PDA

View Full Version : Flesland stengt morgenen 24FEB pga snø


Hickok
24-02-2016, 09:44
Flesland har vært stengt frem til 08:30 i dag. Imponerende da de knapt er snø opp til midten av dekket på normale personbiler her oppe på Kokstad. Jeg ser det er flere som er mindre imponert over beredskapen. Om det er dette som blir resultatet av Avinor sin sparekampanje fremover, så er jeg glad for at jeg ikke lenger er storbruker av flyplassene deres!

http://www.tv2.no/nyheter/8070971/

Hickok
24-02-2016, 09:51
- Vi har jobbet hele natten med å holde rullebanen åpen, men på morgenkvisten kom det mer snø enn forventet. dermed måtte vi stenge. Vi manglet mannskaper, og måtte dessverre stoppe trafikken. Nå er flyene i luften igjen, sier flyplassjef Aslak Sverdrup.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flesland-er-apen-igjen-3549658.html


Davy Wathne ‎‎@TV2Davy


Der dukket det opp en brøytebil på Flesland! Virker som om beredskapen er på topp!

7:15 AM - 24 Feb 2016

Tydeligvis ikke den helt store enigheten om hva som er sannheten her. Av en eller annen grunn, så stoler jeg i denne saken mer på de som har sittet og ventet i timesvis enn politikeren som skal fremstå best mulig i media...

Hickok
24-02-2016, 09:52
Davy Wathne ‎‎@TV2Davy


To timer og tjue minutter ombord i flyet. Nå flyttes vi bakerst i køen og de-ises på nytt. - Verste jeg har vært med på, sier piloten.

8:25 AM - 24 Feb 2016

Vi snakker i dag et snøfall med omtrent en skosåles tykkelse, altså 5-10 cm. Imponerende.

OttoL
24-02-2016, 09:54
Ser de er igang igjen nå. Snødde ganske kraftig oppover fjellsiden i går, så burde gitt en eller annen ansvarshavende en indikasjon på at det muligens kunne bli problemer i dag.

Terningkast :

http://www.workforcewellness.co.uk/captcha/dice1.gif

Hickok
24-02-2016, 10:05
Det mest imponerende er vel egentlig at det sluttet å snø i 7-tiden, men likevel tok det 1,5 time etter dette for å få åpnet. Det tyder på at det ikke har vært folk på vakt i natt i det hele tatt, og at brøytingen ikke kom i gang før dagskiftet kom på.

Utenbys
24-02-2016, 10:32
Hva var det Øystein Sunde sa? Du måkke finne på å måke snø for den smelter av seg selv når våren kommer!

Kanskje det er noe feil med de økonomiske insentivene til Avinor. Det er billigere for dem å stenge stripen 1-2 timer enn å bemanne brøytebilene på nattskiftet?

krølle
24-02-2016, 10:51
Uten å ha vært i Bergen når det snør, så tror jeg nok at de har en plan med det de gjør. Sikkerhet først.
Når det er sagt, så har jeg mang en gang undret meg over hvorfor det tar så inn i granskauen lang tid å rydde 1 bane og 1 taxiway:o

Er vel ikke noe mål å gjøre hele FLE snøfritt før de åpner.

Chriscross
24-02-2016, 11:07
Var på første fly som landet, og jeg stusset på at jeg kunne se gresstustene over snøen...

Nå snør det jo tett igjen, så er spent på returen i ettermiddag. Får kanskje safe med booking på to avganger.

C130
24-02-2016, 13:45
Brøytemannskapene ble sendt hjem klokka 04 da det ikke var kommet noe snø.
Snøen kom klokka 05.
http://www.nrk.no/hordaland/fem-centimeter-sno-stengte-flyplassen-i-tre-timer-1.12818651

Bruker ikke Avinor værradaren ?

SQ321
24-02-2016, 14:42
Brøytemannskapene ble sendt hjem klokka 04 da det ikke var kommet noe snø.
Snøen kom klokka 05.
http://www.nrk.no/hordaland/fem-centimeter-sno-stengte-flyplassen-i-tre-timer-1.12818651

Bruker ikke Avinor værradaren ?

Imponerende hvordan Avinor løste dette....:D

view
24-02-2016, 14:46
Skulle trodd det var Heathrow det var snakk om..

krølle
24-02-2016, 15:03
Imponerende hvordan Avinor løste dette....:D


Vel, ikke mer enn etpar uker siden det samme skjedde i CPH;)

SQ321
24-02-2016, 15:06
Vel, ikke mer enn etpar uker siden det samme skjedde i CPH;)

Jo, men det skal være vesentlig høyere forventningen til at vi er i stand til å håndtere slik her sammenlignet med CPH eller LHR for den saks skyld. Jeg er klar over at BGO ikke akkurat er et snøhøl men likevel.

Hickok
24-02-2016, 17:19
Jo, men det skal være vesentlig høyere forventningen til at vi er i stand til å håndtere slik her sammenlignet med CPH eller LHR for den saks skyld. Jeg er klar over at BGO ikke akkurat er et snøhøl men likevel.
I hvert fall når det laver ned kvelden før.

Hickok
24-02-2016, 17:41
http://mobil.ba.no/flytrafikk/samferdsel/var/flypassasjer-det-er-skandalost/s/5-8-287128

Da er det faktisk bekreftet at BGO ikke har fast beredskap for vinter på natt. Alle må innkalles på overtid etter behov. Det er i beste fall svært betenkelig.

rymle
24-02-2016, 17:58
Da er det faktisk bekreftet at BGO ikke har fast beredskap for vinter på natt. Alle må innkalles på overtid etter behov. Det er i beste fall svært betenkelig.

Velkommen til blårussens tidsalder. :stir

LN-MOW
24-02-2016, 18:20
Hvis man kun har slike episoder en eller to ganger i året gir det ingen mening med annet. Det er å kaste penger ut av vinduet. Og Bergen er jo ikke akkurat noe snøhøl ...

Vede
24-02-2016, 19:54
http://mobil.ba.no/flytrafikk/samferdsel/var/flypassasjer-det-er-skandalost/s/5-8-287128

Da er det faktisk bekreftet at BGO ikke har fast beredskap for vinter på natt. Alle må innkalles på overtid etter behov. Det er i beste fall svært betenkelig.

Mener du at alle Avinors flyplasser på vestlandet skal ha brøytemannskap i beredskap på vakt H24 i tilfelle snø?

Hickok
24-02-2016, 19:55
Mener du at alle Avinors flyplasser på vestlandet skal ha brøytemannskap i beredskap på vakt H24 i tilfelle snø?
Nei, kun når været tilsier det.

Vede
24-02-2016, 19:57
Men du skriver: "Da er det faktisk bekreftet at BGO ikke har fast beredskap for vinter på natt. Alle må innkalles på overtid etter behov. Det er i beste fall svært betenkelig." Hvordan vil du ordne dette om folk ikke skal hentes inn på overtid? Her virker det som om BGO ble tatt på sengen, noe som selvfølgelig ikke er bra.

OttoL
24-02-2016, 20:13
Mener du at alle Avinors flyplasser på vestlandet skal ha brøytemannskap i beredskap på vakt H24 i tilfelle snø?

Poenget (slik jeg ser det) her er vel at det snødde ganske så kraftig i går ettermiddag noe som skulle tilsi at det sannsynligvis ble kaos i morges. Problemet er at de ikke hadde noe manskap å kalle inn, selv om de var klar over at det faktisk kunne bli et problem.

Hickok
24-02-2016, 20:25
Men du skriver: "Da er det faktisk bekreftet at BGO ikke har fast beredskap for vinter på natt. Alle må innkalles på overtid etter behov. Det er i beste fall svært betenkelig." Hvordan vil du ordne dette om folk ikke skal hentes inn på overtid? Her virker det som om BGO ble tatt på sengen, noe som selvfølgelig ikke er bra.
Når det snør så du knapt ser 50m foran deg kl. 22 om kvelden, så kan det da ikke overraske at det snør 6 timer etterpå også? Det er ikke akkurat som vi snakker om århundres storm heller. Vi snakker om 5cm snø I løpet av natten.

hlorange
25-02-2016, 00:22
Har selv vokst opp på Østlandet med enorme snømengder om vinteren og akeparty på 17. mai i mange år. Jeg kikket forventningsfullt ut vinduet her i Bergen i morges da jeg hørte at Flesland var stengt, og ble sjokkert over at det bare var et lett synlig snølag, knapt et par cm, som har forårsaket stenging av flyplassen.

Dette er latterlig, og elendig håndtert av Avinor. Davy Wathne: "Dette må være den mest hjelpeløst administrerte bedriften i Hordaland. Komplett skandale." Skandale er ordet.

Kan tenke meg brøytemannskapene ved OSL har ledd godt i hele dag.

Vede
25-02-2016, 14:59
Når det snør så du knapt ser 50m foran deg kl. 22 om kvelden, så kan det da ikke overraske at det snør 6 timer etterpå også? Det er ikke akkurat som vi snakker om århundres storm heller. Vi snakker om 5cm snø I løpet av natten.

Første gang jeg leser at det snødde på kvelden også.