PDA

View Full Version : Tull om fly fra professor

litt-amatør
24-08-2015, 08:05
http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/aa-gaa-paa-flyet-til-paris-er-nesten-like-vanlig-som-aa-ta-trikken-til-grefsen/a/23508926/

Fra VG.no: Med hyppige flyavganger, rimelige priser og et bredt tilbud av direkteflyginger ut i verden, velger stadig flere nordmenn å reise på ferie gjennom hele året, mener professor Arvid Viken.

Jeg er egentlig ikke tilhenger av å henge ut avisreportasjer fordi jeg synes de er dumme. Men akkurat denne saken som VG har funnet grunn til å ha nesten på topp på nettsiden sin er rett og slett bare for dum. :headbang

Jeg synes det skinner i gjennom at professoren synes det er for ille at flyreiser ikke lenger er forbeholdt en en liten del av befolkningen.:)

Men reportasjen er jo helt meningsløs, men sitatene professor Arvid Viken er jo virkelig det helt horrible. Grunnlaget for å mene at nordmenn reiser mer med fly enn tidligere er:

– Å gå på flyet til Paris har nesten blitt like vanlig som å ta trikken til Grefsen, legger han til, og sier at han på sine reiser stort sett observerer smekkfulle fly.

– Når det stadig blir flere flyruter – og disse flyene er fulle – da må det jo bety at vår reiselyst er økende, sier professoren til VG.

Vel for det første så er antallet passasjerer på norske flyplasser stabilisert seg eller er på vei ned og med litt økonomisk turbulens står heller bransjen foran en tøff tid. At han i det hele tatt trekker inn egne observasjoner og at dette må bety at alle flyene er fulle, taler for seg selv. Og alle flyene er jo ikke fulle og dette gjelder i særdeleshet mange nye ruter. Og dette sitatet i overskriften blir bare for dumt til at det fortjener noen kommentar.

Jeg måtte bare ha dette ut;), den reportasjen synes jeg bare var forferdelig dårlig.

Hickok
24-08-2015, 08:31
Han jo rett, da. Med lavere priser, så blir det flere reisende. Det er ikke noe nytt i det. Jeg klarer ikke å lese at han mener det er noe feil i dette, annet enn at han slår fast at reiselysten til nordmenn er økende.

TOS
24-08-2015, 08:45
I likhet med Hickok så ser jeg ikke helt det samme som trådstarter. Det professoren uttaler synes ikke jeg virker som noe dømmende, og det er vel hverken noen tvil om at det er blitt veldig vanlig å reise med fly eller at kabinfaktoren nok jevnt over er høyere nå enn tidligere (som en generell trend - det kan sikkert være at enkelte ruter ikke passer inn). Hva angår volum så har vi vel i år sett stabilisering og dels nedgang, men jeg tror kanskje at vi bør vente før vi konkluderer med at dette er et trendskifte. Det har i mange år vært en økning i trafikken.

Når det er sagt så fikk jeg ikke spesielt mye nytt ut av artikkelen.

dc-8-63
24-08-2015, 09:33
I likhet med Hickok så ser jeg ikke helt det samme som trådstarter. Det professoren uttaler synes ikke jeg virker som noe dømmende, og det er vel hverken noen tvil om at det er blitt veldig vanlig å reise med fly eller at kabinfaktoren nok jevnt over er høyere nå enn tidligere (som en generell trend - det kan sikkert være at enkelte ruter ikke passer inn). Hva angår volum så har vi vel i år sett stabilisering og dels nedgang, men jeg tror kanskje at vi bør vente før vi konkluderer med at dette er et trendskifte. Det har i mange år vært en økning i trafikken.

Når det er sagt så fikk jeg ikke spesielt mye nytt ut av artikkelen.

Synes du det er kurrant at han bruker egne observasjoner ?

TOS
24-08-2015, 10:29
Synes du det er kurrant at han bruker egne observasjoner ?

Nei, ikke om uttalelsene er utelukkende basert på egne observasjoner. Hans egne observasjoner stemmer vel imidlertid i hovedsak overens med det man ser i mer objektiv statistikk. Man kan altså eksemplifisere med egne observasjoner, men da bør disse være i overensstemmelse med det man ellers observerer på mer objektivt grunnlag.

AirbusTrond
24-08-2015, 11:58
Ser ikke helt poenget til trådstarter her. Det kommer jo an på litt hva man mener med "tidligere", men det har i alle fall vært en vekst de siste 10-20 årene.

Dette med fulle fly har jeg selv merket på kroppen - synes det er svært sjelden at det er sete ved siden av, uansett hvor jeg flyr...

Superhai
24-08-2015, 15:55
Artikkelen kunne ha godt av utdypinger og mer om uttalelsene fra professoren, f.eks. hvorfor han er i artikkelen i utgangspunktet. Slik den er skrevet nå kunne man like gjerne intervjuet en tilfeldig person på gata.

LN-MOW
24-08-2015, 15:57
Slik den er skrevet nå kunne man like gjerne intervjuet en tilfeldig person på gata.

Men han er jo professor! :lol:

Superhai
24-08-2015, 16:05
Men han er jo professor! :lol:

Haha, skulle ikke forundre meg at det var gjort for å legitimere resten av artikkelen. Men søkte han opp på UIT sin sider og han har tydeligvis skrevet masse om turisme, og mye om det i nord. Det kunne vært spennende å faktisk få vite mer om. Men VG mener vel at for mye fakta ikke er bra, og forbrukere kommer jo til VG bare for bildene. ;)

Everest
25-08-2015, 21:06
Professor
Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging.

Med andre ord professor i et klovnefag.

TOS
25-08-2015, 21:35
Professor
Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging.

Med andre ord professor i et klovnefag.

En viss arroganse å spore...? ;)

Boeingflyer
26-08-2015, 09:36
En viss arroganse å spore...?

He he, litt som professoren selv ;)