PDA

View Full Version : Ryanair til OSL


kekker
06-01-2016, 12:23
Aftenposten (http://www.aftenposten.no/okonomi/Ryanair-har-sokt-om-ruter-fra-Gardermoen_-og-fikk-ja-8306343.html) skriver at FR har fått trafikkrettigheter til OSL.

Selskapet har søkt om såkalte «slots» på Oslo Lufthavn for tre daglige avganger til London, og en rundtur mellom Litauens hovedstad Vilnius og Oslo.Det ser ut som at det skal bli harde tak om trafikken til LON i den kommende tiden og ikke minst skal det bli spennende å se hvem som taper på dette.

Ryanair har allerede fått ja på sine ønsker. Dette er første gang det irske selskapet søker om trafikkrettigheter på Oslo Lufthavn, og har frist på seg til 31. januar til å bekrefte om det vil benytte seg av de tildelte slots.

Litt om hvordan rutetilbudet ville se ut i første omgang.

Etter det Aftenposten forstår er søknaden bygget opp rundt en tidlig morgenankomst fra Vilnius, et fly som så går videre til selskapets hjemmeflyplass Stansted nord for London. Denne ruten snur i London, og går tilbake til Oslo og videre til Vilnius. I tillegg legger Ryanair opp til en rundtur fra Stansted til Oslo ettermiddag og kveld. Dermed øker konkurransen om London-reisende kraftig.

Det kan jo virke som at OSL varmer opp til den økte kapasiteten som kommer i 2017!

AN0510
06-01-2016, 12:36
Dersom Ryanair etablerer seg på OSL og utvider rutetibudet vil jeg tro det blir vanskeligere for OSL å tiltrekke seg nye europeiske nettverksselskaper. Hadde det ikke vært bedre om FR holdt seg til Rygge og Torp?

jb1
06-01-2016, 12:51
Dersom Ryanair etablerer seg på OSL og utvider rutetibudet vil jeg tro det blir vanskeligere for OSL å tiltrekke seg nye europeiske nettverksselskaper. Hadde det ikke vært bedre om FR holdt seg til Rygge og Torp?

Det er jo en ganske begrenset etablering foreløpig. Det kan jo bli mer. Hadde heller sett et bedre selskap enn Ryanair.
Noen nyheter om Rygge?

Cockpitview
06-01-2016, 12:53
Litt usikker på om det er sitert riktig eller om det er blitt gjort endringer i siste liten da det var Luton og ikke Stansted som har vært planen.

Det er snakk om flere andre destinasjoner også, men merk at handback varer helt til 31JAN16....

Da forstår kanskje flere hvorfor Rygge var dødsdømt uavhengig av den kommende avgiften!

Someone
06-01-2016, 13:08
Det ser ut som at det skal bli harde tak om trafikken til LON i den kommende tiden og ikke minst skal det bli spennende å se hvem som taper på dette.


Først og fremst Rygge, og vi ser nok ganske rask kutt, også nedleggelse der

Dersom Ryanair etablerer seg på OSL og utvider rutetibudet vil jeg tro det blir vanskeligere for OSL å tiltrekke seg nye europeiske nettverksselskaper. Hadde det ikke vært bedre om FR holdt seg til Rygge og Torp?

Jeg klarer ikke helt se hvilke europeiske nettverkselskaper som ikke vil starte siden Ryanair kommer inn, da det ikke vil være så mye som er endret

Det gjenntår vel også og se hvor disse slotsene faktisk skal brukes?

AN0510
06-01-2016, 13:08
Det er jo en ganske begrenset etablering foreløpig. Det kan jo bli mer. Hadde heller sett et bedre selskap enn Ryanair.
Noen nyheter om Rygge?
Det er vel ganske sannsynlig at det blir mer hvis de først etablerer seg. Ja, hadde absolutt sett et eller flere bedre selskaper (bedre i betydningen nettverksselskaper med en hub som kan være interesaant for norske reisende). Vi har allerede et mer enn godt nok tilbud til europeiske storbyer og syden-destinasjoner. Jeg hadde heller sett f.eks Iberia, som kunne gitt tilgang til Europas best hub for latin og mellom-Amerika.

AN0510
06-01-2016, 13:11
Først og fremst Rygge, og vi ser nok ganske rask kutt, også nedleggelse der



Jeg klarer ikke helt se hvilke europeiske nettverkselskaper som ikke vil starte siden Ryanair kommer inn, da det ikke vil være så mye som er endret

Jeg ser vel for meg at et selskap som f.eks Iberia som har sin hub i MAD hvor også Ryanair har en stor base, kanskje vil tenke seg om to ganger før de starter opp en rute til OSL (som visstnok har vært på trappene i lengre tid).

LNv22
06-01-2016, 13:14
Jeg ser vel for meg at et selskap som f.eks Iberia som har sin hub i MAD hvor også Ryanair har en stor base, kanskje vil tenke seg om to ganger før de starter opp en rute til OSL (som visstnok har vært på trappene i lengre tid).


Iberia kommer allerede til OSL i juni 2016.

http://www.expansion.com/agencia/efe/2015/12/17/21468312.html

Cockpitview
06-01-2016, 13:20
Dersom Ryanair etablerer seg på OSL og utvider rutetibudet vil jeg tro det blir vanskeligere for OSL å tiltrekke seg nye europeiske nettverksselskaper. Hadde det ikke vært bedre om FR holdt seg til Rygge og Torp?

Det tviler jeg på. Ryanair har allerede et nærvær i Oslo område som foruten London i stor grad betjener sekundere markeder. Når Ryanair kommer til OSL for fult, vil rutene fra Rygge gradvis forsvinne. Ryanair betjener jo allerede mellom 1,5-2 millioner pax via Rygge pr år.

Ryanair har fordelen av at de allerede har mange års erfaring i Norge og vet hvilke markeder de kan tjene penger på, hvilket nok reflekterer dagens tilbud ut fra Rygge. Dette er en stor fordel i motsetning til andre markeder der vi har sett at Ryanair kommer inn som en nykommer og i stor grad skal må skape nye markedsandeler både gjennom å generere og stimulere til ny trafikk, men også ved å ta reisende fra eksisterende aktører. På det norske markedet har allerede Ryanair ca 2 millioner årlige reisende. OSL har heller ingen strategi eller tradisjon for å sette selskap bevisst opp mot hverandre for å generere ny trafikk. Således er det uten tvil plass til Ryanair på OSL i den formen de til nå har betjent Rygge.

Det er ikke utenkelig at Ryanair kan årlig tilføye OSL opp mot 2 mill nye reisende pr år når de flytter sine operasjoner fra Rygge til Gardermoen.

Da kan fort Jefi99 revurdere sine siste poster;)

AN0510
06-01-2016, 13:21
Iberia kommer allerede til OSL i juni 2016.

http://www.expansion.com/agencia/efe/2015/12/17/21468312.html
Oj, det hadde jeg ikke fått med meg. Gode nyheter. Takk for info.

Someone
06-01-2016, 13:22
Iberia kommer allerede til OSL i juni 2016.

http://www.expansion.com/agencia/efe/2015/12/17/21468312.html

Dog er det primært for spanske turister til Norge og red-eye med Iberia Express, og ikke feed inn til MAD.

AN0510
06-01-2016, 13:28
Det tviler jeg på. Ryanair har allerede et nærvær i Oslo område som foruten London i stor grad betjener sekundere markeder. Når Ryanair kommer til OSL for fult, vil rutene fra Rygge gradvis forsvinne. Ryanair betjener jo allerede mellom 1,5-2 millioner pax via Rygge pr år.

Ryanair har fordelen av at de allerede har mange års erfaring i Norge og vet hvilke markeder de kan tjene penger på, hvilket nok reflekterer dagens tilbud ut fra Rygge. Dette er en stor fordel i motsetning til andre markeder der vi har sett at Ryanair kommer inn som en nykommer og i stor grad skal må skape nye markedsandeler både gjennom å generere og stimulere til ny trafikk, men også ved å ta reisende fra eksisterende aktører. På det norske markedet har allerede Ryanair ca 2 millioner årlige reisende. OSL har heller ingen strategi eller tradisjon for å sette selskap bevisst opp mot hverandre for å generere ny trafikk. Således er det uten tvil plass til Ryanair på OSL i den formen de til nå har betjent Rygge.

Det er ikke utenkelig at Ryanair kan årlig tilføye OSL opp mot 2 mill nye reisende pr år når de flytter sine operasjoner fra Rygge til Gardermoen.

Da kan fort Jefi99 revurdere sine siste poster;)
Jo men jeg det er jo også endel som reiser til London fra OSL fordi de har valgt bort å reise fra Rygge eller Torp (jeg er en av dem). De kan jo nå fort komme til å velge FR istedet for f.eks SAS eller BA. Synd hvis det blir reduksjoner i antall avganger til de to selskapene, da mange av deres kunder jo reiser ut i verden via LHR. Da blir tilbudet til den kundegruppen dårligere. Men vi får se hvoirdan det går. Jeg er ikke noen fan av FR, og hadde som sagt heller sett at de holdt seg til Rygge og Torp.

Piloteyes
06-01-2016, 13:45
Noen som vet NÅR det ble søkt om "slots"? Er det mulig at søknaden om slots på OSL ble sendt før flyseteavgiften ble "godkjent"? I såfall er det vell en stor sjanse for at Ryanair ikke takker ja til tilbudet, dersom de står ved sine tidligere uttalelser.

OttoL
06-01-2016, 13:53
Sikkert helt tilfeldig, men bilde av trolltunga dukket opp på Ryanair sin instagram-profil as we speak: https://www.instagram.com/p/BAMjqASvZ_S/?taken-by=ryanair (https://www.instagram.com/p/BAMjqASvZ_S/?taken-by=ryanair)

Så kan jo vi her inne konspirere rundt om det var tilfeldig eller ikke :D

Cockpitview
06-01-2016, 13:54
Noen som vet NÅR det ble søkt om "slots"? Er det mulig at søknaden om slots på OSL ble sendt før flyseteavgiften ble "godkjent"? I såfall er det vell en stor sjanse for at Ryanair ikke takker ja til tilbudet, dersom de står ved sine tidligere uttalelser.

Søknad om slots er regulert gjennom IATA med samme dato for alle flyplasser og selskap. Det er to runder hvert år. Et i forkant av sommerprogrammet og et i forkant av vinterprogrammet.

Så ja, Ryanair søkte før avgiften ble kjent, men legg sammen litt politikk og hendelser så ser du at dette nok er litt dypere og mer langsiktig enn et være eller ikke være på grunn av avgiften:)

SQ321
06-01-2016, 14:00
Noen som vet NÅR det ble søkt om "slots"? Er det mulig at søknaden om slots på OSL ble sendt før flyseteavgiften ble "godkjent"? I såfall er det vell en stor sjanse for at Ryanair ikke takker ja til tilbudet, dersom de står ved sine tidligere uttalelser.

Her er oversikt over div deadlines for selskapene: https://www.iata.org/policy/slots/Documents/calendar-slot-activities.pdf

Det har vært flere møter mellom FR og Avinor i høst så det er stor sannsynlighet for at FR bestemte seg før avgiften ble foreslått.

kekker
06-01-2016, 14:07
Når vil det være realistisk med oppstart av et slikt ruteprogram??

LN-MOW
06-01-2016, 14:57
Når vil det være realistisk med oppstart av et slikt ruteprogram??

Dette gjelder sommerprogrammet, som starter i slutten av mars.

Cockpitview
06-01-2016, 16:04
Når vil det være realistisk med oppstart av et slikt ruteprogram??

London vil nok aldri være et problem å iverksette ganske snarlig etter en lansering. Ser du på hvordan lanseringen og oppstarten var fra CPH, så var det med tilsvarende tidshorisont som dette. Forskjellen var nok at etableringen ble markedsført mer fra CPH enn den vil bli fra OSL, da Ryanair som en motsetning allerede er etablert i Oslo området. Nye ruter og massiv ekspansjon er like mye et markeds strategisk verktøy for Ryanair ved etableringer for å skaffe oppmerksomhet rundt sine etableringer. På de fleste flyplasser så ser man at tilbudet og programmet justeres etter yield og reelt marked etter en periode.

Jeg tror, dersom FR bekrefter sine tildelte slot, at det blir en myk oppstart med rutene som er presentert og som da går parallelt med Rygge i sommer. Når Rygge legges ned 31OKT16 får OSL et tilsvarende ruteskred.
Dette er fremgangsmåten Ryanair har benyttet på mange andre flyplasser.

My bet er at de nå gjør akkurat det samme på ARN.
Det som også er spennende er at dette er et stort skritt nærmere en tredje aktør på norsk innenriks.

FlightDeck
06-01-2016, 19:14
Dersom Ryanair etablerer seg på OSL og utvider rutetibudet vil jeg tro det blir vanskeligere for OSL å tiltrekke seg nye europeiske nettverksselskaper. Hadde det ikke vært bedre om FR holdt seg til Rygge og Torp?


Er vel lite som tyder på at Ryanairs inntreden på hovedflyplasser gjør at såkalte nettverksselskaper holder seg unna.

ENGM 911
06-01-2016, 20:32
Det er bare å se frem til Crocks og mullet-hår i pir øst :)

OttoL
06-01-2016, 21:10
Det er bare å se frem til Crocks og mullet-hår i pir øst :)

Må visst ha stått opp med feil fot i dag siden jeg ikke tar humoren :(

Synes det er flott at Ryanair muligens gir OSL et forsøk. Håper dog det går bedre enn Easyjet sin miserable sorti på Flesland. Selv med t/r for £19.90 til LGW var det laber interesse for den ruten.

Cockpitview
06-01-2016, 21:36
Må visst ha stått opp med feil fot i dag siden jeg ikke tar humoren :(

Synes det er flott at Ryanair muligens gir OSL et forsøk. Håper dog det går bedre enn Easyjet sin miserable sorti på Flesland. Selv med t/r for £19.90 til LGW var det laber interesse for den ruten.

Han hinter nok til at det faktum at det har blitt diskutert muligheten for å gjøre den midlertidige innlandspiren om til en ren lavpris pir åt T2 er ferdig.

OttoL
06-01-2016, 22:48
Han hinter nok til at det faktum at det har blitt diskutert muligheten for å gjøre den midlertidige innlandspiren om til en ren lavpris pir åt T2 er ferdig.

Aha, og de som ikke har råd til SAS, Emirates og lignende dukker opp i Crocks og flyr Ryanair. Nå forstår jeg. Tidig!

Tipper de også har en apell til de som skal på jobbreise til London (legger til grunn at de starter opp en rute dit) og har streng beskjed om å velge det billigste gjennom jobb. Hva gjelder fritidsreisene er jeg mer usikker. Men la gå, alltid kjekt med mer konkurranse, sett fra et konsumentvelferdsperspektiv såklart.

hifiman
07-01-2016, 09:11
Aha, og de som ikke har råd til SAS, Emirates og lignende dukker opp i Crocks og flyr Ryanair. Nå forstår jeg. Tidig!

Tipper de også har en apell til de som skal på jobbreise til London (legger til grunn at de starter opp en rute dit) og har streng beskjed om å velge det billigste gjennom jobb. Hva gjelder fritidsreisene er jeg mer usikker. Men la gå, alltid kjekt med mer konkurranse, sett fra et konsumentvelferdsperspektiv såklart.
Konkuransen til London er det vel allerede nok av ? Er begrenst hvor mange som kan fly til en og samme destinasjon. Både DY,SAS og BA flyr jo dit.
Hvor mange flyr egentlig til/fra London fra dag til dag ?

Mekum
07-01-2016, 09:45
DN skriver at Avinor avviser at det er konkrete forhandlinger med Ryanair

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/01/06/2057/Luftfart/derfor-kom-flyseteavgiften-s-ubeleilig-for-ryanair

Aftenposten meldte onsdag at Ryanair er blitt tildelt landingstillatelser. Dette avvises av Avinor.
– Det er ingen konkrete planer og heller ingen forhandlinger med Ryanair, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved OSL.
Ryanair ville onsdag ikke kommentere «rykter og spekulasjoner».

darkcho
07-01-2016, 09:55
Litt spesielt dette ikke kom ut allerede i går? Avinor kunne jo avkreftet dette i hele går, uten at noe skjedde.

Cockpitview
07-01-2016, 10:04
Litt spesielt dette ikke kom ut allerede i går? Avinor kunne jo avkreftet dette i hele går, uten at noe skjedde.

Hehe, tror du nok heller skal lese dette ut fra et strategisk ståsted.

For det første så er det ikke Avinor som tildeler eller forhandler med selskapene om slots ved de slots regulerte flyplassene i Norge. For det andre så er disse planene ikke så heldig at lekker ut med tanke på deres kritikk av avgiften og eventuelle konsekvenser.

Jens W
07-01-2016, 11:03
Hvor mange flyr egentlig til/fra London fra dag til dag ?

Mange. Kjappe tall hentet fra UK CAA, Oktober 2015:

Gardermoen:
Gatwick 32748 - 1056/dag
Heathrow 61857 - 1995/dag

Torp:
Gatwick 2355 - 76/dag
Stansted 6383 - 206/dag

Rygge:
Stansted 26662 - 860/dag

Totalt Oslo-London Oktober 2015: 130005 - 4194/dag

OttoL
07-01-2016, 11:32
Konkuransen til London er det vel allerede nok av ? Er begrenst hvor mange som kan fly til en og samme destinasjon. Både DY,SAS og BA flyr jo dit.
Hvor mange flyr egentlig til/fra London fra dag til dag ?
Hvis Ryanair kommer inn med billigere billetter enn hva en ser i dag vil det alltid være noen som tiltrekkes av de billigste billettene. De som er mer opptatt av høye biffer, de herligste drinker ombord og statuskort dinglende på kofferten blir nok ikke med over. Fra CPH er forresten både SK, BA, DY, FR og U2 inne med ruter til London. Det at vi (kanskje muligens) får en til aktør inn på OSL-LON tror jeg gjør mer godt enn vondt.

ErlA
07-01-2016, 13:47
Hvis Ryanair kommer inn med billigere billetter enn hva en ser i dag vil det alltid være noen som tiltrekkes av de billigste billettene. De som er mer opptatt av høye biffer, de herligste drinker ombord og statuskort dinglende på kofferten blir nok ikke med over. Fra CPH er forresten både SK, BA, DY, FR og U2 inne med ruter til London. Det at vi (kanskje muligens) får en til aktør inn på OSL-LON tror jeg gjør mer godt enn vondt.

Mer konkuranse er alltid bra, og 2 mill passasjerer potensielt gjennom OSL er heller ikke dumt. Så får vi heller overleve crocs mafiaen som flommer gjennom sikkerhetskontrollen.

Cockpitview
07-01-2016, 14:01
Hvis Ryanair kommer inn med billigere billetter enn hva en ser i dag vil det alltid være noen som tiltrekkes av de billigste billettene. De som er mer opptatt av høye biffer, de herligste drinker ombord og statuskort dinglende på kofferten blir nok ikke med over. Fra CPH er forresten både SK, BA, DY, FR og U2 inne med ruter til London. Det at vi (kanskje muligens) får en til aktør inn på OSL-LON tror jeg gjør mer godt enn vondt.

Man skal heller ikke glemme at om de åpner på OSL, så tilfører de ingen ny kapasitet til Oslo området om de samtidig forsvinner fra Rygge.

OttoL
07-01-2016, 15:37
Man skal helle rikke glemme at om de åpner på OSL, så tilfører de ingen ny kapasitet til Oslo området om de samtidig forsvinner fra Rygge.
Det er korrekt, men spørsmålet er jo om de som eventuelt benytter seg av en potensiell rute hadde flydd fra OSL uansett.

Cockpitview
07-01-2016, 16:09
Det er korrekt, men spørsmålet er jo om de som eventuelt benytter seg av en potensiell rute hadde flydd fra OSL uansett.

Det er klart at attraktiviteten som laprisprodukt vil tiltrekke høyere yield ved å være etablert direkte der denne trafikken utgår fra. Samtidig har jo både BA, SK, FR og DY i flere år balansert sin kapasitet opp mot hverandre uten at markedet flyter over av kapasitet or revnet yield fra Oslo området.

Derimot ville jeg vært meget bekymret dersom FR kom inn på et allerede opphetet London marked som en helt ny aktør.

Den kapasiteten og priskrigen vi ser på flyplasser det FR har gått inn som ny aktør, vil nok kun gi kortsiktig vekst i pax som genereres nettopp av de lave prisene som følge av utvidet konkurranse. Dette er jo pax som like lett vil forsvinne når kapasiteten justeres ned og prisene går opp.
Igjen er jo heller ikke OSL, i motsetning til flere andreflyplasser, opptatt av å legge tilrette for en slik krig.
Jeg vet at etablerte selskap på OSL nyter meget godt av at flyplassen ikke innehar en slik strategi.

Northrider
07-01-2016, 21:04
Jeg bare spekulerer litt.

Kan det være en taktikk fra Ryanair's side for å bevise for regjeringen at de ikke har noen intensjon om å trekke seg ut av Norge hvis flyseteavgiften kommer? Et skjult taktikk for å påvirke høringen.

Seteavgiften er jo vedtatt for å redusere flytrafikken. Et Ryanair som da viser at de har vilje til å kun flytte seg til OSL, viser at effekten av å legge ned Rygge ikke fører til noe annet enn tap av arbeidsplasser?

LN-MOW
07-01-2016, 21:10
Ryanair flytter sine fly rundt der de kan tjene mest. De kaster ikke bort penger på å blande seg i politikk, men skriker og hyler litt for å få PR, sjekker regnearkene for eventuelle reaksjoner og justerer deretter på neste ruteprogram. Ingen prestisje - kun økonomi.

TG923
07-01-2016, 21:13
Hvor ligger da den økonomiske gevinsten for Ryanair i å flytte til OSL?
Er ikke avgiftene dyrere der, i tillegg til økt flytid for så å si samtlige ruter?

Someone
07-01-2016, 21:17
Hvor ligger da den økonomiske gevinsten for Ryanair i å flytte til OSL?

Er ikke avgiftene dyrere der, i tillegg til økt flytid for så å si samtlige ruter?


Det er også en høyere betalingsvillighet fra OSL som alle andre primærlufthavner

Cockpitview
07-01-2016, 21:33
Jeg bare spekulerer litt.

Kan det være en taktikk fra Ryanair's side for å bevise for regjeringen at de ikke har noen intensjon om å trekke seg ut av Norge hvis flyseteavgiften kommer? Et skjult taktikk for å påvirke høringen.

Seteavgiften er jo vedtatt for å redusere flytrafikken. Et Ryanair som da viser at de har vilje til å kun flytte seg til OSL, viser at effekten av å legge ned Rygge ikke fører til noe annet enn tap av arbeidsplasser?

Jeg tror ikke Ryanair er spesielt fornøyde med at det kommer ut at de har søkt på slots ved OSL. Det er en sterk motsigelse i forhold til den kampen og den lobbyen de er en del av for å hindre at avgiften blir en realitet.
Det undergraver fullstendig det presset de har lagt på politikere og hva de har kommunisert til media og publikum. Om Ryanair åpner 4 daglige fra OSL eller ikke vil aldri være et press eller lokkemiddel stor nok for å påvirke innføringen av avgiften. Her er det større markedsandeler Ryanair vil kapre.

Med tanke på den endringen av merkevaren og produkt Ryanair nå er i ferd med å lansere, så er de nok i høyeste grad opptatt av politikk.
De har jo allerede bevist at de ønsker og forsøker å påvirke myndighetene.
Det skjer i en regi og profesjonalitet som ville overrasket mange for 5 år siden. Den gamle gjøgleren O'leary er stadig sjeldnere å se samtidig som Ryanair nå for første gang har ansatt en egen person som Head of Public Affairs i selskapet.

Vi skal nok erkjenne at Ryanair sin hovedmotivasjon for å åpne ruter fra OSL nok neppe er å fly til Luton eller Poznan. Jeg er ganske overbevist om at Ryanair sin etablering er den første fasen mot en entre på de norske innenriksnettet som uten tvil er det mest lukrative markedet i Norden.

Fra å være et selskap som holdt seg unna innenriks trafikken i Europa, er nå selskapet etablert i flere markeder, nå sist i Tyskland og Polen.
Naiv er nok den som ikke tror at Innenriks i Norge ikke er en del av de kortsiktige planene.

Jeg tror nok vi derfor bare skal venne oss til et mer politisk Ryanair med lobbyister som alle andre seriøse selskap.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Historien har og vil straffe de som undervurderer Ryanair.

Cockpitview
07-01-2016, 21:34
Hvor ligger da den økonomiske gevinsten for Ryanair i å flytte til OSL?


Norsk innenriks....

MountainDew
07-01-2016, 21:49
Norsk innenriks....

Tja...SK og DY flyr mange tomme seter mandag-torsdag!

Desk pilot
07-01-2016, 22:38
Men SK og DY kan mate innenrikspassasjerer inn til Ryanair sine avganger......

SQ321
08-01-2016, 17:34
Tja...SK og DY flyr mange tomme seter mandag-torsdag!

Flere av rutene på norsk innenriks er de mest trafikkerte i Europa. Jeg er usikker på om det er mange tomme seter hos DY og SK, men uansett så er utgangspunktet at det kun finnes 2 selskaper som konkurrerer om en stor passasjermasse. FR har vesentlig lavere kostnader enn SK og også DY så de er nok relativt sikre på at de skal kunne konkurrere mellom duopolet forutsatt at de får slots i riktige perioder.

De kommer nok inn på hovedstadstriangelet også før eller siden.

Ingen hadde stor tro på at "lille" DY skulle klare å ta opp konkurransen i LON på Europatrafikken og i hvert fall ikke på langdistanse, så at FR skal klare å konkurrere på norsk innenriks mener jeg er forbundet med lavere risiko.

Glenn
09-01-2016, 00:37
Spennende å se utviklingen om faktisk Ryanair kommer til OSL.
London og Vilnius er nok bare starten på det vi kommer til å se fra denne kanten. ;)

Ønsker Ryanair lykke til på OSL.
Forskjellen fra Norwegian tilnærmet lik null for den gjennomsnittlige passasjer.
BOB er og blir BOB...

Discus
09-01-2016, 12:36
<mod>
Diskusjoner om å fly med FR vs DY vs SK vs... tar vi i en tråd som er splittet ut så vi ikke mister Oslo-statusen i denne tråden
--> http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=136053
</mod>

Piloteyes
30-01-2016, 17:20
Deadline for å takke ja til slottene var imorgen, 31.januar?

Sondbjo
30-01-2016, 17:23
Rart det ikke er noen nyheter fra Ryanair angående dette. Det er jo ikke så lenge til perioden de har søkt om begynner og de trenger jo litt tid på å fylle flyene.

Piloteyes
30-01-2016, 17:28
Mye tyder kanskje på at de neppe kommer til å takke ja til tilbudet. Synest å huske at de har søkt slotter på OSL før også. Om de fikk et tilbud den gangen vet jeg ikke.

Cockpitview
30-01-2016, 19:41
Hvem som helst kan søke om slot, OSL eller Avinor har ingen muligheter til å nekte selskap å søke om slot. Det finnes med andre ord ingen ting som heter at OSL har gitt eller ikke gitt slot til et selskap. Så lenge selskapene fyller internasjonale krav, har de like stor rett til å søke på ledige slots som alle andre selskap, da også Ryanair. Tildelingen styres av IATA standarder uavhengig av flyplassene.

Med andre ord, dersom Ryanair har søkt på en ledig 10:25 avgang, vil det aldri være slik at OSL bestemmer omde godkjenner at denne avgangen tilfaller Ryanair eller ikke.

Det er heller ikke Avinor eller flyplassene som styrer slot koordineringen ved de 4 slot regulerte flyplassene i Norge. Dette gjøres som det også står i artikkelen, av slot koordinator Norway. En uavhengig person finansiert av de norske flyselskapene SAS, Widerøe og Norwegian iht. IATA regelverket.

Nytt av året og som jeg derfor må korrigere meg selv på, er at SLOT handback ble avsluttet 15.JAN og ikke ut måneden som jeg tidligere indikerte.

Mer om fristene og prosessene her:
https://www.iata.org/policy/slots/Documents/wsg-7.pdf

ForeverSAS
02-02-2016, 10:05
Ser ikke ut til at det blir Ryanair-ruter fra Oslo i denne omgang, for på VG-direkte meldes det nå at Ryanair har takket nei til tildelte slots på OSL. Dette i følge kommunikasjonssjefen ved OSL, Joackim Westher Andersen. Her er hva som står på livesenteret VG-direkte:

''Ryanair åpner ikke ruter fra Gardermoen

I januar ble det kjent at Ryanair hadde søkt om ruter fra Gardermoen og fått ja. Ifølge Aftenposten hadde de fått innvilget såkalte «slots» på ruter til London og Vilnius.

Lavprisselskapet måtte innen 31. januar bestemme seg for om de ville benytte seg av rute-tillatelsen.

Nå er det klart at det gjør selskapet ikke.

Kommunikasjonssjef Joackim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn opplyser til VG at Ryanair har takket nei til å benytte seg av tildelte «slots». Dermed blir det ingen ruteåpning for Ryanair til og fra Gardermoen i denne omgang.

Mandag meldte Moss Avis at Ryanair har sagt opp avtalen med Rygge lufthavn i Østfold på grunn av den nye passasjeravgiften på 80 kroner fra 1. april. Dermed kan flyplassen bli nedlagt.''

Dette er hva jeg kunne finne nå, så får vi se om det kommer mer etter hvert. :)

Cockpitview
02-02-2016, 10:37
Ser ikke ut til at det blir Ryanair-ruter fra Oslo i denne omgang, for på VG-direkte meldes det nå at Ryanair har takket nei til tildelte slots på OSL. Dette i følge kommunikasjonssjefen ved OSL, Joackim Westher Andersen. Her er hva som står på livesenteret VG-direkte:

''Ryanair åpner ikke ruter fra Gardermoen

I januar ble det kjent at Ryanair hadde søkt om ruter fra Gardermoen og fått ja. Ifølge Aftenposten hadde de fått innvilget såkalte «slots» på ruter til London og Vilnius.

Lavprisselskapet måtte innen 31. januar bestemme seg for om de ville benytte seg av rute-tillatelsen.

Nå er det klart at det gjør selskapet ikke.

Kommunikasjonssjef Joackim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn opplyser til VG at Ryanair har takket nei til å benytte seg av tildelte «slots». Dermed blir det ingen ruteåpning for Ryanair til og fra Gardermoen i denne omgang.

Mandag meldte Moss Avis at Ryanair har sagt opp avtalen med Rygge lufthavn i Østfold på grunn av den nye passasjeravgiften på 80 kroner fra 1. april. Dermed kan flyplassen bli nedlagt.''

Dette er hva jeg kunne finne nå, så får vi se om det kommer mer etter hvert. :)

Det er nok en sannhet med visse modifikasjoner;)

Sommerprogrammet varer helt frem til ut oktober.

GF1
02-02-2016, 13:43
Fint at Aftenposten gjør grundigere arbeid:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-utsetter-Ryanair-oppstarten-pa-OSL-rutene-8340845.html

Cockpitview
02-02-2016, 13:51
Fint at Aftenposten gjør grundigere arbeid:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-utsetter-Ryanair-oppstarten-pa-OSL-rutene-8340845.html

Korrekt, de har kun flyttet eventuell oppstart frem til 1.september

SQ321
30-05-2016, 09:57
Det sies at FR skal ha pressekonferanse i Oslo på onsdag.

imm
31-05-2016, 21:41
Ingen rykter om hva som skal presenters i morgen?

Glean EBG
31-05-2016, 23:17
Ingen rykter om hva som skal presenters i morgen?

Uten og vite noe vil jeg tippe de melder om overføring av utvalgte ruter fra RYG til OSL.

jameson82
31-05-2016, 23:28
Det kom inn en learjet 45 til OSL i efta med Ryanair callsign

imm
31-05-2016, 23:48
Det kom inn en learjet 45 til OSL i efta med Ryanair callsign

Det er nok med de som skal holde pressekonferansen.

jameson82
01-06-2016, 10:58
Pressekonferanse her klokken 10.00 http://e24.no/makro-og-politikk/gardermoen/kroken-paa-doera-for-rygge-ryanair-legger-frem-norge-planer-klokken-10-00/23699665

haavig
01-06-2016, 11:12
Og da er det bekreftet at Ryanair snart lander på Gardermoen.

Mugnas
01-06-2016, 11:13
London Stansted og Vilnius fra Gardermoen. En del annet flyttes til Torp.

haavig
01-06-2016, 11:14
3 daglige til Stansted og 1 til Vilnius.

imm
01-06-2016, 11:29
8 ruter flyttes til Torp. Jeg vet ikke hvilke.

litt-amatør
01-06-2016, 11:30
Merkelig at de kjører på med tre daglige til London fra OSL hvor kapasiteten dit allerede er stor. Enda merkeligere er det at de ikke tar med noen Syden-ruter til OSL. ALC, AGP og LPA i alle fall. Regner med de er bankers å havne på TRF i alle fall.

Starling
01-06-2016, 11:38
Merkelig at de kjører på med tre daglige til London fra OSL hvor kapasiteten dit allerede er stor. Enda merkeligere er det at de ikke tar med noen Syden-ruter til OSL. ALC, AGP og LPA i alle fall. Regner med de er bankers å havne på TRF i alle fall.

Slapp av, det kommer nok etterhvert.

YawDamper
01-06-2016, 11:50
Flau forestilling. Media som mikrofonstativ for Ryanair. Ikke et eneste virkelig kritisk spørsmål. Plankejournalistikk på sitt verste. :headbang

haavig
01-06-2016, 11:52
Flau forestilling. Media som mikrofonstativ for Ryanair. Ikke et eneste virkelig kritisk spørsmål. Plankejournalistikk på sitt verste. :headbang

Eller en leksjon i hvordan markedsøkonomi fungerer.

Someone
01-06-2016, 12:08
Merkelig at de kjører på med tre daglige til London fra OSL hvor kapasiteten dit allerede er stor. Enda merkeligere er det at de ikke tar med noen Syden-ruter til OSL. ALC, AGP og LPA i alle fall. Regner med de er bankers å havne på TRF i alle fall.

Tja, det Vilnius og London opplegget er jo faktisk det de sitter med slots på fra 1 september, så at det er i det de i første omgang starter med er egentlig litt som foventet. Det kommer sikkert mer etterhvert, men da trengs det flere slots. Hvis jeg ikke tar helt feil er ikke nye slots for kommende vinter "ferdig" utdelt

Så er spørsmålet om hvilke de 16 rutene som legges ned er og hvilke 8 som flyttes til Torp, som uansett kanskje fremstår som vinneren her

SQ321
01-06-2016, 12:18
Flau forestilling. Media som mikrofonstativ for Ryanair. Ikke et eneste virkelig kritisk spørsmål. Plankejournalistikk på sitt verste.

Jeg er ikke enig. De fikk flere kritiskte spørsmål fra flere journaliser (NRK og Aftenposten) blant annet om ansettelsesforhold, men David var veldig klar og styrende og besvarte ikke dette (les: godt PR arbeide).

Navigator
01-06-2016, 12:22
Ser ut til at rutene som flyttes til Torp er : Manchester, Tenerife, Gran Canaria, Tenerife, Milano, Krakow, Wasawa og Gdansk. Alicante er allerede på TRF. Hvordan det ser ut for de andre rutene som idag går fra Torp som Malaga og London får vi se. Malaga er vel uansett en sommerrute.

Someone
01-06-2016, 12:28
På de tre rutene fra Torp til Polen vil det vel fort bli en beinhard kamp mot Wizz, men markedet er kanskje stort nok for begge?

Navigator
01-06-2016, 13:11
Ser ut at avganger fra OSL blir: 07:45 OSL-STN, 12:35 OSL-VNO, 15:25 OSL-STN, 20:25 OSL-STN. Priser er ikke lagt ut ennå.

Gunnar
01-06-2016, 13:57
Noen som vet hvem som får handling på OSL? Jeg tipper at Ryanair ikke vil ha SGH, så da er det Menzies eller Aviator som gjenstår. Noen som vet og har lov til å si noe?

Superhai
01-06-2016, 14:31
Noen som vet hvem som får handling på OSL?

Menzies har kontrakt fra før så regner med de ønsker å videreføre den. SAS ønsker i utgangspunktet ikke at SGH har handling av FR.

Navigator
01-06-2016, 17:38
Menzies har kontrakt fra før så regner med de ønsker å videreføre den. SAS ønsker i utgangspunktet ikke at SGH har handling av FR.

Det er vel en "ad hoc" kontrakt. Skulle tro at denne er noe dyrere. De vil sikkert forhandle om ny kontrakt når de nå begynner med faste avganger, da kan den jo like gjerne havne hos Aviator (event SGH).

Nå er forresten prisene til STN klare. Fra Kr 189 en vei, eller kr 517 i business pluss. inkl fast track. Ombookningsbar billett, 20 kg bagasje, Ekstra benplass og prioritert ombordstigning.

SQ 777
01-06-2016, 20:33
He, he, med slike priser , som kr 517 så blir det war. Har ikke fløyet dem på lenge. Men en korttur 1-2 netter frister. Tidlig ut og sent hjem. Da blåser jeg i at jeg er Star-addict :colgate:

flytoget
02-06-2016, 01:54
Må si at jeg er overrasket over at siste fly går fra STN 16:55, burde det ikke vært noe seinere?

Martin
02-06-2016, 02:55
Må si at jeg er overrasket over at siste fly går fra STN 16:55, burde det ikke vært noe seinere?



Uten å evt. stasjonere et basefly på OSL, så må vel helst flyet rekke tilbake til STN også.

sail4fun
02-06-2016, 08:10
Uten å evt. stasjonere et basefly på OSL, så må vel helst flyet rekke tilbake til STN også.

Må jo ikke ha base for å overnatte

Sondbjo
02-06-2016, 08:12
Ser første avgangene allerede er utsolgt. Det gikk fort...

RSL
02-06-2016, 08:13
Må jo ikke ha base for å overnatte

Jeg tror ikke Ryanair har tenkt å bruke penger på overnatting for sine ansatte hvis de kan unngå det.

Someone
02-06-2016, 08:20
Ser første avgangene allerede er utsolgt. Det gikk fort...



Med all gratis PRen de nå har fått så tipper jeg salget har vært bra

sail4fun
02-06-2016, 08:21
Jeg tror ikke Ryanair har tenkt å bruke penger på overnatting for sine ansatte hvis de kan unngå det.

FR 1393 fra OSL 07:45 , den overnatter vel ?

Someone
02-06-2016, 08:28
FR 1393 fra OSL 07:45 , den overnatter vel ?



Nei, den lander 07:20 fra Vilnius. Avgang fra VNO 06:20 lokaltid (05:20 norsk tid, så tipper den ofte vil lande før tiden)
Dette flyet flyr VNO-OSL-STN-OSL-VNO ut fra VNO basen, mens de to senere STN flightene opereres T/R ut fra STN basen

LeMonde
02-06-2016, 13:56
Kommer RYR til å kreve remote parking med buss på Gardermoen, slik de har gjort andre steder? #737medtrapp

dc-8-63
02-06-2016, 14:32
Kommer RYR til å kreve remote parking med buss på Gardermoen, slik de har gjort andre steder? #737medtrapp

Naa er det vel fortiden mange avganger som daglig maa bruke remote med buss saa det er nok ikke vanskelig aa faa lov, men om RYR faar noen Rabatt er vel et mer vanskelig spoersmaal som nok vil maatte gi andre operatorere som ender med remote og buss amme rabatt.

Someone
02-06-2016, 14:45
Nå er vel heller ikke Ryanair veldig begeistret for bussing?

Martin
02-06-2016, 14:47
Gamle Gate 19 må vel i så fall være ideel for Ryanair, men det krever kanskje litt mer enn fire fly om dagen før OSL evt. "gidder" å gjøre om den piren til en utenlandspir?

Bengt
03-06-2016, 17:27
Kommer RYR til å kreve remote parking med buss på Gardermoen, slik de har gjort andre steder? #737medtrapp
FR har airbridge bland annat på Barcelona EL Prat.

Starling
22-08-2016, 15:59
Gratulerer til Aviator, som har vunnet handling kontrakten.

SQ 777
22-08-2016, 16:59
Blir det da parkering med bro, eller uteparkering ... ?

Discus
22-08-2016, 17:06
Blir det da parkering med bro, eller uteparkering ... ?

Wild guess - tipper de får ta til takke med den gate/plass de får tildelt ved enhver anledning. Ryanair er vel interessert i remote-plasser for å kunne bruke dør bak og ha raskere turnaround? Det fikser man jo normalt elegant på OSL selv om man står på gate med bru, og det vil nok være kjappere også.

Vede
22-08-2016, 18:55
Samme avgifter om det er parkering på stand med bro eller remote og buss.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Piloteyes
05-11-2016, 21:17
http://luftfart.media/2016/11/05/lufthansa-reiser-bust-etter-at-ryanair-fikk-rabatt-som-velkomstgave/

Det får store Lufthansa til å se rødt. De mener samme regler bør gjelde for alle selskap, men ønsker samtidig konkurransen velkommen.

Noen som vet konkret om Ryanair har fått noen form for rabatt på OSL? Pratet med en kollega fra Tyskland nylig, og det er svært lite populært det som skjer på Frankfurt nå. Er vell lov å håpe på en liten "Kastrup effekt" kanskje?

Someone
12-12-2016, 11:57
Trafikken fra OSL til UK er opp 25% i november, stort sett pga Ryanair.

Litauen er opp 139% forresten.

Så man ser at Ryanair skaper vekst i antall passasjerer, samtidig som yielden da går ned for alle, selv om flyene til konkurrentene er like fulle

Futura
12-12-2016, 13:55
Trafikken fra OSL til UK er opp 25% i november, stort sett pga Ryanair.

Litauen er opp 139% forresten.

Så man ser at Ryanair skaper vekst i antall passasjerer, samtidig som yielden da går ned for alle, selv om flyene til konkurrentene er like fulleMen det interesante her er vel om den totale trafikken fra Østlandet til London går opp. Det er jo noen avganger fra Rygge som har gått ned med 100%
Med Ryanairs stop på Rygge så har jo en rekke destinasjoner blitt borte, dermed har de som tar en storby tur færre steder å velge i. Når det i tillegg er priskrig på London så velger mange å reise dit.

haavig
12-12-2016, 14:17
Hva tror vi om utviklingen til Ryanair på OSL fremover?

sk931
12-12-2016, 15:38
Efter den nye passager afgift i Norge, havde jeg troet , at de trak sig helt ud af Norge i protest....Det gør de så ikke, hvilket jo så må betyde at afgiften ikke var det store problem for Ryanair...Så hvorfor lukke Rygge ?
Hilsen Ole

econ
12-12-2016, 15:48
Efter den nye passager afgift i Norge, havde jeg troet , at de trak sig helt ud af Norge i protest....Det gør de så ikke, hvilket jo så må betyde at afgiften ikke var det store problem for Ryanair...Så hvorfor lukke Rygge ?
Hilsen Ole

Ryktene går på at det egentlig var en personalsak om at de som var ansatt på Rygge basen var ansatte i Norge og lå under Norsk Arbeidsmiljølov.

SQ321
12-12-2016, 16:29
Efter den nye passager afgift i Norge, havde jeg troet , at de trak sig helt ud af Norge i protest....Det gør de så ikke, hvilket jo så må betyde at afgiften ikke var det store problem for Ryanair...Så hvorfor lukke Rygge ?
Hilsen Ole

FR ut av Rygge hadde ikke noe med pax avgiften å gjøre. De skulle flytte til OSL før eller siden uansett, noe FR gjør over hele Europa - flytte fra billigflyplasser i utkanten til hovedflyplassene. De brukte bare avgiften som en unskyldning og håp om at avgiften skulle fjernes da FR sammen med alle andre selskaper er i mot den.

darkcho
12-12-2016, 16:52
Efter den nye passager afgift i Norge, havde jeg troet , at de trak sig helt ud af Norge i protest....Det gør de så ikke, hvilket jo så må betyde at afgiften ikke var det store problem for Ryanair...Så hvorfor lukke Rygge ?
Hilsen Ole

Pga det er forskjell på inntektsgrunnlag mellom de to flyplassene. Betalingsviljen fra Rygge er annerledes enn betalingsviljen fra Gardermoen. Dette sa de også på pressekonferansen når de la ned på Rygge.

Helt logisk sånn sett.

Wig-wag
12-12-2016, 17:47
Efter den nye passager afgift i Norge, havde jeg troet , at de trak sig helt ud af Norge i protest....Det gør de så ikke, hvilket jo så må betyde at afgiften ikke var det store problem for Ryanair...Så hvorfor lukke Rygge ?
Hilsen Ole

Som det har blitt skrevet noen ganger her: Ryanair trakk seg ikke ut av Rygge eller Norge. De la ned basen på Rygge, å legge ned lufthavnen var RSL sin beslutning. Om ikke Rygge hadde blitt nedlagt hadde de fortsatt å fly dit fra andre baser, som de gjør på Torp og OSL i dag. Dette mente RSL ikke ville generere nok inntekter til å drive lufthavnen videre regningssvarende.

At flyseteavgiften er begrunnelsen for å legge ned base kan dog synes noe underlig. De ville egentlig legge ned allerede om våren, men ble overtalt til å fortsette til 1. november. Flyene gikk for fulle hus helt frem til 1. november, så noe passasjertap ga avgiften ikke.

Men det er riktig som det blir sagt her, at lavprisselskapene, også Ryanair peiler seg mer inn mot hovedflyplassene og vekk fra de sekundære. Det kan ha vært medvirkende til beslutningen om å legge ned basen på Rygge.

econ
19-12-2016, 16:51
Ryanair suser rett inn på 4 plass på OSL i November målt i pax på internasjonal trafikk, skyver KLM ned på 5 plass, kun LH som er større av de utelandske selskapene på OSL nå.

November 2017
1. DY 404 316
2. SK 347 838
3. LH 41 631
4. FR 34 204
5. KL 31 658

Upsaker
19-12-2016, 18:58
Er det noen som har regnet på fyllingsgraden?

Someone
19-12-2016, 19:02
Er det noen som har regnet på fyllingsgraden?



Med 30 dager i November, 4 daglige avganger, så blir det er belegg på 75%. Mer hvis de har hatt lavere frekvens noen dager

SQ 777
19-12-2016, 19:17
Er det ikke tre daglige avganger, morgen ettermiddag og kveld ?? Har selv booket dagstur ut morgen og hjem 2000 ,????

Someone
19-12-2016, 19:22
Er det ikke tre daglige avganger, morgen ettermiddag og kveld ?? Har selv booket dagstur ut morgen og hjem 2000 ,????



Tre til London og en til Vilnius

Someone
20-12-2016, 10:22
Med 30 dager i November, 4 daglige avganger, så blir det er belegg på 75%. Mer hvis de har hatt lavere frekvens noen dager

Rettelse, ser ut som jeg bommet på antall flighter. I følge punktlighetsstatistikken til OSL hadde Ryanair 108 avganger og 108 ankomster i november. Det gir et snitt på 158,35 passasjerer per flight, og dermed en fyllingsgrad på 83,8%.

Det tyder på at det er noen dager de ikke flyr alle 4 flightene sine, da de kun har hatt 1 kansellering i november, og dermed fløyet 3,6 rundturer hver dag i gjennomsnitt

thedude
20-12-2016, 10:28
Ryanair har flydd 3 daglig avganger til London, dog har de i en periode dratt ned til kun 2 på tirsdager og onsdager - noe de fortsetter med ut januar. Det ryktes at fyllingsgraden til London var på rett over 80% i november.

C130
27-02-2017, 14:55
Ryanair med voldsom vekst på OSL, danker ut gigantene:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ryanair-brukte-to-maneder-pa-a-danke-ut-en-rekke-giganter-pa-OSL-616024b.html#xtor=RSS-3

Someone
27-02-2017, 16:25
Ryanair med voldsom vekst på OSL, danker ut gigantene:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ryanair-brukte-to-maneder-pa-a-danke-ut-en-rekke-giganter-pa-OSL-616024b.html#xtor=RSS-3

Men samtidig så ser det ikke som de tar så mye trafikk fra de andre på London, selv om de selvsagt reduserer yielden.

CAA har nylig lagt ut tall for januar og er litt interresant, selv om STN-OSL av en eller annen grunn mangler, så ser man følgene:

LGW-OSL: 30.230 +6,2%
LHR-OSL: 50.776 +2,8%

LGW er jo 100% Norwegian, mens på LHR så hevder i hvertfall SAS at de har hatt en økning på Oslo-London, og stemmer det tyder det på at BA er den som har dårlig passasjerutvikling av de 4 aktørene på Oslo-London?
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ryanair-brukte-to-maneder-pa-a-danke-ut-en-rekke-giganter-pa-OSL-616024b.html#xtor=RSS-3
På London har SAS faktisk opplevd en passasjervekst etter at Ryanair kom inn på Gardermoen, sier Johansen

econ
28-02-2017, 01:03
Men samtidig så ser det ikke som de tar så mye trafikk fra de andre på London, selv om de selvsagt reduserer yielden.

CAA har nylig lagt ut tall for januar og er litt interresant, selv om STN-OSL av en eller annen grunn mangler, så ser man følgene:

LGW-OSL: 30.230 +6,2%
LHR-OSL: 50.776 +2,8%

LGW er jo 100% Norwegian, mens på LHR så hevder i hvertfall SAS at de har hatt en økning på Oslo-London, og stemmer det tyder det på at BA er den som har dårlig passasjerutvikling av de 4 aktørene på Oslo-London?
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ryanair-brukte-to-maneder-pa-a-danke-ut-en-rekke-giganter-pa-OSL-616024b.html#xtor=RSS-3

BA er ned 15% fra OSL i Jan 17, 22 179 pax 2017 mot 26 159 pax 2016

Når det gjelder totalt London så er det økning på 37% Jan 17, 107 218 pax 2017 mot 78 276 pax 2016.

FR hadde totalt 33970 pax Jan 2017, hvor mye som er London og Vilnius vet jeg ikke.

eriwe737
28-02-2017, 01:50
En gang sa jeg til meg selv, aldri Ryanair. Trekker den tilbake å sier "mål for sommeren 2017 = fly innom STD, LHR og LGW :)" LHR er bestilt med BA, så da blir det vell LGW med Norwegian og STD med Ryanair. Pris, utvalg og kvalitet for mat å drikke på OSL-STD?

Martin
28-02-2017, 07:43
En gang sa jeg til meg selv, aldri Ryanair. Trekker den tilbake å sier "mål for sommeren 2017 = fly innom STD, LHR og LGW :)" LHR er bestilt med BA, så da blir det vell LGW med Norwegian og STD med Ryanair. Pris, utvalg og kvalitet for mat å drikke på OSL-STD?



Er vel ingen som flyr direkte fra Norge til Santo Domingo?

http://www.gcmap.com/mapui?P=Osl-std

Du mente kanskje STN?

Someone
28-02-2017, 08:36
BA er ned 15% fra OSL i Jan 17, 22 179 pax 2017 mot 26 159 pax 2016

Når det gjelder totalt London så er det økning på 37% Jan 17, 107 218 pax 2017 mot 78 276 pax 2016.

FR hadde totalt 33970 pax Jan 2017, hvor mye som er London og Vilnius vet jeg ikke.

Da er det relativt kurrant å regne seg bakover, og Ryanair hadde da 26.212 passasjerer på OSL. Dette er omtrent 1000 flere passasjerer enn hva de oppnådde på Rygge i Januar 2016

SAS til sammenlignet hadde da 28.597, en økning på ca 23% har jeg regnet riktig, og er interessant nok de da som øker mest mellom Oslo og London

eriwe737
28-02-2017, 12:26
Er vel ingen som flyr direkte fra Norge til Santo Domingo?

http://www.gcmap.com/mapui?P=Osl-std

Du mente kanskje STN?

Mente STN ja :)

chrisljo
28-02-2017, 15:10
BA er ned 15% fra OSL i Jan 17, 22 179 pax 2017 mot 26 159 pax 2016

Når det gjelder totalt London så er det økning på 37% Jan 17, 107 218 pax 2017 mot 78 276 pax 2016.

FR hadde totalt 33970 pax Jan 2017, hvor mye som er London og Vilnius vet jeg ikke.

Gjetter noen av grunnen til at BA treffes hardest er LON basert pax som bor nært STN. Vi har et PR av dem på vårt London kontor. Noen kan være transfer pax også, lavt pund burde det spille positivt inn, men SK/DY vekst på long haul må komme fra noe sted.

Someone
22-02-2020, 09:29
Har Ryanair endret på ruteprogrammet sitt på OSL, ved at flighter fra Vilnius nå ikke fortsetter til London, men går rett tilbake til Vilnius? Og alle STN flightene opereres ut fra STN basen?

vbe86
23-02-2020, 17:06
Har Ryanair endret på ruteprogrammet sitt på OSL, ved at flighter fra Vilnius nå ikke fortsetter til London, men går rett tilbake til Vilnius? Og alle STN flightene opereres ut fra STN basen?Ja har vært sånn de siste 2 vintrene nå.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Someone
23-02-2020, 18:15
Så det endres når sommerprogrammet starter?

vbe86
23-02-2020, 18:27
Så det endres når sommerprogrammet starter?Usikkert. De reduserer ganske kraftig sammenlignet med i fjor sommer på OSL pga Max-en. De mangler jo fly og prioriterer mer lukrative ruter til Middelhavet fra STN i sommer. Kommer til å variere fra 1 til 2 daglige til STN i sommer mot 3 i fjor.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

LN-MOW
23-02-2020, 19:06
Usikkert. De reduserer ganske kraftig sammenlignet med i fjor sommer på OSL pga Max-en. De mangler jo fly og prioriterer mer lukrative ruter til Middelhavet fra STN i sommer. Kommer til å variere fra 1 til 2 daglige til STN i sommer mot 3 i fjor.



Ligger (for det meste) tre daglige inne i mai, men det ser ut som de kutter en fra juni.

LN-HFH
23-02-2020, 19:47
Da ser det vel ut som med andre ord at de tre «gamle» vant kampen om OSL-LON. Med tanke på at wizz legger ned og Ryanair reduserer (må si jeg faktisk tviler på om Ryanair kommer til å øke igjen når Max kommer i lufta).

LN-MOW
23-02-2020, 19:50
Da ser det vel ut som med andre ord at de tre «gamle» vant kampen om OSL-LON. Med tanke på at wizz legger ned og Ryanair reduserer (må si jeg faktisk tviler på om Ryanair kommer til å øke igjen når Max kommer i lufta).

Nå er vel ikke London det hotteste i sommerferien. Men fortsatt to i september.

LN-CMN
17-03-2021, 09:18
Ser nå at de etter tidligere å ha sagt at de ikke skal utvide tilbudet fra OSL nå vil starte opp 2 nye ruter - Katowice og Venezia/Treviso. https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/03/16/7642806/ryanair-etablerer-nye-ruter-fra-oslo

73H
17-03-2021, 09:36
Ser nå at de etter tidligere å ha sagt at de ikke skal utvide tilbudet fra OSL nå vil starte opp 2 nye ruter - Katowice og Venezia/Treviso. https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/03/16/7642806/ryanair-etablerer-nye-ruter-fra-oslo

Felles for begge er vel at de er RYR baser, så behovet for base i OSL er fortsatt ikke tilstede

Someone
24-10-2023, 13:40
Ryanair reduserer på OSL i vinter

STN: Ned til 5x ukentlige. Interessant er det fredag og søndag som droppes. Så er tydeligvis ikke helgeturistene som er viktigst here

KTW: Ned til 4x ukentlig
VNO: Ned til 4x ukentlig

https://flysmart24.no/2023/10/24/kutter-kraftig-i-flyvningene-til-og-fra-oslo-i-vinter/

Det irske lavprisselskapet Ryanair har varslet at det kommer til å kutte i rutetilbudet i vinter. Denne reduksjonen kommer også til å ramme Oslo Lufthavn.

Someone
04-03-2024, 11:21
Sommer 2024 programmet:

STN: 10x ukentlig
VNO: Daglig
KTW: 5x ukentlig