View Full Version : Normal kryssing av fly ?
Den 23 mai i år reiste jeg og min forlovede med sk 478 fra Roma til CPH med avgang kl. 19.00. fra Roma. Ca kl. 20.25 satt jeg og så ut av vinduet på høyre side av flyet da jeg plutselig observerte et stort fly som passerte på kryssende kurs østover rett over vårt fly. Det var så nær at jeg kunne se det i detalj. Jeg spurte en steward om hva som var standard minste avstand, og fikk til svar 3-500 meter. Kan noen si meg noe mer om dette? Jeg opplevde dette ganske dramatisk. Hadde kryssingen skjedd noen hundre meter lenger frem, antar jeg at vårt fly ville blitt truffet av en sterk sjokkbølge. Vet man i et slikt tilfelle nøyaktig hvordan kryssingen vil skje ?
1000 fot er minima på de store høyder, altså omlag 333,33333333.....n meter.
Dette er helt normalt. Har flere ganger på reiser over Europa sett fly såpass nært. Hadde en selsom opplevelse på en reise mellom Madrid og Frankfurt i juni, hvor vi tydeligvis lå i en korridor hvor møtende trafikk må ha ligget 1000 fot nedenfor til venste for den korridoren vårt fly lå i. Tror vi møtte minst 20 fly, og selv om det går rasende fort når de kommer var det et herlig syn å se fra orkesterplass ved vinduet.
Høres helt normalt ut ja. En annen ting å ofre en tanke er hvordan de måtte ha følt det de 19-20-åringene som satt og speidet etter fientlige fly for 62-63 år siden i det samme luftrommet og i stort sett samme høyden hvor vi sitter, på vei til solfylte dager en plass i syden, og propper i oss øl og peanøtter...
Men, det var en avsporing. Tror ikke du skal være nervøs for å se andre fly rundt deg i luftrommet over Europa nei, kajhb:)
Superhai
05-10-2004, 13:59
Originally posted by kajhb
hundre meter lenger frem, antar jeg at vårt fly ville blitt truffet av en sterk sjokkbølge.
Var det en Concorde da?
Dag Viking
25-10-2004, 20:11
Originally posted by Blubird
Eller 304,8, om man regner at en fot er en fot.:wow:
FBU 4EVER
12-12-2004, 14:36
Mangel på støv og andre partikler i luften i disse høydene gjør at ting ser mye nærmere ut enn de virkelig er.På en måte et optisk bedrag,med andre ord.
TigerBlack
28-12-2004, 08:42
Originally posted by Dag Viking
Originally posted by Blubird
Eller 304,8, om man regner at en fot er en fot.:wow:
Men noen har jo større føtter en andre. :p