View Full Version : Hvilken flytype brukte Air France på 1980-tallet
Hei.
Er det noen her inne som vet/husker hvilken flytype flyselskapet Air France brukte på sine flyginger på 1980-tallet??
Da tenker jeg på ruten mellom Oslo-Paris. Den tiden Fornebu var flyplass.
Årene jeg vil vite er 1984-1985.
Vil tro det var Boeing 727-200, men helt sikkert noen her inne som kan stadfeste det sikkert.
DCHalvorsen
24-11-2015, 17:06
Rutebok for Norge sommeren 1984 oppgir 73S, som vel er 737 200, i ruten mellom Paris og Oslo. Mellom Paris og København er derimot 727 oppført som flytype.
Det stemmer nok med 737-200. De switchet fra 727 og OSL-CPH-CDG til 737 og trekant via GOT omtrent på den tiden.
raider66
24-11-2015, 18:54
Det stemmer nok med 737-200. De switchet fra 727 og OSL-CPH-CDG til 737 og trekant via GOT omtrent på den tiden.
Korrekt. 727-200 steppet dog inn en gang i blant, men hovedregelen var 737-200 ja.
Espen
Når var siste året de fløy Caravelle med fallskjermbrems?
Korrekt. 727-200 steppet dog inn en gang i blant, men hovedregelen var 737-200 ja.
Begynte å fly til Oslo rundt disse tider, og har bare 727 på `netthinnen og foto; kan det bety at 727 kom tilbake som primært materiell igjen på et senere tidspunkt, eller bare tilfeldigheter ?
raider66
24-11-2015, 21:20
Jeg tror det kan tilskrives tilfeldigheter, men jeg er ikke sikker. Fra 80-86 var det iallefall 737 som regjerte. Innbiller meg at 727 oftest dukket opp i helg/på søndager, uten at jeg tror det var noe mønster her.
Espen
727 var fast inntil ihvertfall vinteren 82/83. Jeg reiste med den sommeren 82 og den var fortsatt i bruk da jeg begynyte i SAS. Nov82. Hvor lenge deretter er litt mer uklart ...
Iflg. SAS rutetabell gikk AF hele sommeren 1980 med Caravelle FBU-CPH-CDG og gikk om høsten over til en miks av CRV og 727 (AF796/797).
SAS gikk FBU-CPH-CDG med en blanding av D9S og A300 (SK568/569)
Da jeg begynte i SAS gikk bussen FBU-CDG-FBU på ettermiddag/kveld. I beste fall halvfull, ikke sjelden med under 20 pax ..
For vel legge til litt eldre historie :D
02.07.80 FBU CPH CDG AF 797 Caravelle III F-BHRH
28.07.80 CDG CPH FBU AF 796 Caravele III F-BHRE
For en gromlyd bak i kjerra... Sånn skal fly låte :lol:
Men litt interessent fra CDG BAH SIN med UTA DC 10-30 F-BTDB
Tilbake SIN-CMB-BAH-CDG MED UTA DC 10-30 N 54639
UTA husker jeg som et selskap med imponerende service ...
Innemellom de to UTA en del hopp og sprett med MAS (MH)
Da jeg begynte i SAS gikk bussen FBU-CDG-FBU på ettermiddag/kveld. I beste fall halvfull, ikke sjelden med under 20 pax ..
Jeg tok denne en t/r og både ned- og oppover gikk flighten med DC9 mellom OSL og CPH, og A300 mellom CPH og CDG!
Mye merkelig bruk av A300'en .. et av de dummeste kjøpene SAS har gjort.
raider66
25-11-2015, 20:17
Mye merkelig bruk av A300'en .. et av de dummeste kjøpene SAS har gjort.
Iallefall med det odde motorvalget.....
Espen
Iallefall med det odde motorvalget.....
Espen
Det var ikke bare motorvalget , men alle de andre særskilte "customer provided items" som SAS spesifiserte som nær sagt gjorde det umulig å omsette maskinene i det ordinære annenhåndsmarkedet.
Det var den gang SAS hadde større engineering avdeling enn det flyprodusentene hadde selv.
raider66
26-11-2015, 16:57
Helt enig. Tror både Airbus og SAS tok lærdom av dette.
Espen
Fellowship
26-11-2015, 23:13
Jeg tror siste sesong AF Caravelle var å se på FBU var sommeren 1981, da hadde den vært hovedmaskin helt siden starten i 1970.
Det var i helgene de av og til kom med større fly, midt på 70-tallet av og til med 707, men etter hvert mest med 727.
Så fulgte to sesonger med 727 som fast maskin, før de i 1983 (sommersesongen) gikk over til den nyleverte flåten av 737-200 som fast maskin til Oslo. Utover 80-tallet kom selvsagt 727 av og til, og det handlet også at det kom en A300 eller A310 mest på lørdager.
Og A320 dukket opp i 1990 for første gang. 737-500 kom vel i 1993 eller var det 92?