PDA

View Full Version : SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA


Pages : [1] 2

LN-MOW
19-08-2015, 16:27
SK933/934 kan nå kjøpes på wideroe.no .... :)

kimpe
19-08-2015, 16:32
LAX?

Samme rutenummer som på 70-tallet via SEA da eller.. ?

Kim

vegardg
19-08-2015, 16:38
933 ARN-LAX?

Fly med oss
19-08-2015, 16:41
SK933
ARN-LAX
09:50 - 12:15
A330-300

SK934
LAX-ARN
14:15 - 10:00 (+1)
A330-300

intransfer
19-08-2015, 16:42
Måtte google SK933

Egen Wiki-artikkel på denne:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_System_Flight_933

A346
19-08-2015, 16:44
SK933
ARN-LAX
09:50 - 12:15
A330-300

SK934
LAX-ARN
14:15 - 10:00 (+1)
A330-300


Ligger også inne med A343

LN-MOW
19-08-2015, 16:45
Ligger også inne med A343

Kun noen dager i mars. Kun 333 neste sommer.

EBGflyer
19-08-2015, 16:47
MIA fra både CPH og OSL?

Hickok
19-08-2015, 16:47
SK933
ARN-LAX
09:50 - 12:15
A330-300

SK934
LAX-ARN
14:15 - 10:00 (+1)
A330-300

Oi! Er ikke det langt med A330? Blir ikke mye plass til cargo på denne ruten i så fall! Jeg vet de nye er litt sprekere enn de gamle, men dette er vel i lengste laget? 400 miles lenger enn HKG.

Fnate
19-08-2015, 16:53
Ser CPH og OSL skal dele en maskin til MIA...

Det blir 2 ukentlige eller noe det da.

Skjønner ikke at man ikke heller flytter alt til CPH og har 4 ukentlige. Nå er det ikke mye businesstrafikk til MIA, kanskje. Men 2 ukentlige er vel ikke akkurat en oppskrift på suksess. 4 Ukentlige fra en hub som CPH måtte da ha vært bedre?

jikswoboB
19-08-2015, 16:53
Eh, sa inte ryktet CPH-LAX? :)

Detta var ju bättre än väntat. Men om nu alla ska bli glada måste det komma mer. Annars blir det en massaker här inne.

Edit: såg först nu att OSL och CPH delar på MIA...
Är det daglig frekvens på ARN-LAX?

nesjon
19-08-2015, 16:57
"Daily services to Miami will begin in northern autumn 2016, but with a split schedule operating from both Oslo (SK955/956, running four times per week) and the Danish capital Copenhagen (SK953/954, three flights per week)."

Sitat: Australian Business Traveller (4 min gammel sak).

ARN-LAX begynner 14. mars, ref. samme kilde. Daglig i sommerhalvåret, reduseres til 5-6x ukentlig om vinteren.

Boeingflyer
19-08-2015, 16:59
Skjønner ikke at man ikke heller flytter alt til CPH og har 4 ukentlige. Nå er det ikke mye businesstrafikk til MIA, kanskje. Men 2 ukentlige er vel ikke akkurat en oppskrift på suksess. 4 Ukentlige fra en hub som CPH måtte da ha vært bedre?


"Daily services to Miami will begin in northern autumn 2016, but with a split schedule operating from both Oslo (SK955/956, running four times per week) and the Danish capital Copenhagen (SK953/954, three flights per week)."



Tja .... eller gjort det fornuftige og latt de gå fra OSL men det var nok ikke akseptabelt i den danske delen av styret ....

FlightDeck
19-08-2015, 17:01
SK933/934 kan nå kjøpes på wideroe.no .... :)

Og på sas.no. Men foreløpig bare fleksible priser. Spennende med Stockholm-Los Angeles. Avgang 09.50 fra Stockholm og retur 14.15.

LN-MOW
19-08-2015, 17:02
Oi! Er ikke det langt med A330? Blir ikke mye plass til cargo på denne ruten i så fall! Jeg vet de nye er litt sprekere enn de gamle, men dette er vel i lengste laget? 400 miles lenger enn HKG.

242-tonneren ... no sweat.

Är det daglig frekvens på ARN-LAX?

Ja.

Fnate
19-08-2015, 17:04
Ser CPH og OSL skal dele en maskin til MIA...

Det blir 2 ukentlige eller noe det da.

Skjønner ikke at man ikke heller flytter alt til CPH og har 4 ukentlige. Nå er det ikke mye businesstrafikk til MIA, kanskje. Men 2 ukentlige er vel ikke akkurat en oppskrift på suksess. 4 Ukentlige fra en hub som CPH måtte da ha vært bedre?

Ser de klarer å vri 4 ukentlige ut fra Oslo. Da er det jo en ekte rute, som kan brukes til noe.

Høres ikke dumt ut.

LN-MOW
19-08-2015, 17:09
Finfin rute hvis man skal til Mellom-Amerika. Både COPA og Avianca er store på MIA. Pluss en haug interlinepartnere.

KristianSk
19-08-2015, 17:15
Hva er grunnen til at jeg ikke finner business saver og enkelte avganger kun har Go flex til salgs på LA-ruten? Kan vel ikke være utsolgt allerede...

LNv22
19-08-2015, 17:15
Når kommer de i gang? Høsten 2016?

vadheim
19-08-2015, 17:19
Ser de klarer å vri 4 ukentlige ut fra Oslo. Da er det jo en ekte rute, som kan brukes til noe.

Høres ikke dumt ut.

Den blir nok fort flyttet ned til Køben... stusselige greier!!

Martin
19-08-2015, 17:21
Hva er grunnen til at jeg ikke finner business saver og enkelte avganger kun har Go flex til salgs på LA-ruten? Kan vel ikke være utsolgt allerede...

Heller det motsatte. De har nok bare lagt inn fullpris foreløpig, og laster inn de lavere prisene ettehvert.

KristianSk
19-08-2015, 17:23
Heller det motsatte. De har nok bare lagt inn fullpris foreløpig, og laster inn de lavere prisene ettehvert.

Det gir sikkert mening, men like fullt rart at det på mange avganger ikke ligger biz ute i det hele tatt.

Cockpitview
19-08-2015, 17:23
Gratulerer virkelig til ARN!

Her ligger det i kortene at dere snart får mer. De 2 maskinene som skal betjene LAX liker neppe 23 timer hvile pr rotasjon.....

LN-MOW
19-08-2015, 17:25
Hva er grunnen til at jeg ikke finner business saver og enkelte avganger kun har Go flex til salgs på LA-ruten? Kan vel ikke være utsolgt allerede...

Prisene er ikke lastet inn ennå .. kommer nok i løpet av noen dager.

kimpe
19-08-2015, 17:25
Mulig de maskinene på ANR blir satt i rotasjon til BOS, som flere vel har snakket om da?

Kanskje et tips at den ruten kommer?

Kim

Glean EBG
19-08-2015, 17:26
Eneste minuset her er at LAX går fra ARN, det kan jeg ikke fårstå da det blir feil retning for alle fra Norge, Danmark og andre steder i Sverige i forhold til å fly OSL-LAX.
Jeg kan ikke fårstå at dette kan være smart i forhold til konkuranse med BA, KL ++
Men det er vel andre ting enn lønnsomhet som fortsatt styrer SAS sitt rutenettverk.
Jeg ser helst å fly i riktig retning.

Someone
19-08-2015, 17:29
Eneste minuset her er at LAX går fra ARN, det kan jeg ikke fårstå da det blir feil retning for alle fra Norge, Danmark og andre steder i Sverige i forhold til å fly OSL-LAX.
Jeg kan ikke fårstå at dette kan være smart i forhold til konkuranse med BA, KL ++
Men det er vel andre ting enn lønnsomhet som fortsatt styrer SAS sitt rutenettverk.


Tidsmessig har det minimalt og si.

Dog er jeg overrasket over avgangstidene da avgang 09:50 legger en liten begrensning på feed fra endel steder

AMSKIX
19-08-2015, 17:29
Så etter 1 år med venting og teasing fra SAS sin side så er dette alt? Et par stusselige avganger til en destinasjon basert utelukkende på ferieglade nordmenn? That's it? Og så skal den selvfølgelig gå ut fra Køben også.. danskene skal ha en bit av kaka de også! Kan ikke gi klippe navlestrengen helt ennå!

LN-MOW
19-08-2015, 17:38
Gratulerer virkelig til ARN!

Her ligger det i kortene at dere snart får mer. De 2 maskinene som skal betjene LAX liker neppe 23 timer hvile pr rotasjon.....

Ikke umulig at det kommer noen justeringer for å få dette til å gå opp med 4 fly ..

LNv22
19-08-2015, 17:41
Så etter 1 år med venting og teasing fra SAS sin side så er dette alt? Et par stusselige avganger til en destinasjon basert utelukkende på ferieglade nordmenn? That's it? Og så skal den selvfølgelig gå ut fra Køben også.. danskene skal ha en bit av kaka de også! Kan ikke gi klippe navlestrengen helt ennå!

Det blir jo veldig spennende å se passasjertallene OSL - MIA og CPH - MIA etter et år da, naturligvis justert ift. ulikt antall ukentlige avganger.

Da får vi endelig sett realitetene - og om det er noe hold i den evige OSL / CPH debatten.

Eneste minuset her er at LAX går fra ARN, det kan jeg ikke fårstå da det blir feil retning for alle fra Norge, Danmark og andre steder i Sverige i forhold til å fly OSL-LAX.
Jeg kan ikke fårstå at dette kan være smart i forhold til konkuranse med BA, KL ++
Men det er vel andre ting enn lønnsomhet som fortsatt styrer SAS sitt rutenettverk.
Jeg ser helst å fly i riktig retning.

Du mener at i en ideell verden går alle IC avganger vestover fra OSL og alle IC østover fra ARN?

Hvor mye blir den reelle besparelsen her egentlig, maks 45 minutter?

Dog er jeg overrasket over avgangstidene da avgang 09:50 legger en liten begrensning på feed fra endel steder

Helt enig - det kan dessverre bli slike ting som gjør at man aldri får lønnsomheten helt til topps. Her kan det bli større utfordringer med å selge til markeder i både Skandinavia og Europa som ikke har fakirflights til ARN, OSL og CPH.

Someone
19-08-2015, 17:43
SK955 OSL-MIA 09:35-13:50 257
SK956 MIA-OSL 15:50-07:05 146

SK953 CPH-MIA 09:30-13:50 146
SK954 MIA-CPH 15:50-07:10 357

Ser det ut som.

dc-8-63
19-08-2015, 17:44
LAX?

Samme rutenummer som på 70-tallet via SEA da eller.. ?

Kim

Ja samme ruter nummer - det ble vel brukt frem til slutten av 80 tallet med DC-10 via Seattle noen dager i uken.

SASCC
19-08-2015, 17:46
Så mye surhet og oppstøt fra folk. SAS satser, i en tid hvor økonomien aldri har vært mer ustabil. Hensyn til inntjening må nesten gå foran folks ønsker om turer til østre Mongolia og søndre Tsjad. Jeg skjønner at forventningene var noe større en det SAS innfridde til, men man ser sjeldent hele bildet fra sin egen stue hjemme på Lørenskog eller hvor man måtte sitte. Fremtiden har nok mer på lur, både når man ser rotasjoner på flyet og den store økningen i ansettelser.

Mer penger i kassa gir over tid rom for nye satsninger. Jeg selv er storfornøyd og gratulerer ARN/OSL/CPH med nye ruter.

LN-MOW
19-08-2015, 17:48
Ja samme ruter nummer - det ble vel brukt frem til slutten av 80 tallet med DC-10 via Seattle noen dager i uken.

Nei ... mener at SEA og LAX var splittet da jeg begynte i SAS i 1982 ..

TOS
19-08-2015, 17:57
Så mye surhet og oppstøt fra folk. SAS satser, i en tid hvor økonomien aldri har vært mer ustabil. Hensyn til inntjening må nesten gå foran folks ønsker om turer til østre Mongolia og søndre Tsjad. Jeg skjønner at forventningene var noe større en det SAS innfridde til, men man ser sjeldent hele bildet fra sin egen stue hjemme på Lørenskog eller hvor man måtte sitte. Fremtiden har nok mer på lur, både når man ser rotasjoner på flyet og den store økningen i ansettelser.

Mer penger i kassa gir over tid rom for nye satsninger. Jeg selv er storfornøyd og gratulerer ARN/OSL/CPH med nye ruter.

Igjen: Dette har i grunnen SAS egenhendig klart å rote til gjennom å signalisere et ønske om å satse i en rekke medieoppslag, uten at de helt klarer å levere når det kommer til stykket (bortsett fra 4 avganger i uken til MIA fra OSL).

Det er selvsagt flott at MIA kommer fra OSL og flott at LAX kommer fra ARN, selv om jeg i likhet med andre her lurer litt på om det ikke hadde vært noe mer fornuftig med en litt senere flight ut fra ARN for å skape rom for mer feedertrafikk til ruten.

KalleSus
19-08-2015, 17:59
Dog er jeg overrasket over avgangstidene da avgang 09:50 legger en liten begrensning på feed fra endel steder

Här räknar nog SAS med att mata in en del trafik från Finland och Baltikum. Och då är avgångstiden ganska vettig.

dc-8-63
19-08-2015, 18:13
Nei ... mener at SEA og LAX var splittet da jeg begynte i SAS i 1982 ..

Jeg skal ikke vaere for sikker, jeg trodde den gikk lengre som SK933 via SEA i tillegg til 931. Foroevrig er jo 933 ikke det beste flight nummer aa ta i bruk igjen.

SK384
19-08-2015, 18:14
Nei ... mener at SEA og LAX var splittet da jeg begynte i SAS i 1982 ..

Ja det stemmer LN-MOW. De har vært splittet så lenge jeg har pugget SAS sine tidtabeller som var fra omtrent da.

Someone
19-08-2015, 18:30
Når kommer de i gang? Høsten 2016?


Ja, for MIA

De har også fått ut pressemeldingen

http://www.sasgroup.net/en/sas-expands-with-new-direct-routes-to-usa/

Ser ut som både CPH og OSL er 3x ukentlig.
Gir også mer mening da CPH tross alt er et større marked

1944vintage
19-08-2015, 18:33
Synes ikke dette er noen "satsning" fra SAS.
De har sett at NAS bygger opp et marked til disse destinasjonene, og dilter etter.

Lukter også mye EB og ID pax, og kanskje noen turopertørkontrakter - med lite inntjening.

Hadde håpet på noe mere spenstig, ikke nødvendigvis fra OSL.

Someone
19-08-2015, 18:37
Synes ikke dette er noen "satsning" fra SAS.

.


Tja, når var det sist gangen noen annonserte 13 ukentlig longhaul flighter fra Skandinavia på en og samme dag?

Jeg er også litt skeptisk til MIA, uten at det betyr jeg har rett.

Og selv om ingen av rutene frister meg, i hvertfall ikke destinasjonene, så betyr ikke det at de er feil av den grunn.

Selv har jeg funnet ut i livet at det "kjedelige" ofte lønner seg ;)

Rosen
19-08-2015, 18:42
Gratulerer virkelig til ARN!

Her ligger det i kortene at dere snart får mer. De 2 maskinene som skal betjene LAX liker neppe 23 timer hvile pr rotasjon.....

Der er også den mulighed at rykke ARN-EWR til tidligere på dagen, hvilket så frigør en 330 til en ny rute. CPH-ICN 5w?

Fnate
19-08-2015, 18:46
Tja, når var det sist gangen noen annonserte 13 ukentlig longhaul flighter fra Skandinavia på en og samme dag?

Jeg er også litt skeptisk til MIA, uten at det betyr jeg har rett.

Og selv om ingen av rutene frister meg, i hvertfall ikke destinasjonene, så betyr ikke det at de er feil av den grunn.

Selv har jeg funnet ut i livet at det "kjedelige" ofte lønner seg ;)

Enig. Synes det er tøff satsing av SAS jeg. Riktignok tror jeg ikke på MIA før jeg ser den. Men forøvrig må da dette være rimelig clever?

Tidene til LA er ikke gode. Du får en sykt tidlig dagflight over (umulig å sove) og altfor tidlig retur (umulig å sove).

Men ellers er det tøft. Synd for oss at det ikke kom fra Norge.

TriStar
19-08-2015, 18:51
Gla'melding fra SAS syntes nå jeg. Underlig å se alle negative poster når SAS tross alle dystre spådommer lanserer 3 nye interkontinentale ruter:)

United1K
19-08-2015, 19:09
Hadde vært stilig med en ny rute over dammen fra Stavanger :D
Uansett så var rutene greie de.
Måtte jo sjekke om VIP GO fungerte, men det var bare en dagdrøm :lol:

KalleSus
19-08-2015, 19:09
Her ligger det i kortene at dere snart får mer. De 2 maskinene som skal betjene LAX liker neppe 23 timer hvile pr rotasjon.....

En tidsmässig senareläggning av Stockholm - New York med två timmar skulle möjliggöra slingning mellan New York- och Los Angeleslinjen.

Monty
19-08-2015, 19:10
så ruten til LAX krever 2stk maskiner, da blir det nok en til rute fra ARN for å fylle tomrommet, og ruten til MIA krever 1 stk maskin,
er dette 3 nye 330 maskiner som er bestilt?

personlig skuffet over at de flyr fra ARN til LAX og en annen kommende destinasjon da fleste byer i Norge har mye bedre connection til CPH og selvfølgelig OSL...

SBT
19-08-2015, 19:26
Skal den ene avgangen fra CPH - MIA ha maskinen stående i MIA natten over fra mandag til tirsdag ? Eller er det en trykkfeil ?

Someone
19-08-2015, 19:29
så ruten til LAX krever 2stk maskiner, da blir det nok en til rute fra ARN for å fylle tomrommet, og ruten til MIA krever 1 stk maskin,
er dette 3 nye 330 maskiner som er bestilt?


Ikke nødvendigvis, da de har muligheten justere andre ruter

Er forresten 4 maskiner som er bestilt


personlig skuffet over at de flyr fra ARN til LAX og en annen kommende destinasjon da fleste byer i Norge har mye bedre connection til CPH og selvfølgelig OSL...


Ja, men det gir litt mening da de har nok fokuserer mer på feed fra Sverige, Finland og Baltikum, samt noe fra OSL/ARN. Med tanke på at Norwegian virker ha kontroll på OSL og Norge til LAX med deres rute der

Monty
19-08-2015, 19:39
ja riktig 4 nye 330 - så da har de 8stk A330 og 8 stk A340 når de 4 nye er kommet?

ja klart det virker logisk med ARN - men fremdeles skuffende :)
hadde ikke brukt Norwegian på langtur om det var gratis...

haakonks
19-08-2015, 19:46
Siste av fire nye A330-300 Enhanced skal bli levert i mars 2016.

Høres ut som SAS har ganske mye ekstra kapasitet neste sommer som de ikke har sagt noe om hvordan skal brukes enda... OSL/CPH-MIA skal jo heller ikke startes opp før høsten 2016.

SAJblue
19-08-2015, 19:46
Skal den ene avgangen fra CPH - MIA ha maskinen stående i MIA natten over fra mandag til tirsdag ? Eller er det en trykkfeil ?

På Facebook-siden sier SAS at det er fire ukentlige fra OSL, tre ukentlige fra CPH. Så her er ikke bolaget helt enige med seg selv. Alle artikler jeg har lest nevner også denne fordelingen.

Norge Rundt På 14 Dager
19-08-2015, 19:52
MIA fra både CPH og OSL?

Skal man tro VG så skal de kjøpe inn gamle fly for å fly denne ruten. Da VG skriver at de skal fly med A300 maskiner.

MD90
19-08-2015, 19:58
Det legges opp til at OSL-MIA flys 4x ukentlig og CPH-MIA 3x ukentlig i vintersesongen. Motsatt i sommersesongen.

KHANSEN
19-08-2015, 20:02
så ruten til LAX krever 2stk maskiner, da blir det nok en til rute fra ARN for å fylle tomrommet, og ruten til MIA krever 1 stk maskin,
er dette 3 nye 330 maskiner som er bestilt?

personlig skuffet over at de flyr fra ARN til LAX og en annen kommende destinasjon da fleste byer i Norge har mye bedre connection til CPH og selvfølgelig OSL...

Jeg kan forestille mig, at Miami bliver med a340, da sas's ruter fra Arn til LAX,HGK, ORD og EWR kræver de 4 nye a330. ORD og EWR ruterne bliver veksle ruter, da en retur til LAX og HGK ikke kan klares på 24 timer.

Og de gamle a330 kommer sandsynligvis nok til at flyve OSL-EWR, CPH-EWR, CPH-ORD, CPH-IAD. Jeg hører rygter om, at pga. et ekstremt dårlig presale på HGK, så flyttes den til cph? Dettte kan åbne op for en ny a330 til Miami :)

Desuden af hvad jeg kan tælle mig frem til, så med Sas's nye trafikprogram så betyder det, at det ikke er 4 A340 som opgraderes, men 6 :D

jikswoboB
19-08-2015, 20:05
Beror så klart på vem du frågar, men ur ett svenskt men kanske framförallt ett stockholmsperspektiv är detta fantastiskt. På mindre en ett år har SAS valt att satsa på två nya interkontinentala linjer från ARN. När hände det sist? Lägg till OSL/CPH-MIA och sammantaget blir en ganska frisk satsning från SAS (vilket många har efterfrågat).

En och annan besviken norrman till trots, gissar ändå att danska sidan är kanske mest missnöjd. CPH kan man säga har gått miste om både HKG och LAX...

CaptainMorgan
19-08-2015, 20:47
Dette var virkelig gode nyheter! Ettersom jeg ikke flyr Norwegian og deres sterile plastikkfly av prinsipielle grunner, slipper jeg nå å fly via EWR med SAS når jeg pendler mellom Florida og Norge ^_^

Skjønner ikke sytingen! SAS kan jo ikke leke butikk bare for å tilfredsstille en gjeng med bonus-junkies som ønsker å få mest ut av "CompanionTickets'n"...

Jeg tror MIA kan bli en suksess dersom SAS drar i de riktige snorene. Florida er en destinasjon mange reiser til, både i forbindelse med cruise og og andre typer ferie. I tillegg åpner dette (som tidligere nevnt) for lettere forbindelse til syd- og mellom-Amerika gjennom StarAlliance og interline-avtaler.

BraathensSafe1985
19-08-2015, 20:47
SAS satser vel på å en del norske cruisepassasjerer med cruise fra Miami ?

SQ321
19-08-2015, 20:56
Ser ut som både CPH og OSL er 3x ukentlig.
Gir også mer mening da CPH tross alt er et større marked

De skal fly 4u fra OSL. Ja, du kan utelukkende bedømme på markedsstørrelse men det en mange andre faktorer som avgjør noe SAS selv presiserer og som mange her inne gang på gang undervurderer - yield og frakt fra Norge:

"Desuden er der stor efterspørgsel i både København og Oslo efter flyvninger til Miami, og for især erhvervslivets vedkommende gode forbindelser videre ned til Sydamerika. Især i Norge er der et stort købedygtigt publikum, som efterspørger flyvninger til Miami og Caribien," siger Lars Sandahl Sørensen og peger på, at Miami er en af verdens største krydstogtshavne.

Og:

– Det er egentlig to miljøer som virkelig har etterspurt denne ruten når vi har gjort undersøkelsene våre. Det er cargo (flyfrakt, journ.anm.), og da spesielt fisk, samt turoperatørene som skal frakte cruisepassasjerer. Miami er jo verdens største cruisehavn, sier Roald.

Han forteller at sjømataktørene har indikert at de vil kunne fylle veldig mye av kapasiteten over til Miami. Marine Harvest har blant annet et foredlingsanlegg i Sør-Florida, der fisk foredles til ferdige produkter for markedet.

http://e24.no/privat/reise/sas-ab/sas-satser-videre-paa-usa-aapner-ruter-til-miami-og-los-angeles/23508520

KHANSEN
19-08-2015, 21:06
Siste av fire nye A330-300 Enhanced skal bli levert i mars 2016.

Høres ut som SAS har ganske mye ekstra kapasitet neste sommer som de ikke har sagt noe om hvordan skal brukes enda... OSL/CPH-MIA skal jo heller ikke startes opp før høsten 2016.

Sandsynligvis ekstra på SFO

ma-are
19-08-2015, 21:14
Noen som vet når på høsten OSL-MIA er tenkt startet?

LN-MOW
19-08-2015, 21:23
901 kommer også tilbake, fra 28/3.

haakonks
19-08-2015, 21:23
Jeg kan forestille mig, at Miami bliver med a340, da sas's ruter fra Arn til LAX,HGK, ORD og EWR kræver de 4 nye a330. ORD og EWR ruterne bliver veksle ruter, da en retur til LAX og HGK ikke kan klares på 24 timer.
De burde i alle fall bruke en maskin som har "A330-kabin".

SAS sine A340 (med et par unntak) har flere seter i Business. Til Miami tror jeg ikke behoved for Business blir så stort. Det vil heller være fordel med en stor Plus-kabin.

SQ321
19-08-2015, 21:44
SAS har mest sannsynlig fått avtale med cruisetilbyderne allerede og de er interessert i disse reisende:

Langt flere nordmenn reiser på cruise enn svensker og dansker tilsammen

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Cruiser-mest-i-Norden-7826499.html

jufix
19-08-2015, 22:57
Er det noen som vet potensielle interlineavtaler SAS har eller kan etablere ut fra MIA? Eksempelvis til Sør Amerika, Rio f.eks? American flyr MIA-GIG vet jeg.

LN-MOW
19-08-2015, 23:06
Er det noen som vet potensielle interlineavtaler SAS har eller kan etablere ut fra MIA? Eksempelvis til Sør Amerika, Rio f.eks? American flyr MIA-GIG vet jeg.

SAS har interlineavtale med det meste og har alltid hatt det. Star-partnere Avianca og COPA har ca 20 daglige og i tillegg finner du AA, LAN, TAM osv osv ...

Eirik
19-08-2015, 23:33
Topp satsing av Sas, og Oslo-Miami stod øverst på ønskelisten min. :up:

LN-KGL
19-08-2015, 23:36
Dagens intervju med Roald i E24 fra i ettermiddag er interessant, og da spesielt den delen om MIA. Kanskje den også forklarer at OSL fikk så stor andel av flightene.

Cruise og fisk
– Miami er den nest største destinasjonen i USA etter New York, så det har vært helt naturlig for oss å se på Miami, og vi har overvåket den lenge, sier Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS, til E24.

I tillegg til de mange som vil feriere i Florida og områdene rundt, er det to viktige drivere for en rute til Miami, ifølge SAS-direktøren:

– Det er egentlig to miljøer som virkelig har etterspurt denne ruten når vi har gjort undersøkelsene våre. Det er cargo (flyfrakt, journ.anm.), og da spesielt fisk, samt turoperatørene som skal frakte cruisepassasjerer. Miami er jo verdens største cruisehavn, sier Roald.

Han forteller at sjømataktørene har indikert at de vil kunne fylle veldig mye av kapasiteten over til Miami. Marine Harvest har blant annet et foredlingsanlegg i Sør-Florida, der fisk foredles til ferdige produkter for markedet.

Kilde: http://e24.no/privat/reise/sas-ab/sas-satser-videre-paa-usa-aapner-ruter-til-miami-og-los-angeles/23508520

Forøvrig er ikke det første gang foredlingsanlegget til Marine Harvest er nevnt her på forumet ;)
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1011953&postcount=117

haakonks
19-08-2015, 23:36
Noen som har en idee om når OSL/CPH-MIA starter opp "høsten 2016" er et veldig vidt tidsspen.

KHANSEN
19-08-2015, 23:42
Noen som har en idee om når OSL/CPH-MIA starter opp "høsten 2016" er et veldig vidt tidsspen.

Har læst at Sas forhandler leasings kontrakter på 3 flere af de gamle a340 eller leaser nogle helt andre, da der "mangler fly" til miami ruterne. Når dette er på plads bliver det lidt nærmere konkret, og om også Boston ruten bliver aktuel

haakonks
20-08-2015, 00:01
Har læst at Sas forhandler leasings kontrakter på 3 flere af de gamle a340 eller leaser nogle helt andre, da der "mangler fly" til miami ruterne. Når dette er på plads bliver det lidt nærmere konkret, og om også Boston ruten bliver aktuel
Skjønner.

Stemmer også godt med hva Roald sa til E24:

I september kommer den første av de fire, og før sommeren neste år vil det fjerde ha blitt levert. SAS øker dermed flåten sin fra dagens 12 til 16, en økning i kapasiteten til SAS på hele 33 prosent.

Som E24 skrev i juni, så har SAS-styret godkjent å øke flåten med tre fly til, på toppen av Airbus-ordren, men disse skal erstatte eldre fly der leasingavtalene til SAS utløper neste år. Ifølge Eivind Roald er man nå i siste fase rundt forhandlinger og en beslutning om det er aktuelt å forlenge leasingen på de tre flyene som skulle ut av flåten, eller om man skal skaffe nye leasede fly.

Uansett vil SAS stille med 16 fly i flåten til neste sommer.
Neste spørsmål blir jo hva som vil skje med flåten når A350-maskinene ankommer fra 2018... :)

Cockpitview
20-08-2015, 00:20
Så mye surhet og oppstøt fra folk. SAS satser, i en tid hvor økonomien aldri har vært mer ustabil. Hensyn til inntjening må nesten gå foran folks ønsker om turer til østre Mongolia og søndre Tsjad. Jeg skjønner at forventningene var noe større en det SAS innfridde til, men man ser sjeldent hele bildet fra sin egen stue hjemme på Lørenskog eller hvor man måtte sitte. Fremtiden har nok mer på lur, både når man ser rotasjoner på flyet og den store økningen i ansettelser.

Mer penger i kassa gir over tid rom for nye satsninger. Jeg selv er storfornøyd og gratulerer ARN/OSL/CPH med nye ruter.

Det er vel dessverre ganske tydelig på hvem denne posten er siktet til. Selv kjenner jeg ikke til noen på Lørenskog som ønsker ruter til hverken Mongolia eller Tsjad.
Ei eller noen på Lørenskog forøvrig.

Det som forbauser meg litt er at noen fullstendig skyggeleges de forventningene SAS selv gjennom 2 år har presentert til markedet i Norge.
Å tillegge forum medlemmers forventninger denne typen utsagn uten å dra paralleller til hva SAS selv har kommunisert, synes jeg rett og slett er respektløs og overlegent.

Gjennom 2 år har SAS predikert at det norske (og svenske) markedet skal ekspanderes i tråd med interesser fra norsk (og svensk) næringsliv og industri for å imøtekomme den sterke markedsposisjonen SAS har opparbeidet seg på OSL (og ARN).
Allerede da disse planene ble lansert, ble SAS flittig referert i mediene om dette samt konkrete destinasjoner knyttet til norske handelsinteresser og næringsliv som fremtidige mulige destinasjoner fra OSL. Dette var destinasjoner som SAS selv argumenterte ovenfor pressen.
Dette pågikk gjennom hele 2014 da også med debattinnlegg fra SAS ledelsen selv til Norwegian, hvor man tydelig poengterte DU's manglende direkte frekvens som en bløff for det norske markedet, med nye henvisninger til forventninger om nye interkontinentale ruter opp mot viktige handelspartnere fra OSL.
Det foreligger ved enkelt googling et femtitalls artikler som refererer til de ovennevnte forhold.

At SAS ekspanderer er fantastisk og jeg tror ikke det finnes noe her inne som ikke ønsker at SAS endelig skal begynne å innta en mer ekspansiv strategi på sine IC operasjoner. At deler av publikum skal hånes for at de gjennom sin lojalitet til SAS har trodd på SAS sine visjoner for OSL, er etter min mening beklagelig og et tegn på at SAS sitt generelle budskap ikke kan tillegges noen særlig grad av troverdighet.

Når SAS nå lanserer MIA er det mange som stiller seg undrende til både oppstart , destinasjon og frekvens sett i lys av SAS sin tidligere kommunikasjon.

MIA er hverken viktig for norske næringsliv eller en rute som vil stimulere norsk turisme og industri. MIA er en rute til et område med godt etablert direkte tilbud, fra tilgjengelige rapporter og dømme - lav yield, begrensede muligheter for STAR samarbeid videre (sett med norsk trafikkmønster), en destinasjon som forventes å tilføres betydelig ny europeisk kapasitet til neste år - med få andre fyllingverktøy enn pris, en destinasjon som støpt for EB uttak, eksisterende direkte aktører med betydelig lavere omkostninger og eksisterende aktører med høyere frekvens. Samtidig lanseres ruten som en "halv rute" med lav frekvens.
SAS sier jo selv i Aftenposten i dag at de ikke forventer like mye business trafikk på ruten som deres eksisterende USA ruter...

Dette er en rute som gir svært dårlige forutsetninger for langsiktig levedyktighet (selv om jeg håper at jeg tar feil), fra OSL, til sammenligning med andre ruter som kan betjenes innenfor same 24t rotasjon og split.

Når SAS videre ikke en gang kan presentere en konkret oppstart og frekvens som pr dd ligger mer enn 12 måneder frem i tid, så forbeholder jeg meg retten til å poengtere at dette er en flopp, gitt forventningene SAS selv har gitt til markedet. SAS har jo selv til nå vist at de er markedsledene på ikke å kunne innfri på oppstarter og fremtidige ruter som ikke er konkritisert med dato.

Jeg vet at SAS har hatt de beste intensjoner og er kjent med at utgangspunktet har vært et ganske annet når samtalene begynte for et par år siden. Fra hva jeg hører ser det på nytt ut til at SAS sine gode intensjoner har blitt kvalt av interne politiske stridigheter!

mcduck
20-08-2015, 00:28
Neste spørsmål blir jo hva som vil skje med flåten når A350-maskinene ankommer fra 2018... :)

Kanskje vi endelig får en ruta over nordpolen til Hawaii ;) Er jo bare et tidsspørsmål før noen i Europa prøver seg på Hawaii og da er jo ikke OSL-HNL så galt med 10915 km (13 timer-ish).
Denne ville sikkert fått endel feed fra resten av Europa.

EvakCPH
20-08-2015, 00:54
Cockpitview har ret i at SAS' kommunikation omkring langruterne har ændret sig. Først blev der meldt ud, at ny kapacitet ville tilfalde OSL og ARN. Denne udmelding er sidenhen blevet udvandet og Roald havde endda et indlæg i Scanorama, hvor han personligt redegjorde for, hvorfor CPH er netværkets hovedflyveplads. Hvis ikke der kommer flere nyheder, så ender OSL vel med mindst ekstra kapacitet? OSL får MIA + ekstra EWR, Cph får MIA + ekstra San Fransisco og Shanghai og ARN får LAX og Hong Kong + ekstra EWR.

LN-MOW
20-08-2015, 00:54
Når SAS videre ikke en gang kan presentere en konkret oppstart og frekvens som pr dd ligger mer enn 12 måneder frem i tid, så forbeholder jeg meg retten til å poengtere at dette er en flopp,!

Enkelte tar nok seg selv og sine egne oppfatninger litt for høytidelig ..

Ettersom man ikke kan selge mer enn 360 dager frem i tid pga begrensninger i Amadeus, er det ikke noe særlig poeng å gi en konkret oppstartsdato. Den kan uansett ikke selges ... Frekvensen og avgangstider er forøvrig kjent. De står i tråden.

jikswoboB
20-08-2015, 01:14
Cockpitview har ret i at SAS' kommunikation omkring langruterne har ændret sig. Først blev der meldt ud, at ny kapacitet ville tilfalde OSL og ARN. Denne udmelding er sidenhen blevet udvandet og Roald havde endda et indlæg i Scanorama, hvor han personligt redegjorde for, hvorfor CPH er netværkets hovedflyveplads. Hvis ikke der kommer flere nyheder, så ender OSL vel med mindst ekstra kapacitet? OSL får MIA + ekstra EWR, Cph får MIA + ekstra San Fransisco og Shanghai og ARN får LAX og Hong Kong + ekstra EWR.

Illustrerar väl tydligt dilemmat SAS har med att delas mellan tre länder? Beroende på vem som frågar måste SAS ge olika svar...

SQ321
20-08-2015, 11:04
Jeg er på generelt grunnlag glad for at SAS er i stand til å ekspandere og åpne nye ruter mellom nye markeder da jeg regelmessig flyr SAS men da primært på langdistanse. Men jeg, med mine norske OSL-briller klarer ikke å legge skjul på at dette er noe skuffende og ikke i samsvar med hva de har kommunisert ift satsningsområder (forretningsreisende, handelspartnere osv) det siste året, i tillegg til de er reaktive og responderer ift DY, et selskap de selv sier retter seg mot et annet segment spesielt på langdistanse. Det er mulig det er meg men det virker som om det er noe «halvveis» med det hele dessverre der de forsøker å tilfredsstille alt og alle, og det er det jeg mener er i strid med hva de selv har uttalt.

De reaktive og går de inn i et low yield market sammenlignet med andre markeder de er i på IC. MIA har hatt en sterk vekst i antall nye ruter siste tiden og mer er på vei/økt kapasitet fra Europa (AB, LH, OS) i tillegg til at DY allerede har godt dekning i Florida. Det minner meg litt om BKK-ruta rett og slett selv om EU-MIA riktig nok ikke er presset så hardt fra MEB3. Men på den annen side så er EU-MIA vesentlig mindre enn EU-Thailand.

Nå er ikke interlineavtaler og alle connections offentliggjort ennå men selv om de uttaler at det blir gode forbindelser til Latin-Amerika og Karibia så er det mye som tyder på at MIA ikke er ideelt for connections videre i USA. Tenker spesielt da for OSL sin del som har et meget begrenset 1-stop tilbud til USA der denne ruta ikke gjør store forskjellen. Men SAS sier det selv i pressen i dag at det har vært vanskelig pga at nye ruter ikke må kannibalisere eksisterende ruter. Det er for øvrig derfor jeg er redd vi aldri får en ORD eller IAD rute fra OSL, noe som virkelig hadde åpnet for muligheter videre.

Nå er det lenge til høsten 2016 så mye kan skje og det er hull som må fylles så det er lov å håpe at jeg endrer mening etter hvert (les: justerer forventningene…).

Kan heller ikke unngå å takke DY og Kjos for ekspansjonen til SAS…vi kan vel strengt talt takke DY for at SAS i det hele tatt gjenåpnet OSL-EWR.

Superhai
20-08-2015, 11:28
Jeg er også litt overrasket over en satsning på MIA, men SAS har en god interline-avtale med AA, og antar det er denne de håper å kunne utnytte mer.

LN-CGJ
20-08-2015, 17:54
Ettersom man ikke kan selge mer enn 360 dager frem i tid pga begrensninger i Amadeus, er det ikke noe særlig poeng å gi en konkret oppstartsdato. Den kan uansett ikke selges ... Frekvensen og avgangstider er forøvrig kjent. De står i tråden.

Da ser jeg ikke poenget å flagge ruten med brask og bram heller! Norwegian lanserer ruter og de ligger samtidig ute til salg. Må da være en mye bedre måte å annonsere nye ruter.

Synes ikke Cocpitview tar seg selv høytidelig ved å påpeke dette.

Trdfly
20-08-2015, 19:39
Da ser jeg ikke poenget å flagge ruten med brask og bram heller! Norwegian lanserer ruter og de ligger samtidig ute til salg. Må da være en mye bedre måte å annonsere nye ruter.

Synes ikke Cocpitview tar seg selv høytidelig ved å påpeke dette.

Som sagt så blir jo ingen noen gang fornøyd uansett hva noen gjør...
Hvorfor må man alltid sammenligne SAS og NAX da?

SAS har da vært flinke i det siste mot sine fast kunder...de har økt frekvenser på flere av sine IC-ruter noe som kommer sine faste business og vanlige kunder. Ja, nå har de kanskje vært litt uklok da de har sagt at NÅ kommer det nye ruter, når de kanskje ikke hadde alt klart, men nå har de kommet...og det skal sies at SAS har tre land som de MÅ få fornøyd, men hvis man skal sammenligne NAX med SAS, så kan jeg ikke huske å sett så mange som har blitt så sykt forferdelig sur og irritert på de når både ARN og CPH (og LGW) har fått flere nye ruter enn OSL har fått. SAS er tross alt ikke samme selskap som NAX, de har ''litt forskjellige'' kundegrupper...

Så nå synes jeg iallefall at man kan legge ned stridsøksen om OSL/ARN/CPH og at SAS satser lite. Og nei, om du tar deg nær av det jeg skreiv, så var det ikke rettet mot akkurat deg...

1944vintage
20-08-2015, 22:51
Kanskje på tide å starte en ny poll ?

"Tror du at det blir noe av rutene annonsert for oppstart i 2016 ?"

Cockpitview
21-08-2015, 00:35
Kanskje på tide å starte en ny poll ?

"Tror du at det blir noe av rutene annonsert for oppstart i 2016 ?"

Det ble dagens;)

sail4fun
21-08-2015, 23:32
Er dette vg forum ?. Produksjonskapasiteten kommer i 2016 og nå vet vi hvor den skal brukes .så enkelt,men allikevel et problem??

Cockpitview
21-08-2015, 23:58
Er dette vg forum ?. Produksjonskapasiteten kommer i 2016 og nå vet vi hvor den skal brukes .så enkelt,men allikevel et problem??

På siste innlegg med quote her, kan du nok ha rett i den betraktningen ja......

fluxie
22-08-2015, 14:30
Endring av rutenr på ARN-LAX(SK933-SK934). Nye rutenummer er SK939/SK940.

KHANSEN
22-08-2015, 14:35
Endring av rutenr på ARN-LAX(SK933-SK934). Nye rutenummer er SK939/SK940.

Efter signede skyldes det at Cph-Lax er på tegnebrættet

fluxie
22-08-2015, 14:37
Sikker på at det ikke er pga SK933 i 1969 der 15 mistet livet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_System_Flight_933

sk931
22-08-2015, 14:52
Kanskje vi endelig får en ruta over nordpolen til Hawaii ;) Er jo bare et tidsspørsmål før noen i Europa prøver seg på Hawaii og da er jo ikke OSL-HNL så galt med 10915 km (13 timer-ish).
Denne ville sikkert fått endel feed fra resten av Europa.
JA lad os da bare få en masse skandinaviske turister ud til Hawaii....De kan rigtigt ødelægge det, som de er godt i gang med andre steder ;);)
Nej seriøst..Der er allerede alt for mange turister på Hawaii.
Hawaii er et paradis, og det må gerne være besværligt at komme dertil....
så antallet af turister kan begrænses
Hilsen Ole

hifiman
22-08-2015, 18:17
noen som vet eb opptjeningen på disse nye rutene ?

WF789
22-08-2015, 19:01
noen som vet eb opptjeningen på disse nye rutene ?

MIA blir vel samme som EWR og LAX som SFO.

hifiman
22-08-2015, 19:01
MIA blir vel samme som EWR og LAX som SFO.
Okey, takk :)

orhel
22-08-2015, 19:15
Vil tro MIA havner i samme pulje (eller en egen) som Chicago og Washington da det er en del lengre enn til EWR..

chrisljo
22-08-2015, 19:35
MIA blir vel samme som EWR og LAX som SFO.

MIA blir minst samme kategori som Washington og Chicago vil jeg tro. Er nesten samme avstand som SVG-IAH så ikke helt utenkelig at det blir den kategorien.

Cockpitview
23-08-2015, 09:35
Må si det er meges skuffende pressedekning av rutenyhetene.
Flere av de største pappiravisene har ikke en gang omtalt ruten.
Samtidig var det meget labert oppmøte på pressekonferansen på OSL.
Med tanke på interessen og tålmodigheten fra pressen det siste året, så er dette ganske motstridende.

Discus
23-08-2015, 10:30
Må si det er meges skuffende pressedekning av rutenyhetene.

Mulig det er en indikasjon på hvor interessant pressen mener det er med en ny rute (til en destinasjon som allerede finnes. De ser kanskje Ft Lauderdale ≈ Miami, same same). Selv om jeg er fly- og reisefreak så syne jeg en del tidligere ruteråpninger har fått veldig mye presse i forhold til andre (viktigere) nyhetssaker. Andre folk jeg kjenner trekker bare på skuldrene av at det åpnes nye ruter.

jcnorway
23-08-2015, 11:02
I tillegg er det snakk om en rute (OSL-MIA) som først skal i produksjon om et år. Blir sikkert mer pressestunts når det nærmer seg faktisk oppstart. Er begrenset hvor spennende det er å lese om slikt så lang tid i forveien.

AMSKIX
23-08-2015, 11:15
I tillegg er det snakk om en rute (OSL-MIA) som først skal i produksjon om et år. Blir sikkert mer pressestunts når det nærmer seg faktisk oppstart. Er begrenset hvor spennende det er å lese om slikt så lang tid i forveien.

Ja, hvorfor venter de egentlig så lenge med å åpne ruta?

Dreyer
23-08-2015, 11:55
Ja, hvorfor venter de egentlig så lenge med å åpne ruta?

Blir levert fly til neste år som gir kapasitet.

kristian
23-08-2015, 13:03
Hvilke fly vil bli brukt til MIA? Forhåpentligvis noen med den nye kabinen ellers er det ikke veldig fristende selv med direkte rute....

RedLine
23-08-2015, 13:26
Nye A330E, som selvfølgelig har ny kabin

Someone
23-08-2015, 13:43
Hvilke fly vil bli brukt til MIA? Forhåpentligvis noen med den nye kabinen ellers er det ikke veldig fristende selv med direkte rute....


Innen den tid bør jo alle flyene unntatt ex-LAN maskinen ha nytt interiør

KalleSus
23-08-2015, 16:25
Nye A330E, som selvfølgelig har ny kabin

Är det alldeles säkert?
SAS ska ju få 4 nya 330E som ska sättas in på Stockholm - Hongkong och Stockholm-Los Angeles. Och den presenterade tidtabellen visar ju att en maskin inte klarar av en tur- och returresa till LAX på 24 timmar. Tidtabellen säger också att alla avgångar ska flygas med 330. "Gamla" 330 har inte tillräcklig räckvidd för den trafiken. Alltså behövs fyra 330E för att flyga till Hongkong och Los Angeles och då finns det inga maskiner kvar för någon Miamitrafik.
Det troliga är väl att Stockholm - New York på något sätt anpassas till den nya Los Angeleslinjen, och att man kan frigöra en 330 ("old version") för Miamitrafiken.

Men alldeles oavsett om det blir 330, 330E eller 340 som flyger till Miami - så är det nog ganska säkert att det blir med ny inredning. Till nästa höst har nog tillräckligt många 340 (alla?) byggts om till modern standard.

LN-MOW
23-08-2015, 16:38
Är det alldeles säkert?
SAS ska ju få 4 nya 330E som ska sättas in på Stockholm - Hongkong och Stockholm-Los Angeles. Och den presenterade tidtabellen visar ju att en maskin inte klarar av en tur- och returresa till LAX på 24 timmar. Tidtabellen säger också att alla avgångar ska flygas med 330. "Gamla" 330 har inte tillräcklig räckvidd för den trafiken. Alltså behövs fyra 330E för att flyga till Hongkong och Los Angeles och då finns det inga maskiner kvar för någon Miamitrafik.
.

Det går fint med tre. Hold ORD eller EWR utenom, så klarer de tre fint å få kabalen til å gå opp.

KalleSus
23-08-2015, 17:59
Det går fint med tre. Hold ORD eller EWR utenom, så klarer de tre fint å få kabalen til å gå opp.

Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!

Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.

Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.

Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).

Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.

Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!

Fysikeren
23-08-2015, 18:03
Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!

Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.

Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.

Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).

Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.

Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!

Enig, det mest logiske virker, at LAX og EWR benytter to maskiner, mens ORD og HKG benytter de to andre nye A330.

Mon ikke man så benytter de fire gamle A330 fra OSL/CPH til EWR/MIA; det passer når SK901/902 flyver. Resten af ruterne fra CPH kræver syv fly, passer fint med, at SAS har otte A340 tilbage.

KHANSEN
23-08-2015, 21:42
Enig, det mest logiske virker, at LAX og EWR benytter to maskiner, mens ORD og HKG benytter de to andre nye A330.

Mon ikke man så benytter de fire gamle A330 fra OSL/CPH til EWR/MIA; det passer når SK901/902 flyver. Resten af ruterne fra CPH kræver syv fly, passer fint med, at SAS har otte A340 tilbage.

De gamle a330 kommer til at flyve sk907/908, sk909/910, Sk925/926 samt miami. Aftenafgangen sk901/902 vil stadig beflyves af Ln-rkp

Dag Viking
23-08-2015, 22:31
Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!

Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.

Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.

Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).

Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.

Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!

Les hva han skriver. 3 nye maskiner på ARN-HKG og ARN-LAX. Hold ORD og EWR utenom, de kan flys av dagens 333.
Da er det greit med slakk i systemet, og man kan ta inn forsinkelser og utføre noe vedlikehold. 1 stk 242t 333 til MIA-ruten.
3 ruter på 3 fly eller 4 ruter på 4 fly gjør at man blir ekstremt sårbar, og det blir lett følgeforsinkelser.

KHANSEN
23-08-2015, 22:37
Les hva han skriver. 3 nye maskiner på ARN-HKG og ARN-LAX. Hold ORD og EWR utenom, de kan flys av dagens 333.
Da er det greit med slakk i systemet, og man kan ta inn forsinkelser og utføre noe vedlikehold. 1 stk 242t 333 til MIA-ruten.
3 ruter på 3 fly eller 4 ruter på 4 fly gjør at man blir ekstremt sårbar, og det blir lett følgeforsinkelser.

Ord og ewr skal ikke holdes udenfor, da Lax og HGK ruterne er lange ture, som et fly ikke kan klare på 24 timer. Derfor skal flyet flyve en kort rute ved siden af, der kan kompensere for de lange ture til Lax og HGK. Det er heller ikke uden grund man flytter arn-ord til en eftermiddagsafgang, da flyet fra ord skal flyve til HGK samme dag.
Alle nye a330E kommer derfor til at flyve fra arn udelukkende

Dag Viking
23-08-2015, 23:07
Ord og ewr skal ikke holdes udenfor, da Lax og HGK ruterne er lange ture, som et fly ikke kan klare på 24 timer. Derfor skal flyet flyve en kort rute ved siden af, der kan kompensere for de lange ture til Lax og HGK. Det er heller ikke uden grund man flytter arn-ord til en eftermiddagsafgang, da flyet fra ord skal flyve til HGK samme dag.
Alle nye a330E kommer derfor til at flyve fra arn udelukkende

Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.

Cockpitview
23-08-2015, 23:22
Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.

Fakta er uansett at SAS vil fly HKG-ARN-ORD med 2 maskiner.
EWR/LAX slik programmet står nå, vil kreve 3 maskiner.

Selv tviler jeg på at SAS justerer tidene på ARN-EWR.
Jeg tror heller det kommer enda en rute fra ARN for å kjøre LAX-ARN-XXX med 2 maskiner. Skal man være spekulativ, så ville en India rute passet bra i kombinasjon med LAX. Air India var jo nylig nærmest klare for ARN, men så har det blitt stille. Tilfeldig?

KalleSus
23-08-2015, 23:56
Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.

Risky business? Möjligen. Men om man inte slingar den nya LAX-linjen med någonting, utan bara flyger den fram och tillbaka mellan ARN och LAX, så kommer det ändå att åtgå 2 maskiner, och den ena står overksam i drygt 23 timmar på Arlanda (avgång ARN 09.50 - åter nästa dag 10.00). Eftersom SAS har tidtabellslagt daglig trafik till LAX med Airbus 330, kan det bara röra sig om den fjärde 330E, den gamla varianten klarar inte sträckan utan begränsningar. Jag är inte så säker på att SAS tycker sig ha så mycket extra kapacitet.

Om man inte kommer med ytterligare en "kort" långhaullinje, varför inte Indien, så återstår bara alternativet att slinga den med EWR.

Bergern
24-08-2015, 00:26
Hvorfor ikke ta en Qatar?
Må ikke ha avreise samme tid hver dag.

Islending
24-08-2015, 00:32
Hvorfor ikke ta en Qatar?
Må ikke ha avreise samme tid hver dag.

Kanskje det har med slot-tid å gjøre?

Bergern
24-08-2015, 00:47
Kanskje det har med slot-tid å gjøre?

Ja, kanskje.

amatør
24-08-2015, 06:21
Gratulerer til ARN som virkelig blir satset på av SAS nå.:up:

jikswoboB
24-08-2015, 10:47
Vad skulle vara anledningen att inte flytta ARN-EWR ett par timmar? Med en avgång runt kl 12 skulle det gå att slinga den med ARN-LAX plus att det skulle passa bättre med anslutande flighter. Slots?

KHANSEN
24-08-2015, 12:25
Vad skulle vara anledningen att inte flytta ARN-EWR ett par timmar? Med en avgång runt kl 12 skulle det gå att slinga den med ARN-LAX plus att det skulle passa bättre med anslutande flighter. Slots?

Kunne være en god idé, og af hensyn til slottider på EWR kan Cph-EWR rykkes til om formiddagen, mens Arn-EWR kan blive middagsafgang

KalleSus
24-08-2015, 13:17
Vad skulle vara anledningen att inte flytta ARN-EWR ett par timmar? Med en avgång runt kl 12 skulle det gå att slinga den med ARN-LAX plus att det skulle passa bättre med anslutande flighter. Slots?

Det mesta talar väl för att den här ändringen kommer, förr eller senare - om det inte planeras för ytterligare en linje från Arlanda förstås. Men det är väl kanske mindre troligt.

ma-are
24-08-2015, 18:18
Sikker på at det ikke er pga SK933 i 1969 der 15 mistet livet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_System_Flight_933
http://www.aftenposten.no/reise/Lanserte-ny-rute-med-dodsulykke-rutenummer-588441_1.snd

Stemmer.

EvakCPH
28-08-2015, 23:26
Cph.dk skriver, at MIA åbner 28.10.16

view
28-08-2015, 23:41
Er det andre selskaper som annonserer nye ruter 14 måneder i forveien?

LN-MOW
28-08-2015, 23:45
Ikke vanlig, men dette er nok litt spesielt ettersom man har 'lovet' dette lenge og følte kanskje at det var litt magert og bare annonsere ARN-LAX. Å få flykabalen på plass, var nok det begrensende her. Datoen for Miami er fornuftig, ettersom det er da vinterprogrammet begynner.

Å 'love' ruter etter en definert tidslinje er imidlertid ikke helt uvanlig.

Cockpitview
29-08-2015, 01:03
Så var det dette med slot da.....

Someone
29-08-2015, 10:48
Spørsmålet blir litt hva da SAS gjør med den ekstra kapasiteten sommeren 2016. Selv med en A340-300 konstant ute til kabinoppussing i ZRH. Dog så muliggjør det også lettere en løsning ved at de tre A340ene går ut av flåten til våren og andre leasingmaskiner kommer inn til høsten. SAS har jo i følge dem selv ennå ikke bestemt seg for hvilken løsning de skal velge

AMSKIX
29-08-2015, 11:10
Når begynner oppgraderingene av a340-ene egentlig?

Basse-HAU
29-08-2015, 11:22
Har det ikke vært såpass mye snag på de om sommeren før, at de kanskje vil prøve å ha i reserve, og kanskje de også kan steppe inn fo andre på kort varsel. Ikke den beste penge politikken, men klart man må planlegge litt snag med så gamle maskiner.
I pr har det vel ikke vært den værste sommeren, men noe innleie og innstillinger har det vært .

SK1989
29-08-2015, 12:04
Spørsmålet blir litt hva da SAS gjør med den ekstra kapasiteten sommeren 2016. Selv med en A340-300 konstant ute til kabinoppussing i ZRH. Dog så muliggjør det også lettere en løsning ved at de tre A340ene går ut av flåten til våren og andre leasingmaskiner kommer inn til høsten. SAS har jo i følge dem selv ennå ikke bestemt seg for hvilken løsning de skal velge
Extra kapasistet beror hur man tänker bruka LN-RKP framover.. Sommartrafiken 2016 kräver 14 flyg och vis LN-RKP kun är backup så finns det ingen extra kapasistet för kabinoppussing/check för än när LN-RKU levereras tills dess att MIA starter upp!

Når begynner oppgraderingene av a340-ene egentlig?
26 september. :)

KHANSEN
29-08-2015, 12:42
Extra kapasistet beror hur man tänker bruka LN-RKP framover.. Sommartrafiken 2016 kräver 14 flyg och vis LN-RKP kun är backup så finns det ingen extra kapasistet för kabinoppussing/check för än när LN-RKU levereras tills dess att MIA starter upp!


26 september. :)

Ikke korrekt. Sas vil have 16 fly fordelt på 8 a340, 4 a330 samt 4 a330E. De sidste a330E leveres foråret 2016

Someone
14-09-2015, 11:52
Fakta er uansett at SAS vil fly HKG-ARN-ORD med 2 maskiner.
EWR/LAX slik programmet står nå, vil kreve 3 maskiner.

Selv tviler jeg på at SAS justerer tidene på ARN-EWR.
Jeg tror heller det kommer enda en rute fra ARN for å kjøre LAX-ARN-XXX med 2 maskiner. Skal man være spekulativ, så ville en India rute passet bra i kombinasjon med LAX. Air India var jo nylig nærmest klare for ARN, men så har det blitt stille. Tilfeldig?

Da ser det ut som SAS har lagt kabalen og de flytter ARN-EWR et par timer senere for og få kabalen til og gå opp. Da blir ny avgangstid fra ARN 12:25.

Samtidig så flyttes da CPH-EWR til 10:25, slik at CPH og ARN sine EWR rute da bytter plass, for og få puslespilet til og gå opp

haakonks
14-09-2015, 12:44
Samtidig så flyttes da CPH-EWR til 10:25, slik at CPH og ARN sine EWR rute da bytter plass, for og få puslespilet til og gå opp
Gjorde de noe med CPH-ORD etter at de flyttet ARN-ORD til ettermiddagen?

Someone
14-09-2015, 13:17
Gjorde de noe med CPH-ORD etter at de flyttet ARN-ORD til ettermiddagen?

Nei, ser ikke slikt ut. SK943 ligger fortsatt inne med avgang 15:40 fra CPH både i sommer og vinterprogrammet. Så vil dermed vil begge ORD avgangene til SAS gå relativt likt

KHANSEN
14-09-2015, 19:50
Da ser det ut som SAS har lagt kabalen og de flytter ARN-EWR et par timer senere for og få kabalen til og gå opp. Da blir ny avgangstid fra ARN 12:25.

Samtidig så flyttes da CPH-EWR til 10:25, slik at CPH og ARN sine EWR rute da bytter plass, for og få puslespilet til og gå opp

Ord og ewr skal ikke holdes udenfor, da Lax og HGK ruterne er lange ture, som et fly ikke kan klare på 24 timer. Derfor skal flyet flyve en kort rute ved siden af, der kan kompensere for de lange ture til Lax og HGK. Det er heller ikke uden grund man flytter arn-ord til en eftermiddagsafgang, da flyet fra ord skal flyve til HGK samme dag.
Alle nye a330E kommer derfor til at flyve fra arn udelukkende

Kunne være en god idé, og af hensyn til slottider på EWR kan Cph-EWR rykkes til om formiddagen, mens Arn-EWR kan blive middagsafgang



det gættede jeg for flere måneder siden, og der kommer sandsynligvis ikke flere rutenyheder til Arlanda.
Nu når alle a330E bliver basefly på arn, skal en gammel a330 så flyve til miami?

KalleSus
14-09-2015, 21:58
det gættede jeg for flere måneder siden, og der kommer sandsynligvis ikke flere rutenyheder til Arlanda.
Nu når alle a330E bliver basefly på arn, skal en gammel a330 så flyve til miami?

Jag spekulerar:
De gamla 330 kommer troligen att fortsätta på Skandinavien - New York. Den fjärde är nu tursatt på Washington. Antingen fortsätter den där, eller flyttas till Miami-linjerna. Går den kvar på Washington blir det 340 till Miami. Miami är ju en längre linje, så det troligaste är väl att den blir tursatt med 340. Kan frakt spela in?

Sen en annan reflektion:
Stockholm har nu fått alla 4 nya 330E. Det borde förstås innebära, att när 350 börjar levereras, så blir det i första hand Köpenhamn och Oslo som får den äran.... Så frågan är vem som drog vinstlotten....?

WF789
14-09-2015, 22:17
Jag spekulerar:
De gamla 330 kommer troligen att fortsätta på Skandinavien - New York. Den fjärde är nu tursatt på Washington. Antingen fortsätter den där, eller flyttas till Miami-linjerna. Går den kvar på Washington blir det 340 till Miami. Miami är ju en längre linje, så det troligaste är väl att den blir tursatt med 340. Kan frakt spela in?

Sen en annan reflektion:
Stockholm har nu fått alla 4 nya 330E. Det borde förstås innebära, att när 350 börjar levereras, så blir det i första hand Köpenhamn och Oslo som får den äran.... Så frågan är vem som drog vinstlotten....?

Håper det blir CPH, vil heller reise i en oppusset 330 med 2-4-2 seating enn en ny 350 med 3-3-3.

SK1989
14-09-2015, 22:32
Jag spekulerar:
De gamla 330 kommer troligen att fortsätta på Skandinavien - New York. Den fjärde är nu tursatt på Washington. Antingen fortsätter den där, eller flyttas till Miami-linjerna. Går den kvar på Washington blir det 340 till Miami. Miami är ju en längre linje, så det troligaste är väl att den blir tursatt med 340. Kan frakt spela in?

En A330 kommer frigöras från ARN-EWR vid leverans av A330E till våren. De fyra "gamla" A330 kommer med största sannolikhet användas på CPH-EWR, OSL-EWR, CPH-IAD och CPH/OSL-MIA...

KalleSus
14-09-2015, 22:41
En A330 kommer frigöras från ARN-EWR vid leverans av A330E till våren. De fyra "gamla" A330 kommer med största sannolikhet användas på CPH-EWR, OSL-EWR, CPH-IAD och CPH/OSL-MIA...

Helt rätt. Jag gjorde en tankevurpa. Det som skulle kunna vara ett alternativ är CPH-ORD med 330 och Miamilinjerna med 340. Men troligen är det som du säger.

Someone
14-09-2015, 22:57
Sen en annan reflektion:
Stockholm har nu fått alla 4 nya 330E. Det borde förstås innebära, att när 350 börjar levereras, så blir det i första hand Köpenhamn och Oslo som får den äran.... Så frågan är vem som drog vinstlotten....?

Håper det blir CPH, vil heller reise i en oppusset 330 med 2-4-2 seating enn en ny 350 med 3-3-3.

Nå er det ennå tre år til første A350 så er mye som kan skje innen da, og leveringetakten er mildt sagt tregt de første årene også

fjasebase
15-09-2015, 02:23
Da ser det ut som SAS har lagt kabalen og de flytter ARN-EWR et par timer senere for og få kabalen til og gå opp. Da blir ny avgangstid fra ARN 12:25.

Samtidig så flyttes da CPH-EWR til 10:25, slik at CPH og ARN sine EWR rute da bytter plass, for og få puslespilet til og gå opp

Fra hvilken dato flyttes CPHEWR?

AMSKIX
25-09-2015, 18:43
Ifølge MIAs wikipedia-side, starter Miami opp 27. og 28. oktober 2016. Man skal jo selvfølgelig være kritisk til wiki, men uansett:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Miami_International_Airport

KHANSEN
25-09-2015, 18:58
Fra hvilken dato flyttes CPHEWR?

Fra når Stockholm-Los Angeles begynder. Dvs. til marts

Herlov
25-09-2015, 19:39
Er det vanlig å annonsere ruter godt over et år før de igangsettes?

LN-MOW
25-09-2015, 20:21
Ja og nei ... Kjos annonserte akkurat Cork-NY i 2017 ...

petter380
27-09-2015, 23:34
Jeg er på generelt grunnlag glad for at SAS er i stand til å ekspandere og åpne nye ruter mellom nye markeder da jeg regelmessig flyr SAS men da primært på langdistanse. Men jeg, med mine norske OSL-briller klarer ikke å legge skjul på at dette er noe skuffende og ikke i samsvar med hva de har kommunisert ift satsningsområder (forretningsreisende, handelspartnere osv) det siste året, i tillegg til de er reaktive og responderer ift DY, et selskap de selv sier retter seg mot et annet segment spesielt på langdistanse. Det er mulig det er meg men det virker som om det er noe «halvveis» med det hele dessverre der de forsøker å tilfredsstille alt og alle, og det er det jeg mener er i strid med hva de selv har uttalt.

De reaktive og går de inn i et low yield market sammenlignet med andre markeder de er i på IC. MIA har hatt en sterk vekst i antall nye ruter siste tiden og mer er på vei/økt kapasitet fra Europa (AB, LH, OS) i tillegg til at DY allerede har godt dekning i Florida. Det minner meg litt om BKK-ruta rett og slett selv om EU-MIA riktig nok ikke er presset så hardt fra MEB3. Men på den annen side så er EU-MIA vesentlig mindre enn EU-Thailand.

Nå er ikke interlineavtaler og alle connections offentliggjort ennå men selv om de uttaler at det blir gode forbindelser til Latin-Amerika og Karibia så er det mye som tyder på at MIA ikke er ideelt for connections videre i USA. Tenker spesielt da for OSL sin del som har et meget begrenset 1-stop tilbud til USA der denne ruta ikke gjør store forskjellen. Men SAS sier det selv i pressen i dag at det har vært vanskelig pga at nye ruter ikke må kannibalisere eksisterende ruter. Det er for øvrig derfor jeg er redd vi aldri får en ORD eller IAD rute fra OSL, noe som virkelig hadde åpnet for muligheter videre.

Nå er det lenge til høsten 2016 så mye kan skje og det er hull som må fylles så det er lov å håpe at jeg endrer mening etter hvert (les: justerer forventningene…).

Kan heller ikke unngå å takke DY og Kjos for ekspansjonen til SAS…vi kan vel strengt talt takke DY for at SAS i det hele tatt gjenåpnet OSL-EWR.

Jeg har i lengre tid ønsket å skrive hva jeg syns om SAS sin lansering av OSL/CPH-MIA og ARN-LAX. Jeg har lest alt fra start, og syns SQ321 treffer veldig godt med mange av poengene som har forundret meg. Spesielt at billettprisen p.t. er < 4000 tur-retur.

I aug/sep var jeg i Ecuador og Peru, og tenkte om jeg ville flydd OSL-MIA-LIM/UIO/GYE/osv. Ankomst Miami blir 1350 (sist jeg sjekket) og jeg ville tillat minst 2 timer fra ankomst USA til avgang på neste interkontinentale tur (fordi man må ta ut baggasjen, gjennom tollen osv.). Jeg ser for meg at Miami kan vær aktuell for flyvninger til vestlige Sør-Amerika. (Å fly til Brazil virker litt rart da det er motsatt vei, dog som vanlig, det er sikkert noen som tar den veien også.) Dermed kommer jeg frem til at, fra OSL kan man komme seg til:
1) PTY flyes av AA og COPA, hvorav sistnevnt kun er aktuelt til Panama (så fremt man ikke vil fly via nok en destinasjon - som i min verden betyr = velg noe annet enn OSL-MIA)
2) LIM: AA 1810-2355. Har SAS interline med LAN? Jeg tror ikke det, uansett kan man rekke 1700-flighten til LIM, fremme 2250, evt. vente til red-eye (som er normalt mellom Nord- og Sør-Amerika)
3) UIO: AA 1810-2219
4) GYE: AA 1800-2225
5) SCL: AA 2220-0837+1
6) LPB: AA 2220-0557+1
7) SJO: AA 1805-2002
osv.
Dette er kun til destinasjonen, jeg sjekket ikke fra. Det er tydelig en god del venting, for det meste 4 timer. På returen går flyene som regel 2 timer etter ankomst, og da blir det mye, mye venting skal man fly MIA-OSL/CPH. Selvfølgelig er det mulighet å fly via EWR og tilbake - vi får se når SAS legger ut rutene hva som blir mulig. Jeg ville vurdert å valgt OSL-MIA på min forrige tur, men fordi jeg misliker å ta ut min bagasje underveis på turen og gå gjennom immigrasjon, ville jeg enkelt flydd med LH (via BOG) eller direkte med KLM istedenfor.

Et annet poeng som såvidt er diskutert er dollar kursen. P.t. er den 1 USD = 8.52 NOK. Mtp. de siste 5 årene er dette svært høyt, faktisk en > 40% økning. Noen land i mellom-Amerika (og Ecuador) bruker faktisk USD som sin valuta, og flere andre lang følger USD nøye. Dette gjør at det er blitt betydelig dyrere for nordmenn å reise til land med USD eller som følger den nøye. Det merkes på lommeboken, uten tvil. Dette gjelder klart andre verdensvaluta også. Hverken vi vil eller ei, kommer dette til å ha MER å si for manges valg av ferier.

Selvfølgelig kan man se det fra andre veien, at mange i MIA-området ønsker å reise til OSL (kanskje mer nå som de får igjen for pengene) - hvis dette ikke stemmer så er jeg enda mer skepsis til levedyktigheten av ruten.

Avslutningsvis mener jeg at ARN-LAX har mer sannsynlighet for å leve, pga. feed fra Baltikum og omegn. Den vil få enda mer å leve på hvis SAS får fingeren ut av en hvis plass og får opp ruter til India. Markedet fra India-USA virker ustoppelig, som Air Indias (foreslått) nye rute er et eksempel på (blir også verdens lengste): http://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-3248750/Good-luck-economy-Air-India-proposes-world-s-longest-non-stop-flight-18-hour-8-700mile-marathon-Bengaluru-San-Francisco.html

Just my 2 cents. Personlig vil jeg ikke reise til USA, eller land som følger dollaren nøye, på en god stund fordi jeg får mer for pengene mine andre steder. I tillegg finnes store deler av verden sør og øst for Norge - og ikke kun vestover... Lykke til SAS - dere satser dessverre feil vei.

sirpjalle
10-11-2015, 10:33
Så denne på FB i dag.

haakonks
10-11-2015, 10:34
I følge SAS på Facebook så starter billettsalget til Miami i dag.

Første avgang fra Oslo er 28. september 2016

Someone
10-11-2015, 10:38
Har de da faktisk fått slots?

Fry
10-11-2015, 10:46
Det var jo ingen superpris akkurat. Håper på kampanjepriser utover vinteren/våren.

Akkurat nå ligger jo OW og SkyTeam med rundt 4000 kr is amme periode, og BA/VS har ofte salg ned i 3300 kr t/r, samt DY til FLL for under 3000 kr.

BGOflyer
10-11-2015, 11:07
Når ca kan man forvente at bonusbilletter legges ut til Miami?

Vede
10-11-2015, 11:14
Det var jo ingen superpris akkurat. Håper på kampanjepriser utover vinteren/våren.

Akkurat nå ligger jo OW og SkyTeam med rundt 4000 kr is amme periode, og BA/VS har ofte salg ned i 3300 kr t/r, samt DY til FLL for under 3000 kr.

KL/DL har ofte priser til MIA for under 3000kr.

darkcho
10-11-2015, 11:41
Det var jo ingen superpris akkurat. Håper på kampanjepriser utover vinteren/våren.

Akkurat nå ligger jo OW og SkyTeam med rundt 4000 kr is amme periode, og BA/VS har ofte salg ned i 3300 kr t/r, samt DY til FLL for under 3000 kr.

Kampanjer kommer nok, men husk at OW og SkyTeam ikke er direkte flights. Direkte kan ofte prises noe høyere pga veldig mange gjerne vil ha det, kontra ekstra flights og poeng. Forstå det den som kan ;)

Someone
10-11-2015, 12:09
CPH-MIA SK953 09:35 - 13:50 - A330-300 - mandag, torsdag, lørdag,
MIA-CPH SK954 15:50 - 07:10+1 - A330-300 - onsdag, fredag, søndag

OSL-MIA SK955 09:40 - 13:50 - A330-300 - tirsdag, onsdag, fredag, søndag
MIA-OSL SK956 15:50 - 07:05+1 - A330-300 - mandag, tirdag, torsdag, lørdag

Relativt tidlig avreise fra CPH og OSL

SQ321
10-11-2015, 13:40
Forsøker å se etter mulige connections via MIA (testet flere byer i USA, samt latinamerika) uten å finne noe som helst. Er dette noe som evt kommer etter hvert?

Fry
10-11-2015, 16:10
Kampanjer kommer nok, men husk at OW og SkyTeam ikke er direkte flights. Direkte kan ofte prises noe høyere pga veldig mange gjerne vil ha det, kontra ekstra flights og poeng. Forstå det den som kan ;)

Riktig det, men ofte har jo SK og UA direktepriser til NYC for under 3000 så vi får håpe de priser MIA i samme sjiktet når salgene kommer.

LN-MOW
10-11-2015, 16:31
Forsøker å se etter mulige connections via MIA (testet flere byer i USA, samt latinamerika) uten å finne noe som helst. Er dette noe som evt kommer etter hvert?

Det kommer nok. Amerikanske selskaper følger litt andre mønstre når det gjelder endring av ruteprogram, så det er uansett lite verdt å booke connection nå. Du er garantert 3-4 schedule changes.

LN-MOW
10-11-2015, 16:32
Har de da faktisk fått slots?

MIA er ikke slotregulert.

Someone
10-11-2015, 19:03
MIA er ikke slotregulert.


Det er vel ikke helt riktig? Slik jeg har forstått det så har faktisk SAS en utfordring med og skaffe en slot på MIA. Uten om jeg vet det er en "klassisk" slot eller om det her er snakk om tilgang til en gate. Som vel ofte er en utfordring på amerikanske flyplasser?

LN-MOW
10-11-2015, 19:23
Det er korrekt - det er tilgang til gate som er utfordringen på de fleste amerikanske flyplasser. Og siden det er en internasjonal flight, er det nok tilgang på de internasjonale fasilitetene (ankomst) som begrenser her.

Trdfly
11-11-2015, 22:28
SAS today (11NOV15) is opening reservations for planned service to Miami, scheduled to commence in Fall 2016. The Star Alliance member will be operating following routes, with A330-300 aircraft.

eff 28SEP16 Copenhagen – Miami 3 weekly
SK953 CPH0930 – 1350MIA 333 146 (eff 29SEP16)
SK954 MIA1550 – 0710+1CPH 333 357

eff 28SEP16 Oslo – Miami 4 weekly
SK955 OSL0940 – 1350MIA 333 x146
SK956 MIA1550 – 0705+1OSL 333 x357 (eff 29SEP16)
http://airlineroute.net/2015/11/11/sk-mia-sep16/

Ståle
17-12-2015, 18:04
Når slippes award billettene?

Cockpitview
27-12-2015, 15:59
Det er vel ikke helt riktig? Slik jeg har forstått det så har faktisk SAS en utfordring med og skaffe en slot på MIA. Uten om jeg vet det er en "klassisk" slot eller om det her er snakk om tilgang til en gate. Som vel ofte er en utfordring på amerikanske flyplasser?

MIA er i aller høyeste grad slot regulert. Kun et fåtall av flyplasser som er slot regulerte kan knyttes direkte opp til at det er begrenset ankomst og avgangskapsitet i tilknytning til rullebane.

For de fleste flyplasser gjelder det gate, antall bakke bevegelser, antall tillate pax i terminal, security og en rekke andre faktorer.

Utfordringen til SAS har vært å få slot på MIA. Jeg er usikker på om de nå har fått en løsning, men har registrert og hørt om stor intern missnøye med at både Hong Kong og Newark ble lansert uten at dette var på plass. Det får meg til å tro at de denne gangen har det hele på plass før de la ut tidene. Vil tro at det er Avianca de da har handlet med. De besitter en rekke slots rundt oppsatt ankomst og avgangstid.

SQ321
04-02-2016, 17:04
Noen som vet om SAS har inngått interline avtaler i MIA? Forsøker å finne routing til USA eller Latin Amerika via MIA men finner ikke noe pr dags dato.

Someone
04-02-2016, 17:30
Noen som vet om SAS har inngått interline avtaler i MIA? Forsøker å finne routing til USA eller Latin Amerika via MIA men finner ikke noe pr dags dato.


Interline er vel selskapsspesifikt og ikke per flyplass?

SQ321
04-02-2016, 17:37
Interline er vel selskapsspesifikt og ikke per flyplass?
¨
Jeg vet ikke om det er opp til selskapene og hva slags kontrakter de velger å inngå, men det er det nok noen her inne som vet. Pr nå så ser det ut til at MIA er ment som en OD destinasjon for SAS.

dc-8-63
04-02-2016, 17:49
¨
Jeg vet ikke om det er opp til selskapene og hva slags kontrakter de velger å inngå, men det er det nok noen her inne som vet. Pr nå så ser det ut til at MIA er ment som en OD destinasjon for SAS.

Det har nok mere med at kombinasjonene ikke er lastet inn i CRS ennaa. Det er ikke rent lite som skal paa plass av priskonstruksjoner med nye tabeller etc. (men det vet jeg jo ikke noe om;) )

LN-MOW
04-02-2016, 17:59
SAS har interlineavtale med f.eks. American, Avianca, Aeromexico, LAN, Taca, Copa .. Kombinasjoenne er ikke lastet inn, men det kommer nok etterhvert.

SQ321
04-02-2016, 21:05
Det har nok mere med at kombinasjonene ikke er lastet inn i CRS ennaa. Det er ikke rent lite som skal paa plass av priskonstruksjoner med nye tabeller etc. (men det vet jeg jo ikke noe om;) )

Betyr det at interlineavtaler kan skrives ut i fra bestemte destinasjoner? Dvs SAS kan eksempelvis velge å ha avtale med AA i MIA men ikke ORD?

LN-MOW
04-02-2016, 21:08
Nei, en interlineavtale gjelder normalt på alle ruter. Det er mulig å lage begrensede avtaler, men det er et fåtall.

dc-8-63
04-02-2016, 21:48
Betyr det at interlineavtaler kan skrives ut i fra bestemte destinasjoner? Dvs SAS kan eksempelvis velge å ha avtale med AA i MIA men ikke ORD?

En Interline avtale er en Ramme Avtale, som LN-MOW sier, gjelder paa alle ruter.

Men selve Ramme Avtalen kan vaere "enkel":
- Interline av Bagasje.
- Interline Billetter (man aksepterer hverandres Dokumenter).

Saa kan man bygge ut avtalen i noen eller alle Domestic Markeder:
- Avtale om Produkter(Priser):
- SAS kan selge OSL-SK-EWR-AA-SFO til samme pris som OSL-SK-CPH-SK-SFO.
- Da forhandler man frem en fordeling av Pris (Proratering) hva hvert selskap skal ha.
- Proratering forhandles ofte ned paa Markeds nivaa, via EWR vil ha en forskjellig Prorate enn via ORD.
- Det vil normalt ogsaa vaere forskjell mellom Interline Selskaper, AA kan (og gir) SAS en bedre avtale mellom f.eks. EWR og SFO enn hva United gjoer, derfor ender man noen ganger opp med en Routing med AA istedenfor UA som er * Partner. (Det er mere konkurranse enn man vil tro).
- Dette gjelder ogsaa klart begge veier, slik at AA ogsaa kan selge SFO-AA-EWR-SK-OSL til lik pris som SFO-AA(BA)-LHR-SK-OSL (Noe soekt eksempel, men jeg har sett dette og merkeligere).

Som du ser av dette blir slike avtaler etterhvert store, ikke noedvendigvis kompliserte, men mye aa forhandle frem.

Videre kan man bygge ut Interline Avtalene med Utenlandske Markeder:
- Avtale om Produkter (Priser)
- SAS kan selge OSL-SK-MIA-CM-PTY som SAS Produkter (Priser)
- Codeshare eller ikke (ingen forutsetning)
- Copa kan selge PTY-CM-MIA-SK-OSL som Copa Produkter (Priser).
- Proratering fordelingen av inntektene.

Igjen vil dette forhandles frem marked for marked - selskap for selskap.

Det var et 30.000ft view

EvakCPH
25-02-2016, 21:32
Oslo Lufthavn skriver på Facebook, at SAS starter op på Miami d. 25. juni. Er det ikke langt tidligere end planlagt?

"Vi ønsker velkommen til Miami med SAS sin direkterute fra 25.juni."

Og fra SAS' hjemmeside:

"Nyhet! Fra høsten 2016 flyr SAS direkte Oslo - Miami 4 dager i uken, og direkte fra København 3 dager i uken. I sommerprogrammet for 2017 flyr vi direkte fra Oslo 3 dager i uken og direkte fra København 4 dager i uken."

Har det hele tiden været planlagt, at ruten til næste sommer går med 4 afgange fra CPH og 3 fra OSL?

LN-MOW
25-02-2016, 21:44
Er nok OSL som har rotet ... begynner 28/9.

MCO-WDW
25-02-2016, 23:10
Morro og se at SAS hopper på Florida toget etter Norwegian.
Florida er nå den mest besøkte staten i USA.
Ny rekord med 105 millioner utenomstat besøkende i 2015.


"Florida became the first state to welcome more than 100 million out-of-state and international tourists".

http://www.orlandosentinel.com/business/tourism/os-florida-record-tourism-2015-20160218-story.html

Atle T
07-03-2016, 11:17
I dag er det 1uke til ARN-LAX åpner. Er det noen som vet hvilke reg denne foreløpig står oppført med? er vel en a330 E. Pleier det å skje mye i gate område på en nyåping av en rute?

SASCC
07-03-2016, 11:30
Pleier vel å være en tale fra Gusse, litt småkaker/mat/drikke og klipping av snor

Upsaker
07-03-2016, 11:53
I dag er det 1uke til ARN-LAX åpner. Er det noen som vet hvilke reg denne foreløpig står oppført med? er vel en a330 E. Pleier det å skje mye i gate område på en nyåping av en rute?

Har ikke reg, men de skal fly 330 og 340 annenhver dag.

haakonks
07-03-2016, 12:59
Regner vel med at LN-RKT som har operert CPH-IAD de siste ukene settes inn på ARN-LAX.
Også blir det vel en A340 frem til siste A330e (LN-RKU) leveres en eller annen gang i april.

Noen som husker når ruteendringen som gjør at SK903/904 passer bedre med ARN-LAX kommer? Da blir det frigjort en A330...

KHANSEN
07-03-2016, 13:08
Regner vel med at LN-RKT som har operert CPH-IAD de siste ukene settes inn på ARN-LAX.
Også blir det vel en A340 frem til siste A330e (LN-RKU) leveres en eller annen gang i april.

Noen som husker når ruteendringen som gjør at SK903/904 passer bedre med ARN-LAX kommer? Da blir det frigjort en A330...


Sk903 bliver middagsafgang, sk909 formiddagsafgang.
De 4 gamle a330 vil flyve cph/osl-ewr, cph-iad samt cph-ord

Rosen
07-03-2016, 14:30
Sk903 bliver middagsafgang, sk909 formiddagsafgang.
De 4 gamle a330 vil flyve cph/osl-ewr, cph-iad samt cph-ord

Nu blev der spurgt om hvornår, ikke hvordan. Om en uge (14/3) er første LAX afgang, og i samme moment byttes sk903 og sk909.

Edit: Nu har jeg lige tjekket. 903 og 909 bytter først 27/3, hvilket er dagen efter 901 overgår til A340 produktion, uden jeg lige kan sige hvorfor.

kimpe
08-03-2016, 17:52
Blir morsomt med SAS-rute til LAX igjen nå!

Skal selv være med den over til LA den 1 Juni, men mimrer allerede nå tilbake til 1994 da jeg var med den siste avgangen fra CPH-LAX. Samme flight var også pilotens siste flight før han gikk av med pensjon, og hans kone var purser ombord. Var flere taler før landing, og spesielt konas tale til sin mann var det mange som fikk tårer i øynene av!

Nå er SAS snart tilbake igjen! Husk også at på flyplassmuseet på LAX står det en bauta der det er inngravert info om SAS sin rute over Nordpolen som knyttet LA sammen med Europa på tidlig 50-tall. Litt morsomt å se for flynerder. :)

Kim

haakonks
14-03-2016, 16:35
Da er SK939 på vei over til LAX. Er LN-RKT som flyr første turen over.

SAS gjorde også Live-streaming på Facebook i forbindelse med avgang i dag:
https://www.facebook.com/SAS/videos/10156659595715788/

jikswoboB
14-03-2016, 19:04
Da er SK939 på vei over til LAX. Er LN-RKT som flyr første turen over.

SAS gjorde også Live-streaming på Facebook i forbindelse med avgang i dag:
https://www.facebook.com/SAS/videos/10156659595715788/

SK939 befinner sig just nu över Alberta. Himla trevligt med en fjärde SAS-långlinje från ARN. Nu hoppas jag att den kommer gå bra, så att det kan komma mer.

Cockpitview
14-03-2016, 19:14
SK939 befinner sig just nu över Alberta. Himla trevligt med en fjärde SAS-långlinje från ARN. Nu hoppas jag att den kommer gå bra, så att det kan komma mer.

I følge SAS selv, bedre mottatt i markedet enn forrige rekord som var åpningen av SFO. Så mye tyder på at dine ønsker foreløpig er oppfylt!

Hickok
14-03-2016, 19:52
SK939 befinner sig just nu över Alberta. Himla trevligt med en fjärde SAS-långlinje från ARN. Nu hoppas jag att den kommer gå bra, så att det kan komma mer.

Om konkurransen på CCPH fortsetter å bli hardere, og CPH fortsetter å ivre kraftig etter stadig nye aktører på langdistanse, så blir i hvert fall ikke jeg overrasket om SAS flytter sin hub for langtrafikk til ARN. Du får nok se nye linjer innen ikke alt for lang tid.

DISCLAIMER: Bare for å ha sagt det før hylekoret starter, dette er 100% spekulasjoner fra min side. Jeg har overhodet ingenting å backe opp påstandene med.

jikswoboB
14-03-2016, 20:13
I følge SAS selv, bedre mottatt i markedet enn forrige rekord som var åpningen av SFO. Så mye tyder på at dine ønsker foreløpig er oppfylt!

Jo, men det är aningen tidigt att dra några slutsatser innan ens första flighten har har landat. Och som det alltid tjatas om här: ett fyllt plan är inte samma sak som ekonomisk succé.

Cockpitview
14-03-2016, 20:18
Jo, men det är aningen tidigt att dra några slutsatser innan ens första flighten har har landat. Och som det alltid tjatas om här: ett fyllt plan är inte samma sak som ekonomisk succé.

Det har du nok rett i, men SAS referere ikke til første flighten i sin generelle beskrivelse av mottakelsen. Når det gjelder yield, så gjelder jo samme forutsetning også for uttalelsen om SFO da den startet opp.

jikswoboB
14-03-2016, 20:18
Om konkurransen på CCPH fortsetter å bli hardere, og CPH fortsetter å ivre kraftig etter stadig nye aktører på langdistanse, så blir i hvert fall ikke jeg overrasket om SAS flytter sin hub for langtrafikk til ARN. Du får nok se nye linjer innen ikke alt for lang tid.

Den tanken har slagit mig också. SAS har ju dessutom klagat på CPH:s avgifter, så relationen mellan dem två har väl varit bättre.

Mekum
14-03-2016, 20:19
Om konkurransen på CCPH fortsetter å bli hardere, og CPH fortsetter å ivre kraftig etter stadig nye aktører på langdistanse, så blir i hvert fall ikke jeg overrasket om SAS flytter sin hub for langtrafikk til ARN. Du får nok se nye linjer innen ikke alt for lang tid.

Hvis jeg ikke tar helt feil så har vel ikke SAS kapasitet til nye ruter, etter at MIA er startet opp, før A350 leveres i 2019. Så jeg ville ikke holdt pusten med tanke på nye ruter uansett om de er fra CPH, ARN eller OSL.

Hickok
14-03-2016, 20:27
Hvis jeg ikke tar helt feil så har vel ikke SAS kapasitet til nye ruter, etter at MIA er startet opp, før A350 leveres i 2019. Så jeg ville ikke holdt pusten med tanke på nye ruter uansett om de er fra CPH, ARN eller OSL.

Det jeg prøvde å si var at jeg ikke blir overrasket over om SAS flytter flere langruter fra CPH til ARN. Det vil i så fall bli nye ruter for ARN.

KHANSEN
14-03-2016, 20:31
Det jeg prøvde å si var at jeg ikke blir overrasket over om SAS flytter flere langruter fra CPH til ARN. Det vil i så fall bli nye ruter for ARN.

Og hvilke skulle de være? Vi har haft denne diskussion før. Der er to årsager til det ikke sker. Selve feed grundlaget er langt bedre til cph end arn samt det aspekt at den danske stat og andre danske kræfter er for stærke til sas kan flytte rundt

Hickok
14-03-2016, 20:33
Og hvilke skulle de være? Vi har haft denne diskussion før. Der er to årsager til det ikke sker. Selve feed grundlaget er langt bedre til cph end arn samt det aspekt at den danske stat og andre danske kræfter er for stærke til sas kan flytte rundt

Jeg vet ikke hvilke. Feedruter burde være en smal sak å gjøre noe med om de vil. Politikken, derimot, skal jeg ikke uttale meg om.

EvakCPH
14-03-2016, 20:38
Og hvilke skulle de være? Vi har haft denne diskussion før. Der er to årsager til det ikke sker. Selve feed grundlaget er langt bedre til cph end arn samt det aspekt at den danske stat og andre danske kræfter er for stærke til sas kan flytte rundt

..desuden vil det kræve, at ruten fra CPH går ekstremt dårligt i en længere periode, før man overhovedet begynder at overveje en flytning. Samtidig skal SAS være 100% sikre på, at ruten har bedre levedygtighed fra ARN end fra CPH.

SAS har ikke for vane at tage chancer, så jeg vurderer et scenarie som dette for meget usandsynligt.

EDIT: Den her diskussion har intet med tråden at gøre og er iøvrigt hypotetisk. Lad os lukke den her.

Cockpitview
14-03-2016, 20:38
Den tanken har slagit mig också. SAS har ju dessutom klagat på CPH:s avgifter, så relationen mellan dem två har väl varit bättre.

Det blir jo litt off-topic, men således er det jo særdeles viktig for CPH å sikre at de får inn Cathay og suksess med den ruten. CPH har vært med i prosessen om å få Hong Kong med SAS hele tiden. Når Arlanda nå trakk lengste strådet så er jo CPH mer eller mindre tvunget til å svare på SAS sin avgjørelse for i det hele tatt å kunne beholde sin nr.1 possisjon som foretrukne IC hub for fremtidige lanseringer. De kan jo ikke la dette stå usagt som mal for videre SAS ekspansjon.

Fra et taktisk og forretningsmessig ståsted vil det nettopp for fremtidige lanseringer være svært viktig å påvirke den endringen i maktballansen som vi nå ser konjukturene av. Dette blir en høyst personlig digresjon, men jeg vil tro at CPH for å sette det litt på spissen har sagt at de skal ha Hong Kong. Blir det SAS, så hjelper vi dere. Velger dere bort oss, vil vi fortsette mot andre selskap som på sikt kan undergrave deres rute fra ARN. Blame your self...
Det virker ganske tydelig i kommunikasjonen og bevisste presselekkasjer under forhandlingene de siste årene både mot Cathay og SAS. Dette er jo helt vanlige strategiske metoder som neppe faller langt fra sannheten om hva som i forkant av ruten skjedde her. Egne erfaringer rundt salg ogstørre forhandlinger tatt i betraktning.

Derfor er det jo viktig for CPH og påstanden du her presenterer å vise at SAS tok feil da de åpnet Hong Kong. At de heller skulle valgt CPH for å sikre rutens langsiktige suksess. Den eneste måten å nå bevise dette er jo å få inn Cathay for så å undergrave Arlanda sin rute og dermed gjennoprette maktballansen og viktigheten for SAS å venlge CPH som sin foretrukne hub. Det eneste andre alternativet er jo at SAS driter seg ut på egen hånd ut av ARN, noe som neppe er veldig trolig.

Jeg ser egentlig ingen andre måter for CPH å gjennerobre disse tapene uten at de selv får inn rutene med alternative selskaper som gjør braksuksess og motbeviser derfor at SAS tok feil da de valgte å ikke satse på København.

Dersom så ikke skjer vil jo SAS sin valg om å satse på ARN i forhold til CPH stå usagt.

Jeg stiller meg skeptisk til om de vil klare det om Cathay kommer i et marked som du skriver, med betydelig overkapasitet og historisk lave priser.
SAS sine Kina ruter har jo i følge trafikkstyrelsen, svært liten lokaltrafikk i forhold til SAS sine andfre IC ruter. At et selskap utenfor STAR med en så stor maskin skal kunne gjøre det bedre enn SAS er ikke umulig, men forutsetningene slik jeg ser det er dårligere enn med SAS.

Jeg tror derfor det ligger mer prestisje i å få Cathay enn hva fasaden skulle tilsi.

EvakCPH
14-03-2016, 20:51
Vi ved jo, hvordan sammensætningen af passagerer ser ud på SAS' Beijing-rute (eller var det Tokyo?) ser ud.

Det er gangske interessant, hvis SAS offentliggør, hvordan sammensætningen er på den nye Hong Kong-rute og på længere sigt også ruten til LAX. SAS har jo allerede været ude at sige, at nordmændenes andel på HKG er større end forventet.

Helst skal HKG-ruten have en nogle finner med ombord og derudover selvfølgelig en masse svenskere, som ellers ville være fløjet over Helsingfors. Uofficielt er det vel en del af forklaringen på rutens udgang fra ARN: At begrænse blødningen på asien via Helsingfors.

Nå men, det jeg ville frem til, er, at SAS jo helst skal trække en masse nordmænd (som de gør) og danskere med ombord på flyet til HKG via Stockholm. På den måde kan de jo bevise, at det var en god beslutning at starte op fra ARN. Desuden bør man vel kunne argumentere for, at SAS bør overveje at gå ind på HKG OGSÅ fra CPH, hvis ikke danskerne vil med via ARN. Derudover vil SAS med rute fra begge byer også dække hele Skandinavien, da en lang række norske byer har bedre forbindelse til CPH + CPH's europæiske netværk med mange transfer-rejsende fra Nordtyskland, Polen og England.

Men det bliver jo nok Cathay, der åbner på CPH. SAS har jo ikke ledig kapacitet.

Cockpitview
14-03-2016, 21:13
Vi ved jo, hvordan sammensætningen af passagerer ser ud på SAS' Beijing-rute (eller var det Tokyo?) ser ud.

Det er gangske interessant, hvis SAS offentliggør, hvordan sammensætningen er på den nye Hong Kong-rute og på længere sigt også ruten til LAX. SAS har jo allerede været ude at sige, at nordmændenes andel på HKG er større end forventet.

Helst skal HKG-ruten have en nogle finner med ombord og derudover selvfølgelig en masse svenskere, som ellers ville være fløjet over Helsingfors. Uofficielt er det vel en del af forklaringen på rutens udgang fra ARN: At begrænse blødningen på asien via Helsingfors.

Nå men, det jeg ville frem til, er, at SAS jo helst skal trække en masse nordmænd (som de gør) og danskere med ombord på flyet til HKG via Stockholm. På den måde kan de jo bevise, at det var en god beslutning at starte op fra ARN. Desuden bør man vel kunne argumentere for, at SAS bør overveje at gå ind på HKG OGSÅ fra CPH, hvis ikke danskerne vil med via ARN. Derudover vil SAS med rute fra begge byer også dække hele Skandinavien, da en lang række norske byer har bedre forbindelse til CPH + CPH's europæiske netværk med mange transfer-rejsende fra Nordtyskland, Polen og England.

Men det bliver jo nok Cathay, der åbner på CPH. SAS har jo ikke ledig kapacitet.

Selv om vi dansker og nordmenn har vanskelig for å erkjenne det, så er jo Sverige i en helt annen liga enn Norge og Danmark når det kommer til handel og integrasjon med Kina. Mälardalen er ubestritt det største lokalmarkedet til Kina fra Norden.
Det er også mange som også glemmer at Air China pumper opp mot daglige maskiner inn og ut til Arlanda uten feeder hjelp fra STAR partner SAS eller andre selskaper. En rute som i stor grad baserer seg på lokal etterspørsel.
Det er jo heller ingen hemmelighet som du skriver, at mye av Finnairs tidligere drahelp på sine Kinesiske ruter har nettopp vært Sverige og Stockholmsregionen.

Det er mulig at SAS burde og kan suppelere Hong Kong fra flere Skandinaviske flyplasser enn ARN. MIA er jo like fult også muligens et eksempel på dette og et svar på Norwegian sin suksess med å tilby daglige betjeninger via alle 3 Skandinaviske hovedflyplasser. Jeg stiller meg bak din tanke om disse mulighetene, hvor det kan tenkes at også dagens PVG fra CPH også burde vært delt med ARN. Lakmustesten blir jo CPH/OSL-MIA.

L-1011
14-03-2016, 21:14
Vi ved jo, hvordan sammensætningen af passagerer ser ud på SAS' Beijing-rute (eller var det Tokyo?) ser ud.

Det er gangske interessant, hvis SAS offentliggør, hvordan sammensætningen er på den nye Hong Kong-rute og på længere sigt også ruten til LAX. SAS har jo allerede været ude at sige, at nordmændenes andel på HKG er større end forventet.

Helst skal HKG-ruten have en nogle finner med ombord og derudover selvfølgelig en masse svenskere, som ellers ville være fløjet over Helsingfors. Uofficielt er det vel en del af forklaringen på rutens udgang fra ARN: At begrænse blødningen på asien via Helsingfors.

Nå men, det jeg ville frem til, er, at SAS jo helst skal trække en masse nordmænd (som de gør) og danskere med ombord på flyet til HKG via Stockholm. På den måde kan de jo bevise, at det var en god beslutning at starte op fra ARN. Desuden bør man vel kunne argumentere for, at SAS bør overveje at gå ind på HKG OGSÅ fra CPH, hvis ikke danskerne vil med via ARN. Derudover vil SAS med rute fra begge byer også dække hele Skandinavien, da en lang række norske byer har bedre forbindelse til CPH + CPH's europæiske netværk med mange transfer-rejsende fra Nordtyskland, Polen og England.

Men det bliver jo nok Cathay, der åbner på CPH. SAS har jo ikke ledig kapacitet.

Enligt en kompis på SGH ARN rampen har SAS linje ARN-HKG-ARN framförallt mycket internationella transferpax från OSL, CPH, HEL, LHR & AMS.

EvakCPH
14-03-2016, 21:25
Enligt en kompis på SGH ARN rampen har SAS linje ARN-HKG-ARN framförallt mycket internationella transferpax från OSL, CPH, HEL, LHR & AMS.

=bingo for SAS :)

dc-8-63
14-03-2016, 22:01
Og hvilke skulle de være? Vi har haft denne diskussion før. Der er to årsager til det ikke sker. Selve feed grundlaget er langt bedre til cph end arn samt det aspekt at den danske stat og andre danske kræfter er for stærke til sas kan flytte rundt

Jeg vil ikke bli overrasket om det vil komme flere " W " ruter som Miami, og at vi kan se etablerte ruter som SFO blir endret til " W " med 4 dager i uken fra CPH - 3 Dager i uken enten fra OSL eller ARN. Kundene som skal videre vil ikke bry seg mye om de bytter fly i OSL eller CPH (Begge flyplassene fremstaar som meget attraktive for oss i det Amerikanske Markedet). Saa ingen ren flytting, men CPH maa nok brette opp ermene og ogsaa jobbe for aa beholde kunder (min lokale flyplass omorganiserte etter at de "vant" Lufthansa men mistet SAS en kunde som hadde vaert der siden 1966. (Digresjon - alle var overrasket naar det plutselig dukket opp en 757 som lurte paa om det fantes "Nokur utgongur foerr Braattfararar")

waytogo74
14-03-2016, 22:02
SK939 på final til LAX.

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=40393&stc=1&d=1457985588

ForeverSAS
14-03-2016, 22:04
Og der er SAS SK939 flydd av LN-RKT nede på LAX. :)

KHANSEN
14-03-2016, 22:32
Jeg vil ikke bli overrasket om det vil komme flere " W " ruter som Miami, og at vi kan se etablerte ruter som SFO blir endret til " W " med 4 dager i uken fra CPH - 3 Dager i uken enten fra OSL eller ARN. Kundene som skal videre vil ikke bry seg mye om de bytter fly i OSL eller CPH (Begge flyplassene fremstaar som meget attraktive for oss i det Amerikanske Markedet). Saa ingen ren flytting, men CPH maa nok brette opp ermene og ogsaa jobbe for aa beholde kunder (min lokale flyplass omorganiserte etter at de "vant" Lufthansa men mistet SAS en kunde som hadde vaert der siden 1966. (Digresjon - alle var overrasket naar det plutselig dukket opp en 757 som lurte paa om det fantes "Nokur utgongur foerr Braattfararar")

Det er urealistisk med SFO, da den har været SAS's bedste rute de seneste par år. Måske kunne det overvejes med PVG og PEK at splitte dem op mellem ARN og CPH.

Men faren ved at splitte op er en negativ respons fra Business rejsende pga. manglende daglig afgang. Det giver god mening for Miami, da der er mange leisure rejsende. Hvis LAX kommer til at gå dårligt(ser heldigvis godt ud nu), kunne det overvejes at tage 3x fra ARN til OSL.

EvakCPH
14-03-2016, 22:47
Det er urealistisk med SFO, da den har været SAS's bedste rute de seneste par år. Måske kunne det overvejes med PVG og PEK at splitte dem op mellem ARN og CPH.

Men faren ved at splitte op er en negativ respons fra Business rejsende pga. manglende daglig afgang. Det giver god mening for Miami, da der er mange leisure rejsende. Hvis LAX kommer til at gå dårligt(ser heldigvis godt ud nu), kunne det overvejes at tage 3x fra ARN til OSL.

Jeg mener også, at Shanghai blev modtaget rigtig godt. Har den senere hen mistet lidt af pusten?

KHANSEN
14-03-2016, 22:52
Jeg mener også, at Shanghai blev modtaget rigtig godt. Har den senere hen mistet lidt af pusten?

Ifølge visse kommentarer på dette forum kunne man få det indtryk at SAS's langruter ud af CPH går dårligt og burde flyttes..
Shanghai er svær, fordi den er meget afhængig af hvordan det går i kinesisk økonomi.

Hickok
14-03-2016, 22:59
Ifølge visse kommentarer på dette forum kunne man få det indtryk at SAS's langruter ud af CPH går dårligt og burde flyttes..
Shanghai er svær, fordi den er meget afhængig af hvordan det går i kinesisk økonomi.

Hva sier du her? Den går egentlig godt, men siden det går dårlig med Kina så går den dårlig?

KHANSEN
14-03-2016, 23:02
Hva sier du her? Den går egentlig godt, men siden det går dårlig med Kina så går den dårlig?

Siger at en af faktorerne til hvordan SAS's rute til Shanghai går, er kinesisk økonomi. Jeg kan ikke sige, om ruten går dårligt eller godt, da der er en lang række andre faktorer, som gør sig gældende. Det er op til SAS's ruteplanlægningsafdeling at vurdere.

jikswoboB
15-03-2016, 02:13
På sin plats med en bild när LN-RKT landar bland blomstren:

https://pbs.twimg.com/media/CdixFoTWwAAL43A.jpg

Från LAX Twitterkonto (https://twitter.com/flyLAXairport/status/709511652270546944)

FlyCarl
15-03-2016, 03:11
Siger at en af faktorerne til hvordan SAS's rute til Shanghai går, er kinesisk økonomi. Jeg kan ikke sige, om ruten går dårligt eller godt, da der er en lang række andre faktorer, som gør sig gældende. Det er op til SAS's ruteplanlægningsafdeling at vurdere.

Stemmer. En rutes performance har ikke nødvendigvis noe med CPH å gjøre, men hvordan det går med Shanghai og Kina. Økonomiske "dipper" kan være langvarige og kortvarige, men de markedsmessige konsekvensene av å lukke en rute kan være større og man må se det hele i et større perspektiv.

chrisljo
15-03-2016, 08:56
Lakmustesten blir jo CPH/OSL-MIA.

Litmus?



Helst skal HKG-ruten have en nogle finner med ombord og derudover selvfølgelig en masse svenskere, som ellers ville være fløjet over Helsingfors. Uofficielt er det vel en del af forklaringen på rutens udgang fra ARN: At begrænse blødningen på asien via Helsingfors.


SAS uttalte vel helt offisielt at konkurransen fra HEL/AY var en av grunnene til at ruten ble lagt til ARN.

Scandinavien_Airlines
15-03-2016, 08:58
Endelig lettede første LAX fly for SAS.

Det er kun starten på en ny ære:-)!

Cockpitview
15-03-2016, 09:10
Litmus?


Hehe, vi får håpe at det komersielle styrer mer enn politikken:D

dc-8-63
15-03-2016, 11:51
Det er urealistisk med SFO, da den har været SAS's bedste rute de seneste par år. Måske kunne det overvejes med PVG og PEK at splitte dem op mellem ARN og CPH.

Men faren ved at splitte op er en negativ respons fra Business rejsende pga. manglende daglig afgang. Det giver god mening for Miami, da der er mange leisure rejsende. Hvis LAX kommer til at gå dårligt(ser heldigvis godt ud nu), kunne det overvejes at tage 3x fra ARN til OSL.

Det forutsetter at inntektene kommer i fra lokal markedene (CPH-SFO og SFO-CPH). Det vil vaere et unntak i inntektsfordeling paa Transatlantiske ruter hos Nettverkselskapene. Det vil igjen kun vaere negativt for de Business Reisende som skal reise Lokalt mellom CPH-SFO eller SFO-CPH, alle som har en forbindelse eks. SFO-CPH-MXP vil fremdeles ha daglig avganger selvom ruten noen dager blir SFO-ARN-MXP (de faar i tillegg mulighet til Linate) eller SFO-OSL-MXP, for oss i det Amerikanske Markedet fremstaar ARN,CPH og OSL som meget Attraktive Connection Flyplasser. Det som er viktig for oss er aa unngaa Transfer innen USA spesiellt paa veien hjem - saa vi velger MXP-CPH-SFO fremfor MXP-LAX-SFO.

Jeg tror ikke at slike oppsplittinger er urealistisk i tiden fremover, derimot vil det vaere strategisk feil av CPH og tro at slikt ikke vil skje, fra flyplassens side maa en selge seg inn til eksisterende kunder ogsaa.

KHANSEN
15-03-2016, 12:19
Det forutsetter at inntektene kommer i fra lokal markedene (CPH-SFO og SFO-CPH). Det vil vaere et unntak i inntektsfordeling paa Transatlantiske ruter hos Nettverkselskapene. Det vil igjen kun vaere negativt for de Business Reisende som skal reise Lokalt mellom CPH-SFO eller SFO-CPH, alle som har en forbindelse eks. SFO-CPH-MXP vil fremdeles ha daglig avganger selvom ruten noen dager blir SFO-ARN-MXP (de faar i tillegg mulighet til Linate) eller SFO-OSL-MXP, for oss i det Amerikanske Markedet fremstaar ARN,CPH og OSL som meget Attraktive Connection Flyplasser. Det som er viktig for oss er aa unngaa Transfer innen USA spesiellt paa veien hjem - saa vi velger MXP-CPH-SFO fremfor MXP-LAX-SFO.

Jeg tror ikke at slike oppsplittinger er urealistisk i tiden fremover, derimot vil det vaere strategisk feil av CPH og tro at slikt ikke vil skje, fra flyplassens side maa en selge seg inn til eksisterende kunder ogsaa.

En af grundene(udover fritidsrejsende) til CPH-SFO klarer sig godt, er businessrejsende og muligheden for direkte connection. Da SFO er en god business rute og højt lokalt belæg, skal du ikke regne med det. Tilmed er der også kommet ARN-LAX, så folk bosiddende i Californien har mange muligheder for at komme til skandinavien.

TOS
15-03-2016, 12:31
En af grundene(udover fritidsrejsende) til CPH-SFO klarer sig godt, er businessrejsende og muligheden for direkte connection. Da SFO er en god business rute og højt lokalt belæg, skal du ikke regne med det. Tilmed er der også kommet ARN-LAX, så folk bosiddende i Californien har mange muligheder for at komme til skandinavien.

Det jeg kanskje tror dc-8-63 sier er at ikke alle skal til/fra CPH, og at om man da bytter på ARN, OSL eller CPH for å reise videre neppe spiller noen stor rolle (gitt at det er et rutetilbud til sluttdestinasjonen).

Du skriver at ruten har høyt lokalt belegg (lokalt i CPH-enden, og/eller i SFO-enden?). Kan du si noe mer konkret, eller er dette basert på rykter?

FBI2012
15-03-2016, 12:56
Jeg vil ikke bli overrasket om det vil komme flere " W " ruter som Miami, og at vi kan se etablerte ruter som SFO blir endret til " W " med 4 dager i uken fra CPH - 3 Dager i uken enten fra OSL eller ARN. Kundene som skal videre vil ikke bry seg mye om de bytter fly i OSL eller CPH (Begge flyplassene fremstaar som meget attraktive for oss i det Amerikanske Markedet). Saa ingen ren flytting, men CPH maa nok brette opp ermene og ogsaa jobbe for aa beholde kunder (min lokale flyplass omorganiserte etter at de "vant" Lufthansa men mistet SAS en kunde som hadde vaert der siden 1966. (Digresjon - alle var overrasket naar det plutselig dukket opp en 757 som lurte paa om det fantes "Nokur utgongur foerr Braattfararar")

Det er STOR sannsynlighet for at det kommer flere "W"-ruter i SAS regi som ligner på CPH-/OSL-MIA som kommer i september 2016. Dette er en gunstig måte for SAS å knytte storbyer i USA til hovedstedene i Skandinavia på en måte som innebærer en effektiv bruk av den forholdsvis begrensede flåten av wide-body maskiner SAS har pr i dag. Fra de mest sentrale byene i USA blir det daglig flyavganger til Skandinavia og fra CPH/ARN/OSL blir det direkte Long Haul ruter flere dager i uken. Perfekt for et selskap som SAS som skal fange opp et marked i 3 ulike land.

Personlig tror jeg Boston ligger an til å bli neste "W"-ruten i SAS. Wet -leas avtalen med PrivatAir var kun for 3 år og går derfor ut august 2017. Til den til vil trolig ruten ha bygget seg opp til å kunne betjenes daglig av en a330/340. Denne ruten har lenge vært nevnt som aktuell ut fra OSL og det er derfor sannsynlig at ruten vil betjenes 4 dg CPH, 3dg OSL slik som MIA. OSL vil dessuten være ferdig utvidet innen den tid og kan derfor være i stand til å ta imot flere wide body maskiner.

Someone
15-03-2016, 13:11
Personlig tror jeg Boston ligger an til å bli neste "W"-ruten i SAS. Wet -leas avtalen med PrivatAir var kun for 3 år og går derfor ut august 2017. Til den til vil trolig ruten ha bygget seg opp til å kunne betjenes daglig av en a330/340. Denne ruten har lenge vært nevnt som aktuell ut fra OSL og det er derfor sannsynlig at ruten vil betjenes 4 dg CPH, 3dg OSL slik som MIA. OSL vil dessuten være ferdig utvidet innen den tid og kan derfor være i stand til å ta imot flere wide body maskiner.

Jeg er i stor grad enig her, men det er to ting som taler mot Boston, den ene rutespesifikt og det andre selskapsspesifikt.

Når det kommer til OSL-BOS så tror jeg nok SAS må innse at her var Norwegian først ute, riktignok foreløpig 2x ukentlig, men kan fort bli mer. Da kan det bli litt vel trangt om plassen, selv med buken full av sjømat. Da tror jeg CPH, som nå får en rute med SAS/Privatair ligger bedre ann til en oppgradering av materiell, og på en W-rute vil da fort ARN kanskje stikke av med BOS sammen med CPH istedet for OSL.
Så må man også spørre hvor SAS eventuelt skal hente denne kapasiteten fra, da de med dagens planer ikke får mer widebody kapasitet før om tre år. Nå er det riktignok ikke spesielt vanskelig og plukke om en pent brukt A330-300 eller godt brukt A340-300 innen den tid. SAS har, for dem og være, nylig økt IC kapasiteten vesentlig med 4 nye A330-300 på under et år så spørsmålet er om de ønsker at kapasiteten får "satt seg" før de utvider ytterligere?

Men mye kan skje i frem til høsten 2017 når avtalen med Privatairmaskinen utløpet

dc-8-63
15-03-2016, 13:16
En af grundene(udover fritidsrejsende) til CPH-SFO klarer sig godt, er businessrejsende og muligheden for direkte connection. Da SFO er en god business rute og højt lokalt belæg, skal du ikke regne med det. Tilmed er der også kommet ARN-LAX, så folk bosiddende i Californien har mange muligheder for at komme til skandinavien.

Naa kjenner jeg godt til nettopp SAS sin SFO rute, Joy i fra SAS i Seattle er tidligere kollega av min kone og begge jobbet i SFO mens Joy bygget opp markedet for SAS i SFO. Dengang jobbet min kone for Virgin Atlantic og saa begrensningene i at VS i hovedsak var lokal trafikk - ingen egen feed ut av London, noe som gjorde at SAS fikk solide kontrakter med Apple, Google og Facebook - og ingen av disse tunge kundene er begrenset til SFO-CPH. Min kone brukte ogsaa M.I.D.T. i analysen av hvordan SAS utviklet seg som konkurent og hvis det naa er det lokale belegget som er hoved delen, ja da har denne ruten utviklet seg paa en maate jeg aldri har sett i loepet av mine aar i bransjen.

EvakCPH
15-03-2016, 13:18
Jeg er i stor grad enig her, men det er to ting som taler mot Boston, den ene rutespesifikt og det andre selskapsspesifikt.

Når det kommer til OSL-BOS så tror jeg nok SAS må innse at her var Norwegian først ute, riktignok foreløpig 2x ukentlig, men kan fort bli mer. Da kan det bli litt vel trangt om plassen, selv med buken full av sjømat. Da tror jeg CPH, som nå får en rute med SAS/Privatair ligger bedre ann til en oppgradering av materiell, og på en W-rute vil da fort ARN kanskje stikke av med BOS sammen med CPH istedet for OSL.
Så må man også spørre hvor SAS eventuelt skal hente denne kapasiteten fra, da de med dagens planer ikke får mer widebody kapasitet før om tre år. Nå er det riktignok ikke spesielt vanskelig og plukke om en pent brukt A330-300 eller godt brukt A340-300 innen den tid. SAS har, for dem og være, nylig økt IC kapasiteten vesentlig med 4 nye A330-300 på under et år så spørsmålet er om de ønsker at kapasiteten får "satt seg" før de utvider ytterligere?

Men mye kan skje i frem til høsten 2017 når avtalen med Privatairmaskinen utløpet

SAS skal jo også møde Norwegian på CPH-BOS?

Someone
15-03-2016, 13:21
SAS skal jo også møde Norwegian på CPH-BOS?

Det stemmer, men her er SAS først ute med Privatair-flighten, og går rett inn med god frekvens med daglig eller 6x ukentlig (husker ikke), kontra 1x ukentlig med Norwegian

SQ321
31-03-2016, 10:46
Ser at Se&Hør.dk melder at CPH ikke tar nye SAS IC ruter for gitt.

Artig liten kommentar fra Thomas Woldbye i artikkelen og sammenligningen mellom deres ikke-konkurrenter i Skandinavia:

CPH er lufthavnenes svar på en iPhone. Højere pris, men også langt bedre og mere lækkert.

http://www.check-in.dk/cph-vi-tager-ikke-nye-sas-langruter-for-givet#.VvzK8-KLTRY

Han har vel forsåvidt rett. Jeg synes iPhone en fin men jeg har veldig lyst til å bytte men føler meg bondefanget i økosystemet deres. Akkurat som om jeg har blitt lurt til å benytte de. Kanskje ikke ulik hva SAS føler:D:D:D

EvakCPH
31-03-2016, 11:18
Ser at Se&Hør.dk melder at CPH ikke tar nye SAS IC ruter for gitt.

Artig liten kommentar fra Thomas Woldbye i artikkelen og sammenligningen mellom deres ikke-konkurrenter i Skandinavia:



http://www.check-in.dk/cph-vi-tager-ikke-nye-sas-langruter-for-givet#.VvzK8-KLTRY

Han har vel forsåvidt rett. Jeg synes iPhone en fin men jeg har veldig lyst til å bytte men føler meg bondefanget i økosystemet deres. Akkurat som om jeg har blitt lurt til å benytte de. Kanskje ikke ulik hva SAS føler:D:D:D

”I Københavns Lufthavn får du transfertrafik fra hele Nordeuropa. Det gør du ikke i Arlanda."

Wow. Just wow. SAS betaler for sit eget produkt.

Fredrik Propell
02-04-2016, 12:48
Unskyld om det står skrevet, men jeg lurer på når oppstart er satt til? Finner bare "høst 2016" alle steder jeg leter.

4786e
02-04-2016, 13:03
Unskyld om det står skrevet, men jeg lurer på når oppstart er satt til? Finner bare "høst 2016" alle steder jeg leter.
Hvis du snakker om Miami så er det:
OSL-MIA 28. Sep
CPH-MIA 29. Sep

Fredrik Propell
02-04-2016, 15:26
Hvis du snakker om Miami så er det:
OSL-MIA 28. Sep
CPH-MIA 29. Sep


Takk! Ja jeg mente såklart MIA [emoji3]

Someone
26-04-2016, 10:36
Ser ut som fra Sommer 2017 sesongen så vil CPH-MIA være 4x ukentlig og OSL 3x ukentlig.

http://airlineroute.net/2016/04/26/sk-mia-s17/

haakonks
26-04-2016, 14:23
Det ble nevnt tidligere i denne tråden at man ville snu om på CPH og OSL i sommersesongen...

Det legges opp til at OSL-MIA flys 4x ukentlig og CPH-MIA 3x ukentlig i vintersesongen. Motsatt i sommersesongen.

SQ321
27-04-2016, 09:34
Noen som vet mer om codeshare/interline ut fra MIA til andre destinasjoner i USA og Latin Amerika? Finner ikke noe på SAS.no.

Eriksan
27-04-2016, 17:38
I prisregelverket står følgende under Transfer restrictions:

NOT PERMITTED WITH CARRIER AA WHEN TRAVEL ON SK
NONSTOP FLIGHTS VIA LAX/MIA TO/FROM INTERIOR
POINTS IN NORTH AMERICA/SOUTH AMERICA/CENTRAL AMERICA.

SQ321
19-08-2016, 16:55
Ser SAS nå tilbyr enkelte videreforbindelser fra MIA (fant MEX).

Ser de tilbyr connection via MIA og IAH til Monteray, Mexico men ikke via MIA til IAH.

Er det noen som har oversikt over til hvilke destinasjoner til tilbyr videreforbindelser til?

Someone
27-09-2016, 12:57
Noen som vet om maskinen som er planlagt starte OSL-MIA i morgen vil ferges inn til OSL i dag eller i morgen tidlig?

AMSKIX
27-09-2016, 13:19
Mulig det er nevnt lenger oppe i tråden, men hvilken kapasitet er det som nå frigis?

sk931
27-09-2016, 13:21
Noen som vet om maskinen som er planlagt starte OSL-MIA i morgen vil ferges inn til OSL i dag eller i morgen tidlig?

Tja ...det er vel en af de nye A330ère...men detved vi vel først senere...
Hilsen Ole

Someone
27-09-2016, 13:23
Tja ...det er vel en af de nye A330ère...men detved vi vel først senere...
Hilsen Ole

De er opptatt på ARN. Dessuten spurte jeg ikke om hva, men når

KalleSus
27-09-2016, 14:03
Det är den maskin som tidigare har trafikerat 943/944. Chicago kommer fortsättningsvis att flyga med 340.

jameson82
27-09-2016, 14:21
De er opptatt på ARN. Dessuten spurte jeg ikke om hva, men når

SK9228 ligger inne med ankomst fra CPH 07.10

jameson82
27-09-2016, 22:37
Forøvrig LN-RKN som tar turen og da sikkert får vannsalutten

ForeverSAS
28-09-2016, 10:59
Da er den store dagen her, og SAS flight SK955 er nå i lufta med kurs for Miami, og som nevnt over her er det LN-RKN som får æren av å ta første tur på ruten OSL-MIA.

En stor gratulasjon til både OSL, SAS og alle oss reisende som nå kan reise direkte til MIA fra Norge. Måtte ruten bli en stor suksess for SAS. :D

Edit klokken 19.45: Og der var SK955 nede på MIA etter ca 9 timer og 40 i lufta.

SQ321
29-09-2016, 10:00
Artikkel fra DN i dag om laksens betydning for SAS sin IC virksomhet (bak innlogging). Noe av innholdet:

SAS fylte den første avgangen fra Oslo til Miami med over ti tonn fersk laks i buken. På to år er volumet av laks doblet og kan gjøre flere USA-ruter lønnsomme

Hittil i år er lakse¬eksporten opp 29 prosent, målt i norske kroner, ifølge Norsk Sjømatråd. Til USA er det fraktet tilsammen 25.500 tonn laks hittil i år. Det er 45 prosent mer enn for to år siden

Laksen tar færre omveier etter at både SAS og Norwegian har åpnet flere direkteruter til USA.
– De har tatt over frakt som tidligere gikk med selskaper som Lufthansa, KLM og Cargolux. Laksen er ferskere når den kommer frem, sier Juell.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier også flere av deres avganger til USA er breddfulle av laks i lasterommet.


SAS-sjef Rickard Gustafson sa til DN tidlig i september at ledelsen ser på muligheter for å lansere flere destinasjoner på langdistanse. Egentlig leveres nye fly i 2019, men det ligger i kortene at det kan skje før. Kanskje allerede neste år.

SAS’ konserndirektør for salg og marked, Eivind Roald, sier fraktvolumet kan være avgjørende i beslutningen om nye flyruter.

Ikke alt går direkte. SAS’ nye Miami-fly går fire dager i uken fra Oslo, og tre dager fra København.
– Det kjører flere trailere med laks til København for å fylle opp avgangene derfra, sier Rasmussen.
Noe av laksen til Miami fraktes videre til markeder i Sør- og Mellom-Amerika.
– På returen har vi med grønnsaker, kaffe og blomster fra land som Brasil, Argentina, Chile og Ecuador, sier han.


Konserndirektør Eivind Roald sier oppstarten av en flyrute fra København til San Francisco for tre år siden er blitt en viktig målestokk, etter at den ble lønnsom på bare fire måneder.
– Bookingen på Miami-ruten frem mot oppstart har vært bedre enn ved oppstarten til San Francisco, sier Roald.



http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/09/28/2149/Luftfart/flyr-dobbelt-sa-mye-laks

LN-MOW
29-09-2016, 10:58
Da er Atlanta bankers. Laks hit og asparges og ferskener tilbake. :up:

Vel, kanskje ikke, men blir spennende å se hva neste nye destinasjon blir.

Someone
29-09-2016, 16:33
I tillegg til 10 tonn laks, var det også 254 passasjerer på første turen, mens 200 reiste med returen til CPH

EvakCPH
29-09-2016, 21:15
I tillegg til 10 tonn laks, var det også 254 passasjerer på første turen, mens 200 reiste med returen til CPH

Og 270 på første CPH-MIA ifølge en bruger på airliners.net:

"Today's inaugural CPH-MIA flight had 270 passengers."

Someone
29-09-2016, 22:41
Og 270 på første CPH-MIA ifølge en bruger på airliners.net:



"Today's inaugural CPH-MIA flight had 270 passengers."



Fullt fly og 6 infants?

EvakCPH
30-09-2016, 00:56
Fullt fly og 6 infants?

Bliver vanskeligt at nå 270 kan jeg godt se, men det var samme person som rapporterede tallene for osl-mia og mia-cph med mindre du selv er den originale kilde på disse tal

Strominho
30-09-2016, 10:49
Kanskje denne kilden teller med crew..?

jameson82
02-10-2016, 21:40
Ser på internsidene til Osl at SK940 er satt opp til OSL kl 09.00 ifra LAX imorgen. Kommer denne tom?

Martin
02-10-2016, 21:44
Ser ut som SK940 har divertet til OSL to dager på rad nå

https://www.flightradar24.com/flight/sk940

Jens W
02-10-2016, 21:46
Ser på internsidene til Osl at SK940 er satt opp til OSL kl 09.00 ifra LAX imorgen. Kommer denne tom?

Står som innstilt nå. Og ser ut til å skulle gå til ARN som normalt.

[KVS Tool 8.2.3/Diamond - Operational Info: SK 940/02 Oct 2016] (http://www.KVSTool.com/)
Planned Flight Info
Segment Departure Arrival Duration
------- --------- --------- --------
LAX-ARN 14:15/Sun 10:00/Mon 10:45

Segment Flight Note
------- -------------------------------------------
LAX-ARN DEPARTS TERMINAL B
LAX-ARN ARRIVES TERMINAL 5
LAX-ARN SECURED FLIGHT
LAX-ARN ET/ ELECTRONIC TKT CANDIDATE
LAX-ARN DOCS MANDATORY FOR PSGRS TRVL
LAX-ARN TO FROM AND WITHIN USA
LAX-ARN CO2/PAX* 434.67 KG ECO, 869.35 KG PRE
(*):SOURCE:ICAO CARBON EMISSIONS CALCULATOR

Jens W
02-10-2016, 21:48
Ser ut som SK940 har divertet til OSL to dager på rad nå

https://www.flightradar24.com/flight/sk940

Ser ut til å være feil. Om man går på playback ser man at begge har gått rett til ARN

WF789
02-10-2016, 21:56
Info på flyet i går var at med tilstrekkelig medvind ville de gå direkte, ellers via Oslo.
(Grunnet crew?)

KalleSus
03-10-2016, 14:36
Enligt uppgifter på Business.se berodde det på att en pilot insjuknat och att tidsregler innebar att man ev. behövde gå ner i Oslo för att inte överskrida maxtid.

http://www.businessclass.se/forum/threads/sas-inst%C3%A4llt-fr%C3%A5n-los-angeles.34522/page-4#post-524601

AlexanderDGL
05-10-2016, 22:02
Når kan en forvente muligheten til å bestille USA-billetter med SAS for September 2017? Får bare opp tom. August nå. Planlegger tur til LAS, og tilbake fra MIA.

LN-MOW
05-10-2016, 22:18
Skal ligge ute nå. Men ikke forvent å finne de beste prisene så tidlig. Vent heller til det kommer en kampanje.

Andre1980
05-10-2016, 22:25
Når kan en forvente muligheten til å bestille USA-billetter med SAS for September 2017? Får bare opp tom. August nå. Planlegger tur til LAS, og tilbake fra MIA.

Er det ikke bedre å bestille DY på en slik tur da? 2 Enveisbilletter med SAS blir vel fort dyrt.