View Full Version : Turbulens er gøy!
Say no more .. ^_^
http://www.dbtv.no/4653920085001?dbtvl=6#Midt_i_flydramaet_faar_barna _latterkrampe
Mine foreldre opplevde det samme på innflyvning til Kjevik med en DC-9 for mange år siden. De ble kastet rundt og folk skrek og hylte. Men det satt et par UM'er et par rader foran foreldreme mine som lo så de gråt. Det løste visst opp stemningen ganske suverent.
Tornerose
10-12-2015, 18:32
Uff tror jeg hadde besvimt...
Concorde
10-12-2015, 19:08
Jeg var på Island i helgen og det var temmelig interessant å fly inn og ut derfra i orkan.
Satt i cockpit inn til Keflavik i sterk vind en gang. Det var .. interessant. Men gutta smilte og lo og var helt coole. Tror islendingene er verdensmestre i crossvindlandinger...
raider66
10-12-2015, 21:53
Herlig :-)
For oss som flyr mye rundt i Nord-Norge året rundt hører jo dette med til hverdagen. Artig med barn som ler og har det artig i luften.
Espen
AirbusTrond
10-12-2015, 21:58
Hehe - synes ikke turbulens er noe gøy. Men opplevde litt av det samme i fjor sommer, ved landing i Berlin med Air Serbia. Mye risting, men mange barn som lo - gjorde det nesten bare morsomt!
En av de første gangene jeg fløy opplevde jeg turbulens. Holdt på å pisse på meg da. Men etter hvert ble jeg vant til det og reagerer ikke noe særlig på turbulens lenger. Jeg syns dog det verste var å sitte ombord i en båt på åpent hav i full storm når det eneste man har i synsfeltet sitt er skyene og bølgen foran deg.
Jeg har også fått inntrykk av enkelte personer som i utgangspunktet er nervøse for å sitte i fly blir veldig mye roligere og takler dette med turbulens bedre når de får vite at turbulens har aldri forårsaket flystyrt
En av de første gangene jeg fløy opplevde jeg turbulens. Holdt på å pisse på meg da. Men etter hvert ble jeg vant til det og reagerer ikke noe særlig på turbulens lenger. Jeg syns dog det verste var å sitte ombord i en båt på åpent hav i full storm når det eneste man har i synsfeltet sitt er skyene og bølgen foran deg.
Jeg har også fått inntrykk av enkelte personer som i utgangspunktet er nervøse for å sitte i fly blir veldig mye roligere og takler dette med turbulens bedre når de får vite at turbulens har aldri forårsaket flystyrt
Nå ja, det siste stemmer ikke helt. Turbulens har forårsaket flystyrt flere ganger.
Det mest kjente og nærmeste var når NLM Cityhopper mistet en F28-4000 rett etter avgang fra AMS som fløy rett inn i et tordenvær øst for AMS.
Flyet ble kort etter observert i det det falt ut av himmelen minus en vinge.
Konklusjonen var kraftig turbulens som overgikk hva flyet var konstruert for å tåle.
Man får da noget for pengene, når man rejser til eller fra Andøya! ;)
Enten en rystetur med Widerøe, eller - som jeg oplevede det - en
'rulletur' med færgen til Gryllefjord :D!
viv
Nå ja, det siste stemmer ikke helt. Turbulens har forårsaket flystyrt flere ganger.
Det mest kjente og nærmeste var når NLM Cityhopper mistet en F28-4000 rett etter avgang fra AMS som fløy rett inn i et tordenvær øst for AMS.
Konklusjonen var kraftig turbulens som overgikk hva flyet var konstruert for å tåle.
Den flighten var Rotterdam til Eindhoven og skulle videre til Hamburg. Flyet ble utsatt for mellom 6,8 G og -3,2 G før den høyre vingen brakk av. 17 personer omkom i ulykken.
DJB@ takk for korreksjon, da tok jeg feil der. Fikk ikke sitert da jeg sitter på flyplassen og trykker på mobilen
Ehhhh..... Takk skal du ha! :wow:
waytogo74
11-12-2015, 15:13
Blir det veldig feil å si at Værøy-ulykken (http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/1991-01?ref=1713) i 1990 var turbulens-relatert?
I alle fall luft i så ekstrem bevegelse at kontrollflatene til en Twin Otter i god teknisk stand brytes tvert av.
Jeg elsker turbulens, i så stor grad at jeg ufrivillig, helt automatisk begynner å smile når det begynner å riste godt. Crosswind-innflyvninger og -landinger må være favoritten - hatt mange artige innflyvninger til Værnes som jo kan være ganske heftig hvis vinden kommer fra riktig retning. (men berg- og dalbaner og denslags, det liker jeg ikke. Skal jeg kastes rundt og opp og ned skal det være på vinger, ikke på skinner).
Tornerose
12-12-2015, 09:03
Jeg må lære meg til å ikke gå inn på slike tråder på flyplassen... På flyskrekkurs lærte jeg at det aldri er kun vær som forårsaker ulykker, men da er det vranglære?
Cloudius
12-12-2015, 10:45
Helt vranglære vil jeg ikke si at det er. Det vil alltid være andre elementer involvert også, som f.eks mangelfulle vurderinger og planlegging, dårlig trening, press fra selskapet om å gjennomføre flyging etc.
Vi har forøvrig værradar, så det burde være unødvendig å havne inn i vær som er så dårlig at man ikke kommer helskinnet ut.
Jeg må lære meg til å ikke gå inn på slike tråder på flyplassen... På flyskrekkurs lærte jeg at det aldri er kun vær som forårsaker ulykker, men da er det vranglære?
Ingen ulykke har bare en årsak, men er som regel en rekke av hendelser som fører til det. I NLM-ulykken ble pilotene varslet om de spesielle værforhold på bakken i Rotterdam før avgang og på flyets værradar mot Einhoven, men de to foran valgte å ta sjansen med det resultat at 15 andre mistet livet.
Det er en rekke andre ulykker der været har bidratt sterkt til utfallet, men i de fleste tilfeller er det svake leddet mennesket. Heldigvis lærer industrien noe fra slike ulykker. Eksempler på det er Air France 447 (avdekket bl.a. manglende kompetanse hos AF piloter) og American Eagle 4184 (avdekket bl.a. uheldig design av vingeforkant/anti-icing boot på ATR72/42). Men også to ulykker til SAS i den nyere tid hadde en sterk værfaktor:
Gottröra MD-80 OY-KHO - klar is på vingene som ble sugd inn i motorene, heldigvis overlevde alle ulykken
Linate MD-87 SE-DMA - tett tåke på flyplass uten bakkeradar som virket, en Cessna CJ2 som ikke stopper der han skulle og totalt døde 118 i denne ulykken.
Også jeg hadde flyskrekk. Min kur var å bli litt mer enn normalt interessert i fly.
Tornerose
12-12-2015, 11:25
Ingen ulykke har bare en årsak, men er som regel en rekke av hendelser som fører til det. I NLM-ulykken ble pilotene varslet om de spesielle værforhold på bakken i Rotterdam før avgang og på flyets værradar mot Einhoven, men de to foran valgte å ta sjansen med det resultat at 15 andre mistet livet.
Det er en rekke andre ulykker der været har bidratt sterkt til utfallet, men i de fleste tilfeller er det svake leddet mennesket. Heldigvis lærer industrien noe fra slike ulykker. Eksempler på det er Air France 447 (avdekket bl.a. manglende kompetanse hos AF piloter) og American Eagle 4184 (avdekket bl.a. uheldig design av vingeforkant/anti-icing boot på ATR72/42). Men også to ulykker til SAS i den nyere tid hadde en sterk værfaktor:
Gottröra MD-80 OY-KHO - klar is på vingene som ble sugd inn i motorene, heldigvis overlevde alle ulykken
Linate MD-87 SE-DMA - tett tåke på flyplass uten bakkeradar som virket, en Cessna CJ2 som ikke stopper der han skulle og totalt døde 118 i denne ulykken.
Også jeg hadde flyskrekk. Min kur var å bli litt mer enn normalt interessert i fly.
Jeg har brukt to forskjellige taktikker - ene er å gå på kurs og den andre å suge til meg all informasjon jeg kan om fly. Jeg har begynt å lære meg hvilke fly jeg liker å fly og hvor jeg liker å sitte. Viktigs av alt så holder jeg meg til ett flyselskap enn så lenge. Jeg har kun flydd siden april da (før det hadde jeg 6 år på bakken), og har nå 18 flyvninger siden april. Men dette ble litt off-topic. Jeg er sjeleglad for dette forumet - her kan alle dumme spørsmål stilles for å roe en urolig sjel! ;)
Fredriksen
19-12-2015, 19:57
Hatt en lignende hendelse for noen år siden med en WF-flight. Guttungen satt på fanget og lo og hadde det kjempegøy. De voksne derimot.. :-)
Den flighten var Rotterdam til Eindhoven og skulle videre til Hamburg. Flyet ble utsatt for mellom 6,8 G og -3,2 G før den høyre vingen brakk av. 17 personer omkom i ulykken.
Ja, selvfølgelig var den det. Det var jeg som ikke husket rett i farten.
Takk for korreksjonen.
kokkentor
27-04-2021, 22:38
Og noen synes ikke turbulens er gøy... Skal til Alta på torsdag. Trodde det var vår og pent vær på denne tiden. Men nå melder de vind og snø. Kommer dette til å gi en ubehagelig landing. Mange som skrivet at Alta er den verste flyplassen å lande på...??
Midtiblinken
28-04-2021, 05:00
Ned kommer du.....
Concorde98
28-04-2021, 05:44
Det kommer til å gå helt fint! Bare slapp av og vit at for de på flight deck er det en helt vanlig dag. De tenker ikke engang på litt turbulens. Ikke tenk for mye, nyt turen og det blir bra. God tur! :)
Det kommer til å gå helt fint! Bare slapp av og vit at for de på flight deck er det en helt vanlig dag. De tenker ikke engang på litt turbulens. Ikke tenk for mye, nyt turen og det blir bra. God tur! :)
Ekstremt lett å skrive, ingen hjelp om man virkelig har angst og redsler...
Concorde98
28-04-2021, 10:57
Ekstremt lett å skrive, ingen hjelp om man virkelig har angst og redsler...
Nei det er klart. For de med alvorlig redsel og angst finnes det hjelp å få. Men for de "lettere" rammede kan kunnskap om flyet og luftfart bidra til en bedre tur. Jeg vet ikke om graden av angst i dette tilfellet, prøver bare å hjelpe litt.
Og noen synes ikke turbulens er gøy... Skal til Alta på torsdag. Trodde det var vår og pent vær på denne tiden. Men nå melder de vind og snø. Kommer dette til å gi en ubehagelig landing. Mange som skrivet at Alta er den verste flyplassen å lande på...??
"Verst" er vel kanskje litt upresist, men tror det kan ha mer med at man ved landing på rullebane 29 må ta en god sving før man kommer inn på finalen. Dette er ikke farlig eller uvanlig, men sånn innflyvingsprosedyren der er. Pilotene her kan sikkert komme med mer utfyllende informasjon :):fly
Skal til Alta på torsdag. Trodde det var vår og pent vær på denne tiden. Men nå melder de vind og snø. Kommer dette til å gi en ubehagelig landing. Mange som skrivet at Alta er den verste flyplassen å lande på...??
Da lurer jeg på hvem som skriver dette?
Alta har en relativt lang rullebane, 2254 meter for å være nøyaktig. Den har en litt spesiell innflyging når man skal lande fra vest mot øst, på rullebane 29. Rullebanenumrene angis etter retningen, 29 betyr at den har retning tilnærmet 290 grader, dvs. at den går litt i nordvestlig retning. Pga. høyt terreng øst for flyplassen må innflygingen skje inn fjorden fra vest etterfulgt av en såkalt sirkling for landing. Det medfører at du får en lang høyresving rett før landing hvis vinden blåser slik at denne landingsretningen brukes. Flygerne er spesialtrent på denne innflyvningen og øver i simulator på nettopp dette. I tillegg er det satt opp såkalte sirklingslys som gir flygerne riktig kurs inn mot rullebanen mens de er i svingen. I tillegg er det lys som viser om de ligger i riktig høyde.
I morgen er værvarslet lett sne og vind fra nordvest med dreining mot nord utover dagen. Vanskelig å si nå hvilken rullebaneretning som vil brukes, men vinden er i alle fall varslet fra en retni ng som ikke burde gi alt for mye turbulens. Legger ved et kartutsnitt som viser sirklingslysene:
kokkentor
28-04-2021, 13:33
Takk for utfyllende svar KnutW og dere andre.
Er det alltid den innflygningen når fly kommer fra sør og skal lande mot vest? Ser ut som den går rett over noen fjell den innflygningen???
Det må vel være utfordringer viss det er dårlig sikt, som snø og lave skyer?
Håper det er ikke blir så galt som værmeldingene tilsier og at vi kan lande den «vanlige» veien?
Turbulens kombinert med å være inne i skyene/dårlig sikt er det verste, når jeg ikke kan se hvor vi er...
Klippet fra Ifinnmark idag.
Melding om flybråk i Alta
iFinnmark fikk tips om at SAS-flyet fra Oslo som skulle lande ved Alta lufthavn klokken 17.55 onsdag, fløy lavt over hustakene i Kaiskuru og kom helt på skeiva da flyet skulle lande.
– Det er ikke alltid flyene kommer helt rett inn. Men når kapteinen tar ned flyet, så er det neppe så dramatisk, sier driftssjef ved Alta lufthavn, Jens-Martin Nerdal.
Han hadde ikke fått noen meldinger om noe uvanlig ved landingen onsdag ettermiddag.
– Men det hender at fly ikke treffer helt på sirkelen uten at er utenfor normalen. Hvis man ikke treffer helt, så tar man flyet opp og tar en ny runde, sier Nerdal.
Han bekrefter at han fra tid til annen får meldinger etter at personer har reagert, men at han ikke har fått noen onsdag kveld før iFinnmark tok kontakt.
kokkentor
29-04-2021, 13:53
Nå ble jeg veldi beroliget.... ikke kjekt når jeg skal lande i dag etter planen 1755... Håper det ikke blir så ille
Cloudmaster
29-04-2021, 14:59
Jeg forstår du blir urolig. Samtidig er det lurt å trene på og ta denne type presseoppslag med mange klyper salt. At et fly "kom helt på skeiva" skyldes vanligvis en helt normal innflygning i sidevind - da er det ikke noe annet alternativ enn å ha nesen opp mot vinden helt til rett før landing. For en som ser på - og som ikke har kunnskap om det - kan det se rart ut, for de som sitter foran er dette håndtverket de er trent på og utøver hver eneste dag. Driftssjefen sier det helt fint: "Når kapteinen tar ned flyet, så er det neppe så dramatisk". God tur!