PDA

View Full Version : Reisetips - Sveits


Tarzan
14-02-2016, 12:49
Hei.

Er det noen har inne på dette formuet, som har vært på langhelg i byen Zurich???
Noen råd tips om hvordan byen er???
Jeg tenker på alt fra å se på ting til shopping osv???

Jeg var å sjekket priser mot Flyselskapene SAS og Swiss.

Noen dager var faktisk Swiss billigere å reise med tur/retur. OSL-Zurich.

kimpe
14-02-2016, 13:14
Hehe, merkelig.

Skal selv på lunch i Zurich i morgen, så om noen har tips til kjappeste rute fra flyplass til sentrum og evt tips til restaurant så hadde jeg vært glad.

Lander 12, og skal videre igjen rundt 17...

Kim

dc-8-63
14-02-2016, 13:23
Hehe, merkelig.

Skal selv på lunch i Zurich i morgen, så om noen har tips til kjappeste rute fra flyplass til sentrum og evt tips til restaurant så hadde jeg vært glad.

Lander 12, og skal videre igjen rundt 17...

Kim

Lander klokken 12:00 har du disse togavgangene:
12:18 - som tar 9 Minutter til Hauptbahnhof.
12:31 - som tar 12 Minutter
12:33 - som tar 13 Minutter
12:36 - som tar 9 Minutter

Toget er raskt og effektivt (og kjappest) Resturant naar LN-MOW vaakner (mat er hans avdeling)

LN-MOW
14-02-2016, 15:42
Tjaaa ... metervis med både det ene og det andre kan man aldri gå galt med. Sjekk ut Zeughauskeller. Ligger sentralt, like ved Bahnhofstrasse. God tradisjonsrik mat og drikke.

Spiste fondue på en plass ved Limmatquai .. tror det må ha vært Zunfthaus zur Zimmerleuten .. det var rågodt.

Hyggelig by, både med gamleby, og mer moderne forretningsstrøk. Relativt kompakt og lett å komme seg rundt.

EB
14-02-2016, 17:45
Prøv ostefondue på Restaurant Walliser Kanne i Lintheschergasse 21 - heller ikke langt fra Hauptbahnhof.

robertaas
14-02-2016, 18:27
Det er togstasjon rett under flyplassen og derifra kommer man enkelt til flere byer som er mer interessante. Min beste anbefaling er Konstanz som ligger ved Boden-sjøen. Bare det våres litt kan man nyte en båttur langs kysten og stoppe på nydelige byer der, Meersburg og Lindau for eksempel.

Luzern synes jeg også er bra. Selv om du blir i Zürich kan du lett ta en tur dit.

kimpe
14-02-2016, 22:03
Takk alle sammen.

Da blir det Fondue, med eller uten ost, i morgen til lunch!

Kim

jb1
14-02-2016, 22:44
Zürich er en by med endel å finne på. Nyt mat og øl i Niederdorf. Flere fine steder ved Limmatkai (langs elven). Fondue er nevnt. Toget er letteste måte å komme til sentrum på. Største handlegate er Bahnhofstraße. Sentrum er lett å dekke til fots.

gustavf
14-02-2016, 23:08
Jeg er fra tid til annen i Appenzell Ausserrhoden i forbindelse med jobb, og da er det fristende å ta en tur til Zürich. Appenzell er vakkert, og Rhätische Bahn kanskje verdens mest spektakulære jernbanestrekninger på meterspor, men det skjer liksom ikke så mye der.

Men problemet mitt med Zürich er at det ikke er så veldig mye å finne på der heller. Det er noen hyggelige gater, muligheter for god mat og dyrere shopping enn i Norge, men jeg er veldig usikker på om jeg ville lagt en helgetur dit. Det kan være et fint utgangspunkt for å reise andre steder, men som reisemål i seg selv er jeg ikke overbevist.

flugger
15-02-2016, 08:08
Enig med siste taler. Greit for et kort stopover en kveld, men en helg...

FHPrater
15-02-2016, 08:33
Ta toget til Como i Italia, mye bedre si

jb1
15-02-2016, 08:58
Har man problemer med å fylle en helg, kan man ta toget til f.eks Luzern, vakker by.

Utenbys
15-02-2016, 09:41
Klarer vel å fylle en helg med aktiviteter. Finne noen museer, fløybane, forskjellige spisesteder, traske rundt i gamlebyen.

Flieger Flab-museet er alltids verdt et besøk: http://www.airforcecenter.ch/index.php?id=1&L=1

Tarzan
15-02-2016, 14:38
Takk for mange tips fra dere. Dere må ha masse erfaring med storby ferie rundt omkring i Europa.

Jeg blir å spørre om en by til her inne.

HNL_Cecilie
13-03-2017, 20:36
GVA tips?

Hei, jeg får ca 6,5time på GVA neste torsdag, noen som har tips til hva jeg kan finne på? Aldri vært innom GVA før :)

-Cecilie


Sent from my iPad using Tapatalk

jb1
13-03-2017, 21:25
GVA ligger kun ti minutter unna sentrum med tog, så fort gjort å komme seg inn til byen. De vanligste attraksjonene er Jet d'eau (fontene i innsjøen), blomsteruret og gamlebyen. Genève er byen med mange internasjonale organisasjoner og du kan gå på Røde Kors-muséet. Det er mulig det er omvisninger på FN også. Det finnes mange gode restauranter, men et godt tips er Relais de l'entrecôte, nydelig entrecôte (det eneste på menyen).


Sent from my iPhone using Tapatalk

HNL_Cecilie
13-03-2017, 21:34
GVA ligger kun ti minutter unna sentrum med tog, så fort gjort å komme seg inn til byen. De vanligste attraksjonene er Jet d'eau (fontene i innsjøen), blomsteruret og gamlebyen. Genève er byen med mange internasjonale organisasjoner og du kan gå på Røde Kors-muséet. Det er mulig det er omvisninger på FN også. Det finnes mange gode restauranter, men et godt tips er Relais de l'entrecôte, nydelig entrecôte (det eneste på menyen).


Sent from my iPhone using Tapatalk



Det var jo kjekt å høre at det var så nærme, da får jeg ta turen inn til sentrum! Takk for tipset jb1 :)


Sent from my iPad using Tapatalk

robertaas
14-03-2017, 06:59
https://en.wikivoyage.org/wiki/Geneva
"Train/bus tickets are around Fr. 3.50 (valid for one hour) and can be purchased at machines at the bus stop and in the train station. A free transport ticket to the city of Geneva can be obtained from the Geneva Transport (TPG) machine in the baggage claim area. This ticket is valid for 80 minutes anywhere in Geneva and suburbs, for trains, buses and yellow boats (with this ticket you can go as far as CERN or Anières or Veyrier)."

Synes Geneve ikke er en veldig spennende by og ville selv dratt videre med tog til Montreux eller Vevey, men da begynner det å bli knappt med tid. I sentrum fant jeg en butikk med haugevis av den tyske spesialiteten gjøkur og streng beskjed om at man ikke kunne ta bilder.

HNL_Cecilie
14-03-2017, 08:49
https://en.wikivoyage.org/wiki/Geneva
"Train/bus tickets are around Fr. 3.50 (valid for one hour) and can be purchased at machines at the bus stop and in the train station. A free transport ticket to the city of Geneva can be obtained from the Geneva Transport (TPG) machine in the baggage claim area. This ticket is valid for 80 minutes anywhere in Geneva and suburbs, for trains, buses and yellow boats (with this ticket you can go as far as CERN or Anières or Veyrier)."

Synes Geneve ikke er en veldig spennende by og ville selv dratt videre med tog til Montreux eller Vevey, men da begynner det å bli knappt med tid. I sentrum fant jeg en butikk med haugevis av den tyske spesialiteten gjøkur og streng beskjed om at man ikke kunne ta bilder.



Takk for det robertaas. Greit å vite at jeg ikke skal ha for høye forventninger, så kan jeg evt. heller bli positivt overrasket. [emoji4] Og takk for tipset om transport også. [emoji106]


Sent from my iPad using Tapatalk

Gnilre
14-03-2017, 15:40
Man kan jo gå en tur langs innsjøen, det er fint lang strandpromenaden. På en klar dag ser du Mont Blanc på 4808 moh, en snøkuppel ca 100 km unna.
Tror jeg besøkte Rød Kors museet for mange år siden.
Byen gjorde ikke noe stort inntrykk.

HNL_Cecilie
14-03-2017, 15:53
Man kan jo gå en tur langs innsjøen, det er fint lang strandpromenaden. På en klar dag ser du Mont Blanc på 4808 moh, en snøkuppel ca 100 km unna.

Tror jeg besøkte Rød Kors museet for mange år siden.

Byen gjorde ikke noe stort inntrykk.



Det hørtes jo koselig ut på en finværsdag. Men skjønner jeg skal holde forventningene heller minimale ja... [emoji106]


Sent from my iPad using Tapatalk

Eriksan
16-03-2017, 08:36
Genève er en fin by omgitt av flott natur, byen brer seg rundt Lac Leman og ligger ved foten av både alpene og jura fjellene. På motsatt side av togstasjonen (Cornavin) finner du varehuset Manor og Cafe de Paris, kjent for god entrecôte som er den eneste hovedretten på menyen. Fine klokkebutikker finner du rundt omkring hele byen. Mere shopping og gamlebyen er på andre side av lacen, gå over en av broene der lacen renner ut i elven Rhone. Alle de internasjonale organisasjonene sine hovedseter ligger på samme side som flyplassen og togstasjonen. FN ligger ikke så langt fra sentrum og kan være fint å se. Botanisk hage ligger rett ved FN ned langs lacen, fin gåtur inn til sentrum.

HNL_Cecilie
16-03-2017, 09:07
Genève er en fin by omgitt av flott natur, byen brer seg rundt Lac Leman og ligger ved foten av både alpene og jura fjellene. På motsatt side av togstasjonen (Cornavin) finner du varehuset Manor og Cafe de Paris, kjent for god entrecôte som er den eneste hovedretten på menyen. Fine klokkebutikker finner du rundt omkring hele byen. Mere shopping og gamlebyen er på andre side av lacen, gå over en av broene der lacen renner ut i elven Rhone. Alle de internasjonale organisasjonene sine hovedseter ligger på samme side som flyplassen og togstasjonen. FN ligger ikke så langt fra sentrum og kan være fint å se. Botanisk hage ligger rett ved FN ned langs lacen, fin gåtur inn til sentrum.



Takk for info. [emoji4] Håper virkelig det er fint vær den dagen [emoji2]


Sent from my iPad using Tapatalk

Chr1st1an
20-03-2017, 21:29
Drar en tur til Sveits siste helgen i mai og planlegger en kjøretur rundt om Sveits, Østerrike og Italia.
Noe spesielt jeg burde tenke på?
Bompenger, piggdekk, fartsgrenser, fotobokser, fine fjellpass etc?

TriStar
21-03-2017, 05:13
Drar en tur til Sveits siste helgen i mai og planlegger en kjøretur rundt om Sveits, Østerrike og Italia.

Noe spesielt jeg burde tenke på?

Bompenger, piggdekk, fartsgrenser, fotobokser, fine fjellpass etc?



Du må kjøpe "veiavgift" for å kjøre i både Sveits og Østerrike. I Sveits kjøper du en oblat på grenseovergangen, i fjor tror jeg det kostet CHF 40,-. Litt billigere i Østerrike og fåes kjøpt på bensinstasjoner før grensepassering.


Sent from my iPad using Tapatalk

robertaas
21-03-2017, 09:54
Drar en tur til Sveits siste helgen i mai og planlegger en kjøretur rundt om Sveits, Østerrike og Italia.
Noe spesielt jeg burde tenke på?
Bompenger, piggdekk, fartsgrenser, fotobokser, fine fjellpass etc?
-Monter synlig oblat for motorvei før du kommer i nærheten av en motorvei.
-GPS som viser fotobokser er forbudt.
-dårlig idé å bryte noen trafikkregler i Sveits i det hele tatt, gjør det i andre land om du absolutt må.

Selv kjørte jeg over en liten grensestasjon som så helt øde ut. Det var et stoppskilt der og bilen rullet så sakte som mulig mens vi så etter om det var noen der. Plutselig hoppet det noen ut, de hadde sett bak enveisspeil at hjulene ikke hadde stoppet helt og nå var det full kontroll. De gikk til og med gjennom askbegerene i bilen.

Chr1st1an
22-03-2017, 22:55
Du må kjøpe "veiavgift" for å kjøre i både Sveits og Østerrike. I Sveits kjøper du en oblat på grenseovergangen, i fjor tror jeg det kostet CHF 40,-. Litt billigere i Østerrike og fåes kjøpt på bensinstasjoner før grensepassering.


Sent from my iPad using Tapatalk

Pleier ikke slikt å være inkludert hos de store leiebilselskapene?

-Monter synlig oblat for motorvei før du kommer i nærheten av en motorvei.
-GPS som viser fotobokser er forbudt.
-dårlig idé å bryte noen trafikkregler i Sveits i det hele tatt, gjør det i andre land om du absolutt må.

Selv kjørte jeg over en liten grensestasjon som så helt øde ut. Det var et stoppskilt der og bilen rullet så sakte som mulig mens vi så etter om det var noen der. Plutselig hoppet det noen ut, de hadde sett bak enveisspeil at hjulene ikke hadde stoppet helt og nå var det full kontroll. De gikk til og med gjennom askbegerene i bilen.

Takk for verdifulle tips!
Planen er å leie nye Panamera, så da er det greit å vite i hvilke land man kan teste prestasjonene. :cool:

robertaas
22-03-2017, 23:11
Planen er å leie nye Panamera, så da er det greit å vite i hvilke land man kan teste prestasjonene. :cool:
Pass på at det som oftest ikke holder med ett vanlig kredittkort her. Kjenner noen som bruker reise nedove og leie Porsche og det er vanlig at man må registrere for eksempel 2 forskjellige platina kort. Og du får ikke leie om du er 20 år så gjør research på eksakt hva de krever, du kan får deg noen overraskelser.

Norge Rundt På 14 Dager
23-03-2017, 10:41
Drar en tur til Sveits siste helgen i mai og planlegger en kjøretur rundt om Sveits, Østerrike og Italia.
Noe spesielt jeg burde tenke på?
Bompenger, piggdekk, fartsgrenser, fotobokser, fine fjellpass etc?

Vær obs på at noen av de høyeste fjellpassene muligens ikke er åpne for sesongen ennå. Vet ikke men sjansen er der.

Ellers vil jeg slå et slag for tog i Sveits. Flere av verdens villeste og vakreste togturer finnes i Sveits. Berninia og Glacier Express er jo i en klasse for seg. Pilatusbahn i nærheten av Luzern er jo helt hinnsides. Dette er en bane som er brattere enn Fløybanen i Bergen. Og alikevel er det en jernbane (dog tanghjulsbane) og ikke en tautrukket bane som det Fløybanen er.

Ellers har du jo Wengeralphbhan mellom Lautebrunnen/Wengen - Kleine Scheidegg og Grindelwald. Ja dette er banen du ser alpinistene kjøre under under utforrennet i Wengen. Fra Kleine Scheidegg kan du og ta tog videre til europas høyest belligende togstasjon. Jungfraujoch på hele 3440 meters høyde. Dog kan godt droppes hvis det ikke er pent vær. Da denne turen koster skjorta. Men er været fint er det vel værdt pengene.

robertaas
23-03-2017, 11:24
Jeg var en helgetur i Bern og skulle opp en tur på Jungfraujoch. Litt oppi dalen ble det helt stappfullt av turister med diverse flagg og maling i ansiktet, og det ble veldig mye forsinkelse for å komme seg videre oppover. Det var visst et sted oppi dalen som het Wengen hvor de hadde en aller annen kurranse på nedoverski. Hvem i alle dager har vel hørt om noe slikt? Billetten opp var forresten billigere om man bestilte ostefondue samtidig.

Fra Montreux kan man reise opp til Rochers de Naye. Det er en morsom smalsporet jernbane og det er en fantastisk utsikt over Genevesjøen fra toppen. Det er mye murmeldyr som man kommer tett innpå på toppen. Ganske barnevennlig opplegg.

Norge Rundt På 14 Dager
23-03-2017, 11:31
Jeg var en helgetur i Bern og skulle opp en tur på Jungfraujoch. Litt oppi dalen ble det helt stappfullt av turister med diverse flagg og maling i ansiktet, og det ble veldig mye forsinkelse for å komme seg videre oppover. Det var visst et sted oppi dalen som het Wengen hvor de hadde en aller annen kurranse på nedoverski. Hvem i alle dager har vel hørt om noe slikt? Billetten opp var forresten billigere om man bestilte ostefondue samtidig.

Fra Montreux kan man reise opp til Rochers de Naye. Det er en morsom smalsporet jernbane og det er en fantastisk utsikt over Genevesjøen fra toppen. Det er mye murmeldyr som man kommer tett innpå på toppen. Ganske barnevennlig opplegg.

Dette var jo Lauberhornrennen som altid går andre helgen i januar. Da er det et stort problem, problem med lange køer kan det og være midt på sommeren. Da fortrinnsvis strekket Lautebrunnen - Wengen.

Det som er kluet enten man kommer dit 2 helg i januar eller midt i sommersesongen er at hvis man skal til Jungfraujoch. Når du tar toget fra Interlaken Ost så ta det som går til Grindelwald istedenfor det som går til Lautebrunnen. For da slipper du unna Wengen og køene er langt mindre. Var ingen problem å komme på toget til Kleine Scheidegg og få sitte plass fra Grindelwald. Selv ikke på lørdagen rennhelgen. Og det er en dag mer enn 50.000 mennesker var/er på vei til Wengen og tog er eneste måte og komme dit på.

TriStar
23-03-2017, 12:53
Pleier ikke slikt å være inkludert hos de store leiebilselskapene?:


Jo, avgifter for landet du leier bilen i er inkludert. For mitt vedkommende leide jeg bilen i Italia (Malpensa) og måtte følgelig kjøpe oblater i de andre landene.




Sent from my iPhone using Tapatalk

EK 007
23-03-2017, 14:58
Slik jeg har forstått det etter ha hatt leiebil i Østerrike 5-6 ganger, så er det kun hvis du skal kjøre på motorvei du trenger å kjøpe oblat. Mener å huske det koster 10-12 euro for 8 dager. Hvis man bare skal kjøre på vanlige veier, så trenger man ikke.

TriStar
23-03-2017, 19:32
Slik jeg har forstått det etter ha hatt leiebil i Østerrike 5-6 ganger, så er det kun hvis du skal kjøre på motorvei du trenger å kjøpe oblat. Mener å huske det koster 10-12 euro for 8 dager. Hvis man bare skal kjøre på vanlige veier, så trenger man ikke.



Det er korrekt.


Sent from my iPad using Tapatalk

robertaas
16-09-2019, 00:22
Jeg var en helgetur i Bern og skulle opp en tur på Jungfraujoch.
NRK viser Extreme Railways og første program i sesong 5 ender opp på imponerende Jungfraujoch. Ja, helgeturen tok meg helt opp på installasjonen over isbreen som de viser på slutten.

https://tv.nrk.no/serie/verdens-toeffeste-togturer/sesong/5/episode/1/avspiller

https://www.climate.unibe.ch/e417707/e418371/e418800/e434979/JFJ_eng.jpg