View Full Version : SAS sommerprogram 2016
I tillegg til og sette Privatairmaskinen inn på CPH-BOS (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=134565) så åpner også SAS Wien, Krakow og Reykjavik fra CPH neste sommer. Ser det er snakk om helårs, men for vete og se hva som er frekvens etc
http://www.business.dk/transport/sas-lancerer-fire-nye-ruter
Ud over ruten til Boston åbner SAS også nye helårsruter til Krakow, Wien og Reykjavik. De åbner også fra marts
Er det første gang de prøver seg med KEF fra CPH? VIE er jo en god gammel kjenning hvor SAS ikke har klart det tidligere, så lurer litt på hvorfor det skal funke nå
Er det første gang de prøver seg med KEF fra CPH?
Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men det foresvæver mig, at SK har fløjet
CPH-KEF i en fjern fortid, dog ikke high-frequency! Det har næppe varet så længe, for Icelandair har altid siddet solidt på den rute!
Inkludert de tre nye Europarutene fra CPH, har SAS nå annonsert totalt 8 nye ruter for sommeren 2016 (dog er noen som gjør comeback fra tidligere år)
http://www.sasgroup.net/en/sas-launches-eight-new-routes/
SAS continues to open new direct routes, providing nearly 600,000 more seats from Scandinavian airports in its 2016 summer timetable. More departures are also being added on a number of popular routes.
Nye:
CPH-VIE 4x ukentlig fra 24/3, 2x ukentlig i sommerferien
CPH-KEF daglig fra 27/3
CPH-KRK 3x ukentlig fra 25/3
CPH-FAO 1x ukentlig fra 2/4
AAR-PMI 1x ukentlig fra 27/6
ARN-GDN 6x ukentlig fra 25/3, 2x ukentlig i sommerferien (denne har vel vært prøvd før?)
ARN-JMK 1x ukentlig fra 21/5
SVG-CDG 2x ukenlig fra 8/4 (Så da returnerer SAS her, etter AF trekker seg)
Ingen nye ruter fra OSL, men det er her kapasiteten øker mest og en rekke businessruter får økt kapasitet.
ABZ og DUS: Øker fra 1x til 2x daglig
BRU og BLL: Øker fra 2x til 3x daglig
BOO øker til 8x daglig
Her lukter det at de nye CRJene åpner for økt frekvens til litt tynnere ruter som planlagt
Chriscross
14-10-2015, 09:15
Nye CRJ? Her er det noe jeg har gått glipp av. Friskt med økning på ABZ i disse tider. Generer Mariner mer trafikk? Eller er det andre prosjekter på gang?
Nye CRJ? Her er det noe jeg har gått glipp av.
Tydeligvis ;)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=134455
8 CRJ-900 som skal flys av Cityjet fra HEL, ARN og OSL
Der kommer også en ekstra daglig afgang på CPH-BLL og større fly på ARN-BLL.
http://finans.dk/live/erhverv/ECE8110971/SAS-klar-med-otte-nye-ruter/?ctxref=fplive
Den ekstra daglige på CPH-BLL blev allerede annonceret sidste år, men blev aldrig ført ud i livet.
FlightDeck
14-10-2015, 12:20
Der kommer også en ekstra daglig afgang på CPH-BLL og større fly på ARN-BLL. .
Byttes kanskje Braathens Regionals SAAB 2000 med CRJ 900 på Billund-Stockholm?
Der kommer også en ekstra daglig afgang på CPH-BLL og større fly på ARN-BLL.
http://finans.dk/live/erhverv/ECE8110971/SAS-klar-med-otte-nye-ruter/?ctxref=fplive
Den ekstra daglige på CPH-BLL blev allerede annonceret sidste år, men blev aldrig ført ud i livet.
Det er OSL-BLL som får en ekstra daglig avgang - ikke CPH-BLL:
http://www.takeoff.dk/sas-oeger-i-jylland/
Ruten ligger inde med 6 daglige til næste sommer på sas.dk, hvis du forsøger at booke.
Begge deler. Ser ut som CPH-BLL øker fra 5x til 6x daglige rundturer med ATR
OSL-BLL med 3x ukentlig ligger også allerede ute. Alle tre med ATR de dagene jeg sjekket
Annet som ligger ute fra OSL:
DUS - ny rotasjon kl 08 fra OSL. Ligger inne med CRJ-900. Ettermiddagavgangen ser ut som forblir 737
BRU - ny avgang midt på dagen (12:55) med CRJ-900. Morgen og ettermiddagsavgangen ligger inne med 737
ABZ: Usikker hvilken avgang som er ny, men ligger inne en morgenavgang med 737 og ettermiddag med CRJ-900
Ekstraavgangen til BOO ligger inne med 737 såvidt jeg kan se
Nå skal det også sies at man skal se på det som litt tentativt og SAS vil nok tilpasse materiellet etter behov. Men til nå har jeg ihvertfall identifisert DUS, BRU, ABZ som den ekstra frekvensen er planlagt med CRJ-900. SVG-CDG ligger inne med 737
FlightDeck
14-10-2015, 13:44
ABZ: Usikker hvilken avgang som er ny, men ligger inne en morgenavgang med 737 og ettermiddag med CRJ-900
Den nye avgangen er en ettermiddagsavgang kl. 17.40. I dag flyr SAS på morgen/formiddag med unntak av på fredager, hvor flyet går på ettermiddag/kveld. Dermed blir det faktisk to ettermiddagsavganger på fredager - mulig SAS justerer dette.
Det går tydeligvis bra med OSL-ABZ, mange har jo sluttet på denne ruten tidligere. BRU hadde tidligere tre daglige med både SN og SK men begge har to nå. DUS har hatt en daglig morgenavgang med LH tidligere, men SK tar nå begge. Hyggelig med CRJ-900 på OSL.
Spørs om ikke CPH-KEF er tenkt som feed for SAS sine Asia-ruter. Det har vært en stor økning av asiatiske turister på Island de siste årene.
:wow: Dom två senaste kvartalsrapporterna har SAS sagt det går bra eller bäst på linjer till och från Sverige, så därför öppnar man..........två säsongslinjer från Stockholm!! Inte direkt så man tog i när man jämför med CPH eller OSL där det, enligt SAS , inte går lika bra.
Ekstraavgang til BOO settes stor pris på, klarer dog ikke finne tidspunktene for denne. Anyone?
Nå blir det sikkert endringer underveis, men slik det ligger ute nå så går den nye økningen på DUS/BRU/ABZ med på og holde en CRJ-900 i arbeid når jeg gjør et søk på en tirsdag i april
08:00-12:10 t/r OSL-OSL-OSL
12:55-17:05 t/r OSL-BRU-OSL
17:50-21:25 t/r OSL-ABZ-OSL
Jeg har ikke funnet andre avganger fra OSL med CRJ-900, men har ikke lett overalt
Jeg læste et sted, at SAS øger på ARN-MUC, men kan ikke finde det nu.
OSL-OSL-OSL
Den skal vel til DUS :)
FlightDeck
15-10-2015, 09:40
Jeg læste et sted, at SAS øger på ARN-MUC, men kan ikke finde det nu.
Mulig jeg tar feil, men SAS flyr vel ikke Stockholm-München? Lufthansa har vel fire daglige.
Mulig jeg tar feil, men SAS flyr vel ikke Stockholm-München? Lufthansa har vel fire daglige.
Jeg har nok læst forkert her! :)
Nå skal det også sies at man skal se på det som litt tentativt og SAS vil nok tilpasse materiellet etter behov. Men til nå har jeg ihvertfall identifisert DUS, BRU, ABZ som den ekstra frekvensen er planlagt med CRJ-900.
OSL-DUS har jo vært sommerstengt de siste årene. Sånn sett er det vel egentlig to ekstra frekvenser.
OSL-DUS har jo vært sommerstengt de siste årene. Sånn sett er det vel egentlig to ekstra frekvenser.
Sommerstengt som i sommerferien? Det kan jo fortsatt delvis være det? Jeg skjekket i april, når folk fortsett er på jobb ;)
robertaas
15-10-2015, 12:41
Ingenting nytt til Sør-Europa fra OSL? Må man da holde seg til Norwegian?
Sommerstengt som i sommerferien? Det kan jo fortsatt delvis være det? Jeg skjekket i april, når folk fortsett er på jobb ;)
Ja, som i skoleferien omtrent. Jeg har reist noen ganger ned dit i midten av august, og da har det ikke vært mulig å reise direkte. Nå fikk jeg forhåpninger om at dette ikke skulle være slik til neste år.
FlightDeck
15-10-2015, 13:45
Det skal komme flere "lanseringspuljer".
Mulig det er postet her allerede, men ifølge airlineroute skal SVG-CDG være sommerstengt:
eff 08APR16 Stavanger – Paris CDG 2 weekly 737-600/-800 (service does not operate from 21JUN16 to 18AUG16)
Kilde: http://airlineroute.net/2015/10/14/sk-europe-s16/
Fra København: SAS nedlægger Moskva og Tel Aviv, når sommerprogrammet begynder. Sommerruten til Ankara kommer ikke igen.
http://cphtraveller.dk/nyheder/sas-nedlagger-yderligere-tre-ruter-fra-kobenhavns-lufthavn
Belarnion
15-10-2015, 21:56
Stockholm-Bodø 26. juni - 11. aug: 3 ukentlige avganger, tirsdag, torsdag og søndag. (mot 2 i fjor). Ruta skal etter planen gå med CRJ 900.
På ruten til SAS mellom Arlanda og Værnes varierer de hele tiden med hvilke dager de har avganger og ikke, og hvilken dag de har to avganger i sommerprogrammet, så jeg har ikke lengre oversikt om det er opp eller nedjustering i S16. Men den skal iallefall flyves av CRJ900 WX tre dager og SAS selv og JTG noen andre dager, så det er en fin miks...
Hvis det kommer noen nye ruter med SAS fra Værnes i S16, ja da må det ha skjedd STORE under...
FlightDeck
16-10-2015, 06:50
Fra København: SAS nedlægger Moskva og Tel Aviv, når sommerprogrammet begynder. Sommerruten til Ankara kommer ikke igen.
http://cphtraveller.dk/nyheder/sas-nedlagger-yderligere-tre-ruter-fra-kobenhavns-lufthavn
I tillegg stenges Stockholm-Ankara, Stockholm-Pristina, Gøteborg-Berlin, Gøteborg-Dublin, Oslo-Pristina og Oslo-Salzburg.
http://www.check-in.dk/sas-lukker-ni-ruter-i-2016#.ViCBuVUzf7o
Salzburg er best egnet som sesongrute om vinteren
Flere ændringer i København til næste sommer:
Reduceringer:
CPH-Linköping 1 daglig (2 daglige sidste sommer)
CPH-Poznan 2 daglige (3 daglige sidste sommer)
Flere frekvenser:
CPH-Shanghai 7 ugentlige (5 ugentlige sidste sommer)
CPH-Manchester 3 daglige (2 daglige)
CPH-Birmingham 3 daglige (2 daglige)
CPH-Stuttgart 4 daglige (3 daglige)
CPH-Palanga en ekstra daglig
"I den absolutte sommer højsæson, som for SAS omfatter ugerne 26-31, vil der også blive skruet op for betjeningen af de mest populære feriedestinationer. Nedenstående viser de ændringer for ugerne i højsæsonen som er planlagt på nuværende tidspunkt:"
København-Chania: Fra 3 til 5 ugentlige flyvninger
København-Dubrovnik: Fra 3 til 4 ugentlige flyvninger
København-Edinburgh: Fra 6 til 7 ugentlige flyvninger
København-Malaga: Fra 11 til 15 ugentlige flyvninger
København-Mallorca: Fra 13 til 18 ugentlige flyvninger
København-Milano Malpensa: Fra 15 til 16 ugentlige flyvninger
København-Napoli: Fra 1 til 2 ugentlige flyvning
København-Pisa: Fra 2 til 3 ugentlige flyvninger
København-Pula: Fra 3 til 5 ugentlige flyvninger
København-Rom: Fra 9 til 10 ugentlige flyvninger
København-Split: Fra 8 til 11 ugentlige flyvninger
København-Venedig: Fra 7 til 9 ugentlige flyvninger
"De resterende populære sommerruter fortsætter med samme frekvens som i 2015. Dette er ruterne til Alicante (7 ugentlige afgange), Athen (14 ugentlige afgange), Barcelona (5 ugentlige afgange), Biarritz (2 ugentlige afgange), Gazipasa (7 ugentlige afgange), Montpellier (2 ugentlige afgange), Palermo (2 ugentlige afgange) og Thessaloniki (2 ugentlige afgange)"
http://cphtraveller.dk/nyheder/sas-flyver-mere-til-sol-og-strand-fra-kobenhavn-naste-sommer
Gøteborg må undvære ruterne til Bruxelles, London og Paris til sommer:
http://www.check-in.dk/sas-sommerlukker-ruter-fra-goeteborg#.Vm66wvl_M7c
Stansted var vist ikke en succes.
Stansted var vist ikke en succes.
Det var det jo relativt mange som spådde. Trist for Gøteborg.
Det var det jo relativt mange som spådde. Trist for Gøteborg.
Sant, og selv om jeg heller ikke har tro på den så er det ikke snakk her om nedleggelse men sommerpause.
Europeiske storbyer er ikke akkurat noe som går veldig bra midt i sommerferien
Kommer det ikke noen rutelanseringer snart? Bruker ikke SAS å slippe disse i slutten av november?
Sitter og ser på det samme.
Vil til Mallorca 11.jun og finner ingen direkte fra OSL til PMI? alle forslag på SAS.no ruter meg via CPH som førstevalg, og deretter ARN. Merkelig synes nå jeg at ikke OSL ligger inne med direkte fly på en lørdag fra Oslo i høysesongen.
Norwegian og Ryanair flyr selvfølgelig. Lurer på hva sas driver med iblant..
Ser i en annen post her at de øker til 18 ukentlig fra CPH, noen som vet hvor mange OSL får?
Sitter og ser på det samme.
Vil til Mallorca 11.jun og finner ingen direkte fra OSL til PMI? alle forslag på SAS.no ruter meg via CPH som førstevalg, og deretter ARN. Merkelig synes nå jeg at ikke OSL ligger inne med direkte fly på en lørdag fra Oslo i høysesongen.
Begynner 18. juni. Det er vel vårslepp på de fleste skilene den helgen.
Begynner 18. juni. Det er vel vårslepp på de fleste skilene den helgen.
Akkurat! likevel litt overrasket over at de ikke starter litt før skoleslutt. Reiseaktiviteten til syd Europa er jo godt i gang 18.juni, selv om høysesongen starter ved skoleslutt. Mangel på materiell kan være en årsak, men lell a gitt..
I Sverige är skolavslutningarna tidigare än i Norge.
2016 kommer de allra flesta skolbarn sluta skolan antingen 3/6 eller 10/6.
Cockpitview
03-01-2016, 12:33
Noen som vet hvordan SAS sitt program til Tyrkia ser ut i forhold til S15?
Flere rapporterer om sterk booking nedgang og tilsvarende økning på vestlige middelhavsdestinasjoner med blandt annet PMI, med tisvarende sterk fremgang.
Molinari
05-01-2016, 21:28
Er alle sommmerrutene til SK sluppet nå, eller kan vi vente oss noen fler?
Savner FAO fra OSL.......
FlightDeck
10-01-2016, 23:06
En litt morsom nyhet i sommerprogrammet blir for øvrig CRJ-900 på innenriks i Norge, også mellom de største byene.
En litt morsom nyhet i sommerprogrammet blir for øvrig CRJ-900 på innenriks i Norge, også mellom de største byene.
Det ser ut som at en CRJ900 far base på Trondheim Lufthavn Værnes....
EDIT: To stk CRJ900 :)
Det ser ut som at en CRJ900 far base på Trondheim Lufthavn Værnes....
18 Mai - 19 Juni og 8 August - 5 Oktober ser det ut til.
Stavanger 20 Juni - 7 August.
Edit: Ser det ligger en morrasflight til Bergen og skjuler seg bak EQV i Juli også
Base og base .. bare en nightstop.
raider66
11-01-2016, 17:32
CRJ-900 på en ekstra lørdagsrotasjon OSL-KKN-OSL i perioden 02.07-13.08:cool:
Espen
Har fått opp CRJ900 på OSL-BOO også på noen avganger.
Cockpitview
11-01-2016, 18:22
Espen
Fornuftig da økningen denne maskinen skal fylle på utland, neppe har tilsvarende etterspørsel på lørdager.
Denne maskinen alene vil jo ved utplasseringen på OSL stå for en betydelig del av SAS sin totale kapasitetsøkning for S2016.
Meg kjent er vel OSL den eneste flyplassen som får tilført nytt materiell og netto økning for S16?
Meg kjent er vel OSL den eneste flyplassen som får tilført nytt materiell og netto økning for S16?
Det må vel være en vekst på ARN også?
Hadde ikke Blue1 5 aktive 717 i sommer? Hvor av litt av kapasiteten var i NO/DK, så det vel var maks 4 på ARN?
Det kommer jo 8 CRJer, ref pressemeldingen, så selv om 1-2 av dem vil være opptatt i Norge så bør det bli en liten økning fra ARN også? Eller er matten og antagelsene mine her ute og kjører
Da blir det Travelt å få CRS til Teknikere på OSL og TRD. Regner med at disse må ha en sjekk og call's. Har nok ikke noen med disse sertifikatene nå men på Bombardier Q serie som WF bruker..
Når var det AJA forsvant fra programmet til SAS egentlig?
Kan vel knapt nok kalles en rute og lurer på om det bare er for og fylle opp en tom charterflight eller noe slikt? Uansett skal SAS fly Krakow-OSL 19 juli med retur 2 august som rutefly
http://airlineroute.net/2016/04/25/sk-oslkrk-jul16/
SK4799 KRK1655 – 1855OSL 738 19JUL16
SK4798 OSL1205 – 1410KRK 738 02AUG16
raider66
25-04-2016, 22:08
Espen
Denne ruten er nå endret til 737 av en eller annen grunn. Mulig sammenheng med at DY har besluttet å ikke operere sin rute OSL-KKN-OSL på lørdager i akkurat samme periode som SK opererer sin ekstra lørdagsrotasjon.
Espen
Ser ut som om direkteruten TRD-AGP også har forsvunnet i det stille. Den gikk hver lørdag. Her er Norwegian igjen alene med sin direkterute.
Ser ut som om direkteruten TRD-AGP også har forsvunnet i det stille. Den gikk hver lørdag. Her er Norwegian igjen alene med sin direkterute.
Flys mandager 27/6-1/8
Det stemmer ikke, SAS flyver fast fra 27. juni til 1. august TRD-AGP-TRD, ellers så har faktisk SAS satt opp TRD-SPU-TRD igjen.
Har SAS i det stille økt på OSL-ZRH, eller kjører de bare et litt random program, som blant annet i vinter? Ser at SAS i dag hadde 2 daglige OSL-ZRH, itillegg til Swiss med 2 turer i dag, slik at det faktisk var 4 daglige i dag, og noen dager senere denne uken?
Ser også ut som de denne uke (muligens andre uker også) flyr opptil 4 daglige OSL-CDG, ved at de har lagt til en sen rundtur, men ankomst tilbake på OSL etter midtnatt. Men denne er kanskje litt EM (og TdF) relatert?
De har en tidlig rund-tur også til CDG enkelte dager med avgang 05.45.
De har en tidlig rund-tur også til CDG enkelte dager med avgang 05.45.
Du har rett, ser også ut som det er slik ca frem til skolestart i midten av August
SK4835 - avgang OSL 05:45 går på torsdager
SK4837 - avgang OSL 19:15 går tirsdag, onsdag, fredag og søndag
I tillegg er det jo de vanlige 3 daglige, SK835, SK837 og SK839 (2 daglige på lørdager)
Til ZRH virker det være SK4841, som går 3-4 dager i uken stort sett kl08:10 fra OSL med noen unntak og usikker på hvor lenge fremover. Itillegg til den vanlige SK841
Noen som har sett noen andre økninger fra OSL, som aldri har vært annonsert?
FlightDeck
05-07-2016, 12:24
Noen som har sett noen andre økninger fra OSL, som aldri har vært annonsert?
Vanskelig å få oversikt over alt, men ser at de er oppe i 14-21 ukentlige avganger hver fra henholdsvis Oslo, Stockholm og København til de store sommerdestinasjonene nå midt i juli. Til Nice er det rundt 60 ukentlige avganger i hver retning fra Skandinavia med SAS.
Chriscross
05-07-2016, 13:36
Noen som vet hvorfor zrh er så populært? Sjøene i Nord-Italia?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Noen som vet hvorfor zrh er så populært? Sjøene i Nord-Italia?
Kan det være videreforbindelser videre, da denne tidlige avgangen jo muliggjør endel nye connections? Samt sveitsere til Norge, ref Helvetic sine nord-Norge flighter?
En ekstra rotasjon til AMS på mandager har jeg oppdaget, med CRJ til Cityjet
SK 823/SK824
Ser ut som de også har økt på OSL-TXL til 7x ukentlig. Dx6, pluss en ekstra avgang på torsdager. Mener de aldri har hatt denne frekvensen før?
OSL-FCO er 8x ukentlig, og er usikker, men har de hatt såpass frekvens før?
Og noe som defintivt er en økninger er at de den kommende uker flyr 13x ukentlig til KEF. ser ut som alle dager unntatt fredager har 2x daglig. Samme frekvens til Split fra OSL, men de har kanskje fløyet så mye der tidligere sommere også?
Har nå kun sjekket for neste uke, så vet ikke hvilket periode dette gjelder
Usikker på hvorfor ikke SAS selv har skrevet noe rundt dette, hvis det stemmer alle disse økningene vi har funnet. Og om det er endel som er kuttet andre steder? Mulig de ikke ønsker annonsere disse økningene, da de selger seg selv og man i lys av passasjeravgiften på 80kr ikke ønsker signalisere at trafikken ikke kuttes, men økes?
FCO, KEF, ZRH etc er økninger isolert til skoleferien.
FCO, KEF, ZRH etc er økninger isolert til skoleferien.
Antar det gjelder BCN også?, Ser den nå går 2x daglig hele uken? Det er vel også mer enn tidligere?
NCE, ALC og AGP har vel kanskje hatt 2x daglig i sommerferien også tidligere?