PDA

View Full Version : airBaltic legger ned rutene mellom Ålesund/Stavanger og Riga

Trdfly
09-12-2015, 09:10
Hentet fra Ålesund Lufthavn Vigra sin facebook-side ...
Flyselskapet airBaltic har besluttet å legge ned direkteruta Ålesund - Riga.
Når Ålesund - Riga ble åpnet 20. april 2008, var det en av de første utlandrutene fra Ålesund lufthavn, Vigra. Siden har det kommet til flere nye utlandsruter. Etter 7 års drift er det imidlertid slutt.
De første driftsårene var etterspørselen etter billetter stor på denne flyruta. De senere årene har imidlertid konkurransen fra andre flyselskaper og andre reisemål blitt sterkere, noe som har medført at passasjertallet på Ålesund – Riga har blitt redusert.
Ruta tok vinterpause fra månedsskiftet oktober/november i år. Opprinnelig var planen at ruta skulle gjenoppstå i april 2016 som en sommerrute, men det blir det nå ikke noe av.
De siste årene har Ålesund - Riga vært operert 2 ganger pr uke med en Dash 8 Q400 med avganger på fredager og søndager.

sarpingen87
09-12-2015, 09:48
Har vel skjønt at det gikk den veien med ruta, kanskje kan Wizz Air komme på banen.

BT har jo til tider priset ruta til Vigra veldig høyt, og man må huske sunnmøringene er prissensitive :-)

sarpingen87
09-12-2015, 09:54
Airbaltic legger samtidig ned Stavanger–Riga. Fra nå av skal Airbaltic kun fly Oslo–Riga fra Norge. De siste årene har Ålesund–Riga vært operert to ganger per uke med en Dash 8 Q400 med avganger på fredager og søndager.

I tillegg til Ålesund forsvinner også Stavanger og dermed er det kun Gardermoen igjen i Norge etter at det vel var 5 destinasjoner på det meste her til lands fra Latvia sin hovedstad. Blitt noen år siden sist jeg var i Riga, men skal tilbake neste høst er tanken. Riga er en flott by med mye historie i vegger og tak.

http://www.smp.no/nyheter/2015/12/09/Legger-ned-%C3%85lesund-%E2%80%93-Riga-11902584.ece

OttoL
09-12-2015, 10:05
I tillegg til Ålesund forsvinner også Stavanger og dermed er det kun Gardermoen igjen i Norge etter at det vel var 5 destinasjoner på det meste her til lands fra Latvia sin hovedstad. Blitt noen år siden sist jeg var i Riga, men skal tilbake neste høst er tanken. Riga er en flott by med mye historie i vegger og tak.

http://www.smp.no/nyheter/2015/12/09/Legger-ned-%C3%85lesund-%E2%80%93-Riga-11902584.ece

Husker jeg fløy RIX-BGO i 2010 med en fullstappet 757. Det var tider.

Dog er vel Riga fortsatt en by som det er enkelt å komme seg til. Om sommeren er det 5 ukentlige avganger dit fra Bergen, 3 fra Wizz og 2 fra DY. Wizz flyr vel også til Riga fra Stavanger 2 ganger ukentlig. Mer er det vel kanskje ikke marked for. I tillegg har jo DY 3x ukentlig fra TRD.

Trdfly
09-12-2015, 10:08
Husker jeg fløy RIX-BGO i 2010 med en fullstappet 757. Det var tider.

Dog er vel Riga fortsatt en by som det er enkelt å komme seg til. Om sommeren er det 5 ukentlige avganger dit fra Bergen, 3 fra Wizz og 2 fra DY. Wizz flyr vel også til Riga fra Stavanger 2 ganger ukentlig. Mer er det vel kanskje ikke marked for. I tillegg har jo DY 3x ukentlig fra TRD.

Vil tro at VNO-ruten til Wizz Air kommer til å få et oppsving på Ålesund...

AirbusTrond
09-12-2015, 10:37
må huske sunnmøringene er prissensitive :-)

"prissensitive" - det heter "prisbevisst" ! :old (Old møring)

Nå har vel folk på Sunnmøre vært i Riga, og det er ikke så spennende mer. Ellers rammes man vel også av at trafikken til den før så veldig blomstrende skipsindustrien ikke er fullt så omfattende. Vil jeg tro. Spørsmålet er om noe av det samme kan ramme f.eks. Gdansk-ruta? Får ikke håpe det skjer med det første.

barca
09-12-2015, 16:38
Synd at AirBaltic nesten har forsvunnet fra Norge nå. Det begynner å bli flere og flere folk fra Øst Europa og i Norge. Husker da jeg fløy med dem i 2008 da de åpnet SVG-RIX. Det var stas. Skal si årene som har gått så har AirBaltic mistet grep i Norge. Man kan vel si at markedet til RIX er mettet med tanke på mange jeg kjenner har allerede vært i Riga. Det er en typisk by man bare besøker en gang, ikke slik som London, Paris, Barcelona og Roma hvor man ofte kommer tilbake igjen.