PDA

View Full Version : Hvilken flytype brukte Air France på 1980-tallet


Tarzan
24-11-2015, 15:37
Hei.

Er det noen her inne som vet/husker hvilken flytype flyselskapet Air France brukte på sine flyginger på 1980-tallet??

Da tenker jeg på ruten mellom Oslo-Paris. Den tiden Fornebu var flyplass.
Årene jeg vil vite er 1984-1985.

Eirik
24-11-2015, 16:44
Vil tro det var Boeing 727-200, men helt sikkert noen her inne som kan stadfeste det sikkert.

DCHalvorsen
24-11-2015, 17:06
Rutebok for Norge sommeren 1984 oppgir 73S, som vel er 737 200, i ruten mellom Paris og Oslo. Mellom Paris og København er derimot 727 oppført som flytype.

LN-MOW
24-11-2015, 17:21
Det stemmer nok med 737-200. De switchet fra 727 og OSL-CPH-CDG til 737 og trekant via GOT omtrent på den tiden.

raider66
24-11-2015, 18:54
Det stemmer nok med 737-200. De switchet fra 727 og OSL-CPH-CDG til 737 og trekant via GOT omtrent på den tiden.

Korrekt. 727-200 steppet dog inn en gang i blant, men hovedregelen var 737-200 ja.

Espen

Fbu76
24-11-2015, 20:26
Når var siste året de fløy Caravelle med fallskjermbrems?

Eirik
24-11-2015, 20:50
Korrekt. 727-200 steppet dog inn en gang i blant, men hovedregelen var 737-200 ja.


Begynte å fly til Oslo rundt disse tider, og har bare 727 på `netthinnen og foto; kan det bety at 727 kom tilbake som primært materiell igjen på et senere tidspunkt, eller bare tilfeldigheter ?

raider66
24-11-2015, 21:20
Jeg tror det kan tilskrives tilfeldigheter, men jeg er ikke sikker. Fra 80-86 var det iallefall 737 som regjerte. Innbiller meg at 727 oftest dukket opp i helg/på søndager, uten at jeg tror det var noe mønster her.

Espen

LN-MOW
24-11-2015, 21:42
727 var fast inntil ihvertfall vinteren 82/83. Jeg reiste med den sommeren 82 og den var fortsatt i bruk da jeg begynyte i SAS. Nov82. Hvor lenge deretter er litt mer uklart ...

CV440
25-11-2015, 16:29
Iflg. SAS rutetabell gikk AF hele sommeren 1980 med Caravelle FBU-CPH-CDG og gikk om høsten over til en miks av CRV og 727 (AF796/797).
SAS gikk FBU-CPH-CDG med en blanding av D9S og A300 (SK568/569)

LN-MOW
25-11-2015, 17:27
Da jeg begynte i SAS gikk bussen FBU-CDG-FBU på ettermiddag/kveld. I beste fall halvfull, ikke sjelden med under 20 pax ..

SQ 777
25-11-2015, 19:21
For vel legge til litt eldre historie :D

02.07.80 FBU CPH CDG AF 797 Caravelle III F-BHRH
28.07.80 CDG CPH FBU AF 796 Caravele III F-BHRE

For en gromlyd bak i kjerra... Sånn skal fly låte :lol:

Men litt interessent fra CDG BAH SIN med UTA DC 10-30 F-BTDB

Tilbake SIN-CMB-BAH-CDG MED UTA DC 10-30 N 54639

UTA husker jeg som et selskap med imponerende service ...

Innemellom de to UTA en del hopp og sprett med MAS (MH)

VC-10
25-11-2015, 19:47
Da jeg begynte i SAS gikk bussen FBU-CDG-FBU på ettermiddag/kveld. I beste fall halvfull, ikke sjelden med under 20 pax ..

Jeg tok denne en t/r og både ned- og oppover gikk flighten med DC9 mellom OSL og CPH, og A300 mellom CPH og CDG!

LN-MOW
25-11-2015, 20:02
Mye merkelig bruk av A300'en .. et av de dummeste kjøpene SAS har gjort.

raider66
25-11-2015, 20:17
Mye merkelig bruk av A300'en .. et av de dummeste kjøpene SAS har gjort.

Iallefall med det odde motorvalget.....

Espen

OJB
26-11-2015, 00:17
Iallefall med det odde motorvalget.....

Espen

Det var ikke bare motorvalget , men alle de andre særskilte "customer provided items" som SAS spesifiserte som nær sagt gjorde det umulig å omsette maskinene i det ordinære annenhåndsmarkedet.
Det var den gang SAS hadde større engineering avdeling enn det flyprodusentene hadde selv.

raider66
26-11-2015, 16:57
Helt enig. Tror både Airbus og SAS tok lærdom av dette.

Espen

Fellowship
26-11-2015, 23:13
Jeg tror siste sesong AF Caravelle var å se på FBU var sommeren 1981, da hadde den vært hovedmaskin helt siden starten i 1970.
Det var i helgene de av og til kom med større fly, midt på 70-tallet av og til med 707, men etter hvert mest med 727.

Så fulgte to sesonger med 727 som fast maskin, før de i 1983 (sommersesongen) gikk over til den nyleverte flåten av 737-200 som fast maskin til Oslo. Utover 80-tallet kom selvsagt 727 av og til, og det handlet også at det kom en A300 eller A310 mest på lørdager.

Og A320 dukket opp i 1990 for første gang. 737-500 kom vel i 1993 eller var det 92?