PDA

View Full Version : Norwegian og innleie av fly


Someone
26-06-2006, 22:14
Som man stadig ser av poster her virker det som om Norwegian "hele" tiden må leie inn ekstra hjelp i form av wet-lease fra diverse selskaper rundt omkring. Mitt spørsmål er da, hvor mye ekstra koster dette Norwegian? Dvs hvor mye taper de på å mangle materiell? For det er vel neppe billigere å wet-lease enn å bruke sine egne fly?

Nå finnes det sikkert ikke offisielle tall på dette fra Norwegian side men gode sofa CEOs som mange av oss her må det vel være mulig å gjøre ett anslag?

ENGM RAMP
26-06-2006, 23:07
Vel ikke godt å si det, men nå står jo en maskin i SAS sin hangar, og denne ble IKKE ferdig til lovet tid og hvordan ting fungerer da vet jeg ikke....

:sarc

rampen
26-06-2006, 23:20
LN-KKP står i hangar, og alle de andre maskinene til NAS skal igjennom sjekk før utgangen av august så de må leie inn maskiner for å få unna trafikken som er nå i sommersesongen. Prisen NAS betaler for innleid maskin avhenger av timer den aktuelle maskin er i luften, dvs flytimer. Så med andre ord er det opp til Norweians sin OPS å sette opp innleid matriell på strekninger som er lønnsomme i forhold til groundstopp, og antall pax.

laurenz
26-06-2006, 23:23
Ja det var en interessant tanke. I de tilfeller som Norwegian har leid inn fly så har det ofte skyldtes at egne fly har stått parkert pga sjekk/vedlikehold som ikke er ferdig til planlagt tid. Kan verkstedet stilles til ansvar for det? Eller er det noe som må regne med?
Fra KLM kommer det rett som det er telexer der det står at "due to maintance beyond the control of KLM..." eller noe sånt, husker ikke ordrett. Dette kommer da i forbindelse med flybytte eller kansellering dagen før avgangen. Det kan godt hende at denne ordlyden har noe å gjøre med fordeling av kostnader. Nå sitter jeg bare og tenker høyt selvfølgelig...
Kanskje det altså ikke er så dyrt for DY å leie fly?

Hilsen,
Laurenz

LN-HAT
26-06-2006, 23:28
Originally posted by rampen


LN-KKP står i hangar, og alle de andre maskinene til NAS skal igjennom sjekk før utgangen av august så de må leie inn maskiner for å få unna trafikken som er nå i sommersesongen. Prisen NAS betaler for innleid maskin avhenger av timer den aktuelle maskin er i luften, dvs flytimer. Så med andre ord er det opp til Norweians sin OPS å sette opp innleid matriell på strekninger som er lønnsomme i forhold til groundstopp, og antall pax.

LN-KKP er vel ikke på noen C eller D sjekk (det kan vel de ikke ta på Classic i OSL ?)
Hvilke fly skal på sjekk i sommer ??

MountainDew
27-06-2006, 00:00
La merke til at Norwegian pluttselig kuttet ned til 2 avganger i hver retning mellom Bergen/Stavanger. På Lørdag reklamerte de med inntil 5 daglige avganger......

LN-HAT
27-06-2006, 00:12
Originally posted by MountainDew


La merke til at Norwegian pluttselig kuttet ned til 2 avganger i hver retning mellom Bergen/Stavanger. På Lørdag reklamerte de med inntil 5 daglige avganger......

Det er ikke mer ..... enn som så :naughty:

Har herren hørt om midtsommer program........ :wow:

SASBraathens reduserer fra 12 til 6 hver vei man-fre.....og kun 3 lørdager i motsetning til 5 eller 6.............

:thumbup

CK
27-06-2006, 07:29
det kan virke som DY ikke har reservekapasitet, dvs ett eller flere fly som kun brukes som reserve når andre fly er inne til vedlikehold, eller som en teknisk reserve om man skulle få snag. Det er selvsagt en avveining man må gjøre, om økonomien med å ha fly til noen hundre millioner stående på bakken i tilfelle den trengs, eller om man vil satse på wet-lease i de tilfellene det er behov. Wet-lease er ikke billig, og det skaper en del problemer. Om DY har et ekstrafly stående på OSL kan den settes inn på ruter fra hvor som helst i Norge på et pra timer maks, skal man ha inn wet-lease tar det fort noen ekstra timer - først skal man finne et ledig fly (og det er ikke lett i Europa i juli/august f.eks.) og så skal flyet ferjes til Norge. Er man uheldig finner man ikke fly som er stort nok, og må uansett avvise pax. Det er en vanskelig avveining om å bruke eget matriell eller wet-lease, og opsen får nok kjeft en gang i blant fordi andre (i ettertid) mener man har valgt feil løsning.

Skal jeg tippe, vil jeg tro at en rundtur med et fly på 737-størrelse kommer på ca. 75.000-100.000 kroner, men det avhenger selvsagt av fly, hvor det kommer fra og crew-kostnadene.

rampen
27-06-2006, 08:31
LN-KKP er vel ikke på noen C eller D sjekk (det kan vel de ikke ta på Classic i OSL ?)
Hvilke fly skal på sjekk i sommer ??

LN-KKP står i hangar for å reparere en skade på en vinge etter som jeg har hørt, uten å vite dette helt sikkert. Forøvrig skal alle maskinene til NAS inn på sjekk før August, noe de vil ta i egen hangar på Gardermoen, så dette kan ikke være de store sjekkene det er snakk om. Forøvrig skla NAS nå overta den gamle Braathens hangaren på Gardermoen, så da får gutta på teknisk litt bedre plass å drive på, og Benair får bedre plass i sin hangar de har delt med NAS.

TigerBlack
27-06-2006, 09:08
CK, samme tanken har slått meg. At DY ikke har noe som helst reservekapasitet. Noe dem betaler dyrt for.


Det virker som de heller prioriterer å kjøre ett knalltøft program og satse på at det går bra. Vi har jo sett noen tilfeller at de har latt pax'en stå om de har måttet kanselere eller kraftig forsinke avganger.

Den måten å drive butikk på kan da umulig lønne seg. Og hvordan skal det løses når flyene skal på C- og D-sjekk tør jeg ikke tenke på engang.

rampen
27-06-2006, 09:24
Originally posted by Scanor


CK, samme tanken har slått meg. At DY ikke har noe som helst reservekapasitet. Noe dem betaler dyrt for.


Det virker som de heller prioriterer å kjøre ett knalltøft program og satse på at det går bra. Vi har jo sett noen tilfeller at de har latt pax'en stå om de har måttet kanselere eller kraftig forsinke avganger.

Den måten å drive butikk på kan da umulig lønne seg. Og hvordan skal det løses når flyene skal på C- og D-sjekk tør jeg ikke tenke på engang.




Blir nok ikke noe stort problem, da de vil ta disse sjekkene når vinterprogrammet starter og ruteprogrammet blir vesentlig mindre enn sommerprogrammet. Og NAS venter inn 2 nye maskiner som kommer i god tid før vinterprogrammet starter 1.oktober.

TOS
27-06-2006, 10:09
Originally posted by Scanor


CK, samme tanken har slått meg. At DY ikke har noe som helst reservekapasitet. Noe dem betaler dyrt for.


Det virker som de heller prioriterer å kjøre ett knalltøft program og satse på at det går bra. Vi har jo sett noen tilfeller at de har latt pax'en stå om de har måttet kanselere eller kraftig forsinke avganger.

Den måten å drive butikk på kan da umulig lønne seg. Og hvordan skal det løses når flyene skal på C- og D-sjekk tør jeg ikke tenke på engang.


Har vi ikke diskutert akkurat det samme når det gjelder SAS Braathens? Jeg synes å huske at det har vært nevnt at man kjører relativt nært opp mot kapasitetsgrensen og at om et fly får teknisk så går det ut over trafikkprogrammet. Men det er klart at SAS BU sikkert kan låne kapasitet hos andre deler av konsernet, om det er ledighet der...?

Edit: Jeg antar også at SAS Teknisk må betale forsinkelsesgebyr til DY hvis de ikke har klart å få flyet ferdig i tide..

MartinL
27-06-2006, 10:14
Men at det kom en 310 fra air Madrid i går kan da ikke være billig? Det må da være fryktelig mye dyrere å leie inn en så stor maskin for Norwegian enn annet materiell som tilsvarer 733 kapasitet.

Regner med at dette er et ressultat av mangel på annet mindre materiell, men dette må da spise kraftig av et eventuelt overskudd i sommer månedene.

Norwegian burde kanskje ikke la ekspanderingen gå så fort at de ikke rekker å ha fly i reserve.....?

Someone
27-06-2006, 10:38
Originally posted by MartinL

Regner med at dette er et ressultat av mangel på annet mindre materiell, men dette må da spise kraftig av et eventuelt overskudd i sommer månedene.

Norwegian burde kanskje ikke la ekspanderingen gå så fort at de ikke rekker å ha fly i reserve.....?

Det litt det jeg frykter også. At ekspanderingen går litt for fort og det heller hadde vært mer lønnsomt å kanskje roe litt ned for de både har hatt og har en voldsom ekspansjon og det finnes nok eksempler på andre som har brent seg ve då vokse for fort

TOS
27-06-2006, 10:55
Man får vel si at det iallefall er prisverdig at DY faktisk leier inn fly istedetfor å kansellere, men det kan kanskje tenkes at det å kansellere er dyrere enn å leie inn fly (med refusjon av billettinntekter og erstatning i henhold til EU regelverket)?

Nå har ikke jeg fulgt med veldig godt på den tekniske tilstanden til DYs fly, men har ikke de hatt en rekke uhell som har groundet flere fly? Disse er kanskje på vingene igjen? Hvor mye må STS betale DY når flyet i hangeren der ikke er klart?

ENGM RAMP
27-06-2006, 11:35
Forøvrig skla NAS nå overta den gamle Braathens hangaren på Gardermoen, så da får gutta på teknisk litt bedre plass å drive på, og Benair får bedre plass i sin hangar de har delt med NAS.

Hvor har du det fra Rampen? Er dette endelig bestemt a? Det siste jeg hørte, riktignok for leenge siden (1 eller 2 år) så var dette uaktuellt pga VELDIG høy pris for den gamle BU-hangaren?

Someone
27-06-2006, 11:39
Er dagens DY hangar det lille skuret som står halveis inn i skogen ett stykke nord for GA terminalen? Stod en DY733 der da jeg kom fra EWR søndag ihvertfall.

rampen
27-06-2006, 11:40
Originally posted by ENGM RAMP


Forøvrig skla NAS nå overta den gamle Braathens hangaren på Gardermoen, så da får gutta på teknisk litt bedre plass å drive på, og Benair får bedre plass i sin hangar de har delt med NAS.

Hvor har du det fra Rampen? Er dette endelig bestemt a? Det siste jeg hørte, riktignok for leenge siden (1 eller 2 år) så var dette uaktuellt pga VELDIG høy pris for den gamle BU-hangaren?



Det hørte jeg av sjefen på NAS teknisk base før helgen.

LN-RKF
27-06-2006, 16:10
Har den stått tom lenge nok så har`em vel satt ned prisen vil jeg tro.

dc-8-63
27-06-2006, 18:13
Originally posted by TOS


Edit: Jeg antar også at SAS Teknisk må betale forsinkelsesgebyr til DY hvis de ikke har klart å få flyet ferdig i tide..

...det er vel et spoersmaal om hva SAS Teknisk gjoer, saavidt jeg har forstaatt dreier det seg om en skade, og da kan omfanget vise seg aa vaere stoerre enn foerst antatt, og dermed naturlig at jobben tar lengre tid...i slike tilfeller er det ikke noe forsinkelsegebyr..