View Full Version : En samling av 727'er
I forbindelse med morgendagens store begivenhet (ferryflight av 727 #1 fra Everett til Boeing Field) har jeg plukket sammen et utvalg 727'er fra lagerdisk'en min. Bildene er tatt i Seattle, Atlanta og Kansas City.
Begivenhetene i Seattle kan følges her:
https://www.museumofflight.org/727-final-flight
http://enfb.net/Flybilder/727/01.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/02.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/03.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/04.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/05.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/06.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/07.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/08.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/09.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/10.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/11.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/12.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/13.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/14.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/15.jpg
http://enfb.net/Flybilder/727/16.jpg
Scooter01
02-03-2016, 10:42
Fin samling, husker godt den første 727 jeg så, det var CF-FUN fra Wardair som var på besøk på FBU.
Scooter01
Fantastisk flott samling :)
Herlige gjensyn med en maskin jeg aldri selv fikk prøve, men likevel har et spesielt forhold til.
Har hatt gleden av å fly 727 en gang, innenriks i Spania fra Madrid til Alicante, flyet var på siste indre, bar preg av alderdom. Skranglet i seter og hattehyller, men det å gå ut bakenden for så å kunne skue tre eksosrør, itte gærnt!
Flott samling. Kom gjerne med mer
Nydelige bilder av en rålekker maskin!
Med tanke på dagens dato, 27. juli aka 7/27 på USA'nsk, løfter jeg denne litt ...
Happy 727 Day!
Se der ja, gamle Tri-Motor.
Fikk 92 timer på en slik, mye kurs og pugging men i ettertiden bortkastet siden jeg ikke tok noen karriere på den. Bra jeg ikke betalte.
Behagelig fly når man er langt fremme, stille som i kirka.
Også imponerende å se dem peise på og ta av og lande veldig bratt på den gamle flyplassen i St. Thomas, skjønt det var også noen som krasjet der tiltross for kortbane egenskapene.
Flott maskin! :) Har sett et par av de på Sola.
Se der ja, gamle Tri-Motor.
Fikk 92 timer på en slik, mye kurs og pugging men i ettertiden bortkastet siden jeg ikke tok noen karriere på den. Bra jeg ikke betalte.
Behagelig fly når man er langt fremme, stille som i kirka.
Også imponerende å se dem peise på og ta av og lande veldig bratt på den gamle flyplassen i St. Thomas, skjønt det var også noen som krasjet der tiltross for kortbane egenskapene.
Har ennå boarding pass fra 22. mai 1979 for EA 990, en Eastern Air lines 727 fra STT (St Thomas) til MIA. Det var med hjertet i halsen jeg kommenterte til mine medreisende at dette blir i overkant spennende da flyet taxet på rullebanen ut i sjøen, gav full pinne og tok av mot land. Krapp høyresving etter take off, og det så ut som om det var gravd bort litt jord for å gi plass til vingetippen i bunnen av kløften. Kort flytur til St Croix (STX) for fuel før videre ferd mot MIA.
I 1979 hadde Eastern et tilbud med "All you can fly" for 499 USD, der en i løpet av 3 uker kunne fly så mye en ville på nettverket deres så fremt en startet og sluttet samme sted, og hadde noen stopp på over 48 eller 72 timer. For oss gikk turen MSP (Minneapolis) - IND (Indianapolis) - PIE (St Petersburg) - MIA (Miami) - STT (St Thomas)/(STX) - MIA - MEX (Mexico City) - MSY (New Orleans) - ATL (Atlanta) - MSP. Alt med 727
Det ble gjort en del endringer på STT etter at American goofa på en landing i 1976 og stoppet i en bensinstasjon(!) som lå i enden av banen. Stygg sak og mange omkomne.
Det ble gjort en del endringer på STT etter at American goofa på en landing i 1976 og stoppet i en bensinstasjon(!) som lå i enden av banen. Stygg sak og mange omkomne.
Jeg husker terminalen som et grønt "skur" der ene veggen var hønsenetting
Har ennå boarding pass fra 22. mai 1979 for EA 990, en Eastern Air lines 727 fra STT (St Thomas) til MIA. Det var med hjertet i halsen jeg kommenterte til mine medreisende at dette blir i overkant spennende da flyet taxet på rullebanen ut i sjøen, gav full pinne og tok av mot land. Krapp høyresving etter take off, og det så ut som om det var gravd bort litt jord for å gi plass til vingetippen i bunnen av kløften. Kort flytur til St Croix (STX) for fuel før videre ferd mot MIA.
I 1979 hadde Eastern et tilbud med "All you can fly" for 499 USD, der en i løpet av 3 uker kunne fly så mye en ville på nettverket deres så fremt en startet og sluttet samme sted, og hadde noen stopp på over 48 eller 72 timer. For oss gikk turen MSP (Minneapolis) - IND (Indianapolis) - PIE (St Petersburg) - MIA (Miami) - STT (St Thomas)/(STX) - MIA - MEX (Mexico City) - MSY (New Orleans) - ATL (Atlanta) - MSP. Alt med 727
Joda, det var mye full pinne der i St. Thomas, skjønt din flytur der var noen år før jeg havnet på Jomfruøyene: (Jeg flyttet dit fra Alaska i årsskiftet 1984/85)
På den tiden var rullebanen ca 4700 fot.
Greit nok for avgang i motvind på tørr bane og landing på tørr bane, men det var av og til drittvær med torden og regn samt windshear fra fjellet til venstre for banen.
Det har vært mange ulykker der og det lå noen flyvrak i vannet på short final før dem forlenget banen ut i sjøen: Lear Jet, DC-3 og noe annet som sikkert ikke var registrer for dem fløy knark fra mellom Amerika på natta når tårnet var stengt og ingen brydde seg.
La humla suse og ikke prat for da kan du bli borte vekk en dag.
Jeg fikk også noen tilbud om å fly slikt, og fikk noen spørsmål fra offisielle folk som lignet veldig på FBI eller DEA folk: Har du sett noe mistenkelig her i det siste på natta?
Nei, det har man ikke sett, no Sir. never saw nothing, sorry.
Derfor er man i live of trives som pensjonist i Florida, så aldri noe mistenkelig på natta. (Twin Commanders som landet uten nav lys etter at tårnet var skrudd av, no Sir, not me..)
Det var stas å fly B-757 fra St. Thomas når banen var kort: Da kan man bruke full spiker og virkelig ha det gøy: Som regel tar man av med redusert
kraft for å spare motorer, spare bensin og for å holde støy nede.
Men på St. Thomas måtte man som regel gi full gass og det var artig: Stå på bremsene og skyve håndtakene helt forover mens man kniser og sikler som en tenåring på en Kawasaki 500 totakter.
Vi kalte B-757 med Rolls motorer Atari Ferrari: Den gikk som en kule og man trakk opp nesa 25 grader.
Den klatret som en "Raped Ape" i følge Eastern pilotene.
Mange jagerflygere som ville ha følt seg hjemme i det styrehuset.
Nåja, dette var om B-727, den var også fin på slike baner, spesielt -100 serien har jeg blitt fortalt. (Fløy kun -200 selv, sprek den også)
Mange historer om St. Thomas, var aldri kjedelig der.
Bodde på seilbåt og fløy mange typer fly der dag og natt.
Kjørte motorsykkel til flyplassen og måtte unngå nedkjøringer når enkelte lokal sjåfører så en hvit mann på sykkel. (White Boy, f...You)
Berget såvidt, men mange drapsforsøk på veiene.
Artig å bo og jobbe der, men skummelt.:rolleyes:
Gøyne historier, -RTP!
Siste 727 her var Gordon Getty´s private 727-100 ut fra McClellan, Sacramento, CA i 2018, skal se om får lagt ut noen bilder.
Er ZeroG omtrent siste muligheten nå ? Opplevelsen frister veldig, men er jo myye penger.
https://www.gozerog.com/the-zero-g-experience/
Gøyne historier, -RTP!
Siste 727 her var Gordon Getty´s privat 727-100 ut fra McClellan, Sacramento, CA i 2018, skal se om får lagt ut noen bilder.
Er ZeroG omtrent siste muligheten nå ? Opplevelsen frister veldig, men er jo myye penger.
https://www.gozerog.com/the-zero-g-experience/
Skal prøve å laste opp bilde av den 727-en jeg reiste med. Aner ikke om det var en 727-100 eller 200
Min siste var en charter fra Cancun til Denver i 1997. Lurer på om det var en Fed ex sak de puttet seter i.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Min siste var en charter fra Cancun til Denver i 1997. Lurer på om det var en Fed ex sak de puttet seter i.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Ser fra min Flightmemory at maskinen på bildet er den fjerde 727 jeg var passasjer i.
Den første var en American Airlines AA431 fra La Guardia til Chicago i mars 1979.
Etter Eastern flightene i 1979 har jeg reist med en Sterling 727 Bergen - Billund - Tenerife og direkte Tenerife - Bergen i februar1984, en Delta, San Fransisco - Los Angeles i september 1990, og en TWA La Guardia - St Louis i mars 1992.
Det kan være andre og for jeg har ikke registrert flytype for alle flightene.
https://www.flickr.com/photos/184433086@N05/52493677577/in/dateposted-public/
Min maratonrute med 727 var den klassiske over Stillehavet fra Hawaii til Guam med Continental Micronesia (Air Mike) CS957, seks mellomlandinger underveis. Og fra Guam hoppet jeg videre via Yap til Palau med samme flyet. Totalt innpå 10.000 km med 727!
Der er mange huller i min logbog, men jeg kan umiddelbart læse, at jeg
fløj B-727 i 1968, CPH -GLA- CPH med det islandske “nationalklenodie”
TF-FIE (“Gullfaxi”). Ti år senere fløj jeg med samme maskine til og fra KEF.
Envidere har jeg fløjet CPH -FRA Lufthansa 727 i 1970 (D-ABIG), og
fra hukommelsen dyb: PANAM HAM-BER ( eller også var det omvendt??)
og endelig Singapore Airlines fra SIN til JKT.
Jeg havde ikke noget specielt forhold til B-727 og husker kun, at den
larmede ad h…… til, når den trillede ind til standpladserne på CPH.
Det lød som en skærebrænder!
P.S. I øvrigt havde nogle af FI’s 727-kaptajner næsten heltestatus blandt FIs
jordpersonale, fordi de fløj - og landede - på destinationen i al slags vejr.
Der må også være nogle historier hos jer, som har handlet dem
på Fornebu!
Ja, 727 er fint fly, stille og fint i kabinen. Har vel fløyet med 10-15 operatører, som seg hør og bør for en mann på min alder. Husker best en landing i Orlando med PanAm der vi steg ned så bratt at jeg bokstavelig talt hang i beltet for ikke å skli av stolen. Siste tur var vel med Delta til Seattle i 2001.
Midtiblinken
15-11-2022, 02:28
Vet ikke om det var samme grunnen som i dag. Om du lander 18L/R i Orlando så må du krysse VOR på minst 2500’ pga Orlando Executive rett under. Greit når du vet det og har 180k/Flaps2, men noe annet om det er uventet eller sterk tailwind.
Mine 727 flighter er lett å oppsummere. Det er ganske enkelt null flyvninger dessverre. :( Jeg har heller ikke sett den så ofte, men jeg husker godt at Iceland air brukte den mellom BGO og KEF på midten av 80 tallet. Jeg bortom Flesland noen ganger da for å kikke på flyet.
Bare en flight i boka for meg, en United 727-22 som jeg ikke fikk med meg registreringen på, mellom SEA og SFO i 1983, dessverre.Jeg har heller ikke sett den så ofte, men jeg husker godt at Iceland air brukte den mellom BGO og KEF på midten av 80 tallet. Jeg bortom Flesland noen ganger da for å kikke på flyet.
For eksempel denne? (727-185C TF-FLG)
Jeg havde ikke noget specielt forhold til B-727 og husker kun, at den
larmede ad h…… til,
Sant nok, syntes og den var en rimelig ´kjedelig maskin tilbake på 90-tallet, men utrolig hva noen år og få nok eksemplarer igjen kan gjøre. :)
Da vi var i Iran for 12 år siden var Fokker 100 det absolutt dølleste vi kunne treffe på, nå er t.o.m. den eksotisk. :)
Min maratonrute med 727 var den klassiske over Stillehavet fra Hawaii til Guam med Continental Micronesia (Air Mike) CS957, seks mellomlandinger underveis. Og fra Guam hoppet jeg videre via Yap til Palau med samme flyet. Totalt innpå 10.000 km med 727!
Har ogsaa den ruten i loggboka, jeg stoppet 3 ganger underveis og fikk med meg baade CO 957 og CO 955. Floey 727-100 Combi mellom Hawaii og Guam, videre til Manila var 727-200. Ellers har det blitt 727 med 10 flyselskap paa meg - men betydelig lengre enn 2001 siden siste tur, Alaska Seattle - Phoenix.
Cessna182
18-11-2022, 13:53
Pan Am maskinen er nydelig. Flott behagelig design i Pan Am logo. Har to turer med en slik en. 29.april 1986 fra JFK/New York til Hobby/Houston, og retur 15.mai fra Hobby/Houston til Dulles/Washington. SAS MD83 fra FBU til København og SAS 747 til JFK. Pan Am 747 fra Dulles til London og Pan Am B737 til FBU.
Wishmaster
16-12-2022, 00:22
Hadde SR (Swiss) en B727 mellom FBU-CPH-ZRH i sin tid, ca '86?
Samtidig kan jeg huske en IB/Iberia med B727 fra CPH-MAD, og/eller B727/MD80 fra MAD-ALC. Men da jeg var barn, var alt stort og bra ... (!) Eller var alt med MD80/DC-9 bare fordi jeg var barn og motorene var bak? :-D (det var de første flightene mine).
I 1986, da jeg begynte i Swissair, hadde vi DC-9-51 som opererte FBU-CPH-GVA. Den korresponderte til en maskin som gikk CPH-ZRH. Det samme motsatt vei på kvelden.
Etterhvert ble det MD80.
Swissair hadde aldri 727.
B-727 bygget om til hus, på skauen i Oregon.
Scooter01
27-12-2022, 17:05
B-727 bygget om til hus, på skauen i Oregon.
Fant denne på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=eLo7GwiGdWE
Scooter01
Fikk knipset denne i CUN på torsdag. Så fin ut.
Fikk knipset denne i CUN på torsdag. Så fin ut.
Den er i god stand, ja. Mexikansk fangetransport.
Min første "fly ferie" var med North West Orient i 1981, først 747-100 fra GEN til JFK, så hadde vi 9 innenriksturer, der 8 var med 727 og en med DC10, så avsluttet vi med 741 MSP-GEN Vi fikk flydd både 100 og 200 varianten av 727. Første domestic leg var NYC til MSP, for flybytte til SFO. Vi ble forsinket fra Newark eller LaGuardia, jeg husker ikke hvilken. Da vi kom til MSP og de satte små klistremerker med setenummer på boarding kortet, var det bare 4 seter igjen på arket. De kunne jo ikke dele en utenlandsk familie med barn på 8 og 11 så da ble det førsteklasse med 2+2 i bredden på MSP-SFO i 727. Min eneste tur hittil i første klasse. 737 fikk jeg ikke prøvd før i 2000 og den har selvfølgelig havnet på topp av listen med mest flydde flytype. i 86-87 var vi til New Zealand og fikk 7 take offs med Qantas 742, 742M og 743, men 3 av dem var på samme flightnummer (SIN-BKK-ATH-FRA). Den dag i dag er 747 nr 2 på listen over flytyper jeg har flest avganger med,9, men ser man på flightnummer er 727 fremdeles nummer 2, med 8. Dog har den i 4 år delt den plassen med A320. Til torsdag kommer jeg opp i 9 med A320 og den 26.01 kommer jeg opp i 10. Jeg husker 727 som en behagelig maskin og fikk sjokk da jeg fikk min første tur i DC9, for ett støyhelvete DC9 var bak i maskinen.
…sjokk da jeg fikk min første tur i DC9, for ett støyhelvete DC9 var bak i maskinen.
Da satt du sannsynligvis ganske langt foran i 727’erne. Det var samme motorer og samme plassering på sidene både på DC-9 og 727. (I tillegg hadde 727 en motor rett bak trappeutgangen bakerst.)
Personlig kan jeg ikke si jeg synes noen av dem var et helvete baki, men det er klart det var et betraktelig høyere støynivå bakerst enn lengre foran.
Midtiblinken
14-01-2023, 21:33
DC9/MD80 er veldig stille foran i kabin og i cockpit.
DC9/MD80 er veldig stille foran i kabin og i cockpit.
Ja, spesielt MD80. Det var kombinasjonen av støysvake motorer og lengre avstand til dem som utgjorde forskjellen fra DC-9.
MD-90 bråkte pussig nok mer, forklaringen var at lufteanlegget visstnok opererte med høyere trykk og gjennomstrømning, noe som skapte mer sus i kabinen.