PDA

View Full Version : SAS-fly på vei til Kvernberget returnerte til Oslo pga. flapsproblemer


Tjab
13-10-2015, 16:57
Rullebanen på kvernberget var ikke lang nok.

Vet ikke hvor lang den måtte ha vært for å ta ned en 737-800 uten flaps jeg?

Var forresten LN-RRK det er snakk om

MCO-WDW
13-10-2015, 17:23
Rullebanen på kvernberget var ikke lang nok.

Vet ikke hvor lang den måtte ha vært for å ta ned en 737-800 uten flaps jeg?

Var forresten LN-RRK det er snakk om

Jeg hadde LN-RRK til Frankfurt på Søndag 11 sept.
flapsén funka i allefall da .:):up:

https://www.planespotters.net/airframe/Boeing/737/32278/LN-RRK-SAS

Hickok
13-10-2015, 18:27
Når en tenker på at nødvendig bremsekraft er proporsjonal med kvadratet av fartsøkningen, så blir det fort doblet bremselengde og vel så det.

Tjab
13-10-2015, 18:37
Når en tenker på at nødvendig bremsekraft er proporsjonal med kvadratet av fartsøkningen, så blir det fort doblet bremselengde og vel så det.

Så da snakker vi ca 3000 meter?

Hickok
13-10-2015, 18:41
Om flyet normalt lander med 200 km/t så mer enn dobles lengden ved 300 km/t . Nå trengs vel normalt ikke særlig mer enn 1000 meter normalt, så noe mer enn 2000 meter er vel svaret her.

semmern
13-10-2015, 21:42
Med 65 tonn vekt, max manual braking og tørr bane snakker vi om en referansedistanse på 1310 meter. Da tar det imidlertid muligens fyr i bremsene etterpå, så med noe mindre ekstrem bremsing, autobrake 3, blir distansen 1835 meter. Dette er selvfølgelig referansedistanser som må justeres for vekt, vind, temperatur osv.

Så er det også dette med å ta av igjen flapless fra KSU, og det er lettest å fikse problemet på OSL og finne et nytt fly til passasjerene.

kaijoar
14-10-2015, 02:53
Tok den OSL-BOO for 5 dager siden. Husker jeg satt og fulgte med på flapsen under innflyging. Ikke at det har noe betydning overhodet :)