Flyprat >
Reiseforum > Forslag til reiser for å få Eurobonus-status innen utgangen av april?
View Full Version : Forslag til reiser for å få Eurobonus-status innen utgangen av april?
AirCanada
05-01-2016, 11:52
Hei, jeg tenkte jeg skulle begynne å reise litt igjen, og sikter meg inn på et sølvkort sånn i første omgang. Vel det var hvertfall tanken, før jeg så at opptjeningsperioden min går fra mai 15 til april 16. Jeg hadde bestilt en tur til Amsterdam for ca 2K i SAS plus og ville endt opp med 4 enkeltreiser og 4500 poeng. Noe jeg synes hørtes ut som en god start.
Men så oppdaget jeg at jeg ikke ville rekke alt før ny periode starter, og da går jo de turene rett i vasken mht å bygge seg opp mot ny status. Jeg har jo fått med meg at SAS kjører endel tilbud nå, men etter jeg kansellerte ser det ut til å være umulig å oppdrive et liknende (flere) tilbud i samme prisleie fra mai og utover. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er alltid returen spenndyr om man skal ha flere legs i samme pakke. Er dette fordi SAS er klar over "problemet", fordi flere tenker som meg, eller at det er ekstremt få billetter i denne prisklassen som blir revet bort av tørste EBG kunder etter poeng og legs?
Er det i dag bortimot umulig å oppnå status uten å betale skjorta av seg eller fly via jobb? Bør jeg bare skrinlegge disse planene først som sist og heller betale meg inn på lounge og andre fordeler? Eller finnes det fremdeles gode veier til å oppnå feks gullkort for en flyentusiast? Hva med andre programmer...noe anbefale fremfor SAS og eurobonus kanskje?
Jeg har jo SAS eurobonus kort med mastercard i dag, og får poeng for kjøp etc. Men disse poengene teller ikke opp mot å få bedre status. Da er det kun grunnpoeng og legs som gjelder om jeg har skjønt dette riktig.
Tusen takk for innspill som måtte komme! :-)
AirCanada
05-01-2016, 15:23
Da fikk jeg ordnet en ny bestilling for 2k i SAS Plus, som gir 4500 poeng og 4 turer. 6 turer til blir da utfordringen å finne ut av før sølvkort er i boks. Litt kjedelig at jeg mister 1 tur pga opptjeningsperioden, men nu er man hvertfall på vei :-)
Jeg flyr ganske mye og har sett på diverse bonusprogram de siste årene. For min del har jeg funnet ut at jeg ikke har mulighet til å oppnå gullstatus uten å bruke mye mer penger enn jeg kommer til å få i fordeler tilbake fra selskapene. En viss del av grunnen er selvfølgelig at jeg ikke konsekvent flyr med én allianse, men også det bunner ned i penger.
Sølvkort hos SAS er lett oppnålig med 10 legs, men lounge og fast-track i jul- og sommerferie lokker ikke meg noe særlig da jeg uansett flyr lite eller ikke noe i den perioden. Et glass med jus og et rundstykke kan jeg uansett spise før jeg drar hjemmefra.
Mest fikk jeg ut av å være lojal til United noen år hvor jeg etter noen turer til USA fikk en tur OSL-FLL for ca 350kr i avgifter (med SAS' oppgraderte kabin).
Forumet her er fullt av folk som vet alt om bonusprogram, men når man bruker egne penger syns jeg det er viktig å veie antall kroner brukt mot hva man får tilbake.
AirCanada
05-01-2016, 16:17
Er enig i at det ikke er store forskjellen med et Sølvkort mtp lounge og FT kun i sommermånedene og i des/jan. Og det er jo heller ikke så dyrt å kjøpe seg inn nå. 150 kr på OSL Lounge om man viser en earlybird app (30 første hver time). Men jeg skal nå fly litt fremover og kose meg med det, så får jeg bare se hva jeg ender opp med til slutt. Gullkort blir nok en utfordring, men innen et år er det jo mulig.
Og så er jo drømmen en tur i business en vakker dag :-)
Det er helt oppnåelig så lenge man er konsekvent med valg av flyselskap, men man nå nok enten være fleksibel eller være forberedt på at det noen ganger koster med enn med konkurrenter. Heldigvis dukker det opp gode friends&family-tilbud stadig vekk.
Business kan absolutt anbefales, spesielt den nye sas-kabinen. Om du ikke finner billige biz-billetter kan du booke en billig LH-tur og oppgradere med poeng en vei.
VirreVapp
05-01-2016, 19:40
Ta en tur i business til Hong Kong!
AirCanada
05-01-2016, 19:51
Vet ikke helt hvem som endret topic'en min, men planen nå er hvertfall å starte påbyggingen fra mai av, siden ny periode starter da og jeg allerede har fått bestilt en tur i SAS Plus.
Jeg sitter også og lurer på om jeg skal slå til på noen billige turer i Go og Go light, bare for å få 10 enkeltreiser raskest mulig. Men samtidig er det fristende med de ekstra poeng Plus gir mtp bonusreise senere. SAS business og deres nye seter frister stort ja! Hva må man forresten ut med av poeng for en tur i den klassen?
Ellers er jo det tipset med LH noe jeg noterer meg med en gang :-)
JanFredrikB
05-01-2016, 20:00
100.000 poeng til USA i Business. Der kan du jo også bruke MC-poengene og evnt. AmEx om du skaffer deg det.
Du kan se hva EB-billetter koster her: https://www.sas.no/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/ (ved tilgjengelighet)
Ellers koster en oppgradering fra Go til Business (ved tilgjengelighet) kr 40.000. Og fra Plus til Business 25.000. Dette er uavhengig av hvor lang/kort flighen er og hvor billig/dyr den opprinnelige billetten er.
Hadde jeg vært deg hadde jeg avbestilt (gratis) den Plus-billetten du har booket før april, og heller lagt pengene i reiser i mai og utover for å få sølv, og etterhvert gull.
Ellers bør du lese deg opp på Optiontown (oppgraderinger mot penger, som gir deg poeng for bookingklassen du blir oppgradert til).
Jeg har fått EBG på hovedsakelig privatreiser, og god bruk av Optiontown. Blir også EBD nå før opptjeningsperioden min er over i juni.
AirCanada
05-01-2016, 20:15
Hei Jan, og takk for flotte tips! Jeg har allerede avbestilt turen i februar (ikke april...jeg ordla meg litt feil), og heller bestilt tur i mai da ny periode starter. Skal ta en titt på Optiontown også. Det vel den man må bruke kanskje, når det under bookingprosessen hos SAS kommer opp at man kan oppgradere for 200-300 kr til Plus?
AirCanada
05-01-2016, 20:33
Forresten når det gjelder lounge tilgang på Plus, så ser jeg at man får dette ved tilgjengelighet, noe som er forståelig. Men hender det ofte at man blir avvist? Tenker da fortrinnsvis på OSL, men også på ARN og CPH.
Sist jeg reiste i desember var jeg en tur til CPH på GO billett, og prøvde å kjøpe meg tilgang i loungen der. Men damen bak disken så rimelig streng ut, og avfeide meg kontant med at de hadde "tekniske problemer". Men nå blir det jo forhåpentligvis snart en ny sjanse til å se hvordan det er der :-)
Ellers skal jeg jo også innom AMS, og leser ikke så mye positivt om Servisair N°26 loungen der. Uansett, stoler og vann har de vel :-)
JanFredrikB
06-01-2016, 03:39
Bare hyggelig!
Du får alltid loungetilgang på de flyplassene SAS har lounge eller en avtale om lounge, du finner en liste her: http://www.sas.no/alt-om-reisen/pa-flyplassen/lounger/loungeoversikt/
Det de mener med tilgjengelighet er nok bare at det finnes lounge på den flyplassen og den terminalen du skal fly fra. Har aldri hørt om noen som har blitt avvist med Plus-billett. Spesielt ikke på ARN, CPH eller OSL. Eneste er utenom åpningstidene, men de er som regel fra grytidlig til etter siste flyet har begynt boarding.
Der du derimot blir avvist er Gull-loungene som kun EBG og høyere har tilgang til. De finner du på de tre flyplassene og også en del andre flyplasser har en for EBG+ og en for Plus/Business.
Merkelig opplevelse på CPH, men det ville du aldri opplevd med Plus-billett.
Når det gjelder Optiontown er ikke det noe som er integrert i kjøpsprosessen. Det du var borti ved booking er bare SAS' forsøk på oppsalg. De har kampanje med mindre prisforskjell mellom Go og Plus nå.
Med Optiontown får du oppgradert kjøpte Go-billetter til Plus. Det gjør at du får maks poengopptjening (som Plus Flex) og muligheten til å endre flyavgang (samme strekning) i appen 22t før avgang, uten mellomlegg.
Med vanlig Plus-billett fra SAS.no har du kun den muligheten dersom det finnes ledige billetter til samme pris (bookingklasse).
Ble kanskje mye på en gang, si ifra om du lurer på noe mer eller vil ha tips til bruk av Optiontown :)
Vet ikke helt hvem som endret topic'en min, men planen nå er hvertfall å starte påbyggingen fra mai av, siden ny periode starter da og jeg allerede har fått bestilt en tur i SAS Plus.
Det var moderatorene, for opprinnelig tittel var tilnærmet intetsigende. Beklager om vi misforstod posten og laget feil tittel. Det beste er å sette en tittel selv som beskriver tråden og kan hjelpe andre brukere til å forstå hva den handler om, så slipper vi å endre :D
Mvh,
Gustav
for moderatorene
AirCanada
08-01-2016, 23:18
gustavf: Forstår. Skal legge litt mer i topicen neste gang :-)
JanFredrik: Tusen takk så mye for super veiledning! Det setter jeg veldig stor pris på! Og dine tips kommer til stor hjelp Jan!
Jeg har vært litt opptatt i det siste, så ikke fått sjekket ut optiontown. Men hyggelig å høre man kan spørre mer, uten å virke for "masete" :-)
Flott forum dette!