PDA

View Full Version : SAS1461 / SAS909 21-6-2006

Thomas
21-06-2006, 15:59
Oppmøte på OSL tidlig, 0450 var vi inne i terminalen og det krydde av mennesker. SK1461 har STD 0615 og innsjekk skrankene til SAS åpnet nøyaktig EN! time før avgang til første fly - da strakk køen seg fra felt E til felt C.. Noen fikk opp øya!

Etter rimelig lang tid i kø, kunne vi endelig entre skranken akuratt 35min før avgangstiden og ble sjekket inn til EWR. En kjapp tur i vekselautomaten og vi var på vei til gate 42 og en skinnende blank A321. Boarding var allerede igang, så vi bare fulgte strømmen. Ikke fullt til CPH i morges, og ihvertfall ikke etter at vi måtte offloade en pax med 2 bag, vil tippe 70% belegg. Kamera on under taxi og avgang, 19L B7 - GOTUR 4C og CRZ FL330. Landing i CPH nogenlunde på rute og hva gjør man når man skal slå ihjem 5 timer? - Spiser!

Det ble kjøpt skikkelig frokost, handlet litt på taxfree, litt ekstra solkrem m.m.
Ble også tid til litt spotting med Ixus750n, så både Delta, Continental, Air Greenland x2 og masse baltiske greier som jeg ikke husker navnet på.

Boarding på SK909 var annonsert på skjermene til 11:35 fra C39, like heldige var ikke de som skulle med SK925 til Washington, den sto med tech ved hangaren og var forsinket til klokken 1435.

Uansett, pass og BK sjekk, ble boardet og samlet i fisketanken.. satt oss fint til ved vinduet som pekte rett ut mot nesa på OY-KBN der stuerne lastet masse masse masse frakt og ikke så masse bag.

Vi slapp ombord i kjerra rundt klokken 12:00 og kom oss avgårde ca 10min forsinket fra gaten. Taxing ut til 22R, lina opp i enden ved A1 eller A2 og smalt avgårde på SORGA 2C vil jeg gjette etter retningen og dømme - videre over AAL og mot ZOL og punkt GUNPA ute ved Shetland. Fikk beskjed fra Skipperen at det var ventet fair flykondisjon utover, men at det ville treffe litt turbulense etter 3-4timer in air.. og det er ca nå.. Wææ!

Pr. nu FL360 mellom Island og Grønland, ETA KEWR 2050 Norsk tid, vi kjører nå i TURB CRZ mode elns, for motorene går IKKE slik de gjorde i sted.. kun drøye 750 km/t vises det her..

Uansett, neste leg blir fra EWR ned til Miami med Continental 638 0240 Norsk tid, og rapporter kommer vel etterhvert.. sammen med bilder..

Standby..

EB
21-06-2006, 16:23
Tar du bilder fra kabinen også? Gleder meg til fortsettelsen... Fortsatt god tur...:hi2

Thomas
21-06-2006, 16:33
Reisefølget er på fotosession rundt om i kabinen nå, dog uten blitz så lover ikke ett godt utfall..

Men takk.. :up:

Airbus 330
21-06-2006, 16:45
Originally posted by Thomas

Reisefølget er på fotosession rundt om i kabinen nå, dog uten blitz så lover ikke ett godt utfall..

Men takk.. :up:

Flott rapport, gleder meg til å se bildene. :up:
God tur videre og nyt ferien Thomas.:hi2

Airbus 330. :)

Thomas
21-06-2006, 17:17
Takker, da var bilder tatt og den norske kabinsjefen insisterte på å ta bilde av reisefølget poserende i flyets bakre galley! :p

Spurte om hun kunne stikke frem til FD og ta ett bilde, men det var visst ikke lov..

EB
21-06-2006, 20:54
Hva slags maskin skal dere fly videre med? B757-300????

Dag Viking
21-06-2006, 21:11

Pr. nu FL360 mellom Island og Grønland, ETA KEWR 2050 Norsk tid, vi kjører nå i TURB CRZ mode elns, for motorene går IKKE slik de gjorde i sted.. kun drøye 750 km/t vises det her..

Standby..'
Om jeg husker riktig finnes det ikke noe slikt. Tror man må fly i CLB, men i speed mode, dvs turbulence penetration speed eller lignende. FBU4EVER kan garantert alt om dette.

God tur nedover. I dag meldes det om 31 og sol her, noen skyer over innlandet, men fint over beachen. Snart ut på en kveldslflight jeg:up:

Thomas
22-06-2006, 09:10
Aight - da var vi innkvartert i 26 etasje på Fontainebleu Suites.. ble visst oppgradert til Suite her gitt.. Ups! Mye marmor!

Turen nedover fra EWR gikk med B737-700WL, dog ble vi kraftig forsinket pga teknisk.. reagerte på at Kapteinen lot oss forlate flyet og gå tilbake til gaten og ned igjen flere ganger.. men men.. like greit for ombord var det ikke satt på Air Cond.
Kom oss fra gaten drøye 2t 30min sene, startet EN motor og havnet laaangt bak i rekka for takeoff... ca 35min regnet de med - har vært helt kaos på EWR i ettermiddag..

Uansett, nå begynner det å bli seint.. tidlig.. alt ettersom.. hvertfal 27 grader klokken 0310 :up:

FBU 4EVER
22-06-2006, 10:18
Først av alt! Man FLYR et fly,ikke kjøre! Like rart å kjøre fly som å seile med toget.:naughty:

Riktig: Vi har en prosedyre for flyging i turbulens.Vi prøver først og fremst å finne en annen høyde som er roligere.Lar ikke det seg gjøre pga. annen trafikk eller for tungt fly,så setter vi ned marsjhastigheten fra M0.82 til M0.78.Hvis autothrustsystemet jobber for intenst med å holde farten,så slår vi det av og styrer motorkraften manuelt.

Pga. at det nesten alltid blåser en vestlig jetstrøm over syd-Grønland,så er det svært ofte turbulens mellom Island og Grønland.Det danner seg liksom "bakevjer" i luften.

OMW
22-06-2006, 19:07
håper dere testet kinamaten på EWR?

:devot:

Savipix
22-06-2006, 19:36
Fin start på rapporten och herrarna Fladby och Reithe mitt i flytten önskar en fortsatt god resa.

Thomas
22-06-2006, 20:35
Du får hilse tilbake til navnbroder'n, PC...

Her i Miami er det 30-35 grader og det har frem til nå klokken 14:30 ikke vært en skybeta forran sola, nå drar deg seg dog noen heftige CBs inn fra Sør.. :cool2

Når det gjelder maten på EWR så ble det inntatt kylling sandwich og pasta med kjøttboller og ingen kinamat denne gangen - men har god transfer tid på returen også :up:

Dag Viking
23-06-2006, 01:20

Når det gjelder maten på EWR så ble det inntatt kylling sandwich og pasta med kjøttboller og ingen kinamat denne gangen - men har god transfer tid på returen også :up:

Transfer på EWR? Det er PC det... Gratis trådløst og åpen bar:devot:

Thomas
23-06-2006, 20:13
Coooontinental 638 EWR-MIA;

Plenty med tid på EWR, satt på gaten en drøy time før STD, de boarda Houston.. og boarda.. og boarda.. og boarda.. helt til kapteinen kom opp og planta klokka si i trynet til den litt vel amerikanske dama i gaten.

Dog, den ble forsinket og med trafikkmengden og problemene som hadde vedvart på ettermiddagen så docka ikke flyet vårt til MIA på gaten før klokken var 2010 - rutetid 2040... den ble senere utsatt til 21:00.

Boarding by seatrows og masse annet shit, gikk ombord sist da vi satt på 5A og 5B.. kom ombord, satt oss til rette - trøtte som fanken.
Kapteinen på PAen og preflight.. flyiiing tiiime 2h 20minutes down to Miami this evening, nice weather.. few clouds and some 80 degrees there right now.. blah blah..

Så 5 min senere kom han på PAen igjen og sa at vi hadde problemer med ett eller annet og at det ville ta MINST 45 minutter.. da kom det merkelige og vi kunne få vandre fritt i flyet og opp til gaten + terminalen.. de ville dog at vi holdt oss i nogenlunde radius i tilfelle det kom til en løsning før tiden..
Kom oss avgårde klokken 22:45, og fikk sakte men sikkert taxa 5meter - da kom han på PAen IGJEN, og sa at problemene fra før på dagen førte til ca 35min i takeoff kø.. og det positive var at den var på 1t 35min før på dagen!

De fleste ombord var dritt lei og la hodet "godt" mot vinduskarmen og slokna.. undertegnede fikk med seg takeoffen og deler av clim..ZzzzzZzzzZZZZZZZ...ZZZ

2h later;

Mørkt, svart.. men heeelt der borte i horisonten er det masse lys.. 25min til landing og vi har Miami in sight!
Ned gikk det, og vi var vel det eneste flyet i hele luftrommet der, så ihvertfall slik ut - noen få TCUs rundt omkring, men så for det meste stjerner.. Kom inn og landa på "niner" så det ut som, og taxet inn til gate mellom 2 andre COs 737.. 2 til IAH og 2 til EWR morgenen etter..

Tom terminal, dog en forbanna klønete gange for komme til bagclaim! :jumpin

Dog, vel fremme.. været er fortsatt CLEAR og i high 80s (30-35 grader)

http://home.online.no/~luloren/Miami.jpg