PDA

View Full Version : SAS med ny "matboksdesign" på kortdistanse

Someone
25-10-2015, 17:46
Ser ut som SAS har presentert nytt design på matboksene og mer på de korte rutene

http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/25/16b382e3002d5c03978295c138c99b12.jpg

Cecilie
25-10-2015, 17:48
Dette kommer sammen med hot towel og duk til passasjerer i Plus på flyvninger lengre enn 80 minutter. Gjelder kun Europa, så vidt jeg vet. Det betyr at de lengste innenriksflyvningene fortsatt har like begredelig opplegg som tidligere.

Herlov
25-10-2015, 18:28
Kult! Fornyelse er bra. Litt Finnair over det, dog.

AirbusTrond
25-10-2015, 18:39
Breakfast minner om disse...

http://www.aftenposten.no/okonomi/Husker-du-de-blahvite-varene-8205937.html

Ellers bra !

Fnate
25-10-2015, 19:19
Fint design, selv om jeg hadde satt mer pris på innholdsfokus.

FBI2012
26-10-2015, 07:11
Breakfast minner om disse...

http://www.aftenposten.no/okonomi/Husker-du-de-blahvite-varene-8205937.html

Ellers bra !

Dette er tross alt bedre enn de påskegule-matboksene som serveres på alle frokostflyvningene. Stilmessig legger SAS seg tett opp til Finnair sin MARIMEKKO-design. Er det første fase i SAS sitt forsøk på å fusjonere med Finnair vi ser her?

obay
26-10-2015, 08:22
Fikk den nye pakka fra Hamburg i går. Ingen hot towel men herligheten ble lagt på en serviett på bordet Er vell kanskje hakket bedre enn tidligere men dette var ikke mye å skryte av

FlightDeck
26-10-2015, 10:08
Hyggelig med utdeling av varme kluter på GVA-CPH i går (åpenbart at personalet likte det også), og ny blå kopp. Men ellers synes jeg av respekt for Marimekko at dette er et stykke unna. Dette er ikke et tidløst design, men et kommersielt design som blir byttet ut igjen om et års tid.

Someone
26-10-2015, 10:09
Fikk den nye pakka fra Hamburg i går. Ingen hot towel men herligheten ble lagt på en serviett på bordet Er vell kanskje hakket bedre enn tidligere men dette var ikke mye å skryte av

Er ikke OSL-HAM under grensen i flytid for hot-towel konseptet?

Jens W
26-10-2015, 10:25
Er ikke OSL-HAM under grensen i flytid for hot-towel konseptet?
Ikke om grensa er 80 minutter som nevnt over. OSL-HAM er 85.

hanswest
26-10-2015, 17:59
Fløy CPH-BRU i går, 1t30 min flytid i tabellen, bare rundstykkene som var varme....

Chriscross
26-10-2015, 20:06
Maten skal vel ikke bli varm med det nye konseptet? Var noen her som nevnte at mange fly ikke lenger hadde utstyr til å varme annet enn rundstykker og vann.

Trdfly
26-10-2015, 20:17
Fløy CPH-BRU i går, 1t30 min flytid i tabellen, bare rundstykkene som var varme....

Maten skal vel ikke bli varm med det nye konseptet? Var noen her som nevnte at mange fly ikke lenger hadde utstyr til å varme annet enn rundstykker og vann.

Nå er det ikke noe nytt ''konsept'' SAS har lansert...det er bare nytt design. Rundstykkene har alltid blitt varmet opp før, JA noen har sikkert opplevd at det ikke har blitt varmet opp. Og sist SAS endra på mat-/serverings-konseptet, så tok det litt tid før det var helt på plass, så varme ''håndkler/servietter'' vil nok komme på plass der de skal etterhvert.

AMSKIX
27-10-2015, 21:48
Noen som vet om det er snakk om enten varme håndklær eller våtservietter? Hva bruker de i SAS Business på langdistanse?

Someone
27-10-2015, 22:04
Noen som vet om det er snakk om enten varme håndklær eller våtservietter? Hva bruker de i SAS Business på langdistanse?

Våtservietter har de da alltid hatt.

Longhaul business har også "alltid" bært varme håndklær/kluter

hanswest
27-10-2015, 22:26
Fløy BRU-ARN i kveld, totimers tur. Da ble det delt ut varme vaskekluter før maten.

Fnate
03-11-2015, 23:12
Mulig det er andre tråder med det her. Mener å huske jeg har lest noe.

Anyway - reiste fra Amsterdam i PLUS i går. Booket 3 timer før departure. Glade kr 4056,- en vei. Ikke ledig midtsete. Grrr. Masse ledige midtseter bakover i GO... Hvorfor i h***** etc etc etc...

ANYWAY...

Etter departure kom de med varme kluter.

Så kom de sannelig med duker

Hele tiden smilte de

Så kom det sånn pakkboks med grevling. Jeg liker ikke noen av de kalde måltidene deres, men andre synes sikkert de er fine altså. Dette var helt vanlig.

Så kom det en rødvin som er av de bedre på short haul

http://i1182.photobucket.com/albums/x452/fnate/2015-11-02%2020.22.13.jpg (http://s1182.photobucket.com/user/fnate/media/2015-11-02%2020.22.13.jpg.html)

Tenkte jeg ville bekrefte at kluter og duker og sånt i hvert fall er på plass

Forresten kom de også velvillig med en ekstra vinflaske på forespørsel. Ikke tegn til sure miner.

Helt ok flight, men hadde vært enda finere om de hadde skjøvet skillet mellom GO og PLUS et hakk til bakover. Man føler seg jo litt dust som betaler så mye og sitter som laks i tønne (når det ikke er nødvendig).

LN-MOW
03-11-2015, 23:41
Litt unntaksstilstand i går pga været. Kan godt tenke meg at bookingtallene endret seg sent. Da blir det fort slik ..

TriStar
03-11-2015, 23:47
Fløy også Plus fra AMS på en utsatt tåkeflight i går. Stappfullt bak gardina, men ledig på 4E mellom meg og madammen[emoji3] Og hyggelig crew med både varme kluter, duker og meget god spansk rødvin. Nesten som i gamle dager... Men som Fnate er inne på, innholdet i boksen er skrale greier. Hadde vært bedre med et par reale sandwicher enn blaute grønnsaker og ymse tvilsomme utgaver av oppdrettslaks.

Glean EBG
04-11-2015, 00:27
Virker som design er mye viktigere enn innhold når det gjelder maten.
Når det gjelder sild i tønne på plus med ledige seter i go så har jeg selv opplevd dette flere ganger, det burde være unødvendig.

LNv22
04-11-2015, 01:21
Jeg kan også bekrefte duker, kluter og ny matboks fra mine 2 x flighter OSL - CDG fredag og søndag i pluss.

Samme retten, med fem-seks hardt sammenpressede roast beef skiver og rotgrønnsaksalat begge turene. I grenseland tørt, men det dekker for så vidt formålet, som er å bli sånn passe mett (med er rundstykke eller to ved siden av).

Det beste er egentlig at de har tre forskjellige typer øl, samt Anton Berg melkesjokolade til kaffen by request - den er veldig god! Og miniforreten av gravet laks - den var knall - gjerne 10 ganger mer av den, og ut med den tørre roast beefen.

kimpe
04-11-2015, 06:33
Tanken din er nok god LNv22, men for meg som hater fisk og skalldyr tar jeg heller tørr Roastbeef alle dager i uken!

Verste jeg vet på fly er den hel*#s fiskelukten.. :)

Kim

Rland
04-11-2015, 07:24
Den siste tiden har jeg stort sett plukket litt i maten og ofte bedt om en salat i stedet for måltidet som deles ut i Plus.
Det er noe med smaksettingen som har endret seg, og det meste smaker nå krydder fra Midtøsten - smaker som jeg kan styre min begeistring for.

Antar at dette henger sammen med at catering selskaper benytter billig arbeidskraft fra den regionen og at disse krydrer etter sin smak. Det same opplever jeg i en større bedriftskantine i Osloområdet.

Som skandinavisk selskap burde SAS hatt en skandinavisk profil på maten med renere smaker

RescueMe
04-11-2015, 09:13
Antar at dette henger sammen med at catering selskaper benytter billig arbeidskraft fra den regionen og at disse krydrer etter sin smak. Det same opplever jeg i en større bedriftskantine i Osloområdet.

Støtter den, irriterer meg ukentlig over det på jobben. Og ser også samme trenden ved buffetmiddager på hotell. Muligens det er et mislykket forsøk på å lage noe nytt og spennende, men ofte er jo den enkle det beste, også når det gjelder mat. Å radbrekke tradisjonelle norske retter er ikke noen suksess i mine øyne. Det klikket nesten for meg en dag når jeg fikk servert karbonader med poteter og grønsaker dynket i peanøttsaus...

Fnate
04-11-2015, 10:14
Den siste tiden har jeg stort sett plukket litt i maten og ofte bedt om en salat i stedet for måltidet som deles ut i Plus.
Det er noe med smaksettingen som har endret seg, og det meste smaker nå krydder fra Midtøsten - smaker som jeg kan styre min begeistring for.

Som skandinavisk selskap burde SAS hatt en skandinavisk profil på maten med renere smaker

Pussig du sier det. Jeg synes problemet er at det ikke smaker noe. Altså... både laksen og andconfit'en og roastbeefen smaker klin likt.

Så jeg savner faktisk noe som kan gi det litt smak. Smak funker jo litt annsless oppi lufta, så jeg går alltid for kebab, indisk eller noe med kraftige sauser når jeg er hos BA.

Hjemme hos mor funker det derimot stål med medisterkaker eller ertesuppe.

Støtter den, irriterer meg ukentlig over det på jobben. Og ser også samme trenden ved buffetmiddager på hotell. Muligens det er et mislykket forsøk på å lage noe nytt og spennende, men ofte er jo den enkle det beste, også når det gjelder mat. Å radbrekke tradisjonelle norske retter er ikke noen suksess i mine øyne. Det klikket nesten for meg en dag når jeg fikk servert karbonader med poteter og grønsaker dynket i peanøttsaus...

I feel Your pain... Ha ha. Det er faktisk ganske ille. Hos oss har de dilla på chilisaus.

Fnate
04-11-2015, 10:23
Litt unntaksstilstand i går pga været. Kan godt tenke meg at bookingtallene endret seg sent. Da blir det fort slik ..

UAKSEPTABELT!!!

Her lever vi i verdens rikeste land og så kan vi ikke... ;)

Neida. Men som en som ikke er IT ingeniør, men som har programmert nok til å ikke forstå at man ikke kan ha en "nuke-all-knapp" i sånne situasjoner så er det litt teit.

Med et sett regler for "families", "folk på samme PNR", "NSFU'er", EBP, "PLUSness class" også videre... så burde det ikke være umulig å bare kjøre en Ctrl+Alt+DÆNG, og få shufflet kabinen.

BA gjør det jo flittig på de første radene av economy. Og om man får med seg FB rantene til Flemming fra tommy-forumet så kjører de (SAS) jo shuffle hver onsdag kl 12 på long haul.

Jeg kan bare ikke se issuet med å flytte en som har handlet på tilbud for at en som har betalt en trillion skal få den servicen han skal ha. Jeg flyr mye short haul economy på BA jeg. Det koster pent lite, og jeg blir ofte pælmet ut at setet mitt på første eller andre rad av economy. Grei skuring det. Det var en gamble, og jeg betalte 990,- for mitt sete. Han sokken som overtok betalte 4990,-.

Ttech
04-11-2015, 10:58
Fløy på SAS PLUS ned til AMS forrige onsdag. Sete 1F, og fulle rader bakover på plus... Mens GO var det masse plass. Ganske irriterende egentlig.
Ble overrasket over kluter, duk og hele pakka.

Men at midtsetet ikke er ledig, er dette noe nytt? Isåfall liker jeg det ikke...

Hickok
04-11-2015, 11:17
Fløy på SAS PLUS ned til AMS forrige onsdag. Sete 1F, og fulle rader bakover på plus... Mens GO var det masse plass. Ganske irriterende egentlig.
Ble overrasket over kluter, duk og hele pakka.

Men at midtsetet ikke er ledig, er dette noe nytt? Isåfall liker jeg det ikke...

Ikke nytt. Har vært slik lenge. Er heller ikke uvanlig med stinn brakke på Pluss og masse ledige plasser på Go. Min rekord var på et fly TOS-BOO-TRD, der det var satt av 3 rader til Plus, og det var under 50% belegg totalt. På Plus var det 100%. Jeg spurte om jeg ikke kunne få en frivillig nedgradering, men det gikk ikke. Da ringte hun BOO og fikk de til å flytte gardinen et hakk, slik at i det minste jeg fikk bra plass...

kekker
04-11-2015, 11:17

Fryktelig OT, men det er for godt til å ikke deles.

Hos min tidligere arbeidsgiver, kom det inn en thailandsk vikar i kantina, en måneds tid, noe som førte til noen festlige kombinasjoner.

Hver tirsdag og torsdag var det vaffeldag, god stemning, jeg kjøpte vaffelen min og dama sa at det var mais i den. I mitt stille sinn tenkte jeg at det var brukt maismel og lasset på med brunost og syltetøy..
Må kunne si at overraskelsen var stor da det var maiskorn i vaffelen min, man skal jo være åpen for nye impulser, så det gikk ned, dog litt motvillig.

Men for å toppe dette, jeg var ikke der den dagen, men da hadde vedkommende stekt makrell i tomat og servert på smørbrødene.. Det luktet visstnok infernalsk.. Det er et tegn når gutta på verkstedet begynner å smøre matpakke..

Nuvel back on topick:

Jeg fløy plus fra DUS - CPH dagen før hvit duk ble innført, husker ikke helt hva jeg fikk, men det var røykt laks og noe tilbehør, som jeg må si smakte overraskende godt. Jeg er bortskjemt med hjemmerøkt villaks, så jeg er litt kravstor, men det var altså forholdsvis godt på smak!

Som andre har påpekt, for min del er det innholdet i boksen, ikke innpakningen som er det viktigste. Og siden SAS er den de er, så tendenserer jeg også til å være enig i at gode rene smaker er å foretrekke!

Ttech
04-11-2015, 11:20
Ikke nytt. Har vært slik lenge. Er heller ikke uvanlig med stinn brakke på Pluss og masse ledige plasser på Go. Min rekord var på et fly TOS-BOO-TRD, der det var satt av 3 rader til Plus, og det var under 50% belegg totalt. På Plus var det 100%. Jeg spurte om jeg ikke kunne få en frivillig nedgradering, men det gikk ikke. Da ringte hun BOO og fikk de til å flytte gardinen et hakk, slik at i det minste jeg fikk bra plass...

Merkelig... Med over 30 flighter på SAS PLUS innenlands og utenlands i 2015 er det første gang jeg opplever det... Har vel bare vært heldig da...

Får håpe det blir bedre på flighten hjem imorgen :)

Hickok
04-11-2015, 11:23
Merkelig... Med over 30 flighter på SAS PLUS innenlands og utenlands i 2015 er det første gang jeg opplever det... Har vel bare vært heldig da...

Får håpe det blir bedre på flighten hjem imorgen :)

Prøv morgenflightene fra BGO, TRD, SVG (og sikkert også ARN og CPH) inn til OSL. Da er det mer regelen enn unntaket. Jeg antar det er samme historien motsatt vei. I hvert fall mandag morgen. Samme også torsdag og fredag ettermiddag.

Chriscross
04-11-2015, 17:07
Er nesten alltid ledig midtsete osl-bgo-osl. Var litt verre da jeg en periode krediterte til LH, men som EBD er det nesten alltid ledig midtsete.

Då litt sent at det egentlig dreier seg om duker og kluter her...

haakonks
04-11-2015, 17:45
Det var også duker og kluter sist lørdag fra OSL-ALC.

Kan også bekrefte at det var fri flyt av både rødvin og sprudlevin forran i Pluss. Det ble nesten litt for mye for enkelte norske turister... Et par som ble ganske frekke i kjeften mot personellet.

Superhai
04-11-2015, 17:54
Han sokken som overtok betalte 4990,-.

Det er ideen, men diskusjonen blir ofte om den som betaler et par hundre tusen i året men kjøper billett til 4990,- men med mellomlanding og er nå på tilslutningen, og om han som betalte 3990,- på den ene avgangen. Alt dette må vurderes og så er det de fysiske lovene som bestemmer balansen. Og avgjørelsen om man får med seg de 20 passasjerene som fortsatt ikke får landet siden de ennå er i hold gjøres gjerne etter at boarding startet.

Ttech
04-11-2015, 21:49
Tilbake fra AMS imorra, og neste bare fulle rader på pluss, mens på go er halve flyet tomt.... Irriterende.. Beste løsningen nå ble 1E. Da får jeg iallfall litt benplass.

TOS_EBG
05-11-2015, 19:02
Siste tur i Plus fra Brussels avsto jeg fra boksen og fikk en wrap i stedet, ikke noe problem.

AMSKIX
07-12-2015, 19:38
Fløy OSL-TXL med SAS GO i forrige uke, og fikk både gratis wetwipe og sjokoladekonfekt til kaffen. Utrolig hvilke store forbedringer små endringer kan gjøre. Og med tanke på at det er Economy, så er det jo ganske imponerende!