PDA

View Full Version : Dyser er røde, SAS-haler er blå...

Martin
26-09-2015, 21:35
...og Martin skulle egentlig ikke skrevet noe om denne turen, men så skjedde det no'...

Altså, den greia med at jeg ofte MÅ skrive hver gang jeg drar på tur har blitt litt borte, så hver gang jeg drar på tur bestemmer jeg meg får at NÅ... Skal jeg bare slappe av på tur, og ikke føle det "presset" (sånn seriøst, mest fra meg selv) om å måtte skrive ned noe hver gang jeg er innom laptopen. Så drar jeg, og så går det skeis.

Det begynte med tre uker fri, og jeg skulle mest bare være hjemme. Men så fikk jeg lyst til på finne på noe. Bare en liten helgetur eller noe. Leita litt rundt på Internett, og fikk brått en god ide om at jeg ville se Kristian Valen. Før jeg begynte å tenke meg for mye om, var det booket en billett til showet hans i.... Molde. Hotell var også ganske enkelt: Et stort glasstårn som ligner på et seil. (Det viste seg at showet var i samme bygget, så det var jo praktisk :)

Har forøvrig vært i Molde EN gang tidligere, og det var med Caravelle. Altså min fars gamle '93 VW Caravelle som var ny (for han) den sommeren ('95), og nær jeg begynner å tenke meg om, tror jeg faktisk ikke jeg har plantet føttene på Møre og Romsdalsk jord siden, så det var sikkert på tide.

Så var det flybilletter. Tror jeg gikk inn på Kayak og fant TO direkteflighter den dagen: En rød og en blå. Jeg har jo alltid likt SAS, og flyr helst dem, og prisen var på ingen måte avskrekkende. Det var bare at Valen skulle gå på scenen klokken 19, og SAS skulle lande 19:40. Selv jeg ser jo at det kan bli litt kronglete å rekke det. Norwegian derimot skulle lande 15:40, og det passet mye bedre. Så da ble det røddyse.

Si hva du vil om Norwegian, men nettside som funker har de. Oversiktlig bookingside som viser hvilke alternativer man har. Jeg valgte den ene flighten som gikk, og den billigste prisen. Totalt 649 for billetten, 70 kroner for å velge et sete, og 16 kroner fordi det ikke stod Norwegian på kortet jeg betalte med.
Tror jeg hadde en bedre bookingopplevelse der enn jeg har hatt hos SAS enkelte ganger.

Når det gjaldt returen tenkte jeg at det passet med noen EB-poeng, og valgte SAS (for totalt 799 NOK). De hadde nok en gang noen fryktelig praktiske avgangstider: Enten 11:20 eller 17:10. Valgte først 17:10, og tenkte jeg kunne "kikke litt rundt" i Molde. La samtidig inn en søknad hos Optiontown for 33 Euro. FRYKTELIG unødvendig på en flight fra Molde til Oslo... Trodde jeg (følg med).

Martin
26-09-2015, 22:31
Avreisedagen kom, sekken var ferdig pakket (trodde jeg) og siktet på bussen som skulle gå fra et sted kalt Rød klokken 12:25. Rød er et sted med en bussholdeplass, kebabsjappe og et brusutsalg som bussen går fra når den ikke kjører innom Neskollen en kilometer unna, der det faktisk bor folk.

Den ankom også OSL på tide, og jeg fant vegen opp. Først innom en automat for å ta it papirboardingkort jeg over hodet ikke hadde bruk for. Hadde også underveis funnet ut at jeg hadde glemt igjen terrorposen jeg skulle legge tannkrem og deo i. Det kom jeg på RETT ETTER at jeg hadde scannet boardingkortet for å slippe inn i sikkerhetskontrollen. Fikk heldigvis en ny av damen på innsiden.
Videre pep det, men siden jeg hadde glemt å ta av klokken fikk jeg lov å ta av meg den og prøve på nytt. Da gikk det fint, og jeg fikk gå videre. Forøvrig usedvanlig hyggelig betjening i security i dag.

Ven innenfor var det å pakke sammen.... Ah, jeg trengt visst å kjøpe ny tannbørste, ja.

Videre ble det en baguett og Cola på Upper Crust mens jeg blomstret borte ved gate 16. Også en tur på do. Et dobesøk der jeg var avhengig av å sette meg ned., og som tok litt tid. Ofte på offentlige toaletter, kommer folk og kjenner på dørhåndtaket fordi de ikke helt tror at det røde "skiltet" betyr opptatt. Greit nok. Her var det noen som skulle stå og omtrent rive av håndtaket. Trodde de at der plutselig skulle bli ledig hvis de bare ristet hardt nok?? Usikker på om jeg var mest irritert på gutten eller faren.

LN-NOW kom inn fra Nice i god tid, og etterhvert boardet vi. Jeg hadde valgt meg 14A. Der er det grei benplass

39585

39586

39587

Følte med dog litt dum da det stod en kabinansatt akkurat der, og jeg kom med et "14A??", hvorpå han svarte "ja, det er ved vinduet". Jeg visste jo det, da...

Fikk også selskap i 14B, men han var så ung at jeg tok meg i å Google hva aldersgrensen egentlig var for å sitte der (aner selvsagt ikke hvor gammel han egentlig var, da).

Norwegian hadde skjermer i taket som viste sikkerhetsdemonstrasjon, og etterhvert (etter takeoff) noen skrytevideoer om alle prisene Norwegian hadde vunnet, før det ble vist et lar tegnefilmer. Jeg satt og underholdt meg selv meg medbragt iPod og iPhone. Internett hadde de også, og det var veldig lett å koble deg på (sammenlignet med SAS), men funket etterhvert veldig tregt.

Så landet vi på MOL, som var en ny flyplass i boka. Ble brått imponert over de fine flytrappene de hadde. Eller, ikke trapper men en slags rampe man gikk fram og tilbake, under tak, til man var nede på bakken. Jeg var ikke så imponert over at det var litt for langt over tarmacen bort til døra (ja, det regnet) og når man kom inn den døra, så hadde alle som skulle vente på bagasje stilt seg opp rett innenfor døra. Jeg fikk kommet meg gjennom, og stilte meg opp utenfor for å vente på en buss.

Martin
26-09-2015, 22:53
Etter litt blomstring kom det en buss, som i følge sjåføren skulle til Seilet. At nettsidene til kollektivtrafikken i fylket sa det skulle gå to forskjellige ruter samtidig, der den ene skulle innom noen holdeplasser, og den andre innom noen andre, og de som var felles skulle de være på samtidig. At den som dukket opp hadde det nummeret som stod på bussen var den som det ille stod skulle til Seilet, gjorde meg ikke mindre forvirret. Men han sa han skulle dit, og det viste seg å stemme.

Vel inne var det å presentere seg, og jeg fikk et nøkkelkort, og fant vegen opp i nest øverste etasje. Om det var et godt tegn at jeg fikk rommet ved siden av toppsuiten på hotellet Valen antageligvis bor på, får vi se. Hørte noe ungeskrik derfra, så han bor antageligvis ikke der. Ellers er det fryktelig praktisk at de har EN heis som fungerer.

Andre utrolig praktiske/logiske ting:
-SMS fra et amerikansk telefonnummer om jeg kan sjekke ut på nett. Fra en skandinavisk hotellkjede.
- At kanalvalg 1 på hotell-TV'en er BBC, mens f.eks. NRK 1 ligger først på nummer 5 (etter NRK 3, f.eks.)
- Plasseringen av lysbryteren på veggen bak senga:
39588

Ikke lett å lene seg på i det heeeele tatt.

Mer praktisk var det at inngangen til salen var i selve hotellobbyen. At jeg derimot hadde valgt å laste ned Ticketmasterappen og bruke elektronisk billett var litt verre. Det endte med at de gikk i billettluka (som ingen var helt sikre på hvor var) og printet en billett til meg.

Etter showet bestemte jeg meg for å finne vegen til en REMA 1000 like ved. Det regnet ikke, så jeg tenkte at jeg trenger ikke jakke. Mens jeg var inne i butikken ombestemte værgudene seg, og jeg ble våt på returen.

Tok så kvelden med tidenes enkleste hotellmiddag.

39589

hifiman
27-09-2015, 09:06
Knallfin rapport hittill :)

bodde selv bodde på seilet for en del år siden, som jeg husker et flott hotell
men veldig varmt om sommeren i de høyere etasjer da hele bygget er av glass..
som kan være både minus og pluss

Martin
27-09-2015, 09:45
En annen ting med hotellet: Man måtte manuelt låse døren ved å dytte inn den røde enden av kortet når man forlot rommet. På innsiden var det ingenting å låse med, og den "vanlige" låsemekanismen lot seg ikke røre, så i teorien kunne hvem som helst kommet seg inn mens jeg sov. Ikkje bra.

Ellers var frokostsalen passe full, bl.a. av en gjeng med Frelsesarme-uniformer. Gadd ikke spørre om se også hadde vært der for å se Valen :p. Fikk i meg en ganske god frokost før jeg igjen dro oppom rommet for å pakke sammen og sjekke ut.

Heisturen ned (med den ENE heisen dom virket) stoppet i ca. annenhver etasje, der noen tydeligvis hadde trykket på knappen, men ikke giddet å vente. Helt til vi kom til tredje. Der kom det på to som skulle ned i andre :rolleyes:

Jeg kom meg til slutt ned, og lot først damen jeg delte heisen med få sjekke ut, før det ble min tur. Fikk levert inn nøkkelkortet, og bedt om en taxi. Ja, det går visst hele TO busser fra Molde til Årø i dag, og ingen av de passet særlig godt med noen av SAS sine avganger.
Taxien kom, og 270 kroner senere var vi fremme på Molde Lufthavn, terminal 1, innland.

Som tidligere nevnt hadde jeg booket fly klokken 17:10, for så å søke om Optiontown. Betalte ca. 300 kroner for det, og fikk bekreftelsen formet par dager siden. Fant så ut at jeg heller villa ta det tidlige flyet, og endret gratis (eller: for de 300 kronene). Så alt i alt syntes jeg Optiontownpengene var verdt det :)

På flyplassen fikk jeg tak i et boardingkort og fant vegen gjennom en ganske så køfri security. LN-RCZ har visst overnattet, og bør være klar til avgang om en halvannen times tid.

39591

LN-RCZ med en av de geniale boardingrampene jeg nevnte i går

39592

En stykk stengt kiosk. Den åpner straks, og da blir det cola.

WF789
27-09-2015, 11:51
Fikk også selskap i 14B, men han var så ung at jeg tok meg i å Google hva aldersgrensen egentlig var for å sitte der (aner selvsagt ikke hvor gammel han egentlig var, da).

Tror ikke den er så høy, jeg satt på nødutgang på sydencharter både da jeg var 12 og 14.
Tror jeg hadde midtgang ved nødutgang på noen WF-fly som UM også

Martin
27-09-2015, 12:16
Tror ikke den er så høy, jeg satt på nødutgang på sydencharter både da jeg var 12 og 14.

Tror jeg hadde midtgang ved nødutgang på noen WF-fly som UM også

Googlet meg til at den var 16. Han kunne godt ha vært over 16. Eller ikke.

Martin
27-09-2015, 12:24
Kiosken åpnet, og jeg fikk meg litt sikringskost.

39593

Flighten begynte etterhvert å boarde fra den borteste gaten, og priboarding ble praktisert, så jeg var ganske kjapt om bord, og fant 6A. Rimelig stor plusskabin på 10 rader, men ganske lite folk. Kanskje litt flere enn antall rader. De som evt. satt på midsete gjorde det høyst frivillig.

Ellers var det en fin flytur nedover mot OSL, og med wifi kunne jeg bl.a. følge flyet på FR24 mens jeg koste meg med en cola.

39594

FR24 og GPS'en på telefonen er ikke helt enige om hvor vi er.

Siden vi hadde tatt av ganske mye før rute, landet vi også ganske tidlig. Så tidlig at det nesten så ut til at jeg kunne rekke 11:58-bussen (rutetid for SAS var 12:10). Siden vi parkerte litt langt ut, gjorde jeg ikke det.

39595

Jeg kom meg ut, konstaterte at bussen ikke var der, og gikk inn og fant meg en god stol samt denne:

39596

Takker for følget :)

jb1
27-09-2015, 12:45
Fin rapport, mindre eksotisk enn de vanlige, men like interessant å lese. Var showet bra?

Bergern
27-09-2015, 19:01
Som vanlig finfin rapport fra den kanten. Fabelaktige observasjoner :)

krølle
29-09-2015, 22:50
Fine Norges rapport. Takker

AirbusTrond
30-09-2015, 19:09
Takk for fin rapport fra hjemfylket. For en enda mer autentisk opplevelse anbefales Oskar Syltes Ananas- og/eller pærebrus !

Fnate
01-10-2015, 00:59
Toppris er mye bedre enn Peanøttkubbe, sier elefanten

Martin
01-10-2015, 01:07
Fin rapport, mindre eksotisk enn de vanlige, men like interessant å lese. Var showet bra?

Absolutt :)

Som vanlig finfin rapport fra den kanten. Fabelaktige observasjoner :)
Ja, jeg har en tendens til å "observere ting", og tror jeg har lært at jo mindre jeg planlegger å skrive TR på forhånd, jo mer er det å skrive om ^_^

Fine Norges rapport. Takker

Takk for at du leste :)

Takk for fin rapport fra hjemfylket. For en enda mer autentisk opplevelse anbefales Oskar Syltes Ananas- og/eller pærebrus !
Vurderte den et halv sekund, men er mest glad i cola :drink

Toppris er mye bedre enn Peanøttkubbe, sier elefanten

Jeg liker begge to veldig godt, men liker å variere.

Boeingflyer
01-10-2015, 10:35
En annen ting med hotellet: Man måtte manuelt låse døren ved å dytte inn den røde enden av kortet når man forlot rommet. På innsiden var det ingenting å låse med, og den "vanlige" låsemekanismen lot seg ikke røre, så i teorien kunne hvem som helst kommet seg inn mens jeg sov. Ikkje bra.

Dørene er programmert til å låse seg automatisk etter 20-30 sekunder så du er nok safe om natten ;)

Enig i heis kritikken. Til og med med 2 fungerende heiser er det mye venting i "peak hrs" ....

Bergern
01-10-2015, 11:02
Dørene er programmert til å låse seg automatisk etter 20-30 sekunder så du er nok safe om natten ;)

Dette er sikkerhetsdetaljer. Om du våkner om natten av brannalarm, løper ut i gangen og må tilbake til rommet ditt fordi gangen er i full fyr eller helt røyklagt, kan det være livreddende med en åpen dør tilbake til rommet ditt. Nøkkelen hadde du nemlig neppe gitt en eneste tanke på vei ut...

BSSW
01-10-2015, 22:48
Vurderte den et halv sekund, men er mest glad i cola :drink
Har du prøvd OSs Ananas og/eller Pærebrus? :p:stir

Ruby
10-10-2015, 18:43
Toppers dette :) og ja DY er bra innenlands, må innrømme det. Men SAS er førstevalget dersom mulig. Takk for rapport