PDA

View Full Version : Widebody og narrowbody - litt småprat


FHPrater
19-12-2015, 18:18
Sett gjerne inn 787 i Norge!

LN-MOW
19-12-2015, 18:23
Sett gjerne inn 787 i Norge!

Norwegian flyr 787 på OSL daglig og ukentlig til Bergen om sommeren.

FHPrater
20-12-2015, 00:42
Norwegian flyr 787 på OSL daglig og ukentlig til Bergen om sommeren.

:wow:

Håper det blir OSL-TRD-OSL om ikke så lenge

LN-MOW
20-12-2015, 00:53
787 er et langdistansely. Gir ingen mening å bruke en slik på innenriks.

FHPrater
20-12-2015, 05:54
787 er et langdistansely. Gir ingen mening å bruke en slik på innenriks.

Det burde i alle fall være noen seter med bedre benplass på disse 737-ene. Sikkert moro å fly OSL-DXB med NAS

Forøvrig flyr Emirates Dubai-Kuwait med A380 hvis jeg husker riktig

Vede
20-12-2015, 07:37
Det burde i alle fall være noen seter med bedre benplass på disse 737-ene. Sikkert moro å fly OSL-DXB med NAS



Forøvrig flyr Emirates Dubai-Kuwait med A380 hvis jeg husker riktig


Helt riktig å sammenligne Emirates Dubai - Kuwait og Norwegians OSL-TRD....not.

WF789
20-12-2015, 07:52
Lukter misforståelse av Mows innlegg her kanskje?
De flyr ikke OSL-BGO med 787 på sommeren, men har avganger fra BGO én gang i uka på sommeren (til New York), og avganger fra Oslo hver dag hele året. (fordelt utover diverse i USA samt Bangkok)

raider66
20-12-2015, 16:08
Enig i at det ikke er noen hensikt i å operere langdistansefly på korte innenriksruter. I trafikksterke perioder kan det dog være et poeng. Finnair har i mange år operert widebodyfly/langdistansefly på innenriks rundt f.eks juletider, spesielt til Nord-Finland. I dag opererte de A330-300 HEL-RVN-HEL. De har også operert A350-900 et par tre dager tidligere i desember, men det er muligens relatert mer til introduksjonen av ny flytype.

SAS opererte i sin tid både DC-8 og A300 (ikke utpreget langdistanse kanskje) på Nord-Norge ifm jul og nyttår. For ikke å snakke om Braathens som opererte B767 FBU-TRD/SVG på 80-tallet. Om det siste var vellykket eller ikke kan sikkert diskuteres.

Espen

toftos
20-12-2015, 20:24
Men visst man sier at en trenger større fly mellom TRD-OSL, hva ville da rette typen fly være ? Siden man snakker om at 787 er langdistansefly. Det er vel forsåvidt alle widebody ?

WF789
20-12-2015, 21:03
Vi har jo 321 og 739, men om etterspørselen skulle bli så stor at det ble behov for større fly er det vel ikke usannsynlig at den i første omgang ville blitt møtt med høyere priser fremfor økt tilbud.

Someone
20-12-2015, 21:12
Korte ruter er jo også i stor grad frekvensdrevet. Det er viktigere og tilby 4 avganger på 3 timer enn en avgang med 747.

LN-MOW
20-12-2015, 21:16
Utfordringen er at det er veldig få ruter hvor du vil kunne få en fornuftig utnyttelse av en widebody. Du fyller hva som helst på fredag ettermiddag og søndag kveld, men resten av uka vil det normalt være magert. Dessuten er man sårbar for forsinkelser hvis man legger inn enkelte korte ruter i et langruteprogram. Da er det bedre å løse dette med ekstra frekvenser i peakene og mindre fly.

Å sette inn longhaulfly på korte ruter medfører også ekstra slitasje og vedlikeholdskostnader da disse flyene ikke er bygd for slik bruk.

Det finnes 'spesialversjoner' men selv japanerne har gått ned i størrelse der de tidligere brukte 747 med spesialforsterket understell og skrog.

Norge Rundt På 14 Dager
20-12-2015, 22:14
Men visst man sier at en trenger større fly mellom TRD-OSL, hva ville da rette typen fly være ? Siden man snakker om at 787 er langdistansefly. Det er vel forsåvidt alle widebody ?

A321 og B757

Ellers fløy vel BA B767 mellom LHR og Glasgow, men virker som om de nå kun flyr A319 på strekket.

TriStar
20-12-2015, 22:37
Fortsatt mye 330 og 777 på innenlandsruter i Asia og på korte ruter i Midt-Østen. Fløy Doha - Dubai med 77W for et par uker siden, 45 minutter...

Upsaker
20-12-2015, 22:58
Det går jumboer på BKK-HKT. Også 45 min.

FlyCarl
21-12-2015, 00:31
Thai flyr vel wb på alt som ikke opereres av Smile på innenriks.

Har fløyet både A300, 330 og 747 til Krabi fra Bangkok som tar ca. timen :) Men skjer nok ikke innenriks i Norge. Heller to 737 enn en 787. La oss si at en 787 blir stående på TRD, da begynner klokka å tikke hvis den skal langveis senere på dagen.

RJon
21-12-2015, 01:43
A321 og B757

Ellers fløy vel BA B767 mellom LHR og Glasgow, men virker som om de nå kun flyr A319 på strekket.
De bruker 767 noen dager i vinterprogrammet på LHR-GLA. LHR-EDI har vertfall to daglige 767-rotasjoner året rundt.

Norge Rundt På 14 Dager
21-12-2015, 10:08
De bruker 767 noen dager i vinterprogrammet på LHR-GLA. LHR-EDI har vertfall to daglige 767-rotasjoner året rundt.

Takk, fyll på tekst.

Discus
21-12-2015, 15:20
De bruker 767 noen dager i vinterprogrammet på LHR-GLA. LHR-EDI har vertfall to daglige 767-rotasjoner året rundt.
Utfordringene med LHR er nok at de ikke kan gå opp på frekvensen siden det er trangt med slots, da er større fly eneste mulighet.

toftos
22-12-2015, 20:02
Ser at Turkish bruker en del 330 på rutene sine i europa, har vel også vært flere ganger på OSL. Er dette uheldig på noen måte ? Regner med at de gjør dette for at en 321 er for liten

Frequent Traveller
23-12-2015, 10:51
Ser at Turkish bruker en del 330 på rutene sine i europa, har vel også vært flere ganger på OSL. Er dette uheldig på noen måte ? Regner med at de gjør dette for at en 321 er for litenTenk pä en a330 som et passasjerfly samt et fraktfly to i ett, akkurat som jeg har representert H21QR et annet sted : A330 har et kraftigt tilbud av LD3'er, paletter osv og regn inntjeningsevnen pä den typiske europa-strekningen AAA-BBB for hver LD3 med flyfrakt som jevnbar med inntjeningsevnen for 8 til 15 passasjerer som betaler Y-Class full fare pä samme strekning AAA-BBB. Hvis 16 LD3 stär ledige til flyfrakt, tjener disse som 16 x10 = 160 extrapassasjerer, derfor gjör A330 sin nytte selv om den ser stor ut .....

Norge Rundt På 14 Dager
27-12-2015, 11:50
Det burde i alle fall være noen seter med bedre benplass på disse 737-ene. Sikkert moro å fly OSL-DXB med NAS

Forøvrig flyr Emirates Dubai-Kuwait med A380 hvis jeg husker riktig

Bestill på A-B-C siden mellom 1 og 15 rad. Bedre benplass enn på resten av flyet. Jeg bruker altid og bestille langt frem på A. Har aldri noen problemer med benplassen og jeg er både stor og lang.

geirs
27-12-2015, 12:42
Bestill på A-B-C siden mellom 1 og 15 rad. Bedre benplass enn på resten av flyet. Jeg bruker altid og bestille langt frem på A. Har aldri noen problemer med benplassen og jeg er både stor og lang.

Stemmer det. Sitter også alltid på disse seteradene.
Merket forskjellen på seteavstanden på en tur fra Tenerife da vi hadde seter på begge sider av midtgangen.

Are G
30-12-2015, 21:47
Ser at Turkish bruker en del 330 på rutene sine i europa, har vel også vært flere ganger på OSL. Er dette uheldig på noen måte ? Regner med at de gjør dette for at en 321 er for liten

Jeg har vært på denne ved en anledning, det var så og si ingen seter igjen på flyet, selv om de hadde både morgen og kveldsfly i tillegg samme dag, så tydelig at de klarer å fylle flyet.

LN-MOW
30-12-2015, 23:09
Enkelte dager i året kan du fylle hva det skal være. Imidlertid er det ofte på det nærmeste tomt motsatt vei ...

VC-10
31-12-2015, 01:36
Ser at Turkish bruker en del 330 på rutene sine i europa, har vel også vært flere ganger på OSL. Er dette uheldig på noen måte ? Regner med at de gjør dette for at en 321 er for liten


Det hadde vært interressant å vite hvorfor dette skulle kunne være uheldig!!?

Frequent Traveller
31-12-2015, 05:35
Det ville kanskje virke litt uheldig for DY eller SK, fordi fulle A330 flighter (pax + cargo) for THY betyr at de norske operatörene har oversett og gär forbi en city-pair nisje som de uforstyrret overlater ä melke til den utenlandske konkurrenten ?

toftos
31-12-2015, 05:55
Det hadde vært interressant å vite hvorfor dette skulle kunne være uheldig!!?

Det er det eg spør om, mange her som snakker om at widebody fly ikke er laget for korte turer. Derfor spør eg om det er uheldig å bruke feks 330 på korte turer som IST-OSL

sail4fun
31-12-2015, 09:19
Det er det eg spør om, mange her som snakker om at widebody fly ikke er laget for korte turer. Derfor spør eg om det er uheldig å bruke feks 330 på korte turer som IST-OSL

uheldig ? , eller dårlig økonomi ?
Om selskap X får det til å gå i pluss så er det ikke feil.

CFM
31-12-2015, 09:54
Turkish har ganske ofte brukt større fly på kortere ruter enn IST-OSL. Måten Turkish går inn på ruter på gir ikke mye spillerom for konkurrenter... Så det har ikke noe med det å gjøre at man har oversett en lønnsom city-pairing, men at man ikke velger å sløse penger på en bortimot håpløs kamp.

Discus
03-01-2016, 16:39
<mod>
La oss holde oss til saken her - litt småprat rundt wide- vs narrowbody-fly
</mod>

Frequent Traveller
06-01-2016, 13:10
I boken "Riv pyramidene" av Jan Carlzon (1985) forklarer den svenske luftfartsguruen hvorfor han bestemte ä parkere SAS' splitternye A300 utenfor SAS' hovedkvarter pä Bromma : for at SAS' middle management skulle ta inn og fullt forstä at tidene er forandret og at produksjonen skulle heretter styres av Marketing-avdelingen, ikke lenger av Teknisk avdeling. Mens sistnevnte ville gi prioritet til lavere produksjons-kostnader pr sete-km, skulle prioriteten til först-nevnte heller gä til ökete inntekter pr samme enhet. Janne Carlzon innförte hyppig P2P-service dvs at man flyr direkt dit kunden önsker ä fly, til det tidspunkt kunden önsker sin avgang. Idéen var at kun när servicen svarer fullt kundens önsker, er denne villig ä betale fullt opp den (inneforstätt höyere) pris det koster ä levere nevnte bedre tilpasset service.

Nutidens WB-strategi bygger pä helt andre marketing-prinsipper : man innförer kost-effektive store fly og senker prisene til dette trekker trafikken nok til at flyenes fyllings-grad forsvarer flyenes störrelse. M.a.o. driver man med scale economics i beste BCG-stil (Boston Consulting Group).

Samtidig har regelverket for flydrift forandret seg vesentlig, fri konkurranse er innfört, tilgang til fly er limitert, likeledes tilgang til landing-slots ... Et start-up som gär frem med WB service OSL-BGO kl 17 BGO-OSL kl 19 OSL-BGO kl 07:30 BGO-OSL kl 09:30 samt OSL-XXX kl 11 XXX-OSL kl 14 hvor XXX er en passende hoved-destinasjon i Europa mindre enn to timer fra OSL (pluss ditto for TRD og YYY) stär gode sjanser for ä klare brasene ? Bingo !

Dette for ä bekrefte at träd-starterens idé holder ... det er ikke mulighetene som mangler, det vi mangler er folk med Macher-innstinkt og koldt blod, pluss evnen ä overtale sine bank-forbindelser ä hoppe pä prosjekter som legges frem ...

Futura
06-01-2016, 13:54
Er det ikke slik at vedlikehold på fly er avhengig av max antal timer eller max antal landinger eller max f.eks 18 eller 24måneder. Og vedlikehold skal utføres når den første av disse kriteriene er oppnåd? Hvis vi ser bort fra tid, da selskapene ønsker å utnytte sine fly maksimalt og dermed at landinger eller timer oppnås tidligst mulig. Dermed vil et langdistansefly, som nærmer seg maks timer da det flyr 2stk 9 timers turer per dag, ofte ha god margin på landinger og dermed kan benyttes 1 dag per uke til 6 stk 3 timers sektorer. har man en stor flåte med et par ekstra fly i reserve når det ikke er større vedlikehold på en eller flere maskiner, så kan man fint bruke dem på korte ruter uten å bekymre seg for den ekstra belastningen dette medfører.
For øyeblikket har hverken SAS eller DY en stor nok flåte til dette, annet en som rene ad-hoc operasjoner.
Om man flyr en stk full A330 med 360pax den ene vegen og 180 på returen eller 2 stk A320 med 180pax den ene vegen og 90 på returen så blir vel det egentlig ett fett.

petter380
10-01-2016, 11:15
Enkelte dager i året kan du fylle hva det skal være. Imidlertid er det ofte på det nærmeste tomt motsatt vei ...


Jepp, eksempelvis JNB-EZE-JNB; (svært) få folk til EZE og som regel helt fullt på returen. Var < 80 den gangen jeg fløy, fullt tilbake. Grunnen var at EZE-JNB-PEK/HKG vist nok var den kjappeste veien for kineserne i sør amerika :)

Ruten er forøvrig nå lagt ned, hehe