PDA

View Full Version : Norwegian trafikktall september 2015


FlightDeck
06-10-2015, 11:14
TRAFFIC DEVELOPMENT
The total number of passengers flown in September
2015 was 2 435 240 compared to 2 229 829 last
year, an increase of 205 411 passengers (9 %).
Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 11 %
 Total capacity (ASK) increased by 3 %
 The load factor was 88,2 %, up 6,8 p.p.

PASSENGER REVENUES
The unit revenue (RASK) is estimated at 0,40 for the period
(14 %).
The average flying distance for the Group increased by 2 %
in September compared to the same period last year.

OPERATING PERFORMANCE
In September the Group operated 99,8 % of its
scheduled flights, whereof 84,3 % departed on time.


HEDGE POSITIONS
The Group has entered into term contracts and
options during the period. By the end of September
the Group estimates a quarter-to-date loss of NOK
364 million of which NOK 133 million unrealized
related to the hedge positions.


Hele rapporten:
http://media.norwegian.com/#/documents/trafikktall-september-49475



Pressemelding:

Flere passasjerer og fulle langdistansefly for Norwegian i september

Pressemelding • 06-10-2015 08:00 CEST

Flere passasjerer og fulle langdistansefly for Norwegian i september
Den gode passasjerutviklingen og den solide fyllingsgraden fortsatte for Norwegian i september. Vel 2,4 millioner reiste med selskapet denne måneden. Fyllingsgraden var 88,2 prosent og langrutene påvirker tallene i positiv retning.


I september fløy 2 435 240 passasjerer med Norwegian, en økning på 9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Den totale trafikkveksten (RPK) økte med 11 prosent, mens kapasiteten (ASK) økte med 3 prosent. Fyllingsgraden på 88,2 prosent er en økning på 6,8 prosentpoeng fra samme måned i fjor.

Selskapet fikk levert tre fabrikknye Boeing 737-800 i september av totalt 10 i 2015. Med en gjennomsnittsalder på fire år har Norwegian en av de nyeste og mest miljøvennlige flyflåtene i Europa. Norwegian har også blitt kåret til beste europeiske flyselskap i den internasjonale kåringen Passenger Choice Awards.

- Langdistanseflygningene fortsetter å påvirke tallene i positiv retning med en fyllingsgrad på 96 prosent i september. Vi ser også at stadig flere reisende benytter seg av vårt omfattende europeiske rutenett til å fly videre til USA og Thailand. Dette viser at samspillet mellom langdistanse og kortdistanse gir gode synergier. At vi nok en gang vinner nye internasjonale kundepriser viser at reisende over hele verden setter pris på Norwegians tilbud, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Norwegian gjennomførte 99,8 prosent av de planlagte flygningene i september, hvorav 84,3 prosent gikk på oppsatt rutetid.

Se detaljerte trafikktall i vedlagte pdf.

Kontaktpersoner:
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf. 975 54 344
Finansdirektør Frode Foss, tlf. 916 31 645

EvakCPH
06-10-2015, 11:24
"Vi ser også at stadig flere reisende benytter seg av vårt omfattende europeiske rutenett til å fly videre til USA og Thailand. Dette viser at samspillet mellom langdistanse og kortdistanse gir gode synergier"

Hvilken type selskab betegner Norwegian sig selv som efterhånden? Begynder de ikke at have meget tilfælles med Airberlin? :-/

Someone
06-10-2015, 11:32
Sterke tall som vanlig. Eneste jeg skulle likt og vite er hvor mye av økning i RASK skyldes valutaeffekter, da denne rapporteres i NOK, men består jo av en statig økende andel Euro og Pund


Hvilken type selskab betegner Norwegian sig selv som efterhånden? Begynder de ikke at have meget tilfælles med Airberlin? :-/

Det har de gjort lenge, og har jo tilbudt videreforbindelser i mange år, dog kun innen eget konsern

EvakCPH
06-10-2015, 11:36
Sterke tall som vanlig. Eneste jeg skulle likt og vite er hvor mye av økning i RASK skyldes valutaeffekter, da denne rapporteres i NOK, men består jo av en statig økende andel Euro og Pund



Det har de gjort lenge, og har jo tilbudt videreforbindelser i mange år, dog kun innen eget konsern

Jeg kom bare til at tænke på, at de to selskaber på mange områder ligner hinanden, men at de jo på bundlinjen har henholdvis røde og sorte tal. Norwegians vækst ser ud til at fungere, mens Airberlins vækst har været og stadig er problematisk.

FlyCarl
06-10-2015, 11:51
"Vi ser også at stadig flere reisende benytter seg av vårt omfattende europeiske rutenett til å fly videre til USA og Thailand. Dette viser at samspillet mellom langdistanse og kortdistanse gir gode synergier"

Hvilken type selskab betegner Norwegian sig selv som efterhånden? Begynder de ikke at have meget tilfælles med Airberlin? :-/

Nei, jeg synes ikke Air Berlin har den entydige profilen Norwegian har.

Norwegian er kjøp en flybillett som frakter deg dit du skal, noen ganger direkte, andre ganger via, du legger til ekstratjenester hvis du vil ha det selv.

Air Berlin blir jeg ikke klok på. Nå flyr de ikke lenger til Gardermoen så da trenger jeg vel ikke prøve lenger heller.