slike poster gjør hvertfall at man får reiselyst.

Bergern
15-03-2016, 20:25
Suvverent!
Har av en eller annen grunn utelukkende viderereiser når jeg har landet der borte, men her kom nok et insentiv til å tusle seg ut.
Herlig rapport. Takk for at du deler :)

Cecilie
17-03-2016, 20:44
Takk for fint reisebrev[emoji3] Har vært i Hong Kong, men det begynner å bli lenge siden... Prøve en EB-booking kanskje? Slike poster gjør hvertfall at man får reiselyst.

Hey, tusen takk for det du :D

Suvverent!
Har av en eller annen grunn utelukkende viderereiser når jeg har landet der borte, men her kom nok et insentiv til å tusle seg ut.
Herlig rapport. Takk for at du deler :)

Mange takk! :D Hongkong by var jo superduper enkelt å komme seg til fra flyplassen. Med en litt lang layover i HKG, bør man helt klart legge turen inn til byen! :)

reiseportalen
20-03-2016, 09:23
Takk for flott rapport!

...............................................
http://www.reiseportalen.blogspot.no/

roger
29-03-2016, 21:58
Fin rapport! Eg skal bortover på torsdag, og håpar veldig at eg får inn ei oppgradering av eit slag... Har gjort null førebuingar og har null planar om kva eg vil sjå. Har lokalkjent guide, så det får greie seg. Men merkar at eg kvir meg allereie til returen; må ein verkeleg ut på flyplassen i fem-tida?? Ikkje for det; eg er jo vand med å sove litt so-so fortida. Går sikkert bra!

Edit: Det mangar masse poeng på EB-kontoen, så det må vere eit godt teikn! :D

TG923
30-03-2016, 21:50
Men merkar at eg kvir meg allereie til returen; må ein verkeleg ut på flyplassen i fem-tida??

Hvis du vil være på flyplassen før innsjekkingen åpner så må du nok det... :D

roger
30-03-2016, 22:11
Hvis du vil være på flyplassen før innsjekkingen åpner så må du nok det... :D
Ja.... Men er det ein nødvendig ting? Typ lang og treig kø?

Cecilie
30-03-2016, 22:36
Ja.... Men er det ein nødvendig ting? Typ lang og treig kø?

Neida, det er ikke nødvendig. Men det ordnet seg best slik denne dagen med transporten dit. Sov heller ikke den natten så det spilte ikke så stor rolle sånn sett. :)

roger
30-03-2016, 22:41
Neida, det er ikke nødvendig. Men det ordnet seg best slik denne dagen med transporten dit. Sov heller ikke den natten så det spilte ikke så stor rolle sånn sett. :)
Takk for svar! Får prøve å få sove litt no i alle fall, før utreisa. Han som eg reiser med er fast bestemt på å tømme drikkevogna for musserende... Eg er litt sugen på å prøve senga også...

Fnate
31-03-2016, 22:08
Trallabom!!! Kjempeflott rapport, som vanlig. Du kan detta med rapportering

Du behøver for øvrig ikke stå i den kjempelange køen på Peninsula hvis du bor på hotellet.

Kjenner jeg savner HK, men jeg skal neppe fly SAS bort. ;)

Cecilie
03-04-2016, 14:06
Trallabom!!! Kjempeflott rapport, som vanlig. Du kan detta med rapportering

Du behøver for øvrig ikke stå i den kjempelange køen på Peninsula hvis du bor på hotellet.

Kjenner jeg savner HK, men jeg skal neppe fly SAS bort. ;)

Takk for det du! Det stemmer det at man slipper køståing som gjest. Montro om det kanskje bør være min strategi neste gang jeg er i HK :)

Nei, du skal vel ikke det :colgate: