PDA

View Full Version : OSL-FRA-SIN-LHR-OSL med Singapore Airlines i C (Lufthansa, SAS)

Rane Viking
23-01-2016, 07:13
OSL-FRA
Lufthansa
Airbus A321
Business, sete 3A

Det ble moderert seg i losjen, jeg tok bare ut et skarve glass hvitvin og litt agurk med en fyrrig dill-dip, for å spare appetitt til Lufthansen.

Biiip, sa scanneren i gaten, og da er det som regel noe galt, hvis man allerede sitter foran douche-forhenget... Ironisk nok kunne mannen berette at det ikke var lastet nok mat, og at yours truly EBD var blitt plukket ut som den heldige mottager av Schinke-oder-Käse, selv om jeg satt foran. "Vi plukket ut den siste som booket billett," sa mannen, og jeg gikk ombord noe slukøret etter å ha bemerket at dette var det rareste jeg hadde hørt på mine femten somre som gullfugl hos Ess A Ess. Jeg booket jo billett for over to uker siden, jo! (Og nei: jeg fløy ikke på ID, bonusbillett eller annet rask - dette var J-class-o-rama!)

Vel ombord og vel i lufta begynner serveringen. Jeg later som ingenting, og vips står et brett likevel foran meg. "I managed zu find a zray for you," sier den svært så hyggelige purseren.

40131

Ellers var denne korte flyturen uneventful som det heter, bortsett fra en lang downwind i kjent FRA-stil, med god utsikt denne klare januarkvelden.

---

FRA var stille og rolig, og jeg bega meg til Terminal B, gjennom verdens undergang, der jeg kom fram til at kunstinstallasjonen ser ut som en mengde bilder tatt på fylla i diverse storbyer. Et oppdrag jeg forøvrig svært gjerne kunne tatt på meg.

Et lite stopp i Senatorstube blir det tid til nå, med vel tre timer til neste fly. Her prøver jeg meg på et godt, gammelt senatortriks: Det står ikke ekte champagne framme på disken hos Lufthansa, men hvis man spør, iler de inn på kjøkkenet og henter et glass til deg. Denne gang pekte imidlertid Jutta surt bort på sektflaska på disken, og det samme skjedde på Heathrow før jul, så jeg konkluderte med at dagene er talte for denslags tilsnikelser. Jeg forsyner meg med obligatorisk pølse og potetsalat, som inntas til den deilige, nesten Caravelle-ulende gromlyden av en 777-motor som starter opp rett utenfor vinduet mitt.

---

FRA-SIN
Singapore Airlines
777-300ER (9V-LNC)
Business, sete 22A

Selvsagt har jeg allerede funnet ut hvilket individ som skal ta meg til Singapore på litt etterlengtet ferie. Det er 9V-SNC, en ganske så spritny flyvemaskin som forlot Everett i november 2015. Det betyr nye businesseter det, og jeg fryder meg over det på vei til gaten.

Her er first flight på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=BmFM6B8EfFY)

Endelig var jeg inne i skuta, og det luktet ny Volvo, selv gjennom tette nesebor.

40140

Setet er schwært! Nå har jeg liten erfaring med business hos andre enn SAS, Lufthansen og Thai, men hos SIA føles det ekstra bredt, selv om flyet er det samme. Snasne detaljer i grått/vinrødt skinn og kobber metallic, og diverse stowage-rom som jeg aldri finner ut hva jeg skal bruke til. Et av dem ble brukt til søppelrom...

40136

Jeg satt i hovedkabinen, og den er i største laget. Booker man tidlig nok, gir den fremre miniseksjonen på 777-300ER en mye mer avskjermet følelse.

40132

Men man glemmer fort: nå kom det Taittinger 2007 vintage champagne og varme håndklær, og ulende oppstartslyd fra motorene. En annen vertinne kom og bekreftet at Book the Cook-bestillingen min var riktig. Så hadde kapteinen merket seg litt "forurensning på vingene", og da måtte vi til full de-icing, selv om jeg bare så litt lett dugg. Skipperen sjøl kom gjennom midtgangen, og kikket mistenksomt ut på vingen omtrent ved setet mitt. Jeg klarte å styre meg for "morsomheter" om gjeldende norske vinterforhold, eller om den gangen jeg skulle fly Aeroflot Nord B735, og deicingen besto av en lift og en ivrig fyr med rød feiekost.

Mer champagne var bestilt, og den kom sammen med nøtter i samme sekund som skiltet plinget. Serveringen kom fort igang, dette er et typisk nattfly der forretningsfolka kniver om å spise og drikke døllest mulig, og sove aller lengst. Jeg aktet egentlig ikke å være med i den konkurransen...

40135

Forrett var røkelaks med agurksalat, og den minnet om norsk sommer: god når den er her, men altfor lite av den. Dressingen ble servert av en i crewet fra et restaurant-sausenebb. Proff detalj. Til forretten drakk man riesling.

40139

Da var det klart for hovedretten. Lam Panang Curry, og den er noe av det bedre jeg har fått ombord i et fly. Passe størrelse, og herlig spicy, møre lammebiter som ikke var ihjelkokt. Jeg nøt den med en shiraz.

40138

Til dessert kunne jeg velge is og/eller tiramisu, jeg bestilte sistnevnte. Den smakte veldig godt, men fikk "litt" basic presentasjon, som dere kanskje kan se.

40133

Til slutt kom ostetralla, og den luktet det bare orkideer av, hvilket i min nese ikke er noe godt tegn. Ostene var greie, men litt for milde og snille.

40141

Mens jeg spiste, hadde jeg fiklet meg fram til et par dokumentarer på KrisWorld. Skjermen er stor og fin som bare det, og "navigeringen" skjer med en liten håndholdt fjernkontroll med skjerm. Det funker forsåvidt greit, men i begynnelsen syntes jeg det var litt sånn SONY-GUI på dette, hvis det sier noen noe. Altså litt for mange valg asian style og litt for kronglete. Mulig det bare er meg som begynner å bli gammal. Det gikk bedre etter hvert.

Så var det å trylle fram køya. Det gjøres ved å felle seteryggen forover, da åpenbarer det seg en 180-graders seng med dyne og pute og et slags laken. Det tok litt tid å venne seg til at man ligger på skrå med beina inni en piknikboks, men klokka var jo 0100 norsk tid, og jeg sov som en unge i fem-seks timer.

En annen liten detalj: man får ikke amenity-kit på Singapore business - de enkelte bestanddeler deles ut underveis, kan bes om, eller hentes i den lille skuffen ved siden av vasken på do... Jeg må si jeg hadde foretrukket å få alt sammen med én gang - dette er et litt merkelig konsept, da både Premium Eco og First får alt ved start.

Det beste med frokost på fly er uten tvil hot towels. Og dem var det plenty av, jeg tror jeg fikk tre ganger i løpet av dette måltidet.

40137

Først frisk frukt, upåklagelig anrettet. Gjennom Bukk de Kukk hadde jeg bestilt nudelsuppe, men akkurat da denne skulle serveres kom turbulensskiltet på, og da ble det thainudler istedenfor, enn så lenge, for crewet har ikke lov å servere varmt flytende på bøljan blå.

40134

Thainudlene var gode de, jeg spiste halvparten, og måtte selvsagt også prøve suppa, som kom sekunder etter at skiltet var slått av. God den også.

40142

Så nærmet vi oss Changi. En deilig tur i überfresht fly, hadde det vært. Toalettene var også rene og pene, og ble holdt pene underveis også... (hint, hint SAS...) Singapore Airlines leverer, og jeg synes alt i alt at jeg fikk et glimrende businessprodukt. Men andre flyselskaper halser hakk i hæl, og jeg vil si at SAS egentlig er minst like bra, når man legger personlig service, meny og ny hardware på longhaul inn i regnestykket. Singapore Airlines virker imidlertid ikke som de har kuttet ned på noe av det som får fram hotellfølelsen; det er spekket med detaljer i alle ledd av opplevelsen - noen av dem mer unødvendige enn andre, men smaken er jo forskjellig.

---

En viktig del av opplevelsen er det selvsagt å komme i havn på Changi også. Null kø i immigration, og bagasjen min kom som nummer ti eller noe, etter at alle HONs/Fs hadde fått sitt. Tommelen opp for det også! En god femmer på terningen, tenker jeg vi sier. Og om noen dager har jeg sjansen igjen, på returen med A380 via LHR. Da med "gammel" kabin, regner jeg med. Følg med, følg med. På hjemturen lærer jeg meg kanskje å ta ordentlige oversiktsbilder av setet også! :-P

Enjoy!

Upsaker
23-01-2016, 07:35
Fin rapport og fine bilder! Ser og høres ut som tur over gjennomsnittet.

faarstei
23-01-2016, 07:36
Super rapport så langt. Ekstra morsomt å lese når man selv faktisk sitter i Singapore nå :-).

LN-FHU
23-01-2016, 08:20
Flott rapport og bilder. Tror det er første rapport om ny SQ biz. :):)

Fnate
23-01-2016, 12:01
Fy flate, det der er noe av det beste jeg har sett...

Takk for rapport.

Discus
24-01-2016, 22:32
Takk for fin rapport, ser frem til returen

Rane Viking
29-01-2016, 15:45
SIN-LHR
Singapore Airlines
Airbus A380
Business

Etter en smooth sjekk-inn Asia style (der man etterpå egentlig ikke husker om man brukte en maskin eller snakket med et menneske) satt jeg snuten mot loungen for litt lett frokost. På SIA Gold Lounge ble jeg vennlig henvist videre til SilverKris Lounge (hvem er denne Kris, egentlig?!?), og kom inn i det som best kan karakteriseres som en romslig, tradisjonell flyplasslounge med luksuriøse tilsnitt.

40191

Egentlig så det litt ut som kombinert lobby og frokostservering på Shangri-La eller tilsvarende. Og det er jo slett ikke dårlig. Det var rikt utvalg i buffeten, men jeg gikk for litt frukt og et par dumplings, siden jeg hadde bestilt dim sum som frokost ombord.

40192

Så bar det avsted til gaten, og ombord i...

40193

...unnskyld...

40194

...lett å forveksle, sorry. ;) 9V-SKR, levert fra Toulouse for fire år siden. Forsatt nytt fly i min bok, men ikke spritnytt som 777-300ER'en jeg hadde på vei ut, og kabinen er den klassiske SQ Business med breeeede seter, som jeg har siklet på å prøve i årevis.

40195

I dette tilfellet måtte jeg "turn right" før "turn left". Jeg holdt hoff i den fremre C-kabinen på øvre dekk. Den føles behagelig avskjermet fra bermen, og nå fikk jeg cham...eplejuice. Vi skal ikke glemme at klokka faktisk var 0855.

40196
40198

Setet er schwært her også, og det føles egentlig bredere enn ny SQ biz. Og ved første møte er dette "gamle" setet behageligere å sitte i enn det nye; fotskammelen er bedre å lene beina på, særlig når bordet er oppe. Men det lukter ikke ny BMW lenger...

40197

"Blomsterkassene" langs veggen minner meg om 747 upper deck, og har masse plass til stuing (som i bagasje...)

40199

Utsikt fra Anden Etage...

40200

Først litt frukt...

40201

Så kom book the cook-bestillingen jeg hadde gjort på nettet - Dim Sum. Stewarden så på meg som om jeg nettopp hadde falt ned fra månen og hadde grønt, blinkende utslett eller noe, da han serverte det: "I wouldn't expect this order from someone like you". Vel, hvis det ikke skal mer til for å overraske... Det var jo allerede lunsjtid, og dette smakte helt topp. Dim Sum må være den perfekte flymat: det kan dampes, og er lett å anrette, og smaker i bøtter og spann.

40203
40204

Etter et par ytterst nye filmer ("Steve Jobs" og “Burned”), var jeg klar for litt mer mat - og bestilte spicy nudler med reker. Denne flighten er jo 14 timer og 20 minutter lang, og da må jo strekket mellom de to serveringene utnyttes.

Jeg gikk meg en liten tur ned i favelaen, og der var det tydelig at 0910-avgangen vestover ikke akkurat er så "fryktelig" populær, ihvertfall ikke denne dagen. Verken business eller economy var mer enn 30% fullt, og First var sikkert enda romsligere. Fikk litt følelsen av å fly Iran Air 747SP eller noe, med så få mennesker ombord. Litt eksotisk. Og litt deilig. Det går en historie om en rik pappa som skulle oppdra sine barn med rutefly for første gang, etter å ha vokst opp med privatfly: “Pappa, er alle disse folka her dine venner?"

40202

Så fulgte litt soving og tv med chips, vann og champagne inntatt horisontalt. Sengen er like behagelig som ny biz, og føles bredere. Jeg sov et par-tre timer her.

Nå begynte det å lukte litt mat i kabinen, og jeg varmet opp med en mat-dokumentar; det gjorde sitt for en sulten ulv på 14K. Vips var det tre timer til landing LHR, og siste omgang moro kunne begynne...

40205

Varme håndklær, etterfulgt av litt champagne, og så SIAs signatursnack, en sataytralle. Det smakte fortreffelig!

40206

Forretten, som seg hør og bør på forretningsklasse - gåselever. Jeg fortsatte med champagne, Taittinger vintage 2007.

40207

På book the cook kunne jeg ikke dy meg, og hadde bestilt hummer på tradisjonelt vis. Den var helt grei. Sausen var god, hummeren smakte mye, og jeg ble mett før jeg rakk å spise opp all risen. Gjett hva jeg fortsatte å drikke til...

40208

Mulig crewet begynte å få litt dårlig tid - nå kom ostetralla og desserten samtidig. Det var to valg - en kake som var kjempegod, og en merkverdig suppete gelé med fruktbiter oppi. God den også forsåvidt, hvis konsistens ikke betyr alt… Ostene var som vanlig litt kjedelige, men jeg prøvde den som så rarest ut, og den var god som bare det.

En knall business class opplevelse gikk mot slutten, i det vi gikk inn for landing på LHR i ganske ruskete vær. Gusting 30kts og regn, vinden tok tak i skuta og det rista godt. Men vi landet silkemykt for det.

Hvis jeg har råd til dette igjen, kommer Singapore Airlines høyt opp på listen. Selv om de har en førsteklasse, føler man seg helt på topp ombord. Ikke minst bidrar alle detaljene til dette; amenities på toalettene, alt av hotellfølelse ved servering. I grunnen alt det andre legacies har kuttet ut, "for passasjerene merker jo minimalt til det likevel". Tro meg, vi merker det! ;)

LHR-OSL
SAS
Boeing 737-700
SAS Plus

Det er ikke mye å si om denne flighten, annet enn at det alltid er koselig å komme “hjem”. Purseren var veldig hyggelig og smilte hele tida. Jeg var fortsatt mett etter hummermiddagen min, og tok derfor bare en kopp kaffe og en flaske vann. Og så må jeg ha sovnet, for jeg våknet av et par hjul, og vips var jeg hjemme i hverdagen igjen.

Takk for at du leste helt hit!

TriStar
29-01-2016, 16:40
Takk for flott og underholdende rapport, du har taket på skrivingen[emoji3] Får veldig lyst på å prøve Singapore i C...

Helikopter
29-01-2016, 16:48
Haha! Favelaen, den var ny!

Toppers rapport!

kimpe
29-01-2016, 17:30
Strålende rapport Rane Viking!

Tusen takk for titten. Må si at SQ ser bedre ut en Thai og Lufthansa som jeg har brukt østover ja! Skal prøves. :)

Kim

jb1
29-01-2016, 17:33
Veldig bra rapport. Eneste skår i gleden var vel at det ikke var flere å se (ned) på nede på "steerage". :p

barca
29-01-2016, 23:41
Veldig bra rapport!!

LN-FHU
30-01-2016, 10:37
Super rapport, må si SQ biz ligger høyt på ønskelista :):):)

Bergern
01-02-2016, 00:49
Glimmers!
Blir nok en stund til jeg ryker på SQ i C, men det er ikke på grunn av hva de ser ut til å levere. Takk for supert innkikk :)

Eriksan
01-02-2016, 13:10
Veldig bra rapport og morsomt skrevet!

Bizflyer
01-02-2016, 13:27
Glitrende rapport!
Ble skikkelig misunnelig!

eirikma
04-02-2016, 21:48
Angrer som en hund på at jeg ikke bestilte C på min tur om en uke! Får ha det til gode da... ;) Håper på å få skrevet rapport fra Filippinene muligens...
Takk for en bra rapport! En fornøyelse å lese igjennom!

Ruby
04-02-2016, 23:00
Dette var en sjefsrapport, det er like sikkert som at SIA sin Business Class ruler over de fleste andre. Om ikke alle...
Takk skal du ha for en super rapport:)

Utenbys
05-02-2016, 02:57
Fin rapport. Kan fortelle at setene på eldre 777 og 330 hos SQ ikke på noen måte er så bra som det som er beskrevet i denne rapporten. Servicen derimot er godt gjennkjennelig som noe av det beste som er å finne :)

Chriscross
13-02-2016, 07:45
Takk for rapport. Forrige uke fikk en iallfall champis i baren i Sen lounge i Fra B-gates.

hifiman
22-03-2016, 13:03
Takk for en flott rapport,
hvor fant du informasjon om flyet du har booket har den nyeste cabinen ?

MountainDew
24-03-2016, 00:08
Takk takk! SQ C ser meget behagelig ut :up:

reiseportalen
26-03-2016, 14:52
Takk for flott rapport!
...............................
http://www.reiseportalen.blogspot.no

Rane Viking
30-03-2016, 22:54
Takk for en flott rapport,
hvor fant du informasjon om flyet du har booket har den nyeste cabinen ?

Det fant jeg egentlig ikke. Men den nye kabinen ble implementert fra tidlig 2015, og på Flightradar24 kunne jeg se hvilken maskin som var på vei til FRA for å fly ruta. Den var helt ny, og følgelig måtte den ha ny kabin. ;)