PDA

View Full Version : Lufthansa legger ned Frankfurt-Stavanger


Bluescan
08-08-2015, 20:08
God dag!
Det er ikke mulig å bestille direkteflight med Lufthansa fra SVG til FRA etter 24. oktober. Legger Lufthansa ned denne ruten, eller er det systemet som ikke er oppdatert?

Takker for svar.

Mvh
Bluescan

hifiman
08-08-2015, 20:28
God dag!
Det er ikke mulig å bestille direkteflight med Lufthansa fra SVG til FRA etter 24. oktober. Legger Lufthansa ned denne ruten, eller er det systemet som ikke er oppdatert?

Takker for svar.

Mvh
Bluescan

skal være i drift etter denne datoen sjekk denne nettsiden:

http://info.flightmapper.net/route/Lufthansa_LH_SVG_FRA

RedLine
08-08-2015, 20:59
Finner rutene i Expertflyer men ikke et eneste sete tilgjengelig for salg etter 24.10. Enten er det en feil i systemet (tviler) eller så har de rett og slett trukket ruten for salg, og at tyskerne med det forsvinner fra Sola.

Dersom det er tilfellet så er det jo en gavepakke til SAS

Hickok
08-08-2015, 22:06
Finner rutene i Expertflyer men ikke et eneste sete tilgjengelig for salg etter 24.10. Enten er det en feil i systemet (tviler) eller så har de rett og slett trukket ruten for salg, og at tyskerne med det forsvinner fra Sola.

Dersom det er tilfellet så er det jo en gavepakke til SAS
... og BA.

WestAir
08-08-2015, 22:27
og KLM. Synd de forsvinner. Nå blir både CDG og FRA borte samtidig.

EvakCPH
08-08-2015, 22:39
og KLM. Synd de forsvinner. Nå blir både CDG og FRA borte samtidig.

Are you listening to this... SAS?? :D

Dash
08-08-2015, 23:19
Are you listening to this... SAS?? :D

Det er vel en grunn til at rutene forsvinner ;)

Twin Otter
08-08-2015, 23:21
Kan det tenkes at det kun er snakk om å stenge den for vinteren?

DCHalvorsen
08-08-2015, 23:23
Stavanger er den norske hovedbyen i en solnedgangsindustri, og det internasjonale flytilbudet til og fra byen vil nok gjenspeiles i oljenedturen som nå har startet for alvor.

Martin
09-08-2015, 00:52
Ser også at Expertflyer kun viser en daglig avgang fra 25/10 og utover (med 0 seter til salgs) mot opptill tre dagene før.

Gir heller ingen mening at det er avgangen som ankommer SVG 12:25 som er satt opp den ene vegen, og morgenavgangen tilbake fra SVG (altså en veldig lang nightstopp)

LN-MOW
09-08-2015, 01:16
Alle flighter vises som stengt for salg i Amadeus. Vanlig prosedyre mens man booker om passasjerer og tømmer flightene.

United1K
09-08-2015, 01:27
Måtte sjekke dette selv også men på united.com
Alle reiser fra Stavanger til USA går via Heathrow.

Bergern
09-08-2015, 03:33
Av en eller annen grunn har det altså vist seg at færre mennesker har lyst til å reise fra Stavanger enn antatt. Skjønn det den som kan, men sånn er det altså. Tipper KL blir værende, da de er noen råskinn på ruter det ikke er noe å spare på over OSL.

kosvines
09-08-2015, 10:37
Ikke så veldig overraskende. Jeg har faktisk aldri reist med Lufthansa i privat sammenheng.

BA har jo masse frekvenser fra London til USA og som oftest gode priser. Ellers så har jo KLM gode tilbud og ikke minst høy frekvens mellom SVG og AMS.

LH faller litt utenfor. De er alltid dyrere og det er sjeldent noe tidsmessig å spare. Men allikevel synd hvis de forsvinner. De er veldig gode på Mellom -og Sør-Europa.

Cockpitview
09-08-2015, 10:40
Jeg tror ikke så mye på at det er nedgangen i oljebransjen som er den eneste årsaken. SAS med sin rute til Houston har tatt mange connections bort fra KL og LH som tidligere gjorde rutene til pengemaskiner.

Lennart
09-08-2015, 11:32
Har booka tur med LH 4 og 8 mai SVG-FRA-SVG.
Den er oppsatt med CRJ.
Håper de starter opp igjen til sommerprogrammet 2016

barca
09-08-2015, 14:21
Synd hvis Lufthansa kutter ut SVG-FRA. Man må huske på at mange at LH sine kunder drar og mye til Asia og slikt, ikke bare til IAH. Det har vel helt sikkert noe med oljekrisen å gjøre. Tipper de vil komme tilbake igjen når oljeindustrien tar seg opp igjen. AF skal og legge sin rute til SVG fra slutten av november. Man ser jo og at SAS sliter med å fylle setene til IAH til fullpris. Så alt i alt har oljenedturen skylda for rutekutt i SVG.

Martin
09-08-2015, 18:13
Stavanger Aftenblad skriver også om saken:

Fra slutten av oktober legger Lufthansa ned sine tre daglige avganger mellom Stavanger og Frankfurt. - Dramatisk, sier flyekspert Jan-Petter Helgesen.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Lufthansa-vil-ikke-lenger-fly-fra-Sola-3747105.html

ln-bre
09-08-2015, 19:30
Jeg kommer til å savne Lufthansa på Sola sterkt. Jeg har de siste årene brukt ruten SVG via Frankfurt ofte - både privat og i jobb - til å komme videre til følgende byer: Houston, Montreal, Toronto, Tunis, Tripoli, Muscat, Dubai, Seoul, Bangkok og Singapore + flere intra-europeiske destinasjoner.
Til sammenlikning har jeg i samme periode brukt KLM til: Atlanta, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Doha og intra-euro.
Sas via CPH kun til Newark og Tokyo + intra-euro.
Jeg har ikke reist med Air France eller BA fra SVG.

FlyCarl
09-08-2015, 20:32
Selvfølgelig en dårlig dag for Stavangerregionen. Men dette samfaller jo også bra med nye transitmuligheter på Gardermoen og er vel generelt en gladpakke til SAS og Norwegian?

Dash
09-08-2015, 20:50
Selvfølgelig en dårlig dag for Stavangerregionen. Men dette samfaller jo også bra med nye transitmuligheter på Gardermoen og er vel generelt en gladpakke til SAS og Norwegian?

Tenker at det først og fremst er en gavepakke til KLM og BA som i stor grad har konkurrert med LH om godt betalende biz pax som flyr langt.(Med ett rutenett SK ikke kan matche). De som fortsatt vil være lojale mot Star, vil nå måtte velge SAS. Mens Norwegian nok i mindre grad vil merke en tilstrømning av ex-Lufthansa pax. Men for all del, en mindre konkurrent er en mindre konkurrent.

ln-bre
09-08-2015, 21:02
Det blir nok mer reising med KLM og BA framover, særlig med førstnevnte selskap. Utfordringen med BA er kun to daglige flyginger, dermed blir det ofte lang ventetid, enten på utreise eller hjemreise.

petter380
09-08-2015, 21:44
Triste greier for hele vestlandsregion. På en måte godt gjort av LH å være såpass proaktiv, samtidig, som flere har uttalt, så burde de klare å fylle iallfall 2 CRJ daglig.

Noen nevner at dette er bra for SAS, jeg syns det er sterkt negativt. Eneste Star Alliance medlem som er andre plasser enn OSL er…? Mao., skal man ut i den store verden så kan man likeså godt kjør på OneWorld/Skyteam. Undertegnende klarer EBG for 5. år på rad, men etter det blir mer og mer sannsynlig Fnate's flyselskap/allianse, nemlig OneWorld.

HS-TGA
10-08-2015, 09:13
Kommer til å savne LH. Har blant annet reist med dem de 3 siste årene til Kroatia til uslålige priser. Var klar til å bestille neste års reise straks, men må vel se langt etter det nå.

EK 007
10-08-2015, 13:35
Dette er jo bare veldig, veldig trist.
Vet at belegg og inntjening ikke går hånd i hånd, men det har ihvertfall vært en veldig populær rute for rogalendingene; er jo "alltid" fulle fly.

Sett fra en annen side så kan kan vel dette være bra for den videre skjebnen til SK951....?

Utenbys
10-08-2015, 13:42
Lurte litt på når dette skulle skje. BGO-FRA har jo forlengst takket for seg og med reduksjonen i oljejobbreisende fra SVG ville det være rart om ikke det kom en kapasitetsreduksjon et sted.

KL, SK og BA synes nok ikke dette er særlig trist som nevnt over.

Selv flyr jeg BKK-FRA-SVG-FRA-BKK i slutten av august på privatregning for å være bryllupsgjest. Noe jeg ser veldig frem til for det blir første LH IC i C og det er alltid utrolig kjekt når fine mennesker skal gifte seg. Tydeligvis blir det første og siste gang jeg flyr FRA-SVG-FRA.

Trdfly
10-08-2015, 14:10
Pressekontakt i Lufthansa, Mirjam Eberts, bekrefter mandag formiddag at Lufthansa slutter å fly fra Stavanger til Frankfurt fra 25. oktober.

- Ja, dette stemmer. Det er kun økonomiske årsaker som er bakgrunnen for denne avgjørelsen. Ruta var dessverre ikke lønnsom, sier hun til Aftenbladet.

Hvordan har nedgangen i oljebransjen spilt inn i denne sammenhengen?

- Det har vært en medvirkende faktor, sier Eberts. Hun ønsker ikke å gå inn på hvor stor nedgang det har vært i inntektene til denne ruta, men bekrefter at ruta ikke har vært lønnsom den siste tida.

- Vi vil opprettholde tre daglige flyginger fra Oslo til Frankfurt og Munchen, sier Eberts.
http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Na-bekrefter-Lufthansa-at-de-dropper-Stavanger-3747373.html

EBGflyer
10-08-2015, 15:08
Mon ikke dette i det mindste vil sende en del af de Eurobonus-loyale til SAS via CPH eller OSL?

Naturligt, at BA og KLM også vil mærke dette positivt.

Hickok
10-08-2015, 15:46
Mon ikke dette i det mindste vil sende en del af de Eurobonus-loyale til SAS via CPH eller OSL?

Naturligt, at BA og KLM også vil mærke dette positivt.

Mange av disse kommer nok også til å benytte LHR.

petter380
10-08-2015, 16:51
Mon ikke dette i det mindste vil sende en del af de Eurobonus-loyale til SAS via CPH eller OSL?

Naturligt, at BA og KLM også vil mærke dette positivt.


Blir mindre av de EB-loyale utenfor Oslo, ettersom det kun er SK. Da kan man likeså greit gå for andre selskap/allianser (vestlendingene altså).

OttoL
10-08-2015, 17:18
http://airlineroute.net/2015/08/07/lh-lux-w15/

Lufthansa starting 25OCT15 will begin service on Lufthansa – Luxembourg route, offering 4 daily operations, on board CRJ900 and Embraer E190 aircraft. The Star Alliance member currently operates Munich – Luxembourg service up to 2 daily.

Dagen etter siste flight fra SVG durer de inn med LUX-FRA.

Monty
10-08-2015, 18:02
har 2 turer som e booka med LH, blir spennende å se ka som skjer med de...

1) SVG-FRA-JFK / EWR-LHR-SVG (United og SK)
2) SVG-FRA-CCS-GUA-MIA-FRA-SVG

Hickok
10-08-2015, 18:08
har 2 turer som e booka med LH, blir spennende å se ka som skjer med de...

1) SVG-FRA-JFK / EWR-LHR-SVG (United og SK)
2) SVG-FRA-CCS-GUA-MIA-FRA-SVG

Blir nok endret til UA via LHR siden UA og LH har Joint Venture "over dammen"

petter380
10-08-2015, 18:19
har 2 turer som e booka med LH, blir spennende å se ka som skjer med de...

1) SVG-FRA-JFK / EWR-LHR-SVG (United og SK)
2) SVG-FRA-CCS-GUA-MIA-FRA-SVG


Hvis du ikke får en ny rute som du kan leve med, ring med en rute som passer så fikser LH :)

Min far har 3 bookinger med SVG-FRA også. Han var overrasket at de tok avgjørelse bare litt over 2 måneder før siste flight.

EBGflyer
10-08-2015, 19:13
Blir mindre av de EB-loyale utenfor Oslo, ettersom det kun er SK. Da kan man likeså greit gå for andre selskap/allianser (vestlendingene altså).

Naturligvis vil de se sig om efter andre muligheder, men dem som fortsat vil være loyale må enten via LHR, CPH eller OSL.

Twin Otter
10-08-2015, 19:21
Kjipt at ruta ryker. Men vi får satse på at de eventuelt kommer tilbake hvis/når oljekrisen er over.

WestAir
10-08-2015, 19:50
Selvfølgelig en dårlig dag for Stavangerregionen. Men dette samfaller jo også bra med nye transitmuligheter på Gardermoen og er vel generelt en gladpakke til SAS og Norwegian?

OSL kan på ingen måte sammenlignes med FRA.

Monty
11-08-2015, 08:37
uansett litt kjipt då flighten LH0400 fra FRA te JFK va med den nye 747-8...

EBGflyer
11-08-2015, 10:07
uansett litt kjipt då flighten LH0400 fra FRA te JFK va med den nye 747-8...

Så må du jo insistere på at blive re-routed til FRA for at nå dit fly videre. Det er vel ikke umuligt, selv om de nok først og fremmest vil booke dig via ex. LHR.

SQ321
11-08-2015, 10:18
http://airlineroute.net/2015/08/07/lh-lux-w15/


Dagen etter siste flight fra SVG durer de inn med LUX-FRA.

Samtidig som Luxair legger ned sine 4d LUX-FRA.

SQ321
11-08-2015, 10:24
LH er jo helt tydelig på at det er dårlig butikk på SVG der nedturen i offshorebransjen helt sikkert er den viktigste årsaken. Men samtidig så skal en ikke se bort i fra at SAS sin IAH rute, EK og DY sin langdistanseekspansjon på OSL samt forenklet transfer også spiller en rolle. Mange bekker små..

At AF forvant var ingen stor overraskelse men jeg trodde heller at BA skulle ryke fremfor LH.

Cockpitview
11-08-2015, 10:28
Dette åpner kanskje samtidig for at Turkish gjør alvor av sin lenge varslet lansering av SVG fra S16.

SVG_
11-08-2015, 11:15
Kan det tenkes at SK går inn på ruten, all den tid det er mange connections med Star Alliance via FRA?

FlightDeck
11-08-2015, 12:43
Kan det tenkes at SK går inn på ruten, all den tid det er mange connections med Star Alliance via FRA?


Nei, det tviler jeg på. SAS vil neppe hjelpe Lufthansa med feed (lite lokaltrafikk på denne ruten) - de vil heller fly direkte fra Stavanger ut i verden og feede via Oslo og København. SAS har avsluttet JV med Lufthansa, og redusert Oslo-Frankfurt fra 3 til 2 daglige og lagt ned Göteborg-Frankfurt.

oskarflekkefjord
11-08-2015, 13:24
At AF forvant var ingen stor overraskelse men jeg trodde heller at BA skulle ryke fremfor LH.

For min del er det et større tap om BA forsvinner.. håper det aldri skjer:wow:

petter380
12-08-2015, 22:20
Ny artikkel i Aftenbladet: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Lufthansa-skylder-pa-Houston-ruten-3749026.html


- Lufthansa sier beslutningen om å legge ned ruten står ved lag. Men de ønsker fortsatt dialog med oss, sier ordfører i Stavanger Christine Sagen Helgø (H).

Lufthansa begrunner nedleggelsen av Frankfurt-ruten med hard konkurranse fra andre direkteruter, sier ordføreren.

- Kom de med eksempler?

- Blant annet trekker de fram Houston-ruten, sier Sagen Helgø.

Hun legger til at Lufthansa også peker på situasjonen i oljeindustrien.

- Samtidig viser de til en økning i antall reisende fra Sola på 9,5 prosent. Det er litt spesielt. Men Lufthansa hevder det er vanskelig å konkurrere på pris, sier Sagen Helgø.

Greit å ha noe å skylde på…

sail4fun
12-08-2015, 22:23
Ny artikkel i Aftenbladet: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Lufthansa-skylder-pa-Houston-ruten-3749026.html



Greit å ha noe å skylde på…

Alle kan fylle flyene , men ikke alle kan selge til rett pris..

WestAir
12-08-2015, 23:10
Det er klart at Houston spiller inn. Når SAS flyr 40-50 passasjerer på ruten daglig tar de høyt betalende kunder fra Lufthansa og de andre, kunder som kanskje var viktige for lønnsomheten for andre ruter.

Basse-HAU
13-08-2015, 01:31
Det er klart at Houston spiller inn. Når SAS flyr 40-50 passasjerer på ruten daglig tar de høyt betalende kunder fra Lufthansa og de andre, kunder som kanskje var viktige for lønnsomheten for andre ruter.


50 [emoji15], flyet har bare 44 seter(pirke[emoji6]) . Og så er det vel ikke 100% belegg hver dag, men klart alle monner drar....

Rosen
13-08-2015, 01:56
50 [emoji15], flyet har bare 44 seter(pirke[emoji6]) . Og så er det vel ikke 100% belegg hver dag, men klart alle monner drar....

Men nu flyver det vel også mere end én gang om dagen ;)

SQ321
13-08-2015, 09:58
Ny artikkel i Aftenbladet: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Lufthansa-skylder-pa-Houston-ruten-3749026.html


- Blant annet trekker de fram Houston-ruten, sier Sagen Helgø.

Godt å få bekreftet det så får vi håpe SAS merker dette og at de klarer å holde det gående i disse nedgangstider.

SQ321
13-08-2015, 10:08
Må jo også si at jeg er glad jeg ser næringslivet, politikere og flyplassen møter selskapet og har dialog rundt nedleggelsen. De viser proaktivitet og engasjement. Tenk om vi kunne fått til noe av det samme på OSL en gang i fremtiden..

krølle
13-08-2015, 10:25
Det er klart at Houston spiller inn. Når SAS flyr 40-50 passasjerer på ruten daglig tar de høyt betalende kunder fra Lufthansa og de andre, kunder som kanskje var viktige for lønnsomheten for andre ruter.


Tror IAH har en ørliten effekt i det spillet her, men fint å ha en plass å henge noen bjeller.
Med 9.5 % økning i trafikken er der vel heller noen i revenue managment som ikke har fulgt med i timen når det gjelder prissettingen

WestAir
13-08-2015, 10:42
50 [emoji15], flyet har bare 44 seter(pirke[emoji6]) . Og så er det vel ikke 100% belegg hver dag, men klart alle monner drar....

De flyr begge veier, jeg vet naturligvis at det bare er 44 seter i flyet.

LN-RRA
13-08-2015, 19:14
Men nu flyver det vel også mere end én gang om dagen ;)

Nei, ikke mer enn én gang om dagen nei.
En avgang fra SVG og en avgang fra IAH, 6 dager i uken.

ln-bre
13-08-2015, 19:29
Westair og Rosen mener mener tur/retur, sånn at denne ruten har 88 seter totalt pr døgn (sk951 og sk952).

Rosen
13-08-2015, 19:40
Nei, ikke mer enn én gang om dagen nei.
En avgang fra SVG og en avgang fra IAH, 6 dager i uken.

Det giver da også mere end én flyvning om dagen (6 gange om ugen) hvis du tæller sammen.

Det var nu også ment som et retorisk spørgsmål ;)

vstenhjem
15-09-2015, 13:18
Noen sjanse for at LH endrer planene etter SAS sin pressemelding idag? Hvis ikke har SVG tapt mye nå.

Rosen
15-09-2015, 13:28
Noen sjanse for at LH endrer planene etter SAS sin pressemelding idag? Hvis ikke har SVG tapt mye nå.

Nej. Der en grund til SAS stopper på Houston. Ikke nok betalingsvillige kunder.

Trdfly
18-10-2015, 01:46
KLM sparker godt ned på SAS (IAH), AF (CDG) og LH (FRA) på http://www.aftenbladet.no/ :D

BSSW
24-10-2015, 17:03
Som pax på denne siste flighten, for nå i hvert fall, så kan jeg fortelle hva som skjedde om bord for å bemerke dette; ingen verdens ting.
Eneste forskjellen fra en vanlig flight var at det var en SK-ansatt med kamera som skulle få med seg denne siste flighten, samt ankomsten av siste IAH-SVG flight. Og at crewet som kom med siste fly i går ble med hjem på denne flighten, i sivil.

Hvis noen av dem som stod på spotterplattformen leser dette, så kan de kanskje legge ut et bilde eller 2 av denne flighten?

Håper at LH kommer tilbake igjen når det går bedre med oljå.

B767
24-10-2015, 17:08
Va det fult i flyet?
Har prata med en crew for ca en uke siden det pleide å være ca 50 til 70 passasjer på hvert flight... få passasjer synes den crewpersonen.

Gunnar
24-10-2015, 18:32
Litt synd at det ikke var planlagt noe, ja. Men man pleier vel ofte ikke å markere at man slutter å fly til et sted...?

Nuvel, noen bilder ble det. Hilsen den SK-ansatte med kamera ;)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1021078

BSSW
25-10-2015, 03:47
Va det fult i flyet?
Har prata med en crew for ca en uke siden det pleide å være ca 50 til 70 passasjer på hvert flight... få passasjer synes den crewpersonen.
Var ikke overfylt nei, 50 hørtes ikke ut til å være på jordet.
Litt synd at det ikke var planlagt noe, ja. Men man pleier vel ofte ikke å markere at man slutter å fly til et sted...?
Details :p
Nuvel, noen bilder ble det. Hilsen den SK-ansatte med kamera ;)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1021078
:up:

A-380
25-10-2015, 03:59
Forbaska at den ruten forsvant. Da blir det en flyvning mer for å komme seg hjem fra Angola nå på mandag.

Kommer til å savne LH

Og det var Air France som fikk æren av å frakte meg til Angola, og den forsvant jo også:(

B767
25-10-2015, 10:54
A380: det går jo fly fra British Airways og KLM til Angola.

sirpjalle
25-10-2015, 13:08
Men kanskje det er "feil" allianse for A-380?! ;)

Det er det definitivt for meg, og da har man (ja et i-landsproblem), et ekstra stopp hvis man ikke kan fly direkte til FRA fra SVG og ut i verden! :)

Martin
25-10-2015, 13:35
Men kanskje det er "feil" allianse for A-380?! ;

AF så ut til å fungere bra for han på utreise, så da må vel KL kunne fungere ogå.

Klette
25-10-2015, 14:39
Kjjipt at hansa legger ned her slik som de gjorde i Bergen også...

Men for å legge en positiv spinn på det ; Hvis en må innom Køben nå på vei til Frankfurt så blir det jo mer poeng på kontoen :D

WestAir
25-10-2015, 16:13
Va det fult i flyet?
Har prata med en crew for ca en uke siden det pleide å være ca 50 til 70 passasjer på hvert flight... få passasjer synes den crewpersonen.


Det er ikke så lavt belegg med tanke på at de brukte et lite fly. Men uansett så er det 300-400 passasjerer daglig, noe som burde være godt nytt for BA og KL.

Boeing_fan
25-10-2015, 16:59
Da har Stavanger mistet både Lufthansa (FRA), Air France (CDG) og SAS til Houston. Trist, men samtidig er det jo ikke overraskende at SVG rammes hardest av sterkt fallende oljepris med påfølgende nedkjøling av norsk økonomi. BA og KL vil nok nyte godt av at konkurransen blir betydelig mindre. På en annen side skal det bli spennende å se om Turkish Airlines realiserer sine planer om en rute fra SVG til IST. Dette kan være en veldig god anledning for TK, som har vist at det er et selskap som ikke er redd for å satse i nedgangstider.

barca
25-10-2015, 17:11
Reiste med morgenflyet med LH nå på onsdag (21.okt). Sikkert rundt 50-60 pax i en CRJ-900 fly. 2 i business inkludert meg.

RedLine
25-10-2015, 17:24
Jeg har reist som en helt med Lufthansa fra Stavanger siste året. Jeg har merket en markant nedgang i pax etter at de annonserte at de legger ned ruten. Men mitt inntrykk av belegget ombord at det har vært nogenlunde jevnt med det jeg opplever hos SAS til CPH, så er egentlig litt forundret over at de ikke får det til å gå rundt.

Synes at det er veldig synd fordi Stavanger mister mange muligheter til å komme seg effektivt ut i europa, et område Lufthansa og Frankfurt langt overgår SAS, AMS (KLM) og LHR (BA). Dette er som jeg har skrevet en gavepakke til gjenstående aktører på SVG når det nå i løpet av en uke forsvinner 500 daglige seter utenriks.

LN-MOW
25-10-2015, 17:47
Jeg har reist som en helt med Lufthansa fra Stavanger siste året. Jeg har merket en markant nedgang i pax etter at de annonserte at de legger ned ruten..

Husk at det ikke er belegget som er avgjørende, men inntekten. Det er ikke noe problem å selge ut et fly bare prisen er lav nok. Når fullpris-paxen forsvinner, blir det vanskelig å drive lønnsomt ...

Someone
25-10-2015, 18:50
Da har Stavanger mistet både Lufthansa (FRA), Air France (CDG) og SAS til Houston. Trist, men samtidig er det jo ikke overraskende at SVG rammes hardest av sterkt fallende oljepris med påfølgende nedkjøling av norsk økonomi. BA og KL vil nok nyte godt av at konkurransen blir betydelig mindre.


Det stemmer, men jeg blir ikke overrasket hvis vi ser flere andre norske byer fremover vil oppleve kutt, spesielt fra utenlandske aktører

A-380
25-10-2015, 20:46
A380: det går jo fly fra British Airways og KLM til Angola.

BA og KL flyr ikke på mandager ;) Faktisk flyr de bare 2 dager i uken.

sirpjalle
25-10-2015, 21:03
Det stemmer, men jeg blir ikke overrasket hvis vi ser flere andre norske byer fremover vil oppleve kutt, spesielt fra utenlandske aktører

Det er jeg redd du kan få rett i Someone! Klart at det får ringvirkninger når det er nedgang i oljeindustrien for mange andre bransjer.

Og en tanke som slo meg nå, det er det kjøpesterke som mister jobben, hvilket kan få konsekvenser for de som lever av de kjøpesterke. Det vil si at det kanskje blir en ferie mindre, eller noen færre resturantbesøk osv...

Bare et tankestrø....

C130
26-10-2015, 09:42
Det er jeg redd du kan få rett i Someone! Klart at det får ringvirkninger når det er nedgang i oljeindustrien for mange andre bransjer.

Og en tanke som slo meg nå, det er det kjøpesterke som mister jobben, hvilket kan få konsekvenser for de som lever av de kjøpesterke. Det vil si at det kanskje blir en ferie mindre, eller noen færre resturantbesøk osv...

Bare et tankestrø....

Med fare for å spore helt av: Det sendes nå ut permisjonsvarsler fra bilforhandlere og bilverksteder i Stavangerområdet......

Glean EBG
28-10-2015, 20:57
Er det planer om at LH kommer tilbake i sommerprogrammet 2016?

Vede
28-10-2015, 21:23
Nei det tviler jeg sterkt på. Ruten er nedlagt.

WestAir
01-11-2015, 21:44
Første helgen uten LH og AF. Fra CPH har SAS i dag 2xA321, 1 A320 , 1 736 og 1 CRJ9, altså stort sett ganske store fly, om det er pga flere pax vet jeg ikke. Men KL har de vanlige 2 x 737 og 3x F70.

econ
05-11-2015, 17:32
KLM beholder 5 daglige i vinter og klorer seg fast på SVG

http://www.aftenbladet.no/energi/KLM-klorer-seg-fast-pa-Sola-3801467.html

WestAir
11-12-2015, 16:32
Første hele måned etter alle rutekuttene hadde utenlandstrafikken på SVG en nedgang på 14% i november. Kanskje ikke så uventet, men likevel svært kraftig nedgang. Kanskje det burde vært en egen tråd "SVG og oljekrisen" eller noe sånt.

Jetstar
11-12-2015, 17:00
Air France, Lufthansa, Sas med Houston ruten, Air Baltic, Airwing og nå sist Wif med Newcastleruta. Nedgang i offshorehelikoptere også. Ikke veldig lovende det her.