View Full Version : Oppfordring fra OSL Gardermoen ang. droner
NSFF har fått denne henvendelsen fra Oslo Lufthavn, Gardermoen, angående droner, men det gjelder nok andre steder også. Vi oppfordrer dere alle til å følge med:
"Som kjent har andre flyplasser hatt utfordringer med droner og blant annet Arlanda har måtte stenge lufthavnen for å gjenvinne kontroll.
Vi ønsker selvfølgelig ikke slike episoder på Oslo Lufthavn. Om dere kan bistå og hjelpe oss med å forhindre slike uønskede hendelser så setter vi stor pris på det.
Vi har nå satt opp en del skilter på gjerdene rundt lufthavnen hvor vi informerer om at bruk av droner er forbudt. Det er strenge regler for bruk av droner i nærområdet til lufthavnen.
Om mulig hadde vi ønsket at dere informerte medlemmene deres om dette problemet og samtidig oppfordret dem til å kontakte lufthavnen/Driftssentralen hvis de oppdager droner i nærheten av lufthavnen. Oslo Lufthavn har nulltoleranse ved ulovlig bruk av droner og vil politianmelde alle forhold.
Sikkerhet og punktlighet er veldig viktige parametere for vår drift og vi arbeider med dette hver dag for å bli bedre. Bruk av droner i lufthavnens nærområde vil true disse viktige målene for oss, og deres hjelp for forhindre dette vil bli verdsatt."
I fjor sommer fant airport patol en drone inne på Trondheim Lufthavn Værnes ganske nærme rullebanen, av en eller annen grunn hadde nok droneføreren mistet kontakt med dronen og ikke fått tak i den...da det ikke akkurat er bare å spasere inn og hente den. - Avinor sendte forøvrig ut etterlysning om noen hadde mista dronen sin, og vedkommende måtte gjerne henvende seg om han/hun ønsket den tilbake :D
Flightradar24, the world’s leading flight tracking service, and Skysense (www.skysense.io),
provider of innovative safety solutions for drones, join forces to make drones visible using same technology (ADS-B) as adopted by civilian aircraft.
Link (http://skysense.io/flightradar24-and-skysense-join-forces-to-make-drones-visible/)
Kan aldri se for meg at noen kommer til å betale $999 for å installere dette på en drone til 10-12000 kr.
I tillegg trenger man antenne, samt kunnskap for å installere denne. Driftstiden på dronen vil da også bli dårligere.
Avinor har kommet med egen droneside med informasjon for hver flyplass:
https://avinor.no/konsern/pa-flyplassen/droner/kart-og-restriksjoner
DJI, verdens største droneprodusent, lanserte i forrige måned et nytt verdensomspennende system for å kontrollere hvor du kan fly DJI-dronen din og hvor du ikke kan fly den.
DJIs områder er likevel betydelig mindre i utstrekning rundt flyplassene enn de gjeldende norske reglene fra Luftfartstilsynet.
I tillegg har man lagt inn støtte for å kunne live pushe ut midlertidige restriksjonsområder i USA, såkalte TFRs.
I Norge foregår kunngjøring av midlertidige restriksjonsområder via NOTAM-systemet, og er ikke støttet i DJI GEO.
https://nrkbeta.no/2017/08/02/slik-vil-kinesiske-dji-regulere-bruken-av-verdens-droner/
ATC-flyradar
09-08-2017, 21:46
Jeg synes det er sjelden å se Droner i bruk noen sted. Jeg ser at i Oslo at eiendomsmeglere leier inn profesjonelle drone eiere for å lage film på salgsobjekter - og har aldri sett noen i nærheten av OSL noen gang har sett en Drone.
Men vi spottere er jo ofte på OSL sine sanddyner og kjører også fra og til - så vis vi oppdager at noen bruker en drone i dette forbudte område ville jeg ha varselet OSL straks.
Så folkens - bruk øyene :)
Jan
Og da er Atlanda stengt pga en drone - IGJEN! Dette er tredje gang på kort tid ..... Flere diversions og generelt kaos.
Luftfartstilsynet ønskjer alle droneengasjerte hjarteleg velkomne til årets konferanse Sikker Integrering av Droner (SID).
Kan du ikkje delta på konferansen, har du også muligheita til å sjå på via en strømmetjeneste. Dato: 20. september. Tid: 10.30- 18.30
http://www.luftfartstilsynet.no/aktuelt/Dronekonferanse_20._september_Framtida_er_ubemanna
https://icdn5.digitaltrends.com/image/dji-inspire-2-mainfull1-800x533-c.jpg
Konferansen Sikker integrering av droner (SID) avholdes 1. juni 2018 i Luftfartstilsynets lokaler i Bodø. Årets tema er «hurtigere, høyere, lengre».
Flere interessante foredragsholdere kommer til Bodø for å fortelle om sin erfaring med BLOS (Beyond Visual Line of Sight) og BRLOS (Beyond Radio Line of Sight). EU og regjeringen legger opp til at vi skal ta i bruk droner til samfunnsnyttige formål: Inspeksjon, kartlegging, overvåking og miljøforvaltning – for å nevne noen felt. Samtidig skal vi ta i bruk droner i forbindelse med søk og redning (SAR). Dronenes samfunnsoppgave blir stadig viktigere, men luftrom er en begrenset ressurs. Hvem skal ha forkjørsrett i luften, og hvorfor?
http://www.luftfartstilsynet.no/aktuelt/Meld_deg_på_SID_2018
http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Droner/
robertaas
13-06-2018, 22:59
https://www.aftenposten.no/norge/i/vmPEAw/Droner-hindret-fly-a-lande-pa-Gardermoen-for-andre-gang-i-dag
"Droner hindret fly å lande på Gardermoen for andre gang i dag"
20 minutters stopp av landing og konsekvensene av det blir fort et par hundre tusen i ekstra utgifter. Man kan jo håpe de finner den skyldige og får overrakt regning når han slipper ut av fengsel.
OSL har vel noe sensorovervåkning for droner, likt Gardermoen flystasjon?
Eksempel:
https://www.dedrone.com/
Basic oversikt over noen av mulighetene for deteksjon av droner, varighet 2:25 min.
https://www.youtube.com/watch?v=4WjkiOm4bAI
In this video, we explain our market-leading technology for detecting and countering malicious drones.
Dedrone integrates its own sensors and sensors from leading manufacturers into a highly efficient detection network: RF sensors, PTZ cameras, radar systems.
If a drone is detected and located, defensive measures, such as jamming, can be activated if the organization has authorization.
The Dedrone system provides important data on drone activity in monitored airspace as the basis for an effective airspace security concept.