PDA

View Full Version : Charterhelvete Dudva

robertaas
10-08-2015, 08:41
Mens fornuftig folk har kommet seg hjem fra sine helgeturer er jeg fortsatt stuck på chartertur i charterhelvete Dudva. Ja, jeg har prøvd charter. Joda, det er et pent område og gammelbyen hadde vært pen om man hadde hatt mulighet til å velge hvor man går og ikke bare hadde måtte følge strømmen av turister. En tur hit i begynnelsen av oktober hadde muligens vært greit, men pga endring av planer for sommeren gjorde jeg noe så dumt som å dra hit midt i perioden serbere og russere har ferie.

Byen er kaotisk bygd ut med lite plan. Hver lille rullestensstrand er fyllt opp av solstoler og hver lille plass i og rundt gamlebyen er fyllt opp av serverignssteder. Og de tror de kan tiltrekke seg flere kunder ved å spille serbisk disco høyere enn naboen. Serbisk disco er en utspekulert torturmetode som antagelig ble utviklet under balkankrigen. De som har sett Melodi Grand Prix har antagelig kjennskap til mindre skadelige versjoner av dette som ikke faller inn under våpenkontroll.

Har valgt meg å betale ekstra for det som skulle være et litt fjongt hotell med byens beste beliggenhet. Betale mere for bedre rom gjør jeg og, men ender opp med et rom hvor jeg bare såvidt får en gløtt av gammelbyen og stranden ser jeg såvidt noe av gjennom glassvinduene i et annet bygg.
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=39295&stc=1&d=1439188992

4 stjerner påstår de de er. Men wlan er utrolig tregt. Ikke rart det inkluderte nettet heter "Avala low speed". Og de har selvsagt også "Avala pay", men når jeg går forbi resepsjonen ser jeg personer som klager på det nettet så jeg tror ikke jeg vil la meg ergre av å prøve det. Å la private ta betalt for alle lukurative områder og å ta seg ekstra betalt er de flinke til her. En av de fineste ikoniske byene i som ligger på en liten halvøy, Sveti Stefan, er helt tatt over av et hotell. Man kommer seg ikke inn i byen uten å bo på hotellet. Men stranden på landet innenfor kommer man seg nedpå, for kun 50 euro. På mindre lukurative strender slipper man unna med 20 euro for solsengene. Etter å ha gått litt rundt har jeg funnet at det er noen fliker innimellom og langt unna hvor de ikke har satt opp solstoler, men de er fulle litt over 7 om morgenen.

Joda, hotellet har egen strand hvor man slipper betale for solsengene. Prøvde det en dag, men fikk bare plass like inn mot "naboinnhegningen" hvor de spilte serbisk disco så høyt at naboene hadde gitt opp å konkurrere. Som om det ikke var nok hadde jeg også damedusjen midt i synsfeltet. Og det ser ut som om den russiske bikini-moten går i gull, sølv og paljetter... også denne sesongen. Og under dusjen prøver de ut mooves de hadde sett fra gogo-danserne kvelden før. Det var altså fysisk umulig å få lest noe i boken jeg hadde med meg.

Langs bukten i Budva er det nederst mot vannet resturant/bar, solsenger eller båter hvor de optimistisk tilbyr "partyboat", sightseeing, taxi, dykking, vannski og parasailing, uansett hvor liten og skrøpelig båten er. Hakket innenfor ligger hovedprommenaden hvor det er mest folk. Det er et slags tivoliområde over flere kilometer uten ordentlige bygninger. Det er flere bokser med "7D cinema", ett hadde 8D. Og utsalgssteder for alskens mat, drikke, ferieting. Noen hadde satt ut noen plastdinosaurer inni et buskas og tok inngangsbilletter der. Mest markant var gogo-barene, som ikke er noe kjellerlokale i en luguber bakgate, som var plassert midt på prommenaden. Man trengte visst bare en bar, innhegning, og noe stort som stod opp som sjørøverskip eller eifeltårn. Og lyskjegler mot himmelen og selvsagt serbisk disco så høyt at man kunne høre dem over hele byen. Det ble litt av en infernalsk kakofoni når man gikk forbi. Fikk meg til å lure på hvor mange dB som skulle til før man ble døv. De kvinnelige innkasterne ble nakne utpå kvelden ble jeg fortalt. Jeg takket for advarselen. Traff noen som hadde vært på "bloody beach" i Bulgaria som sa Budva var "10 ganger værre"-

Idag skal jeg prøve å komme meg til Bar. Ikke på, men til, altså.

Tjab
10-08-2015, 09:07
Fikk meg til å tenke på Sodoma og Gomorra

Høres ut som paradis for drita briter og fjortisser.....

kekker
10-08-2015, 09:26
Men altså, hvor kom ideen, om at dette var en god idè, fra??

Uansett, jeg ler så tårene triller, så keep it coming!

robertaas
10-08-2015, 10:30
Hadde ikke vært i Montenegro enda og trodde det var en fredeligere, lite utbygd versjon av Kroatia.

Hotellfrokost

Inntar min tredje hotellfrokost og den er identisk hver dag. Jeg liker prøve nye retter og eksotisk mat, men brun eggerøre frister ikke. Det gjør heller ikke uidentifisert hvit gusje med beskrivelsen "salt roll". De klarer også mesterstykke å få stekt bacon til å se uappetitelig ut. Restauranten er utsmykket med store utskåret trefigurer. To varaner skuler mistenksom bort på matserveringen og det har de muligens grunn til. Over høytalerne dundrer "voyage, voyage". Russere liker visstnok gammel fransk popmusikk.

Kanon
10-08-2015, 10:44
Hahah genialt, lykke til videre. Ser gjerne noen flere bilder, om wlanen takler det :D

Utenbys
10-08-2015, 12:33
Jeg har heller aldri vært i Montenegro og tenkte seg om deg det sikkert må være minst like bra som Kroatia. I Kroatia har jeg vært på seilbåtferie (leiet båt uten skipper) to ganger og det var utrolig bra. Nå skjønner jeg at om behovet for sceneskifte neste gang det blir mulig å tromme sammen nok venner som liker seilbåt og sol så skal Montenegro avskrives :)

Takker for godt formulert rapport fra charterhelvete :)

jb1
10-08-2015, 18:25
Heg har ikke vært i Montenegro ennå, bare nesten (Dubrovnik), men jeg har høt mye bra om landet, som Koto, mend Budva kan tydeligvis droppes.

AirbusTrond
10-08-2015, 18:59
damedusjen midt i synsfeltet. Og det ser ut som om den russiske bikini-moten går i gull, sølv og paljetter... også denne sesongen. Og under dusjen prøver de ut mooves de hadde sett fra gogo-danserne kvelden før. Det var altså fysisk umulig å få lest noe i boken jeg hadde med meg.

Høres jo ut som litt flaks, tross alt ... :D Bilder ? :cool:Ellers får jeg litt følelse av blanding av Yalta og Sunny Beach, av de stedene jeg har besøkt. Ingen frister til gjentakelse, førstnevnte rarest med diskomusikk foran Lenin-statuen.

Takk for morsom skildring, så langt !

A-380
10-08-2015, 21:17
Takk for rapport så langt. Får håpe det blir bedre.

Ta deg en tur til Kotor og de andre stedene rundt Kotor bay, så skal du se at du blir litt gladere.

Var der selv på dagstur for 2 uker siden. Dama som egentlig foretrekker charter og 2 uker på strand syntes det var et utrolig fint området.

Bare pass på at du ikke drar til Kotor samme dag som det er Cruise skip, da det blir rimelig trangt i gamlebyen og opp langs fjellsidene.

Tar meg den friheten å slenge inn et bilde fra Perast
http://i288.photobucket.com/albums/ll178/Stian_Skogheim/Montenegro/805f4787-c78d-4c35-a657-8f0a07ee897a_zpsquo5wghy.jpg (http://s288.photobucket.com/user/Stian_Skogheim/media/Montenegro/805f4787-c78d-4c35-a657-8f0a07ee897a_zpsquo5wghy.jpg.html)

ClassOne
10-08-2015, 21:42
Er det virkelig Budva i Montenegro du snakker om? Jeg var der en uke i 2008, og har drømt om å reise tilbake. Eneste jeg kunne hakke på da, var et dusin nyrike russere. Ellers hadde vi det rolig og herlig.. Makan til forandring, det blir nok ingen retur dit...

robertaas
11-08-2015, 00:52
Etter 10 minutter på solseng begynner jeg å få mark og må finne på noe. Budva er jo midt i et område med mye å besøke så jeg må jo benytte sjangsen til å reise rundt litt. Da jeg kom hit fredag kveld fikk jeg bare med meg en liten runde av gamlebyen og strandprommenaden.

Lørdag: Hawaii
Første dag på destinasjonen inviteres man til et informasjonsmøte av charterselskapet. Det så ut til å gå ut på å selge utflukter til over dobbel pris og å beroe førstegangsreisende. Men man kunne jo også få litt mere nyttig info ut av dem samtidig. Det var nok mange som hadde reist charter før for oppmøtet var veldig lite i forhold til antallet som kom med bussen fra flyplassen. Det ble servert et stort glass saft og et lite glass ildvann, selv til mindreårige. Etter møtet dro jeg på noe som jo kunne høres eksotisk ut. Området kalles Budvar riviera da området er i en gryte nedenfor høye fjell. Det gir et varmere mikrolklima, som om de trengte det her. Navnet riviera passer, men det som passer mindre er at de kaller Budva den budviske rivieras Miami. Kan til nød gå med på å kalle sørenden av Chartagena i Colombia for Miami, men her passer det bare ikke. Og utenfor Miami ligger selvsagt øya Hawaii. Alt som kunne flyte ble brukt til å tilby turer til Hawaii for 3 euro. På vei fra flyplassen skjønte man at veinettet ikke var tilpasset mengden turister så sjøveien var nok måten å gjøre det på her. Ja, det står faktisk "Hawaii" på alle skiltene ved båtene.

Hawaii er en bratt klippeøy, men de skulle ha fine strender der. Vel ute på Hawaii så jeg at kun en liten del av nordenden på øya var tilgjengelig (resten var sperret av) og det fine med strendeen der var visst at solsengene stod på en rullestensstrand med enda større rullesten enn de andre strendene. De var så store at man kunne balansere på én og én av steinene. Heldigvis gikk det raskt å få tak i en en båt tilbake.

Søndag: Kotorfjorden
Jeg skulle ikke la meg lure til å betale charterselskapet 45 euro for en båttur fra Tivat til Kotor når det på hvert hjørne står noen som selger en båttur som går hele veien fra Budva til Kotor for 20 euro. Og det var visst den mest populære turen her. Jeg ble fortalt at båten gikk 8:00 og at jeg burde møte opp i tide for å sikre meg en god plass. Møtte opp i tide og på båten sov kokken som lurte på hva noen gjorde der så tidlig. Det kom mere og mere folk etterhvert og det var endel spisse albuer når vi endelig ble sluppet ombord. Husk her var det bestemødre som hadde stått i brødkø før. Godt over 9 gikk endelig båten. På taket solgte de plass på solsenger, men uten avkjøling eller skygge måtte det bli vel mye for de fleste å tilbringe hele dagen der oppe. Etterhvert begynte en type å guide. Det var lange utredninger på serbisk og russisk og så noe raskt på engelsk og italiensk når vi hadde reiste forbi det vi skulle se på.

Første stopp var et sted hvor man kunne velge 1 time på stranden eller å betale 3 euro ekstra for en tur til "blue cave". Rullesteinsstrender finner man andre steder så alle styrtet mot de små båtene som raskt så ut som om de var med i en nyhetsreportasje om båtflyktninger i Middelhavet. Litt mindre klær og litt lysere hud, men ellers var det spot on. Det var 25 trange minutter til hulen, 10 minutter bading og så 25 minutter tilbake. Ja, alle 70 på den lille åpne bådet skulle bade inni hulen. Noen hoppet/falt straks overbord da vi var der inne,mens resten skulle bruke den ene badestigen de hang over ripen. Noen fant raskt ut at de skulle ut av vannet, men andre veldig sent fant ut at de skulle uti likevel. Det var derfor kø og kaos rundt badestigen hele tiden. Tenk så mye smidigere det hadde vært med én stige ut og én inn. Hulen var slik slike huler bruker være, men det var jo spesielt å se det lyseblåe lyset som kom fra under vannet. Ha i alle fall svømmebriller med.

Så var det lunch for de som hadde betalt på forhånd eller ville kjøpe omrbord. Maten var grei, om enn minimalistisk med en tomatskive og litt kål som garnitur, ingen saus. Utfordringen var at de fleste setene ombord ikke hadde bord forran seg.

Neste stopp var byen Herceg Novi. Her kunne de som enda ikke hadde spist enda gjøre det med litt bedre utvalg eller man kunne få med seg 2 festninger ved gamlebyen. Her sa mine fargefulle sandaler fra Jamaica (Joda, det stod "Jamaica" med store bokstaver på dem) takk for seg. Varmen og rullesten ble vel for mye for dem. Sprang barbent rundt på varm brosten og steinheller og jeg fant tilslutt en butikk hvor jeg fikk en mer anonym ensfarget utgave fra Adidas. Regner med at det nå blir slutt med at folk skal selge meg substanser jeg ikke skjønner hva er... og de ikke skjønner at noen med de sandalene ikke skjønner det. Skarpskodd bar det opp i gamlebyen og jeg fikk med meg 3 av 2 festnignsverk uten å ha forberedt meg på dette besøket. Dette hadde jeg gjort før. Det må sies at utendørskinoen i den nederste festningen med utløpet av kotor-fjorden bak lerretet må være en fantastisk opplevelse. Og det var en veldig fin fjord når man kom seg innover. Tok flere panoramabilder, men de ser ut til å være tapt. Mere om det senere.

Neste stopp var en kirke på en kunstig øy. Noen fiskere hadde funnet et ikon der og denne fantastiske hendelsen fikk den lokale befolkningen til å lage øyen og en kirke på den. Joda, det så pent ut, men historien vise seg å være idiotisk. Jeg trodde de hadde funnet en stein med noe som ble tolket som et religiøst motiv, men ikonet var et maleri med ramme og det hele. Jeg ga visst sjokk til den kirkens lokale guide da jeg spurte om de ikke lurte på hvem som hadde mistet det maleriet. Og hvis det var en guddom som hadde laget det hvorfor lage akkurat den typen religiøse relikvie som var populært i den perioden og med teknikk og stil som ellers var brukt da? Da vi ikke lengere var velkommen på øya satte vi kursen mot Kotor hvor charterskipene lå i kø, men først kunne vi se flere dårlig skjulte åpninger for milllitærskip i en halvøy. Det var visst en base inni fjellet.

Joda, gamlebyen i Kotor var fin den. Men etter å ha sett flere lignende var det ikke noe som lot den skille seg ut bortsett fra festningsverket oppover fjellsiden. Tid og varme gjorde det vanskelig å få det med seg. Etter en rask runde i byen var det å sikre seg sitteplass i den toetasjes bussen som køet seg tilbake til budva.

robertaas
11-08-2015, 02:23
Mandag: Bar
Mandag reiser jeg rundt kollektivt. Først bussen til Sveti Stefan for å se om jeg likevel kommer inn der. Det blir etterhvert veldig trangt i bussen som de sier skal gå hvert tiende minutt. Går av ovenfor Sveti Stefan, men venter på at sjåføren er ferdig med å sloss med passasjeren han kaster av der. Fikk ikke med meg hva som var problemet, men de var veldig sinte begge to.

Joda, Sveti Stefan er pen også i virkeligheten, men klarte ikke komme inn på øya. Godt trente flerspråklige vakter stoppet folk på en ikke konfronterende måte. Var overrasket over at de ikke hadde noen prangende neonskilt over øya. Etter at andre strender har økt prisen til 20-25 euro kunne ikke hotellstranden lengere ligge på bare 50 euro. Nå koster det 75 euro å ligge der. Går trappen opp til hovedveien og neste buss går heldigvis helt til Bar. Håper i alle fall bussen kommer seg så langt. Det er jo godt brukt materiell dette og støtdemperne slår stadig i bunn. Langs veien er det små skrin der hvor folk har dødd. Da vi kommer over en topp setter sjåføren habilt på motorbremsen for det går vel bratt nedover for den standen bussen er i. Skiltet "Kufin" gir straks en språkinteressert noen uheldige assosiasjoner. Rett etter kommer "Most Kufin" som vel ikke var noe bedre.

Selve byen Bar er ikke mye å skrive hjem om, men man tar der bussen opp til gamlebyen Stari Bar. Det blir ganske varmt mens fotturen går bratt oppover glattslepet brosten med souvenir-salg og restauranter. Varmen gjør at det er ganske folketomt under mitt besøk. Gamlebyen var ikke helt ryddet opp i, men likevel spennende å se. En viadukt hadde de til og med relativt intakt. De hadde en plakat hvor de beklaget ruin-rotet, men sa det ville bli en bedre opplevelse når man kommer tilbake senere. For offentlige toaletter kan man gi score av 5:
-lys fungerer
-vann renner
-fungerende dør
-papir
-toalett-ring
Slår minst 3 til i Montenegro er det bare å slå til, man kan ikke regne med å finne noe bedre senere. Fant en treer oppi i ruinene, men også er toer. Hygiene? Nei, her snakker vi ikke luksus og det er vanskelig å kvantisere.

Fra ruintoppen prøvde jeg å finne "verdens eldste oliventre" til fots. Det var et godt stykke å gå og det blir stadig varmere. Dårlig skiltet var det også og jeg måtte lære meg å spøtte etter "Stara maslina". Har egentlig sett mange oliventrær som ser mye mer spesielle ut så jeg skjønner at man ikke sender så mange turister til dette stedet. Så er det å traske tilbake og finne en buss ned igjen til Bar. Ned kostet bussen 1/6 av turen oppover. Godt mulig noen hadde funnet seg en ekstra inntekstkilde. Bussen tilbake til Budva blir også godt stappet og den røykende sjåføren hadde virkelig sansen for trekkspillbasert folkemusikk. Disse folkene har virkelig sansen for tortur.

Busstasjonen i Budva er omringet av en dyrehage. Det var ganske fullt og kaotisk der inne så kontrasten til de siviliserte og rolige dyrene var påfallende.

I morgen skal jeg for balansens skyld ta en sightseeing med "skandinavisk guide" booket gjennom charterselskapet. Jeg må jo teste om det er noen forskjell. Da jeg spurte om det det faktisk ble en skandianvisk gude var det overraskende svaret "kanskje". Det klarte skrive feil dato på voucheren, håper det ikke får konsekvenser.

Mere problemer
Vel fremme på hotelelt merket jeg at mobilen antagelig ikke hadde tålt varmen. Den var satt tilbake til fabrikkinnstillinger. For å sette den opp igjen trenger jeg aksess til nettet og det er for tregt og ustabilt på rommet. Ved resepsjonen fungerer det, men det tar jo en time å laste ned en enkelt app. Alt skal jo reinstalleres på mobilen og Sony prøver å få lastet ned deres shitware først.

Om det ikke er nok wlan er det nok strøm på rommet. Det er ikke bare ett, men to sikringsskap på en vegg inne på kommet. Kan ikke skjønne at alle 23 sikringene skal være bare for dette rommet. Og sikringsskapet piper og uler litt av og til. Det seprate dusjrommet er likevel i halvmørke. Er usikker om det er slik med overlegg.

TV har flere kanaler med varierende grad av lyd- og billedstøy. Det spesielle er den store forskjellen i lydvolum. For noen kanaler hører man knappt noe med volumnet på 100, men andre dundrer skikkelig på 5. Man får seg raskt en overrskelse om man zapper her.

Det er ikke bare mobilen som har litt problemer. Jeg er ikke vant med å virre rundt slik hele dagen i mer enn 2-3 dager. Så etter etter 4 dager er det gnagsår både her og der. Det er lite kompatibelt med den kronglete utformingen av hotellet. Må først ned til etasje 0 og så opp igjen utvendig til det som tilsvarer syvende etasje for å komme til resturanten hvor inclusive-gjenstene får servert nesten det samme hver dag. Å komme seg opp dit er litt av en labyrint. Underveis er det 3 rulletrapper som typisk står eller går motsatt vei, enten man skal opp eller ned. Sittende oppe i resturanten kan jeg se ned på senga mi så jeg fant ut at det var lurt å bruke gardin.

robertaas
11-08-2015, 19:59
Tirsdag: Montenegros skatter
Da er turen kommet til å prøve charterselskapets utflukt. De har riktignok bare bestilt turen hos noen andre og det er ingen skandinavisk guide med slik de reklamerte med. Det er derimot heller ingen russere eller serbere og alt foregår på engelsk. Det er god plass i den nye bussen og luftavkjøling fungerer. Ingen røyker i bussen og det blir ikke spilt gyselig musikk. Dette ble en riktig behagelig tur for 42 euro.

Først går turen til Kotor som jeg besøkte på søndag, men denne gangen blir det guiding i byen. Overraskende nok tok guiden nøyaktig samme rute gjennom byen som jeg fant på egen hånd. Jeg har vel utviklet en evne til raskt å lese en by. Vi gikk innom det maritime museet som jeg ikke hadde besøkt tidligere. Noe overraskende jeg så der inne var en kopi av en terrakottakriger fra Xi'an. Den har lite maritimt for seg, men de måtte finne et sted å plassere en gave Montenegro akkurat hadde fått fra et kinesisk firma. Firmaet hadde fått en stor kontrakt for utbygging av veinettet over hele landet. Kanskje noe å tenke på for Norge?

Etter museet skulle de til et par kirker jeg allerede hadde sett så da hadde jeg endelig tid til å komme meg oppover festnignsverket over byen. Hadde 20 minutter å meg før jeg måtte snu og kommer meg ned til bussen. De 1350 trinnene helt til toppen skal ta ca. 1 time, men jeg klarte i alle fall komme meg over den første kirken oppi fjellveggen. Oppover var det med jevne mellomrom selgere av vannflasker og prisen økte jo høyere man kom. Og dette er et land hvor vann er dyrere enn øl.

Vi kjørte så en trollsti-lignende vei opp på fjellet over Kotor. Det var utrolig utsikt der så det var greit at jeg ikke kom meg helt opp i festnignsverket. Der oppefra kunne man samtidig se 3 bukter ut mot sjøen. Noen kaller det fjorder, mens andre sier det ikke er geologisk korrekt og kaller det bukt. Spektakulært var det uansett å se ovenfra.

Vi kom så opp på et fjellplatå hvor de brukte være isolert et par måneder hver vinter. Der oppe lå landets eldste resturant som ikke var så imponerende med årstall 1881 i forhold til mye man finner i andre land. Her ble vi først tatt med til skinketørkeloft hvor det ble servert noe hjemmedestilerte greier som visstnok skulle ha 70% alkohol. Jeg avsto selvsagt. Så ble vi tatt med ned i restauranten hvor vi kunne velge drikke til den enkle lunchen. Noe nytt de hadde var alkoholfri honningvin. Den måtte jeg prøve og den var overraskende grei. Lunchen var en sandwich med lokal skinke og ost. Charterselskapet var veldig påpasselig med å skrive og fortelle at dette var en liten og kald lunch. De hadde antagelig fått klager. Syntes den var helt grei. Det var ganske små og enkle forhold oppe mellom fjellene og jeg ble fortalt at de fleste klarte seg ved at noen i familien som jobbet på kysten sendte penger.

Neste stopp var hos en birøkter hvor de hadde alle mulige varer de pushet smaksprøver av. Mannen skulle absolutt ha meg til å smake på noe honninggreier han mente var uten alkohol. Uten alkohol betydde vel at hommingspriten hadde under 50% alkohol. Burde antagelig bare ha spyttet det ut med det samme slik at jeg ikke hadde blitt dårlig resten av turen.

Så gikk turen til den gamle hovedstaden Cetinje. Hvor vi tittet på et slott hvor kongen bodde, men som ikke var et slott likevel. Det var det første stedet hvor vi ikke fikk ta bilder. Så dundret det skikkelig over oss og det kom en regnskur og den har fortsatt utover kvelden så det ble ikke noe badestrand da jeg kom tilbake til hotellet.

På turen tilbake så vi skikkelig skogsbarnn, eller muligens lyngbrann. Og vi hadde fin utsikt over de budviske riviera da vi kom ned fra fjellet. Guiden kunne fortelle at man kunne komme seg inn på Sveti Stefan om man fant riktig person og betalte 20 euro. Er usikker på om jeg skal ta en tur til dit. Har uansett fartet rundt i 5 dager nå som er mer enn hva jeg bruker. Jeg burde holde meg til lokalområdet og lege mine gnagsår. Og så har jeg fortsatt ikke besøkt fortet i gamlebyen like ved hotellet og jeg har heller ikke tatt kyststien under klippene nordover. Ser det er skikkelig folkevandring dit om morgenen og tilbake om kvelden.

Og mobilen har jeg enda ikke fått lastet mere ned til siden igår. Wlan på rommet klarer den fortsatt ikke få noe ut av.

Fjordheim
11-08-2015, 22:25
Hehe, takk for å rapportere, dette var fornøyelig lesing. All respekt til deg for alle reisene du drar på, jeg leser med interesse det aller meste, men selv den beste kan tydeligvis bomme på destinasjonen. Skriv gjerne mer.

Det nærmeste stedet jeg har vært der er vel Korfu, og der var det bra

Kanon
11-08-2015, 23:48
Selv uten bilder er dette riktig underholdende :colgate:

robertaas
12-08-2015, 08:33
Det er veldig uvant å våkne opp på et fremmed sted uten å ha klar timesplan for dagen. Bør ikke virre rundt slik at jeg får gnagsår 6 dager på rad så jeg skal prøve holde meg i ro. Kanskje klarer jeg åpne boken jeg har med meg. Ble vekket i natt av at romtelefonen ringte. Den stoppet ringe før jeg klarte ta den og den er uten display så jeg kunne ikke se hvem som ringte. Sikkert en full russer som hadde tastet feil.

Hotellmiddag
Ville være borte mesteparten av dagene så jeg ville ikke ta all inclusive og etter utflukter ville jeg ikke traske rundt etter restauranter så jeg hadde valgt "half board" som betyr både frokost og middag på hotellet. Men den serveres som sagt på toppen av trappelabyrinten utenfor hotellet. Skjønner ikke hvordan de har tenkt da de laget det. For å finne noe positivt å si så er det omtrent umulig å komme seg opp dit med barnevogn. Da slipper man få barnegråt blandet inn i den serbiske discoen og russiske karaoken man hører fra strandbarene nedenfor.

Det er ikke mye på buffeen som endres hver dag og det er ikke for avansert kokkekunst. Igår hadde de fått med kylling som var så perfekt sprøstekt at jeg måtte forsyne meg en gang til. Ikke bra. Regnskyllen hadde og satt en stopper for støyen fra strandområdet nedenfor. Dette var et måltid man nesten kunne nyte. De har drikkedispensere med vann, eplesaft, appelsinsaft og tranebærsaft og på dem står det store plakater om at de kun er for de som har valgt "all inclusive". De på halv board skal bestille fra de utrente servitørene. De som hverken er på all inclusive eller half board ville ikke funnet på å forvirre seg opp labyrinten for å spise der. For å klare få noe å drikke før man er ferdig med hovedretten må man ta seg veldig god tid for det tar servitørene seg. De har en drikkemeny, men de har selvsagt ikke det mest spennende som står på menyen. Servitørene ser irriterte ut av at man ikke nøyer seg med å bestille vann. Noe spesielt er at servitørene ikke jobber like lenge som restauranten er oppe. Ja, man skal ikke få noe å drikke om man kommer den siste halvtimen restauranten er oppe. Rebell som jeg er forsynte jeg meg bare av saften for all inclusive da jeg kom mindre enn en halvtime før stengetid første kveld. Når servitørene ikke skal være der lengere våkner de plutselig opp og blir veldig effektive. De stiller seg ved bordet, tramper i gulvet og sier noe om "work finished" "must pay now". Om man akkurat holder på å ta seg en tugge mat spiller ingen rolle for her må man ikke la servitøren vente.

robertaas
12-08-2015, 13:28
Onsdag: Enda en hotellfrokost og gjensyn med nærområdet
Siden jeg ikke skulle på noen utflukt idag turte jeg prøve meg på "salt roll". De viste seg å bestå av noe som minnet om rullekake som var fylt med diverse avskjær av pålegg som antagelig ikke lengere passet for display. Så både skinke, pølse, osteskive og agurk. Det hele var så dekt av hvit smøreost, rullet sammen og så dekt av smøreost utvendig. Det var en merkelig smakskombinasjon og jeg hadde mine forbehold om kvaliteten. Når i tillegg utseende ikke stemte var det ikke mulig å få mye i seg.

Det var to dispensere for saft i frokostrestauranten. Går ikke ann å kalle det juice. Den ene var tom for alle typer konsentrat og den andre hadde konsentrat, men ikke vann. Etter lokale standarder så fungerte altså alt.

Frokostrestauranten ligger en etasje under resepsjonen, men i bygget ved siden av. Nevnte jeg at folk var flinke til å planlegge og finne gode løsninger i dette landet?

Ville ta denne frokosten på terassen. Det er jo fin utsikt over hotellstranden og mot gammelbyen der. Kunne da se hvor mange av solsengene på rullestensstranden som var ødelagte, men likevel satt ut. Her gjør man visst bare det man får beskjed om uten å tenke. Også badekaien skulle hatt reparasjon for flere år siden. Mange trinn manglet. Bordene ute på terassen vaglet enda mer inn de innendørs og man røyket ved alle bordene rundt meg. Over høyttalerne dundret "Voyage, voyage" igjen. Dette var altså toppen av luksus i Budva.
https://www.youtube.com/watch?v=6PDmZnG8KsM

Det var lurt å ta en tur til gamlebyen like ved mens folk slåss om solsenger på rullestensstrendene. Da var det faktisk mulig å bestemme hvor man selv ville gå og man måtte ikke bare følge strømmen. Gamlebyen er jo fin, men gjenbygd og ikke med orginal sten så Unesco har ikke lyst til å ha den på noen liste. I kirken ved tårnet midt i byen var det ikke lov å fotografere og det kunne jeg jo forstå. Altertavlen viste det som måtte være en godt ruset Jesus med "Hawaii" i bakgrunnen. Enten må det være en spøk eller så har de brukt samme maler som gjorde portrettene som den norske kongefamilien helst ikke viser frem.

Det går en smal prommenade under klippene nordover fra hotellstranden. Russiske damer elsker visst å stille opp forran kamera og jo trangere en sti blir jo oftere skal det tas bilder av dem. Like ved starten av prommenaden er det en statue på en sten av ei dame som tar yogaposisjonen "king dancer" (Står på en fot og former en O med den andre foten bak ryggen). De russiske damene klarer ikke motstå å forsøke seg på å gjøre det samme ved siden av statuen. Det er en stilling som krever både mykhet og god balanse. Man kan bare stille seg opp ved statuen og vente på at ei russisk dame skal falle på trynet ned fra steinen, det er nødt til å skje før eller senere.

Videre langs stien kommer man til stranden "Mogren 1" hvor solsengene står enda trangere enn på hotellstranden.og hvor den sebiske discoen er enda mer agressiv. Videre over en enda mer kronglete sti over halveis ødelagte broer kommer man til "Mogren 2", men det er fugleberg også der.

Da har jeg kommet meg gjennom det jeg egentlig hadde tenkt å se fra Budva. Får se om jeg på to dager klarer åpne boken jeg har med meg.

LN-WIC
12-08-2015, 17:10
Takk for fin og morsom raport. Var en uke i Budva i 2007, kombinert med en uke i Dubrovnik. Den gang likte jeg meg. Men Budva har kanskje tapt seg.

Du har ikke vurdet en uyflukt til Albania. Rekker det fint som en dagstur. I 2007 var jeg med på en utflukt gjenom charterselskapet. Det måtte vises pass ved grensen. For at dette skulle gå efektivt tok guiden med seg alle passene og viste de frem. Vi turister ventet på en kafe.

robertaas
12-08-2015, 19:43
Du har ikke vurdet en uyflukt til Albania. Rekker det fint som en dagstur.
Har allerde hatt en helgetur til Albania:
https://picasaweb.google.com/robertaas/AlbaniaNovember2013

Mere hotellstrand
Prøvde å slappe av på hotellstranden idag. Jeg hadde allerede sett at mange av solsengene så ødelagte ut på god avstand, men da jeg prøvde å få en som var hel sjekket jeg under madrassen som skjulte at det var enda flere som var ødelagte. Det var langt mellom de som var ledige og som så OK ut. Den tredje jeg prøvde var grei. Det var også mange av madrassene som var ødelagte, og da snakker jeg ikke om små skjønnhetsfeil, men at halve trekket var borte. Og for hånddukene vi fikk så var det løse tråder på alle kanter. Om det i tillegg var tynn-/blankslitt så klaget jeg og forlangte en annen. Også på rommet har jeg fått håndduker som var mere filleryer. Og de påstår dette er et 4 stjerners hotell. Hotellstranden hadde heller ikke dusj. Den forstyrrende damedusjen jeg fortalte om var på den andre siden av avsperringen mot nabostranden. Nå hadde jeg plassert meg på trygg avstand.

Da hadde jeg fått meg en solseng som ikke var ødelagt og med tålelig tøystykke å ligge på. Hadde også oppgradert de støydempende hodetelefonene til 42 dB demping, men det var fremdeles ikke nok til å få det helt stille når det var volumkonkurranse. Siden mobilen hadde prøvd selvmord var all musikk som jeg hadde på den borte. Alt jeg hadde fra en FM-app på den, men jeg ble ikke overrasket over at de lokale radioene spilte det samme som jeg prøvde unngå. Fikk også inn stasjoner fra Albania og Italia som var bedre selv om de ikke akkurat var førstevalget. På albansk radio var det mye reklame for universitetsgrader. Det høres kanskje bra ut, men jeg lærte da jeg var i Albania for halvannet år siden at den nye måten å tjene penger på, etter at folk ble lei av pyramidespill, var å bygge private universiteter og selge grader.

Det var utstrakt røyking over hele stranden og da det var vind fikk jeg sigarettglør i ansiktet flere ganger.

Har begynt nedtellingen. Bare 46 timer til bussen tar meg ut herifra. :cool:

AirbusTrond
12-08-2015, 23:07
Skandaløst at UD ikke har satt opp evakueringsfly for lenge siden !

Bergern
13-08-2015, 00:01
Ubetalelig fortelling dette her :D

robertaas
13-08-2015, 01:11
De kvinnelige innkasterne ble nakne utpå kvelden ble jeg fortalt. Jeg takket for advarselen.
I folkeopplysningens navn tok jeg likevel en tur rett etter midnatt for å se hvordan situasjonen faktisk var. Har også hørt at nakne innkastere uten på gaten hvor det gikk barnefamilier hadde skapt endel bråk her. Kan rapportere at innkasterne var mer anstendig kledd enn en gjennomsnittlig russisk dame på bartur her nede. Så nå er det bare å avbestille turen hit gutter. ;) Apollo ser forøvrig ikke ut til lengre å ha Montenegro på planen for neste år og jeg skal tilbake med Norwegians siste flight fra Tivat.

Ørevoksen fikk ristet seg skikkelig forbi barene som hadde volumkrig midt på promenaden. Det var fortsatt familier med småbarn som gikk rundt. Noen typer satt bokstavelig talt i sin egen spy langs veikanten og det var også flere småbarn på anslagsvis 5-6 år som satt og tigget penger. De sa ikke noe og jeg så ikke noen tekst, men satt der med en liten eske med mynter og så opp på folk med triste ansikt. Kan ikke skjønne at de kan gjøre dette etter midnatt uten at foreldrene er involvert.

40 timer til bussen redder meg ut herifra.

robertaas
13-08-2015, 10:46
Torsdag: enda en hotellfrokost
Min nest siste hotellfrokost her. Har lært meg å få en spiselig kombinasjon av det som settes fram hver dag. "natural yoghurt" er spiselig selv om det er den mest tyntflytende jeg noengang har sett. Liker valnøtter på yoghurten. Her har de salte peanøtter, nesten det samme.

Ser ei dame som holder seg for ørene og rister på hodet når de enda en gang setter på "voyage, voyage". Hun kaster hodet bakover og jeg tror jeg ser tårer. Hun springer ut av restauranten. Var det et sammenbrudd jeg så?

Bare litt over 30 timer til redningsbussen kommer.

robertaas
13-08-2015, 10:49
Hmmm... trodde jeg skulle gå rett ned på stranden, men jeg må visst en tur opp på rommet etter mere Immodum.

robertaas
13-08-2015, 23:25
Torsdag: strandliv
Jeg har som vanlig pakket med meg dykkemaske, snorkel, svømmeføtter og dykkehus til kamera siden jeg skulle på badeferie. Har likevel ikke følt at jeg har hatt noen grunn til å ta dem ut av kofferten. Ser det er noen som svømmer rundt med tilsvarende utstyr, men man kan kun se stein og små grå fisk som i Nordnorge ville bli klassifisert som "dassmort". Det er også et par "semisubmersibles" som kjører langs kysten med turister i. Reklamen og historier om disse som jeg finner er helt tomme for bilder av hva de kan se under vann. Det er ikke overraskende.

Alle strender her har veldig godt markerte badeskiller som typisk er en rekke med fendere. Forklaringen er enkel, det er så mye motoriserte støymaskiner folk leier for å kjører rundt med på vannet og når de bruker en slik er beste plass å bli sett helt inntil badeskillene. Man skal helst kjøre så raskt som mulig så nært som mulig og om man er dyktig bruke vannjeten til å sprute vann på alle som henger langs badeskillet. Om noen gutter skal tøffe seg for jentene så stuper de ikke fra en klippe, de svømmer 5 meter utenfor badeskillet.

Etter en periode med hetebølge begynner det å bli grei vanntemperatur med over 28 grader. Og på nabostranden (den med jentedusj) som tilhører Hotel Astoria hadde de idag et live coverband som spilte. Det var veldig variert hva de spilte med musikk fra Quincy Jones, Jamiroquai, Bob Marley, Daft Punk, Prince, og en rekke andre og var også innom fransk og brasiliansk. Og de klarte det faktisk med æren i behold. "Blurred Lines" blir fort et takras når det skal spilles live, men her fungerte det. For at russere uppfordret skal klappe for noe som ikke er russisk så må det være bra. Selv om det ikke er førstevalget er det en fin endring fra annet som spilles her og nå som jeg føler at hjelpen er nær kan jeg nesten slappe av og nyte tiden som er igjen.

Nå er det under 18 timer igjen til extraction team kommer. Ser for meg scener fra flere actionfilmer hvor flyet står der med motorene på og det vinkes at folk skal springe så fort de klarer ombod på flyet før de letter mens bad guys kommer i biler etter flyet bortover rullebanen.

robertaas
14-08-2015, 11:05
Fredag: siste frokost
Jeg liker ikke spise rått egg og det er enda mindre aktuelt et sted hvor de serverer brun eggerøre. De hadde et brett med speilegg og ett av dem hadde noen kuttet ut plommen på så jeg prøvde med på å ta det som var igjen. Det viste seg imidlerid at det meste av eggehviten også var rennende og det var eggeskall i den.

Når man skal ha tak i glass andre steder prøver jeg finne et glass med minst mulig vann på. Her prøver jeg finne et glass med minst mulig såpeskum på. Jeg håper i alle fall det er såpe. Det var kun en varan igjen, den andre hadde muligens prøvd seg på maten. "Voyage, voyage" hørte jeg ikke under frokosten. Hadde de gjort endringer etter at ei dame fikk sammenbrudd dagen før? Jeg savnet nesten å høre sangen og gi den ny betydning med at jeg skulle bort herifra.

Sen utsjekk var ikke mulig. De sa de var så fulle at de måtte flytte flere gjester til andre hotell. De hadde altså solgt flere rom enn de hadde. Og ifølge klager jeg har hørt fra andre gjester har de også solgt flere utsiktsrom enn den hadde. I syvende etasje er det greit utsikt fra de fleste rom. Jeg tok meg en tur opp dit igår kveld for å se på utsikten. De hadde faktisk også lys der man kommer ut av heisen i den etasjen.

Kun 6 timer igjen til extraction. Håper jeg klarer beholde verdigheten og ikke kaster meg rundt halsen på dem.

AirbusTrond
14-08-2015, 13:11
Hehe ler så jeg nesten detter av stolen av voyage-skildringen. Fantastiske beskrivelser. God evakuering!

robertaas
14-08-2015, 15:15
Dette er visst den store "take your kid to beach"-dagen. Og hva er vel mer spennende enn å kaste ball og småstein på alle som ligger fredelig i nærheten. Har funnet litt musikkfiler på en backup-pinne. Med det, 42 dB demping fra hodetelefonene og solbriller så tette at sigarettglør ikke skal få lurt seg bak dem trodde jeg det skulle bli mulig å nyte en siste tur på stranden. Så feil kan man ta.

Kun 2 timer igjen til extraction team er her. Begynner å skjønne hvordan flyktninger har det.

robertaas
14-08-2015, 21:13
Fredag: redningsaksjonen går sin gang
Minibussen kom 10 minutter før tiden til hotellet. Jeg var visst den eneste av de 16 den hentet på hotellet som ikke benyttet hele kvoten på to innsjekkede kofferter. Det tok derfor lang tid å få alt ombord. Vi kjørte så ca. 300 meter til nærmeste bussholdeplass hvor sjåføren hoppet ut og begynte laste av kofferter. Guiden fra Apollo stakk inn hodet og bekreftet at vi skulle av her. Så var det over på den store bussen. Må legge til at jeg var den eneste på minibussen som var over 25 så vi hadde greid å rulle koffertene ned dit.

På flyplassen ble vi møtt av kaos. På halvannen time skulle det være ett fly til Gardermoen, ett til Stockholm, ett til Beograd og fem til Moskva. Og dette på en flyplass som minner om den på Lillestrøm. Vi fikk altså en siste mulighet til å oppleve russisk høflighet og køkultur.

Sikkerhetsslusene var mye raskere enn passkontrollen så de måtte stoppe i 5 minutter da det ble kaos mellom dem. I den stappfulle gatehallen virket ikke luftavkjølingen og det var kun i taxfree'en som lå som en Brustad-tarm langs den ene veggen at man kunne få kjøpt vann eller brus. De var riktignok ikke så langt under kokepunktet. Inni tarmen som skulle være enveis prøvde folk å trenge seg frem i begge retninger. Noen gærninger kjøpte smeltet Toblerone.

Det var en utrolig lettelse å slippe ut til kun 34 grader utendørs da vi skulle bort til flyet

Kanon
14-08-2015, 22:29
Fornøyelig lesning, god tur hjem. Håper på bilder når du er hjemme i Norge.

LN-MOW
14-08-2015, 23:12
Tivat du reiste fra? Her er flyet ditt. En på 'Information Alfa' på facebook som var med samme kjerra ... Ser fredelig ut her ihvertfall.

https://scontent-atl1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/11836683_10152985633040474_3543152075286273025_n.j pg?oh=7fc83af249ad6b07442dc73373a60647&oe=5645597A

robertaas
15-08-2015, 01:13
Tok omtrent det samme bildet.

Det ble over 6 GB med bilder og jeg har litt backlog på bilder nå, men det kommer.

Basse-HAU
15-08-2015, 01:13
F A N T A S T I S K [emoji1]. Ler så jeg nesten tror at jeg trenger litt Immodum selv. Charter er fine greier, minner litt om ungdomsturene til Kos i slutten av 90 tallet[emoji482].

Bergern
15-08-2015, 01:51
F A N T A S T I S K [emoji1]. Ler så jeg nesten tror at jeg trenger litt Immodum selv. Charter er fine greier, minner litt om ungdomsturene til Kos i slutten av 90 tallet[emoji482].

Slutten av 90? Du skulle prøvd slutten av 80 :D

mcduck
15-08-2015, 04:47
Jeg kan ikke annet enn å riste på hodet og takke for advarselen!

Basse-HAU
15-08-2015, 08:49
Slutten av 90? Du skulle prøvd slutten av 80 :D

Hehe, men tviler på min mor hadde latt en ifra barneskolen reise dit alene[emoji5]

krølle
15-08-2015, 09:02
Hehe, masseturisme er skikkelig digg altså:crowded

Insomnia4u
27-08-2015, 22:29
God underholdning, digger sarkasmen :D

MountainDew
30-08-2015, 10:28
Fantastisk :D Har dem en youtube link til "voyage voyage"? Sånn for stemningens skyld... :stir

Kanon
30-08-2015, 10:57
Ville ta denne frokosten på terassen. Det er jo fin utsikt over hotellstranden og mot gammelbyen der. Kunne da se hvor mange av solsengene på rullestensstranden som var ødelagte, men likevel satt ut. Her gjør man visst bare det man får beskjed om uten å tenke. Også badekaien skulle hatt reparasjon for flere år siden. Mange trinn manglet. Bordene ute på terassen vaglet enda mer inn de innendørs og man røyket ved alle bordene rundt meg. Over høyttalerne dundret "Voyage, voyage" igjen. Dette var altså toppen av luksus i Budva.
https://www.youtube.com/watch?v=6PDmZnG8KsM

Vil ha bilder ;)

Eirik S
30-08-2015, 14:18
Utrolig artig rapport fra "charterhelvete", robertaas. :D Samtidig var det spennende å lese om dette, siden det for oss nordboere i alle fall er en ganske uoppdaget destinasjon, men jeg forstår at mye av det som fulgte med på kjøpet ikke akkurat er så mye å trakte etter. Jeg har enda til gode å komme utfor noe slikt, det nærmeste jeg kommer var en tur til Hellas for fire år siden der standarden på bostedet ikke akkurat stod i stil til forventningene. :P

PS! Sikker på at du postet riktig utgave av "Voyage, voyage" da? Det der er er vel originalen, det finnes og en nyere teknofisert utgave:
https://youtu.be/T9R71cINSe8?t=4s

robertaas
31-08-2015, 21:48
Noen bilder....

https://lh3.googleusercontent.com/-JmHseNyRZl4/VduTROQqO2I/AAAAAAAAQWk/Mki9aueMe98/s1024-Ic42/IMG_8487.jpg
Vi ser en spesiell dal fra flyet på vei nedover.

https://lh3.googleusercontent.com/-hLqn64QrnuQ/VduTRNi-pII/AAAAAAAAQWE/WhuxIdKAClM/s1024-Ic42/IMG_8501.jpg
Kysten nedover mot Bar.

https://lh3.googleusercontent.com/-Uy2nlX95cBw/VduTRfxyxxI/AAAAAAAAQLY/6msTlOSWaJo/s1024-Ic42/IMG_8536.jpg
Bøndene bidrar til å ta unna chartersesongen på landets andre flyplass.

https://lh3.googleusercontent.com/-mUJuULNLFHY/VduTZcwu8cI/AAAAAAAAQWE/55MDBc_-cKM/s1024-Ic42/IMG_8545.jpg
Vi møtes av regn som senket temperaturen til akseptabel første kveld.

https://lh3.googleusercontent.com/--VjuSDjS0yA/VduTSDaWWJI/AAAAAAAAQWE/QjzUi_H6FE8/s1024-Ic42/IMG_8579.jpg
Utsikt fra restuaranten fra toppen av trappelabyrinten på hotellet. Det er høyere opp enn det ser ut til.

https://lh3.googleusercontent.com/-Rnlt2ADbH_c/VduTSXBS3yI/AAAAAAAAQLg/LuC5JGM_PMM/s1024-Ic42/IMG_8582.jpg
Muren til gamlebyen dekorert med bølgende neonlys.

https://lh3.googleusercontent.com/-zisAdsybbc0/VduTSmn4OVI/AAAAAAAAQWE/Mg_XxlRCEhE/s1024-Ic42/IMG_8583.jpg
Karibiske pirater er visst fortsatt stort.

https://lh3.googleusercontent.com/-cWVLfDVlSz4/VduTS5y-t8I/AAAAAAAAQM0/Y201iMXB0UQ/s720-Ic42/IMG_8585.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-L5P0MF8se_0/VduTTg6cudI/AAAAAAAAQWE/Q_3Nw1b23b4/s1024-Ic42/IMG_8598.jpg
Sent på kvelden er båtene uten innkastere.

https://lh3.googleusercontent.com/-iHt5THRluR0/VduTUGkzdcI/AAAAAAAAQL4/z1YOUJMqpBg/s1024-Ic42/IMG_8619.jpg
Bare 3 euro for å komme in mellom disse buskene.

robertaas
31-08-2015, 21:57
https://lh3.googleusercontent.com/-GmnDgXHjMaA/VduTUe6nLjI/AAAAAAAAQMU/gYapCW5OMWQ/s1024-Ic42/IMG_8631.jpg
Klarer skimte stranda gjennom glassoverbygget til en av rulletrappene i labyrinten.

https://lh3.googleusercontent.com/-fxnoBAYNobo/VduTUpdY8YI/AAAAAAAAQME/eeaiiEMpPt8/s1024-Ic42/IMG_8638.jpg
Fortsatt litt for tidlig for kampen om turistene.

https://lh3.googleusercontent.com/-uIIN6ksVEWE/VduTU8M2iDI/AAAAAAAAQMI/RPfZktM3k3s/s1024-Ic42/IMG_8642.jpg
Men noen av cruise-skipene har allerede begynt å transportere folk til "Hawaii".

https://lh3.googleusercontent.com/-PUgjJrKMG58/VduTVIKqdhI/AAAAAAAAQMQ/fFMlRUepbCQ/s1024-Ic42/IMG_8648.jpg
Fisk som rømmer oppover kloakken.

https://lh3.googleusercontent.com/-qNi000KS4pE/VduUQQmKYQI/AAAAAAAAQWM/HZmtSI9BddQ/s1024-Ic42/IMG_8661.jpg
Næringslivet på "Hawaii" ønsker ikke at noen skal slippe unna.

https://lh3.googleusercontent.com/-KniYjPt8Sbo/VduTV49TLMI/AAAAAAAAQMc/sRunvRzzoCk/s1024-Ic42/IMG_8666.jpg
Det ble visst endel rullestein til overs da de laget strendene på "Hawaii".

https://lh3.googleusercontent.com/-dNOlDLreoFw/VduTWwxiV7I/AAAAAAAAQMk/RIIYPwdrfug/s1024-Ic42/IMG_8668.jpg
Surfestranda på "Hawaii".

robertaas
31-08-2015, 22:10
https://lh3.googleusercontent.com/-7bZrkrnsNQg/VduTXgRxsGI/AAAAAAAAQMw/79g28glafO4/s1024-Ic42/IMG_8691.jpg
Noen turister dummet seg mere ut enn andre.

https://lh3.googleusercontent.com/-ERNnVlGFAL4/VduTYYO6YBI/AAAAAAAAQNA/mWCRmg1-l_w/s1024-Ic42/IMG_8696.jpg
Det var bedre å se "Hawaii" herifra, men solen gikk tidlig ned ved bassenget.

https://lh3.googleusercontent.com/-772L9ZoM0Tw/VduTZAb_Z_I/AAAAAAAAQWE/ZAFSBllSSDM/s1024-Ic42/IMG_8697.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-lMGvOCH3EIo/VduTZ1Mi6AI/AAAAAAAAQNQ/nR6FKBg4De8/s1024-Ic42/IMG_8710.jpg
Prøver meg tidligere på gamlebyen før det blir fullt av folk som ikke har noe å gjøre etter middagen.

https://lh3.googleusercontent.com/-d6A5blrigZg/VduTaEK4tJI/AAAAAAAAQWE/umsC6F3fkOA/s1024-Ic42/IMG_8718.jpg
Denne kombinasjonen prøvde jeg meg derimot ikke på.

https://lh3.googleusercontent.com/-MhS8923_UMU/VduTarQAOSI/AAAAAAAAQNY/HEEGuNfH7pg/s1024-Ic42/IMG_8720.jpg
Fasilitetene var jo greie, her frokostrestauranten. Det var også restaurant om kvelden, men så aldri noen der.

https://lh3.googleusercontent.com/-K7Oyun0iyv0/VduTqgrMawI/AAAAAAAAQWk/LeW6V_ir69A/s1024-Ic42/IMG_9462.jpg
Varanene som skuler mistroiske bort på frokostbufeen.

https://lh3.googleusercontent.com/-KNNRVfOqHfw/VduTbFA7D-I/AAAAAAAAQNk/gv6DEmNlGMg/s1024-Ic42/IMG_8722.jpg
Man kunne også spise frokost på balkongen om man ikke hadde noe mot røyking.

https://lh3.googleusercontent.com/-GYASY3kP51A/VduTbd9Je4I/AAAAAAAAQWE/fvotZpxEhXc/s1024-Ic42/IMG_8724.jpg
Her er vinneren som slo de som kun tilbød 7D-film i sine små bokser.

robertaas
31-08-2015, 22:22
Så på utflukt med russiske flertall.
https://lh3.googleusercontent.com/-2f8Mun-C5WY/VduTcBJvrmI/AAAAAAAAQWg/EkKWLHOROy4/s1024-Ic42/IMG_8863.jpg
Overfylte båter på vei inn i grotten.

https://lh3.googleusercontent.com/-iFp3HNayZVo/VduTcsr10rI/AAAAAAAAQWo/oPQI2pFv9fo/s1024-Ic42/IMG_8880.jpg
Alle måtte utti.

https://lh3.googleusercontent.com/-6j4MwI5NEGY/VduTc3oF7jI/AAAAAAAAQWg/qgodf9RKfSE/s1024-Ic42/IMG_8897.jpg
Noen syntes de ikke hadde nok kirker.

https://lh3.googleusercontent.com/-cpoj8Vn9G-c/VduTdWkn3iI/AAAAAAAAQWg/n0BVfX2oy50/s1024-Ic42/IMG_8900.jpg
Fra Moskva, ikke Syria.

https://lh3.googleusercontent.com/-99N9TsWY0CU/VduTeLzFUYI/AAAAAAAAQOA/YozCUjVF6gU/s1024-Ic42/IMG_8937.jpg
Vi slippes løs i Stari Grad.

https://lh3.googleusercontent.com/-VxZZzL-eeDE/VduTen1UjUI/AAAAAAAAQWk/mI1sqUBrSMo/s1024-Ic42/IMG_8941.jpg
Badehelgenen.

https://lh3.googleusercontent.com/-iwB__ratOtA/VduTe3ak5vI/AAAAAAAAQOM/o2RauQN-Q8g/s1024-Ic42/IMG_8942.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-yHj9mBdA1lQ/VduTfJxxlWI/AAAAAAAAQWk/Qm85VI7vBgw/s1024-Ic42/IMG_8954.jpg
Opp mot gamlebyen.

https://lh3.googleusercontent.com/-16d0MyXboJc/VduTfXSvE5I/AAAAAAAAQOU/bk_FysJgv8Y/s1024-Ic42/IMG_8959.jpg
Bikini passer til alle anledninger. Man har da betalt for å være på ferie.

https://lh3.googleusercontent.com/-J010pHNrjOY/VduTf4tbpQI/AAAAAAAAQWo/vttdwUErqZ0/s1024-Ic42/IMG_8966.jpg
Utekino på det øverste fortet.

https://lh3.googleusercontent.com/-AnW5bl3Agq4/VduTf5Ic9DI/AAAAAAAAQOg/zjhRFWl-fHc/s1024-Ic42/IMG_8972.jpg
Utsikt fra det øverste fortet.

https://lh3.googleusercontent.com/-hAA42wqWKIo/VduTgvMYyWI/AAAAAAAAQWU/wv14J_EnvOY/s1024-Ic42/IMG_9004.jpg
Mindre fort uten kino.

https://lh3.googleusercontent.com/-3b9bkcLWoIc/VduThIryYxI/AAAAAAAAQOw/qeIU2UddoQ0/s1024-Ic42/IMG_9017.jpg
Utsikt fra det nederste fortet.

https://lh3.googleusercontent.com/-jOzweqnazzk/VduThSuw55I/AAAAAAAAQWc/hXJwL4vZJxM/s1024-Ic42/IMG_9037.jpg
Kinoen ved det nederste fortet.

https://lh3.googleusercontent.com/-hyH9XTSiWQs/VduThh5JsrI/AAAAAAAAQWg/DiVgaKLUYH8/s1024-Ic42/IMG_9046.jpg

robertaas
31-08-2015, 22:34
https://lh3.googleusercontent.com/-DBpht94cMnw/VduTiLyYZgI/AAAAAAAAQPA/_5FnaWiTklA/s1024-Ic42/IMG_9092.jpg
Flere innganger til hemmelig base.

https://lh3.googleusercontent.com/-7hJQ7tBLJVo/VduTiXiIBrI/AAAAAAAAQWc/46gC8Xv6AfM/s1024-Ic42/IMG_9156.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-kfWI4M6R_ok/VduTizxEP-I/AAAAAAAAQPM/CAmjcg2E5L4/s1024-Ic42/IMG_9210.jpg
Kunstig kirkeøy bygd rundt et skjær hvor noen fant et maleri.

https://lh3.googleusercontent.com/-LlA8hCpuGGw/VduTjOLG_kI/AAAAAAAAQPQ/VbWM3LYC2Nw/s1024-Ic42/IMG_9215.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-P4dmIx6M1Jw/VduTjYb814I/AAAAAAAAQPY/d8AmLgadsdM/s1024-Ic42/IMG_9221.jpg
Over alteret maleriet man hadde funnet på skjæret. Alle som gifter seg i kirken måtte etterlate noe for å henge over dørene.

https://lh3.googleusercontent.com/-Lb81R6gPvZ8/VduTj4iMZyI/AAAAAAAAQWo/LrxoobMpB_Y/s1024-Ic42/IMG_9224.jpg
Man kan ikke forvente nøktern stil over noen som går bananas av å finne et maleri på et skjær.

https://lh3.googleusercontent.com/-VgmUY0lOc70/VduTkEWmNPI/AAAAAAAAQPk/hFQUMCB71Fk/s1024-Ic42/IMG_9233.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-S1YqlW1BdFM/VduTk0xXdaI/AAAAAAAAQWk/hXCx02Yw75s/s1024-Ic42/IMG_9234.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-wEbH0Y4czeU/VduTlj4JRYI/AAAAAAAAQP0/q-04b9q0Y3g/s1024-Ic42/IMG_9240.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-gDlwMHVaIiE/VduTlxC5KpI/AAAAAAAAQWc/MFsHMrdTXy4/s1024-Ic42/IMG_9244.jpg
Enda en kirkeøy like ved, men de var visst ikke like glad i besøkende og penger.

https://lh3.googleusercontent.com/-H2HmHZ8K4-s/VduTmSAiiTI/AAAAAAAAQQA/seR-yYt5MkY/s1024-Ic42/IMG_9293.jpg

robertaas
31-08-2015, 22:44
https://lh3.googleusercontent.com/-bOgNr9rcYjw/VduTmgcvT9I/AAAAAAAAQWk/xADjugdM0KY/s1024-Ic42/IMG_9325.jpg
Festningsverkene over Kotor.

https://lh3.googleusercontent.com/-3sqV7p9lGzM/VduTm5VrT3I/AAAAAAAAQQM/aRCHtJLFuIA/s1024-Ic42/IMG_9334.jpg
Litt Geiranger-vibber over båtene som lå i kø i fjorden/bukten utenfor Kotor.

https://lh3.googleusercontent.com/-5KQA0bYAvUE/VduTnRn_diI/AAAAAAAAQWg/RcQs-cFVZf8/s1024-Ic42/IMG_9342.jpg
Hvordan få turister til å ta enda flere bilder?

https://lh3.googleusercontent.com/-EJll2Z0eHnc/VduTnpwTsgI/AAAAAAAAQQU/z6ngtBu3r14/s1024-Ic42/IMG_9347.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-QCr8ur1h6JA/VduToKE7K3I/AAAAAAAAQQc/412FtyIzCXo/s1024-Ic42/IMG_9390.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-MV2bXarvyZ8/VduToR0u0FI/AAAAAAAAQWU/7TIKzCLJV5E/s1024-Ic42/IMG_9406.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-gQTi0XuZLVc/VduTo5O1_-I/AAAAAAAAQQo/68GIpLh6J-A/s1024-Ic42/IMG_9417.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-0CDdAOS6jm8/VduTpcghSQI/AAAAAAAAQQ0/jG1fD_9uwEQ/s1024-Ic42/IMG_9427.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-nOdOMCaYG58/VduTqIfxr8I/AAAAAAAAQWY/8_u-1sJVVqU/s1024-Ic42/IMG_9439.jpg
Jaz-stranden for de som ønsker å gå seg vill i strandstoler.

https://lh3.googleusercontent.com/-H53dylu9hNg/VduTqUBGLBI/AAAAAAAAQRA/3jmE5WM_zz8/s1024-Ic42/IMG_9443.jpg
Denne delen av Jaz-stranden ble kalt nakenstrand i håp om å få færre folk dit.

robertaas
31-08-2015, 23:02
Ny dag, ny utflukt.

https://lh3.googleusercontent.com/-phj3fvXu-2U/VduTq84EGCI/AAAAAAAAQWY/_arT-gGB_Vg/s1024-Ic42/IMG_9496.jpg
Obligatorisk bilde av Sveti Stefan.

https://lh3.googleusercontent.com/-ekAsUL9m0Ac/VduTrvxIj6I/AAAAAAAAQWg/0tbPxCqD4FM/s1024-Ic42/IMG_9510.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-vMrJ1nR5AsQ/VduTrvEn3AI/AAAAAAAAQRU/008Tyurpaew/s1024-Ic42/IMG_9521.jpg
Hotellet ser bedre ut på avstand.

https://lh3.googleusercontent.com/-TrTbHTtMrh4/VduTsLXPQpI/AAAAAAAAQWY/3JUFqW8Rk4M/s1024-Ic42/IMG_9541.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-cI0mPp_YFvI/VduTspvsBEI/AAAAAAAAQRc/unW30gsumrw/s1024-Ic42/IMG_9570.jpg
Sosialistisk arkitektur i Bar.

https://lh3.googleusercontent.com/-KPCuAplCXz4/VduTs6JofqI/AAAAAAAAQR0/_WH4-pi7vNQ/s1024-Ic42/IMG_9574.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-5YqLwkzEd4c/VduTtEikhUI/AAAAAAAAQRk/zGVJVOlG9ok/s1024-Ic42/IMG_9581.jpg
I uvante omgivelser.

https://lh3.googleusercontent.com/-CEgnXWARQXU/VduTt7PLKDI/AAAAAAAAQWg/eX0yk8QTV5c/s1024-Ic42/IMG_9597.jpg
Stari(gamle) Bar oppi dalen.

https://lh3.googleusercontent.com/-MxvGwluNASE/VduTul5xZfI/AAAAAAAAQWo/_I7qTpR8YcE/s1024-Ic42/IMG_9611.jpg
De hadde enda ikke fått lærretet opp her.

https://lh3.googleusercontent.com/-ObVexSc0bzg/VduTvIxihTI/AAAAAAAAQSA/qok3BH3jSgc/s1024-Ic42/IMG_9616.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-tNsrGZ5tsMY/VduTvUf1WsI/AAAAAAAAQWY/_1ZUfOJxBw8/s1024-Ic42/IMG_9619.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-_Tnj-SvZsyc/VduTv_w4RcI/AAAAAAAAQWg/9_LZuSrBqAw/s1024-Ic42/IMG_9644.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-urVG_BOVD9E/VduTwKkwKvI/AAAAAAAAQSM/NN0QiPs9HYU/s1024-Ic42/IMG_9646.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-kUlhmB7i9Y0/VduTwXdo9dI/AAAAAAAAQWg/K60FAQuF_yc/s1024-Ic42/IMG_9674.jpg
Spise- og salgssteder lå tett opp mot gamlebyen.

https://lh3.googleusercontent.com/-FpAPxkaCIUE/VduTw-CGLUI/AAAAAAAAQWk/LdP1SK-8miA/s1024-Ic42/IMG_9678.jpg

robertaas
31-08-2015, 23:02
https://lh3.googleusercontent.com/-bfJlZhcOFHE/VduTxTuHRUI/AAAAAAAAQSg/LlkUZsXARc8/s1024-Ic42/IMG_9684.jpg
Gamlet oliventre, men jeg jaktet på ett enda eldre.

https://lh3.googleusercontent.com/-lob0y6QfiaY/VduTxzTJzJI/AAAAAAAAQWY/M6V69H1pWdQ/s1024-Ic42/IMG_9685.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-9oliLXEk0KI/VduTyGra5iI/AAAAAAAAQWo/VY2y9n9I53E/s1024-Ic42/IMG_9691.jpg
Mere penger gir ikke alltid bedre smak.

https://lh3.googleusercontent.com/-vnc3VEpDvVQ/VduTyteX_QI/AAAAAAAAQSw/TiLmWPgca1U/s1024-Ic42/IMG_9696.jpg
Det gamle treet, var lengere å gå dit enn jeg trodde.

https://lh3.googleusercontent.com/-6OWFzwbGtVk/VduTy55rqfI/AAAAAAAAQWc/r2ODFpPUnSQ/s1024-Ic42/IMG_9697.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-biwpqwKRWtc/VduTzbJlgeI/AAAAAAAAQS8/HaN-QVEcphA/s1024-Ic42/IMG_9698.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-tdwOSnQhmBE/VduTziEf7XI/AAAAAAAAQWc/vznubPwWyAk/s1024-Ic42/IMG_9711.jpg
På bar i Bar. Vann var dyrere enn øl.

https://lh3.googleusercontent.com/-sJ7ZbGJmCUs/VduTzzNeWnI/AAAAAAAAQWY/eV3uaXfI66M/s1024-Ic42/IMG_9765.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-j2iLLEq5f6Q/VduT0CitJLI/AAAAAAAAQTM/STO4nkRV90A/s1024-Ic42/IMG_9786.jpg
Dyrehagen rundt busstasjonen. Pga. varmebølge møtte spraye dyra hele tiden.

robertaas
31-08-2015, 23:18
Enda en utfluktsdag.

https://lh3.googleusercontent.com/-9E5Fyv9_CnY/VduT0egorCI/AAAAAAAAQWU/mAjltGMHCRI/s1024-Ic42/IMG_9828.jpg
Tilbake i Kotor, men nå med vestlige turister.

https://lh3.googleusercontent.com/-9Z8hcyDwH-c/VduT1CRgsEI/AAAAAAAAQTU/9D5NIR1DxAg/s1024-Ic42/IMG_9829.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-IxMIsCoGuL4/VduT1VNXMGI/AAAAAAAAQWY/tlXrXKrqAaA/s1024-Ic42/IMG_9839.jpg
Gave fra Kinesisk firma som ikke hadde noe å gjøre på sjøfartsmuseet.

https://lh3.googleusercontent.com/-3P6rGFrcoSw/VduT1khvArI/AAAAAAAAQTg/7v84jB-U_Wg/s1024-Ic42/IMG_9862.jpg
Rakk ikke komme meg høyere om jeg skulle være med bussen videre. Grei unskyldning for det var ganske varmt og vannprisen steg jo høyere man kom.

https://lh3.googleusercontent.com/-OLDOp9ELdIU/VduT2dXE80I/AAAAAAAAQTs/S5ggBBC9aVQ/s1024-Ic42/IMG_9868.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-Zd33ajdAvG8/VduT26L6DEI/AAAAAAAAQWk/aGRKyzyFBIE/s1024-Ic42/IMG_9873.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-HD-DRGP_scg/VduT3CNQX0I/AAAAAAAAQT4/SldvGV06Vbc/s1024-Ic42/IMG_9881.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-TMH_Enodfy0/VduT3TL3ahI/AAAAAAAAQWo/o6dol6tfof0/s1024-Ic42/IMG_9920.jpg
Geirang... eh..Kotor.

https://lh3.googleusercontent.com/-ikoeiyGnHrg/VduT3i3piJI/AAAAAAAAQWc/PqibLcCigvE/s1024-Ic42/IMH_0027.jpg
Tivat flyplass til venstre.

https://lh3.googleusercontent.com/-Tjqeyx3bHWk/VduT4UfX2kI/AAAAAAAAQUI/fkNSIxf3aqA/s1024-Ic42/IMH_0043.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-FU3kJtF24ss/VduT4uyQQdI/AAAAAAAAQUU/f3h0s68297k/s1024-Ic42/IMH_0054.jpg
Ny favorittdrikk i varmen.

https://lh3.googleusercontent.com/-18YWYuyc1i4/VduT5LDqyBI/AAAAAAAAQUQ/Z-YaaLNGLzk/s1024-Ic42/IMH_0102.jpg
Her satser man på turisme.

https://lh3.googleusercontent.com/-yBMA6jA1glY/VduT5TIxN3I/AAAAAAAAQV8/XBI38WjAkRo/s1024-Ic42/IMH_0209.jpg
Som i Albania.

https://lh3.googleusercontent.com/-qk2YaapFB8M/VduT5sbdn5I/AAAAAAAAQUc/VinKQnJFBcM/s1024-Ic42/IMH_0229.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-BruSZVIw4z0/VduT6efozMI/AAAAAAAAQUk/X0p6edw9iyM/s1024-Ic42/IMH_0247.jpg
Ned til den gamle hovedstaden Cetinje.

https://lh3.googleusercontent.com/-b0fwdO7--6I/VduT7OX3haI/AAAAAAAAQWA/ZBes2vSt-v4/s1024-Ic42/IMH_0317.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-n0gD3DGL-_k/VduT7603XOI/AAAAAAAAQU4/F9_06-AWTC4/s1024-Ic42/IMH_0343.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-tYAB_UDX5xw/VduT8QZ0BVI/AAAAAAAAQV4/o8xO_7xiZ98/s1024-Ic42/IMH_0387.jpg
Brann!

https://lh3.googleusercontent.com/-YTb-ao9HMsY/VduT8rYBFQI/AAAAAAAAQV0/9WnpBIkzio8/s1024-Ic42/IMH_0436.jpg
Tilbake til Budva.

robertaas
31-08-2015, 23:25
Skal holde meg i nærområdet nå.

https://lh3.googleusercontent.com/-aMkbIZki7Jk/VduT8-u_-KI/AAAAAAAAQVw/dIPyDnaPLYQ/s1024-Ic42/IMH_0485.jpg
Gamlebyen igjen.

https://lh3.googleusercontent.com/-iVx1aig2LxE/VduT9V9TRBI/AAAAAAAAQVM/Lzvk6ktc5HY/s1024-Ic42/IMH_0503.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-A1XvBEVOMlM/VduT9zx_HSI/AAAAAAAAQVs/yxQhVkHZqeY/s1024-Ic42/IMH_0531.jpg
King dancer pose, måtte vente litt for å få bilde uten balanserende turistdamer. "Hawaii" til høyre.

https://lh3.googleusercontent.com/-df1EqJPWG8Y/VduT-PSRpdI/AAAAAAAAQVc/hq-0BuvsY4k/s1024-Ic42/IMH_0610.jpg
I tilfelle turistene ikke skulle klare høre hvor lyden kom fra.

https://lh3.googleusercontent.com/-X6CGx0vh4rY/VduT-VDckVI/AAAAAAAAQVg/mWL9kSI1wjI/s1024-Ic42/IMH_0620.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-iCOfzkljFCA/VduT-gw24II/AAAAAAAAQVo/2IvW3xCLook/s1024-Ic42/IMH_0650.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-5fK7rul6tQk/VduT_UQaKSI/AAAAAAAAQVk/O48znrYxS-A/s1024-Ic42/IMH_0661.jpg

FIN

Bergern
01-09-2015, 00:43
Flott!
Herlig kontrast mellom visuelle og faktiske opplevelser, der altså.

robertaas
01-09-2015, 07:46
Flott!
Herlig kontrast mellom visuelle og faktiske opplevelser, der altså.
Har ikke sagt det var stygt der. Og en tur i slutten av september, begynnelsen av oktober burde vært utmerket.

Kanon
01-09-2015, 09:26
Supert, flotte og varierte bilder :up:

Voipe
01-09-2015, 10:04
Flotte bilder!
Ikke mye som minner om helvete, slik jeg forestiller meg det ;)

robertaas
01-09-2015, 10:30
Flotte bilder!
Ikke mye som minner om helvete, slik jeg forestiller meg det ;)
Horder med russiske charterturister kan ødelegge opplevelsen av selv de mest idylliske steder.

Bergern
01-09-2015, 23:46
Har ikke sagt det var stygt der..

Nei, og det har ikke jeg heller. Snarere tvert imot... Ville blitt en dårlig kontrast om også det visuelle var ræva... Men for all del; kveruler ivei...
Flott rapport uansett :)

robertaas
02-09-2015, 00:00
Nei, og det har ikke jeg heller. Snarere tvert imot...
Vi er helt enige... og klarer likevel snakke forbi hverandre. Ikke rart det er krig i verden. ;)

jb1
02-09-2015, 17:00
Det så adskillelig bedre ut på bilder enn i teksten, men jeg trodde vel egentlig det også. Adraterhavskysten er vakker og arkitekturen er fin, men de gjør vel sitt for å tekkes alle grupper.