jb1
20-08-2015, 16:03
Svenska järnvägar (SJ) har som kjent satt inn X2000 mellom Stockholm og Oslo. SJ hadde tillegg et tilbud på 50 % rabatt på 1.klasse og da var det et lett valg. Det er tre avganger på hverdager, og litt ymse i helgene. Det blir fly tilbake da jeg ikke fant en passende avgang på søndag. Jeg hadde valgt avgang fra Stockholm kl. 11:06 som tar ca. 5 timer. Dessverre klarer jeg ikke å lime bilder direkte inn i teksten.
Jeg ankom Stockholm C ca. 20 minutter før avgang og rakk en “fika” I SJs lounge. Det er en helt ok lounge, fint plassert i etasjen over den avgangshallen, med endel mat, drikke, aviser og wifi, samt informasjon om avganger. Jeg ble vennlig tatt. Litt før avgang gikk jeg til perrongen og fant min plass ombord. Belegget i 1. klasse var rundt 1/3 fra Stockholm C. Wifi fungerte utmerket. Kaffe, te, vann og muffins kunne man forsyne seg med i vognen som man ville.
Avgang skjedde helt etter tidtabell. Da farten kom opp i full hastighet begynte det å krenge voldsomt, personalet opplyste at ”komfortsystemet” ikke fungerte, men dette ikke utgjorde noen sikkerhetsrisiko og at de ville forsøke få det i gang etter Katrineholm som var første stopp.
Komfortsystemet fungerte etter Katrineholm og noen nye i 1. klasse kom på. Jeg synes uansett det ristet litt for det.
Personalet var veldig vennlig og spurte når jeg ønsket min forhåndsbestilte mat like etter avgang. Måltidet kom som jeg bad om og bestod av en liten agurksalat til forrett, laks med potetsalat til hovedrett og en liten kake til dessert. Jeg bad om Ramlösa å drikke. Ingen hentet brettet senere, men jeg satte det ved en tom plass da jeg ikke kunne se noe personale da jeg var ferdig. Kaffe var tilgjengelig fra den lille buffeten.
Ellers brukte jeg tiden til å jobbe og å se på film. Grensen ble passert og toget tøffet mot Oslo. Ankomst ser ut til å skje etter tidtabell og rapporten postes like før ankomst Oslo S. Turen var fin med hyggelig service. Prisen var hyggelig med 50 % avslag. Det ristet litt mye innimellom, men alt i alt bra levert. Blir det bra med avganger kan det konkurrere mot flyet. Fordelene at man kan jobbe lettere og bruke PC m.m. fra man sitter i setet helt til ankomst, ingen kontroller og mas før man går om bord. SJ har et skikkelig produkt med lounge, en ordentlig 1. klasse og muligheter til å forhåndsbestille mat. SJ konkurrerer jo langt mer med flyet enn det NSB gjør i Norge. Sverige har jo et lettere landskap å bygge tog i, og det blir nok ikke noe lignende i Norge på mange år.
Jeg ankom Stockholm C ca. 20 minutter før avgang og rakk en “fika” I SJs lounge. Det er en helt ok lounge, fint plassert i etasjen over den avgangshallen, med endel mat, drikke, aviser og wifi, samt informasjon om avganger. Jeg ble vennlig tatt. Litt før avgang gikk jeg til perrongen og fant min plass ombord. Belegget i 1. klasse var rundt 1/3 fra Stockholm C. Wifi fungerte utmerket. Kaffe, te, vann og muffins kunne man forsyne seg med i vognen som man ville.
Avgang skjedde helt etter tidtabell. Da farten kom opp i full hastighet begynte det å krenge voldsomt, personalet opplyste at ”komfortsystemet” ikke fungerte, men dette ikke utgjorde noen sikkerhetsrisiko og at de ville forsøke få det i gang etter Katrineholm som var første stopp.
Komfortsystemet fungerte etter Katrineholm og noen nye i 1. klasse kom på. Jeg synes uansett det ristet litt for det.
Personalet var veldig vennlig og spurte når jeg ønsket min forhåndsbestilte mat like etter avgang. Måltidet kom som jeg bad om og bestod av en liten agurksalat til forrett, laks med potetsalat til hovedrett og en liten kake til dessert. Jeg bad om Ramlösa å drikke. Ingen hentet brettet senere, men jeg satte det ved en tom plass da jeg ikke kunne se noe personale da jeg var ferdig. Kaffe var tilgjengelig fra den lille buffeten.
Ellers brukte jeg tiden til å jobbe og å se på film. Grensen ble passert og toget tøffet mot Oslo. Ankomst ser ut til å skje etter tidtabell og rapporten postes like før ankomst Oslo S. Turen var fin med hyggelig service. Prisen var hyggelig med 50 % avslag. Det ristet litt mye innimellom, men alt i alt bra levert. Blir det bra med avganger kan det konkurrere mot flyet. Fordelene at man kan jobbe lettere og bruke PC m.m. fra man sitter i setet helt til ankomst, ingen kontroller og mas før man går om bord. SJ har et skikkelig produkt med lounge, en ordentlig 1. klasse og muligheter til å forhåndsbestille mat. SJ konkurrerer jo langt mer med flyet enn det NSB gjør i Norge. Sverige har jo et lettere landskap å bygge tog i, og det blir nok ikke noe lignende i Norge på mange år.