hanswest
31-01-2016, 15:41
Jeg har blitt mer og mer trofast mot SAS merker jeg, og det av flere grunner. Som hyppigreisende trønder ut i Europa i tide og utide så er det ikke så mange reelle alternativ. SAS sine fly går stort sett når jeg trenger, og stort sett dit jeg trenger det. Og hjem igjen. Prisene er helt ok for den syns litt service er pluss, og så begynner jeg å føle meg hjemme hos SAS.
Denne etterjulsvinteren dukket det opp noen reisebehov som SAS ikke er i stand til å fylle helt på egenhånd, her trengs innsats også fra andre fly enn de med blå hale med tre bokstaver. Som en takk for alle de fine timene med å lese andres reisebeskrivelser her på Flyprat så tenkte jeg å servere noen glimt fra mine reise de tre første månedene i 2016. I tillegg til SAS så står Austrian på programmet, både foran og bak gardina, det skal reises lyseblått, Eurowings skal testes som eget selskap og jeg skal ta to hoppe med Brussel sitt nasjonale flyselskap.
For at ikke en gammel og inngrodd reisemann skal få turen ødelagt helt fra starten, så begynner det med SAS, på kjære TRD.
Jeg liker egentlig ikke å bruke søndagene til jobb, men noen ganger blir det slik. Så starten ble:
Søndag 31.1: SK361 TRD-OSL, LN-TUJ, sete 1C.
Som innfødt nesten på flyplassen går det greit å komme seg dit, taxi V-488 tok meg hjemmefra og til Værnes på tolv-tretten minutter. Innsjekk på automat gikk greit, det samme gjorde selvbetjent bagasjeavlevering. Det var en god del folk i den ene "vanlige" slusa i sikkerhetskontrollen, men hurtigslusa var folketom, sikkert tre hele minutter spart!
En fordel med søndager er at det er litt roligere i Café Loungen:
http://i.imgur.com/vATAf4a.png
TUJ er en 15 år gammel 737-705 som kom ny til Braathens i sin tid. Det er ikke så mye igjen fra Braathenstida, unntatt hvite vegger foran i kabinene. Den har nye ster, fått oppløft på vingetuppene, SAS.maling selvfølgelig og røde gardiner. Men, som gammel flygalning kan man sitte der og VITE at dette var en god, gammel "flag carrier" i sin barndom.
Det skrevet, så tar den seg ikke ille ut i SAS-versjon, der den står parkert ved utgangen:
http://i.imgur.com/vjDpIGF.png
Flyet var nesten fullt, så mange sto der en søndag midt på formiddagen og hadde ikke bedre å foreta seg:
http://i.imgur.com/j4EENHF.png
Det var fire rader med pluss, og nokså nøyaktig 2/3 fullt. Jeg hadde valgt sete 1C, med helt grei beinplass for 45 min i lufta:
http://i.imgur.com/kjRLMab.png
Vi tok av vestover på R27, rett over rutetid 1350.
Hr. J. Blund slo seg ned hos meg, og vips så landet jeg på OSL, bane 01L ti minutter før tida. En kjapp tur, og vi sto parkert på utgang 26.
Så langt SAS, så langt alt godt. Turene videre i dag går til FRA vi CPH, begge ombord hos SAS. Fortsettelse følger, det loves herved!
Denne etterjulsvinteren dukket det opp noen reisebehov som SAS ikke er i stand til å fylle helt på egenhånd, her trengs innsats også fra andre fly enn de med blå hale med tre bokstaver. Som en takk for alle de fine timene med å lese andres reisebeskrivelser her på Flyprat så tenkte jeg å servere noen glimt fra mine reise de tre første månedene i 2016. I tillegg til SAS så står Austrian på programmet, både foran og bak gardina, det skal reises lyseblått, Eurowings skal testes som eget selskap og jeg skal ta to hoppe med Brussel sitt nasjonale flyselskap.
For at ikke en gammel og inngrodd reisemann skal få turen ødelagt helt fra starten, så begynner det med SAS, på kjære TRD.
Jeg liker egentlig ikke å bruke søndagene til jobb, men noen ganger blir det slik. Så starten ble:
Søndag 31.1: SK361 TRD-OSL, LN-TUJ, sete 1C.
Som innfødt nesten på flyplassen går det greit å komme seg dit, taxi V-488 tok meg hjemmefra og til Værnes på tolv-tretten minutter. Innsjekk på automat gikk greit, det samme gjorde selvbetjent bagasjeavlevering. Det var en god del folk i den ene "vanlige" slusa i sikkerhetskontrollen, men hurtigslusa var folketom, sikkert tre hele minutter spart!
En fordel med søndager er at det er litt roligere i Café Loungen:
http://i.imgur.com/vATAf4a.png
TUJ er en 15 år gammel 737-705 som kom ny til Braathens i sin tid. Det er ikke så mye igjen fra Braathenstida, unntatt hvite vegger foran i kabinene. Den har nye ster, fått oppløft på vingetuppene, SAS.maling selvfølgelig og røde gardiner. Men, som gammel flygalning kan man sitte der og VITE at dette var en god, gammel "flag carrier" i sin barndom.
Det skrevet, så tar den seg ikke ille ut i SAS-versjon, der den står parkert ved utgangen:
http://i.imgur.com/vjDpIGF.png
Flyet var nesten fullt, så mange sto der en søndag midt på formiddagen og hadde ikke bedre å foreta seg:
http://i.imgur.com/j4EENHF.png
Det var fire rader med pluss, og nokså nøyaktig 2/3 fullt. Jeg hadde valgt sete 1C, med helt grei beinplass for 45 min i lufta:
http://i.imgur.com/kjRLMab.png
Vi tok av vestover på R27, rett over rutetid 1350.
Hr. J. Blund slo seg ned hos meg, og vips så landet jeg på OSL, bane 01L ti minutter før tida. En kjapp tur, og vi sto parkert på utgang 26.
Så langt SAS, så langt alt godt. Turene videre i dag går til FRA vi CPH, begge ombord hos SAS. Fortsettelse følger, det loves herved!