PDA

View Full Version : "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden

-Sindre
05-01-2016, 12:26
Ser ikke ut som det opprettet en slik tråd, så da lager jeg en for i år.

Jeg og samboeren min skal reise til sommeren, to eller tre uker. Dessverre bør nok en av disse ukene være i fellesferien, som gjør at det fort blir dyrt.

Er egentlig ute etter en kombinasjon av opplevelse/slappeav-ferie. Vil helst reise til et land jeg ikke har vært i før (har vært i ca. 60 land), så det er noe begrensende.

Har sett litt på Sør-Amerika, men sliter litt med å finne en plass hvor man kan både oppleve noe kult, samt slappe av før/etterpå, uten å reise altfor mye. Har f.eks. sett på Macchu Picchu med Inka Trail, for deretter å komme seg til mer type strandferie, også muligens noe annet opplevelse (f.eks. Bolivia eller Colombia), men må fort ty til fly som transportmetode, som blir dyrt/tidskrevende (evt. buss som er enda mer tidskrevende).

Har også vurdert f.eks. Mexico (med chichen itza), for deretter å dra videre sørover til f.eks. Belize og Guatemala (men oppfatter disse landene som utrygge). Alternativt dra til Costa Rica e.l., men da blir det fort dyrt igjen. Karibien (Cuba?) er også et alternativ herfra, men har vært på mange av stedene tidligere.

Et annet alternativ er å dra kun to uker til en strandplass (med noen utflukter), for så å dra en uke på opplevelsesferie senere. Isåfall har jeg vurdert Sri Lanka, Filippinene, Zansibar og Mauritius (for kaldt?).

Andre forslag/innspill/erfaringer mottas med takk!

robertaas
05-01-2016, 12:59
De jeg tok en helgetur til Macchu Picchu var det billgiste å booke 2 separate billetter. En t/r OSL-MIA og en t/r Mia-Cuzco. Fikk da tid til en liten strandtur i Miami som jeg enkelt kunne utvidet. Lanskje ikke det mest spennende stedet, men det er en enkel måte å få strand med på turen.

Zanzibar vil ejg si var en stor skuffelse. Høres eksotisk ut, men dårlige strandforhold og ikke for spennende på land.

Mauritius var en skuffelse selv om det var fine strender. Ikke for spennende øy syntes jeg. La Reunion litt lengere sør var mye mer spennende og variert, men der bør du snakke fransk.

Yucatan er greit som reisemål i seg selv selv om det kan være mange fra USA der, spesielt når det er "spring break". Treffer du på "semana santa" når det er det mest meksikanere som reiser dit. Du bør få med deg Tolum og huledykkig her. Har bodd forskjellige steder og rangerer dem med best først:
-Isla Mujeres. Bedre stemningn, litt minder og lokale som setter preg på stedet.
-Playa del Carmen. Turistsmåby med mange tilbud og mye man kan gå til.
-Cancun. Lang strendstripe emd digre hoteller.
-Cozumel. Turistøy som hverken har sjarm eller selrlig lokale tilbud. Her legger cruiseskipene til så der du bor vil du antagelig ikke få utsikt. Dårlige forhold under vann. De lokale sa det meste ble drept da de store skipene kom dit.

Sri Lanka og Philipinene anbefales begge. Du kan finne utrolige forhold under vann og det er også mye å se over vann. Du kan booke billige lokale fligher i Filipinene for å ta seg rundt på veldig varierte øyer.

Cuba bør du skynde deg med før alle fra USA reiser dit.

-Sindre
05-01-2016, 15:15
Takk for mange gode tips! Helgetur til Macchu Picchu er nok litt ekstremt for min del (og ihvertfall samboeren), men er nok mulig å ta det som en ukestur senere på høsten! Tror ikke jeg orker å bruke av sommerferien for å være på strand i Miami, i og med at jeg har vært der flere ganger før og dollaren er meget ugunstig for tiden.

Zanzibar har jeg forsåvidt hørt andre være litt misfornøyd med også. Mauritius har jeg derimot hørt stort sett gode ting om. Når var du der? For kaldt i juli/august?

Har vært i Mexico før, blant annet på noen av de plassene du nevner, uten å bli nevneverdig imponert. Grunnen til at vi eventuelt drar dit er nok hovedsaklig for å se Chichen Itza, for å dra videre til Cuba/mellom-Amerika, samt at det er relativt billig å komme seg dit.

Har du forslag til noen andre plasser?

Fredrik74
05-01-2016, 16:55
Jag ska till Sydafrika i oktober med mina föräldrar. Vi ska på ett par dagars safari och till Kapstaden. Jag är intresserad av något av grannländerna på en kortare tur. Jag är öppen för det mesta i förslag.

Vad skulle ni rekommendera bara för mig medan mina föräldrar åker hopon/hopoff-buss i Kapstaden?

BraathensSafe1985
06-01-2016, 21:18
Hei

Er det noen av dere som har forslag til reisemål i Afrika ?

Har kun vært i Marokko tidligere og da kun som dagstur fra Spania. For meg så virker det som at hvor enn jeg tenker på å reise på det kontinentet så er det enten mye kriminalitet eller krig eller begge deler ... Sikkert feil, men jeg føler det er blitt mer usikkert i det siste med terror anslag osv.

Sør Afrika ser ut til å være det enkleste. Hva med Kenya og Tanzania ? Seycellene og Mauritsius ?

Noen forslag ? :fly

jb1
07-01-2016, 00:35
Kenya og Tanzania er store turistland, masse å se. Ellers kan jeg anbefale Moçambique, Rwanda og Uganda i Øst. Syd-Afrika er også veldig bra og lett å besøke. Seychellene og Mauritsius er digge steder, men helt annerledes enn fastlandet.

PSC TOS
07-01-2016, 01:03
Tok en tur Sør-Afrika - Victoria Falls - Botswana - Namibia - Sør-Afrika for et par år siden. Følte meg trygg alle steder.

Sondbjo
07-01-2016, 04:50
Sør Afrika er bra og billig. Zimbabwe er et av de stedene med de hyggeligste menneskene. Zambia er også et bra sted. De har felles visum. (Kaza visa eller univisa) Det finnes også et tog fra Pretoria til Livingstone men det ble for dyrt for meg i 2014. : http://www.royal-livingstone-express.com/ de har vist nok også et veteran fly service også om man tørr da :)

Botswana er også bra med nasjonalparken i nord.

BraathensSafe1985
07-01-2016, 15:12
Takk for info

:)

Chr1st1an
08-01-2016, 18:55
Hei

Er det noen av dere som har forslag til reisemål i Afrika ?

Har kun vært i Marokko tidligere og da kun som dagstur fra Spania. For meg så virker det som at hvor enn jeg tenker på å reise på det kontinentet så er det enten mye kriminalitet eller krig eller begge deler ... Sikkert feil, men jeg føler det er blitt mer usikkert i det siste med terror anslag osv.

Sør Afrika ser ut til å være det enkleste. Hva med Kenya og Tanzania ? Seycellene og Mauritsius ?

Noen forslag ? :fly

Les tråden: "Sao Tome og Principe"

Chr1st1an
08-01-2016, 19:01
Takk for mange gode tips! Helgetur til Macchu Picchu er nok litt ekstremt for min del (og ihvertfall samboeren), men er nok mulig å ta det som en ukestur senere på høsten! Tror ikke jeg orker å bruke av sommerferien for å være på strand i Miami, i og med at jeg har vært der flere ganger før og dollaren er meget ugunstig for tiden.

Zanzibar har jeg forsåvidt hørt andre være litt misfornøyd med også. Mauritius har jeg derimot hørt stort sett gode ting om. Når var du der? For kaldt i juli/august?

Har vært i Mexico før, blant annet på noen av de plassene du nevner, uten å bli nevneverdig imponert. Grunnen til at vi eventuelt drar dit er nok hovedsaklig for å se Chichen Itza, for å dra videre til Cuba/mellom-Amerika, samt at det er relativt billig å komme seg dit.

Har du forslag til noen andre plasser?

Sindre:
Jeg ville droppet Cuba. Er oppskrytt syntes nå vi. Kult å se i rundt i Havanna 1 dag, men ikke mer. Og Varadero er som alle andre karibiske steder.

Jeg har fått anbefalt Nicaragua av en bekjent som har bodd der i 4 år. Det var ingen kriminalitet, meget billig og fantastisk natur. Det er også nære mange andre land som kan by på mer kultur og opplevelser.

Som Robert sier så er Filippinene et fantastisk land. Opplevelse blir vel dog noe begrenset til utflukter til nye små øyer.

Hva med Trinidad & Tobago?

-Sindre
08-01-2016, 19:37
Akkurat nå heller jeg mest mot Costa Rica, Panama og Nicaragua i en tur. Trinidad & Tobago har jeg også vurdert, men tenkte å ta det samtidig som Venezuela (og dit føler jeg det er litt for utrygt å reise akkurat nå). Hvordan var Trinidad & Tobago? Likt andre karibieske øyer?

Fillippinene er nok backupløsningen, da jeg ser på det som en relativt enkel destinasjon å komme til/være med barn, så da har jeg mest lyst å ta de som er litt vanskelige, mens man enda er ung og frank.

Chr1st1an
08-01-2016, 20:46
Akkurat nå heller jeg mest mot Costa Rica, Panama og Nicaragua i en tur. Trinidad & Tobago har jeg også vurdert, men tenkte å ta det samtidig som Venezuela (og dit føler jeg det er litt for utrygt å reise akkurat nå). Hvordan var Trinidad & Tobago? Likt andre karibieske øyer?

Fillippinene er nok backupløsningen, da jeg ser på det som en relativt enkel destinasjon å komme til/være med barn, så da har jeg mest lyst å ta de som er litt vanskelige, mens man enda er ung og frank.

Høres ut som en fantastisk combo!
Vi tar selv en liten combo med Vietnam, Kambodsja og kanskje Laos neste uke. Må ta de turene der mens man ikke har barn. haha.
Mellomamerika står for tur når dollarkursen blir bedre.

Jeg har ikke selv vært på T&T, men jobbet tidligere med en som har vært der hvert år i 10+ år med guttegjengen. (50+ i alder) Han skrøt veldig av øyene da de var noe mer "uberørte". Mer info har jeg ikke.

Bergern
08-01-2016, 22:07
Å droppe Cuba vil nok fremstå som en brøler om ikke lang tid. Havana er en dritkul by, særlig utenfor gamlebyen. På landsbygda får du skikkelig kontakt med de lokale, som er mer enn gjennomsnittlig vennlige. Varadero teller ikke som Cuba; Det er som å si at Playa del Ingles er representativt for Spania. Drita canadiere til frokost. Styr unna.
Panama City kan jeg ikke anbefale. En reise rundt med utgangspunkt i kanalen og naturen blir nok noe helt annet.

sexten
09-02-2016, 01:07
Har ein 2-vekers booking til San Francisco i byrjinga av Mai. Dette er eit område eg har vitja fleire gonger før, og er i utgangspunktet interessert i å reise vidare, helst med EuroBonus-poeng.

Hawaii er foreløpig Plan B, men med dagens dollarkurs så er eg litt interessert i å reise lenger sør.
Det eg søkjer er ein plass som det ikkje tar meir enn 16-18 timar å fly til frå San Francisco, fly med gode business-seter hadde vore å foretrekke men ser at dette kan verte noko vanskjeleg.

Ynskjer ein destinasjon med nokonlunde rimelig overnatting og generelt låge prisar, sol og varme, og kyst/strender i nærleiken. Mexico er utelukka, Belize ser interessant ut og Karibien vert mest sannsynleg for dyrt.

Er det nokon som har forslag til destinasjon innanfor "South America & Caribbean"-sektoren (evt. North & Central America) til SAS med nevnte preferansar?

Tar imot tips med stor takk, då eg ikkje finn noko som umiddelbart stikk seg ut :)

hifiman
21-06-2016, 17:18
Trenger tips til helgetur (juli) utreise
fra TRD fredag kveld , hjemmereise søndag så billig som mulig...
har ca 10 000 eb poeng og IHG poeng 50 000.

kimpe
21-06-2016, 21:17
Kristiansund med WF.

Ta med telt.

Kim

RJon
08-07-2016, 19:02
Sitter å lurer på hvor jeg skal reise, tenkte å prøve longhaul bissnis for første gang. Tenkte at når jeg først skal gjøre det må det være i andreetasjen på en 747. Noen som har gode tips til en BA 747-destinasjon som er god for spotting og andre opplevelser for en ikke så alt for lang tur?

Salget stenger om 5 dager....

Bergern
08-07-2016, 23:57
Tror jaggu jeg ville spurt BA direkte. Er de like gode på FB som KLM har du billett i morgen.

Fnate
09-07-2016, 06:37
Sitter å lurer på hvor jeg skal reise, tenkte å prøve longhaul bissnis for første gang. Tenkte at når jeg først skal gjøre det må det være i andreetasjen på en 747. Noen som har gode tips til en BA 747-destinasjon som er god for spotting og andre opplevelser for en ikke så alt for lang tur?

Salget stenger om 5 dager....

Hmmm... Las Vegas?

Hickok
09-07-2016, 09:25
Hmmm... Las Vegas?

Det er vel sjelden salg dit. SFO derimot?

RJon
10-07-2016, 21:20
Hmmm... Las Vegas?

Det er vel sjelden salg dit. SFO derimot?

Fristende destinasjoner begge to! :) Dumt at jeg det var bare teite datoer igjen som var billige i forhold til det jeg hadde mulighet til...

Hypern
06-11-2016, 21:49
Har noen gode ideer til påsketur? Er inne på tanken med Buenos Aires og Argentina - da jeg ikke har vært i Sør Amerika før. I påska i år var jeg jo på den lille øya Sao Tome og særere enn det får man det neppe. Fordelen med Argentina er å måtte slippe malariapiller og sånt styr. Ellers ser jeg jo enkelte stan-land i Sentral Asia som en mulighet. Hm noen som har noen ideer? Vil ikke til India det er nok ganske sikkert for min del - det landet ut ser bare ut som et stk kaosland. Det er faktisk et av få land i verden jeg ikke kunne tenkt meg å reise til... og risken for Delhi Belly er for stor til at jeg gidder. :p

Uansett - jeg kan ta Club World til Buenos Aires da jeg så at flyprisene ikke var helt avskrekkende der - økonomi var ikke mange tusenlappene under og på en så lang flight er det verdt det - men poenget her er vel å foreslå en destinasjon om. :)

Sondbjo
07-11-2016, 06:24
Har noen gode ideer til påsketur? Er inne på tanken med Buenos Aires og Argentina - da jeg ikke har vært i Sør Amerika før. I påska i år var jeg jo på den lille øya Sao Tome og særere enn det får man det neppe. Fordelen med Argentina er å måtte slippe malariapiller og sånt styr. Ellers ser jeg jo enkelte stan-land i Sentral Asia som en mulighet. Hm noen som har noen ideer? Vil ikke til India det er nok ganske sikkert for min del - det landet ut ser bare ut som et stk kaosland. Det er faktisk et av få land i verden jeg ikke kunne tenkt meg å reise til... og risken for Delhi Belly er for stor til at jeg gidder. :p

Uansett - jeg kan ta Club World til Buenos Aires da jeg så at flyprisene ikke var helt avskrekkende der - økonomi var ikke mange tusenlappene under og på en så lang flight er det verdt det - men poenget her er vel å foreslå en destinasjon om. :)

Hm hva med noe enda særere som feks: Equatorial Guinea! :D Du må dog ha 18000 kr på konto for å få visum... Og det er det nest verste stedet å visum til. Jeg selv tenker enten SEZ/MRU eller LIM i julen klarer ikke bestemme meg ;)

jameson82
07-11-2016, 07:05

Apia Samoa? Var der i 2012. Utrolig spesielt sted hvor man reiser tilbake i tid men folk er utrolig vennlige å naturen flott

Hypern
07-11-2016, 21:27
Apia Samoa? Var der i 2012. Utrolig spesielt sted hvor man reiser tilbake i tid men folk er utrolig vennlige å naturen flott

Kanskje litt langt spør du meg - må innrømme at det som frister meg mest er Sør Amerika atm.

Og til sondbjo - tja Ekvatorial Guinea gidder jeg ikke - too much hassle med visumet - sånn sett var Sao Tome greit - søkte på internett også 20 euro i cash i passkontrollen så var det innvilga. Men ingen norske operatører som har avtale der så var litt irriterende. :p

Edvard
07-11-2016, 21:47
Har noen gode ideer til påsketur? Er inne på tanken med Buenos Aires og Argentina - da jeg ikke har vært i Sør Amerika før.

Buenos Aires er fin på den tiden, sen sommer/tidlig høst. Flotte innbygere, mat, kultur og stemning. Anbefales!
Om du blir lenger, ta en tur opp til Mendoza.

Cape Town har tilsvarende klima i påsken.

Sondbjo
07-11-2016, 23:26
Kanskje litt langt spør du meg - må innrømme at det som frister meg mest er Sør Amerika atm.

Og til sondbjo - tja Ekvatorial Guinea gidder jeg ikke - too much hassle med visumet - sånn sett var Sao Tome greit - søkte på internett også 20 euro i cash i passkontrollen så var det innvilga. Men ingen norske operatører som har avtale der så var litt irriterende. :p

Hva med SEZ eller MRU da? Veldig eksotisk å mindre fare for bugs... :) Å + for ingen visum. :D

robertaas
08-11-2016, 00:20
Hadde ikke mobildekning på Tonga. Kjipe greier.

-Sindre
08-11-2016, 15:26
Hadde ikke mobildekning i Samoa heller, med unntak av midt i sentrum av Apia. Og Apia er ingen blivende plass, bare å komme seg ut så fort som mulig.

hellbilly
15-11-2016, 11:44
Det blir bryllup tidlig neste sommer og vi planlegger bryllupsreise i midten av Juni.

Vi er akkurat i startgropa for planlegging av turen og vi tar gjerne mot tips :)
Vi ønsker å besøke Hawaii, Japan og Thailand eller kansjke Kina.

Hvilken reiserute\rekkefølge er å anbefale? Eventuelt andre land vi heller bør besøke?

Ser for oss ei uke på hvert sted\land. Ønsker ei uke med kun avslapping (kanskje Hawaii er best her?), mens de 2 andre ukene ønsker vi å se/oppleve masse. Reise litt rundt i stedet for å bo i de værste turistfellene.

Hviken allianse vi reiser med spiller liten rolle. Er i dag Eurobonus Sølv.

Takk! :)
Bård

Bergern
15-11-2016, 13:11
Det der høres ut som en jorda rundt-billett. De fleste alliansene tilbyr vel det.
Hvor lenge skal dere være på tur og hva er evt budsjett/reiseklasse.

petter380
15-11-2016, 20:50
Dropp Thailand. Feil sesong :)

TriStar
15-11-2016, 21:38
Dropp Thailand. Feil sesong :)

Ikke nødvendigvis... At det er "rainy season" behøver ikke bety at det regner hele tiden. Kommer ofte noen harde skurer på kvelden eller natta, men kan ofte være fint på dagtid. Temperaturen er også på vei ned etter de varme vårmånedene, og så er det lavsesong slik at det er mengder av gunstige hotelltilbud.

Sent from my iPad using Tapatalk

Discus
15-11-2016, 22:08
Var i Nord-Thailand og på Samui i sommer, skikkelig kraftige regnskyll på ettermiddagen, ellers greit. Har vært på Samui et par ganger om sommeren, det har vært helt greit på den siden av landet (mer regn på vestkysten).

hellbilly
21-11-2016, 14:32
Takk for svar :)
Vi har nå bestemt oss for Maldivene og Thailand. Fly er bestilt og betalt og vi sitter nå å planlegger selve oppholdet.

Thailand har vi vært før (Bangkok og Hua Hin), men ønsker nå å se andre deler av landet.

Maldivene har ingen av oss vært før så her er vi veldig spente. Lander på Malè. Regner med å bo på 2-3 forskjellige øyer, og kanskje besøke et par til. Ønsker ikke å bo på all-inclusive resorts. Vi vil heller på på guesthouse. Flott om noen her som har vært på Maldivene har tips om hvilke øyer og guesthouses som kan anbefales :D

Vi reiser 7 juni og hjem igjen 22.

Savipix
28-11-2016, 20:50
Mor fyller 70 i oktober nästa år och som den goda som jag är, har jag planer att ta henne på en trevlig tur någonstans för att "fly" dagen.

Kraven är

1) C klass
2) Långa leget med SAS eller någon annan carrier som ger bra intjäning till EB i C-klass. Dock inte TK.

Har kikat lite på någon av Hawaiiöarna via SFO eller LAX. Några andra förslag?

kekker
29-11-2016, 09:18
From the top of my head, en eller annen reise med Swiss?!

For det første, så synes jeg at Swiss har et veldig godt produkt, selv om jeg bare har prøvd med i kvegklassen.

Inntjeningen skal jeg ikke si noe om, men om en liten tur via ZRH ikke er for skremmede, før man sover seg over til SFO og tar en dagtur til HNL, så tror jeg det blir supert for dere!

Jeg er veldig glad i Maui, litt roligere og fortsatt masse forskjellig å se og gjøre!

Fnate
29-11-2016, 10:38
Kjempekult gjort "Savvy"!!! Mødre fortjener kun det beste.

Det kommer jo veldig an på hva de har av interesse. Hawaii er jo bra langt for en del 70-åringer. Tror ikke moderen min var så klart for en ny lang flight etter vi landet i LAS i sommer. Dog er hun 75.

SFO var det hun synes var det største på rundtturen vår. Samt kjøring på Highway 1.

Men nå er kanskje din mor marginalt mer bereist enn min

Upsaker
29-11-2016, 11:48
Jeg er veldig glad i Maui, litt roligere og fortsatt masse forskjellig å se og gjøre!
Helt off topic, men hva anbefaler du å se på Maui? Reiser til Oahu til helgen, men har vurdert et par dager på Maui.

Savipix, veldig hyggelig intiativ. Kan tenke meg å gjøre det samme en gang.

LN-KOG
29-11-2016, 12:02
Fly til JNB. Rovos Rail (https://www.rovos.com/) eller Blue Train (http://www.bluetrain.co.za/) eller Premier Class (http://southafricanrailways.co.za/premier_classe.html) til Cape Town.

kekker
29-11-2016, 13:12
Helt off topic, men hva anbefaler du å se på Maui? Reiser til Oahu til helgen, men har vurdert et par dager på Maui.

Savipix, veldig hyggelig intiativ. Kan tenke meg å gjøre det samme en gang.

For å generalisere noe grusomt, så er Oahu "syden" og Maui er litt mer "roligere".
Altså, er planen å feste og herje rundt, så hold deg på Oahu, Honolulu har alt som trengs i så øyemed.

Jeg likte Maui, fordi det var ganske så laidback og lungt.
Jeg bodde godt utafor allfarveg og det er absolutt muligheter for å tylle innpå brunt tøysevann på Maui også.

Uansett, jeg ville leid bil, tatt en tur opp på "Haleakala Observatory", ganske snedig kjøretur og heftig utsikt der oppe om du treffer med været.
Så ville jeg tatt en dagstur og kjørt rundt sør-øst delen av øya, selv om det står at man ikke skal drive med slikt med leiebilen, så ser det ut som at alle gjør akkurat det.
Fint tur og flott natur, bare kjøre rundt å myse, du vil oppleve alt fra "jungel" til storslåtte landskap. Veiene varierer fra norsk bygdevei til vanlig fylkesvei.

På nordkysten er det surferne som holder stand, med spektakulære bølger, mens det på sydsiden er bading og soling som står på tapetet.

Mat tok jeg etter innfallsmetoden, jeg reiste på budsjett, så jeg laga endel mat hjemme (Gildersleeve’s Bed and Breakfast), men du finner vel det meste av mat på Maui. Deriblandt sykt gode bananbrød og ananas! :-D

Kjenner jeg misunner deg den turen litt nå.

Savipix
29-11-2016, 13:50
Kjempekult gjort "Savvy"!!! Mødre fortjener kun det beste.

Det kommer jo veldig an på hva de har av interesse. Hawaii er jo bra langt for en del 70-åringer.

Hon skall nog ge dig bra långt om hon ser den kommentaren ;)

God gammal SAS "desse" från 70-talet viker sig inte så lätt bara man kommer ut på tur och i C! :colgate:

Fnate
29-11-2016, 13:56
Hon skall nog ge dig bra långt om hon ser den kommentaren ;)

God gammal SAS "desse" från 70-talet viker sig inte så lätt bara man kommer ut på tur och i C! :colgate:

He he... hun faller i kategorien til SQ777, da :)

Kan ikke få reist nok

SQ 777
29-11-2016, 15:49
Støtter Kekker, den snart 71 åring ( om 3 mnd ) drar på nok en tur nå i jula...

Tur nr. 26 til disse holmene og har vært trill rundt alle av dem..:up::up:

sunshine
06-12-2016, 14:08
Vurderer sterkt en egotrip i vinter, men både destinasjon, selskap og flytype er ikke bestemt. Så trenger erfaringer fra andre til litt hjelp. Målet er å fly business og da gjerne litt lengre enn til NYC. Har flydd LH 747-8, SAS 330, Turkish 330 og Condor 767 på business og av dem er SAS med ny cabin det beste enn så lenge.
Av selskap jeg vurderer er Lufthansa,SAS, Swiss og Austrian. Men kan noen komme med anbefalinger om selskap og eventuelt flytype og destinasjon for en helg.

Fnate
06-12-2016, 14:17
Til det kommer det en curveball fra meg: BOGOTA!!!

Var der alene i helgen, og det har blitt en fenomenal plass. Det er litt dyrt å komme seg dit, men desto rimeligere å være der. Jeg bodde på Four Seasons for 1500,- per natt. Mat og drikke er også rimelig, og sikkerheten er helt ok for alenetur nå.

Lufthansa flyr direkte, blant annet. Sannsynligvis også Avianca, fra en del plasser i Europa. Personlig ville jeg foretrukket Lufthansa, men Avianca er jo småeksotisk da.

Edvard
06-12-2016, 17:15
Maputo, Mosambik er et fint sted. LH 747-8, SAA, LX A343 eller Ethiopian.

https://www.tripadvisor.com/Tourism-g293819-Maputo_Maputo_Province-Vacations.html
https://en.wikivoyage.org/wiki/Maputo

Isfahan, Iran. OS Embraer 195, A319.

https://www.theguardian.com/travel/2016/oct/29/iran-holiday-guide-tehran-isfahan-persepolis-yazd
https://www.lonelyplanet.com/iran/central-iran/esfahan

Delhi, India – then somewhere. LH A388, AI 788.

Singapore LX 777-300ER

SQ 777
06-12-2016, 18:17
Vil følge Fnate-Bogota og Edvard DEL...Gjerne AI 788 ;)

Fnate
06-12-2016, 18:22
Isfahan, Iran. OS Embraer 195, A319.

Bare vær obs på at Iran kompliserer ditt neste USA opphold. ;)

Daedalus
09-04-2017, 13:25
Drar opp denne litt, selv om vi har kommet over i 2017.

Ønsker å ta med meg gubben og sønn (5) på langtur i januar 2018, men vi sliter litt med å finne ut hvor vi skal dra.

- 14 dager med utreise OSL begynnelsen av januar
- Budsjett på rundt 30.000 for fly og hotell
- Varmt
- Max en mellomlanding
- Fortinnsvis Asia
- Barnevennlig
- Lave matkostnader
- Hotell på stranda
- EBG, så fortinnsvis *A, men ikke et krav

RJon
09-07-2017, 17:09
Noen som har tips til destinasjon i oktober med følgende ønsker:

Stabilt godt vær, trenger nødvendigvis ikke være varmt
Gode/spennende fotomuligheter
Mulighet for flyspotting underveis
Leier gjerne bil så lenge traffikken er sivilisert

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

robertaas
09-07-2017, 18:35
Noen som har tips til destinasjon i oktober med følgende ønsker:

Stabilt godt vær, trenger nødvendigvis ikke være varmt
Gode/spennende fotomuligheter
Mulighet for flyspotting underveis
Leier gjerne bil så lenge traffikken er sivilisert
Marrakech med utflukt til Ait Ben Haddou - ikke finn på å kjøre selv
Machu Picchu
Santorini
Lisboa med utflukt til Sintra
San Fransisco
Madagaskar
Namibia
Serengeti
Aitutaki
Sydney

petter380
09-07-2017, 23:33
Myanmar

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

robertaas
10-07-2017, 00:20
Myanmar
Regnsesongen er ikke over før i november.

Sondbjo
10-07-2017, 04:36
Drar opp denne litt, selv om vi har kommet over i 2017.

Ønsker å ta med meg gubben og sønn (5) på langtur i januar 2018, men vi sliter litt med å finne ut hvor vi skal dra.

- 14 dager med utreise OSL begynnelsen av januar
- Budsjett på rundt 30.000 for fly og hotell
- Varmt
- Max en mellomlanding
- Fortinnsvis Asia
- Barnevennlig
- Lave matkostnader
- Hotell på stranda
- EBG, så fortinnsvis *A, men ikke et krav

Hva med Thailand? For opp 14000 T/R i EKO(2+1) og 25000 i økonomi + 1-14 januar til Phuket. Air BNB har utrolig mye billig der og er verdt et søk :)

TriStar
10-07-2017, 07:56
I oktober er det fortsatt "rainy season" i store deler av sørøst-Asia. Men det regner jo ikke hele tiden, ofte skurer på kvelden og om natta. Siden "barnevennlig" er et krav, ville nok Thailand og Malaysia komme høyt opp på listen.

Someone
10-07-2017, 08:08
I oktober er det fortsatt "rainy season" i store deler av sørøst-Asia. Men det regner jo ikke hele tiden, ofte skurer på kvelden og om natta. Siden "barnevennlig" er et krav, ville nok Thailand og Malaysia komme høyt opp på listen.

Ingen regler uten unntak, men mange steder er jo regnsesongen kraftig oppskrytt og krisemaksimert. Mange steder er det jo snakk om en kraftig byge i løpet av dagen

petter380
10-07-2017, 10:26
Regnsesongen er ikke over før i november.

Uenig. Etter mye undersøking bestemte vi oss og landet i Myanmar 1. november i fjor. Da var det litt flom her og der ute i landsbygda i nord, mens det i sørlig Myanmar var tørt og fint etter en lang regnsesong. 6 uker senere dro min samboer dit med hennes familie og da var det knusk tørt overalt. Jeg likte at alt var frodig og deilig, våt var det absolutt ikke spør du meg :)

Så kanskje greit å legge til: slutten av oktober, og ikke begynnelsen ;)

SQ 777
10-07-2017, 15:37
Lande på en grusstripe i jungelen og katamaran ut til :

http://www.elnidoresorts.com/

robertaas
11-07-2017, 00:53
Uenig. Etter mye undersøking bestemte vi oss og landet i Myanmar 1. november i fjor. Da var det litt flom her og der ute i landsbygda i nord, mens det i sørlig Myanmar var tørt og fint etter en lang regnsesong. 6 uker senere dro min samboer dit med hennes familie og da var det knusk tørt overalt. Jeg likte at alt var frodig og deilig, våt var det absolutt ikke spør du meg :)

Så kanskje greit å legge til: slutten av oktober, og ikke begynnelsen ;)
Høres egentig ut som om du er enig i at regnsesongen ikke er slutt før i november... Og de som skal dit skal gjerne til Bagan, Inle, Mandalay og da hjelper det ikke at det er tørt helt i sør.

robertaas
11-07-2017, 00:58
Lande på en grusstripe i jungelen og katamaran ut til :

http://www.elnidoresorts.com/
Sikkert bra i riktig sesong som her er januar-april, men i oktober regner det uhorvelig mye.

petter380
11-07-2017, 10:34
Høres egentig ut som om du er enig i at regnsesongen ikke er slutt før i november... Og de som skal dit skal gjerne til Bagan, Inle, Mandalay og da hjelper det ikke at det er tørt helt i sør.

Litt lett yr 1. november betyr ikke regnsesong, men la oss si at november er should season så litt av hvert kan skje ;)

Og forøvrig; Inle er ikke verdt turen - makan til turist crap. Etter 12 dager i landet var det den eneste skuffelsen.

Concorde
14-07-2017, 23:03
Korsika..

Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk

robertaas
14-07-2017, 23:58
Litt lett yr 1. november betyr ikke regnsesong, men la oss si at november er should season så litt av hvert kan skje ;)
Helt enig, nettopp derfor sa at at regnsesongen er over først i november. Jeg svarte på et spørsmål om destinasjon i oktober.

"regnsesong er over i november" = "det er ikke regnsesong i november"
Ikke rart det blir krig i verden....

Korsika..
Hva var det svar på? Om det var på asiatisk destinasjon i januar var det helbom, om det var stabilt vær i oktober var et fortsatt litt bom.

Concorde
15-07-2017, 00:14
Helt enig, nettopp derfor sa at at regnsesongen er over først i november. Jeg svarte på et spørsmål om destinasjon i oktober.

"regnsesong er over i november" = "det er ikke regnsesong i november"
Ikke rart det blir krig i verden....

Hva var det svar på? Om det var på asiatisk destinasjon i januar var det helbom, om det var stabilt vær i oktober var et fortsatt litt bom.
Det var ingen svar men en anbefaling om hvor han bør reise i oktober ;-)

Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk

Edvard
13-08-2017, 22:43
Så denne:

https://scarletscribs.files.wordpress.com/2017/08/best-time-to-visit-asia-pacific-countries.jpg

https://scarletscribs.wordpress.com/2017/08/06/best-time-to-visit-asia-pacific-countries/

petter380
15-08-2017, 23:20
Så denne:

https://scarletscribs.files.wordpress.com/2017/08/best-time-to-visit-asia-pacific-countries.jpg

https://scarletscribs.wordpress.com/2017/08/06/best-time-to-visit-asia-pacific-countries/

Morsomt og delvis riktig. Etter å ha bodd 5 år i Singapore er ikke april-september å anbefale pga. litt mindre nedbør... kommer nedbør uansett med kort varighet, og dermed betyr ikke mengden noe.

ln-bre
18-08-2017, 07:52
Familien min (samboer, tvillingjenter på 13 år og meg) har bestilt tur til Hong Kong med SAS i vinterferien. Nå trenger vi tips om hvor vi skal dra videre. Vi har en uke på oss før vi må være tilbake i Hong Kong.
Vi har reist ganske mye i sørøst-Asia tidligere. Har vært i Phuket, Chang Mai, Bangkok, Siem Reap, Saigon, Kota Kinabalu, Bali, samt Australia (Sydney og Cairns/Port Douglas) før. Vi gjerne dra til en ny plass denne gang. Noen som har gode tips? Vi to voksne dykker, mens jentene er ivrige snorklere, men vi foretrekker å gjøre annet enn bare å være i vannet også.

robertaas
18-08-2017, 21:34
Familien min (samboer, tvillingjenter på 13 år og meg) har bestilt tur til Hong Kong med SAS i vinterferien. Nå trenger vi tips om hvor vi skal dra videre. Vi har en uke på oss før vi må være tilbake i Hong Kong.
Vi har reist ganske mye i sørøst-Asia tidligere. Har vært i Phuket, Chang Mai, Bangkok, Siem Reap, Saigon, Kota Kinabalu, Bali, samt Australia (Sydney og Cairns/Port Douglas) før. Vi gjerne dra til en ny plass denne gang. Noen som har gode tips? Vi to voksne dykker, mens jentene er ivrige snorklere, men vi foretrekker å gjøre annet enn bare å være i vannet også.
Høres ut som om dere skal en tur til Filippinene.

Fly til Cebu. Ta rundtur på Bohol for å se avtaren min. Mange steder med fine bade/snorkle/dykkerforhold. Jeg falt for Apo Island.

ln-bre
18-08-2017, 22:22
Takker for tipset robertaas, men jeg glemte å ta med at vi har vært i Cebu, Panglao og Bohol. Og vi fikk sett tarsier. Apo Island høres spennende ut.
Ser også litt på Palau nå, men er usikker på om det er noe for ungdommene. Hvordan er eventuelt Guam? Eller hva anbefales i Malaysia? Langkawi?

robertaas
23-08-2017, 16:40
Havner igjen opp i klemma med vansker for å finne noe fornuftig for en av helgeturene i februar, den vanskeligste måneden. Det er altså en reise til et sted som er greit å besøke i februar, som jeg ikke har besøkt før og som jeg klarer komme meg til i løpet av fredag kveld. Og selvsagt ikkeno ski-destinasjon. Dette er en øvelse som blir vanskeligere for hvert år.

Kunne tenkt meg Jerez eller Grenada, men finner ingen flighter som passer.

https://www.tripadvisor.com/CommunityMapImage?id=16815478&type=TRIPADVISOR&size=LARGE

Noen som har noen gode forslag?

robertaas
23-08-2017, 17:03
Noen av de mer vellykkede helgeturene jeg har hatt i februar:

Tokyo. Traff på knallvær med 20 grader og start på blomstring.
New Orleans med Mardi Gras... dette ble vel mere en oval weekend.
Marrakesh med tur over Atlasfjellene inn til Ait-ben-Haddou
Singapore
Belfast og nordkysten av Nord-Irland helt uten regn
Hanoi med Halong bay
Bahrain
Orlando
Panama med kanalen og badetur ut på San Blas
St John og St Thomas
Bologna, traff også på knall vær og tidlig blomstring der.

Edvard
23-08-2017, 17:06
http://www.fogoislandinn.ca/ eller Tunisia, Etiopia, Namibia, Kathmandu.

robertaas
23-08-2017, 17:41
http://www.fogoislandinn.ca/ eller Tunisia, Etiopia, Namibia, Kathmandu.
Tunisia har jeg vært i og anbefaler ingen å dra dit, i alle fall ikke nå.

Etiopia, Namibia og Kathmandu er alle gode forslag hvor jeg faktisk ikke har vært, men jeg ønsker bruke mere tid på dem alle og vil ikke klare å komme meg dit i løpet av fredag kveld.

Edvard
23-08-2017, 17:58
Hvordan kom du deg til Singapore og Tokyo samme dag? Var du på besøk hos Elon Musk eller Virgin Galactic?

robertaas
23-08-2017, 18:50
Hvordan kom du deg til Singapore og Tokyo samme dag? Var du på besøk hos Elon Musk eller Virgin Galactic?
Ehhh... jeg gjorde ikke alle de reisene samme helg, dette er helgeturer i februar tatt over flere år.

Edvard
23-08-2017, 19:23
Poenget var at du kom deg ikke fra Norge til Japan/Singapore på samme dag som avreise, ref. ditt krav til å komme fram fredag kveld.

robertaas
23-08-2017, 19:34
Poenget var at du kom deg ikke fra Norge til Japan/Singapore på samme dag som avreise, ref. ditt krav til å komme fram fredag kveld.
Forstår. Setter ikke samme krav til alle reiser, drar noen ganger tidligere på fredag eller over natten østover om det er IC.

Men har akkurat kommet over et tilbud fra Finnair som jeg ikke kunne si nei til så planen om kort helgetur er allerede skrinlagt. Liker ikke å ha flere lange helgeturer på rad. Tar gjerne imot tips om helgeturer for februar 2019, det vil sikkert også bli en utfordring.

petter380
23-08-2017, 22:42
Etiopia nås med natt flights, dvs. ta av etter jobb torsdag og lander fredag morgen og retur søndag kveld og rett på jobb mandag :) Jobb remote fra ADD hvis du må - problem solved. Reiser dit i okt, blir ikke lenge i ADD [emoji6]

Edvard
24-08-2017, 07:58
Lufthansa tar deg OSL-FRA-JED-ADD 06:00-20:45 på en fredag. LH865/598.

robertaas
24-08-2017, 08:49
Lufthansa tar deg OSL-FRA-JED-ADD 06:00-20:45 på en fredag. LH865/598.
Tårnet i Jeddah skal være ferdig i 2019 så da begynner en stop der å bli aktuell. Vil imidlertid vente med booking til jeg ser de er helt ferdige så jeg ikke får bomtur slik jeg fikk til Dubai.

SudCaravelle
26-09-2017, 08:56
Vi ser på en liten tur på fem dager i påsken og alt fra LA til Alicante er diskutert..

Vi har aldri vært i noen av disse "nye" stedene i Øst-Europa og trenger forslag (eller andre steder i Europa).

* Et sted med meget bra hotell for pengene og ikke minst bra restauranter.
* Noenlunde barnevennlig (drar med tre små)
* Ikke grisekaldt i påsken.
* Noenlunde trygt.
* Gjerne et sted hvor det er rimelig å fly Plus/Business med *A

Takker SC.

Fnate
26-09-2017, 10:55
Budapest, kanskje?

Var der nå i Påsken med fruntimmeret og det var såpass bra at vi ble en dag ekstra. Vi bodde på Ritz, mens dagen ekstra ble på Four Seasons. Ritz var klart det koseligste.

Veldig korte avstander til mat, markeder og ting som skjer.

SudCaravelle
26-09-2017, 11:21
Budapest, kanskje?

Var der nå i Påsken med fruntimmeret og det var såpass bra at vi ble en dag ekstra. Vi bodde på Ritz, mens dagen ekstra ble på Four Seasons. Ritz var klart det koseligste.

Veldig korte avstander til mat, markeder og ting som skjer.

Ha ha, din kantarell. Hvis vi velger kjipeste rommene på 4S mot bakgård kommer det på kroner 45.000 for fem dager (NB! Da med wifi). Skal vi ha utsikt mot parken slipper vi unna med rett over 80.000 NOK.

Fra spøk til alvor - skal se litt på muligheter med denne byen.

Fnate
26-09-2017, 11:42
Ha ha, din kantarell. Hvis vi velger kjipeste rommene på 4S mot bakgård kommer det på kroner 45.000 for fem dager (NB! Da med wifi). Skal vi ha utsikt mot parken slipper vi unna med rett over 80.000 NOK.

Fra spøk til alvor - skal se litt på muligheter med denne byen.

He he, jo altså... 4S var jo bittelitt dyrt. Det husker jeg. Men Ritz var jo bedre. Husker ikke hva det kostet. Men det er sikkert mindre.

Utenfor Ritz var det stor Pariserhjul og piazza. Rett bak begynte folkelige (og mindre folkelige) restauranter og det var et par hundre meter til et torg med marked og deilig mat. 5-10 minutter å gå til 4S, som har en flott fortausrestaurant der man kan spise lunch, ta en mimosa og myse ut på noen severdigheter på andre siden av elven. Vi var aldri på severdighetene, men Googlet dem hver dag og tok en mimosa til. De er sikkert supre.

Alt var rimelig av mat og drikke. Vi hadde et eneste måltid som kostet noe penger, og det var på Nobu (som ligger rett ved Ritz).

Legger ved en oppskrift på kantarellstuing: http://oppskrift.klikk.no/kantarellstuing/5743/

BSSW
26-09-2017, 16:19
Har ikke noe erfaring med Øst-Europa, men hva med Portugal?

Det burde treffe bra på alle 5 punktene, med forbehold om hva du mener er grisekaldt. Har hatt noen opphold i LIS rundt påsken, og der har det stort sett vært mellom 15°C og 25°C.

SQ 777
26-09-2017, 17:17
Støtter Lisboa, ganske grei pris med LH Business Saver...

Concorde
26-09-2017, 22:34
Budapest er kanon og mange bra plasser å spise. Jeg har bodd her tidligere ett par ganger og barna elsket det: http://m.aquaworldresort.hu/en

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk

robertaas
27-09-2017, 00:07
Både Lisboa og Budapest er bra. Kiev er også bra og Baku er noe annerledes, men ikke helt i Europa.
Hva med Graz + http://www.blumau.com/ ?

OttoL
27-09-2017, 13:45
Holder en knapp på Verona. Kort vei til både Caneva World og Gardaland hvis man liker fornøyelsesparker.

Synes Lisboa har blitt lovlig dyrt hva gjelder hotellpriser de siste årene. Bykjernen ligner mer og mer på en turistfelle, men er man klar over det så er jo Lisboa bra.

AirbusTrond
27-09-2017, 15:14
Synes Lisboa har blitt lovlig dyrt hva gjelder hotellpriser de siste årene. Bykjernen ligner mer og mer på en turistfelle, men er man klar over det så er jo Lisboa bra.

Ja, jeg ble skikkelig skuffa nå i vår, etter å ha besøkt byen for første gang for 11 år siden. Helt forandret hva gjelder antall turister.

Ellers er jo Budapest en klassiker som er et trygt valg. Personlig blir jeg aldri lei av Andalucia, være seg Malaga eller en av de andre byene, gjerne en kombo. Men sikkert nok folk der i påsken.

robertaas
28-09-2017, 00:04
Ja, jeg ble skikkelig skuffa nå i vår, etter å ha besøkt byen for første gang for 11 år siden. Helt forandret hva gjelder antall turister.
Det gjelder stort sett overalt nå. Jeg har kommet over store grupper kinesere på de mest obskure steder.

Murre
28-09-2017, 00:23

Mye tiggere fremdeles?
Elsker Lisboa, men for to år siden ble det rett og slett for mye tiggere i sentrum til at jeg trivdes. Får se neste uke hvordan det er nå...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Concorde98
28-09-2017, 05:48
Hva med Porto? Synes den byen er triveligere enn Lisboa. Greit å ta toget rundt også. Coimbra kan lett besøkes også.

SQ 777
28-09-2017, 07:46
Var der for to år siden..Mye tiggere, sist juli ingen...Aner ikke hvorfor...:angry:

AirbusTrond
28-09-2017, 07:50
Mye tiggere fremdeles?
Elsker Lisboa, men for to år siden ble det rett og slett for mye tiggere i sentrum til at jeg trivdes. Får se neste uke hvordan det er nå...

Nei, merket ikke så mye tiggere*, er vant til disse fra Oslo, så plager meg ikke. Mer at det i de sentrale områdene og i f.eks. Biarro Alto om kvelden nesten bare er turister. Det var lange køer for å kjøpe billetter til toget til Cascais og det var umulig å få plass på de mest berømte trikkelinjene.... En by som Lisboa, som er litt romantisk falleferdig, synes jeg kler så store mengder turister dårligere enn f.eks. en metropol som Paris. Det mest "eksotiske" og spesielle mht folkeliv var at man stadig ble tilbudt ulike typer narkotika i de samme områdene.

* - ved nærmere ettertanke, jeg var utenfor selve sentrumsområdet et ærend og der var det faktisk påfallende mange tiggere, så godt mulig disse er jaget bort fra sentrum, da.

BSSW
28-09-2017, 07:58
Det mest "eksotiske" og spesielle mht folkeliv var at man stadig ble tilbudt ulike typer narkotika i de samme områdene.
Dette er det som irriterer meg der nede, men de ser an de de spør, f.eks. så spør de ikke barnefamilier. Da går det i solbriller.
Som regel nytter det å bare ignorere dem.

roger
18-03-2018, 17:26
I sommar reiser vi som vanleg sør-vestover til opphavet. Då var planen å parkere kids der og så ta ein mini-ferie ein eller anna stad, frå Bergen. Halv-varmt og kanskje litt strand hadde vore fint; men by er også OK. Reisedagar er ikkje så nøye; det tilpassar vi.

Ser at Riga både har direkterute og strender i nærleiken. Er det noko å finne på? Eller er det andre stadar som er å føretrekke? Reisetid tel inn her, men det treng jo ikkje vere direkte. Dubli, Dubrovnik og Gdansk kan også vere noko? Tenkte å halde oss unna Kanariøyene og USA i denne omgang. DY er prioritert carrier, sidan vi må få svidd av julekalenderbonusen :D

Murre
18-03-2018, 17:32
I sommar reiser vi som vanleg sør-vestover til opphavet. Då var planen å parkere kids der og så ta ein mini-ferie ein eller anna stad, frå Bergen. Halv-varmt og kanskje litt strand hadde vore fint; men by er også OK. Reisedagar er ikkje så nøye; det tilpassar vi.

Ser at Riga både har direkterute og strender i nærleiken. Er det noko å finne på? Eller er det andre stadar som er å føretrekke? Reisetid tel inn her, men det treng jo ikkje vere direkte. Dubli, Dubrovnik og Gdansk kan også vere noko? Tenkte å halde oss unna Kanariøyene og USA i denne omgang. DY er prioritert carrier, sidan vi må få svidd av julekalenderbonusen :D

Kommer jo veldig an på hva dere vil gjøre i ferien. Er det mest sol, strand og avslapning dere vil ha? Da er kanskje Jurmala ved Riga og Sopot ved Gdansk hyggelige sommerdestinasjoner.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
18-03-2018, 18:03
Vurdert Nice?

En av mine favoritter når det kommer til kombinere by og strand. Merk at det er småstein på strande, så da unngår man (andres) unger som løper rundt [emoji16]

roger
18-03-2018, 18:10
Nice er heilt klart eit alternativ, men betydeleg dyrare å reise til. Har hatt lyst dit lenge.

Får søke litt meir. Riga ut som ein god kandidat egentleg. Har vore der ein gang før; men det var midtvinters.

Chr1st1an
18-03-2018, 22:28
Nice er heilt klart eit alternativ, men betydeleg dyrare å reise til. Har hatt lyst dit lenge.

Får søke litt meir. Riga ut som ein god kandidat egentleg. Har vore der ein gang før; men det var midtvinters.

Om du tenker Frankrike så ville jeg flydd til nice men aldri bodd der. Lite hyggelig sted, stive priser og nordmenn overalt.
Da er det mye bedre å ta toget til Cannes eller andre steder i nærheten. Man skulle tro Cannes var dyrere og mer «Monaco» men mitt inntrykk er at det er mye triveligere enn Nice.

Når det skal sies så ville jeg heller (som andre nevner) heller dratt til Sopot. Der får man MYE mer for pengene enn syd-Europa.
PS: dyreste hovedretten på den høyest rangerte restauranten koster ca 190 kroner...

robertaas
19-03-2018, 00:46
Eller er det andre stadar som er å føretrekke? Reisetid tel inn her, men det treng jo ikkje vere direkte. Dubli, Dubrovnik og Gdansk kan også vere noko? Tenkte å halde oss unna Kanariøyene og USA i denne omgang. DY er prioritert carrier, sidan vi må få svidd av julekalenderbonusen :D
Vil anbefale at dere holder dere unna Dubrovnik når mange har ferie, det er klaustrofobisk fullt av folk i gamlebyen. Reis i juni eller september om dere skal dit.

Split/Hvar er en fin kombinasjon. Zadar er også en fin by, men litt mindre. For min siste tur til Kroatia fløy jeg til Split og tok bussen til Trogir som faktisk ligger nærmere Split flyplass enn Split. Det er en enda enda mindre by enn Zadar og har mindre severdigheter, men likevel koselig.

Chriscross
19-03-2018, 04:07

Elvendrell ligger ca 40 min fra Barelona flyplassen. Le Meridien der er fint, og siden dere har barnefri gjør det jo ikke noe at hotellet ikke er tilrettelagt for barn. (Men barna hadde det fint der for det).

Chriscross
19-03-2018, 04:11
Noen forslag for reise til varme steder med fine bademuligheter uten regntid i desember fra Hong Kong?
Filipinene/Cebu er allerede booket, men ser likevel etter alternativer.
Penang er vurdert.
Thailand står vi over i denne omgang
Regntid på Goldcoast Australia, regntid Bali.

Må kunne fly One World eller Star Alliance fra HKG til destinasjon. Evt low cost som tillater vanlig håndbagasje i cabinen.

Chr1st1an
19-03-2018, 13:21
Noen forslag for reise til varme steder med fine bademuligheter uten regntid i desember fra Hong Kong?
Filipinene/Cebu er allerede booket, men ser likevel etter alternativer.
Penang er vurdert.
Thailand står vi over i denne omgang
Regntid på Goldcoast Australia, regntid Bali.

Må kunne fly One World eller Star Alliance fra HKG til destinasjon. Evt low cost som tillater vanlig håndbagasje i cabinen.

Har hørt mye bra om Sri Lanka. Står på listen vår og rykker stadig lenger opp.
Rart, men det er regnsesong på en side av øyen på vinteren, og andre på sommeren.

robertaas
19-03-2018, 14:08
Jeg ville dratt til Sanya for å utforske Hainan. Cathay Pacific flyr direkte.

Skal ha visa on arrival om man fikser selv og visafri om man booker via lokalt selskap, men man bør antagelig gjøre litt research på hva som faktisk fungerer først.

Chriscross
19-03-2018, 16:50
Jeg ville dratt til Sanya for å utforske Hainan. Cathay Pacific flyr direkte.

Skal ha visa on arrival om man fikser selv og visafri om man booker via lokalt selskap, men man bør antagelig gjøre litt research på hva som faktisk fungerer først.

Det der er jo et kjempetips. Tror det ikke blir denne turen, men Sanya i kombinasjon med Beijing eller Shanghai når en uansett har visum må jo være en vinner. Tror ikke jeg tør satse på visa on arrival når jeg reiser med jentene.

Tjab
06-06-2018, 23:08
Noen med gode tips?

2 voksne, 3 indianere på 10, 6 & 5.

Vurderer alt fra Disneyland Orlando og alt annet rundt der en uke til 2 dager på Tivoli i København.

bhen
09-06-2018, 03:58
En vecka i Antibes! Boka lägenhet på Pierre et Vacances port prestige.
Bra hotell med pooler, bakken leverer hver morgen.
Ikke minst nært alt, så og si 5min til:
Stranden (sten eller sand), du finner plass på den
Utallige restauranter
Bysentrum med lekplass for de minste
Järnvägsstationen som tar er til Cannes,Nice eller Monaco

ln-bre
12-06-2018, 18:48
Har bestilt tur til Santiago i Chile med retur fra Buenos Aires i November. Har totalt 10 dager. Er det verdt å fly via La Paz og få 24 timer i Bolivia, framfor KLM direkte mellom Santiago og BA? Hva bør man i så fall få med seg i La Paz?

robertaas
12-06-2018, 23:43
Hva bør man i så fall få med seg i La Paz?
Utflukt til Salar de Uyuni og Titicaca?

ln-bre
13-06-2018, 00:01
Ja, gjerne, men rekker nok ikke det på under ett døgn, dessverre.

Edvard
13-06-2018, 01:05
Har bestilt tur til Santiago i Chile med retur fra Buenos Aires i November. Har totalt 10 dager. Er det verdt å fly via La Paz og få 24 timer i Bolivia, framfor KLM direkte mellom Santiago og BA?

Hva bør man i så fall få med seg i La Paz?

Om du lander på LPB ikke-akklimatisert for høyden, vil normalt de to første dagene kreve ro og hvile. Samme ved Cusco, Ladakh, Lhasa.
Flyplassen ligger på 4060 m og La Paz sentrum ca. 3700 m. Folk reagerer forskjellig på høyde, men rett inn på +3500 moh. merker de fleste godt i kroppen og hodet.

Bussen fra Santiago til Mendoza anbefales.

http://ismm.org/prevention/

https://en.wikipedia.org/wiki/Altitude_sickness

https://wwwnc.cdc.gov/travel/yellowbook/2018/the-pre-travel-consultation/altitude-illness

https://en.wikipedia.org/wiki/El_Alto_International_Airport

robertaas
13-06-2018, 01:44
Om du lander på LPB ikke-akklimatisert for høyden, vil normalt de to første dagene kreve ro og hvile. Samme ved Cusco, Ladakh, Lhasa.
Flyplassen ligger på 4060 m og La Paz sentrum ca. 3700 m. Folk reagerer forskjellig på høyde, men rett inn på +3500 moh. merker de fleste godt i kroppen og hodet.
Tenkte ikke på at det virkelig lå så høyt. I Cusco landet jeg på 3300 m og var veldig forsiktig da jeg har merket effekt av stor høyde på en fjelltur flere år tidligere. Var på en liten utflukt rundt Cusco første dag og 2 nyankomne som gikk litt raskt opp noe som knappt kan kalles en bakke fikk problemer og ble hentet av ambulanse. De virket helt normalt og friske før de knakk sammen.

Man må være veldig forsiktig og ta det helt med ro. Ved det minste tegn på å bli anpusten eller sliten så må man stoppe med en gang. Det er gjerne folk som er godt trente og vant til å presse seg selv som går på en smell.

ln-bre
13-06-2018, 09:33
Merket selv høyden i Cusco i fjor. Og tok ting veldig rolig det første døgnet, men ikke verre enn at vi fikk ruslet rundt i sentrum. Tok ofte pauser og ikke minst mange kafestopp.
Blir det tur via La Paz i år innser jeg at vi må gjøre noe liknende der også.
Men kanskje like greit å heller få en ekstra dag i Buenos Aires og heller dra til Bolivia når vi har litt bedre tid.

Henshaw
08-08-2018, 08:38
Da temperaturen kryper under 20 tenker jeg og dama på hvordan man skal tine opp litt i vinter.
Tenker en ukes tid i januar eller februar med sol og strand og sjø varm nok til å bade i. Har tidligere vært på Puerto Rico på lignende tur.
Budsjett er vanskelig å si, da man akkurat er ferdig med studier og for øyeblikket er kun er en av oss som er i jobb. Største kravet er å bo på stranda, eller maks et kvartal unna.

robertaas
08-08-2018, 18:13
Da temperaturen kryper under 20 tenker jeg og dama på hvordan man skal tine opp litt i vinter.
Tenker en ukes tid i januar eller februar med sol og strand og sjø varm nok til å bade i. Har tidligere vært på Puerto Rico på lignende tur.
Budsjett er vanskelig å si, da man akkurat er ferdig med studier og for øyeblikket er kun er en av oss som er i jobb. Største kravet er å bo på stranda, eller maks et kvartal unna.
Om du skal ha ikke for dyr bading fra strand om vinteren kommer det ann på hvor hærig du er.

-Kanariholmene er billig og populært, men bare 18-19 i vannet. Og basseng må være oppvarmet.
-Litt opp i pris og varme er Kapp Verde med 21-22 i vannet, men det er ikke sikkert du kommer utti. Hele uken jeg var der var strandet helt sperret av grunnet bølger og strøm. Lite å gjøre utenom resortene.
-Dubai og Ras Al Khaimah ligger litt over det igjen og har 22-23 grader i vannet, men her bør vigselspapirene være i orden.
-Thailand gir antagelig best verdi for pengene med skikkelig badetemperaturer, utflukter og shopping.
-Bali er en litt dyrer og dårligere variant.

Om dere kan gå litt opp i pris og kan gjøre det litt mer kronglete så ville jeg tatt et par destinasjoner på Filippinene i løpet av en uke. Fly helst til Cebu og hopp rundt med Cebu Pacific.

Swedeline F28
22-08-2018, 18:19
Hej,
Jag funderar på att ta en kort tur (3-4 dagar) inom Europa i Oktober/November och funderar på vart jag ska åka. Jag har klurat på antingen LIS, PMI, AGP eller ATH. Jag tar gärna emot input på vart jag borde åka och tips på saker att göra. Naturligtvis tar jag gärna emot tips på andra resmål också.

Så kort och gott, vart skulle du åka och varför? :)

robertaas
23-08-2018, 09:55
Hej,
Jag funderar på att ta en kort tur (3-4 dagar) inom Europa i Oktober/November och funderar på vart jag ska åka. Jag har klurat på antingen LIS, PMI, AGP eller ATH. Jag tar gärna emot input på vart jag borde åka och tips på saker att göra. Naturligtvis tar jag gärna emot tips på andra resmål också.

Så kort och gott, vart skulle du åka och varför? :)
LIS: Severdig sentrum hvor de har brukt glasserte keramikkfliser på veggene for å slippe lovpåbud om å male husene regelmessig, restauranter med fado, funikular og byheis, Europas støste og beste designer outlet Freeport sør for byen, dagstur til Sintra med flere eventyrslott, pass deg for lommetyver

PMI: Severdig gammelby med et par bygninger inspirert av Gaudi, mange kunstutstillinger, besøk katedralen hvor Gaudi har gjort om interiøret, ta toget til Puerto de Sóller.

AGP: Flere fine parker og plasser i sentrum, ta dagstur eller mere til Granada, dra til Porto Baus for å se dyre båter, biler og kanskje en kjendis, gå opp på slottet Alcazaba som dekker et stort område og har fin utsikt, mange museer, men jeg syntes ikke noen helt leverte.

ATH: Se Akropolis, ta dagsutflukt til Meteora, syntes selve Athen var en skuffelse.

Du vil få bedre anbefalinger om andre destinasjoner du sier noe om hva du har lyst til å se og gjøre.
Shopping?
En spesiell type museer?
Spennende arkeologiske utgravninger?
Severdig gammelby fra en spesiell tidsepoke?
Kose deg i solveggen med noe godt i glasset?
Bade/strandliv?
Fin natur/beliggenhet.
Om du sier noe om hva du har likt ved andre byer kan det også hjelpe å gi bedre anbefalinger.

Swedeline F28
23-08-2018, 12:35
Om du sier noe om hva du har likt ved andre byer kan det også hjelpe å gi bedre anbefalinger.

Så sant Robert, jag tänkte mest komma undan höstmörkret och rusket för en helg och jag ville göra något nytt och inte bara söka mig till parker. Jag brukar gilla natur men vill prova på något annat för en gångs skull. Mat är ju alltid gott och jag har bra erfarenheter av mat i Portugal.

Intressant input om ATH, gjorde nog så att staden försvann från short-list.

robertaas
23-08-2018, 12:52
Da kan jeg også anbefale tur til:

Porto: hvor man i tillegg til gamleby og portoprodusenter bør få meg seg båttur opp Douro og resorter ut mot havet

Lagos: Med fine klippeformasjoner med avstengt strender og tur ut til Sagres

Funchal: med mye frodig natur og fine vandringsmuligheter i ulendt terreng

Azorene: som er enda villere med gamle vulkaner. Mulighet til å bade i varme kilder. Kan bli vanskelig å få til kortere turer dit.

Selv har jeg Porto Santo på todo-listen, venter på gode priser på den destinasjonen.

oy-viv
23-08-2018, 13:26
Intressant input om ATH, gjorde nog så att staden försvann från short-list.

Et andet problem med ATH er de mange strejker på grund af den
politiske og økonomiske situation i Grækenland! Det er ofte sømænd, buschauffører og togpersonale, som strejker, og det påvirker turisternes
aktiviteter. Jeg var i ATH i maj 2017, hvor alle tre faggrupper strejkede
på samme tid, og de gjorde det med kort varsel!
Jeg er enig med RobertAas i, at selve Athen ikke er specielt spændende,
men der er udmærkede udflugtsmål i omegnen.
Meteora ligger længere væk, nær byen Kalambaka. Det er et flot
landskab med de såkaldte " svævende klostre". Absolut en oplevelse,
især hvis man ikke er allergisk over for græsk-ortodokse klostre!

Det kan du have i tankerne til en anden gang!

Swedeline F28
26-08-2018, 12:03
Tack för all input. Ska klura lite mer och se vart det bär av! :)

hifiman
13-10-2018, 09:26
Hei alle sammen :)

Er i planleggings modus for neste års sommerferie.
Jeg trenger derfor noe råd hvor jeg bør dra og bo på gitte betingelser:
Jeg ønsker å bo på et og samme sted,
Resort? Men ikke charter.
-Stille og rolig
- Rom med balkong
-God mat og drikke
-Sol/varme
-Europa
- 7 dager
- budsjettet er på rundt 10-13 000
Samt ca 40 000 Eb poeng
-Reiser alene

Her er det bare å komme med forslag:)

robertaas
13-10-2018, 16:53
Ønsker du å gjøre noe annet enn å sitte på balkongen og spise?

hifiman
13-10-2018, 19:29
Ønsker du å gjøre noe annet enn å sitte på balkongen og spise?
Nei egentlig ikke, men dog kan være fint at det er mulighet for å ta seg en gåtur til
litt shopping

dc-8-63
14-10-2018, 03:04

-Stille og rolig
- Rom med balkong
-God mat og drikke
-Sol/varme
-Europa
- 7 dager
Samt ca 40 000 Eb poeng
-Reiser alene

Leiebil eller Robertaas(tm) metode ?

robertaas
14-10-2018, 08:43
Nei egentlig ikke, men dog kan være fint at det er mulighet for å ta seg en gåtur til litt shopping
God mat og godt vær finner man i hele Middelhavsområdet om sommeren. Om det er de eneste kravene så kan du reise hvor som helst i middelhavsområdet om det bare er rett pris med balkong.

hifiman
14-10-2018, 09:49
Jeg sitter og ser på Le Meridien lav Split, virker interessant
men dog litt dyrt ca 2 600 per natt

737-405
14-10-2018, 19:25

-Stille og rolig
- Rom med balkong
-God mat og drikke
-Sol/varme
-Europa
- 7 dager
Samt ca 40 000 Eb poeng
-Reiser alene

Har du vurdert Puerto de Mogan på Gran Canaria?
Det vil jeg si er innenfor på samtlige av kriteriene som du lister opp her :)

robertaas
14-10-2018, 19:54
Jeg sitter og ser på Le Meridien lav Split, virker interessant
men dog litt dyrt ca 2 600 per natt
Det var dyrt... og usentralt. Jeg bodde my mer sentralt i Split, men uten balkong da det var inne en historisk bygning. I området har jeg sett et sted jeg kunne tenkt meg å bo og det er Amfora Hvar Grand Beach Resort. Det ligger en kort og idyllisk vandretur fra selve Hvar by. Det går mye båter ut til Hvar og det er litt roligere tempo der. Hverken Hvar eller Split er noe særlig til shoppingdestinasjoner. Har ikke bodd på Amfora selv, men likte beliggenheten.

Flyr du til Spilt er det kortere fra flyplassen til Trogir enn til Split. Jeg har bodd en god gåtur utenfor på TN Jadran. Det er billig og enkelt, men det er balkong og alt man trenger. Gode bademuligheter er det også. Og du kan få halv eller helpensjon.

Primosten, Omis og Makarska er også tilgjengelig ikke for langt fra Split flyplass.

For regionene vil jeg anbefale å reise i september. Lavere tempo, lavere priser, mindre turister og fortsatt godt vær og varmt badevann.

jameson82
14-10-2018, 20:45
Hva med Sintra Portugal? Fantastisk sted og ikke så ille dyrt

hifiman
14-10-2018, 20:48
Takk for tipset Robertaas.

Det går shuttlebuss til Split og det kan hende prisen synker litt
frem mot slutten av juni ?

Jeg skal definitivt sjekke ut de nevnte stedene også.

Vanskelig å bestemme seg

eggs
15-10-2018, 11:07
Det var dyrt... og usentralt. Jeg bodde my mer sentralt i Split, men uten balkong da det var inne en historisk bygning. I området har jeg sett et sted jeg kunne tenkt meg å bo og det er Amfora Hvar Grand Beach Resort. Det ligger en kort og idyllisk vandretur fra selve Hvar by. Det går mye båter ut til Hvar og det er litt roligere tempo der. Hverken Hvar eller Split er noe særlig til shoppingdestinasjoner. Har ikke bodd på Amfora selv, men likte beliggenheten.

Flyr du til Spilt er det kortere fra flyplassen til Trogir enn til Split. Jeg har bodd en god gåtur utenfor på TN Jadran. Det er billig og enkelt, men det er balkong og alt man trenger. Gode bademuligheter er det også. Og du kan få halv eller helpensjon.

Primosten, Omis og Makarska er også tilgjengelig ikke for langt fra Split flyplass.

For regionene vil jeg anbefale å reise i september. Lavere tempo, lavere priser, mindre turister og fortsatt godt vær og varmt badevann.

Jeg har heller ikke bodd på Amfora, men har mange venner som har. De har vært veldig fornøyd med beliggenheten, men resten forsvarer absolutt ikke prisnivået. Hvis ikke frokostbuffet er et krav ville jeg heller spart 1000kr natten og leid en leilighet i stedet.

Hvar er et flott sted, uansett om du vil feste eller ta det rolig. God mat og drikke og supert badevann. Enkelt å komme til også. Vært noen dager i Hvar de tre siste somrene. Ellers vil jeg anbefale øya Vis. Litt roligere og en del lavere priser enn Hvar. Ville valgt hvilken som helst øy over Trogir. Minst spennende og minst sjarmerende stedet jeg har vært i landet. Som Torrevieja, bare med en fin gamleby.

-eggs

robertaas
15-10-2018, 11:12
Hva med Sintra Portugal? Fantastisk sted og ikke så ille dyrt
Ehhhh... det er noen fantastiske slott der, men det er også altfor fullt med dagsturister som kommer dit for å se slottene og de smale og kronglete veiene er stappfulle. Hotellene har helst ikke balkong eller basseng, og det ligger inni landet. Om "stille og rolig" er målet så bor man ikke i Sintra om sommeren.

Hadde du sagt Cascais så hadde det hatt litt mere for seg, men i Portugal ville jeg sagt Lagos som man kommer seg til om man flyr til Faro. Jeg har ogå tatt tog ned fra Lisboa.

robertaas
15-10-2018, 11:22
Det går shuttlebuss til Split og det kan hende prisen synker litt frem mot slutten av juni ?
Fra busstasjonen i Trogir og i Split går det buss videre til mange destinasjoner. Båter til mange fine øyer går fra like ved busstasjonen i Split. De er også mulig å bestille transfer rett dit hvor man skal uten at det ødelegger feriebudsjettet helt.

Det er høysesong i juli og august. Det betyr at du gambler både med fly og hotell om du venter med å bestille.

robertaas
15-10-2018, 11:35
Ville valgt hvilken som helst øy over Trogir. Minst spennende og minst sjarmerende stedet jeg har vært i landet. Som Torrevieja, bare med en fin gamleby.
Jeg ville ikke bodd inne i selve Trogir, men det er mange fine plasser på øya rett utenfor eller langs kysten vestover hvor jeg bodde.

Ved Dubrovnik... hvor gamlebyen må unngås grunnet for mye turister i høysesongen... bodde jeg ute på øya Kolocep. Det var en fantastisk ro og stemning der og bare å ta båten dit var en opplevelse.