PDA

View Full Version : ID-billetter

bamseh
24-09-2015, 09:38
Jeg har lenge vært fascinert av den "store" businessen rundt ID-billetter når man jobber i et flyselskap. Jeg skjønner at dette er et gode for de ansatte, og de mer eller mindre perifere slektskap etc man har til en ansatt i flyselskap/handling el.lignende.
Naturligvis har dette er det mye (fagforening/lønns-)historie i det å få tilgang til ID-billetter.

Sågar vi i ATC hadde tilgang til ID-billetter i den tiden jeg begynte (2003-ish), men det er etter sigende forsvunnet nå (i alle fall for oss her på berget). Tidene har forandret seg til relativt kostnadsfokusert...

..så hva er gevinsten for flyselskapet å gi bort/rabattere ID-billetter til ansatte i dag?
Det er jo åpenbare fordeler for de ansatte, er det for alle praktiske formål en del av lønnsavtalen? Jeg kjenner ikke alle detaljer, men har fått forståelsen for at man kan/kunne la barn/foreldre fly på ID, og i tillegg kunne man "gi bort" et lite antall ID-billetter til venner og kjente etc.. det høres jo ut som en svak business-modell for selskapet?
Er det en såpass viktig del av en lønnsavtale, at man kan holde andre goder "nede"?

I blant har jeg hørt argumentet "man flyr jo ID på seter som ellers hadde vært tomme" - men ville ikke de ansatte (som andre reisende) ta noen reiser uansett? Si en ansatt flyr på ID-billetter 30 ganger i året, og at vedkommende flyr 30 ganger fordi han flyr "billig". Hvis vedkommende ikke hadd hatt tilgang på ID, hadde han/hun flydd 10 ganger i året.
Ville flyselskapet tjene mer på de 10 flyturene, fremfor de 30 på ID?

Er "reklameverdien" av fulle fly av en slik verdi at det totalt sett lønner seg å fylle opp flyene med ansatte som betaler lite/ingenting av de variable kostnadene på å flytte personen fra A til B?

Og sist, men ikke minst - etableres fremdeles slike ID-ordninger når nye selskaper etableres i våre dager, med nye kontrakter mellom handlingselskaper med mer eller mindre koblinger til hovedselskapet (ref tråden om Aviator+SGH)?

Flap15
24-09-2015, 09:51
Det er ikke gitt at de ansatte ville fly med sitt eget selskap dersom de skulle betalt fullpris. ID-billetter til nær familie er betydelig dyrere enn ansattes ID-billetter. ID-billetter er jo et betydelig gode for de ansatte. Regnskapsavdelingen synes kanskje det er interessant dersom de ansatte er villige til å få mindre i lønn dersom de får ID-billetter.

Henshaw
24-09-2015, 10:25
Hva er nær familie? Koster det samme for meg som for fattern (som er ansatt), både med eget selskap og andre.
Har forøvrig to turer, åtte flygninger til sammen, i Europa i oktober. Alle SK via CPH. Ungdomsbilletter koster meg under en tusenlapp mer totalt for alle flightene enn hva ID billetter hadde gjort og selv som student er det da ikke verdt styret med ID, spesielt når man må via en plass og man ikke har stort mer tid tilgjengelig enn en helg.
Skal man langt, og spesielt der man kan sitte i biz, da er det fort penger å spare om man planlegger og legger inn buffere. Er fortsatt ikke fremmed for å slå til på gode tilbud på long-haul skulle det dukke opp.

Edit: For å kunne "gi bort" ID til venner og bekjente så må ansatte reise sammen med reisepartner og det kan ta par dager å behandle billetter. Ikke optimalt når man gjerne må booke om/kjøpe nye på flyplassen

Gunnar
24-09-2015, 11:47
ID-billetter er et "gode" som varierer i verdi for den enkelte. Mens noen fokuserer på de godene ID-billettene er (og benytter dem flittig) er det andre som godt kunne tenkt seg en lønnsøkning fremfor fortsatt tilgang til ID-billetter. Bl.a. undertegnede.... Men her har jeg inntrykk av å tilhøre mindretallet.

"Nær familie" er (i alle fall i SAS) foreldre, barn og ektefelle/samboer. Svigerfamilie, søskenbarn, tanter, besteforeldre, barnebarn, mm, er ikke inkludert i begrepet "nær familie" når det gjelder ID-billetter.

sk931
25-09-2015, 14:43
Som jeg ser det, så hører en sådan diskussion slet ikke hjemme her...Det er en ren intern aftale mellem det pågældende flyselskab og de ansatte de har.
Hilsen Ole

Discus
25-09-2015, 19:49
Som jeg ser det, så hører en sådan diskussion slet ikke hjemme her...Det er en ren intern aftale mellem det pågældende flyselskab og de ansatte de har.

Prinsippene for ID-billetter for flyansatte må man jo kunne diskutere, særlig vi som ikke er ansatt i bransjen eller nyter godt av billettene. At de ansatte ikke nødvendigvis kan/vil diskutere konkrete detaljer er greit nok.

Discus
25-09-2015, 19:52
..så hva er gevinsten for flyselskapet å gi bort/rabattere ID-billetter til ansatte i dag?
Hovedsaken er nok som du sier - tarfikkavtaler m.v. som henger igjen. Er jo langt fra uvanlig med rabattavtaler der man jobber. Det er jo også relativt nylig menigmann har fått råd til å reise på helgetur til Paris annenhver helg på vanlige billetter.

Men en ting som jeg tror ID-billetter kan bidra til når de ansatte benytter dem, er at de flyr med eget selskap, eller konkurrerende selskap og opplever hvordan det. Husk på at ikke alle ansatte er flygende personell, og at crew ikke nødvendig vis opplever reisen på samme måte når de reiser i emebeds medfør.

MFM
25-09-2015, 20:16
Er det ikke mer lønnsomt å fly med ID-pax enn med tomme seter?

JoeW
25-09-2015, 20:28
Er det ikke mer lønnsomt å fly med ID-pax enn med tomme seter?

I teorien skal det være det samme. (Kan jo dog tenkes en ID-pax kjøper servering ombord, i såfall bør det være en aldri så liten gevinst).

Fnate
25-09-2015, 21:44
Skulle bare mangle at ikke ansatte i flyselskap fikk personalrabatt i eget selskap.

Hvorfor folk i tårnet skulle ha fått er litt mer underlig. Det måtte isåfall vært rabatt på tårntjenester til privatfly.

Imidlertid ville jeg ikke diskutert dette på åpent forum om jeg var mottaker av ID billett. På samme måte som jeg ikke diskuterer mine personalpriser på forum.

krølle
26-09-2015, 09:40
Prinsippene for ID-billetter for flyansatte må man jo kunne diskutere, særlig vi som ikke er ansatt i bransjen eller nyter godt av billettene. At de ansatte ikke nødvendigvis kan/vil diskutere konkrete detaljer er greit nok.

De fleste firma har vel noen gulerøtter for sine ansatte. Så også innen luftfarten. Så blir det en annen diskusjon om de gulerøttene smaker likegodt nå

Herlov
26-09-2015, 19:14
Jeg synes det er ganske naturlig at ansatte i flyselskap får rabatterte billetter. Som det sies her, det er jo relativt vanlig at ansatte får rabatt på arbeidsgivers varer. Nå har jo flybilletter blitt såpass rimelig de siste årene at det strengt tatt ikke er så veldig mye grunn til å være "misunnelig" på dette godet lenger, heller.

CFM
26-09-2015, 19:34
Skulle bare mangle at ikke ansatte i flyselskap fikk personalrabatt i eget selskap.

ID billetter kan gjerne kjøpes til mange selskap, ikke kun eget selskap, og er regulert av avtaler mellom selskapene.
Avhengig av type reise og destinasjon benytter jeg meg av både vanlige billetter og ID-billetter. Om man virkelig er avhengig av å komme fram til et gitt tidspunkt er ikke ID nødvendigvis noe å satse på.
De fleste ansatte i fly selskap har og muligheten til å kjøpe rabatterte flybilletter, hotellopphold, leiebiler mm. gjennom tilnud for folk i reiselivsbransjen.
Meg bekjennt finnes slike avtaler i alle mulige bransjer, f.eks. kjenner jeg bankfolk som fikk bedre lånevilkår enn de ellers ville ha fått.
At man fortsatt har diese godene skyldes nok des, gamle tradisjoner, men og at det nok er mere lønnsomt for selskapene enn bedre vilkår ellers.

Superhai
27-09-2015, 14:09
ID billetter er normalt ikke en del av ansatt-kontrakten. Men gevinsten er at man har et gode som gjør at man er mer lojal mot arbeidsgiver, selv om det presenteres som et gode for å lære om produktet. Det er dog vanskelig å si hvordan bransjen ville vært uten. Fordelen er ikke hva det engang var, og siden det som oftest ikke er bekreftede billetter så er det tungt å bruke i ferietid og høysesong, spesielt om man vil ha med seg familie. De fleste flyselskapene gir mulighet til å tilby disse billettene også til ansatte i partner-selskaper (ikke nødvendigvis bare andre flyselskaper), men jeg tror at det ble slutt for dette til Avinor fordi Avinor ikke ønsket at det skulle være noe som gjorde at de ansatte ikke lenger var nøytrale mot selskaper som ikke tilbyr ID-billetter.

Someone
05-08-2016, 17:00
ID-billetter failure :p

http://www.bbc.com/news/world-europe-36985168
Nearly 200 Mexicans have been stranded at Madrid-Barajas airport for days - some for as long as two weeks - waiting to fly home from Spain.
They have Aeromexico budget tickets, issued to airline staff and their relatives, which enable them to fly only if seats become available.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Discus
05-08-2016, 17:30

Og så vil folk at flyselskap og myndigheter skal rydde opp :drunk:

Gunnar
05-08-2016, 19:27
Og så lurer man på hvorfor flyselskapene ikke lengere ønsker å selge billige "standby-biletter" til vanlige reisende? Når selv ikke de ansatte klarer å forholde seg skikkelig til spillereglene mener jeg... :p

Herlov
05-08-2016, 19:34

http://www.bbc.com/news/world-europe-36985168

Ganske kjedelig å ruinere sin egen personlige økonomi ved å være naiv og kjøpe "billige" billetter, men de har så klart ingen andre enn seg selv å skylde på. :rolleyes:

Skuggenheimer
05-08-2016, 21:09
Hehe sykt det siste nevnte her:-) Dog må jeg si jeg blir litt pissed da ID reisende går foran EBD. Jeg vet jeg har hatt noen kritiske blikk på ID reisende historisk sett men alt er selvopplevd så jeg avstår fra videre kommentering. Bare så det er sagt unner jeg alle ansatte i de fleste bransjer goder men det må IKKE gå på bekostning av nesten fulltprisbetalende klientell.
Hong Kong; SK tilbake til ARN. Jeg EBD, requested på gate en upgrade hvis det var tilgjengelig. Jeg hadde en dyr billett dog ikke biz. Boarding completed så blir ei snuppe hentet fra seteraden foran meg. Jeg hører fra seteraden foran: "Du kan sitte i biz, vi fikk et ledig sete allikevel". Hun henter ned sin, i sine sivile klær, sin crewbag mens de prater om hun fikk shoppet masse og hvor masse de ønsker å jobbe sammen igjen snart.
Ikke grinete, selv om det kan virke slik, men er det virkelig slik at de da bare kan vente til boarding er fullført å så ta sine egne opp til biz? Jeg betalte fullpris i nest beste klasse(ikke langt unna biz pris). For en bortskjemt selvutnevnt tulling som meg, burde jeg forventet å blitt tildel dette biz setet fremfor dama på shopping i SAS(jada jeg hørte setningen "reise ID er konge på biz"). Igjen er ikke snurt. Burde jeg el noen andre fått dette setet fremfor snuppa?

MountainDew
05-08-2016, 21:20
Fint å ha ID ordning tilgjengelig så kan man være litt spontan uten å måtte betale for dyre siste liten billetter.

C-klasse
05-08-2016, 22:09
Tipper dette er den lengste standby listen i historien.

LN-MOW
05-08-2016, 22:33
Bangkok i høysesongen kan være verre. Lufthansa sendte en gang en 747 for å hente hjem 400 ansatte som satt fast. KLM og Finnair har gjort tilsvarende.

Fnate
06-08-2016, 03:45
Bangkok i høysesongen kan være verre. Lufthansa sendte en gang en 747 for å hente hjem 400 ansatte som satt fast. KLM og Finnair har gjort tilsvarende.

Ha ha ha :)

Var sikkert kul flight da. 400 kollegaer på ferietur hjem.

FQTV
06-08-2016, 06:36
Hehe sykt det siste nevnte her:-) Dog må jeg si jeg blir litt pissed da ID reisende går foran EBD. Jeg vet jeg har hatt noen kritiske blikk på ID reisende historisk sett men alt er selvopplevd så jeg avstår fra videre kommentering. Bare så det er sagt unner jeg alle ansatte i de fleste bransjer goder men det må IKKE gå på bekostning av nesten fulltprisbetalende klientell.
Hong Kong; SK tilbake til ARN. Jeg EBD, requested på gate en upgrade hvis det var tilgjengelig. Jeg hadde en dyr billett dog ikke biz. Boarding completed så blir ei snuppe hentet fra seteraden foran meg. Jeg hører fra seteraden foran: "Du kan sitte i biz, vi fikk et ledig sete allikevel". Hun henter ned sin, i sine sivile klær, sin crewbag mens de prater om hun fikk shoppet masse og hvor masse de ønsker å jobbe sammen igjen snart.
Ikke grinete, selv om det kan virke slik, men er det virkelig slik at de da bare kan vente til boarding er fullført å så ta sine egne opp til biz? Jeg betalte fullpris i nest beste klasse(ikke langt unna biz pris). For en bortskjemt selvutnevnt tulling som meg, burde jeg forventet å blitt tildel dette biz setet fremfor dama på shopping i SAS(jada jeg hørte setningen "reise ID er konge på biz"). Igjen er ikke snurt. Burde jeg el noen andre fått dette setet fremfor snuppa?
ID på biz foran fullt betalende pax med upgradering req, den hadde gått rett til klage avdelingen med meg, med kopi til Erna :up:

view
06-08-2016, 08:11
Ha ha ha :)

Var sikkert kul flight da. 400 kollegaer på ferietur hjem.

Men det må ha vært et hel**** å få den oppgraderingen til biz, ettersom det ikke var noen betalende pax :lol:

krølle
07-08-2016, 13:34

Er ikke nytt det da. Man må jo ha noen fordeler:colgate:
Fra 1983 eks

Superhai
07-08-2016, 14:15
ID på biz foran fullt betalende pax med upgradering req, den hadde gått rett til klage avdelingen med meg, med kopi til Erna :up:

Det høres helt sikkert urettferdig ut ( spesielt i jantelandene), men man kan kjøpe business-billett som ID. De er vesentlig dyrere selvom prisen er fordelaktig.

Fnate
07-08-2016, 14:22
Det høres helt sikkert urettferdig ut ( spesielt i jantelandene), men man kan kjøpe business-billett som ID. De er vesentlig dyrere selvom prisen er fordelaktig.

Tjahhh... jeg skjønner at det noen ganger er hensiktsmessig. Og jeg tror alle skjønner at en del av dem i C/F er ID, crew eller op-up av vanlig pax

Det som har gjort meg sinnsykt sur er at SAS er helt i særklasse på å spesialbehandle ID pax i C. De får (ofte) mat først, får velge alt først og det skjer ikke diskret heller. Gjerne henger crewet rundt dem mye av flighten for å bable. Det hører ingen steder hjemme og er en SAS-spesial. Jeg har etter hvert fløyet nok til å ha gode "data".

Toppen er når de har bedt andre vente for at ID pasienten skal komme av først.

Hos andre bolaget er det sikkert like mange på ID, og who cares? Alle skal da ha noen fordeler på jobb.

Men det skjer diskret og ingen merker noe.

#toflytoserve

Balle Chlorin
07-08-2016, 14:41
Snakket med et ektepar i Thailand som hadde flydd business fra OSL til HKT. Fra OSL til BKK havnet de bak 2 etterhvert godt animerte herrer som fløy ID, og fikk forholdsvis god innsikt i hva disse hadde betalt for sine billetter, etterhvert som disse ble mer og mer høylydt og brautende.

Dette ekteparet var ikke videre imponert, og det viser vel bare nok en gang at ydmykhet og diskresjon er greit å ta med seg når man flyr ID. Det er ikke så veldig kult å bruke nærmere 40000 kr på flybilletter, når man ser hva disse hadde betalt til sammenligning. De satt ihvertfall igjen med en lei følelse av å ha gjort et dårlig kjøp. Om det har en sammenheng med at de var fra Møre, er jo et helt annet spørsmål.

LN-MOW
07-08-2016, 15:05
En annen ting er jo at SAS (og mange andre selskaper) ikke har en 'upgrade lists' og en klar policy for status-oppgradering slik som f.eks. de amerikanske selskapene har.

Fnate
07-08-2016, 16:41
En annen ting er jo at SAS (og mange andre selskaper) ikke har en 'upgrade lists' og en klar policy for status-oppgradering slik som f.eks. de amerikanske selskapene har.

Fair nok. Nå vil vel Onkel Danielsen påstå at Amerikanske selskaper heller ikke har det lenger, forstår jeg.

Men jeg ønsker ihvertfall ikke klassiske Amerikanske tilstander, der det er umulig (til tider) å få kjøpt F billetter, ettersom "alle" ble delt ut op-ups til ymse mennesker. Og gud forby om det skulle være et ledig sete foran gardina mens det satt en sølvkortholder bak... Da ble det månelyst.

Jeg synes ikke det er noe store problemer slik ting blir praktisert i Europa. Får du en op-up så er det en velkommen bonus. Om ikke, så fikk du det du kjøpte. Om du på død og liv må reise biz, så kjøp billetten for det den koster. Det er ikke værre enn det.

I mine øyne på bare SAS be crew skjerpe seg. En ID pax må behandles nøyaktig som andre, og ender i værste fall bak i køen.

Da er det ingen som merker noe.

SAS-Steward
07-08-2016, 17:22
Tjahhh... jeg skjønner at det noen ganger er hensiktsmessig. Og jeg tror alle skjønner at en del av dem i C/F er ID, crew eller op-up av vanlig pax

Det som har gjort meg sinnsykt sur er at SAS er helt i særklasse på å spesialbehandle ID pax i C. De får (ofte) mat først, får velge alt først og det skjer ikke diskret heller. Gjerne henger crewet rundt dem mye av flighten for å bable. Det hører ingen steder hjemme og er en SAS-spesial. Jeg har etter hvert fløyet nok til å ha gode "data".

Toppen er når de har bedt andre vente for at ID pasienten skal komme av først.

Hos andre bolaget er det sikkert like mange på ID, og who cares? Alle skal da ha noen fordeler på jobb.

Men det skjer diskret og ingen merker noe.

#toflytoserve

jeg foreslår at du sender en liten mail til SAS om dette og hvilke flighter dette har skjedd på. For slike ting er ikke ok, det er ikke lov og slik oppförsel fra crew/id-pax får konsekvenser.

Når det er sagt så kan ansatte kjöpe id billetter på business på SAS, Lufthansa, og endel andre selskaper. Men prioriteringen er klar. Passasjerer som kjöper seg opp blir prioritert foran id, men om man forsöker å kjöpe seg opp sent, altså i gate kan man nok oppleve at setene allerede er gitt ut til id-pax.
Men id-pax skal behandles som alle andre ombord, hverken mer eller mindre. Man skal derimot som id oppföre seg diskre.
De som eventuelt skal spörres om valg av mat på business er pandion, og dette gjör vi dersom vi ser at det kan väre at man kan gå fort tom for noe og P-pax sitter litt lenger bak.
Men jeg har aldri opplevd at noen går å spör id pax för andre, ei heller holder igjen noen for at de skal komme seg först av.
Jeg ville blitt bra forbanna hadde jeg opplevd at kolleger hadde gjort slik.
Tviler derimot ikke på historiene, å håper at dette er noe dere skriver til selskapet om. Ikke ok. Reglene er krystallklare, både for crew og ikke minst for id-pax.

Skuggenheimer
08-08-2016, 08:51
jeg foreslår at du sender en liten mail til SAS om dette og hvilke flighter dette har skjedd på. For slike ting er ikke ok, det er ikke lov og slik oppförsel fra crew/id-pax får konsekvenser.

Når det er sagt så kan ansatte kjöpe id billetter på business på SAS, Lufthansa, og endel andre selskaper. Men prioriteringen er klar. Passasjerer som kjöper seg opp blir prioritert foran id, men om man forsöker å kjöpe seg opp sent, altså i gate kan man nok oppleve at setene allerede er gitt ut til id-pax.
Men id-pax skal behandles som alle andre ombord, hverken mer eller mindre. Man skal derimot som id oppföre seg diskre.
De som eventuelt skal spörres om valg av mat på business er pandion, og dette gjör vi dersom vi ser at det kan väre at man kan gå fort tom for noe og P-pax sitter litt lenger bak.
Men jeg har aldri opplevd at noen går å spör id pax för andre, ei heller holder igjen noen for at de skal komme seg först av.
Jeg ville blitt bra forbanna hadde jeg opplevd at kolleger hadde gjort slik.
Tviler derimot ikke på historiene, å håper at dette er noe dere skriver til selskapet om. Ikke ok. Reglene er krystallklare, både for crew og ikke minst for id-pax.I forlengelsen av min opplevelse så ga jeg helt klart uttrykk for til kabinpersonalet at jeg reiser endel og skjønner at ID er et akseptabelt gode av flere gode grunner. Dog en foklaring fra kabinpersonalet "det bare er slik" er ikke godt nok da jeg sikkert hadde betalt 13000 mer en ID paxen som fikk sitte i flat seat. Ikke det at plus setet er så dårlig men du skjønner sikkert hva jeg mener? Vil ikke virke sytete og det vil ikke bli skrevet et ord til SAS da jeg også kjenner folk som arbeider der og jeg unner dem for alt iverden de små godene som er igjen idag. Diskret og stille og kanskje ta vekk crewbag tag er en god ide når man reiser?? Da vil ihvertfall menigmann/kvinne være uvitende om hva som akkurat skjedde. Reisende som oss, litt over snittet interessert i fly etc, får klare oss sjøl men ha hva som blir debattert i bakhodet:-)

SASCC
08-08-2016, 11:02
Janteloven henger i luften merker jeg.

TOS
08-08-2016, 11:08

På hvilken måte, tenker du?

Er det f.eks. rimelig at ID-pax skal ha forrang foran betalende passasjerer, og er det Fnate viser til rimelig?

Jeg tror faktisk ingen her inne ikke synes det er greit at dere får ID-billetter.

Forøvrig er jeg usikker på om man klarer å bli EBP i løpet av en uke. Så vidt meg bekjent krever dette en omsetning hos SAS på 2-300.000 Per år over flere år. Jeg er også usikker på om det rent praktisk er mulig å oppnå selv EBD på en uke (i alle fall om du skal holde deg innenfor regelverket), men jeg skjønner at du flyr litt. :)

C-klasse
08-08-2016, 11:12

Det er nok ikke bare i jantelandene at man kan kjøpe Business som ID. Er ganske mange som tillater det som ID.

view
08-08-2016, 12:05

11. Du skal ikke kritisere ID-billetter, ID-pax eller håndteringen av dette på flyprat.no.

sail4fun
08-08-2016, 12:33
Er det slik at forum' medlemmer tror at om SAS crew hilser på kjente CREW blant pax ombord så er det gitt at pax-crew reiser på id [og ikke selv betaler GO, PLUS, BIZ] tro ?

Skuggenheimer
08-08-2016, 14:10
Er det slik at forum' medlemmer tror at om SAS crew hilser på kjente CREW blant pax ombord så er det gitt at pax-crew reiser på id [og ikke selv betaler GO, PLUS, BIZ] tro ?Det kan nok hende men i mitt scenario var ikke det tilfelle ifall du føler for å lese litt tidligere i tråden. SAS steward har igrunn sagt det jeg mener om den saken:-) Er vel ingen som har trøbbel med en SAS ansatt som har betalt full flex biz billett. Jeg ble bare grinete da jeg betalte 13 laken en vei for plus(eco extra)og snuppa foran meg ble hentet frem til biz istedet for meg selv om jeg requested upgrade på gate.. Virket som det var en plan og at jeg ikke burde hørt hva som ble sagt..

YawDamper
08-08-2016, 14:53

ID i F?
Ikke på denne siden av tusenårsskiftet.

Det har jeg også. Både som ID og som fullt betalende. Og jeg deler absolutt ikke din observasjon.

Vennskapelig snakk og en prat i galley - ja, det forekommer. Men særbehandling av ID-pax har jeg fortsatt til gode å se.

Edvard
08-08-2016, 15:34
Vennskapelig snakk og en prat i galley - ja, det forekommer. Men særbehandling av ID-pax har jeg fortsatt til gode å se.

Hahaha! You need to fly more, and open your eyes. :)

Skuggenheimer
08-08-2016, 15:58
Det høres helt sikkert urettferdig ut ( spesielt i jantelandene), men man kan kjøpe business-billett som ID. De er vesentlig dyrere selvom prisen er fordelaktig.Så implesitt syns du det er greit at en som evt har betalt 5000 for biz ID går foran en fullt betalende passasjer med høy status(i Star Alliance systemet)? Som sagt ingen problemer med ID reisende(historisk sett har jeg sagt nok om det og blitt høvlet ned her inne selv om ting er selvopplevd, hehe)så lenge de står bak, aller lengst bak i køen:-)

Fnate
08-08-2016, 16:32
Så implesitt syns du det er greit at en som evt har betalt 5000 for biz ID går foran en fullt betalende passasjer med høy status(i Star Alliance systemet)? Som sagt ingen problemer med ID reisende(historisk sett har jeg sagt nok om det og blitt høvlet ned her inne selv om ting er selvopplevd, hehe)så lenge de står bak, aller lengst bak i køen:-)

Det er vel ikke noe galt med det? Om fyren har kjøpt Business ID, så har han kjøpt business. Avhengig av hvor mye han drikker tjener de ratt penger på han også. Så det er helt innafor, synes jeg.

Han hadde jo kjøpte business, du hadde kjøpt PLUS. Begge fikk det dere betalte for. Er ikke det ok?

Bergern
08-08-2016, 18:29
Han hadde jo kjøpte business, du hadde kjøpt PLUS. Begge fikk det dere betalte for. Er ikke det ok?

Det er jeg fullstendig enig med deg i. Tipper det ville blitt ramaskrik her om en EBG på Business Saver ble flyttet bakover til fordel for en fullprisbetalende EBD på Pluss.

Superhai
08-08-2016, 20:56
Det er nok ikke bare i jantelandene at man kan kjøpe Business som ID.

Det sa jeg heller ikke.

Superhai
08-08-2016, 21:09

At noen blir glad for å se kollegaer er vel negativt i dine øyne. Og kan du med sikkerhet si at dette alle er ID passasjerer, jeg vet at en god del crew behandler en del av de aller beste kundene slik. At det iblant kan skje for en del ID tror jeg på. Men jeg tror nok det heller er et par enkelthendelser som har forsterket og farget dine inntrykk og da er alle medpassasjerene som crew er unormalt vennlig med ID istedenfor EBP el.

Kiev
08-08-2016, 21:37
Det er vanlig med bias når man samler data ad-hoc. Anekdotisk bevis er skjelden representativt. Men:
- dette går begge veier, og jeg tipper ansatte innen bransjen er (minst) like utsatt for "entitlement-bias" som vi som reiser mye.
- jeg vil på det sterkeste avvise at vi EBP blir spesielt dullet med av CC. Jeg har hatt sånn kråke på EB-kortet mitt i flere år nå, og kan telle på en hånd de gangene CC så mye som har hilst. Så det er nok noen andre som får oppmerksomheten. Hvis ikke ID pax, så er det vel andre kjenninger, rockestjerner eller noe sånt?
- men fikk mye mer oppmerksomhet i gamle (gull)dager da jeg hadde sånn Travel-pro trillebag helt likt crew bag. Mange CC som smilte og kommenterte at jeg var en av dem.
- Har aldri klart å observere hvem som er ID pax på noen andre selskap. Men riktignok reiser jeg veldig mye på SAS, så mine 40-50 legs/år på andre selskap er nok litt lite data. Men på SAS er det faktisk ofte lett å se pga crew tags.
Så jeg er faktisk enig i at dette trolig er en egen greie på SAS.
Men jeg har ikke noe problem med det. Er vokst opp på SAS, og har aldri følt meg fortrengt eller oversett pga ID pax :)

TOS_EBG
09-08-2016, 17:41
Hmmm, hvorfor er det ingen som kommenterer det Skuggenheimer faktisk er mest oppbrakt over, at ID-snuppa på raden foran blir hentet opp til et sete som likevel var ledig i Biz?

Sent from my iPad using Tapatalk

dc-8-63
09-08-2016, 17:51
Hmmm, hvorfor er det ingen som kommenterer det Skuggenheimer faktisk er mest oppbrakt over, at ID-snuppa på raden foran blir hentet opp til et sete som likevel var ledig i Biz?

Det kan være noe så enkelt at det ikke var mat tilgjengelig og det er komplisert å del selge et produkt. Gjennom mine år i SAS har jeg sett mange kollegaer miste ID billett tilgangen pga oppførsel ombord, så det er et sett med regler som i hvertfall ble strengt overholdt. Unntak finnes, men fra hva jeg hører fra gamle kollegaer er det vanskelig å få Business Class Long Haul pga Oppsalg / Oppgraderinger av fullt betalende passasjerer, men hvis komponenter mangler kan man tilby setet til en ID passasjer med turist klasse mat.

Fnate
09-08-2016, 18:00

Jeg, for eksempel?

Les:

Det er vel ikke noe galt med det? Om fyren har kjøpt Business ID, så har han kjøpt business. Avhengig av hvor mye han drikker tjener de ratt penger på han også. Så det er helt innafor, synes jeg.

BadaBING :)

TOS_EBG
09-08-2016, 18:09
Jeg, for eksempel?

Les:

BadaBING :)

Fyr/snuppe, tomato/potato ;-)
X'en i ligninga her er jo faktisk om hun hadde Biz ID-billett, hvis hun hadde det så har heller ikke jeg noen problemer med det. Skuggenheimer antyder vel at hun ikke hadde det?

Fnate
09-08-2016, 18:36
Fyr/snuppe, tomato/potato ;-)
X'en i ligninga her er jo faktisk om hun hadde Biz ID-billett, hvis hun hadde det så har heller ikke jeg noen problemer med det. Skuggenheimer antyder vel at hun ikke hadde det?

I may stand corrected... it is a specialty of mine... a much needed one ;)

erikber
09-08-2016, 20:18
Etter det jeg har hørt er det bare to typer ID billetter: GO og Business. Så hvis "snuppa" satt på Pluss så er det kanskje en nedgradert Business ID passasjer som er observert, og som er tilbake-gradert til sin opprinnelige billett. My 2-cents... I may be wrong...

TOS
09-08-2016, 20:40
Etter det jeg har hørt er det bare to typer ID billetter: GO og Business. Så hvis "snuppa" satt på Pluss så er det kanskje en nedgradert Business ID passasjer som er observert, og som er tilbake-gradert til sin opprinnelige billett. My 2-cents... I may be wrong...

...eller så er "snuppa" oppgradert to ganger...;) Vi aner selvsagt ikke noe om hva som er tilfellet.

CFM
09-08-2016, 21:43
For min egen del er langrute, som det i nevnte episode var, en typisk strekning jeg ville betalt ekstra for ID biz.

Tertit54
10-08-2016, 19:36
Etter det jeg bet så skal ikke crew kjenne til hvem av pax som er ID eller for den saks skyld hvem som er oppgradert EBG. Dette for at de skal kunne behandle ALLE passasjerer likt.

imm
10-08-2016, 19:42
Etter det jeg bet så skal ikke crew kjenne til hvem av pax som er ID eller for den saks skyld hvem som er oppgradert EBG. Dette for at de skal kunne behandle ALLE passasjerer likt.

Det er feil. Crew har en liste med oversikt over hvem/hva de har med ombord, inkludert id reisende, og kortstatus til de ulike passasjerene. Litt ulik info fra selskap til selskap hvor mye detaljer som er med, men hos alle er id passasjerer listet.

Id passasjerer har for eksempel ikke krav på mat ombord. Har man ikke mat nok til alle, er id reisende de første til å bli skippet.

C-klasse
10-08-2016, 20:10
Det er feil. Crew har en liste med oversikt over hvem/hva de har med ombord, inkludert id reisende, og kortstatus til de ulike passasjerene. Litt ulik info fra selskap til selskap hvor mye detaljer som er med, men hos alle er id passasjerer listet.

Id passasjerer har for eksempel ikke krav på mat ombord. Har man ikke mat nok til alle, er id reisende de første til å bli skippet.

Jeg har jobbet i 3 forskjellige flyselskap og hos alle 3 står det klart på passasjerlisten hvem som er ID pax. Står også klart hvem som har status og hvor de sitter.

FQTV
10-08-2016, 20:14
Hvis vi ikke snakker om SAS så har hvertfall QR/EK utstyrt purser med iPad med mye detaljer om hver enkelt pax, inkl fremtidige bookinger, if any.

erikber
10-08-2016, 21:36
Hvis vi ikke snakker om SAS så har hvertfall QR/EK utstyrt purser med iPad med mye detaljer om hver enkelt pax, inkl fremtidige bookinger, if any.

I følge pendlermøtet på Sola er nå alle CC i SAS (ikke bare purser) utstyrt med iPad, som bl.a. har informasjon om hver passasjer.

SAS-Steward
10-08-2016, 22:01
I følge pendlermøtet på Sola er nå alle CC i SAS (ikke bare purser) utstyrt med iPad, som bl.a. har informasjon om hver passasjer.

Det er korrekt.^
Men vi har ikke informasjon om hvem som er oppgradert eller nedgradert.
Vi kan få det fra gate om vi spesifikt spör, men det er ikke vanlig at vi har den informasjonen.

Når det gjelder damen som flere her nevner vil jeg tro at dette er en id med c-klasse billett som er nedgradert, men at det var en last minute no-show. Noe som skjer fra tid til annen og at hun da ble hentet opp.
Om ikke så var det noen som ikke gjorde jobben sin.