PDA

View Full Version : EK vil endre profileringen av Norge/Oslo

SQ321
17-09-2015, 08:47
Det er mye som kan sies om hvordan vi selger Norge (eller mangelen) og jobben Innovasjon Norge gjør (ikke gjør). Blant annet så reagerte jeg på at EK i mye større grad er flinkere til å selge Oslo og Norge enn det vi selv er ifm oppstarten deres.

Nå er Terje i Aftenposten og kommenterer dette, noe jeg mener er helt på sin plass:

- De synes opplevelsen var fantastisk. Men det som overrasket dem mest positivt var møtet med Oslo. De ante ikke at byen var så pulserende, med et flott operahus og mange andre spennende kunst- og kulturopplevelser.

- De syntes byen var ren og pen, med flotte shoppingmuligheter og toppen av opplevelsen på turen hit. De fant det merkelig at ikke Norge satset mer på å bruke hovedstaden som trekkplaster, sier Grue.

Jeg kjenner meg igjen når vi får besøk fra Europa og hvordan de blir positivt overrasket over Oslo, en by som alltid har levd litt i skyggen av København og Stockholm, men som er inne i den største revitaliseringperioden i moderne tid. Og fra 2019 så åpner nytt Nasjonalmuseum, nytt Muchmuseum og nytt hovedbibliotek.

Så får vi se om Innovasjon Norge tar utfordringen;)

http://www.aftenposten.no/okonomi/--Skjemmes-vi-av-Oslo-som-hovedstad-8167498.html

FlyCarl
17-09-2015, 09:09
Kjenner meg godt igjen i beskrivelsene. Forandringen Oslo har vært gjennom siden jeg flyttet hit i 2003 har vært helt utrolig og det har blitt et herlig variert sted med bla. mye spennende arkitektur. Byen har i flere år vært den raskest voksende hovedstaden i Europa.

Var jo ganske herlig å se hvordan bla. Emirates markedsførte Oslo rundt om da de åpnet ruta og sammenligne med markedsføringsmaterialet Avinor brukte før.

Men som sannsynligvis verdens mest sutrete nasjon blir det vel neppe politisk gangbart å si at ens egen hovedstad er noe man skal skryte av. Best å holde seg til gamle treski, vafler og fjorder så man ikke fornærmer noen. Nå får vi nytt byråd også, folk ligger og dør her vet dere.

ILS2
17-09-2015, 10:45
Jeg tilhører de som synes Oslo gjennom de siste 20 årene har vært et høl av en by hvis man ser på sammenlignbare byer i Europa. Skittent, stort åpent narkotikaproblem, motorveier tvers gjennom byen, utilgjengelige sjøfronter (minus Aker Brygge) og planløs og intetsigende arkitektur.

Det har imidlertid skjedd veldig mye de senere år. Operahuset alene fremstod jo som fullstendig malplassert da det var ferdig, men nå som tunnelen er bygget og det meste av trafikken borte, samt at havneområdene rundt begynner å bli utviklet til publikums- og boligformål, fremstår dette området som riktig så trivelig - og bedre skal det bli. Narkotikaproblemet i Oslo lever den dag i dag (som det gjør i Bergen), og det er fortsatt synlig i langt større grad i mange andre byer, men Plata og Oslo S fremstår for meg som rimelig trygt nå. Oppgraderingen av Østbanehallen har også vært et stort pluss.

Selv om Oslo, sett fra naturens side, kommer til kort mot f. eks. Bergen, Ålesund, Lofoten m.m., har byen også kvaliteter som tiltrekker seg et pengesterkt publikum som ikke nødvendigvis ønsker å betale store penger for altfor dyr fisk, Dale of Norway (made in China), fisketurer i øst og vest og evigvarende regnvær.

På den annen side burde nok Oslo selv tatt et større ansvar for markedsføringen av seg selv. Som hovedstad får den allerede veldig mye gratis (de fleste kjenner til Oslo som by, få kan nevne en by nummer to), så utgangspunktet for å lykkes er bra.

LN-KOG
17-09-2015, 11:16
Problemet til Oslo er at "ingen" vil innrømme at de er fra Oslo. "Alle" nordmenn kaller hjem det stedet en eller annen forfar kom fra i dalstroka bortafør. Det er distriktene som betyr noe i dette landet, ikke hovedstaden og det området det bor flest mennesker.

Oslo er en liten by i verdens utkant. De andre er enda mindre.

SQ321
17-09-2015, 14:26
Problemet til Oslo er at "ingen" vil innrømme at de er fra Oslo. "Alle" nordmenn kaller hjem det stedet en eller annen forfar kom fra i dalstroka bortafør. Det er distriktene som betyr noe i dette landet, ikke hovedstaden og det området det bor flest mennesker.

"Ingen" vil innrømme at de er fra Oslo? Hva er det du mener? Jeg har aldri hørt om noen som er fra Oslo som sier noe annet.

Og det er distriktene som betyr noe i dette landet, hva tenker du på da?

At Oslo er en liten by i utkanten av verden, noe eksempelvis Stockholm også er har vel ikke så mye å gjøre med hvordan byen selges og at vi har mye å tilby. Som et eksempel så har New Zealand enorm sukusess med sin turistsatsning og de er i høyeste fra i utkanten av verden, dersom jeg forstår din tolkning av utkant.

Dette er for øvrig ikke ment å være en by mot land/Østlandet mot "resten"-diskusjon.

Fnate
18-09-2015, 03:13
Det er mye som kan sies om hvordan vi selger Norge (eller mangelen) og jobben Innovasjon Norge gjør (ikke gjør). Blant annet så reagerte jeg på at EK i mye større grad er flinkere til å selge Oslo og Norge enn det vi selv er ifm oppstarten deres.

Nå er Terje i Aftenposten og kommenterer dette, noe jeg mener er helt på sin plass:

Jeg kjenner meg igjen når vi får besøk fra Europa og hvordan de blir positivt overrasket over Oslo, en by som alltid har levd litt i skyggen av København og Stockholm, men som er inne i den største revitaliseringperioden i moderne tid. Og fra 2019 så åpner nytt Nasjonalmuseum, nytt Muchmuseum og nytt hovedbibliotek.

Så får vi se om Innovasjon Norge tar utfordringen;)

http://www.aftenposten.no/okonomi/--Skjemmes-vi-av-Oslo-som-hovedstad-8167498.html

Helt enig!!! Jeg synes Oslo har blitt en helt fantastisk by og helt på høyde med de bedre i Europa.

Jeg har også mange gjester fra utlandet og de blir flabbergastronisert av Oslo og vil bare tilbake med familien så fort som overhodet mulig.

Men det skal sies at jeg har begynt å lese mer om Oslo i utenlandske magasiner. Det er "the up & coming city" i Europa. Desverre har sånne journalister en tendens til at de skal finne den lille tingen ingen andre har funnet (og det er sjelden tilfeldig at ingen andre har hengt seg opp i det), og fokuserer derfor på en obskur bruktbutikk eller noe annet søl som ingen egentlig vil til.

hifiman
18-09-2015, 14:17
Personlig synes jeg Oslo har blitt blitt mye bedre de siste årene både med tanke på
hvordan det ser ut på gatene med søppel etc... også tryggere (ingen erfaring med natterstid :p)

SudCaravelle
18-09-2015, 15:05
Er ikke Oslo som nesten alle andre byer hva du gjør den til? Er du negativ og henger rundt i kjipe områder og tar jubileumsmiddagen på Egon så blir byen stusselig. De utlendingene jeg kjenner og jobber med blir meget positivt overrasket over byen (sikkert også fordi de hører lite flatterende historier fra skeptiske nordmenn)

Problemet til Oslo er at "ingen" vil innrømme at de er fra Oslo. "Alle" nordmenn kaller hjem det stedet en eller annen forfar kom fra i dalstroka bortafør. Det er distriktene som betyr noe i dette landet, ikke hovedstaden og det området det bor flest mennesker

Huffda.. Mener du virkelig at dette skjer og til den grad at det er et problem? Har faktisk aldri hørt eller hørt om dette.. Men had faktisk overhørt det motsatte av reisende nordmenn som forklarer Oslo som sin hjemby etter at de har blitt igjen etter studiene etc.

Dale of Norway (made in China)

Hva? Hvorfor skriver du det - det er jo ikke sant.

Det passer nok ikke helt inn i janteloven å være litt glad i hovedstaden sin, men å fornekte den er vel å dra det litt langt.

Chriscross
18-09-2015, 22:34
Sud: Bytt ut dxb med svg ellerbgo et par tre år og du vil forstå hva som menes.

Landkrabbe
24-09-2015, 07:37
Oslo har blitt mye bedre, men det er fortsatt en lang vei å gå før vi er i mål.

Forandringen som har skjedd de siste årene har det uansett vært en fryd å bivåne for en innfødt Osloboer som er glad i byen sin uten å føle behov for å være internt og ekskluderende "lokalpatriotisk";). Mye av det positive som har skjedd, sånn rent bortsett fra de konkrete prestisjeprosjektene ved Tjuvholmen og Bjørvika, kommer direkte eller indirekte som følge av en voldsom befolkningsvekst ikke bare i Oslo, men i indre by.

Grünerløkka bydel har økt sin befolkning med nesten 50% siden 2004, og de andre bydelene i indre by ligger ikke langt bak. Etterspørselen etter byleiligheter i attraktive bystrøk har vært veldig høy veldig lenge og kommer kun til å øke; den er blitt besvart med mye boligkonvertering og mange flotte infill-prosjekter, men det er i tillegg ekstremt viktig at utviklingsområdene i randsonen av indre by får et urbant preg for å møte denne etterspørselen og for å forstørre Oslo på en positiv måte som vil gi store merverdier for byen og dens innbyggere.

Problemet er at med en gang man beveger seg ut fra dagens indre by, skifter boligbyggerselskapene navn fra kompetente byutviklere som feks Aspelin Ramm, OSU og Infill til Obos og Arcasa. Sistnevnte kan ikke by, de klarer bare drabantby - og da blir resultatet deretter. Vi er i ferd med å miste Ensjø"byen" til forstadshelvete og slagene om Løren, Økern og i sin helhet Hovinbyen gjenstår. Her er lærdommen, at både planmyndigheter og politikere i mye større grad må på banen for å sikre attraktiv byutvikling, med fokus på klassiske byroms-grep i moderne, arkitektonisk utforming (tenk Tjuvholmen) og høy tetthet, slik at det blir byliv og første-etasjeaktivitet i de nye bydelene. Prestisjeeiendommene ved waterfront kan man i noen grad forvente at utviklerne tar seg av på en OK måte, ut i fra markedsforhold, incentiver og ja, nettopp prestisje, men i utvidelsen av indre by, må rammebetingelsene defineres i klartekst og være basert på kjente og utprøvde grunnprinsipper for moderne, europeisk byutvikling.

Dette er noe Oslo mangler for å bli "hel" og å finne seg selv. Utviklingen innenfor dagens definerte sentrum og indre by er utelukkende positiv, men det er mye by-integrering som gjenstår, før en kan få inntrykk av at det er en europeisk storby vi bor i og besøker. Den moderne, europeiske/asiatiske byopplevelsen med kollektivtransport, gateliv, myke transportformer og et uendelig opplevelses- og handelstilbud, er kvaliteter vi i aller høyeste grad bør etterstrebe. Både ut i fra livskvalitet, næringsutvikling, effektivitetshensyn og miljøvennlighet. Norge som et rikt land i Europa - et kontinent med utrolig stolte, urbane tradisjoner, bør i hvert fall ha én bykjerne det står respekt av. Det har vi enda ikke, men Oslo vil lykkes om de neste, store byutviklingsprosjektene gjøres med innsikt, mot og fingeren på pulsåren.

Filipstad er heldigvis i kategorien "prestisje", og her ser det lyst ut selv om det går alt for tregt :p, etter min smak. Her blir det kvartalsstruktur, høy befolkningstetthet, fantastisk beliggenhet og forhåpentligvis god arkitektur. Aksen Bjørvika-Filipstad kommer til å bli fantastisk, selv til tross for et par ordentlige bommerter på veien (,men dette er på detaljnivå i denne konteksten og i større grad subjektivt - tenker på indre del av Sørenga (ikke vestre promenade som er OK) - inkludert sentralgata, som er alt for forstadspreget, Sørengstranda og kongsbakkeallmenningen og de planlagte neo-båthusene i indre bispevika-fysj!).

Det er synd at det åpenbare behovet for, og ønsket om, en slik positiv utvikling i Oslo sjelden kommer til uttrykk i byutviklingsdebatten i medier som Aftenposten, der en stort sett får høre oppgulp og skrik og mas fra NIMBY-er og ledere av velforeninger, og for øvrig like lite verdifullt oppgulp fra enkelte, livsfjerne kulturpersonligheter som ser på byutvikling som metaforer for fremmedgjøring og eksistensiell angst helt uten interesse for håndfaste og til og med faglige betraktninger om årsak og virkning når vi ønsker å lage en attraktiv, velfungerende, miljøvennlig og innholdsrik by med plass til mange.

Landkrabbe
24-09-2015, 08:07

Norge hadde vært et trist land om det var akkurat slik som du beskriver det. Greia er at det bor en masse mennesker i Oslo som ikke ser det på samme måte, og jeg er faktisk ganske sikker på at det bor veldig mange utenfor Oslo som heller ikke ser det på samme måte.

Kun fordi politikken for øyeblikket er nokså dominert av særinteresser, og at Norge historisk ikke er noen urban stormakt, betyr ikke det at alle har samme identitetsmarkører.

Det du sikkert har rett i er at mange utenfor Oslo og andre større byer har et mer snevert syn på hva Norge "egentlig" er for noe, heldigvis uten at de har den definisjonsmakten.

At ingen vil innrømme at de er fra Oslo, høres veldig fjernt ut, men uten å gå nærmere inn på dette, så tror jeg du sammenligner pærer med epler. At man ikke trenger fem uavbrutte generasjoner med krabbefiskere for å identifisere seg med en gitt by, er en av styrkene til konseptet storby.

Superhai
27-09-2015, 14:40
Jeg vet om mange fra Oslo, og har ikke opplevd at de ikke vil innrømme dette. Det er likevel mange som har flyttet inn (ikke via en annen generasjon) og dermed ikke regner seg som fra Oslo. Som alle andre byer så er egne innbyggere stort sett mer misfornøyd enn tilreisende på korttidsvisitt, som regel uten at det er noe bedre andre steder er relevant - men heller noe man tar med seg for diskusjonens skyld.