PDA

View Full Version : Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert


LN-MOW
02-02-2016, 22:53
Mye har vært sagt om en eventuell 757-erstatter. Jon Ostrower fikk littegrann nytt fra Boeing i forbindelse med First Flight for MAX. (Nesten nederst i artikkelen)

http://www.morningstar.com/news/dow-jones/TDJNDN_201602023010/boeing-tells-customers-737-max-may-arrive-early.html

Customers are pushing for an all-new jet, bigger than the Max but smaller than the Dreamliner. Boeing also is studying a less-expensive option that would be ready sooner. The design features new wings and stretches the 737's body to seat up to 245 passengers and adds taller landing gear to make room for larger engines, said people familiar with the studies.

semmern
03-02-2016, 00:24
Mye har vært sagt om en eventuell 757-erstatter. Jon Ostrower fikk littegrann nytt fra Boeing i forbindelse med First Flight for MAX. (Nesten nederst i artikkelen)

http://www.morningstar.com/news/dow-jones/TDJNDN_201602023010/boeing-tells-customers-737-max-may-arrive-early.html

757NG altså :) Må vel være et bedre utgangspunkt enn 737.

Someone
03-02-2016, 08:14
757NG altså :) Må vel være et bedre utgangspunkt enn 737.


Eventuelt Boeing sitt forsøk på og kopiere A321neo

Dilemma her er vel hvor mye cash til tør investere vs hvor langt man kan fortsette flikke på 737

Frequent Traveller
03-02-2016, 11:09
En type 757 MAX newbuild, sä naerme MAX-8 som mulig vil vaere, for ä holde utviklings-kostnadene og -tidrommet i töyle. Nä er det omtrent slik at 245 seter i MOM-sammenheng kan sammenliknes med 300 seter all Y-class @ 32" eller 50 rader, sä anslagsvis, kabinen skal altsä vaere noen 50 x 32" = 1,600" lang ... pluss et par cross-aisle passageways ... tilsammen noen 40+ meter lang ? Höres ut som en 753 MAX.

http://media.wix.com/ugd/4f7666_6da4963d185c4a72878549c29f7f2be1.pdf?dn=H52 QR%2B-%2Bfleet%2Bstrategy%2Bparadigms%2Bvs%2Bthe%2B757%2 Bniche-1.pdf

OJB
03-02-2016, 14:44
Eventuelt Boeing sitt forsøk på og kopiere A321neo

Dilemma her er vel hvor mye cash til tør investere vs hvor langt man kan fortsette flikke på 737

Ja , jeg tror dette blir en interessant utfordring for Boeing.
Markedet for en SuperMax vil nok være noe begrenset i utgangspunktet.

Men for Boeing en lavere kostnad med hensyn til re-design og testing dersom man går for å "flikke" på en design som etter hvert ligger mange år tilbake i tid.
En fremtidig design basert på 787 teknologi vil etter min oppfatning være en bedre hest å satse på.

LN-MOW
03-02-2016, 14:55
Boeing sto jo med det samme dillemaet da man tok beslutningen å gå for MAX. Kundene var ikke villige til å vente på et nytt design. Sannsynligvis har man det samme her.

Kjør ut noe som funker i 15 år, så får produktutviklerne litt arbeidsro.

Frequent Traveller
03-02-2016, 16:44
Umiddelbart Boeing har lagt frem sin MOM-lösning (vi har fätt en anelse her) har Airbus et kort opp i jakke-ermet, som de kan slä ned pä bordet og derved ta stikk n°2 : A322 ! Stikk n° 1 er A321 vs 739 ... A322 NEO vs 753 MAX : begge blir "flikke-fly" men när ditt emne er av bedre kvalitet blir nok den ferdig fremskjaerte skapning en smule bedre ? Hvorav container handling v/CLS sammenliknet med bulk cargo ?

Radiv
03-02-2016, 16:47
Er det ikke smartere å krympe 787, som er en ny flytype, enn å maxe opp 737 som vel ikke akkurat er en gamechanger?

Someone
03-02-2016, 16:49
Er det ikke smartere å krympe 787, som er en ny flytype, enn å maxe opp 737 som vel ikke akkurat er en gamechanger?

Og krympe er sjeldent lønnsomt. Man ender da fort opp med et fly med mindre kapasitet, bare med lenger range og høyere kostnader per sete.

LN-MOW
03-02-2016, 16:50
Poenget er vel å beholde det som narrowbody, ellers hunne de bare laget en 767-200NG .. Den er jo perfekt i seteantall.

Wahoo
03-02-2016, 18:29
Nye vinger, nye motorer, nytt landinggear, og sannsynligvis ny avionics er vel ikke akkurat å "flikke på"...

W

TriStar
03-02-2016, 18:43
Boeing sto jo med det samme dillemaet da man tok beslutningen å gå for MAX. Kundene var ikke villige til å vente på et nytt design. Sannsynligvis har man det samme her.

Kjør ut noe som funker i 15 år, så får produktutviklerne litt arbeidsro.


Den samme filosofien hadde Henry Ford med Model T... Og det tok nesten knekken på selskapet som var i ferd med å bli kraftig frakjørt (pun intended) av konkurrentene. Uten sammenligning forøvrig[emoji6]

C130
03-02-2016, 19:44
Poenget er vel å beholde det som narrowbody, ellers hunne de bare laget en 767-200NG .. Den er jo perfekt i seteantall.

Hva er fordelen med narrowbody da ?
Det går jo kjappere å boarde og tømme en maskin med to midtganger......
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke satser mer på 767 som jo fremdeles er i produksjon.

Someone
03-02-2016, 19:55
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke satser mer på 767 som jo fremdeles er i produksjon.


Fordi maskinen er gammeldags. Skulle man oppgradert den så trengs både nye motorer og vinger, og også trolig mye på systemfronten. Da blir det fort svært dyrt. Bare for og lage en konkurrent til sitt eget fly (787)

767-200 er og kort og tjukk, hvilket ikke er veldig effektivt

To midtgangen er forresten oppskrytt for maskiner i denne størrelsen. Selskapene her hjemme klarer snu en 737-800 med 180-189 seter på 25 minutter

Dag Viking
03-02-2016, 21:37
Hadde ikke hatt noe i mot å se to varianter 757 max. Nye vinger, motorer og 757 light understell. 737 max systemer. Samme str som 752 og 753, men 5t lavere tomvekt, 8000km og 7000km rekkevidde.

Someone
03-02-2016, 22:21
Boeing selv sier de er langt unna bestemme seg for hvordan et eventuelt fly i dette segmentet vil bli seende ut og utviklet. Og fokus nå er på 777-8 og -9

https://www.flightglobal.com/news/articles/reports-of-new-737-max-derivative-premature-boeing-421577/

Boeing chief financial officer Greg Smith on 3 February drew an even darker veil around the company’s plans for a new product aimed at addressing a gap between the 737 Max 9 and the 787-8.

Futura
04-02-2016, 12:52
Boeing's utviklingsavdeling har for øyeblikket fokus på: 737 max, der 737-8 har vært i luften og mesteparten av beregningsjobben med 737-7 og -9 er gjort. 787-10 som skal leveres kunde i 2018 og 777-8 og 777-9 som skal leveres kunde i 2022 og 2020.
747 kommer vel til å få en langsom død, i alle fal som pax versjon. Når Boeing så regner med å ha 737 i produksjon til i alle fall 2030, så har de 8 år på seg fra første 778 er levert kunde og til tidspunktet de regner med 737 blir byttet ut. Det holder normalt til å utvikle et fly fra første spadetak, til første maskin er levert Southwest(Første kunde). Så får vi bare håpe Boeing klarer å stå imot presset og ikke komme med noe halvoppgraderinger, som MAX, men heller gjør det de må gjøre, utvikle et helt nytt plastfly. I 2030 vil forøvrig skroget til 737, som stammer fra 707, ha vert i produksjon i 72år

Frequent Traveller
04-02-2016, 13:41
@utura : et clean-sheet prosjekt for MOM segmentet betyr et annet säkalt "12 x 12-prosjekt" dvs 12 G$ i NRD&D costs, over hele 12 är til man när forsvarlig ramp-up pä rundt 10 units/mnd. Sammenliknet med et "spikke-prosjekt" hvor man anvender Lego building blocks fra MAX-8 til beste mulighet og derfor kanskje kunne utföres pä fire (?) är fra ATO til nesten umiddelbar ramp-up etter EIS dvs et meningfullt antall units/mnd ved ä ta ibruk en av de tre nuvaerende 737 FAL hvor arbeidshöyden blir rettet pä etter behov.

Someone
04-02-2016, 13:45
Boeing's utviklingsavdeling har for øyeblikket fokus på: 737 max, der 737-8 har vært i luften og mesteparten av beregningsjobben med 737-7 og -9 er gjort. 787-10 som skal leveres kunde i 2018 og 777-8 og 777-9 som skal leveres kunde i 2022 og 2020.
747 kommer vel til å få en langsom død, i alle fal som pax versjon. Når Boeing så regner med å ha 737 i produksjon til i alle fall 2030, så har de 8 år på seg fra første 778 er levert kunde og til tidspunktet de regner med 737 blir byttet ut. Det holder normalt til å utvikle et fly fra første spadetak, til første maskin er levert Southwest(Første kunde). Så får vi bare håpe Boeing klarer å stå imot presset og ikke komme med noe halvoppgraderinger, som MAX, men heller gjør det de må gjøre, utvikle et helt nytt plastfly. I 2030 vil forøvrig skroget til 737, som stammer fra 707, ha vert i produksjon i 72år

Jeg er enig i prinsippet, men utfordringen til Boeing her er jo nettopp at de vel ikke helt vet hva de skal utvikle/bygge først. Er det snakk om en ren 737 erstatter så tror jeg du er spot-on. Derimot er det snakk om det såkalte Middle-of-market konseptet, altså en form for 757 "erstatter" med kanskje opp mot +250 seter i all economy-konfigurasjon så kan det stille seg litt annerledes. Da er det jo mulig at dette kan komme før, og bli produsert parallelt med 737max.

dc-8-63
04-02-2016, 13:55
Jeg er enig i prinsippet, men utfordringen til Boeing her er jo nettopp at de vel ikke helt vet hva de skal utvikle/bygge først. Er det snakk om en ren 737 erstatter så tror jeg du er spot-on. Derimot er det snakk om det såkalte Middle-of-market konseptet, altså en form for 757 "erstatter" med kanskje opp mot +250 seter i all economy-konfigurasjon så kan det stille seg litt annerledes. Da er det jo mulig at dette kan komme før, og bli produsert parallelt med 737max.

Jeg tror "737 erstatteren" kommer til aa vokse - en 797-8 som dagens 737-8(00) en 797-9 noe stoerre enn dagens 737-9(00ER) og en 797-10. (Jeg tror ogsaa at arbeidet med disse har startet, dvs. forarbeidet som skal til for aa legge dette frem for styret for go ahead i fremtiden).

Wahoo
04-02-2016, 17:09
Hva er fordelen med narrowbody da ?

Flykroppens drag er en funksjon av flykroppens frontareal.
Større diameter => økt drag => økt drivstoff-forbruk.

W

Discus
05-02-2016, 15:34
Flykroppens drag er en funksjon av flykroppens frontareal.
Større diameter => økt drag => økt drivstoff-forbruk.

I tillegg er den jo en del praktiske ting, bla. at det mange steder er flere narrowbody-gater/stands enn widebody også.

LN-MOW
11-02-2016, 15:45
Og Ray Conner vil ha en avgjørelse før året er ute ...

http://www.wsj.com/articles/boeing-to-cut-jobs-starting-with-management-1455135844

Boeing has been weighing developing an all-new jet in recent years that would be larger than its biggest single-aisle jet, but smaller than its 787 Dreamliner. Various concepts have been considered ranging from a derivative of an existing product all the way to an entirely new design. Mr. Conner’s preference, a significant vote in determining the company’s strategic future, is toward an all-new aircraft, the people present said.

Frequent Traveller
11-02-2016, 16:25
Jeg tror Boeing tar kjappeste/billigste vei til 753MAX .... omtrent 40m lang kabin, 738 fuselage diameter, motorer noe à la Leap-B7-43 dvs pä mem 86" fan diameter, 43 klbf, BPR=15 til 17 ??, med 787-neseparti/flight deck og ny vinge til siste skrik ? Tid fra ATO til 1st Flight = 4/5 är = EIS 2021/22 ? Allikevel meget for sent, Airbus tar innersvingen med A322 EIS 2020, med CLS og 13 stk. AKH containers ?

raider66
11-02-2016, 23:28
Litt av en bastard du beskriver.... :-) Men kanskje ikke så usannsynlig. Mitt tips er fortsatt et widebody-alternativ.

Espen

Frequent Traveller
11-02-2016, 23:48
@ raider66 : du mener 787-3 ? Eller du mener en Fattie 2+3+2 ? Eller mener du 767-2C ? Fatty'en er et 12 x 12 prosjekt = 12 G$ + 12 är fra ATO til ramp-up när 10/mnd ... De to andre er muligheter men ... Hvis du vedder pä en twin aisle, hvorfor ikke H53QR MAX ?

raider66
12-02-2016, 19:06
Nei, jeg baserer meg primært kun på en nylig artikkel i Flight International, hvor fordeler og ulemper med narrowbody og widebody ble listet opp. De aller fleste pilene i den redegjørelsen pekte mot widebodyalternativet. Jeg har ingen formening om hva slags type widebody dette kan/bør være. Hvis vi ser på Boeings vurderinger når det gjerder 737NG' etterfølger, gikk man jo for maksimal utnyttelse av kjent konsept og teknologi med 737MAX, og således er jo 787-3 i samme gate hvis man går for widebody. Jeg er svært usikker på hva som blir det endelige svaret her.

Espen

Frequent Traveller
13-02-2016, 09:13
Desto lengre range, desto större interesse for belly-frakt i tillegg til paxlast. Og belly-frakt er enstydig enten med LD3 eller LD3-45. 767-2C tar LD2, hvis en LD3 skal lastes tapes mye plass til tomrom ... 753 MAX eller H53QR MAX er bulk-loadere og duger derfor lite i Legacy-markeder vs A321LR pluss A322 = Joker-kort opp skjorte-ermet til Airbus ... 787-3 blir tung. Boeing har latt seg hjörne inn ! Beste trekk for Boeing IMHO er ä glemme MOM-markedet for Legacy og gä inn for MOM-markedet for LCC (uten belly-frakt) + shuttle service mellom stor-byer med H53QR MAX =enkelt, kvikkt, billig !? Ä starte opp et NSA eller Fattie program er det samme som ä innrömme at 737 MAX er foreldet = skudd i egen fot ? Boeing bör forbause markedet, satse videre pä 737-familie PIP'er, vinkle seg tilbake inn i markedet med et 'Jack-in-the-Box' produkt rettet mot disruptivt APEX-forbedring.

Someone
30-03-2016, 11:54
begynner og bi ganske mange som ikke tror Boeing kommer med noe her eller at det er en god ide

https://leehamnews.com/2016/03/30/middle-market-mirage-market-boeings-lose-lose-situation/
Middle of the Market or Mirage of the Market: Boeing’s lose-lose situation

Og når man snakker om en 757 erstatter på så jo Goldman Sachs et poeng:
“It would be extremely costly for Boeing to start developing a replacement today, and it would likely not enter service for another seven years,” Goldman writes. “By then we expect the majority of 757s to already have been replaced or retired. On the other hand, if Boeing elects not to develop a 757 replacement, it will almost undoubtedly lose market share long-term in this larger narrow-body category.”

Someone
01-08-2016, 12:18
Kommentar fra Scott Hamilton hos Leeham om hvordan A321neo (med og uten LR) setter press på Boeing for og gjøre noe med en større 737 modell enn -9MAX. Selv om som det står, så spørs det om det er "too little, too late" i denne omgang

https://leehamnews.com/2016/08/01/pontifications-a321lr-actions-put-pressure-boeing-launch-737-10/#more-20458
Pontifications: A321LR actions put pressure on Boeing to launch 737-10

Basse-HAU
02-08-2016, 00:09
Skal de gjøre noe, fort, må de vel dra frem og pynte på noen gamle 757 skisser.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
08-03-2017, 13:52
Et steg nærmere formell lansering av 737-10MAX

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-unveils-first-image-of-737-max-10-434859/
Boeing’s marketing chief Randy Tinseth unveiled the first image of the proposed 737 Max 10X on 6 March at the ISTAT Americas convention in San Diego

I så fall en billig og rask løsning, men om det funker eller de ender opp med en ny 767-400 historie gjenstår å se

Someone
07-06-2017, 10:07
Formell lansering av 737-10max ryktes nå til å være på Paris Air Show senere denne måneden, trolig med Lion Air som launch customer

http://www.reuters.com/article/us-airlines-iata-boeing-idUSKBN18W2TR
Indonesian budget carrier Lion Air may be an inaugural customer for a new Boeing Co (BA.N) plane that will become the largest member of its 737 medium-haul jet family, expected to be launched at the Paris Airshow, three people familiar with the plans said.

Lion Air ser nærmest ut til å bekrefte det
Lion Air will be a launch customer for the 737 MAX 10, Lion Air Group President Director Edward Sirait confirmed to Reuters. He did not immediately provide the number of planes it has ordered.

Someone
19-06-2017, 11:18
Da var 737-10MAX formelt lansert. Foreløpig ikke offentliggjort hvem som er de første kundene, men kommer nok ut ganske snart, og under PAS17

Airbus A350-9411169V-SMOSingapore Airlinesdelivery 17jun17 TLS-SI

Read more: http://a380.boards.net/thread/1571/a350-deliveries-2017?page=11#ixzz4kMTVh1RN
Boeing announced the launch of the 737 MAX 10 as the newest member of the 737 MAX family today at the 2017 Paris Air Show

LN-MOW
19-06-2017, 15:31
Da var 737-10MAX formelt lansert. Foreløpig ikke offentliggjort hvem som er de første kundene, men kommer nok ut ganske snart, og under PAS17



TUI tar 18, fra en allerede eksisterende bestilling på 70 'generelle' MAX.

https://airwaysmag.com/paris-air-show/pas-2017-analysis-boeing-wins-737-max-10-order-tui-group/

Ser ut som at et kinesisk leasingselskap også har tegnet seg for 10 stk.

LN-MOW
19-06-2017, 15:44
Boeing sier de har 10 kunder for totalt 240 stk ..

https://airwaysmag.com/paris-air-show/analysis-boeing-launches-737-max-10-paris-air-show/

At the press conference announcing the MAX 10, Boeing stated that the 737 MAX 10 already has 240 orders from 10 customers that will be announced during PAS. Pre-show intelligence revealed at least four of the customers for the type at PAS 2017, consisting of two ultra low-cost airlines from Asia and two lessors from China. Intuitively this makes sense as the business case for the MAX 10 is strongest in ATC constrained Asian markets (as it is for the A321neo).

Someone
19-06-2017, 20:31
Hva som i dag ble annonsert av ordre/MoU/LoI/Konversjoner


- TUI Group: 18 - Konvertering fra 737-8MAX
- CDB Aviation: 10 - 6 av den konverteringer fra 737-8MAX
- GECAS: 20
- BOC Aviation: 10
- LionAir: 50 (Usikker på om er nye, konverterte eller en mix?)
- Tibet Financial Leasing: 10* (totalt 20 -8 og -10, men ingen nedbrytning av mixen)
- Spicejet: 40 - 20 er konverteringer fra andre 737MAX modeller

Nå kommer det litt an på Lionair ordren eller ikke, men det er uansett et element av kannibalisme for de andre 737MAX modellene inne i bildet. Selv om det ikke er så mange -9MAX til -10MAX konverteringer inne i bilde, så spørs det jo litt hva fremtiden vil bringe for -9MAX når det kommer til produksjonsvolum. Den har jo til nå blitt knust i salg av A321neo, og man kan vel argumentere for at nå -10MAX er det -9MAX burde vært lansert som fra begynnelsen

ThomAAs
19-06-2017, 21:01
Nå er jo 900ER fryktelig glad i rullebane. Hvordan blir det med MAX10 da...

Someone
20-06-2017, 15:47
Og da endret United hele sin ordre på 100 737-9MAX til -10MAX

https://twitter.com/jonostrower/status/877142713572892672

Flott for den nye modellen, men det utraderer jo også et sted mellom 25% og 50% av -9MAX sin ordrebok (avhengig av hvordan fordelen på Lion Air sin ordre på 200 maskiner er mellom -8MAX og -9MAX)

Desk pilot
20-06-2017, 15:52
Airbus er på tenkestadiet om en forlenget versjon av A320, nemlig A322. Hvordan vil den konkurrere med en 10MAX?

787-
20-06-2017, 15:56
Tror dere Norwegian vil bestille 737 10MAX?

LN-MOW
20-06-2017, 16:22
Tror dere Norwegian vil bestille 737 10MAX?

Norwegian har så langt vært tro mot 8-modellen. -10 vil kreve en ekstra f/a og ha kortere rekkevidde enn -8 så jeg ser egentlig ikke noen særlige fordeler for dem amnnet enn noen seter ekstra.

Scandinavian
20-06-2017, 16:30
Blir 10MAX 757 dødar i USA og charter konge i Europa kanskje?

LN-MOW
20-06-2017, 16:32
Blir 10MAX 757 dødar i USA og charter konge i Europa kanskje?

Ikke i nærheten av 757 rekkeviddemessig. Men for Kanari, Middelhavet, transkontinentalt og andre mellomlange ruter bør dette bli en vinner.

Jetset
20-06-2017, 19:07
Ifølge uttalelser fra Kjos, så kan han ikke se noen økonomisk fordel i Max 10:

At least one potential Max 10 customer also voiced reservations. Norwegian Air Shuttle ASA CEO Bjorn Kjos wasn't convinced the plane's range is compatible with the discount carrier's strategy of plying the North Atlantic with single-aisle aircraft.

"I'm not sure the price is giving us the right bottom line," Kjos said at the Paris expo. "It may be perfect inside the U.S., but not for us."

https://www.dallasnews.com/business/airlines/2017/06/19/boeing-talks-big-unveiling-new-max-10-can-understand-competition-upset

Someone
20-06-2017, 19:10
Første -10MAX kommer uansett først i 2020, og innen den tid blir det færre og færre 757ere og erstatte, og de fleste vil innen da være erstattet av A321, A321neo, 737-900ER og 737-9MAX. Kapasitetsmessig dekker jo disse 757, så da gjenstår det jo der hvor 757 sine ytelser trengs, hvilket jo primært er transatlantisk (riktignok på stadig færre ruter), men her dekket A321neoLR mesteparten, unntatt enkelte hot&high steder. 757 vil jo mer eller mindre dø ut, selv om det ikke kommer en "lik" erstatter

Someone
20-06-2017, 19:12
Ifølge uttalelser fra Kjos, så kan han ikke se noen økonomisk fordel i Max 10:

At least one potential Max 10 customer also voiced reservations. Norwegian Air Shuttle ASA CEO Bjorn Kjos wasn't convinced the plane's range is compatible with the discount carrier's strategy of plying the North Atlantic with single-aisle aircraft.

"I'm not sure the price is giving us the right bottom line," Kjos said at the Paris expo. "It may be perfect inside the U.S., but not for us."

https://www.dallasnews.com/business/airlines/2017/06/19/boeing-talks-big-unveiling-new-max-10-can-understand-competition-upset

Det er vel i forhold til transatlantisk, hvor jo -10MAX vil være litt kort på rekkevidde. Innen endel ruter i Europa vil det jo trolig passe bra, men ikke umulig de heller ønsker en mer enhetsflåte med 737-8MAX innen Europa på sikt. Og ved å bruke litt mindre fly trolig kunne fylle flyene hele året til bedre yield

Someone
22-11-2019, 23:02
Boeing hadde i dag roll-out av første modellen av MAX 10. Bilder ble selvsagt publisert men på med dagens MAX problemer var det relativt lite publisitet og var vel stort sett for evne ansatte

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191122/7b6ab0eca9635e7f91e38d8ce511ef2d.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191122/3c1465f8e213977faec48d100277106d.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191122/2a3ad863dc8beeb2ce337df0f6857972.jpg

haakonks
22-11-2019, 23:14
Strikken strekkes enda lenger... :(

fluxie
22-11-2019, 23:22
Flymaskin søker høyt understell. Bill merk "Long legs".

Seriøst. Kunne de ikke lagd maskinen med ny vinge og nytt understell? Kanskje de kan leie inn noen ingeniører fra deres Brasilianske underbruk som lurer på hva de skal bruke tiden på, nå som de er ferdig med E2 :)

EB
23-11-2019, 07:07
Er vel første gang en ny modell er lansert som har flyforbud før den har fløyet sin første flytur...

Someone
23-11-2019, 07:44
Seriøst. Kunne de ikke lagd maskinen med ny vinge og nytt understell?

Det hadde jo kostet vesentlig mer. Men forstår jeg det rett er denne litt mer i balanse sammenlignet med MAX 8 og har mindre behov for MCAS? Men noen med bedre teknisk innsikt kan sikkert forklare

LN-HFH
23-11-2019, 11:15
Håper for guds skyld det kommer vinduer over G i Boeing-logoen, ser jo ut som en privatmaskin hvis den ikke får vinduer der, eller er det kanskje planer om dass der? Men alle kundene vil vel sikkert ikke ha dass der uansett...

LN-JTE
23-11-2019, 12:37
Er vel i det området ac-anlegget/ledningsnett har kanalen sin på NG, men då berre eit vindu som mangler. Ca rad 10/11 på NAX 738 meiner eg. Edit: ser ut som 2 enkle rett forran vingen på -800/8MAX og eitt vindu på kortere varianter.

Spørst om det er kombinert med andre funksjoner på innsiden t.d. toalett, eller rett og slett en nødvendigheit pga strukturell styrke på lengre skrog? Vinduer er vel ein akilleshæl når det kommer til styrken i en tube av aluminium?

Ellers så ser den ut som en tailstrike waiting to happen.

KnutW
24-11-2019, 02:14
Ellers så ser den ut som en tailstrike waiting to happen.

Å, det er ikke bare motorene/MCAS som er jallafisert på 737 MAX:
https://m.youtube.com/watch?v=c-AtOdt9dhw

Hva i all verden kan gå galt..?

Discus
24-11-2019, 02:17
Å, det er ikke bare motorene/MCAS som er jallafisert på 737 MAX
Litt av samme løsningsprinsippene som er brukt på 777-200 vs 777-300 ser det ut som

Someone
30-01-2022, 09:04
Ennå ikke sertifisert, men ser nå maskiner som blant annet skal til United begynner å ligne på noe som kan sies å kalles ferdig


https://live.staticflickr.com/65535/51851143973_3cc5e7eb4b_c.jpg

Someone
09-03-2022, 17:12
Sliter Boeing med sertifiseringen her?

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-seeks-exemption-from-safety-rule-extended-for-max-10/?utm_source=news.google.com&utm_medium=Referral&utm_campaign=rss_editors_picks_feed_business

Multiple sources within the Federal Aviation Administration, Boeing and Congress say the jetmaker may not get the largest 737 MAX variant, the MAX 10, through FAA certification in time to hit a crucial deadline that if missed would trigger a new tighter safety requirement — from which Boeing wants an exemption.

LN-MOW
09-03-2022, 18:01
'Boeing' og 'unntak' er to ord som kanskje ikke passer så godt sammen akkurat nå ... ?

Desk pilot
13-06-2022, 23:26
Det er ikke realistisk å få flyet sertifisert i år. FAA sier de må forholde seg til tidsfristen for når tid ny lov trer i kraft, og at det er kongressen som må gi en eventuell utsettelse av fristen.
The FAA has told Boeing the MAX 10’s certification is unlikely to be completed this year. Congress therefore faces a decision on whether to extend a Dec. 20 deadline in the FAA reform legislation of 2020 so that the same exemption will cover the MAX 10.

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/as-boeing-pushes-for-exemption-for-max-10-report-to-faa-critiques-737-crew-alerting-system/

Someone
08-07-2022, 11:54
Boeing truer nå med å kansellere hele -10 MAX programmet

https://airwaysmag.com/boeing-ceo-737-10-production-risk/

In an interview with Aviation Week, Boeing Chief Executive Dave Calhoun said that the company might be compelled to scrap the 737-10 due to probable regulatory concerns.

Radiv
08-07-2022, 23:32
På tide å bygge noe fra scratch i den klassen. Det fortjener vi!

LN-AFG
13-10-2022, 00:12
Ser ikke godt ut for kjerra. Senatet hjelper ikke Boeing med å få flyet sertifisert innen fristen i desember.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/boeing-737-max-certification-extension-not-current-defense-bill-sources-2022-10-11/

2 minute readOctober 11, 202210:35 PM GMT+2Last Updated a day ago
U.S. Senate defense bill does not extend Boeing 737 MAX certification -sources
By David Shepardson

WASHINGTON, Oct 11 (Reuters) - The latest version of the U.S. Senate's defense bill does not contain an amendment to extend a December deadline for Boeing Co (BA.N) to win regulatory approval for the 737 MAX 7 and MAX 10 jetliners, according to sources and documents seen by Reuters.

Late last month, Republican Senator Roger Wicker proposed extending until September 2024 the deadline for the U.S. planemaker to win approval for the two new 737 variants.

Unless it gains an extension from Congress, Boeing must meet new modern cockpit-alerting requirements that could significantly delay the planes' entry into service. Wicker had sought to attach the measure to the version of the defense bill that was filed on Tuesday.

Boeing shares, which were trading around $135 a share before Reuters reported the news, fell to $131.57 at the close, down 33 cents from the previous session's close.

haakonks
13-10-2022, 09:41
Imponerende!

Jeg hadde nesten regnet med at Boeing sitt enorme PR og lobby-apparat kom til å "overtale" senatet til å gi de unntak...