PDA

View Full Version : Dansk F16 har styrtet i nordsjøen


Trdfly
27-10-2015, 17:26
16:21 Dansk kampfly styrtet i Nordsjøen Et dansk F-16-fly har har styrtet i Nordsjøen, opplyser det danske Forsvaret. Piloten skal være i god behold.
http://www.nrk.no/nyheter/1.12624643

Trdfly
27-10-2015, 17:28
Klokken 14.30 havarerede et af Fighter Wing Skrydstrups F-16 kampfly i Nordsøen. Piloten måtte skyde sig ud med katapultsæde og blev efterfølgende samlet op af en af Flyvevåbnets redningshelikoptere. Piloten har det godt, og hans pårørende er informerede.

I øjeblikket arbejdes der på at indsamle alle tilgængelige oplysninger om hændelsen. Nu går Forsvarets Havarikommission sammen og begynder at gennemgå tilgængeligt materiale.
- Det vigtigste for mig er, at piloten er ved godt helbred. Vores piloter er trænede til det her, men det er en voldsom oplevelse, og han vil få al den opbakning, han har brug for, siger Anders Rex, chef for Fighter Wing Skrydstrup.

Piloten forlod under kontrollerede forhold flyet med sit katapultsæde og har det godt. Han blev umiddelbart efter samlet op af en af Flyvevåbnets redningshelikoptere og blev fløjet til Flyvestation Skrydstrup.

Flyvevåbnet vil holde offentligheden orienteret om havariet via pressemeddelelse og på Forsvarets hjemmeside.
http://www2.forsvaret.dk/nyheder/overige_nyheder/Pages/F-16havareretudforR%C3%B8m%C3%B8.aspx

LN-AFG
27-10-2015, 18:51
Gjetter på måke i motoren, som har sendt noen norske F-16 i havet opp igjennom årene.

jameson82
27-10-2015, 18:54
Gjetter på måke i motoren, som har sendt noen norske F-16 i havet opp igjennom årene.

i ulykker kommer det skjeldent noe godt ut av å gjette... Det er meldt om problemer med landingsunderstellet

Et defekt landingsstel var angiveligt årsagen til, at et dansk F-16 fly tirsdag eftermiddag styrtede ned i Nordsøen.

»Landingshjulene ville ikke folde sig ud. Derefter blev der brugt en del tid på at få løst problemet, og man var blandet andet i kontakt med producenten af flyet for at finde en løsning. Men da flyet løb tør for brændstof, så havde piloten intet andet valg end at sænke det i vandet,« fortæller Karsten Marrup major og chef for Center for Luftoperationer på Forsvarsakademiet.


http://m.bt.dk/danmark/defekt-landingsstel-bag-f-16-styrt-piloten-havde-ikke-noget-valg

BSSW
27-10-2015, 21:48
Bellylanding ikke aktuelt tydeligvis, rart synes jeg, men de involverte kan dette mye bedre enn meg.

F35Landing
27-10-2015, 22:23
Bellylanding ikke aktuelt tydeligvis, rart synes jeg, men de involverte kan dette mye bedre enn meg.

Etter hva jeg har blitt fortalt er man generelt forsiktig med å lande F-16 med alvorlige understellsproblemer ettersom flyet har en lei tendens til å brekke omtrent der cockpit er. Kanskje spesielt ved nesehjulsproblemer og kollaps.
Vet ikke om dette har noe relevans her, men det får vi kanskje høre mer om snart.

kimbo
27-10-2015, 22:46
Med mindre flyet er utstyrt med ekstern center tank er buklandinger uaktuelt.

sk931
27-10-2015, 23:24
Det er E-070 som er chrashed

Hilsen Ole

roger
10-02-2016, 11:55
Er bruken av hydrazin også ein grunn til at ein unngår buklanding?