View Full Version : Enden er nær! Enden på inflight movies, altså ...
Aftenposten (http://www.aftenposten.no/reise/Kutter-TV-skjermene-pa-fly-626095_1.snd) har en relativt medioker artikkel om Westjets tilbud på 'langdistanseflyvninger' (767 eller flyvninger over 3:20) .. de kaller dem også britiske.
Mesteparten av innholdet er tatt fra Daily Mail.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3284231/End-inflight-movie-Screens-set-axed-long-haul-flights-carriers-streaming-content-passengers-phones-tablets.html
In-flight television screens to be axed from some transatlantic flights
Low-cost airline WestJet to remove TVs and allow content to be streamed
Scrapping of television systems will remove 1,500lbs weight and save fuel
It is believed other airlines may introduce same policy on long-haul flights
Wooohooo... da kan jeg begynne å se film på 5" skjermer på mobilen når jeg reiser, og jeg kan ha mobilen på i hånda hele tiden for å følge med på flightprogress.
Endelig litt skikkelig utvikling av tilbudet.
Fremtiden ser man på bildet hvor produktet (i høyre bildekant) begeistret presenteres av en mann i redningsvest.
http://www.enfb.net/Flybilder/060606_gpt/100.jpg
raider66
26-10-2015, 18:48
Qatarhøvdingen snakket om det samme på en konferanse i Hamburg her om dagen. Vektbesparelsene ved å fjerne IFE-systemet ombord er store og man ser derfor etter streamingløsninger basert på at pax selv medbringer sine egne tablets.
Espen
Kunne man sett for seg løsninger med en stor felles mikrobølgeovn i galley der man varmet medbrakt mat og evt at alle tok med egen stol også?
Jeg gleder meg til fremtiden :)
Haha. De selskapene som fjerner IFE på longhaul får ikke meg som kunde de nærmeste årene.
ENGM 911
26-10-2015, 20:36
Noen som husker "stetoskopene med plastrør" og rullehjulene for volum og kanaler i armlenene?
For å være pirkete, så har Westjet aldri hatt IFE i stolene i sine fly, så dette er nok bare for å få presseoppmerksomhet rundt de nye 767'ene...
Westjet har live tv og on demand filmer ...
http://i2.wp.com/pointmetotheplane.boardingarea.com/wp-content/uploads/2013/09/Westjet18.jpg
robertaas
27-10-2015, 23:48
Westjet har live tv og on demand filmer ...
Har aldri sett noen som brukt det tilbudet hos United. Har aldri sett noen andre som har dratt kort hos dem for å få live TV.
Forsøkte det selv på flight fra EWR til Turks & Caikos. Live TV stoppet å fungere kun minutter etter at jeg hadde dratt kortet og jeg fikk da kun et par kanaler med ikke on demand filmer fra 80-tallet. Ingen informasjon var tilgjengelig om at det skulle skje, de fortsatte å reklamere om live TV ombord under hele flighten og betjeningen sa jeg bare kunne flytte til et annet sete for å¨dra kortet på nytt der. "Fool me once...."-tenkte jeg og lot meg ikke lure igjen. Da jeg kontaktet support etterpå nektet de å la meg få pengene tilbake og beklaget at jeg ikke likte filmen. De mente at å ha informasjon om at tv-sendingene kunne stoppe på en godt gjemt webside var god nok informasjon til de som var ombord.
Har aldri sett noen som brukt det tilbudet hos United.
Har brukt det flere ganger selv (på Delta). Prøv å reise på en lørdag eller søndag i fotballsesongen .. da sitter halve flyet og hoier. ;)
Siden dekningsområdet kun er over fastlandet, virker det rart at de ikke refunderer beløpet ..
https://www.united.com/web/format/img/travel/entertainment/directv/coveragemap.gif
Superhai
28-10-2015, 08:11
Har aldri sett noen som brukt det tilbudet hos United. Har aldri sett noen andre som har dratt kort hos dem for å få live TV.
Jeg har sett det mange ganger, vurderte det nesten selv på en flyvning over landet, men synes skjermen er litt liten på 737'ene.
RescueMe
28-10-2015, 09:07
Forstår det slik at det kreves både godkjenninger og rikelig med planlegging før en stapper inn nytt utstyr i et fly. Dette fører vel til at samme hva man gjør så vil IFE alltid være utdatert i forhold til teknologien vi går rundt med i lomma. Kanskje like greit at man bruker pengene på å få til streaming som fungerer eller bedre internettilgang?
Igjen en prat om dette
American, Alaska Air og United vil nå fjerne underholdningssystemene på en rekke av sine innlandsreiser i USA.
...
Dette mener enkelte selskaper gir mulighet til å tilby kundene raskere og gratis WiFi, mer håndbagasje og billigere billetter.
https://www.vg.no/reise/i/zGeo61/derfor-fjerner-flere-underholdningssystemene-pa-flyet
Så får man se da, om/når WIFi blir betalingspliktig, og andre ting blir flyttet til gebyrer så billettprisen går ned, men totalprisen går opp.
Antar det er bortfall av Live-TV som gir raskere wifi? Da den klassiske AVOD jo har alt lagret lokalt.
Og med wifi (som funker vel og merke) og FR24 trengs jo ikke kart mer
Problemet med IFE er at det ofte er begredelig overkomprimert bilde, så foretrekker å bruke iPaden :)
Utviklingen går jo fremover på alle fronter. Nå kan du få et underholdningssystem-i-en-boks (blå) som du bare setter i hattehylla og skrur på ...
https://blueboxaviation.com/products/bluebox-wow/
For ultimate flexibility Bluebox Wow is lightweight and portable and can be taken aboard fully loaded, charged and ready to go. Easily stowed in overhead bins and quick to move between planes as needed, it is scalable from the smallest to the largest cabin deployments. Wow also supports free-to-seat and pay-for-access commercial models.
The superior rechargeable battery typically supports up to 50 devices simultaneously for up to 15 hours, and is both easy and quick to replace – ensuring service availability for even the longest sectors.
Tenker nok at løsninger hvor man streamer til egen device, enten innhold fra en server på flyet, eller via internettet, tar over ner og mer fremover. Førstnevnte husker jeg at var eneste IFE på en UA B747 for et par år tilbake og det fungerte helt fint.
Flere og flere selskaper har jo strøm og USB lading ved setene, TAP har jo faktiske hindere til iPad i sine seterygger. Ellers er det meget enkelt å henge opp mobilen på seteryggen der hvor magasinlommen er flyttet opp og man har feks flip cover på telefonen.
Både Netflix og Amazon Prime lar deg laste ned innhold.
Utviklingen går jo fremover på alle fronter. Nå kan du få et underholdningssystem-i-en-boks (blå) som du bare setter i hattehylla og skrur på ...
https://blueboxaviation.com/products/bluebox-wow/
Den er rådyr.
"$ 360.00 per module per month"
Jeg må nok vente en tid og se om den går ned i pris.
Hadde dette bare vært engangs pris hadde det vært bedre.
Den er rådyr.
Det er flyselskapene som er kundegruppen for de boksene, ikke passasjerene.
Den er rådyr.
Er ikke ment for privatkonsumenter, men flyselskaper eller bizjets ... Sikkert brukanes i busser også ...
Er ikke ment for privatkonsumenter, men flyselskaper eller bizjets ... Sikkert brukanes i busser også ...
Beklager da missforstod jeg det du skrev.
Du skrev:
Nå kan du få et underholdningssystem-i-en-boks (blå) som du bare setter i hattehylla og skrur på ...
Men det hadde vært fantastisk og kunne ta med en sånn boks på reise med masse filmer på.
Men det hadde vært fantastisk og kunne ta med en sånn boks på reise med masse filmer på.
Jeg har en sånn. Det kalles en ipad med stor harddisk .. ;)
Jeg er kanskje rar, men jeg vil heller ha noe med programmer eller filmer jeg selv har valgt fremfor et tilfeldig utvalg tilbudt av flyselskapet ..
Jeg har en sånn. Det kalles en ipad med stor harddisk .. ;)
Jeg er kanskje rar, men jeg vil heller ha noe med programmer eller filmer jeg selv har valgt fremfor et tilfeldig utvalg tilbudt av flyselskapet ..
Ja, og iPad er fantastisk.
Nei du er ikke rar! Jeg er helt enig med at eget utvalg er best.
Jeg ønsker å ha en enhet som alle i familien kan koble seg til og se på de filmene som er på den.
Har dere forresten lagt merke til at i gamle dager så vistes aldri filmer om bord som inneholdt flykrasj, kapring eller ubehageligheter in-flight/på flyplassen?
Etter at Hollywood-action-nyheter på kveldsnytt ble standard og publikum desensitert av terrorhendelser, har det (med minimal redigering) vore fritt fram for slike filmer.