PDA

View Full Version : Trafikktall Norwegian juli 2015


Someone
06-08-2015, 12:21
Passasjerer: 2,690 millioner +8%
ASK: +1%
RPK: +7%
Fyllingsgrad: 93,8% +5,6 p.p.

http://media.norwegian.com/#/pressreleases/norwegian-med-ny-passasjerrekord-og-fulle-fly-i-juli-1199235

Longhaul hadde en fyllingsgrad på 97%

Norwegian har også presentert de mest populære reisemålene fra de fire største byene i Norge i juli

http://media.norwegian.com/#/news/hit-reiser-flest-nordmenn-med-norwegian-i-juli-124421

For OSL er det København og Stockholm på topp

kekker
06-08-2015, 12:56
Longhaul hadde en fyllingsgrad på 97%


Det der er jo fantasitall!

Trodde det bare var charteropperatører som presterte slike tall.

Det er jo bare å bøye seg i støvet, DY klarer å få folk til å tro at de er billigst til enhver tid! For mange er nok direkteflighter avgjørende, men for oss som ser sport i odde reiseruter, så er det mye annet rart som kommer billigere ut.

Back to topic, gode tall er det uansett (ut fra det lille jeg leser her)!

SQ321
06-08-2015, 13:04
Har fulgt med på prisene fra OSL til USA nå i våres/tidlig sommer samt nå ifm besøk av familie der borte og det er så og si umulig det jeg mener er ok priser sammenlignet med konkurrentene ved reise i typiske sommermnd eller rundt jul. Dette er selvfølgelig ikke et representativt utvalg men kan ikke forstå annet enn at de virkelig begynner å se inntjening på langdistanse noe de selv bekreftet ved forrige Q-presentasjon.

LN-MOW
06-08-2015, 14:39
Det der er jo fantasitall!

Trodde det bare var charteropperatører som presterte slike tall.

!

Tror ikke SAS er langt bak. Det har vært rimelig vilt i sommer. Vi får se når tallene kommer.

USA i høst blir litt spennende, tror jeg. Ser helt klart at trøkket er mindre og det vil nok bety lavere priser og mer aggressive kampanjer utover høsten. Dollarkursen begynner å vise effekt ....

FlightDeck
06-08-2015, 15:30
Norwegian har også presentert de mest populære reisemålene fra de fire største byene i Norge i juli



http://media.norwegian.com/#/news/hit-reiser-flest-nordmenn-med-norwegian-i-juli-124421



For OSL er det København og Stockholm på topp


Men hvis flyene likevel er fulle, er vel dette egentlig en liste over hvilke ruter som har høyest frekvens?

LN-MOW
06-08-2015, 15:37
For OSL er det København og Stockholm på topp

Men hvor mange av disse er 'lokale' passasjerer? Neppe så mange ... ;)

raider66
06-08-2015, 17:34
Fantastiske tall og gratulasjoner til Norwegian!!! Det er ikke så lenge siden man hadde blitt idiotstemplet hvis man hadde foreslått et norsk (ja, jeg kaller det norsk) flyselsksp som skulle frakte millioner av mennesker rundt omkring mellom destinasjoner, også utenfor både Norge og Nord-Europa med en splitter ny og moderne flyflåte. Jeg er ikke spesielt Norwegianfan, men dette synes jeg er storartet. Bra jobbet Kjos & co!! Håper SAS følger opp med like gode tall, men jeg er ikke sikker på det...

Beste hilsen Espen

chrisljo
06-08-2015, 17:38
Men hvor mange av disse er 'lokale' passasjerer? Neppe så mange ... ;)

Hva mener du? Det er vel mye O og D trafikk i hovedstadstriangelet?

Balle Chlorin
07-08-2015, 11:58
Tror ikke SAS er langt bak. Det har vært rimelig vilt i sommer. Vi får se når tallene kommer.

USA i høst blir litt spennende, tror jeg. Ser helt klart at trøkket er mindre og det vil nok bety lavere priser og mer aggressive kampanjer utover høsten. Dollarkursen begynner å vise effekt ....



Det at forholdet kr/dollar/euro har endret seg i det siste, og at nordmenn muligens vil reise mindre, veies vel i stort monn opp av at de som tjener sine penger i euro/dollar får ditto større kjøpekraft.

Og siden antall personer som tjener sine penger i euro/dollar er ca 100-200 ganger flere enn oss her oppe på berget, tror jeg ikke nødvendigvis det er av det onde. Korrigèr meg gjerne hvis jeg har oversett noe.

WF789
07-08-2015, 12:15
Og siden antall personer som tjener sine penger i euro/dollar er ca 100-200 ganger flere enn oss her oppe på berget, tror jeg ikke nødvendigvis det er av det onde. Korrigèr meg gjerne hvis jeg har oversett noe.

Verdien på den norske krona er irrelevant for amerikanere og europeere som ikke har tenkt seg til Norge, men omvendt vil det jo påvirke nordmenns lyst til å reise utenlands.
Samtidig vil utenlandske selskaper som flyr til Norge merke dette enda hardere, i konkurranse mot NAS og SAS må de tilby konkurransedyktige priser i kroner, og med dagens kurs vil de jo få vesentlig færre dollar/euro for en norsk billett enn før.
(Kanskje medvirkende årsak til Uniteds reduksjon?)
Uansett en fordel Norwegian i det norske markedet.

Someone
07-08-2015, 12:20
Og siden antall personer som tjener sine penger i euro/dollar er ca 100-200 ganger flere enn oss her oppe på berget, tror jeg ikke nødvendigvis det er av det onde. Korrigèr meg gjerne hvis jeg har oversett noe.

For Norwegian sine rene utenlandsruter har det ingenting og si, men Norwegian har nok flere passasjerer ut av Norge (nordmenn) enn utlendinger til Norge, hvilket nok gjelder de fleste selskaper her i landet, og da kan fallende reiselyst pga dyrere utenlandsk valuta ha en innvirkning. Denne vil riktig delvis oppveies av økt etterspørsel av reiser til Norge, men bare delvis.

Det som også slår inn er at dollaren har styrket seg, ikke bare mot NOK, men også EUR. Og siden både fly, flyleasing og drivstoff handles i dollar så blir det da dyrere for et europeisk og skandinavisk flyselskap hvor store deler av inntektene er i EUR, SEK og NOK. (DKK er er pegget til EUR, og følger således den kursen).
Litt drahjelp får de trolig at pundet styrker seg.

At Norwegian blir mer globalt og får inntekter i flere valutaer hjelper selvsagt på valutarisikoen, men generelt så vil et europeisk flyselskap ha en ulempe når dollaren styrker seg.

Norske ansatte har derimot blitt vesentlig billigere det siste året :nor

Balle Chlorin
07-08-2015, 12:21
Verdien på den norske krona er irrelevant for amerikanere og europeere som ikke har tenkt seg til Norge, men omvendt vil det jo påvirke nordmenns lyst til å reise utenlands.
Samtidig vil utenlandske selskaper som flyr til Norge merke dette enda hardere, i konkurranse mot NAS og SAS må de tilby konkurransedyktige priser i kroner, og med dagens kurs vil de jo få vesentlig færre dollar/euro for en norsk billett enn før.
(Kanskje medvirkende årsak til Uniteds reduksjon?)
Uansett en fordel Norwegian i det norske markedet.


Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Det jeg mente var at om det ble færre nordmenn på flyene til USA, ville det kanskje bli flere amerikanere som vurderte norge som ferieland siden alt nå blir billigere for dem.

WF789
07-08-2015, 12:24
Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Det jeg mente var at om det ble færre nordmenn på flyene til USA, ville det kanskje bli flere amerikanere som vurderte norge som ferieland siden alt nå blir billigere for dem.

Det er jeg helt enig i, men er jo vanskelig å tallfeste.

EvakCPH
08-08-2015, 21:41
Men hvor mange av disse er 'lokale' passasjerer? Neppe så mange ... ;)

Alle taler om at Norwegian har en hel del connecting traffic men har vi nogen tilgængelige kilder på dette?

LN-KGL
08-08-2015, 23:01
Nei ThomasB, like lite informasjon som vi har fra SAS. Men vi vet at på OSL i juli byttet 271 790 passasjerer til et utenriksfly av 1 381 494 utenlandpassasjerer. Hvilken fordeling det er mellom SAS, Norwegian og andre vet bare insidere, men siden Norwegian har 39% markedsandel på OSL vil det være naturlig de har minst tilsvarende andel av utenlandstransfer.

EvakCPH
08-08-2015, 23:41
Nei ThomasB, like lite informasjon som vi har fra SAS. Men vi vet at på OSL i juli byttet 271 790 passasjerer til et utenriksfly av 1 381 494 utenlandpassasjerer. Hvilken fordeling det er mellom SAS, Norwegian og andre vet bare insidere, men siden Norwegian har 39% markedsandel på OSL vil det være naturlig de har minst tilsvarende andel av utenlandstransfer.

Mindst tilsvarende andel? Virkelig? Jeg ville tro at SAS' andel af total udenlandstransfer på OSL var langt større end selskabets markedsandel, da SAS' netværk jo netop er bygget op om hub-princippet, mens Norwegian er rettet mere mod point-to-point. Jeg har aldrig haft indtryk af at Norwegian var specielt optaget af transfer-trafik, men det har nok ændret sig en del efter de er gået ind på langruterne.

LN-MOW
09-08-2015, 00:11
Norwegians rutestruktur er mer og mer hub-and-spoke, men de selger ikke alle sine ruter gjennomgående. Derfor vil du fortsatt finne mange som kjøper f.eks. Oslo-København og Københav-Alicante separat (tilfeldig eksempel), enten fordi Norwegian ikke tilbyr ruten som gjennomgående eller fordi kunden ikke vil betale avgiften for å 'sy sammen' strekningene.
Disse registreres ikke som transferpassasjerer.

LN-KGL
09-08-2015, 01:31
Mindst tilsvarende andel? Virkelig? Jeg ville tro at SAS' andel af total udenlandstransfer på OSL var langt større end selskabets markedsandel, da SAS' netværk jo netop er bygget op om hub-princippet, mens Norwegian er rettet mere mod point-to-point. Jeg har aldrig haft indtryk af at Norwegian var specielt optaget af transfer-trafik, men det har nok ændret sig en del efter de er gået ind på langruterne.

Du glemmer en vesentlig forskjell mellom SAS sin virksomhet i Norge sammenlignet med hva de gjør i Danmark - i Norge er det en rekke utenlandske direktedestinasjoner fra sekundærflyplasser som SVG og BGO og flere andre har direkteflighter til CPH og ARN enten med SAS eller som code share. I tillegg til dette spiller også tollbehandling negativt inn for transfer inn til Norge igjen via OSL kontra CPH til KRS, SVG, HAU, BGO, AES og TRD. Og slik Norwegians Dreamlinere flyr med få ukentlige flighter fra hver av tre skandinaviske hovedsteder vil det nødvendigvis bli trafikk på hovedstadstriangelet.
Dermed tror jeg min konklusjon ovenfor står seg godt.

LN-KGL
09-08-2015, 01:47
Norwegians rutestruktur er mer og mer hub-and-spoke, men de selger ikke alle sine ruter gjennomgående. Derfor vil du fortsatt finne mange som kjøper f.eks. Oslo-København og Københav-Alicante separat (tilfeldig eksempel), enten fordi Norwegian ikke tilbyr ruten som gjennomgående eller fordi kunden ikke vil betale avgiften for å 'sy sammen' strekningene.
Disse registreres ikke som transferpassasjerer.

Det var vel OSL som transferflyplass for Norwegian ThomasB hadde interesse i og derfor bør vi heller se på f.eks. TOS-ALC. Denne ruten flyr DY direkte på mandager denne sommeren, men man kan kjøpe billetter for samtlige dager via OSL forutsatt at returen blir etter 18. august (samtlige dager er utsolgt for returen frem til da og det er ALC-OSL som er den utsolgte leg-en).