PDA

View Full Version : TAP endrer A350-ordren til A330neo og bestiller A320neo


LN-AFG
13-11-2015, 21:35
Privatiseringen av TAP ble fullført i går og i dag annonserer Airbus at TAP bestiller 14 A330-900NEO og dropper A350-900 bestilling. I tillegg bestiller de 15 A320NEO og 24 A321NEO.

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/tap-portugal-orders-14-a330-900neo-and-39-a320neo-family-aircraft/
TAP Portugal has signed a firm order with Airbus for 53 Widebody and single aisle aircraft including 14 A330-900neo, and 39 A320neo Family aircraft (15 A320neos and 24 A321neos). The aircraft will join TAP Portugal’s fleet as part of its fleet renewal announced by the airline’s new majority owner Atlantic Gateway. As part of the agreement, TAP Portugal is replacing its previous order of 12 A350-900s with the A330-900neo.

Med en nåværende flåte på 21 A319, 19 A320 og 3 A321, totalt 43 fly er det tydelig at TAP følger trenden og kjører litt større fly i stedet for å finne en erstatter for A319 flåten.

Blir også spennende å se om A321NEO muliggjør transatlantiske flyvninger til f.eks. Boston, New York, Philadelphia etc, samt Recife, Natal etc. i Sør Amerika.

Someone
13-11-2015, 22:25
Har vel vært rykter om det en stund og TAP var jo en av de originale A350 mk1 kundene, den gang A350 var litt mer som en A330neo. De har tydeligvis ikke behov for kapasiteten og ytelsene til A350 (XWB) hvilken ikke er unaturlig ser man på rutenettet deres

Slik jeg leser det rundt omkring er det ikke usannsynlig at endel av de A321neo blir i LR varianten. Den bør går greit på endel transatlantisk fra Portugal.

Med nye A320 så kan jo også da TAP klare LIS-OSL uten og gå på en MTOW smell og måtte sette igjen bagasje også

En vekst i størrelsen, men er vel heller ikke umulig at de vil overføre mer av den tynnere trafikken til PGA som i dag flyr F100, ERJ-145 og ATR på vegne av TAP?

oskarflekkefjord
15-11-2015, 17:25
Slik jeg leser det rundt omkring er det ikke usannsynlig at endel av de A321neo blir i LR varianten. Den bør går greit på endel transatlantisk fra Portugal.


Det ryktes om Toronto og Montreal når A321NEO LR kommer i trafikk. Men om det er noe heng i det er noe annet da.. :fly

Someone
31-07-2017, 20:51
TAP vil også lease ytterligere 4 A330-900neo fra ALC, samt en A320neo

http://www.airleasecorp.com/press/air-lease-corporation-announces-lease-placement-of-four-new-airbus-a330-900neo-and-one-new-a320-200neo-aircraft-with-tap-portugal
Air Lease Corporation Announces Lease Placement of Four New Airbus A330-900neo and One New A320-200neo Aircraft with TAP Portugal

Someone
30-11-2018, 08:44
TAP ser grunnlag for å utvide nettverket når de nye A330-900 maskinene kommer og starter blant annet Washington og Chicago neste år. Begge 5x ukentlig med A330-900

https://www.flightglobal.com/news/articles/tap-takes-a330neo-to-chicago-and-washington-in-2019-454029/

[/quote] TAP Air Portugal will add Chicago O'Hare and Washington Dulles to its network in 2019, moving forward with plans to expand its transatlantic network with next generation aircraft.

The Star Alliance carrier will offer five-times weekly service to both cities from its Lisbon base with a 298-seat A330-900, it says today.[/quote]

Første maskin som nylig ble levert skal etter planen settes inn på ruten til Sao Paulo

Someone
13-12-2018, 19:23
TAP ser grunnlag for å utvide nettverket når de nye A330-900 maskinene kommer og starter blant annet Washington og Chicago neste år. Begge 5x ukentlig med A330-900

Og nå var også San Francisco lansert, også med A330-900, så TAP virker være på offensiven om dagen

http://www.globenewswire.com/news-release/2018/12/13/1666767/0/en/TAP-Air-Portugal-to-Add-a-Third-New-U-S-Route-for-2019-San-Francisco-Becomes-TAP-s-8th-North-American-and-Only-West-Coast-Gateway.html

TAP Air Portugal to Add a Third New U.S. Route for 2019: San Francisco Becomes TAP’s 8th North American, and Only West Coast, Gateway

LN-MOW
15-01-2019, 18:44
Og det skal brukes A321NEO på transatlantisk - i første omgang Oporto-Newark.

Scandinavien_Airlines
15-01-2019, 22:40
Og det skal brukes A321NEO på transatlantisk - i første omgang Oporto-Newark.

Se hellere denne artikkel, det er LIS-WAS i første omgang.
https://www.check-in.dk/washington-d-c-foerste-a321lr-destination/

LN-MOW
15-01-2019, 23:06
Se hellere denne artikkel, det er LIS-WAS i første omgang.
https://www.check-in.dk/washington-d-c-foerste-a321lr-destination/

OPO-EWR 01JUN
3 TP 213 1367 OPO EWR B 1605 1845 0 01JUN19 26OCT19 321 7:40

LIS-IAD 02OCT

TAP Air Portugal indleder ruten til Washington-Dulles. med en Airbus A330-200 den 16. juni, og der bliver rotationer på mandage, onsdage, torsdage, fredage og søndage. Fra den 2. oktober erstatter det portugisiske flyselskab A330-flyet med A321LR, hvilket giver 101 færre sæder i kapacitet.

Someone
14-06-2019, 12:44
Travle dager for TAP sine flåtefolk, denne uken tok de levering av hele 3 A330-900 på 2 dager, og har da mottatt totalt 10 maskiner av typen

Airbus A330 -941 1897 CS-TUE TAP Air Portugal delivery 13jun19 TLS-LIS ex F-WWYT
Airbus A330 -941 1906 CS-TUH TAP Air Portugal delivery 12jun19 TLS-LIS ex F-WWCQ
Airbus A330 -941 1914 CS-TUL TAP Air Portugal delivery 13jun19 TLS-LIS ex F-WWYU

Desk pilot
14-06-2019, 22:45
Da har TAP fått levert halvparten av sine 20 bestilte A330neo. Leveransene er forsinket mens utfasingen av A330ceo ikke er det. Dermed vil Wamos Air fly wet leaese på enkelte Brasil-destinasjoner i juni for å tette gapet.

Someone
12-08-2020, 15:06
Ser ut som en av TAPs kommende A321neo blir i et retro livery skal man tro dette bildet på Twitter nylig tatt i Hamburg

https://twitter.com/Tobias_Gudat/status/1293523767747063811

https://pbs.twimg.com/media/EfOE8ElWAAA8wQK?format=jpg&name=small

Someone
17-09-2020, 09:23
Nå i fulle retrofarger

https://www.flickr.com/photos/xfwspotter/50349895817/

https://live.staticflickr.com/65535/50349895817_9539ede8cd_b.jpg