PDA

View Full Version : Tatt med promille på Gardermoen

imm
07-11-2015, 14:23
Dn.no melder at en kabinansatt er tatt med promille på Gardermoen.
En rutinekontroll. Er det på sin plass med hyppigere controller?

https://www.dn.no/nyheter/2015/11/07/1253/kabinansatt-tatt-i-promillekontroll-p-gardermoen

Balle Chlorin
07-11-2015, 14:43
Politiet vil ikke si hvilket selskap det gjelder, men sier at flyet dro av gårde ca et kvarter forsinket. Ser man på avgangene fra OSL fra kl 0730 og de nærmeste par timene, trenger man vel ikke å være detektiv for å regne seg fram til hvilket selskap det er.

TG923
07-11-2015, 14:46
Artikkelen sier jo at SAS har bekreftet at det var en av deres ansatte.
Meget lav promille - 0,13

haakonks
07-11-2015, 15:09
Vedkommende hadde kunnet kjørt bil med andre ord...
Det er kanskje mange som ikke er klar over hvor lang tid det kan ta før absolutt all alkohol er ute av kroppen.

jb1
07-11-2015, 15:31
Hvor lite må man ha for å fly?

Solguden
07-11-2015, 15:33
Det er nulltolernse, altså 0,0. Regelen er at man skal ha under 0,2 åtte timer før avgang, da skal man i prinsipp ikke ha noe promilleutslag ved tjeneste

RedLine
07-11-2015, 16:25
Nå vet ikke jeg om den kabinansatte har erkjent å ha drukket alkohol eller ikke. Men i denne saken er det svært viktig å avvente resultatet fra blodprøven. Det er faktisk en rekke ting som kan gi små utslag på blåseprøver, bla fersk gjærbakst og medisiner.

Har selv blitt stoppet og blåst 0,29 en halv time etter at jeg trykket innpå en 5 pakk med ferske Statoil boller. Blodprøven viste 0,0

Discus
07-11-2015, 16:37
Det er nulltolernse, altså 0,0. Regelen er at man skal ha under 0,2 åtte timer før avgang, da skal man i prinsipp ikke ha noe promilleutslag ved tjeneste
Love om pliktmessig avhold sier vel ingen ting om det? Det den sier er vel at man ikke skal nyte alkohol i perioden 8 timer før tjenesten starter?
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-101/KAPITTEL_2-5#%C2%A76-12
Den som gjør tjeneste om bord, må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i tjenestetiden. Tjenestetiden omfatter tidsrommet fra vedkommende i henhold til sine tjenesteplikter påbegynner utførelsen av slikt arbeid som stillingen krever, og inntil arbeidet avsluttes.
Forbudet i første ledd gjelder også i et tidsrom av åtte timer før tjenestetiden begynner.
Det er heller ikke 0.0-grense ihht loven:

Som påvirket av alkohol anses i alle tilfelle den som har
1.en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,2 promille, eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller
2.en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,1 milligram per liter luft.Selskapene har/kan nok ha strengere regler enn dette, men da er det ikke et lovbrudd man har begått

Fnate
07-11-2015, 17:36
Har selv blitt stoppet og blåst 0,29 en halv time etter at jeg trykket innpå en 5 pakk med ferske Statoil boller. Blodprøven viste 0,0

Det er skikkelig mye boller....

Kanon
07-11-2015, 17:40
Nå vet ikke jeg om den kabinansatte har erkjent å ha drukket alkohol eller ikke. Men i denne saken er det svært viktig å avvente resultatet fra blodprøven. Det er faktisk en rekke ting som kan gi små utslag på blåseprøver, bla fersk gjærbakst og medisiner.

Ikke like galt som han stakkaren her:
https://www.youtube.com/watch?v=DkVcrcuTgsU

Boeingflyer
08-11-2015, 00:23
Hvorfor "twitter " politiet om en "ikke" sak?!!
Useriøst! :angry:

kekker
08-11-2015, 06:12
Hvorfor "twitter " politiet om en "ikke" sak?!!
Useriøst! :angry:

På hvilken måte er dette en ikke-sak?

Swashbuckler
08-11-2015, 09:17

På alle måter, så lenge det ikke kan bevises at hun har drukket alkohol under 8 timer før innsjekk.

Kjenner ikke til hva som står i SAS' OM, men jeg tipper den sier max 0,2 i promille og avhold i 12 timer.

Så da er det bare å vente og se hva blodprøven viser. Er denne på samme nivå og det ikke kan påvises inntak under 8 timer før, så kan rettspparatet ta en annen sak istedet.

Kan det ikke påvises promille og inntak iht. SAS' egne regler har de heller intet oppsigelsesgrunnlag.

Har ikke sett polititweeten, men synes det virker unødvendig. Slike saker er veldig belastende uansett skyld.

LN-CGJ
08-11-2015, 10:57

Med mindre du sitter på bedre og mer informasjon enn politiet, så kan jeg ikke forstå hvordan det kan konkluderes med at dette er en ikke-sak.

Man har blåst en utåndingsprøve til 0,13 promille på morgenen før man skal ut å fly! Det er i aller høyeste grad en sak, da man har lov om pliktmessigavhold og den loven er man uansett mistenkt for å ha brutt. Så vil blodprøven gi et nøyaktig svar på konsentrasjonen i blodet, som kan være noe forskjellig fra utåndingsluften. I tillegg kommer et ikke ubetydelig sikkerhetsfradrag.

Alle polititweeter omhandler i hovedsak saker som ikke er påtalemessig avgjort, og dermed ikke dømt/straffet. At flypersonell skal skjermes mer enn andre promillister er en underlig påstand i mine øyne.

Boeingflyer
08-11-2015, 12:19

....fordi personen kan ha spist en bolle og drukket litt juice til frokost og blåst 0,13 !!!!! for Gods sake! Det er lagt in 0,2 promille som "feilmargin" pga av bla annet dette.
Ergo "IKKE SAK" til vi eventuelt får høre at personen tok en "knert" til frokosten eller blodprøven viser OVER 0,2. og nok en gang hadde dere vært like engasjerte når det gjelder 13-14 timers arbeidsdager hadde dere hatt "litt" troverdighet.

RWY 24
08-11-2015, 13:45
Selvsagt er en promillesak en sak. Det er snakk om å sette sikkerheten i fare for uskyldige mennesker. På samme måte som 13-14-timers arbeidsdager.

LN-CGJ
08-11-2015, 14:40
....fordi personen kan ha spist en bolle og drukket litt juice til frokost og blåst 0,13 !!!!! for Gods sake! Det er lagt in 0,2 promille som "feilmargin" pga av bla annet dette.
Ergo "IKKE SAK" til vi eventuelt får høre at personen tok en "knert" til frokosten eller blodprøven viser OVER 0,2. og nok en gang hadde dere vært like engasjerte når det gjelder 13-14 timers arbeidsdager hadde dere hatt "litt" troverdighet.

Dette kan du mye om skjønner jeg, og åpenbart mer enn politiet. De vet selvfølgelig ikke noe om mulige feilkilder og har naturligvis ikke vurdert dette, før man tar blodprøve av noen.

Siste avsnittet ditt taler for seg selv, så usakligheten der lar jeg stå uimotsagt. Har likt mye av det du har skrevet før her på forumet, men nå faller sakligheten igjennom.

FQTV
08-11-2015, 17:40
Lovverket har ikke jeg inngående kjennskap til. Drikking har jeg noe erfaring med, og min personlige mening er at 0.13 i promille er ikke å sette andres liv i fare. Det er en ikke-sak.

LN-MOW
08-11-2015, 17:51
Viktig å huske at man er uskyldig inntil det motsatte er bevisst. 0.13 er innenfor mulige feilmarginer og promillen kan derfor ha andre årsaker enn alkoholinntak.

Still fingern i jorda, folkens ... :old

Boeingflyer
08-11-2015, 17:56
Selvsagt er en promillesak en sak. Det er snakk om å sette sikkerheten i fare for uskyldige mennesker. På samme måte som 13-14-timers arbeidsdager.

Mener du seriøst at flysikkerheten var satt i fare med eventuelt 0,13 promille??
Du er selvfølgelig også klar over at i en del land er det lov å kjøre bil med 0,8 promille alkohol i blodet. Det er et nivå som jeg absolutt ikke ville være komfortabel med at vi hadde hatt i Norge så det er sagt ;)

Man skal ikke tjenestegjøre på luftfartøy dersom man er PÅVIRKET av alkohol men man er IKKE påvirket dersom man blåser 0,13 promille.

Politisk korrekthet fordummer bare debatten og at politiet twittrer denne saken synes jeg er direkte usmakelig. Hadde det vært snakk om en som var påvirket så fair enough.

Men kast gjerne stein dere som er perfekte :rolleyes:

Bergern
08-11-2015, 19:14
Politiet twitrer om alt mulig ræl. Ikke noe å ta på vei for.
Hva de kunne gjort med all tiden de nå bruker på twitter, er en helt annen (og langt mer interessant) sak.

learjet
08-11-2015, 20:24
Sånn jeg ser det så er poenget til Politiet her veldig enkelt.
De vil fortelle at de sjekker, det er jo ikke lenge siden vi hadde en kjedelig sak hvor det kom frem at det ikke var så mye kontroll i praksis fra politiet.
Så nå har de kontroll og jaggu så er det noen som blåser litt over.
Helt greit at det er på grensen til ikke sak. Viktig at den det gjelder blir ivaretatt på en skikkelig måte og ikke "ofres" bl.a
Men hva med et tenkt scenario: Vedkommende hadde en litt trivelig fredags kveld, litt vin til maten og et par ekstra glass etterpå... Regner med at dette er i orden til neste morgen når en skal på jobb. Hva hvis det hadde vært et par glass til? Eller stoppet litt senere. Kanskje hadde man blåst til 0,23 eller kanskje 0,33. Da hadde vi hatt en problem. Marginene er små, og da er det viktig at man bruker hodet og tenker på hva man skal gjøre neste dag...
Jeg som passasjer forventer at alle i crewet stiller med 0,0 på jobb. Vi snakker alle om sikkerhet og bruker det som argument i mange diskusjoner, og da forventer jeg at de det gjelder også følger opp. Hvis man ikke evner å stille med 0 i promille i en jobb som er såpass sikkerhets fokusert. Ja da bør man finne seg noe annet å drive med.

S

slowandsilly
08-11-2015, 20:38
Learjet, hva mener du med over? 0,13 er ikke over hvis grensen er 0,20‰

Feilmarginer etc er nevnt tidligere i denne tråden, men man skal ikke glemme at det bare er noen år siden det var lovlig å tjenestegjøre ombord i fly med nesten tre ganger så høy promille. Da var grensen 0,40‰. Det var en periode på flere år hvor grensen på veien var mer restriktiv (med rette, mener jeg) enn i luften.

Angående effekten av "promille" så godtar jo flyselskapene og myndighetene at crew rutinemessig jobber seg så slitne at de presterer på samme nivå med personer med promille mellom 0,5-1,0...

Ingenting av dette rettferdiggjør at man møter påvirket på jobb, men 0,13‰ er ikke påvirket i forhold til regelverket.

learjet
08-11-2015, 20:51
[QUOTE=slowandsilly;1023277]Learjet, hva mener du med over? 0,13 er ikke over hvis grensen er 0,20‰
/QUOTE]

Ser jeg er litt utydelig. Helt enig i at 0,13 ikke er over lovlig. Men det er mer enn 0. Poenget er at marginene er små, og det er viktig å tenkte på for alle.
Det kunne fort vært mer og det kunne fort vært i 0 også. Som jeg også sier, viktig at den det gjelder her blir behandlet riktig av selskapet. Har man ikke brutt loven eller interne retningslinjer, så skal man heller ikke straffes.

Når vi da vet at det har vært flere tilfeller hvor crew har møtt opp med promille langt over grensene, så er det viktig at alle som er i bransjen gjør sitt for å opprettholde tilliten og sikkerheten i luftfarten.

Jeg synes det blir litt feil å blande inn lang duty og problematikken rundt det i denne diskusjonen. Det er like problematisk, men en egen diskusjon.

Discus
08-11-2015, 21:27
Politiet twitrer om alt mulig ræl. Ikke noe å ta på vei for.

Litt OT:
Politiet gikk bl.a. over til twitter ifbm. nytt nødnett side journalitene ikke kunne lytte på sambandet lenger, og noen av ops-sentralene fikk mye støy ifbm. håndtering av journalister. De twittrer ymse av det som skjer for at pressen skal få litt å skrive om, og så er det en god del de ikke kvitrer om.

Bergern
08-11-2015, 22:47
Litt OT:
Politiet gikk bl.a. over til twitter ifbm. nytt nødnett side journalitene ikke kunne lytte på sambandet lenger, og noen av ops-sentralene fikk mye støy ifbm. håndtering av journalister. De twittrer ymse av det som skjer for at pressen skal få litt å skrive om, og så er det en god del de ikke kvitrer om.

Jada. Har god kjenskap til 11x og nødnett. Men det ble da aldri skrevet i dagspressen om hver minste lille promillemistanke før 112 brgynte med twitter. Jeg ser gevinstene, men det blir mye søl også.

jameson82
25-05-2018, 23:38
Da har det skjedd igjen

Patruljen som gjennomførte prøven meldte inn at det var gjort utslag på alkoholmåleren 09.38, og den mannlige co-piloten i midten av 30-årene ble tatt noe før det.
Politiet bekrefter at mannen flyr for et internasjonalt selskap, men ønsker ikke å si hvilket det er snakk om.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wKzKw/pilot-tatt-i-promillekontroll-paa-gardermoen

Murre
26-05-2018, 01:47
Da har det skjedd igjen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wKzKw/pilot-tatt-i-promillekontroll-paa-gardermoen

På formiddagen ble en LOT-flight innstilt...

Starling
26-05-2018, 02:15
På formiddagen ble en LOT-flight innstilt...

Den var også kansellert inn, så det kan ikke ha vært den.

PointMergeArrival
26-05-2018, 08:47
Var en charter som skulle gått 0715 som ikke gikk før 1740.......you do the math.

Starling
26-05-2018, 08:51
Var en charter som skulle gått 0715 som ikke gikk før 1740.......you do the math.

Var en SK som var kansellert på samme tidspunkt..

robertaas
26-05-2018, 09:02
Nå er det jommen på tide at de stopper servering og salg av alkohol på Gardermoen.

"internasjonalt selskap", finnes det noe annet som flyr fra Gardermoen?

Polaris
26-05-2018, 11:53
Var en SK som var kansellert på samme tidspunkt..

Nå er vel du rimelig kjent for å være "anti-SK", men er ikke alle "anti-SK'ere" ganske kronisk på det at SAS er så statsstøtta at de omtrent kunne vært norsk eller svensk? Altså; på hvilken måte stemmer det da overens med et "internasjonalt" selskap? Hvis SAS er internasjonalt, er vel ca alle selskaper i hele Norge det? Utenom Widerøe...

Gunnar
26-05-2018, 14:47
Av avganger i tidsrommet er det Lufthansa, Eurowings og Swiss som er "opplagte kandidater" for "internasjonalt selskap". Alternativet er SAS eller Norwegian, som har en del avganger i tidsrommet. Jeg vil tro det er mer sansynlig at det er SAS eller Norwegian dette dreier seg om siden piloten, ref. artikkelen, ble anholdt/holdt tilbake, og ingen selskaper med avganger i tidsrommet har spesielt lange forsinkelser som man ellers ville forventet med en pilot i manko (det kan selvsagt hende flygningen også vær planlagt med 3 i cocpit, det hender jo). SAS og Norwegian har crew-base på OSL, og muligens også piloter i "standby" på flyplassen? Det ville i så fall kunne forklare hvorfor det ikke er en lett sporbar forsinkelse å se.

Ang. kanselert SK går jeg ut ifra du sikter til SK4613 som skulle gått 08:45 til ABZ. Men noterer meg at SK2701 fra HEL (ankomst 08:10) også var kansellert, og tror nok heller dét er forklaringen for SK4613.

jameson82
26-05-2018, 15:00
På OSl Spottergruppa på Facebook ryktes det om en fra Thomas Cook. Kan stemme med at de var veldig forsinka igår

Someone
26-05-2018, 15:08
På OSl Spottergruppa på Facebook ryktes det om en fra Thomas Cook. Kan stemme med at de var veldig forsinka igår

Sliter ikke de med teknisk på en maskin?

jameson82
26-05-2018, 15:16
Sliter ikke de med teknisk på en maskin?

VKH fungerte igår men den gikk ikke før 19.40 igår kveld sådaer vel ryktet tvilsomt

Gunnar
26-05-2018, 16:02
DK1572 skulle ha gått 07.15, det passer dårlig med promillekontroll som årsak når kontrollen var kl. 09.38. Kan ikke se at det var forsinkelser inn med DK i det tidsrommet...

EDIT: Ref. DK1572 til LCA og snag på OY-VKH: https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1134277#post1134277

Polaris
26-05-2018, 17:38
Av avganger i tidsrommet er det Lufthansa, Eurowings og Swiss som er "opplagte kandidater" for "internasjonalt selskap". Alternativet er SAS eller Norwegian, som har en del avganger i tidsrommet. Jeg vil tro det er mer sansynlig at det er SAS eller Norwegian dette dreier seg om siden piloten, ref. artikkelen, ble anholdt/holdt tilbake, og ingen selskaper med avganger i tidsrommet har spesielt lange forsinkelser som man ellers ville forventet med en pilot i manko (det kan selvsagt hende flygningen også vær planlagt med 3 i cocpit, det hender jo). SAS og Norwegian har crew-base på OSL, og muligens også piloter i "standby" på flyplassen? Det ville i så fall kunne forklare hvorfor det ikke er en lett sporbar forsinkelse å se.

Ang. kanselert SK går jeg ut ifra du sikter til SK4613 som skulle gått 08:45 til ABZ. Men noterer meg at SK2701 fra HEL (ankomst 08:10) også var kansellert, og tror nok heller dét er forklaringen for SK4613.

God teori, det jeg henger meg opp i er det "internasjonale" selskapet. Har faktisk mediene i Norge begynt å kalle Norwegian og SAS for det de faktisk er: internasjonale selskaper? :p

Gunnar
26-05-2018, 18:06
Vil tro det er politiet som har benyttet begrepet "internasjonalt selskap":
"Politiet bekrefter at mannen flyr for et internasjonalt selskap, men ønsker ikke å si hvilket det er snakk om."
(farge og uthevning av meg, selvsagt...)

fluxie
26-05-2018, 18:07
Fra VG: Patruljen som gjennomførte prøven meldte inn at det var gjort utslag på alkoholmåleren 09.38, og den mannlige co-piloten i midten av 30-årene ble tatt noe før det. Altså før 0938......

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Someone
26-05-2018, 20:19
Vedkommende er uansett varetektsfengslet i 2 uker, selv om han riktignok har anket

Starling
26-05-2018, 20:23
Det må nok ha vært WF, SK eller DY. De andre selskapene har ikke co-piloter i backup på crewrommet slik de nevnte selskapene har.

Man har jo DK charteren, men det ryktes at grunnen til forsinkelsen er teknisk?

fluxie
26-05-2018, 20:25
Hva med Cityjet da?

Someone
26-05-2018, 20:48
Hva med Cityjet da?

Vel, den som var kansellert ut på den tiden, var også kansellert inn. Det mangler jo crew

DC 10-30
26-05-2018, 20:57
Vil nesten tro at det er en utenlandsk pilot siden vedkommende er varetektsfengslet. Ser for meg at det er p.g.a. fare for at piloten rømmer landet. Selvfølgelig kun antagelser fra min side.

RJon
26-05-2018, 21:19
Det er en KLM-pilot i følge VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bKb6Ml/promillesiktet-klm-pilot-fengslet-i-to-uker

Det var fredag morgen på Gardermoen at den mannlige co-piloten i 30-årene ble tatt i en rutinemessig promillekontroll.

Piloten, som fløy for det nederlandske flyselskapet KLM Royal Dutch Airlines , ble siktet for å være beruset i tjeneste og ble fremstilt for varetekstfengsling i dag.

Der ble han fengslet i 14 dager, som var i tråd med politiets begjæring.

jameson82
26-05-2018, 22:15
Det er en KLM-pilot i følge VG
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bKb6Ml/promillesiktet-klm-pilot-fengslet-i-to-uker

Men om det var 9.20 avgangen så hadde han alt flydd AMS-OSL da

Someone
26-05-2018, 22:17
Men om det var 9.20 avgangen så hadde han alt flydd AMS-OSL da

Med mindre de bytter crew da også?

jameson82
26-05-2018, 22:28

Det kan hende. Den gikk bare 11 minutter sein fra OSL

Discus
26-05-2018, 22:41
Sannsynlig crew-bytte ja, siden de har maskin i Oslo over natten. (Litt artig at KLM ikke ble nevnt av noen, viser at spekulajsoner fort kan føre til feil konklusjon)

Someone
26-05-2018, 22:43
Sannsynlig crew-bytte ja, siden de har maskin i Oslo over natten. (Litt artig at KLM ikke ble nevnt av noen, viser at spekulajsoner fort kan føre til feil konklusjon)

Ja, ikke umulig de har to crew over, i tillegg til fakiren

WF789
26-05-2018, 22:46
"Overnattmaskinen" var innstilt, så kanskje de som egentlig skulle ta 06.30-avgangen kunne stille på kort varsel?

Gunnar
26-05-2018, 22:57
KLM har pleid å ha 2 crew over natten på OSL, med crewbytte på KL1143/44. Men ser at den går med 737 nå for tiden, mens nattstoppen er Embraer, så meget mulig at crewbytte er flyttet fra KL1143/44 til KL1141/42. Det forklarer i alle fall hvorfor forsinkelsen ble så liten...

vbe86
30-05-2018, 14:52
Her har VG og/eller politiet rotet med tidene da dette var KL1146 som går 1410. Crewet som fløy KL1145 inn til OSL og egentlig skulle hatt nattstopp her ble kallt tilbake for å fly hjem også. Konsekvensen ble da at avgangen neste morgen ble kansellert.

LN-RTP
31-05-2018, 01:32
Har promillen, eller ikke kommet ut enda?
Har vært mere enn 3 dager og det tar ikke mere enn en noen minutter å kjøre en blodprøve i et moderene apparat.:cry:

Discus
31-05-2018, 18:15
Har promillen, eller ikke kommet ut enda?
Har vært mere enn 3 dager og det tar ikke mere enn en noen minutter å kjøre en blodprøve i et moderene apparat.:cry:
1) Resultatet er neppe offentlig info

2) Man sjekker ikke bare for alkohol, og det gjøres ikke på politikammeret eller lokalt, men i laboratorium. Slik foregår analysen: https://tidsskriftet.no/2007/03/kronikk/rutiner-ved-mistanke-om-kjoring-i-pavirket-tilstand
Ved mistanke om kjøring i påvirket tilstand gjøres det legeundersøkelse og tas blodprøver. Det blir gjort en foreløpig vurdering av påvirkning i henhold til veitrafikkloven. Blodprøven sendes fra politiet til Folkehelseinstituttet for analyse og fortolkning.

Someone
31-05-2018, 18:17

Regn med at det kommer frem under rettsaken

LN-RTP
01-06-2018, 17:36

Trodde dem var snar med å legge ut slikt:
Så i VG for noen dager siden at det var er kvinnfolk som ble tatt med 2.2 i promille men ble senere frifunnet for hun drakk etter hun hadde parkert, sa hun.
Promillen var dog på førstesiden før rettssaken.
Synes synd på KLM flygeren som sitter sperret inne uten rettsak.
Tydeligvis var det en dommer som sa han kunne sitte 2 uker uten rettsak eller dom

Someone
01-06-2018, 17:43
Trodde dem var snar med å legge ut slikt:
Så i VG for noen dager siden at det var er kvinnfolk som ble tatt med 2.2 i promille men ble senere frifunnet for hun drakk etter hun hadde parkert, sa hun.
Promillen var dog på førstesiden før rettssaken.
Synes synd på KLM flygeren som sitter sperret inne uten rettsak.
Tydeligvis var det en dommer som sa han kunne sitte 2 uker uten rettsak eller dom

Det heter varetektsfengsling og når bevisene er gode nok, og det enten er stor gjentagelsesfare eller fare for unnlatelse så blir man gjerne fengslet frem til dommen, når man mest sannsynlig får en fengselsstraff som er lenger enn dette

Når utlendinger blir tatt med promille som normalt vil betyr en liten stund i buret, så blir man nærmest automatisk varetektsfengslet, så sjansen for at man forsvinner ut av landet er stor.

Det gjelder typiske saker hvor man gjerne er tatt på fersk gjerning

LN-RTP
01-06-2018, 18:32
Man skulle tro det er utleverings avtale mellom de fleste Europeiske land så folk kan reise hjem og vente på rettsak, deretter bli innkalt til rettsak og fengsling?
Kanskje ikke, og ingen som vet hvilken nasjonalitet denne KLM flygeren har, men man tipper på at han er Nederlender.
Uansett, det går en tråd på PPRuNe om denne saken med noen fantastiske påstander om at det får på menneske rettighetene løs:

https://www.pprune.org/rumours-news/609343-klm-pilot-jailed-norway-alcohol-intake-night-stop.html

Someone
01-06-2018, 18:36
Man skulle tro det er utleverings avtale mellom de fleste Europeiske land så folk kan reise hjem og vente på rettsak, deretter bli innkalt til rettsak og fengsling?

Kanskje ikke, og ingen som vet hvilken nasjonalitet denne KLM flygeren har, men man tipper på at han er Nederlender.

Uansett, det går en tråd på PPRuNe om denne saken med noen fantastiske påstander om at det får på menneske rettighetene løs:

https://www.pprune.org/rumours-news/609343-klm-pilot-jailed-norway-alcohol-intake-night-stop.html

Det er bortimot ingen land, inkludert Norge, som utleverer egne innbyggere

For ikke snakke om at det skaper langt mer byråkrati enn å bare varetektsfengsle frem til endelig dom.

Det er også flere lovbrudd og alvorlighetsgrader rundt det som innebærer langt lengre varetektsfengsling enn noen uker som her, og det for nordmenn også. Spesielt drap og narkotika

LN-RTP
01-06-2018, 20:04
Det er visst endel land som utleverer sine egne innbyggere:
Måtte en tur på Google for å bekrefte:

. , the main english countries (United States/Canada/Australia/The UK/New Zealand/Ireland/South Africa), all generally allow the extradition of their citizens, because they all follow an english philosophy of common law.

Det er også snakk om at Colombia, Chile og Mexico utlevere sine egne innbyggere samt noen Europeiske land hvis det er til et annet EU land.
Jeg søkte ikke spesielt om Nederland, men ser ut som ingenting er helt konkret.

Uansett, jeg har bodd lengere i USA enn i Norge så jeg har glemt mye av det lille jeg visste om Norske lover. Her i koloniene har man et system hvor man kjøper seg fri, bail Bond, aner ikke hva det heter på Norge eller om slikt finnes i Europa.
Dagens spørsmål var i hovedsak om hvorfor KLM piloten’s promille ikke har kommet i VG enda siden andre promille saker kommer på første side med resultater av blodprøven før rettsaken?
Grensen for flymannskap er vel 0.02 og jeg er spent om denne karen hadde 0.02 eller 0.03, det skal visst være på grensen i følge noen rapporter.
Har selv blitt utsatt for stikk kontroll i India og det var ubehagelig for å si det mildt.
Jeg satt i cockpiten etter nattstopp hvor vi hadde noen pils dagen før.
Jeg nektet å blåse i ballongen og jeg så til mannskapet mitt at de skulle nekte også.
Vi var på Hadj charter for Air India og hadde 500 pax baki 747-100 flyet.
Ops agentene sa at vi kunne ikke dra på flytur hvis jeg nektet å blåse.
Greit sa jeg, bestill hotell rom til mannskapet og pax og begynn avlasting.
Tok av meg hode telefone og begynte å pakke crew bagen.
Agentene ropte i walkie talkiene og hoppet opp og ned og sa jeg kunne ikke nekte og kunne ikke dra.
Jeg fortsatte å pakke sammen og tok på slips og hatt for å dra tilbake til hotellet.
Da ga de seg, det ville ha kostet noen millioner rupes å funnet hotell til alle og få sendt inn nytt mannskap så de fikk beskjed fra høyeste hold at vi var klarert til å dra.
(Spille poker med traust trønder går ikke bestandig bra)

Jeg nektet pga utstyret var så dårlig i Madras at det kunne blitt falsk positiv og man kunne havnet i Indisk fengsel i lange tider.
Derfor intreserrer slike saker unge LN-RTP.

CFM
01-06-2018, 20:27
Her i koloniene har man et system hvor man kjøper seg fri, bail Bond, aner ikke hva det heter på Norge eller om slikt finnes i Europa.

Kausjon, det er hjemmel for det i norsk lovverk, men brukes vel knapt nok TD ;)

LN-RTP
01-06-2018, 21:20
Kausjon, det er hjemmel for det i norsk lovverk, men brukes vel knapt nok TD ;)

Kausjon, det var kjent ord ja.:cool:

storg
01-06-2018, 21:29
På noen forum så leser man om hvor dumme vi er som ikke vil ha piloter som bare har drukket litt før de flyr. Og på andre forum leser vi om hvor krevende det er å være flyger at man bare kan fly når man har 100 års erfaring. ja ja, sånn går no dagene.

LN-RTP
01-06-2018, 21:56
På noen forum så leser man om hvor dumme vi er som ikke vil ha piloter som bare har drukket litt før de flyr. Og på andre forum leser vi om hvor krevende det er å være flyger at man bare kan fly når man har 100 års erfaring. ja ja, sånn går no dagene.

Hmm. Det høres spennende ut, legg på en lenke eller to og del med andre hva du prater om?

sukram
01-06-2018, 22:37
Å bli holdt i 2 uker etter forsøk på fyllaflyvning må sies å være lite inngripende, gitt omstendighetene. Om noen tror at man ville ha blitt behandlet bedre i USA, da har man nok lite innsikt i norsk og amerikansk strafferettspleie. Ørten eksempler på særdeles lange fengslinger der, før saken kom for retten, som ville ha vært i strid med de europeiske menneskerettighetene, hvis USA hadde brydd seg om disse. Du vil stort sett alltid bli fengslet i Norge enn i USA. Grei leveregel, dersom du skulle vake i samfunnets gråsone. :lol:

sukram
01-06-2018, 22:43
Som en kuriositet så måler USA alkoholrus i prosent, mens Norge som kjent måler i promille. Man må derfor sammenligne tall etter å ha foretatt en desimaløvelse.

I de stater jeg har hørt om i hvert fall, mulig noen bruker det 'europeiske' systemet.

Discus
02-06-2018, 11:31
Dagens spørsmål var i hovedsak om hvorfor KLM piloten’s promille ikke har kommet i VG enda siden andre promille saker kommer på første side med resultater av blodprøven før rettsaken?
Grensen for flymannskap er vel 0.02 og jeg er spent om denne karen hadde 0.02 eller 0.03, det skal visst være på grensen i følge noen rapporter.

Fordi noen da må gi tallene til pressen, og det er normalt ikke ting Politiet gjør i form av twitter/pressemeldinger m.v.. I den saken du snakker om så var det antagelig brammet en rettsak, papirene var laget, advokater på ballen m.v. Normalt er det "gjerningsmannen" eller noen i vedkommendes krets som lekker slike opplyninger.

En annen ting oppi dette er jo også nøyaktigheter. Om man tar en som knapt kan stå på beina og de blåser til 2 i promille er det liten tvil, og det spiller liten rolle om det er 1.8 eller 2.1. Om man blåser rundt grensen, eks. 0,2, så må det jo mer nøyaktige målinger til før man i det hele tatt kan/bør si noe om tallene. Og som nevnt tidligere - blodprøvene sjekkes ikke bare for alkohol, men en drøss andre stoffer også så det er ikke gjort på 1-2-3.

Beechdriver
10-06-2018, 09:32
Noen som vet om varetektsfengslingen til KLM-piloten har blitt fornyet eller ikke?

Someone
16-08-2018, 20:53
Hva ble dommen her tilslutt?

Leser forresten en Finnair kaptein ble tatt med 1,5 i promille på HEL i dag. Det er jo mildt sagt litt over grensen

LN-RTP
16-08-2018, 20:57

Leser forresten en Finnair kaptein ble tatt med 1,5 i promille på HEL i dag. Det er jo mildt sagt litt over grensen

Vi lærer aldrig :cry:

Beechdriver
17-08-2018, 09:04

Mer informasjon om hendelsen i Helsingfors:

https://www.hbl.fi/artikel/finnairpilot-blaste-15-promille-pa-helsingfors-vanda-flygplats/