View Full Version : Teknisk trøbbel på OSL 13 januar
Ser ut til å ha vært en halvtime, der det meste gikk i stå tidligere i dag.
NRK (http://www.nrk.no/ostlandssendingen/1.12747619) og Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Teknisk-trobbel-gir-forsinkelser-pa-Oslo-lufthavn-8316051.html) er ikke helt enig om hvor mange av systemene som var nede, men litt forsinkelser ble det tydeligvis.
Ser uansett ut som at ting er oppe å gå igjen.
Wishmaster
14-01-2016, 21:51
Mye var nede. All nett-trafikk var nede.. Det gjelder vel alt av IP-nettverk, dertil IP-telefoner, (IP)fax. Alle skjermer styrt av nettet var ute.
-- Hva skjedde med backup-løsninger? Eller er det ute av mote om dagen?
Mye var nede. All nett-trafikk var nede.. Det gjelder vel alt av IP-nettverk, dertil IP-telefoner, (IP)fax. Alle skjermer styrt av nettet var ute.
-- Hva skjedde med backup-løsninger? Eller er det ute av mote om dagen?
Når det "bare" er snakk om en halvtime som i denne situasjonen er det etter min mening bedre å vente det ut enn å starte et sirkus med fall-back prosedyrer. Om man hadde begynt med det, så hadde kanskje 50% av pax blitt sjekket inn manuelt og resten hadde blitt sjekket inn på korrekt måte når systemet hadde kommet i gang igjen. Det hadde skapt unødvendige ringvirkninger.
Superhai
15-01-2016, 02:46
Når det "bare" er snakk om en halvtime som i denne situasjonen er det etter min mening bedre å vente det ut enn å starte et sirkus med fall-back prosedyrer.
Det er forskjell mellom backup-løsninger for nettverket og manuell fallback.
raider66
15-01-2016, 23:36
Når det "bare" er snakk om en halvtime som i denne situasjonen er det etter min mening bedre å vente det ut enn å starte et sirkus med fall-back prosedyrer. Om man hadde begynt med det, så hadde kanskje 50% av pax blitt sjekket inn manuelt og resten hadde blitt sjekket inn på korrekt måte når systemet hadde kommet i gang igjen. Det hadde skapt unødvendige ringvirkninger.
Hvordan vet man egentlig at et teknisk problem "kun" varer i en halv time? Når strømmen går vet man sjelden når den kommer tilbake hvis man ikke har nødstrømsaggregat...
Espen
Wishmaster
19-01-2016, 18:14
Det burde vel ha gått automatisk, og nødstrømaggregat finnes jo.
Det er jo før kjørt (varslede) tester på dette her, slik at pri-linjer får strøm.
Og slike nettverks-enheter som routere, switchere og servere vil jo være på denne pri-strøm-linja.
Jeg repetèrer - alt IP-nettverk var nede. Det gjelder Internett/extranett/intranett
+ IP telefoni, IP-fix faxeri, generell internett/nettverk og også bl.a. SITA/Cute's nettverk.
Jeg tenker at det var et mer alvorlig nett-brudd, der en seriøs operatør ville egentlig ha sørget for backup-rutiner iform av andre nett-tilkoplinger (for eventuelle prioritets-linjer) og slikt.
Det virket som om hele nett-backbone't til OSL/Avinor var rammet, eller om noen hadde
gravd over de "eneste" kablene mellom Telenor <-> OSL.
Så - noe alvorlig har vel skjedd med IT-støffet her og ingen vil si noe offisielt om det.
Det er jo ganske dyrt å sørge for gode redundante løsninger, og seriøse selskaper skulle
vel ha dette iorden, ville jeg anta.
sail4fun
19-01-2016, 20:06
Små og store endringer i nettverket hele tiden, uten at alle endringene igjen er testet for failover. Har man spart bort test/staging anlegg , eller tatt en shortcut...
Selv om man har en failover-linje så holder det at entreprenøren har to gravemaskiner ;)
Wishmaster
19-01-2016, 23:55
Selv om man har en failover-linje så holder det at entreprenøren har to gravemaskiner ;)
Evt dette, eller at noen ikke har tatt bryderi med å oppgradere "viktige kart" ...
Dèt høres ut som billigste anbud, og herved anbuds-vinner... (!)
Bølgen for den ... , eller hva ? ;-):old Støtter meg til den, så lenge en kan sprare en krone til pensjonen min, hva ?
Dèt betyr at IT-anbyder har lagt mainline- og backup-line i èn og samme grav, hva? Dere der ute som vet slike ting ? ;-)
Wishmaster
20-01-2016, 00:01
Små og store endringer i nettverket hele tiden, uten at alle endringene igjen er testet for failover. Har man spart bort test/staging anlegg , eller tatt en shortcut...
Fra tidligere er man alltid varslet av OSL/IT om evt. større endringer/test/forsøk.
<b>Hva er egentlig en shortcut ? /</b>
Prøv&feil og satse på at alt funker, eller sende ut pre-msg om en større test om at ting kan feile, slik at "vi" kan fixe ting "back-to-normal" innen 30min ???
Jaja, det er vel ganske viktig dersom man skal "prøve-og-feile" på et større multi-industri-nettverk....
sail4fun
20-01-2016, 07:00
Dèt betyr at IT-anbyder har lagt mainline- og backup-line i èn og samme grav, hva? Dere der ute som vet slike ting ? ;-)
Man skal i alle fall passe på , med alle suppliers , og sub-suppliers som leier og låner tjenester og f.eks fiber av hverandre så er det en kontintuerlig prosess å holde track på hva man egentlig får levert (tro meg... )
Man skal i alle fall passe på , med alle suppliers , og sub-suppliers som leier og låner tjenester og f.eks fiber av hverandre så er det en kontintuerlig prosess å holde track på hva man egentlig får levert (tro meg... )
Det er med bredbånd som i flybransjen - code share, operated by, wet lease m.v. :D
Inn til Gardermoen var det, sist jeg hadde kontroll på det, følgende mulige føringsveger for ekstern dataforbindelse:
Langs jernbanen nordover mot Eidsvoll
Langs jernbanen sørover mot Kløfta.
Mellom motorvegen og jernbanen, i rørtrase.
I rørtrase under vestre rullebane.
I stolper inn til militær flyplass.
Det er to redundante, og fysisk adskilte, innføringspunkter for eksterne forbindelser. Det er minst to ulike infrastruktureiere tilknyttet disse punktene.
Jeg synes dette lukter av dårlig drift av nettverket internt på flyplassen. Skal jeg peke på en mulig årsak, så vil jeg nok antyde et nettverk med sær teknologi og drevet av en liten driftsorgansisasjon.