PDA

View Full Version : Jeg trenger hjelp/råd til flypriser/-ruter/-tider (2016/2017)

kristian
29-09-2015, 22:06
Jeg leter etter fly til Nice en lørdag i juli neste sommer og ser at SAS bare flyr på ettermiddagen og prisene er veldig høye. Jeg mener de før har hatt to avganger noen dager i høysesong. Tror dere de vil annonsere en ekstra lørdagsavgang senere eller bør jeg bestille et alternativ isteden?

LN-MOW
29-09-2015, 22:46
Det vil nok komme noen justeringer ... Middelhavet generelt var Texas i sommer, og holder dollaren seg høy, vil det ikke bli bedre neste år. Regn med kamp om plassene.

Jonek
19-10-2015, 21:47
Hei.

Tenkte jeg skulle vaere tidlig ute og bestille billetter til Allcante for juli 2016.
Er klar over at dette er et utrolig populaert reisemaal og ja, det er i fellesferien.
Allikevell litt overrasket over at prisene allerede er oppunder 2000 kroner per pers per vei.

Tror dere det i det hele tatt vil komme noen salg paa en destibasjon som Allcante eller er det bare for populaert.

Jon Eirik

petter380
19-10-2015, 22:39
Sannsynligheten for salg i juli, ut av Norge og til en feriedestinasjon, er nesten lik null. Bare å bestille :)

LN-MOW
19-10-2015, 22:58
Hvis valutakursene holder seg som nå, vil trøkket på Middelhavet bli verre enn det var i år. Og det var helt Texas.

Råd: Finner du en ålreit pris, book!

Jonek
19-10-2015, 23:38
Det ante meg.

Maa bare faa ordnet huset for juli da saa er det bare aa bestille.

-Sindre
23-10-2015, 12:18
Hei,

Samboeren og jeg har lyst å dra til Sør-Amerika neste sommer. Dessverre bør/må vi ihvertfall ta deler av ferien iløpet av fellesferien. Tenker i utgangspunktet 3 uker.

Er relativt fleksibel på destinasjon, men bør jo være litt langt nord pga. årstider. Tidligere har det vært mange tilbud til Sør-Amerika fra bla. lufthansa til Caracas, Bogota og Rio de Janeiro, er det helt slutt på disse?

Caracas er kanskje litt lite fristende for tiden og jeg har vært i Rio de Janeiro før, men f.eks. Bogota hadde passet veldig bra. Peru, Equador eller Bolivia hadde også vært interessant. Er det noen plasser der det er billig å fly til? Evt. andre plasser i Sør-Amerika som anbefales på sommeren?

Har funnet Bogota til rundt 7300,- (med dårlig connections og datoer) og rundt 8000,- (med gode connections, men dårlige datoer).

Fevangen
25-10-2015, 00:03
Hei dere!

Har en reise i mars 2016 som ser slik ut:

OSL-BRU-JFK - Brussels Airlines
JFK - FRA - OSL - Lufthansa

Til NY er dagflight, mens hjem er nattflight. Er EBS, ser ikke ut til å bli EBG, ettersom jeg stort sett bare flyr innenlands en gang eller to i måneden. Innen mars vil jeg ha +/- 25 000 EB-poeng, litt avhengig av inntjening, AmEx-bruk og Trumf.

Har stort sett kun flydd long-haul på gruppereiser, og er derfor på leting etter nybegynnertips til hvordan jeg kan gå frem for å optimalisere reisen, først og fremst turen til NY med SN.

Hvordan bør jeg gå frem for å prøve å få til en oppgradering?

petter380
27-10-2015, 14:17
Hei,

Samboeren og jeg har lyst å dra til Sør-Amerika neste sommer. Dessverre bør/må vi ihvertfall ta deler av ferien iløpet av fellesferien. Tenker i utgangspunktet 3 uker.

Er relativt fleksibel på destinasjon, men bør jo være litt langt nord pga. årstider. Tidligere har det vært mange tilbud til Sør-Amerika fra bla. lufthansa til Caracas, Bogota og Rio de Janeiro, er det helt slutt på disse?

Caracas er kanskje litt lite fristende for tiden og jeg har vært i Rio de Janeiro før, men f.eks. Bogota hadde passet veldig bra. Peru, Equador eller Bolivia hadde også vært interessant. Er det noen plasser der det er billig å fly til? Evt. andre plasser i Sør-Amerika som anbefales på sommeren?

Har funnet Bogota til rundt 7300,- (med dårlig connections og datoer) og rundt 8000,- (med gode connections, men dårlige datoer).

Det er en god pris til sør-amerika, spesielt mtp. dyr dollar. Jeg var i Ecuador og Peru i 4 uker og likte meg svært godt. Peru = Huacachina, Arequipa og Cuzco/Machu Picchu. Ecuador = Quito og Galapagos seiling 1 uke på båt (ikke velg 4-dagers). Anbefales!

Litt kjølig om morgenen, perfekt temp. på dagen i fjellene i Peru. God tur!

-Sindre
27-10-2015, 15:09
Det er en god pris til sør-amerika, spesielt mtp. dyr dollar. Jeg var i Ecuador og Peru i 4 uker og likte meg svært godt. Peru = Huacachina, Arequipa og Cuzco/Machu Picchu. Ecuador = Quito og Galapagos seiling 1 uke på båt (ikke velg 4-dagers). Anbefales!

Litt kjølig om morgenen, perfekt temp. på dagen i fjellene i Peru. God tur!

Takk for svar!

Hvor fløy du til? Hvordan kom du deg rundt der nede? Er jo store avstander, og fly er relativt dyrt såvidt jeg har sjekket.

Hvor mye betalte du sånn ca. for de forskjellige tingene? Flybillett dit, flybillett(er) rundt omkring i Sør Amerika, Seiling osv.?

petter380
29-10-2015, 22:50
Takk for svar!

Hvor fløy du til? Hvordan kom du deg rundt der nede? Er jo store avstander, og fly er relativt dyrt såvidt jeg har sjekket.

Hvor mye betalte du sånn ca. for de forskjellige tingene? Flybillett dit, flybillett(er) rundt omkring i Sør Amerika, Seiling osv.?

Fløy til LIM(a) og benyttet Cruz del Sur, 'luksusbuss', innenriks i Peru. 4 timer til Huacachina, og nattbuss (10-12 timer) til Arequipa og derfra og videre til Cuzco.

Fløy fra CUZ-LIM-UIO, og GYE-LIM i samme billett. Dyrt for utlendinger å fly innenriks, betalte 3600,- per person for de flightene.

Til Galapagos var flight inkludert fra UIO og tilbake hoppet vi av i GYE. Cruz del Sur kjører også i mange andre land. Ikke benytt andre selskap, les blogger/erfaringer så vil du forstå hvorfor. Prisen er helt ok.

Fløy OSL-FRA-BOG-LIM-EWR-OSL og betalte 10780,- ved bestilling 6mnd i forveien. Båt på Galapagos var ca. 2800EUR, sjekk Gadventures for deres forslag til turer. Anbefaler turer som går vest for verdens flotteste øy, Isabela.

Spruce Goose
30-10-2015, 00:05
Et tips jeg selv har benyttet meg av et par ganger. Booker du meg Lan Peru fra Madrid så får du billetter innenriks på kjøpet. Velg multiple trips. De har nattfly fra Madrid. Lander 07.00 i Lima.Iberia flyr på dagen og inenriks fly med Lan Peru er inkludert. Hadde 6 flighter ifjor for 8000kr. Decent. Med tanke på Varme - Chiclayo - en time nord for Lima - har det mest stabile klimaet jeg har sett på denne kloden. Vinter/Vår-klima vedlagt. http://www.wunderground.com/weather-forecast/zmw:00000.1.84452

foxyhoxy
05-01-2016, 15:26
Prøvde å finne billetter til Karibien til høsten, men norwegian har ikke lagt ut billetter for sommer og høst enda. Noen som vet når de blir lagt ut?

LN-MOW
05-01-2016, 15:33
Norwegian legger ut i bolker. Kommer nok i løpet av vinteren ...

toftos
05-01-2016, 20:02
Hei, eg og 3 andre skal reise til Toronto i Okt/Nov, men tenkte vi skulle ha med washington på veien. Så planen er å fly til Washington bli der et par dager før vi leier oss bil og kjører til Toronto, blir der en uke før vi flyr hjem derfra. Har mest lyst å reise med SAS til Washington så Air Canada hjem fra Toronto. Er det noe problemer med å krysse grensen og levere bilen på en annen flyplass ? Har det noe å si hvilke vei vi reiser ( til/fra Washington eller Toronto ) ?

Erwing
08-01-2016, 15:29
Hei

Har en planlagt familietur som inkluderer New York og Orlando i Juni/Juli 2016. T/R billetter Ålesund - NY (KLM) er bestilt, men må ha fortsatt bestille billetter NY - Orlando.

Noen tips til hvor og når man bør bestille billetter for å finne noenlunde OK priser? Ifølge Google Flight (bare som et eksempel) ligger prisene pr voksen på rundt 2400 NOK og oppover nå, er dette et nivå man må regne med?

LN-SUV
09-01-2016, 10:58
Skal fra OSL til LAX og HNL i sommer, skal ha ca 5-6 dager stopp i LAX først, hvor og når ca finner mann de beste prisene? ikke alle søkemotorer som har mulitcity muligheter.... ser på siden til United.com at det kommer på ca 10000 pr hode...

Herlov
09-01-2016, 14:56
Hvilken reiseperiode?

LN-SUV
09-01-2016, 15:05
Avreise ca 23 juni med retur ca 15-16-17/7...

LN-MOW
09-01-2016, 15:57
Høysesong. Da skal du nok få problemer med å komme særlig lavere. Mulig du kan spare litt på å splitte reisen og du kan finne en god pris på f.eks. DY til LAX ..

-Sindre
10-01-2016, 11:24
Noen som har erfaringer med å fly til Panama, Costa Rica og/eller Nicaragua?

Prøver å finne billigst mulig billetter. Gjerne OSL-MGA og PTY-OSL eller motsatt. Har f.eks. sett på å fly t/r Miami for deretter å kjøpe enkeltbilletter ned til disse landene, mellom byer, også tilbake til Miami. Men klarer ikke å få det spesielt billig.

Bergern
10-01-2016, 11:50
Fløy til Panama i Oktober. KLM. Veldig greit, men i C da. Fra Panama er Copa det naturlige valget. Sjef lounge i Panama City.

staale
11-01-2016, 15:54
Heisann

Planlegger en tur til sør-øst Asia i juli, avreise ca 050716, retur ca 190716.

Ønsker å besøke Bangkok, Ho Chi Min, Kambodsja og Langkawi(noen slæpp åff dager til slutt) før vi setter snuten hjemover.

Planen er også å kjøre buss fra Ho Chi Min til Phnom Pehn, og så hurtigbåt fra PP til Siem Reap. Noen her som har prøvd den reiseruten?

Spørsmålet er om det kan være mulig å fly "inn" til BKK, og "ut" fra feks KUL, eller vil det uansett være billigere med en T/R billett til og fra samme destinasjon?

Får opp priser nå på 5 500-6 000 NOK pr pers, økonomi. SVG-LHR-DOH-BKK(SAS og Qatar) T/R på de aktuelle datoene, ser ut til å være en grei pris det.

Bergern
11-01-2016, 16:02
Det varierer vel litt. Hadde billetter med Aeroflot til Beijing og hjem fra Hong Kong i forfjor uten merkbar ekstra kostnad. Fløy også for noen år siden til SFO og hadde hjemreise fra LAX med BA uten at det virket som prisen endret seg.

ENGM 911
09-02-2016, 00:29
Jeg skal fly litt rundt i Indonesia på vårparten og lurer på hvor jeg bør lete opp billetter. Noen som har tips?

Glean EBG
09-02-2016, 00:31
Skyscanner finner vel det meste?
Bruker ofte appen till skyscanner for å finne priser/ selskaper og bestiller oftest på hjemmesidene til flyselskapene. Har ikke prøvd indonesia men vil tro det funker

ENGM 911
09-02-2016, 00:35
Takk takk!

Nortacus
09-02-2016, 20:45
Noen som har erfaring med Orient Thai Airlines ? Da med regulariteten og service ?

Skal nemlig fly mellom Bangkok-Hong Kong i mars og det står mellom Orient Thai, Emirates og Air Asia. Av hensyn til at Orient Thai bruker Boeing 747-400 på denne ruten ville denne vært sterkt å foretrekke :)

https://farm2.staticflickr.com/1602/24144960103_110d2f5f09_b.jpg (https://flic.kr/p/CMBerz)Orient Thai Airlines Boeing 747-400 - Suvarnabhumi Airport (https://flic.kr/p/CMBerz) by prahatravel (https://www.flickr.com/photos/93122495@N03/), on Flickr

TriStar
10-02-2016, 04:23
@Nortacus

Ja, har flydd med Orient Thai. Ikke så mange ganger at jeg har belegg for å si noe om regularitet i forhold til enn erfaringer. Service er OK til å være lowcost.

Men de har vel ikke det beste ryktet i forhold til sikkerhet. En stygg ulykke med MD-80 i Phuket for noe år siden og en spektakulær overflyvning i Tokyo med 747...

Men i følge AirlineRatings.com har de 3 stjerner, noe som F.eks er bedre enn Nok Air som har bedre rykte.

http://whatsonsukhumvit.com/thailand-is-home-to-4-of-the-worst-airlines-for-safety/

Kjør på, 747 trekker jo kraftig opp[emoji106]

Tarzan
23-02-2016, 13:59
Hei.

Jeg stiller dette spørsmålet for en arbeids kollega som jeg jobber sammen med.

Han lurer på hvilken reise rute som er best å reise til Normandie??
Da tenker han på om priser osv???

Jeg sa til han,
Ta fly til en av flyplassene, Paris Orly eller CDG
Air France eller Norwegian.

Men så kommer selve spørsmålet da.

Hvordan kan man reise videre til Normandie???
Går det fly til en av byene som ligger nært Normandie???
For eksempel byen Caen med fly fra Paris???
Eller blir det tog???

Noen som har vært i Normandie???

sirpjalle
23-02-2016, 14:04
Har tenkt samme tanke selv. Men jeg tenker i mitt tilfelle, tog/båt fra London/sørkysten...

Så jeg hekter meg på denne tråden rett og slett...

Tarzan
23-02-2016, 14:06
Ja.

Selv kunne jeg tenke meg å tatt en tur til Normandie en gang. Mye historisk som skjedde der. Man vet jo historien.

Martin
23-02-2016, 14:13
Nå ligger ikke Caen nært Normandie, men i Normandie. Normandie er en region, antageligvis noe ala det vi i Norge kaller fylker. Vet du litt mer spesifikt hvor han skal?

Den største byen i regionen er Rouen, men Caen ser ut til å ha en større flyplass (basert på hva jeg fant på Wikipedia). Destinasjoner herfra begrenser seg til Nice, Lyon og Figari med Air France HOP, og London Southend med FlyBe.

Med tog ser det ut til at man kan komme seg fra CDG til Rouen på litt under 5 timer.

Tarzan
23-02-2016, 14:20
Ok Takk.

Han tenker på å reise til plassene der D-dagen fant sted i Normandie. Der man kan se krigsminner og D-dagen museet og den tyske og den allierte kirkegården.
Han er interessert i krigshistorie.
Det er jeg også for øvrig. .

Så litt kjekt å finne en reiserute til Normandie, hvis man drar dit en gang.
Som er enkel og ikke så dyrt.

robertaas
23-02-2016, 14:36
Har bodd i Caen og det er nok fortsatt en lang og kronglete tur som involverer tog som er fasit.

LN-MOW
23-02-2016, 14:36
Noen nyttige linker .... :google

https://www.ricksteves.com/watch-read-listen/read/articles/frances-dday-beaches-a-powerful-memorial

http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g676160-d196245-Reviews-Normandy_American_Cemetery_Memorial-Colleville_sur_Mer_Calvados_Basse_Normandie_No.htm l

http://en.normandie-tourisme.fr/normandy-tourism-109-2.html

Hickok
23-02-2016, 16:05
Hva med Brussel og tog derfra?

rymle
23-02-2016, 16:14
Hvis han skal frem og tilbake mellom de forskjellige strendene og gravplassene, må vel det letteste være leiebil?
Har kjørt mellom CDG og Deauville (midt mellom Caen og Rouen) uten større problemer enn en fartsboks jeg ikke så før det var akkurat litt for sent…

mcduck
23-02-2016, 16:24
Var i Caen i fjor vinter, nettopp for å besøke de historiske stedene. Bodde hos en venninne i Caen og anbefaler absolutt turen. Syntes ikke togturen til Caen var noe problem. Tror vi betalte 33 euro pr vei for toget, hadde ikke bestilt på forhånd.

Lokaltransport er noe begrenset, f.eks hvis man skal til Arromanches hvor bussene slutter å gå tidlig på dagen. Vi ente opp med å gå til fots fra Arromanches til Ouistreham da vi ikke rakk bussen, en fantastisk tur langs kysten på 10-12 timer (spreke folk tilbakelegger sikkert de 33 kilometerene fortere). Mye spennende historie langs stranden!

Anbefaler sterkt leiebil for å komme lett fram og tilbake.

robertaas
23-02-2016, 16:52
Hva med Brussel og tog derfra?
Enda mer slitsomt og kronglete og legger til ca 2 timer med tog fra Brussels til Paris. Totalt ca. 5 timer.

Foruten toget som bare går til de store byene er det veldig begrenset med kollektiv transport om man skal en rundtur i Normandie.

robertaas
23-02-2016, 16:55
Sats på sykkel (flatt og mange fine enger) eller leiebil. Ja her må selv jeg innrømme det.

Bengt
23-02-2016, 17:30
Man kan flyga till det Ryanair kallar Paris, Beauvais också. Det ligger inte så illa till för att nå Normandie. 3,5 timmar med bil enligt Viamichelin.com.
När jag var där 2002 så åkte vi bil från Sverige. Det var LÅNGT att köra...

Benair
25-02-2016, 11:22
Hei,
prøver meg med et litt sært spørsmål her.

Jeg lander med SK 945 på Chicago O'Hare kl 1740 fredag 4. mars.

Planen er å komme seg videre til Detroit, men det er litt vanskeligere enn jeg hadde trodd.
Vurderer leiebil, men håpte det var mulig å få til noe kollektivt.
Dessverre har Greyhound / Amtrak siste avganger før jeg rekker å komme meg inn til sentrum. (Er en "nattavgang" med Grey med avgang 8:45 PM, men den bruker over 8 timer på turen.)

Er det tilfeldigvis noen som kjenner til noen andre selskaper / alternativer?

Ben

Martin
25-02-2016, 11:36
Du tenkte å komme deg fra O' Hare til Detroit med "kollektivtransport"?

Her ville jeg nok heller vurdert fly. Ca. 1500 kroner en veg i økonomi hos både DL, UA og AA.
DL har avgang 20:41, ankomst 22:57
UA har avgang 20:55, ankomst 23:18
AA har avgang 22:05, ankomst 00:27.

Twin Otter
25-02-2016, 11:36
Avhenger vel litt av budsjett. Men Delta har en avgang til Detroit klokken 2041. Koster 1600.- for en enveis billett.

SQ 777
25-02-2016, 12:12
Er vel like greit å overnatte et sted og dra neste dag ? Mye usikre faktorer her:angry:

SBT
25-02-2016, 14:46
3. mars er torsdag

Benair
25-02-2016, 15:25
3. mars er torsdag
My bad, det var heldigvis riktig på bestillingen og feil i innlegget.

Benair
25-02-2016, 15:28
Har vurdert fly, men håpet å slippe unna litt rimeligere.
Dersom jeg likevel kjøper en enkeltbillett med United nå, er det da mulig å sjekke inn bagasjen hele veien, og prøve seg på transitt på ORD, siden det er Star Alliance på begge bestillingene?
(Har bestilt OSL-ARN-ORD med SK)

Ben

Martin
25-02-2016, 15:31
Dersom jeg likevel kjøper en enkeltbillett med United nå, er det da mulig å sjekke inn bagasjen hele veien, og prøve seg på transitt på ORD, siden det er Star Alliance på begge bestillingene?

Ben

Uansett om de kan det eller ikke, så må du uansett ta bagasjen gjennom tollen og sjekke den inn på nytt, så der er det egentlig ikke så mye å spare.

Dag Viking
25-02-2016, 17:03

Ben
Grei skuring med reinnsjekk så sent på ORD. Burde være null kø både på bagdrop og sikkerhetskontroll. Ikke bli overrasket om du bruker under 45 min fra deboarding til avgangsgate.
Transitt eller to separate bestillinger betyr ikke noe.

Chris1
28-02-2016, 12:06
Jeg skal bo et halvår i Mexico City til høsten og har allerede startet å kikke litt på flybilletter. Siden jeg er EBG vil jeg helst fly Star Alliance. Er det noen selskaper utenom SAS som har 100% opptjening på rimelige økonomi billetter over Atlanteren?

Har dere noen formening om det vil være rimeligere å booke t/r Norge-USA/Canada også t/r USA/Canada-Mexico?

Per idag ligger billettene på i underkant av 9000 t/r Oslo-Mexico City. Utreise tidlig juli og hjemreise et par dager innen julaften.

robertaas
28-02-2016, 12:18
Har et par ganger sett Mexico City til under 4k, men det er en by jeg helst styrer unna så jeg har aldri bitt på de tilbudene.

Akkurat nå får man vel Mexico city t/r til 6500 med United som er i *A.

Hypern
28-02-2016, 22:45
Har et par ganger sett Mexico City til under 4k, men det er en by jeg helst styrer unna så jeg har aldri bitt på de tilbudene.

Akkurat nå får man vel Mexico city t/r til 6500 med United som er i *A.

Tja Mexico city er vel ikke verre enn Rio feks. Er vel kanskje den tryggeste byen i Mexico? Vet ikke om du har vært over grensa fra San Diego til Tijuana feks men det er vel statistisk sett en langt farligere by enn Mexico City.

Uansett så er mellomlanding i USA som bør unngås...

Bergern
29-02-2016, 19:28
Tja Mexico city er vel ikke verre enn Rio feks. Er vel kanskje den tryggeste byen i Mexico? Vet ikke om du har vært over grensa fra San Diego til Tijuana feks men det er vel statistisk sett en langt farligere by enn Mexico City.

Nå behøver det vel ikke være sikkerhet som er grunnen til aversjonen...

Chris1
29-02-2016, 23:26

Hvorfor skal mellomlanding i USA unngås? Air Canada på utreisen via København og Toronto og Lufthansa på hjemreisen via Munchen er gjerne da et bedre alternativ?

Hypern
02-03-2016, 00:26
Hvorfor skal mellomlanding i USA unngås? Air Canada på utreisen via København og Toronto og Lufthansa på hjemreisen via Munchen er gjerne da et bedre alternativ?

Fordi det innebærer pass og tollkontroll uavhengig om du skal videre internasjonalt eller ikke. Og det er ting som kan ta tid i USA. Ville prøvd i det lengste å finne flighter som går direkte Europa-->Mexico City.

Twin Otter
12-03-2016, 15:24
Hei, har begynt å pønske på en liten California-tur i august. Tenker en ti-tolv dager i tidsrommet 1-14 august. Akkurat nå finner jeg billetter til rundt 7600.- i økonomiklasse til SFO. Må ut med rundt 10 lapper hvis jeg ønsker meg raskere reise (one-stop fra Stavanger).

Så er det evige spørsmålet om det kan være lurt å ha litt is i magen en stund til og håpe på noen rimeligere billetter utover våren?

BårdK
12-03-2016, 17:39
Det synes jeg var litt dyrt. Fikk C-billetter til LAX for under 14K med SK i samme periode.

viking01
21-04-2016, 18:05
Hei. Er det noen av ringrevene her inne som har tips på hvordan jeg skal komme meg under 30K for 2 voksne og 2 barn i juli, uten at jeg må innom Moskva i x antall timer (eller andre steder for den saks skyld). Jeg har lyst å ende opp enten i Phuket eller Krabi. Barna er 6 og 8 år. Er jeg for tidlig ute eller for sent ute når det gjelder rimelige billetter? Er det noen som vet om det pleier å komme en kampanje fra Thai eller andre på denne tiden?

Reiselengde - ca 3 uker

petter380
21-04-2016, 18:52
Juli er en av få måneder hvor flyselskapene (faktisk) tjener penger, og dermed vil de prisene du finner ved søk i dag neppe bli billigere frem mot juli.

Noen som kan hjelpe er å velge en annen avreise destinasjon, eksempelvis CPH. Du kan få bedre reiseruter pga. økt konkurranse, men må naturligvis tåle en (ekstra) mellomlanding.

Upsaker
01-07-2016, 17:16
Hei alle medreisende.

Vi er to stykker som prøver å få til en tur til Sydney i løpet av vinteren, fortrinnsvis på nyåret i januar eller februar. Først og fremst er det pris som bestemmer, men vi betaler gjerne litt ekstra hvis det er verdt det. Det er flere ting jeg ser verdi i, men det vektes nok litt forskjellig. Mitt reisefølge har gullkort i *A, så å reise med de gir oss allerede tilgang til lounger uansett reiseklasse. Dog skal det sies at hvis Qatar kommer med et tilbud i biz til 12-13.000 er vi nok ikke vonde å be.

Er det noen som har erfaring med å lete etter billetter til Sydney og har noen tips å komme med?
Prisene spriker ganske mye og vi følger bl.a. med på SecretFlying som i dag hadde ARN-SYD for ca 4000,- med BA.

Alternativene hittil er som følger:
AirChina fra Oslo til ca 8500,-.
100% opptjening hos Aegean, 25% hos SAS.

British Airways fra Stockholm til ca 4000,-.
Opptjening ikke så interessant på dette tidspunktet.

Qatar hvis et tilbud i biz dukker opp til ca 12-13.000,-
Opptjening ikke så interessant her heller enda.

Thai via BKK som sannsynligvis er den enkleste, men dyreste økonomiruta.
Bookingklasse K med 100% hos Aegean, 25% hos SAS.

Grunnen til at jeg skriver hvordan A3-opptjeningen er, er at jeg vurderer å bytte hvis det gir meg gullkort på de flyvningene som er planlagt det neste året. Det klarer ikke SAS.

kekker
01-07-2016, 19:22
Alternativt Emirates eller Finnair, litt kortere duration, men i kvegklassen..

Upsaker
02-07-2016, 02:16
Alternativt Emirates eller Finnair, litt kortere duration, men i kvegklassen..

Takk! De har begge bra flytider, men prisen er ikke er alternativ i økonomi. Hvertfall ikke når det ikke er Star Alliance. Som sagt koster en Air China-billett med greie connections under 9000 og f.eks BA omtrent 4000 (riktignok litt senere). Vi er begge glad i å fly så mange flyvninger er ikke et problem bare det ikke blir for lange connections.

Lumpen
02-07-2016, 09:21
4K med BA er da virkelig uslåelig. Så kan dere heller bruke det dere sparer på flights down under!

robertaas
02-07-2016, 09:56
Som sagt koster en Air China-billett med greie connections
Jeg anbefalser alle å styre langt langt unna Air China. Her testet jeg å reise med dem:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83553

Upsaker
02-07-2016, 13:30
4K med BA er da virkelig uslåelig. Så kan dere heller bruke det dere sparer på flights down under!

Det er et veldig godt poeng, men enn så lenge er BA-tilbudet litt for sent, i starten av mai.

Jeg anbefalser alle å styre langt langt unna Air China. Her testet jeg å reise med dem:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83553

Takk Robert, det var nyttig lesning, men når jeg sjekker avgangene de siste dagene så går de stort sett med relativt og helt nye A330. Servicen derimot vet jeg ingenting om.

For å gjøre ting enda mer avansert så har vi litt flere muligheter. Vi har endel cashpoints hos norwegian vi kan bruke for å komme oss nærmere, BKK er sjekket og funnet for dyrt, i tillegg kan vi bestille ungdomsbilletter med SAS (og DY), som for eksempel får oss til PEK, NRT og HKG. Er det større sannsynlighet for billige billetter fra en av disse stedene?

kekker
02-07-2016, 13:44
Takk! De har begge bra flytider, men prisen er ikke er alternativ i økonomi. Hvertfall ikke når det ikke er Star Alliance. Som sagt koster en Air China-billett med greie connections under 9000 og f.eks BA omtrent 4000 (riktignok litt senere). Vi er begge glad i å fly så mange flyvninger er ikke et problem bare det ikke blir for lange connections.

Ser den, jeg tror jeg hadde gått for å ha litt is i magen..
Ser det ikke som en umulighet at f.eks TK blir nødt til å finne på noe snart, for å fylle seter..

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Upsaker
02-07-2016, 16:57
Det dukket opp et tilbud hos SecretFlying som var for godt til å være sant nå, ARN-HKG, 2 dager, HKG-SYD, 8 dager, SYD-SIN, 2 dager og SIN-ARN for 4665 kr. Vi booket og venter på tilbud fra TK i februar.

Link: http://www.secretflying.com/2016/07/3-1-trip-stockholm-sweden-hong-kong-australia-singapore-e497-roundtrip/

magnusant
02-07-2016, 18:17
Jeg sitter og prøver å planlegge neste CT, i Business.
Er det noen som vet, eller kan finne ut om Asiana har business smartium, eller den kjipe business på sine 777-200 til/fra Paris?

robertaas
02-07-2016, 20:55
Det dukket opp et tilbud hos SecretFlying som var for godt til å være sant nå, ARN-HKG, 2 dager, HKG-SYD, 8 dager, SYD-SIN, 2 dager og SIN-ARN for 4665 kr. Vi booket og venter på tilbud fra TK i februar.

Link: http://www.secretflying.com/2016/07/3-1-trip-stockholm-sweden-hong-kong-australia-singapore-e497-roundtrip/
Folk på østlandet kan også klare å reise fra Gøteborg. Derifra fant jeg:

Sydney, Brisbane eller Melbourne fra 4159 NOK
Auckland 4905 NOK
Nadi 5811 NOK

Upsaker
02-07-2016, 21:00
Oops, vi bor på østlandet...

Upsaker
03-07-2016, 16:32
Hei igjen. Reiselysten tar overhånd og denne gang er det Cape Town som står for tur i starten av august. Er det håp for en kampanje med Turkish før den tid? De har bra tider i tillegg til å være i *A. Alternativene vi vet om er BA, QR og Emirates. Noen jeg har glemt?
Turkish ligger til rundt 8000 i økonomi, og i underkant av 7000 for en kombinasjon av Turkish og Emirates (med 24 timer i Dubai).

Edvard
03-07-2016, 19:25
Se på flighter til JNB, det er den største huben i Afrika. (LH via FRA ca. 6700 NOK i August.)

Det er enkelt å finne en bra deal på JNB-CPT.

Vurder også Ethiopian ARN-CPT. Economy retur fra 5800 NOK og LH til CPT ex-CPH.

Giovanni
04-07-2016, 12:00
Hei,

Vi er to familier som sterkt vurderer 1 mnd pappaperm på Mauritius i mars 2017

Vi bor i Bergen, og våre venner i KRS
Derfor mistenker jeg at det enkleste for samkjøring av fly vil være via OSL med SAS, og videre med Emirates

Ser nå at prisene ligger på ca 30.000,-

Hvor lavt kan man forvente å komme i pris pr pers? 7.000,- ?

Når kan man forvente kampanjer?

Andre tips i fra Mauritius, og spesielt villaer med plass til to familier med Tot 4 barn, tas i mot med stor takk :)

Med ønske om en god sommer

Hickok
04-07-2016, 12:18
Jeg finner Air Berlin for under 4000 pr. hode fra CPH (antakelig I DKR) nå.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Hickok
04-07-2016, 12:21
Prøv å lek med denne. Du kan ikke booke herfra, men får en ide om hvor du kan lete. matrix.itasoftware.com

sabergum
15-07-2016, 17:36
Har en bekjent som lurte på hva som er enkleste/billigste/raskeste vei mellom Norge og Lviv i Ukraina. Kanskje det finnes noen mer eller mindre obskure ruter eller selskaper som flyr dit? Avreiseflyplass SVG, KRS, TRF eller OSL. Og det trenger ikke nødvendigvis å være fly på hele reisen. Noen innspill?

LN-MOW
15-07-2016, 17:40
Sjekk flyplassens hjemmeside, så ser du hvilke selskaper som flyr der og til hvilke destinasjoner.

Herlov
15-07-2016, 18:08
Det billigste er vel å skaffe seg en Ryan-billett til Warszawa eller Krakow og så tog videre ti Lviv. Det enkleste er fly med Lufthansa Group til Lviv via Munchen eller Wien.

Apollon
11-08-2016, 19:42
Nå er det vel ikke akkurat noe fasitsvar på dette men sånn erfaringsmessig fra tidligere år (mtp når flyselskapene har kampanje osv), er det lurest å kjøpe asiareisen (Hong Kong avreise i påskeuka 17) nå eller å vente? F.eks pleier nyttårssalg til Asia erfaringsmessig å omfatte påsken eller er det mer høsten på foråret bedre tid? Nå er det jo mange som reiser i påsken og det pleier å bli dyrere jo nærmere en kommer men jeg trodde ikke det spesielt gjaldt langdistanse? Følger med på priser slik som Cathay til HK og det virker som prisene er på vei oppover for påsken og type " only 2 seats left., book now" Altså er jo fortsatt på 4-tallet men usikker på utviklingen. Jeg får ikke mailer fra Cathay så vet ikke spesifikt når de pleier å ha salg. Noen råtips?
Last seats betyr at prisene bare vil stige og at det ikke er sjanse for at de går ned igjen?

robertaas
11-08-2016, 22:03
Jeg bruker være flink tilå treffe "bunnen".

Ser at jeg de siste årene har bestilt påsketuren:
17/9
17/6
15/6
15/7
3/8
16/9

nick5000
14-08-2016, 18:21
priser omtrent det samme. Må fly på en enkelbillett enten domestic til KUL eller internasjonalt til SIN. Fikser jetstar eller airasia å sende baggasjen hele veien (videre med TK)?

Fredrik Propell
30-08-2016, 16:51
Hvordan er det å reise innlands i USA i romjulen? Tenker da på pris og tilgjengelighet er det smekk fulle fly? Har søkt rundt på strekningen MIA-SAT/AUS, EWR-SAT/AUS og ORD-SAT/AUS etc. for 2 persone med reisedatoer fra 26/12 til 3/1 og finner bare priser fra ca 4000 og opp (widerøe.no hadde priser fra 8-9000kr?!). Har noen gode forslag til bedre søkemotorer?

LN-MOW
30-08-2016, 17:41
Det er noen 'stille dager', men rundt helg og helligdager kan det være trangt.

Sjekk FLL istedet for MIA. Fler lavprisselskaper og ofte rimeligere billetter.

Fredrik Propell
30-08-2016, 18:00
Det er noen 'stille dager', men rundt helg og helligdager kan det være trangt.

Sjekk FLL istedet for MIA. Fler lavprisselskaper og ofte rimeligere billetter.

Okay, det skal jeg prøve på. Takk for svar!

mcduck
30-08-2016, 20:05
Har noen gode forslag til bedre søkemotorer?

Momondo er kongen på haugen når det gjelder søkemotorer. Velg "Flyplasser i nærheten" så tar den alle i new york, miami/lauderdale, austin etc.

http://matrix.itasoftware.com/ kan også anbefales for litt mer avansert søking. Husk da at du ikke kan bestille her, men kan bestille via f.eks momondo (Og da som regel litt billigere en prisen man får oppgitt på Matrix).

Tarzan
07-09-2016, 11:16
Hei.

Ser at man kan bestille seg turer til Split(Kroatia) sommeren 2017.
På Kroatiaspesialisten.

Men er det noen som vet hvor lenge di flyr til Kroatia sommeren 2017 fra Evenes???

Martin
07-09-2016, 11:52
Mellom 18/6 og 23/7, ser det ut som. (Også gjetter jeg bare helt villt på at det kommer et fly en uke etter den 23/7 for å frakte hjem de som fløy nedover den 16. og 23/7)

http://www.kroatiaspesialisten.no/kun-fly-til-kroatia

robertaas
17-09-2016, 15:09
Ett av mine tema for reise er en ny øy i Nord-Europa hver sommer. Med Åland, Gotland, Øland, Bornholm, Svalbard, Færøyene, Isle of Wight, Island, Scilly og Jersey unnagjort begynner det å bli vanskelig nå.

Orkenøyene:
-Finner ikke gjennomgående flighter til Kirkwall, KOI

Shetland:
-finner ikke gjennomgående flighter til Sumburgh Airport, LSI (eller SDZ som ofte brukes istedenfor)

Grønland:
-Kangerlussuaq, SFJ koster nesten 8k
-Narsarsuaq, UAK koster over 10k
-Nuuk, GOH koster nesten 10k

Isle of Man:
-overnatting underveis om man reiser fredag ettermiddag og flyplassbytte i London begge veier for overkommelig pris

Guernsey
-Finner ikke gjennomgående flighter til GCI

Noen tips?

Maltwhisky
17-09-2016, 15:21
Nå har vel ikke Loganair/FlyBe lagt ut rutene sine lenger enn til Mars 2017, så at du ikke finner gjennomgående til KOI eller LSI neste sommer er forståelig.

Men når alt er klart skal det ikke være problemer med å finne gjennomgående billett hos BA for ruten OSL-LHR-EDI-KOI (LSI).

robertaas
17-09-2016, 15:32
Takk, det forklarer endel.

MountainDew
17-09-2016, 15:39
Rart ikke Norwegian har begynt med København - Grønland.
Med så høye priser og en særdeles attraktiv destinasjon for folk som vil noe annet en Tørrvika i Alicante bør det være et marked.

Someone
17-09-2016, 16:55
Endel destinasjoner er vel også sånn at man like greit kan satse på separate billetter og litt ekstra tid for og være sikrest mulig på transferen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

robertaas
17-09-2016, 17:27
Endel destinasjoner er vel også sånn at man like greit kan satse på separate billetter og litt ekstra tid for og være sikrest mulig på transferen?
Ingen god strategi om det er helgetur og man prøver komme seg dit i løpet av fredag ettermiddag/kveld.

SudCaravelle
18-09-2016, 08:00
Vi booker nå noen billetter til Dubai med tre barn på værste tenkelige tid prismessig - 21DEC till 31DEC/01JAN. På ITA tool kommer Turkish opp med en meget fin pris, (21.000) men er umulig å finne på noen bookingsider eller Turkish.com.

Jeg ringte HRG på fredag og de mente også at de bare fant samme pakke til 36.000.

Noen råd? Jeg var litt treg og Lufthansa også jazzet opp prisene betraktelig for denne perioden forrige uke.

Tilleggsspørsmål: Er det en myte eller "ser" de at jeg har fisket på disse prisene en drøy uke og setter opp prisene?

Setter veldig pris på litt hjelp.

41022

SudCaravelle
18-09-2016, 13:20
Nok et tilleggsspørsmål; Aeroflot kommer veldig rimelig ut (18.500), er tilgjengelig og går kjapt total reisetid. Her er aberet at Dragen nekter plent.

Hvor ille er det?

TriStar
18-09-2016, 13:35
ITA priser vet jeg ikke noe om... Men har noen turer med Aeroflot og det er overhode ikke værre en andre selskaper. Maten kan være litt "skummel", men den må man jo ikke spise... Ikke er det mye fulle russere ombord heller, Aeroflot er tørrlagt på økonomi-klasse. I alle fall på medium haul.

mcduck
18-09-2016, 19:50
Nok et tilleggsspørsmål; Aeroflot kommer veldig rimelig ut (18.500), er tilgjengelig og går kjapt total reisetid. Her er aberet at Dragen nekter plent.

Hvor ille er det?

Flydd med Aeroflot et par ganger til Asia. Syntes ikke det var så galt, var et par eldre flyverter som var litt strenge (Men ikke på en ufin måte). Det ble ikke servert brennevin (øl og vin ble servert) men en del passasjerer hadde medbrakt noe som ble raskt konfiskert. Ville ikke nølt med å fly med de om prisen var god.

kekker
19-09-2016, 09:27

Hvor ille er det?

Når har bare jeg flydd bak gardina med SU, da var routingen OSL - SVO - DXB, intet at utsette på denne flyvningen. LItt uvant flymat og en litt døll flyplass å vente på i SVO, men hadde absolutt ikke vært "redd" for å fly med de.

AirbusTrond
20-09-2016, 09:40
Tenker på en tur østover i mars. Det blir først bort til Bangkok og retur fra Saigon. Prismessig kommer Turkish best ut, for ca 500 kr mer får jeg Qatar eller Emirates.

Har lyst til prøve Qatar eller Emirates, Turkish vet jeg er rimelig bra. Hva ville folket her velge? Bonuspoeng spiller null rolle (har dog Miles og Smiles i Turkish).

Noen som har noe som helst peiling på hvilket selskap som gir størst sjanse til å få ledig sete ved siden av seg? :) Hører at Emirates har noe smalere seter, stemmer dette, mon tro? Liker god mat og ubegrenset med drikke.

Ellers er det et must at jeg får velge sete (og det helst ved booking).

Qatar hadde nylig tilbud, og jeg var akkurat for sein der. Om det er noen som kjenner til nye tilbud på gang, hadde det vært fint å vite.

magnusant
20-09-2016, 16:17
Hvis bonusprogrammer ikke spiller noen rolle, tror jeg personlig jeg ville valgt Qatar.
Det kommer litt an på flyene, men grunnen er at Emirates vel flyr 777 med 10 i bredden. Jeg opplever det som litt bedre plass med 9 i 787.
Det går vel mye A380 videre til bangkok både med qatar og emirates.

Ellers synes jeg også Finnair kan være verdt å bruke når de har billige kampanjebilletter, eller Thai direkte.
Eco i turkish er et lotteri, og det tror jeg at jeg kommer til å holde meg unna for fremtiden. De har vel dog problemer med å fylle fly etter situasjonen i landet, og det kan vel komme enda billigere billetter derifra.

AirbusTrond
20-09-2016, 16:50
Takk, ja, det er sant, jeg får jo både Dreamliner og A380, så det trekker klart opp. Thai direkte var et alternativ, men kampanjeperioden er over. Føler litt mer for å prøve de uprøvde. Får vel bare bestille, 5.500 er vel ikkje så gale pris.

Upsaker
20-09-2016, 18:43
Qatar til BKK via DOH med 787 og 380 syns jeg var helt topp i januar. Ledig treseter på første flight og ellers ingenting å utsette. Ligger tilogmed en rapport her inne :)

magnusant
20-09-2016, 21:43
biz hos Qatar i 787 er heller ikke helt galt.
De har ofte noen greie kampanjer helt nede i omkring 10 000 til BKK
5500 for eco til thailand er ikke kjempepris, men ikke helt galt

LN-AND
04-10-2016, 09:35
Skal til Baltimore på jobbreise i februar. Avreise 20/21 FEB og hjem 23/24 FEB.
Etter hva jeg kan se er det bare BA som flyr direkte til BWI fra Europa, med bytte på LHR og vente 4.5 time etter flyet fra OSL ankommer.

Er det noen som har noen erfaring med reiser til Baltimore og hva som lønner seg? Slik jeg ser det er det enten BA til BWI, eller SK/KLM eller annet nettverksselskap til IAD eller EWR for så å ta shuttle. I så fall, hvor lang tid tar disse shuttlene? Ønsker å bruke minst mulig tid på reisen.

Takk for tips :)

LN-AND

dc-8-63
04-10-2016, 09:48
Hva med Icelandair - de flyr til BWI og som regel de raskeste når de flyr....

LN-AND
04-10-2016, 09:58
Det er et godt forslag, men jeg tror ikke Icelandair flyr til BWI lenger. Kan ihvertfall ikke finne BWI i bookingsystemet deres.

Cecilie
04-10-2016, 10:10
WOW air flyr til BWI, men de flyr ikke til OSL. Hvis du kan komme deg til CPH, så er det greie flytider derfra. 1,5 time layover på Island på ut- og returreisen.

Det raskeste er vel dog antagelig direkte til EWR, og så Amtrak i 2,5 time til Baltimore derifra.

Alternativt OSL-CPH-IAD, taxi IAD-Union Station DC (45-50 minutter), og tog til Baltimore (30-40 minutter)

Someone
04-10-2016, 10:14
Er det flyplassen eller byen som er der du skal?

LN-AND
04-10-2016, 10:19
Jeg skal til byen. Skal bo på Baltimore Marriott Inner Harbor at Camden Yards.
Om det ikke blir BA til BWI, heller jeg litt mot å fly til IAD og reservere bil med sjåfør derfra. Det kan vel ikke koste all verden. Limo service er jo ofte billigere enn taxi i USA. Ihvertfall min erfaring. Eller en super-shuttle. Men det kan jo ta sin tid som man vet.

Someone
04-10-2016, 10:22
Jeg skal til byen. Skal bo på Baltimore Marriott Inner Harbor at Camden Yards.
Om det ikke blir BA til BWI, heller jeg litt mot å fly til IAD og reservere bil med sjåfør derfra. Det kan vel ikke koste all verden. Limo service er jo ofte billigere enn taxi i USA. Ihvertfall min erfaring. Eller en super-shuttle. Men det kan jo ta sin tid som man vet.

Nå har jeg ikke sjekket tidene, men bør det ikke være greit tidsmessig og fly til EWR også hoppe på toget (Acela) derfra?

LN-AND
04-10-2016, 10:28
Takk for tipset. Ser ut som det tar ca to timer, men da kommer man nesten dør til dør.
Er 9 minutter med taxi fra Penn Station, Baltimore til hotellet.

Spruce Goose
04-10-2016, 10:44
Det er et godt forslag, men jeg tror ikke Icelandair flyr til BWI lenger. Kan ihvertfall ikke finne BWI i bookingsystemet deres.
De har byttet til Dulles, IAD

MisteriX
04-10-2016, 12:07
Du kan søke opp via følgende URL: http://star-alliance.innosked.com/

Discus
04-10-2016, 14:34
BA flyr til BWI

Chriscross
04-10-2016, 22:15

Hvor ille er det?

Missed connection, uvær eller annet snadder i en by der du ikke får gå ut pga visumregler. Med kone og tre barn? Du får gå noen runder med deg selv, men ikke stopp før du innser at det er en dårlig plan dersom du sparer mindre enn 10000kr. [emoji6]

Ita viser noen billetter med noen selskaper som ikke kan bookes. Sett dette med både turkish og Qatar.

LN-AND
06-10-2016, 21:10
Takk for tipsene angående BWI. Jeg tror valget faller på BA til BWI, bare for å slippe reisetid. Velger heller en god bok på Heathrow og slå ihjel noen timer der, enn å stresse til og fra IAD eller EWR.

Pedersang
09-10-2016, 14:07
Hei!

Vi skal til Japan i mars/april neste år. Det var mye billigere til Hong Kong da jeg bestilte, så det ble Hong Kong ut og Narita hjem. Ser på enveisbilletter til Japan nå, og synes ikke det var veldig billig. HK Express er billig nok, men så kommer jo bagasje og sånt i tillegg.

Har aldri bestilt bonusreise med Star Alliance, og lurer litt på bonusreise fra Hong Kong til Japan. Ser på tabellen på sas.no at det koster 60% av t/r (25000/50000/70000) med Star Alliance. Stemmer det at det da er 30000 poeng for en enveis fra Hong Kong til Japan i business? (Og 15000 i økonomi?)

Er det en ok deal?

HK Express tar rundt 1.300,- uten bagasje. Ethiopian rundt 4.500,- i business.

Vi lander i Hong Kong 26/3 rundt syv på morgenen med flyet fra Stockholm. Vi skal til Kyoto og Tokyo. Også mulig med stopover med tid til sightseeing i Seoul, Osaka, eller Fukuoka.
Flyr gjerne sent søndag 26/3, eller tidlig mandag 27/3. Tar gjerne tog mellom de japanske byene, så det viktigste er i grunn å komme seg over vannet...

3 voksne

Skal jeg bare bestille billigste billett med HK Express, eller er det en ide å sjekke mulighet for bonusuttak?

Jeg har Expertflyer men er ikke så dreven der...

:)

mcduck
09-10-2016, 14:44
Hei!

Vi skal til Japan i mars/april neste år. Det var mye billigere til Hong Kong da jeg bestilte, så det ble Hong Kong ut og Narita hjem. Ser på enveisbilletter til Japan nå, og synes ikke det var veldig billig. HK Express er billig nok, men så kommer jo bagasje og sånt i tillegg.

Har aldri bestilt bonusreise med Star Alliance, og lurer litt på bonusreise fra Hong Kong til Japan. Ser på tabellen på sas.no at det koster 60% av t/r (25000/50000/70000) med Star Alliance. Stemmer det at det da er 30000 poeng for en enveis fra Hong Kong til Japan i business? (Og 15000 i økonomi?)

Er det en ok deal?

HK Express tar rundt 1.300,- uten bagasje. Ethiopian rundt 4.500,- i business.

Vi lander i Hong Kong 26/3 rundt syv på morgenen med flyet fra Stockholm. Vi skal til Kyoto og Tokyo. Også mulig med stopover med tid til sightseeing i Seoul, Osaka, eller Fukuoka.
Flyr gjerne sent søndag 26/3, eller tidlig mandag 27/3. Tar gjerne tog mellom de japanske byene, så det viktigste er i grunn å komme seg over vannet...

Skal jeg bare bestille billigste billett med HK Express, eller er det en ide å sjekke mulighet for bonusuttak?

Jeg har Expertflyer men er ikke så dreven der...

:)

Hei

H̶o̶n̶g̶ ̶K̶o̶n̶g̶ ̶t̶i̶l̶ ̶J̶a̶p̶a̶n̶ ̶e̶r̶ ̶s̶o̶n̶e̶b̶y̶t̶t̶e̶,̶ ̶f̶r̶a̶ ̶S̶o̶u̶t̶h̶ ̶E̶a̶s̶t̶ ̶A̶s̶i̶a̶ ̶t̶i̶l̶ ̶C̶e̶n̶t̶r̶a̶l̶ ̶&̶
F̶a̶r̶ ̶E̶a̶s̶t̶ ̶A̶s̶i̶a̶.̶ ̶S̶å̶ ̶d̶a̶ ̶f̶å̶r̶ ̶d̶u̶ ̶e̶k̶s̶t̶r̶a̶ ̶d̶r̶i̶v̶s̶t̶o̶f̶f̶a̶v̶g̶i̶f̶t̶ ̶s̶a̶m̶t̶ ̶a̶t̶ ̶p̶r̶i̶s̶e̶n̶ ̶e̶r̶ ̶5̶0̶/̶7̶5̶/̶1̶0̶0̶,̶ ̶e̶n̶ ̶v̶e̶i̶ ̶3̶0̶/̶4̶5̶/̶6̶0̶.̶ ̶

Hong Kong Airlines fly for 3800 til NRT i Business, ellers er Etiopian et godt alternativ til 1600kr i økonomi, men med avang litt tidlig på dagen (13:50). Etiopian har 787 på denne ruta. Ellers så er jo avgangstiden til Hong Kong Express 23:30 noe å vurdere om dere vil ha dagen i Hong Kong.

Pedersang
09-10-2016, 15:02
Hei

Hong Kong til Japan er sonebytte, fra South East Asia til Central &
Far East Asia. Så da får du ekstra drivstoffavgift samt at prisen er 50/75/100, en vei 30/45/60.

Hong Kong Airlines fly for 3800 til NRT i Business, ellers er Etiopian et godt alternativ til 1600kr i økonomi, men med avang litt tidlig på dagen (13:50). Etiopian har 787 på denne ruta. Ellers så er jo avgangstiden til Hong Kong Express 23:30 noe å vurdere om dere vil ha dagen i Hong Kong.
Ok, takk! :)
Ja, Ethiopian i økonomi er absolutt et alternativ. Så ut som det var mulig å booke om den billetten også, om alt skulle bli veldig forsinka.

Jeg trodde det var samme sone, men da er det noe jeg ikke har fått med meg?

---
Central Asia & Far East Asia

China (incl. Hong Kong & Macau), Japan, Kazakstan, Kyrgyzstan, Mongolia, South Korea, Taiwan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan.
---

mcduck
09-10-2016, 15:25
Jeg trodde det var samme sone, men da er det noe jeg ikke har fått med meg?

---
Central Asia & Far East Asia

China (incl. Hong Kong & Macau), Japan, Kazakstan, Kyrgyzstan, Mongolia, South Korea, Taiwan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan.
---

Ja selvfølgelig er det det, her så jeg helt feil (Stusset på det selv..). beklager! :)

Jornaa
02-11-2016, 10:23
Prøv å lek med denne. Du kan ikke booke herfra, men får en ide om hvor du kan lete. matrix.itasoftware.com

Hei,

Jeg har funnet mange godt ruter jeg ønsker å booke. Jeg har sjekket med Tickets, og det ser ut til at de kan booke, men ikke til samme pris.

Er det noen som har gode tips til reisebyrå som kan booke basert på en skjermdump av de resultatene man finner på Matrix ?

Spent på svar :-)

Jørn.

SBT
02-11-2016, 18:28
Det finnes en side som heter: bookwithmatrix.com
Men, hvordan kvaliteten på den er, vet jeg ikke.

Jornaa
02-11-2016, 20:53
Takk, hører gjerne flere erfaringer.

Skal sjekke ut bookwithmatrix.com

Jørn.

Airbus 330
02-11-2016, 21:23
Vi er 2 familier som vurderer å dra til Antigua juni 2017, planen er å fly OSL til LA for å fly videre til Antigua.
Søker priser hos LH, men der får jeg ikke legge inn 7 pax 4 voksne og 3 barn fra 9-12 år. Har LH satt en begrensning på maks 6 pax?

Noen som har tips på fly fra LA til Antigua 14 dager også tilbake til LA der vi tar 1 uke?

jameson82
02-11-2016, 21:26
Vi er 2 familier som vurderer å dra til Antigua juni 2017, planen er å fly OSL til LA for å fly videre til Antigua.
Søker priser hos LH, men der får jeg ikke legge inn 7 pax 4 voksne og 3 barn fra 9-12 år. Har LH satt en begrensning på maks 6 pax?

Noen som har tips på fly fra LA til Antigua 14 dager også tilbake til LA der vi tar 1 uke?

Via LA? Det var da veldig omvei..
Kanskje United OSL-EWR-ANU-EWR-LAX-EWR-OSL hadde vært det beste alternativet?

Someone
02-11-2016, 21:29

Tolker jeg rett at du skal fly til LA også videre til Antigua med en gang? Det er en relativt grei omvei da du vel uansett må vi Østkysten for å fly fra LA til Antigua.
Men uansett høres det vel kanskje lurest ut og gå for en eller annen open-jaw løsning?

Airbus 330
02-11-2016, 21:38
Tolker jeg rett at du skal fly til LA også videre til Antigua med en gang? Det er en relativt grei omvei da du vel uansett må vi Østkysten for å fly fra LA til Antigua.
Men uansett høres det vel kanskje lurest ut og gå for en eller annen open-jaw løsning?

Helt korrekt, var det som var planen helt til vi fant ut at vi må mest sannsynlig via Miami begge veier. Så en open-jaw løsning er nok det lureste ja.
Men kan man ikke booke flere en 6 personer hos LH?

Ser BA har greie priser også.

Tips på Routing tas i mot med takk :up:

Airbus 330
02-11-2016, 21:49
Via LA? Det var da veldig omvei..
Kanskje United OSL-EWR-ANU-EWR-LAX-EWR-OSL hadde vært det beste alternativet?

Sjekket den, men vi planlegger å reise 23 juni og da får vi ikke opp noe hos UA fra OSL til EWR.

Jornaa
02-11-2016, 21:49
Det går fint å kopiere fra Matrix til bookwithmatrix. Det er 3 valg, 2 av dem ser ut til å fungerer.

Er det noen som har erfaringer med www.priceline.com er de seriøse. Kan jeg trygt booke en Biz tur der?

jameson82
02-11-2016, 21:56
Sjekket den, men vi planlegger å reise 23 juni og da får vi ikke opp noe hos UA fra OSL til EWR.
matrix.itasoftware.com

Jornaa
04-11-2016, 17:12
Det går fint å kopiere fra Matrix til bookwithmatrix. Det er 3 valg, 2 av dem ser ut til å fungerer.

Er det noen som har erfaringer med www.priceline.com er de seriøse. Kan jeg trygt booke en Biz tur der?
Jeg fikk svært god hjelp hos Finnair (Gold service) på ruta. De presenterte eksakt oppsett i løpet av en halv dag. Ticket presenterte samme oppsettet 2 dager senere, men til ca. kr. 1.000,- mindre, men da hadde jeg bestilt fra Finnair. Jeg har aldri sett oppsettet fra Ticket, men noe sier meg at de trolig er minst like rimelige som Finnair.

Uansett: Som følge av at Finnair Plus har kampanje på doble bonuspoeng over Atlanteren frem til 31.01.17 om du flyr med AY, BA, AA eller IB, så booket jeg denne turen.... og for de som mener jeg er "gal"...ja, så er jeg det.

Utreise 28.01.17, hjemreise 29.01.17 (Oslo +1) Alt i BIZ;

Oslo, Gardermoen - London, Heathrow (Terminal 5)
lørdag 28 januar 2017
AY5901 I 07:25 - 09:05
Business kabin

London, Heathrow (Terminal 3) - Las Vegas, McCarran International (Terminal 3)
lørdag 28 januar 2017
AY5425 I 12:15 - 14:55
Business kabin

Las Vegas, McCarran International (Terminal 1) - Phoenix, Sky Harbor International (Terminal 4)
lørdag 28 januar 2017
AA458 A 16:30 - 18:46
Først kabin

Phoenix, Sky Harbor International (Terminal 4) - Los Angeles, Los Angeles International (Terminal 0)
lørdag 28 januar 2017
AA657 A 19:59 - 20:45
Først kabin

Los Angeles, Los Angeles International (Terminal 0) - New York, John F Kennedy International (Terminal 8)
søndag 29 januar 2017
AY5734 I 07:00 - 15:30
Business kabin

New York, John F Kennedy International (Terminal 7) - London, Heathrow (Terminal 5)
søndag 29 januar 2017
AY5474 I 18:55 - 06:45(ma)
Business kabin

London, Heathrow (Terminal 3) - Helsinki, Helsinki Vantaa (Terminal 2)
mandag 30 januar 2017
AY832 I 10:20 - 15:15
Business kabin

Helsinki, Helsinki Vantaa (Terminal 2) - Oslo, Gardermoen
mandag 30 januar 2017
AY659 I 16:05 - 16:35
Business kabin

AY5901 3F AY5425 61K AA458 4A AA657 2A
AY5734 6A AY5474 13K AY832 4L AY659 1C

===> Neste år blir det familietur til BKK i BIZ med AY - alt med poeng :-)

frackas
15-02-2017, 10:29
Ok. Jeg vet helt ærlig ikke hvor posten min passer, men jeg prøver meg;

Hei alle!
Jeg har et litt prekært problem som jeg tenkte at det kanskje var noen kloke utenfor-boksen flyhoder her på forumet som kunne ha svar på:

Lørdag kveld 25. Februar må jeg komme meg fra Tromsø til Oslo, mellom kl 22.15 og 07.00 (neste dag) da jeg skal fly videre fra OSL søndag morgen, men jeg har jobb i Tromsø fram til kl 22 kvelden før.
Med konvensjonelt rutefly på strekningen TOS-OSL er dette bare å glemme, da siste avgang går på ettermiddagen en gang. Jeg har også prøvd å sjekke muligheten for haik med frakt-fly på natten, men så vidt jeg forstår er det ingen slike på strekningen natt til søndag.

Er det noen som har tips? Enten til en flyavgang jeg ikke kjenner til, eller til en måte å snekre i hop en routing via bil til en nærliggende flyplass etc? Eller noe helt annet? All hjelp mottas med stor takk.

WF-380
15-02-2017, 11:51
Hvis du kommer deg til Bardufoss, kan du ta 0640 til Oslo derfra.

Voipe
15-02-2017, 12:07
Hvis du kommer deg til Bardufoss, kan du ta 0640 til Oslo derfra.

Den avgangen går vel lørdag morgen, ikke søndag morgen.

Blir det for sen ankomst søndag morgen med SK4403?

frackas
15-02-2017, 12:22
WF-380; jepp det er lørdag, men takk, Bardufoss er absolutt en mulighet om det går noe derfra på natta.

Voipe: den flighten hadde gått meg hus forbi. Finnes det no oversikt over flighter fram i tid som ikke kun viser flighter med ledige billetter? Jeg sliter rett og slett med å søke opp SK4430.

Min fulle reiseplan er at jeg må være i LA ila søndags-ettermiddagen. Så om SK4430 er en mulighet så kan det hende jeg når KLM via AMS som går kl 0920 fra OSL. Litt synd at det ikke er star alliance men det må jeg bare tåle :)

Det beste hadde såklart vært å komme seg til Arlanda før direkteavgangen til LA derfra søndag morgen kl 0955.

frackas
15-02-2017, 12:26
Jeg tenker at det er en mulighet å evnt få haik med post/frakt-fly sørover natt til søndag, enten fra TOS, Bardufoss eller Evenes. Men aner ikke hvor jeg finner oversikt over om det i det hele tatt er noen aktuelle avganger.

GeirP
15-02-2017, 13:07
Vet ikke hvor tidlig på ettermiddiagen du må være i LAX, men i Star Alliance er det jo mulig med
SK4403 TOS-OSL 0600-0805
SK4759 OSL-MUC 0845-1100
LH452 MUC-LAX 1200-1526
Tighte connections, men mulig å booke gjennomgående gjennom Egencia

frackas
15-02-2017, 13:51
Vet ikke hvor tidlig på ettermiddiagen du må være i LAX, men i Star Alliance er det jo mulig med
SK4403 TOS-OSL 0600-0805
SK4759 OSL-MUC 0845-1100
LH452 MUC-LAX 1200-1526
Tighte connections, men mulig å booke gjennomgående gjennom Egencia

Takk for den - den flighten fant jeg ikke når jeg lette. Ringte SAS nå, de lar meg ikke booke den. Egencia må man vel være bedriftsabonnement på? Kanskje bergHansen har samme, der har jeg tilgang så jeg skal sjekke dem.

frackas
15-02-2017, 13:57
GeirP: Prøvde du å søke opp ruta? Fikk du noe pris?

frackas
15-02-2017, 14:04
Edit: Fant den nå. Kan bookes via online agent.

Da finnes det en mulighet, men å nå et tidligere fly fra Oslo gir selvsagt veldig mye bedre pris og tid i LA, men da må jeg altså komme med til Oslo ila natta. Hm.

BraathensSafe1985
15-02-2017, 20:14
Hei

Hadde tenkt en tur tilbake til Stillehavet denne sommeren og kontaktet et ganske betydelig reisebyrå når det gjelder slike eksotiske reiser.

Hadde tenkt å reise fra Stavanger til Rarotonga, Aitutaki, Fiji, Tuvalu, Tonga og Samoa.

Av en eller annenen grunn greier de ikke å:

* legge inn booking på segmentet SVG-LHR, kun OSL-LHR eller BGO-LHR ...

Noen som har noen formening om hvorfor de ikke greier en slik enkel ting ? SAS og Air New Zealand er i samme allianse så kan ikke helt forstå hva som er problemet ?

De vil altså enten at jeg skal reise fra Stavanger til Bergen for å ta fly derfra til LHR eller fly til OSl og overnatte der for så å fortsette reisen neste dag...

De kan heller ikke booke RAR-AIT. Sier de ikke har avtale med Air Rarotonga ...

Dette er 4 gangen jeg reiser til regionen og har ikke støtt på slike problemer før ...:headbang

Tjab
15-02-2017, 20:33
Hvem av dem er dette da? Høres jo bare tullete ut.

HBSbgo
15-02-2017, 21:08
Hei

Samboeren og jeg vil til Kuala Lumpur i juli. Avreise 2-5 juli og hjem igjen 19-21 juli.

Har sett på Turkish og evt. Finnair som de rimeligste alternativer. Har EBG status i år, så et star alliance selskap hadde vært å foretrekke på turen. Noen forslag til ruter/mellemlandinger som anbefales?

Ser at Finnair og British Airways er rimeligst med henholdvis 7000 kr t/r og 8100 kr t/r. Må indrømme at star alliance turen ikke er 5-6000kr ekstra værd for min del.

Er for begges vedkommende første langtur og asia tur - så vi vil ha en god reise! Fra kuala lumpur blir det noen dager på et par øyer vi reiser til med airasia mest sannsynlig.

dc-8-63
15-02-2017, 21:15
Hei

Hadde tenkt en tur tilbake til Stillehavet denne sommeren og kontaktet et ganske betydelig reisebyrå når det gjelder slike eksotiske reiser.

Hadde tenkt å reise fra Stavanger til Rarotonga, Aitutaki, Fiji, Tuvalu, Tonga og Samoa.

Av en eller annenen grunn greier de ikke å:

* legge inn booking på segmentet SVG-LHR, kun OSL-LHR eller BGO-LHR ...

Noen som har noen formening om hvorfor de ikke greier en slik enkel ting ? SAS og Air New Zealand er i samme allianse så kan ikke helt forstå hva som er problemet ?

De vil altså enten at jeg skal reise fra Stavanger til Bergen for å ta fly derfra til LHR eller fly til OSl og overnatte der for så å fortsette reisen neste dag...

De kan heller ikke booke RAR-AIT. Sier de ikke har avtale med Air Rarotonga ...

Dette er 4 gangen jeg reiser til regionen og har ikke støtt på slike problemer før ...:headbang

Naar det gjelder bestillingen SVG-LHR saa gaar jeg ut i fra at den er en del av reisen videre med Air New Zealand ? Uten aa se den komplette reiseruten vil jeg gjette paa at det ikke er en gjennomgaaende pris fra SVG, mens prisen finnes fra BGO og OSL. Rent pris messig (og dermed bestillings messig) burde dette kunne loeses med en Add-On fare fra enten BGO, OSL eller LON, men jeg har hoert av tidligere kollegaer at Amadeus ikke lenger lar en prise Manuellt dvs. at prisen paa den strekningen du skal fly maa vaere lagret i systemet. Dermed er det nok mer et Amadeus / Flyselskap problem som sperrer for byraaet.

Naar det gjelder RAR-AIT vil jeg tro at det ogsaa er et billetterings problem, dvs byraaet har ikke avtale om eTickets med de selskapene som er akseptert av Air Raratonga - jeg har opplevd det samme med Alaska Airlines og Wideroe, Alaska godtar ikke WF billetter (ingen avtale) og den ene gangen maatte jeg fly om natten SEA-JFK med Delta, fordi morgenflighten var operert av Alaska (Delta Codeshare) og WF (701).

Saa dette ligger nok utenfor byraaets ansvar.

BraathensSafe1985
15-02-2017, 21:18
Hvem av dem er dette da? Høres jo bare tullete ut.

Kilroy Norge

BraathensSafe1985
15-02-2017, 21:23
Naar det gjelder bestillingen SVG-LHR saa gaar jeg ut i fra at den er en del av reisen videre med Air New Zealand ?

Stemmer.

Trodde faktisk at Kilroy hadde bedre avtaler

dc-8-63
16-02-2017, 09:42
Stemmer.

Trodde faktisk at Kilroy hadde bedre avtaler

Dette illustrerer godt hvor langt og i de aller fleste tilfeller Flybransjen har kommet naar det gjelder aa legge tilrette og levere ukompliserte loesninger selv naar det dreier seg om stor kompleksitet paa bakrommet.

I dag kan vi som passasjerer staa paa en flyplass paa andre siden av jorda, la oss bruke Auckland som eksempel, bestille en reise online i et reisebyraa i Norge for reise Auckland - Singapore - minutter etter at du har kjoept og betalt reisen kan du spasere bort til sjekkinn, levere bagasje og motta ditt ombordstigingskort og en snau time senere vaere paa vei til Singapore.

Hva har skjedd paa bakrommet ?
- Du har bestillt en billett.
- Betalt for denne med et kredittkort eller en firmakonto hos byraaet.
- Du har mottatt en bestillingskode og et elektronisk billettnummer.
- Reisebyraaet har utstedt billetten (eTKT) og belastet Kredittkort eller konto.
- Flyselskapet har mottatt bestillingen, lagt den over i innsjekkings systemet.
- Flyselskapet har ogsaa mottatt betaling (egentlig et loefte om betaling) i form av en eTKT.
- Naar du er lykkelig fremme i Singapore, sender flyselskapet eTKT til avregning, som krever et sett med avtaler for at de skal motta oppgjoer.
- Paa ingen tidspunkt behoever flyselskapet aa kjenne til ditt kredittkort nummer eller konto nummer hos byraaet - avtalen rundt eTKT er allt de trenger.

Allt dette kan skje i loepet av en times tid. Om du gaar til en Bank og oensker aa overfoere et tilsvarende beloep som billetten kostet, vil det i beste fall ta 3-5 arbeidsdager og du maa ha en konto i en lokal bank (ja Western Union kan klare en overfoering i loepet av en times tid, men tar seg solid betalt i form av hoeye gebyr og en svaert daarlig valutakurs).

Ingen reisebyraaer kan ha avtaler med alle Flyselskap, en slik avtale innebaerer en del kostnader - det maa avregnes maanedlig osv. Saa derfor har man "forenklet" dette ved at de fleste Flyselskapene godtar billetter utstedt "paa" andre selskaper (f.eks. Air New Zealand vil godta en SAS (117) eTKT paa linje med de fleste "store" og alle innen Star Alliance, men kanskje ikke Wideroe (701)).

Air Rarotonga godtar sikkert "naerselskapene" som NZ, QF, SQ - men det er ikke sikkert at Kilroy har billetteringsavtale med disse - de kan jo utstede SK (117) for reise med de nevnte. Saa Kilroy har nok avtalene i orde,men i dette tilfellet var de ikke dekket.

LN-MOW
16-02-2017, 09:56
Etter hva jeg kan se har Air Raratonga kun interlineavtale med NZ (Air NZ).

AirbusTrond
21-02-2017, 10:22
Jøss så dyrt det har blitt til Skottland da - sjekker september nå, betalte om lag 1.500 NOK torsdag-søndag for ett år siden, og mindre året før. Nå skal SAS/DY har om lag 2.500 NOK for samme opplegget. Noe underlig - selv ikke DYs "tilbud" til EDI i dag gir gode priser.

Tjab
21-02-2017, 15:02
Jøss så dyrt det har blitt til Skottland da - sjekker september nå, betalte om lag 1.500 NOK torsdag-søndag for ett år siden, og mindre året før. Nå skal SAS/DY har om lag 2.500 NOK for samme opplegget. Noe underlig - selv ikke DYs "tilbud" til EDI i dag gir gode priser.

Sytten/attenhundre kroner med Air France, Hop, KLM og gjengen der... Nå på torsdag til søndag

Yeager
17-04-2017, 22:53
Hei, kanskje noen her har gode tips om beste routing ift pris til og fra Mellom-Amerika i sommer? To personer skal reise sammen. Tanken er å fly til Mellom-Amerika, reise rundt i flere av landene der, og så fly hjem fra eventuelt et annet sted. En tanke har vært å fly til Costa Rica eller Nicaragua, så reise sydover. Men rundreise med retur fra utgangspunktet kan også være aktuelt. Det skal flys economy, og datoer er ca 26.juni til 19.juli, men litt fleksible. Finner bare billetter fra ca nok 10.700 og oppover, har sett i Momondo, Sas og wideroe.no. Takknemlig for innspill [emoji4]

Sent from my iPad using Tapatalk

Bergern
18-04-2017, 02:02
Det er vel ikke så lett å finne gode priser fra Norge midt i fellesferien. Kanskje det kan være lurt å rute via en typisk jobbdestinasjon i USA/Canada/Sør-Amerika. Iberia er vel ganske gode på SA? KLM-AF har ofte gode priser på Aruba etc. Aner jo ikke om det går an å få noe billig videre derifra.

LN-MOW
18-04-2017, 04:08
Sjekk Lufthansa til Panama City. Godt utgangspunkt for det meste.

jb1
18-04-2017, 13:51
Sjekk Lufthansa til Panama City. Godt utgangspunkt for det meste.

Tenkte også på Panama som inngangsport. Da kan dere reise nordover så langt dere gidder og fly hjem igjen. Ser priser til ca. 9500 på Kayak

Sucellos
18-04-2017, 23:01
Dersom pris er viktig så jeg at det var noen muligheter fra Oslo til Fort Lauderdale rundt de dager du skisserer til i underkant av 5000,- t/r Derfra til Costa Rica var det mulig å fly for ca 2000,- t/r (eller ca halvparten én vei). Det var noen få routinger som var til å leve med, men også en del som var relativt håpløse. Det kan jo være et alternativ om du vil pushe pris. Du må dog legge inn nok pause i Fort Lauderdale til at du kan stole på reiseforsikringen siden du ikke har etappen til mellom-amerika på gjennomgående billett med resten. Mulig Miami eller andre flyplasser sør i USA kan være et alternativ også.

Yeager
19-04-2017, 15:29
Takker så mye for fine innspill [emoji1360][emoji4]

SAS1DSVG
25-05-2017, 10:24
Hei,

Var litt for treig i avtrekkeren til å benytte med av Singapore sin kampanje..

Er på utkikk etter:

- Business Class
- fra Stavanger, Oslo, Køben (evt annen europeisk by)
- til Melbourne/Sydney (sannsynligvis via Singapore)
- avreise høst 2017, eventuelt årsskiftet 2017/2018
- må være Star Alliance og helst stor poengopptjening (40k-ish EB hadde vært fint)
- pris 20-25'000kr

Noen som ver om noe eksisterende, eventuelt har en glasskule for kommende kampanjer?

vegardg
25-05-2017, 12:40
Du får både Melbourne og Sydney til 25k nå:
http://www.singaporeair.com/en_UK/no/special-offers/flight-from-Oslo/

Om du vil ha enda flere poeng kan du gå for Auckland, dit kommer du for 24k.

Polaris
26-05-2017, 13:15
Hvorfor er Norwegian så mye dyrere enn SAS (og Lufthansa?!) på flex-billetter?

AMS-TOS-AMS
SAS: 512EUR /pr pax (28JUN-5JUL)
NAX: 878EUR /pr pax (30JUN-7JUL)

HAM-TOS-HAM
SAS: 559EUR /pr pax (29JUN-6JUL)
NAX: 853EUR /pr pax (28JUN-5JUL)

HAJ-TOS-HAJ
Lufthansa: 700EUR /pr pax i business class (!!)

(Og er DUS-TOS-DUS en rute som ikke er mulig å booke i sommerferien? Jeg finner ikke billetter hos hverken SAS eller NAX. Er det en "businessrute" som ikke går i fellesferien?)

petter380
26-05-2017, 18:14
Kanskje pga. overbooking; Norwegian gjør ikke det og får dermed ikke solgt sete hvis ingen andre flekser. SAS/LH derimot overbooker som kjent.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Hpkris
13-06-2017, 01:21
Hei.
Kona og jeg skal hente guttungen hennes i Thailand i September. Er det noen som har noen erfaring med flyselskap/reisebyråer som klarer og sette sammen en slik tur, t/r med henne og meg fra OSL og lillegutt i tillegg fra BKK. Vet jeg kan med DY, man vurderer andre alternativ hvis dette er mulig.

HP

nick5000
13-06-2017, 11:44
TG hadde rimelig enveisbillett til Norge sist jeg sjekket.

NordicLane
13-06-2017, 14:31
Til Thailand har jeg god erfaring med Sunquest Travel for billetter som ikke finnes på flyselskapenes hjemmesider
http://sunquest-travel.no/

Hpkris
13-06-2017, 16:18
Takk for svar :) Kan høre med Sunquest :)

KristianSk
19-07-2017, 19:45
Heisann,

har en stund vært på utkikk etter gode business-priser til Tokyo, og det virker som det er fullstendig tørke. For et par år mener jeg at man rett som det var fikk billetter, spesielt med Turkish til ca. 16k, og BA til rundt 20k. Tokyo var også vanligvis inkludert i QR sine tilbud til rundt 16k, men kan ikke huske å ha sett Tokyo nevnt overhodet nå i det siste.

Nå virker det som et nytt gulv har etablert seg med TK til ca. 20k og BA til ca 24k. Det synes jeg blir i overkant for min personlige lommebok.

Hong Kong virker fremdeles å ligge på gamle nivåer rundt 16 000,- (samme med USA).

Er det bare meg?

Jamesbond_ppk
31-07-2017, 11:00
Noen som har erfaring / tips til gode priser i First med EK mellom SYD/MEL og AKL/CHC? Ser at prisene ligger a ca 9000,- en vei. Har de tilbud av og til på disse?

LN-RTP
28-08-2017, 23:05
Tenker på Norgestur igjen og ser at prisen for en rundtur LHR til TRD via Sola er ganske rimelig med $255, eller like under 2000 kroner i midten av Oktober.
Vil vente lengst mulig med å bestille siden jeg flyr på Space Available fra USA til LHR og må velge datoer så nærme reisen som mulig for å være sikker på å komme med.
Derfor er spørsmålet: Når begynner prisene på SAS biletter å krype opp?
3 uker før avreise? 2 uker? Eller mer?
Spørsmål Nr. 2 er om man kan ta 24 timer i Stavanger for samme pris når man reiser LHR-SVG-TRD, eller blir det da å regne som 2 forskjellige reiser og derfor andre priser?
Tenkte å besøke en kompis i Stavanger på veien, men om det blir uforholdsmessig mye dyrere får han heller komme til TRD og besøke meg.:lol:

Har flydd mye med Norwegian fra Florida til OSL før, men fikk skrekken siste gang med 500 pax i lang kø for å gå gjennom passkontrol.
Med utendlansk pass havner jeg i den lengste køen for alle foran meg tar 10-15 minutter for å komme seg gjennom, mange spørsmål og mye dokumenter som skal gjenomgåes. Håper det er mindre slikt ved å reise via SVG.

Er vel ingen selskap som flyr direkte fra LHR til TRD?

SAS_flyer
28-08-2017, 23:17
Tenker på Norgestur igjen og ser at prisen for en rundtur LHR til TRD via Sola er ganske rimelig med $255, eller like under 2000 kroner i midten av Oktober.
Vil vente lengst mulig med å bestille siden jeg flyr på Space Available fra USA til LHR og må velge datoer så nærme reisen som mulig for å være sikker på å komme med.
Derfor er spørsmålet: Når begynner prisene på SAS biletter å krype opp?
3 uker før avreise? 2 uker? Eller mer?
Spørsmål Nr. 2 er om man kan ta 24 timer i Stavanger for samme pris når man reiser LHR-SVG-TRD, eller blir det da å regne som 2 forskjellige reiser og derfor andre priser?
Tenkte å besøke en kompis i Stavanger på veien, men om det blir uforholdsmessig mye dyrere får han heller komme til TRD og besøke meg.[emoji38]

Har flydd mye med Norwegian fra Florida til OSL før, men fikk skrekken siste gang med 500 pax i lang kø for å gå gjennom passkontrol.
Med utendlansk pass havner jeg i den lengste køen for alle foran meg tar 10-15 minutter for å komme seg gjennom, mange spørsmål og mye dokumenter som skal gjenomgåes. Håper det er mindre slikt ved å reise via SVG.

Er vel ingen selskap som flyr direkte fra LHR til TRD?LHR -TRD får du ikke. KL flyr via AMS

kimpe
28-08-2017, 23:59
Norwegian flyr direkte til TRD fra Gatwick, men slitsomt å bytte dit om du må lande på LHR ja.

Passkontrollen i SVG har gått veldig kjapt de gangene jeg har vært via der..

Kim

LN-RTP
29-08-2017, 00:42
Norwegian flyr direkte til TRD fra Gatwick, men slitsomt å bytte dit om du må lande på LHR ja.

Passkontrollen i SVG har gått veldig kjapt de gangene jeg har vært via der..

Kim

Det høres jo bra med direkte fly fra Gatwick.
Skal ta hotel på LHR uansett så det blir ikke noe jag med å ta buss eller tog til LGW.
Kamskje ta hotel på LGW isteden. Enklere dagen derpå.
Mange år siden jeg tok transfer fra LHR til LGW, går det buss hvert 10. Minutt tro, eller er det subway?
Sikkert enkelt å ta den på Google, men i mellomtiden, noen som kan anbefale flyplass hotel ved LGW, kanskje i terminalen også.
Skal pelle meg på Kjos siden nå og se hvor ofte han flyr fra London til Trondheim.
Takk for tipset.

KnutW
29-08-2017, 00:59
Kjos flyr bare én direktetur LGW-TRD hver dag unntatt lørdager, da flyr han ikke den ruten. Litt utpå kvelden LGW1810-TRD2140, så tidene er jo ikke så halvgærne.

Retur TRD-LGW går sent på kvelden, du er ikke på LGW før over midnatt. Til gjengjeld er det billig, 3-400 for de rimeligste billettene i siste halvdel av oktober.

LN-RTP
29-08-2017, 02:37
Kjos flyr bare én direktetur LGW-TRD hver dag unntatt lørdager, da flyr han ikke den ruten. Litt utpå kvelden LGW1810-TRD2140, så tidene er jo ikke så halvgærne.

Retur TRD-LGW går sent på kvelden, du er ikke på LGW før over midnatt. Til gjengjeld er det billig, 3-400 for de rimeligste billettene i siste halvdel av oktober.

Ja, jeg så tidene: Kveldsfly til TRD så man har tapt en dag i bartebyen.
Sent fly tilbake, hvilket er Ok på en måte, men bare 8 timer på å komme seg til LHR og få et hotel rom. Litt knapt.
Kanskje skal jeg gi opp den ideen og heller holde med på LHR og ta flybytte på Sola.
Må tenkte litt nærmere på dette. Prøver å finne en oppskrift som funker i fremtiden.
Vanskelig å kombinere ID billett med full pris uten flex. Some blande olje og vann. :o
Var nok bortskjemt før i tiden.

Isbamse
12-11-2017, 22:21
Meg&madammen har etter hvert opparbeidet en slags tradisjon med å flykte fra lange netter og kulde, til Kanariøyene. Etter noen turer til Tenerife og "Granka" har vi lyst på Lanzarote eller La Palma.

Det går charterfly begge steder, der man kan booke "kun fly", og DY flyr også til Lanzarote mandager. Men: Vi har lyst til å være fra fredag/lørdag til neste søndag/mandag, for å utnytte feriedagene best mulig. Det funker greit til LPA og noenlunde til TFS, men ellers ser det vrient ut. Så vidt jeg kan se er det mulig å fly med Brussels med bytte i Brussel noen dager, og med SAS/Swiss med bytte i Bankboksland noen dager - men aldri slik at det går opp med ønsket.

Altså: Finnes det noen fornuftige søkemotorer der man kan lete etter slikt? Skyscanner synes jeg er trælete, siden den bare kan søke på en dato om gangen. Widerøe ser ikke ut til å klare å finne noe som koster mindre enn 15000 per snute....

Airbus 330
12-11-2017, 22:28
Reiser selv til Tenerife hvert år, og har funnet ut at det er billigst å fly til LPA da TFS er dyrere.
Har nevnt dette for mine lokale venner på Tenerife, og de sier at det vil være billigst å fly med Binter eller Canarifly mellom øyene hvis jeg ikke finner direktefly dit jeg ønsker.

Kan nevne det at Norwegian skal ha ca 4000,- t/r til TFS mens ca 2000,- til LPA på mine søk. Man kan fly mye mellom øyene for den prisen man sparer der.

Isbamse
12-11-2017, 22:58
Ja, det er kanskje en mulighet, å bytte fly på LPA i hvert fall en av veiene. Om man likevel skal bytte fly et sted. Ulempen er at man vel må legge inn god slakk for flybyttet - får vel neppe gjennomgående billett fra Kjos Air til Binter...

Da kan det også hende at jeg vil tilbake til Gomera...har vært der en gang, men ferja fra Los Christianos (a.k.a. turisthelvetes forgård) tar jo litt ekstra tid.

Fnate
13-11-2017, 10:20
Meg&madammen har etter hvert opparbeidet en slags tradisjon med å flykte fra lange netter og kulde, til Kanariøyene. Etter noen turer til Tenerife og "Granka" har vi lyst på Lanzarote eller La Palma.

Det går charterfly begge steder, der man kan booke "kun fly", og DY flyr også til Lanzarote mandager. Men: Vi har lyst til å være fra fredag/lørdag til neste søndag/mandag, for å utnytte feriedagene best mulig. Det funker greit til LPA og noenlunde til TFS, men ellers ser det vrient ut. Så vidt jeg kan se er det mulig å fly med Brussels med bytte i Brussel noen dager, og med SAS/Swiss med bytte i Bankboksland noen dager - men aldri slik at det går opp med ønsket.

Altså: Finnes det noen fornuftige søkemotorer der man kan lete etter slikt? Skyscanner synes jeg er trælete, siden den bare kan søke på en dato om gangen. Widerøe ser ikke ut til å klare å finne noe som koster mindre enn 15000 per snute....

Halla. Jeg gjør dette hvert år selv og bare 2-3 dager for å besøke opphavet, som er på 5-ukere i Las Americas. Anyway... da kan man jo ikke kjøpe pakketur, og det er litt morsomt å finne routinger også. Dog vil jeg si at dette er de smudeste:

1) DY direkte til TFS... tross alt.

2) SAS til LPA og Binter videre. Det funker fint med kort connection og du behøver ikke ut og inn av security. Du må bare holde øynene åpne ved landing for å finne passasjen. Jeg har hatt rimelig tighte connections og det går fint.

3) DY til LGW og BA til TFS. Klokkereint. Du får ikke gjennomgående, men det er en fin routing. Legg dog merke til at BA balja går til ulike tider nesten hver eneste dag. Du kan finne nokså gode priser med BA her, men bare som tur/retur.
Jeg har pleid å overnatte i London på vei ned og så gå for en short connection på vei tilbake.

4) Den minst smude, men definitivt morsomste er så klart Lufthansa til FRA, LATAM (787) videre til MAD og Iberia til TFN (40 min ekstra med bil).

Denne gangen har jeg booket DY til NCE, tar 2 netter der, før jeg fant bonusbilletter videre med Iberia til TFN via MAD. Hjem er det TFS-LGW (BA), LGW-AMS-OSL (KL)

Det er mine 5 cents.

Isbamse
13-11-2017, 14:53
Takker for tips, Fnate!

En annen mulighet kunne evt være DY til MAD eller BCN, og Iberia derfra?

Ulemepen med alle sånne moro-rutinger er dog faren for å miste connection ved forsinkelse/kansellering, med påfølgende veldig gretten madam. Frøkna er heller neppe veldig klar for rutinger med lange flybytteopphold eller omveier.

De to forrige gangene til TFS ble det "kun fly" siden det var klart billigst, og til LPA flyr jo DY hver dag. Til ACE kan det bli mer sjonglering...men da er DY til LPA og Guanche-Widerøe videre en mulighet - og man er jo ikke helt lost om man mister connection...

Isbamse
16-11-2017, 13:07
Sjekket nettsidene til Binter: de har jo faktisk mellom ti og tjue(!) turer daglig mellom Gran Canaria og Lanzarote, så da er man ikke veldig sårbar ved forsinkelser heller. Og fullflex kostet bare en europahundrings per snute.

Roxman
17-11-2017, 11:05
Noen som har erfaring med å fly til New Zealand?
Hva er å anbefale, back2back redeye eller redeye + dayflight?

Singapore Airlines gir meg 2 mulige valg.
- Avreise tidlig fra Europa, med ankomst tidlig morgen i SIN, og dag-flight
videre til Auckland. Ankomst kl. 2225.

- Avreise kveld fra Europa, med ettermiddag ankomst i SIN, og ny nattflight
til Auckland. Ankomst kl. 1030.

Har aldri fløyet back to back longhaul tidligere, så søker tips til dere med erfaring. Hva er best for å komme frem uthvilt, minimere jetlag ol.

Takk for innspill.

Henshaw
17-11-2017, 13:21
Jeg hadde nok valgt sen ankomst så jeg bare kunne gått rett til sengs på NZ tid. Er trøtt og sliten nok uansett så greit og ikke være "nødt" til å gå rundt hele dagen som vrak

roger
17-11-2017, 13:26
Litt einig i det. To nattfligths for å komme fram tidleg er litt kjipt.

Roxman
17-11-2017, 13:41
Glemte å presisere at det er business.

Mekum
17-11-2017, 13:50
Har flydd en del Europa - Australia, og flyturene er så lange, og jetlagen så drøy at jeg hadde helt klart foretrukket å ankomme sent og bare stupe rett i seng fremfor å ankomme morgen/formiddag.

allby998
17-11-2017, 14:46
Hmm, har du prøvde KLM eller Air France

roger
17-11-2017, 16:22
Glemte å presisere at det er business.Haha, då det det vel same-same? Evt betre å sove på flyet uansett. Trur eg hadde lagt meir vekt på tid på destinasjon då ja. #ecoTraveler

KnutW
18-11-2017, 13:32
Sen ankomst NZ støttes. Har prøvd Norge -Australia noen ganger og landet tidlig lokaltid, det er tøft å zombie rundt hele dagen...

Fnate
18-11-2017, 15:42
Boarde - "full" - sove - mellomlande - dusje - boarde - "full" - sove - fremme.

Da er det ett fett når man lander :)