PDA

View Full Version : Oslo - Lisboa

AirbusTrond
27-06-2006, 23:43
Forsøker meg her med min første trip report.

Årets andre utenlandsferie ble planlagt for et par måneder siden. Etter litt søking på diverse internettider, bl.a. Supersaver og Finn.no, fant jeg ut at Lufthansa hadde det beste tilbudet, med ca kr 2.000 t/r hhv via FRA og MUC. Et pussig poeng er at jeg også søkte på Norwegian til Faro, uten å finne Faro på listen over destinasjoner. Men etter hvert forstod jeg at Faro står øverst i rullegardinen som Algarve-Faro, så her mistet Norwegian en potensiell kunde (skjønt tilbudet fra LH var uansett gunstigere).

Avreise var lørdag 17.06. Dessverre fikk jeg kun billigbillett på 0645-avgangen fra OSL, noe som betydde tidlig opp, selv om jeg har gåavstand til Oslo S. Som vanlig var jeg usedvanlig tidlig ute, slik at jeg kalkulerte med innsjekk to timer før avgang. Stor var forbauselsen da det var LANG kø foran SAS-innsjekkingen så tidlig en lørdag morgen. Dette gjorde meg litt irritert - å stå 20 minutter i kø er ikke morsomt. Ettersom jeg hadde kjøpt den elektronsike billetten hos LH kunne jeg ikke bruke automatisk innsjekking heller, dessverrre. Men mannen i skranken kunne tilby meg valg av plass, og jeg valgte denne gangen midtgang. Han nevnte også at LH hadde satt meg opp med vindusplass fra FRA, men at dette kunne endres i FRA. Nuvel, så nøye er jeg ikke på det da, og jeg ville gjerne ha vindusplass ved innflygningen til LIS. Ved sikkerhetskontrollen var det ingen kø overhodet.

Det ble litt tid i taxfreen på veien. Der kjøpte jeg mine sedvanlige to flasker med Gammel Dansk som jeg alltid har med på tur. Interessant å observere en NRK-veteran, kjent fra "gourmetprogrammer", kjøpte seg selv 3 flasker Upper Ten og en flaske Gammel Dansk... :-)

Det var gratis aviser på vei inn i A320-maskinen, der det var god plass. Jeg hadde hele trerekkeren for meg selv. Det er alltid så ryddig i LH-kabinene. Dessuten liker jeg skinnsetene godt. Etter hvert ble det servert frokost - for økononomiklassen var det de sedvanlige sandwichene som LH pleier å ha, dessuten kaffe, te og juice. Jeg så ingen som ønsket alkohol så tidlig om morgenen - det hadde vært litt annerledes på et charterfly. Det var dessuten påflyll av kaffe etter hvert. (Et pussig poeng er minst to passasjerer under serveringen ikke klarte å oppfatte "pastrami" - de trodde vertinnen sa "salami" - klok av skade ble jeg på returen tilbudt "ham" som i virkeligheten var "pastrami" - vi nordmenn er ikke akkurat bevandret i matkulturen...)

Flyet tok av og landet i rett tid, og flyturen var behagelig uten noen form for turbulens eller andre forstyrrelser. Fra maskinen kunne vi gå rett fra flyet til terminalen (Det ble bare 1 av 4 ganger på denne turen i Tyskland). Frankfurt-flyplassen har mange tilbud, bl.a. en besøkssentral , men denne var stengt under mitt besøk. Derfor benyttet jeg heller anledningen til å innta litt øl og en fantastisk god matjesild, servert i brød. For øvrig er jo det litt fly å se på også, og f.eks. var Iran Air representert.

Først fire timer etter gikk neste fly, FRA-LIS, men tiden gikk egentlig temmelig fort, selv om jeg bare var i mitt eget selskap, bortsett fra noen hyggelige tyskere og noen amerikanere som klaget på en fruktsalat som var "off". Det var ikke fullt så lett å komme over i neste fly. Vi ble satt i busser - og det ble en himla lang busstur, i hvert fall på over 10 minutter. Vi kjørte forbi det som må være nesten alle andre fly på flyplassen, lagerskur, tanker og gud vet hva... Etter hvert var vi framme ved A300-600, som skulle ta oss til LIS.

Jeg var ikke særlig godt kjent med A300 fra før, jeg trodde dette var en gammel flytype, og det så slik ut på utsiden. (Noen kan vel fortelle om dette?) Uansett så det meget fint ut inne i, og med 2-4-2 konfigureringen er jo en vindusplass å foretrekke, uansett. Det ble meget god plass om bord, flyet var mindre enn halvfullt, så litt pussig at de ikke har et mindre fly på denne avgangen, selv om dette var en lørdag.

Jeg befant meg vel i stolen, og gjorde meg klar til matinntak. Jeg ble litt forbauset da jeg skjønte at vi kom til å få servert varm lunsj! Det var en slags hvetekorn med pesto og grønnsaker, en rent vegetarisk rett, men meget velsmakende. Dessuten en sjokoladepudding. Til dette foretrakk jeg rødvin, som kom til slutt. Det var også en ny serveringsrunde, der jeg tilstakk meg et ekstra glass rødvin. Noen ba også om whisky, og de fikk dette, selv flaska ikke stod framme på tralla. (Jeg er altfor beskjeden til å be om ting som ikke åpenbart blir tilbudt)

Uansett befant jeg meg veldig bra i A300-maskinen. Et par øl på flyplassen og litt vin om bord gjorde at et toalettbesøk var nødvendig. Her ble jeg også enda litt mer forbauset, for dette var jo et STORT fly-do! Det var veldig god plass, og jeg vil tro at man vil kunne gjøre mer enn sitt fornødende der inne. :-)

Etter hvert var det klart for presis landing i Lisboa. Men så oppstod det et problem, vi kom ikke helt fram til gaten, tror jeg, og alt ble svart. Kapteinen snøftet noe om problemer, som han ikke kunne forklare - men enden på visa var at vi måtte gå ut på baksiden av flyet og bli busset (nok en gang altså) til terminalen. Dermed ble det likevel en liten forsinkelse, men ikke LHs problem, vil jeg tro.

Ved utgangen var det temmelig lang taxikø, men jeg ble vel tatt imot av en kvinnelig sjåfør, og vi satte kursen for Lisba, der vi ble møtt av jublende menneskemasser, pga fotballkampen var det nok ikke min ankomst som var det avgjørdene for jubelbrusen.

LIS-OSL-rapporten kommer senere.

Bizflyer
28-06-2006, 01:26
Takk for fin rapport!

Hvis det er den veteran NRK mannen som jeg tenker på og som forøvrig er spesielt dyktig på brennevin, så kan jeg berette at hans favorittdrink er Upper Ten/ Sprite!

Så det så!

BF:cool2

Hurum
28-06-2006, 02:00
Fin rapport, men spørs om ikke SAS Braathens nonstop-avgang er å foretrekke med tanke på at en slipper stå så tidlig opp, kan bruke automatinnsjekk, og lander sikkert tidligere i Lisboa enn Lufthansa. Men en må selvsagt betale all mat og drikke ombord, og noen avis får du ikke.

EB
28-06-2006, 06:07
Tror jeg hadde valgt Lufthansa... Har også opplevd at Lufthansa slår Norwegian på pris...

Someone
28-06-2006, 08:22
Fin rapport.

Trodde man også med LH og e-ticket kunne sjekke inn på automat jeg?

TG923
28-06-2006, 09:24
Tja, ser sånn ut i følge http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/de/nonav/notaxonomy?l=en&nodeid=935296

Oslo - Check-in counter, - Quick Check-in-kiosk

Blubird
28-06-2006, 09:27
Hyggelig lesning! A300 har vi hatt heller få rapporter om. Forøvrig så er en del av Lufthansas A300 fra '87, noen fra 91 til 93, og to fra 96, med andre ord har de eldste fått noen mil på nakken. Maskinen er jo LH's store arbeidshest spesielt innenriks og til London. Men, som du skriver, så bærer de ikke nevneverdig preg av høy alder innvendig.

Superhai
28-06-2006, 19:49
Ja, det går fint ann å bruke automatene også for LH, så lenge det ikke er cityline som opererer (pga av baggasjevektregistrering).

AirbusTrond
28-06-2006, 21:52
Takk for responsen! Jeg forsøkte først å sjekk inn på SAS sin automat, men det gikk ikke. Da "kødama", som organiserer køen ved insjekking, så lappen min, oppfattet jeg det slik at hun mente at jeg måtte sjekke inn ordinært. De andre hjalp hun jo til å sjekke inn elektronisk. Har Lufthansa kanskje en egen boks stående der?

Når det gjelder SAS Braathens direkte til Lisboa var det ikke noe alternativ for meg, ettersom de har bare et par avganger i uka. Dessuten var jeg såpass sent ute at prisene var vesentlig høyere enn hos LH. Likevel synes jeg det er kjekt å få en smak av Tyskland på veien ut (ref min matinteresse, jeg kjøpte f.eks. nydelige weisswurst i Munchen!)

Jepp, det er nok den NRK-kjendisen du antyder :)

LN-KGL
29-06-2006, 00:20
Så det ble slik på FRA-LIS

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/LHR_2006-04/Renaissance/D-AIAM.jpg
A300-603 D-AIAM "Rosenheim" - levert Lufthansa 30. april 1987
Bildet ble tatt i april på Heathrow

Hurum
11-07-2006, 16:02
Originally posted by EB

Tror jeg hadde valgt Lufthansa... Har også opplevd at Lufthansa slår Norwegian på pris...
Ja dessuten slår Lufthansa de fleste på service også ;)