PDA

View Full Version : Arbil lufthavn stenger på grunn av russiske luftangrep

Boeing_fan
23-11-2015, 01:53
Ser ut til at flyplassen utenfor Arbil (hovedstaden i Irakisk Kurdistan), som er den nest største i Irak, stenger midlertidig fra natt til mandag 23. november minst frem til onsdag. Dermed kanselleres alle flyvninger derfra. Årsaken er russiske luftangrep mot IS-mål i Syria.

ERBIL, Kurdistan Region – Baghdad has asked that the airports in Erbil and Sulaimani halt all flights for 48 hours, in order to protect the safety of travelers while Russian jets are targeting the Islamic State (ISIS) in Syria.

“We have been informed by Baghdad to halt the flights because of Russian jets attacking Daesh (ISIS) in Syria. This is for the safety of travelers,” Talar Faiyq, head of Erbil International Airport, told Rudaw late Sunday.

She said all flights were halted for Monday and Tuesday and will not resume at least until Wednesday.

http://rudaw.net/english/kurdistan/221120154

Men ser for meg at dette også vil skape komplikasjoner for innenrikstrafikken i Syria. Regner med at i alle fall flyrutene fra Damaskus til Deir ez-Zor og Qamishli (muligens også Aleppo) vil måtte stanses midlertidig også. Dette er ikke akkurat noen fordel, da lufttransport er den eneste (relativt) trygge formen for transport for dem som er avhengige av å reise fra Qamishli og Deir ez-Zor til Damaskus. Man ser tydelig hvorfor på kartet av Syria under. Reise landeveien via IS-kontrollert territorium er nok ikke å foretrekke.

http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/syria_zpspvfilfox.png (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/syria_zpspvfilfox.png.html)

Someone
24-11-2015, 12:20
I dag ble en russisk SU-24 skutt ned av en tyrkisk F-16, som riktignok hadde "forvillet" seg over grensen til Tyrkia. Men det spørs uansett hvor attraktivt det er og fly over Syria i disse dager.

http://www.nettavisen.no/nyheter/militrfly-skutt-ned-ved-syrias-grense-til-tyrkia/3423163134.html
Tyrkiske myndigheter meldte at to russiske fly nærmet seg grensa før det ene, et Su-24-fly, ble skutt ned da det hadde krenket tyrkisk luftrom. De sier det ble advart ti ganger før det ble åpnet ild.

En tyrkisk militærtalsmann sier det var tyrkiske F16-fly som skjøt ned kampflyet. Han gjør det klart at flyet ble advart før det ble åpnet ild, men at advarslene ble ignorert.

Boeing_fan
24-11-2015, 13:08
I dag ble en russisk SU-24 skutt ned av en tyrkisk F-16, som riktignok hadde "forvillet" seg over grensen til Tyrkia. Men det spørs uansett hvor attraktivt det er og fly over Syria i disse dager.

Hele sannheten får vi vel aldri vite med sikkerhet. Jeg er slett ikke sikker på om flyet i det hele tatt var over tyrkisk luftrom på noe som helst tidspunkt. Dette er foreløpig bare påstand mot påstand. Tyrkerne er allerede grepet i løgn, etter de publiserte sine radarbilder som viste at det russiske flyet overfløy tyrkisk luftrom i 2-3 km. Dette skulle vel ta sånn ca 10-15 sek i marsjhøyde? Merkelig da i så fall, om tyrkerne rakk å gi flyet 10 advarsler, før de skjøt flyet ned :rolleyes: Flyet er uansett skutt ned over syrisk luftrom. Det er en ytterst alvorlig provokasjon. Spesielt merkelig er begrunnelsen til Tyrkia for å skyte ned flyet, når det kommer fra det samme landet som daglig krenker syrisk luftrom på det groveste. Her må nok russiske og ikke minst syriske myndigheter ta grep, for dette er ikke akseptabelt.

CFM
24-11-2015, 13:35
Tyrkerne er allerede grepet i løgn, etter de publiserte sine radarbilder som viste at det russiske flyet overfløy tyrkisk luftrom i 2-3 km. Dette skulle vel ta sånn ca 10-15 sek i marsjhøyde? Merkelig da i så fall, om tyrkerne rakk å gi flyet 10 advarsler, før de skjøt flyet ned :rolleyes:

Hvordan kommer du fram til det?! Det er vanlig å advare før vedkommende kommer inn i luftrommet, ikke etter at en evt. krenkelse har funnet sted....

Boeing_fan
24-11-2015, 13:43
Hvordan kommer du fram til det?! Det er vanlig å advare før vedkommende kommer inn i luftrommet, ikke etter at en evt. krenkelse har funnet sted....

But Turkish military officials said Turkish F-16s had shot down the plane after repeatedly warning its two crew they were violating Turkish airspace.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-34907983

Hvor mange advarsler rekker man å sende i løpet av 10 sek? Tyrkernes påstander er høyst tvilsomme.

CFM
24-11-2015, 13:48

Hvor mange advarsler rekker man å sende i løpet av 10 sek? Tyrkernes påstander er høyst tvilsomme.

Du tar det som står i mediene for god fisk og har ingen forståelse for hvordan kommunikasjon u en slik sammenheng foregår. De ble neppe advart etter at de hadde fløyet inn i luftrommet.

Someone
24-11-2015, 13:48
Tyrkernes påstander er høyst tvilsomme.

Mer eller mindre tvilsomme enn dine?

Uansett, flyet er skutt ned, hvilket er sånn som skjer i krig

Boeing_fan
24-11-2015, 13:51
Du tar det som står i mediene for god fisk og har ingen forståelse for hvordan kommunikasjon u en slik sammenheng foregår. De ble neppe advart etter at de hadde fløyet inn i luftrommet.

Nei, du har rett i akkurat det. Det er uansett ikke hovedpoenget her. En trenger ikke være noen ekspert for å mene at dette er en fullstendig uakseptabel provokasjon fra et land som daglig krenker syrisk luftrom på det groveste. Men greit nok, kan ta selvkritikk for at jeg uttalte meg litt for bastant om at tyrkerne lyver, selv om jeg står ved at jeg tror det er nettopp det de gjør.

Boeing_fan
24-11-2015, 13:55
Mer eller mindre tvilsomme enn dine?

Uansett, flyet er skutt ned, hvilket er sånn som skjer i krig

Konkret hva er det du mener jeg skriver som er tvilsomt? Det er ikke noen direkte krig mellom Tyrkia og Russland (en proxy-krig kanskje, men det er en annen diskusjon). Synes du det er akseptabelt at Tyrkia skyter ned et russisk fly mens det flyr over en annen suveren stat? Flyet ble nemlig ikke skutt ned over tyrkisk luftrom, det ble skutt ned av Tyrkia i syrisk luftrom.

Someone
24-11-2015, 14:08
Konkret hva er det du mener jeg skriver som er tvilsomt? Det er ikke noen direkte krig mellom Tyrkia og Russland (en proxy-krig kanskje, men det er en annen diskusjon). Synes du det er akseptabelt at Tyrkia skyter ned et russisk fly mens det flyr over en annen suveren stat? Flyet ble nemlig ikke skutt ned over tyrkisk luftrom, det ble skutt ned av Tyrkia i syrisk luftrom.

Jeg har ikke sagt noe om hvor eller hvorfor flyet er skutt ned. Kun at det har.

Men ja, det er en ganske naturlig del av en konflikt og man må faktisk regne med tap når man velger delta. Det handler ikke om det som skjedde er akseptabelt eller ikke, da det er en annen diskusjon som vel ikke er veldig relevant her inne.

Jeg mener det er tvilsomt og useriøs når du nærmest bombastisk kan konkludere her allerede nå. Nå er vel alle parter der nede tatt i løgn, men det er "part of the game"

TOS
24-11-2015, 14:08

...og kilden til at flyet ikke ble skutt ned over tyrkisk luftrom er hva? RT?

Boeing_fan
24-11-2015, 14:22
...og kilden til at flyet ikke ble skutt ned over tyrkisk luftrom er hva? RT?

Blant annet ja.

The Russian Su24 military jet was shot down by a Turkish F-16 over Syrian territory when returning to Khmeimim airbase. There was no violation of the Turkish border, the Russian Defense Ministry says.

https://www.rt.com/news/323264-turkish-f16-fighter-shot-Su24/

The crew ejected before the jet crashed in Latakia province, but Syrian rebels said at least one was dead.

Flyet gikk ned i Latakia G. Sist jeg sjekket så ligger Latakia i Syria. Forøvrig er diskusjoner om min kildebruk ikke relevant.

darkcho
24-11-2015, 15:08
Hvis den ene kilden sier noe, og den andre noe helt annet, da er vel kildebruken relevant?

Boeing_fan
24-11-2015, 15:27
Hvis den ene kilden sier noe, og den andre noe helt annet, da er vel kildebruken relevant?

BBC og RT bekrefter at flyet er skutt ned over syrisk luftrom. Det er poenget. Det er et par debattanter som titt og ofte terper på min kildebruk, det er dette jeg reagerer på.

jameson82
24-11-2015, 15:30
Flyet ble skutt ned over Syria etter å ha krenket tyrkisk luftrom...

sail4fun
24-11-2015, 15:35
Dette måtte jo bare skje, Putin og Nato burde gått opp Rules of engagement spesielt for denne lille delen av Tyrkia som stikker inn i Syria.

TOS
24-11-2015, 15:58
BBC og RT bekrefter at flyet er skutt ned over syrisk luftrom. Det er poenget. Det er et par debattanter som titt og ofte terper på min kildebruk, det er dette jeg reagerer på.

Det er vel strengt tatt ikke så vanskelig å forstå at man terper på dette. Normal kildekritikk skulle tilsi at man er skeptisk til en kilde som er så nært knyttet til maktapparatet i Kreml. Hvis man derimot kan støtte seg på flere kilder, gjerne uavhengig av russisk media, så begynner det å likne på noe. Så, ja, det er klart at kildebruk er relevant når man er bastant.

Boeing_fan
24-11-2015, 16:04
Det er vel strengt tatt ikke så vanskelig å forstå at man terper på dette. Normal kildekritikk skulle tilsi at man er skeptisk til en kilde som er så nært knyttet til maktapparatet i Kreml. Hvis man derimot kan støtte seg på flere kilder, gjerne uavhengig av russisk media, så begynner det å likne på noe. Så, ja, det er klart at kildebruk er relevant når man er bastant.

Det greier seg i massevis, vi har diskutert den saken før! Jeg anser RT som en seriøs kilde. Du må gjerne ha en annen mening om den saken, men jeg er ikke interessert i mer diskusjon om det og bruker akkurat de(n) kilden(e) som passer meg. Brukte også BBC for å bekrefte den sammen påstanden. Dette er bare et forsøk på avsporing. Dette er ikke en debatt om kildekritikk!

Faktum er at et russisk fly er skutt ned i syrisk luftrom. Bekreftet av seriøse russiske og vestlige kilder.

TOS
24-11-2015, 16:37
Jeg har ingen tro på at jeg kommer til å påvirke ditt syn på hva som er troverdige kilder. Spørsmålet er vel forøvrig om det russiske jagerflyet krenket tyrkisk luftrom.

Boeing_fan
24-11-2015, 16:45
Jeg har ingen tro på at jeg kommer til å påvirke ditt syn på hva som er troverdige kilder. Spørsmålet er vel forøvrig om det russiske jagerflyet krenket tyrkisk luftrom.

Nei, det kommer du ikke til å gjøre. Så mitt forslag er at vi slår oss til ro med å være enige om å være uenige om den saken og legger ballen død først som sist.

Er forøvrig enig i spørsmålet ditt, men jeg tviler litt på om vi får den sikre sannhet. Stoler ikke helt på påstander fra verken russiske, tyrkiske eller amerikanske myndigheter for den saks skyld. Så det blir påstand mot påstand. Men hovedpoenget står fast - det russiske flyet er skutt ned i syrisk luftrom.

sail4fun
24-11-2015, 16:57
Men så er spørsmålet , var det over Tyrkisk området, ble missilen fra F16 avfyrt når russern var over Tyskia osv osv

LN-MOW
24-11-2015, 17:52
Men uansett .. hele greia er tragisk og dum .. Frankrike, USA og Russland (og i prinsippet hele NATO) står nå mer eller mindre sammen om å gjøre livet så surt som mulig fpr ISIS .. hvorfor er Tyrkia, som også er NATO-medlem, så jævlig hårsåre på dette? vorfor ikke bare holde kjeft så lenge det ikke dreier seg om dype og grove krenkelser ..??

Men det er vel en grunn til at jeg ikke er internasjonal storpolitiker ...

Boeing_fan
24-11-2015, 20:28
Det er forsåvidt ikke første gang et fly blir skutt ned i dette området under denne krigen. Det syriske forsvaret skjøt faktisk ned et tyrkisk jagerfly som krenket syrisk luftrom i 2012. Tyrkia innrømmet krenkelsen men ble likevel rasende.

Earlier, Mr Erdogan spoke of Turkey's "rage" at Syria's decision to shoot down the F-4 Phantom last Friday and described Syria as a "clear and present threat".
"A short-term border violation can never be a pretext for an attack," he said.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-18598529

Nå har de altså skutt ned et russisk fly med samme begrunnelse. Snakk om å møte seg selv i døra!

LN-MOW
24-11-2015, 21:47
It's Thanksgiving. Time for a fried Turkey ......

Superhai
24-11-2015, 22:18
RT skriver bare hva som Kreml godkjenner, det bør de fleste vite nå. Som BBC skriver så hevder tyrkerne at flyet ble skutt ned etter å ikke identifisert eller svart på kommunikasjon og anmodninger om å ikke krenke tyrkisk luftrom i fem minutter. Det er ikke "short-term".

Glean EBG
25-11-2015, 08:13
Er vel ikke alle i tyrkia som er mot IS og ønsker disse Utenlanske styrkene velkommene, sikkert også høyt oppe.
Synes det er latterlig av NATO og gå ut og stille seg bak Tyrkia så tidlig som de gjorde.

DCHalvorsen
25-11-2015, 08:33
Årsaken til nedskytingen finnes nok i turkmenersporet. Det bor en tyrkisk minoritet i Syria opp mot den tyrkiske grensen. Disse har vært angrepet av russiske bombefly fordi de er mot Assad. Tyrkerne ser på turkmenerne som sine folk i Syria og har lenge protestert heftig mot at russerne bomber dem. Og i går sendte de en litt tydelig melding om at bombing av turkmenere ikke er greit.

Superhai
25-11-2015, 10:05
Synes det er latterlig av NATO og gå ut og stille seg bak Tyrkia så tidlig som de gjorde.

De er en del av alliansen og det ville være latterlig å ikke stille seg bak de.

Frequent Traveller
25-11-2015, 13:50
Hvordan kvalifiserer russerene nedskytningen av MH-17 over ukrainsk territorium, et sivilt fly - uten prior warning - hvis de betrakter nedskytning av eget militaerfly over tyrkisk territorium - etter prior warning - som et skudd i ryggen ? Egen kvalifisering ville vaere i noe av denne stil : "koldt massemord av uskyldige sivile ..." Snakk om ä möte seg selv i dören ...?

Boeing_fan
25-11-2015, 19:43
Hvordan kvalifiserer russerene nedskytningen av MH-17 over ukrainsk territorium, et sivilt fly - uten prior warning - hvis de betrakter nedskytning av eget militaerfly over tyrkisk territorium - etter prior warning - som et skudd i ryggen ? Egen kvalifisering ville vaere i noe av denne stil : "koldt massemord av uskyldige sivile ..." Snakk om ä möte seg selv i dören ...?

Det russiske forsvaret har ikke skutt ned noe fly over Ukraina. Det er mulig at pro-russiske opprørere har gjort det med russiske våpen, men det blir noe annet. Sammenligningen din er tøvete.

Boeing_fan
25-11-2015, 19:54
En av pilotene som fløy flyet som ble skutt ned overlevde og han ble reddet ut i en bakkeoperasjon gjennomført av den syriske hæren. Han påstår også at flyet aldri var innom tyrkisk luftrom og at de heller ikke fikk noen advarsel fra Tyrkia.

‘Turkish jets gave us no warning before shooting’ – rescued pilot of downed Russian Su-24

The navigator of the Russian Su-24 shot down by a Turkish fighter jet on Tuesday insists that his plane did not cross into Turkey’s airspace, and says he was given no visual or radio warning before being fired at.

https://www.rt.com/news/323431-saved-pilot-turkish-su24/

USA tror også flyet var over syrisk luftrom når det ble skutt ned.

'US believes Russian jet was in Syrian airspace when Turkey shot it down'

The United States believes that the Russian jet shot down by Turkey on Tuesday was hit inside Syrian airspace after a brief incursion into Turkish airspace, a US official told Reuters, speaking on condition of anonymity.

http://www.jpost.com/Middle-East/US-believes-Russian-jet-was-in-Syrian-airspace-when-Turkey-shot-it-down-435275

Frequent Traveller
26-11-2015, 08:34
Det russiske forsvaret har ikke skutt ned noe fly over Ukraina. Det er mulig at pro-russiske opprørere har gjort det med russiske våpen, men det blir noe annet. Sammenligningen din er tøvete.Uff, hvordan kan folk bli sä naive ? I öst-Ukraina innblander utallige russiske militaer-coacher seg i det russisk-talende militia og den sivile befolkning. ukrainerene har selv ikke hverken teknisk instruksjon eller väpen til ä prestere ä skyte ned fly oppe i FL350, sä det er klart at russiske coacher og opprör-ledere utförte nedskytningen. Du vasker naivt russerenes hender som en annen Pontius Pilatus ?

krølle
26-11-2015, 13:15
Dette er vel et flyforum, ikke et politisk.

Kanskje like godt å stenge tråden:rolleyes:

1944vintage
26-11-2015, 13:28
Er enig med krølle, men vil tilføye:

Om en uttaler seg i tråd med alminnelig oppfatning av "sannheter", så synes det å være OK.
Har noen divergerende meninger, så blir det stemplet som politikk.

Når det gjelder å være naiv, så avhenger det helt av ståsted.

Boeing_fan
27-11-2015, 02:31
Her er forøvrig litt statistikk som viser tyrkiske krenkelser av gresk luftrom i tidsrommet 2008-2014

http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/syria_zpsz6b0sjwt.png (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/syria_zpsz6b0sjwt.png.html)
Som en ser - Hellas har fått uvelkomne besøk av tyrkiske militærfly 2244 ganger, bare i 2014.

Samtidig ser Tyrkias president Erdogan ut til å støtte nedskytingen av det russiske SU-24 flyet.

Earlier on Thursday, Turkey’s president said his country would continue to open fire on foreign planes violating its airspace.

“If another violation of our aerial border happens, we can respond in the same way,” he said.

https://www.rt.com/news/323593-turkey-russia-relations-gridlock/

Så da har visst Tyrkia satt en ny standard. Fly som 'krenker' deres luftrom skal skytes ned. Så da håper jeg Tyrkias naboland merker seg Tyrkias nye prosedyrer for hvordan man håndterer 'grensekrenking' og justerer sine egne prosedyrer overfor tyrkiske fly tilsvarende.

Superhai
27-11-2015, 02:43
Her er forøvrig litt statistikk som viser tyrkiske krenkelser av gresk luftrom
Kina hevder også at USA krenket deres farvann tidligere i år. Dette er en annen konflikt hvor man er uenig hvor grensene går. Grensen mellom Tyrkia og Syria har stort sett ingen stilt spørsmål ved.

RT tar selvfølgelig dette opp fordi Russland ønsker at Tyrkia skal ses på i dårligere lys.

Boeing_fan
29-11-2015, 20:43
Kina hevder også at USA krenket deres farvann tidligere i år. Dette er en annen konflikt hvor man er uenig hvor grensene går. Grensen mellom Tyrkia og Syria har stort sett ingen stilt spørsmål ved.

Dette var jo et ganske kreativt forsøk på bortforklaring. Jeg er ikke kjent med noen nåværende territoriale konflikter mellom Tyrkia og Hellas. Kan du nevne et eller flere områder det er konflikt om og eventuelt underbygge at det primært er disse områdene Tyrkia krenker? At Tyrkia er et land som ikke er ukjent for å ta seg godt til rette i andre lands luftrom er det ingen som helst tvil om.

RT tar selvfølgelig dette opp fordi Russland ønsker at Tyrkia skal ses på i dårligere lys.

Hvorfor RT tar dette opp er helt uinteressant. RT baserer seg her på et intervju med Erdogan på CNN. Om RT ønsker å sette Tyrkia i et dårlig lys så har journalistene deres knapt nok noen vanskelig jobb. Tyrkia har skutt ned et russisk fly i syrisk luftrom! Det er ganske alvorlig. Er det en akseptabel måte å løse eventuelle 'krenkelser' på?

Frequent Traveller
30-11-2015, 07:08
http://avia.superforum.fr/t1p680-actualites-diverses#70345

Söndagens vits !

Boeing_fan
30-11-2015, 08:23
Det er åpenbart flere naboland som mener Tyrkia ikke respekterer deres luftrom.

Irak: – Tyrkia risikerer å starte en ny verdenskrig

Den irakiske visepresidenten går hardt ut mot Tyrkias president Recep Tayyip Erdogan etter at et russisk kampfly ble skutt ned av tyrkiske F16-fly tirsdag.

– Erdogan hevder at et russisk kampfly entret tyrkisk luftrom i noen sekunder. Han glemmer at hans egne fly krenker irakisk og syrisk luftrom hver dag, sier Maliki.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/syria/irak-tyrkia-risikerer-aa-starte-en-ny-verdenskrig/a/23568610/

Turkish military helicopters violate Armenia’s air space twice

Turkey’s military transport helicopters have penetrated into Armenia’s air space twice in the recent days, Armenia’s civil aviation department told TASS on Saturday.
"On October 6 and 7 transport helicopters of Turkey’ Armed Forces violated the air space of Armenia," the source said.

http://tass.ru/en/world/827804

Gunnar
30-11-2015, 11:40
Jeg er ikke kjent med noen nåværende territoriale konflikter mellom Tyrkia og Hellas.
Kypros?

... ellers synes jeg det er litt rart at Arbil måtte stenge ned noen dager på grunn av Russisk aktivitet, men ikke på grunn av USA og andre araberstater sin aktivitet i samme luftrom...?

Boeing_fan
30-11-2015, 18:55
Kypros?

... ellers synes jeg det er litt rart at Arbil måtte stenge ned noen dager på grunn av Russisk aktivitet, men ikke på grunn av USA og andre araberstater sin aktivitet i samme luftrom...?

Kypros er ikke Hellas sitt territorium.

Årsaken er nok blant annet at Russland sender langdistanseraketter fra det kaspiske hav mot mål tilhørende Ahrar al-Sham, Jaysh al-Islam, IS og andre terrorgrupper i Syria.

Superhai
02-12-2015, 06:20
Jeg er ikke kjent med noen nåværende territoriale konflikter mellom Tyrkia og Hellas.

http://www.mfa.gr/en/issues-of-greek-turkish-relations/

http://www.mfa.gov.tr/background-note-on-aegean-disputes.en.mfa

Over er hvert land sin versjon av konflikten.

Boeing_fan
31-01-2016, 11:17
Ja, da er vi igang igjen. Tyrkia anklager på nytt Russland for grensekrenking fredag og president Erdogan kommer med trusler mot Russland. Russerne avviser beskyldningene.

– Det vil få konsekvensar for Russland om landet held fram med å krenkje tyrkisk suverenitet, sa Erdogan

Det russiske forsvarsdepartementet avviser dei tyrkiske skuldingane og kallar det heile for «tyrkisk propaganda».

http://www.nrk.no/urix/erdogan-atvarar-russland-etter-ny-grensekrenking-1.12779246

Boeing_fan
31-01-2016, 11:40
Nedskytingen av det russiske flyet er ikke første gang Tyrkia skyter ned fly i Latakia provinsen i Syria.

I 2014 ble et fly av typen Mig-23 tilhørende Syrias luftvåpen skutt ned av Tyrkia, også anklaget for grensekrenking.

Turkey shoots down Syrian plane it says violated air space

Turkish armed forces shot down a Syrian plane on Sunday that Ankara said had crossed into its air space in an area where Syrian rebels have been battling President Bashar al-Assad's forces for control of a border crossing.

The Turkish general staff said one of its control centers detected two Syrian MIG-23s around 1 pm (1100 GMT) and warned them four times after they came close to the Turkish border.

One plane entered Turkish airspace at Yayladagi, east of the Kasab border crossing, it said. A Turkish F-16 fired a rocket at the Syrian jet and it crashed around 1,200 meters (1,300 yards) inside Syrian territory.

http://www.reuters.com/article/us-syria-crisis-airplane-idUSBREA2M09X20140324

I 2013 ble et MI-17 helikopter også tilhørende Syrias luftvåpen skutt ned i samme område.

Turkey's Deputy Prime Minister Bulent Arinc said the helicopter had been shot down after it violated Turkish airspace.

Arinc told reporters on Monday that a Syrian MI-17 helicopter had been was detected two kilometers (1.2 miles) inside Turkish airspace. He added said there was no information about the fate of the crew, with the aircraft having fallen on the Syrian side.

http://www.dw.com/en/turkey-shoots-down-syrian-helicopter/a-17092126

Merkelig det. Hver eneste gang Tyrkia skyter ned andre lands fly og helikopter etter påstått "grensekrenking" så havner de på syrisk side av grensen. Sånn tilfeldigvis :rolleyes: