View Full Version : Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste?
I lys av tidens livlige diskusjoner rund nye IC-ruter og ditto diskusjoner rundt gamle og nye 330'er, leasede 340'er og nye 350'er ramlet dette spørsmålet ned i "pappen":
Hvor mange widebodies har SAS hatt på det meste? Hvilke tidsrom var dette? Og hvilke fly var i flåten?
Ser man litt stort på det kan man kanskje trekke in DC8 og andre mindre fly som ble brukt på IC-operasjoner også...
Det var vel 16. Jeg tror alle 767'ene var aktive samtidig på det meste. 14 -300'er og 2 -200'er.
Fellowship
20-08-2015, 16:33
Det er vanskelig å si sikkert når de hadde flest, pga mange korttids utleie kontrakter for enkeltfly, og det gjaldt særlig med DC-8, med B747 og de første årene med B767.
De hadde aldri 16 767 i trafikk samtidig, pga at to av de første 763 som ble levert (LN-RCB og OY-KDH), ble leiet ut til Air Europe Spa. Innen de var tilbake, var begge de to 762 ute av flåten for godt.
Tar man med DC-8 perioden, så var det på 70-tallet de hadde flest fly i IC trafikk samtidig. I 1977 og 1978 hadde de 18 fly i IC-produksjon, inkludert en DC-8-62AF i ren cargo versjon (LN-MOC). Den forsvant etter at de fikk sin andre 747Combi.
(For ordens skyld, i disse tallene fra 70-tallet er ikke inkludert de flyene som fløy for Scanair, men de var jo heller ikke i SAS IC-flåte.)
Takk for morsom info Ole Johan. Imponerende:)
Men DC-8 er da ikke widebody? De hadde/har jo bare en aisle.
Mvh,,
Men DC-8 er da ikke widebody? De hadde/har jo bare en aisle.
Mvh,,
Yes, longbody! ;)
Fellowship
20-08-2015, 20:37
Men DC-8 er da ikke widebody? De hadde/har jo bare en aisle.
Mvh,,
Nei det stemmer, men les hva trådstarter skrev, så inkludere det fly som har vært i bruk på IC-ruter også før widebody tiden. Det var det jeg svarte på.
Men DC-8 er da ikke widebody? De hadde/har jo bare en aisle.
Mvh,,
helt korrekt - vi er lange og tynne og braaker noe forferdelig :p
Gikk ikke et par av 767ene også kun shorthaul (og Grønland?) slik at de heller ikke hadde alle i longhaultrafikk?
Gikk ikke et par av 767ene også kun shorthaul (og Grønland?) slik at de heller ikke hadde alle i longhaultrafikk?
En eller to gikk jo også i Europa-config (til LHR og CDG)
helt korrekt - vi er lange og tynne og braaker noe forferdelig :p
Vask munnen din med sterk såpe!
Med en gang!
Kalle søteste musikk for bråk?
Verste jeg har lest noen gang....
Hah!
:angry:
Mvh,
Gikk ikke et par av 767ene også kun shorthaul (og Grønland?) slik at de heller ikke hadde alle i longhaultrafikk?
Det var en eller 2 som hadde Grønlands konfigurasjon - det vil si en Business Class Kabin 37 Seter i stedenfor 2 kabiner med 57? totalt. Men disse ble ogsaa benyttet til Nord Amerika blant annet gikk Seattle ofte med den lille Business Konfigurasjonen.
Det var ogsaa en "oddball" som SAS brukte i Europa - en 767-300 med "EuroClass" dvs. ogsaa 7 seter i bredden paa Business - samme setene som turist med noe bedre sete avstand - den var kjoept brukt og var en av betydelig lavere standard enn de andre - en annen sete kvalitet ogsaa. Den gikk som Discus nevner i Europa blant annet LHR-FBU-LHR og kun unntaksvis til USA (kun noen faa ganger - husker selv 1 gang som SK907). Ellers gikk de 2 767-200 endel i Europa etter at rutene de ble kjoept inn for ble lagt ned (CPH-SIN og CPH-RIO / CPH-SAO). Unntaksvis ble disse ogsaa benyttet til USA naar ting gikk aat skogen.
Det var ogsaa en "oddball" som SAS brukte i Europa - en 767-300 med "EuroClass" dvs. ogsaa 7 seter i bredden paa Business - samme setene som turist med noe bedre sete avstand - den var kjoept brukt og var en av betydelig lavere standard enn de andre - en annen sete kvalitet ogsaa..
Stemmer .. det var SE-DKZ. Men også OY-KDH, som var en 'vanlig' 767 hadde Europakonfigurasjon. Mener å huske at de hadde 246 seter - fire mer enn BU hadde i sine -200'er.
Disse to gikk for det meste ARN-LHR-FBU-LHR-ARN og CPH-LHR-CPH-LHR-CPH med enkelte variasjoner ved behov.
SAS -200'er gikk vel også disse slingene i en periode, men husker ikke om de ble omkonfigurert.
raider66
21-08-2015, 22:58
Stemmer .. det var SE-DKZ. Men også OY-KDH, som var en 'vanlig' 767 hadde Europakonfigurasjon. Mener å huske at de hadde 246 seter - fire mer enn BU hadde i sine -200'er.
Disse to gikk for det meste ARN-LHR-FBU-LHR-ARN og CPH-LHR-CPH-LHR-CPH med enkelte variasjoner ved behov.
SAS -200'er gikk vel også disse slingene i en periode, men husker ikke om de ble omkonfigurert.
Det var faktisk 2 slike maskiner. SE-DKY var den andre. Det var lett å skille disse to fra -383ER maskinene, fordi -DKZ (Bjarke Viking) og -DKY (Idun Viking) hadde en annen dørkonfigurasjon enn de opprinnelige SAS-maskinene. De hadde ingen overwing exits, men en større dør foran vingen og en mindre dør bak vingen, ikke ulikt de opprinnelige 757-modellene. -DKZ og -DKY hadde produksjonskode -3YO og begge var ER-utgaver.
Espen