PDA

View Full Version : 5 timers opphold i Oslo for SN?


litt-amatør
28-06-2006, 12:40
Sitter og ser på alternativene hvis jeg må en dagstur til Brussel den 27. juli. Ser at SN Brussels har gått ned fra 3 til 2 dgl avg om sommeren mellom Oslo og Brusse, det er greit nok. Men er det ikke litt spesielt å ha et fly stående på bakken i Olso hele 5 timer midt på dagen? Fra 12.00 til 17.00.

Det må vel være sånn de skal gjøre det ettersom første flyet lander fra BRU kl 12.00 og ettermiddagsavgangen til BRU er som vanlig kl. 17.

Sitter og vurderer alternativene enten SAS eller SN. Det er litt service ombord vs noen bonuspoeng med SAS. Pluss at SN tar av veeldig tidlig på morgenen...

laurenz
28-06-2006, 13:09
Ikke første gang, de har gjort det før. Besetningen går uansett av og ligger på hotell til dagen etter så det er bare flyet som har en dødperiode på litt over 4 timer.

Hilsen,
Laurenz

VoiceCom
28-06-2006, 13:17
Jeg tok SN Brussels t/r Oslo-Brussel på samme dag i forrige uke. Behagelig tur. Faktisk ok beinplass også for meg (jeg er 198cm), og man får en liten matbit.

Men det er noen merkelige lyder i AVRO 146-RJ85. Spesielt når de satte ut og tok inn flaps kom det en voldsom uling. Også veldig tydelig når hjulene går ut og inn. De låses med et skikkelig "dunk".

Jeg fløy OO-DJX (http://www.airliners.net/open.file/1056404/M/ )

litt-amatør
28-06-2006, 15:13
Originally posted by tripple-seven


VoiceCom, mulig du vet, men dersom du lurte på ulyden som kommer når man skrur ut flap'en så er det vindsus. Det låter overraskende høyt og skarpt, så første tur med RJ'en lurer man virkelig på hva det er. Har selv flydd en del turer med SN t/r BRU de siste månedene, og jeg legger stadig merke til ting med det flyet. Alle flyene jeg har flydd har en forferdelig dårlig balanse i roll på autopilot, for det roller høyre, venstre, høyre, venstre heele tiden. Sikt mot horisonten når du flyr på cruise og du vil se!! Men jeg synes det er et morsomt fly, unntatt når man får sete under vingene og man ser at hattehyllen man har til rådighet er 10cm høy...

Ellers er servicen bra hos SN:up: Alltid god mat, både kjeks og sjokolade, samt gjerne en dessert. Sjeldent veldig gode i engelsk eller veldig glade i å prate crewet, men det er nå så.. Anbefaler å prøve de, og du kan jo samle Privilege poeng....

Pleier det å være mye folk på flyvningene mellom OSL og BRU? Det blir nok til at jeg prøver dem, i alle fall en vei. SN har jo billigbilletter tilgjengelig selv om man ikke er borte natten lørdag-søndag eller min 3 netter. Det er bra. En dagstur med dem ligger an til å koste under 2000 kr og det synes jeg er bra.

Blubird
28-06-2006, 17:12
Originally posted by tripple-seven


Alle flyene jeg har flydd har en forferdelig dårlig balanse i roll på autopilot, for det roller høyre, venstre, høyre, venstre heele tiden.


Har du prøvd Fokker-jet's? Samme opplegg der. :)

Lurte selv voldsomt på den skjærende lyden som blir når hjulene går ut/inn første gang jeg var med en BAe-jet.

VoiceCom
29-06-2006, 10:37
Originally posted by tripple-seven


VoiceCom, mulig du vet, men dersom du lurte på ulyden som kommer når man skrur ut flap'en så er det vindsus. Det låter overraskende høyt og skarpt, så første tur med RJ'en lurer man virkelig på hva det er.

Joda - vet at det er flaps (har CPL/IR, men flyr ikke som jobb). Det er tydlig at lyden er sterkest akkurat når flapsen nesten er helt inne i vingen. Den var bare mye mer distinkt enn på andre rutefly jeg har fløyet.

Originally posted by tripple-seven

Ellers er servicen bra hos SN:up: Alltid god mat, både kjeks og sjokolade, samt gjerne en dessert. Sjeldent veldig gode i engelsk eller veldig glade i å prate crewet, men det er nå så.. Anbefaler å prøve de, og du kan jo samle Privilege poeng....

Enig i dine erfaringer. Jeg samler litt BA-poeng, jeg (selv om det ikke blir så mye :jumpin ).