PDA

View Full Version : Flytyper og selskap i USA i 1995 og 1998

kaijoar
01-10-2015, 01:01
Hei forumfolk!

Dette blir min første forumpost her inne, etter å ha vært daglig leser over laaang tid. Håper det blir langt flere fremover :)

Jeg var på slektstreff og rundreise i USA i juli 1995, og hadde en hel del flyvninger i den forbindelse. Denne reisen var den som virkelig startet flyinteressen min, og selv om jeg var bare barnet den gang henger en del minner veldig godt fast i meg. Jeg husker en del av hvilke flyselskaper og flytyper vi reiste med, men hadde håpet på hjelp til å finne flere svar fra noen av klisterhjenene her på forumet :D

Reisen var (som vanlig på den tiden) bestilt gjennom reisebyrå, men var delt opp i flere bruddstykker. Inn- og utreise var med SAS og partnere, men flere av turene domestic i USA var (såvidt jeg vet) med selskaper som ikke hadde noe samarbeid med SAS.

Here goes:

EVE-FBU-EWR-SEA
EVE-FBU: Var det MD8* eller 737 (eller kanskje begge) som ble brukt domestic i denne tiden?
FBU-EWR: SAS, mener det var 767.
EWR-SEA: var med narrowbody såvidt jeg kan huske, men det kan være en bom. Hvilket selskap hadde codeshare med SAS i USA på denne tiden?

Etter et lite opphold:
SEA-LAX: Ukjent selskap. Kan dette ha vært DC10?

Enda et opphold, og deretter:
LAX-DEN-MSP: Ukjent selskap. Kan vel ha vært United, siden de bruker/brukte DEN som hub?

For så å avslutte med følgende:
MSP-EWR-FBU-EVE.

I løpet av reisen VET jeg at vi reiste med Nortwest minst en gang, og jeg vet også at en av domesticrutene i USA var DC10 (som jeg forøvrig har en drøm om å få fly igjen...).

I 1998 reiste jeg EVE-FBU-EWR-CMH-EWR-FBU-EVE. Også her mener jeg det var 767 som ble brukt over atlanteren, men er usikker på selskap EWR-CMH-EWR...

Dersom noen tilfeldigvis vet hvilke fly Sterling Airways brukte fra Gardermoen til Gran Canaria i 1993 ville jeg satt stor pris på info om dette også.

Sier på forhånd takk til alle som gidder dra frem litt gammel kunnskap :fly

Barskog
01-10-2015, 01:35
EVE-FBU var MD80 eller DC9-41 både i 95' og 98'. FBU-EWR var 767-300 både i 95' og 98'.

dc-8-63
01-10-2015, 04:23
EWR-SEA i 1995 var mest sannsynlig Continental med 757, en svak mulighet at det kunne vaere 737, men dette var foer 737NG og baade 300 og 500 var i grenseland med rekkevidde nonstop - vil si CO 757.

SEA-LAX neppe DC-10 og enten Alaska Airlines med MD-80 eller United med 737 / 757 (lite UA Airbus paa den tiden)

LAX-DEN-MSP er noksaa sikkert United og LAX-DEN ble operert med omtrent det United hadde i flaaten, alt i fra 737 til 747 (har selv floeyet 747SP med United LAX-DEN) - men her er det stor mulighet for at det var DC-10 - videre til MSP var nok 737-300 hvis det var United (som det mest sannsynlig var om dere bare byttet fly i DEN)

MSP-EWR var nok med Northwest og var ganske sikkert med DC-10.

EWR CMH kan ha vaert America West med 737-300 de hadde en Hub i Colombus paa den tiden og ikke mange andre selskaper fant frem til CMH, men alternativt kan det ha vaert baade CO eller UA og vil gjette 737-300/500

kaijoar
15-08-2016, 01:19
Ser at jeg glemte å følge med denne tråden, takk for svarene :)

Jeg har et spørsmål til, siden jeg prøver å få oversikt over hvilke flytyper jeg har fløyet i barndommen!

Jeg fløy Gardermoen - Las Palmas - Gardermoen i 1992 eller 1993 med Sterling Airways, og lurer på hvilket fly de opererte denne ruten med. Jeg mener å huske at det var et "langt" fly, med motorer under vingene. Detaljene husker jeg ikke, for jeg var ikke mange årene den gang. Noen som husker dette? :)

LN-MOW
15-08-2016, 03:17
Det var sannsynligvis en B757. På den tiden hadde de to stykker, så det er god mulighet for at du fløy det som nå er Donald Trumps privatjet.

kaijoar
15-08-2016, 12:09
Tusen takk, imponerende kunnskap! Takk for at du deler av den :)