View Full Version : Norge Rundt på 14 dager
Norge Rundt På 14 Dager
09-07-2015, 11:25
Ja da nærmer det seg avreise for min flyodysse med Widerøe rundt I vårt langstrakte og flotte land. Gleder meg stort avreise er på søndag og reiserute blir som følger:
Søndag:
Oslo 12.05 - Sandnessjøen 13.45 - WF794
Sandnessjøen 14.22 - Bodø 14.57 - WF706
Bodø 19.40 - Narvik 20.20 - WF856
Narvik 20.35 - Bodø 21.14 - WF855
Mandag:
Bodø 10.20 - Stokmarknes 10.54 - WF885
Stokmarknes 16.32 - Bodø 17.05 - WF889
Bodø 17.30 - Svolvær 17.56 - WF814
Svolvær 18.13 - Bodø 18.40
Tirsdag:
Bodø 08.05 - Bodø 09.50 - WF805
Bodø 12.35 - Andenes 13.20 - WF844
Andenes 17.50 - Bodø 18.35 - WF847
Onsdag:
Bodø 08.50 - Brønnøysund 09.57 - WF711
Brønnøysund 14.00 - Oslo 15.35 - WF789
Torsdag:
Oslo 09.35 - Oslo 12.30 - WF145
Resten kommer etterhvert.
Norge Rundt På 14 Dager
09-07-2015, 14:09
Søndag:
Oslo 12.05 - Sandnessjøen 13.45 - WF794
Sandnessjøen 14.22 - Bodø 14.57 - WF706
Bodø 19.40 - Narvik 20.20 - WF856
Narvik 20.35 - Bodø 21.14 - WF855
Mandag:
Bodø 10.20 - Stokmarknes 10.54 - WF885
Stokmarknes 16.32 - Bodø 17.05 - WF889
Bodø 17.30 - Svolvær 17.56 - WF814
Svolvær 18.13 - Bodø 18.40 - WF815
Tirsdag:
Bodø 08.05 - Bodø 09.50 - WF805
Bodø 12.35 - Andenes 13.20 - WF844
Andenes 17.50 - Bodø 18.35 - WF847
Onsdag:
Bodø 08.50 - Brønnøysund 09.57 - WF711
Brønnøysund 14.00 - Oslo 15.35 - WF789
Torsdag:
Oslo 09.35 - Oslo 12.30 - WF145
Fredag:
Oslo 07.20 - Bergen 09.20 - WF124
Bergen 11.05 - Kristiansund 12.00 - WF568
Kristiansund 17.57 - Trondheim 18.35 - WF556
Lørdag:
Trondheim 10.25 - Trondheim 12.20 WF740
Trondheim 13.00 - Mo I Rana 14.05 WF732
Mo I Rana 14.22 - Trondheim 15.25 WF731
Søndag:
Trondheim 12.50 - Sandefjord 14.00 - WF483
Mandag:
Oslo 09.35 - Sogndal 10.25 - WF145
Sogndal 10.43 - Ørsta/Volda 11.15 - WF148
Ørsta/Volda 16.10 - Oslo 17.10 WF178
Haha! Herlig galskap!
Ser fram til rapporteringer :)
Norge Rundt På 14 Dager
09-07-2015, 23:15
Haha! Herlig galskap!
Ser fram til rapporteringer :)
Takker. Men blir nok ikke så mye oppdateringer før turen er slutt. Har kun Smartphone med meg og det er litt klønere å skrive på. Men da turen er over skal det komme en saftig rapport ja.
Her er hele reiseruten.
Søndag:
Oslo 12.05 - Sandnessjøen 13.45 - WF794
Sandnessjøen 14.22 - Bodø 14.57 - WF706
Bodø 19.40 - Narvik 20.20 - WF856
Narvik 20.35 - Bodø 21.14 - WF855
Mandag:
Bodø 10.20 - Stokmarknes 10.54 - WF885
Stokmarknes 16.32 - Bodø 17.05 - WF889
Bodø 17.30 - Svolvær 17.56 - WF814
Svolvær 18.13 - Bodø 18.40 - WF815
Tirsdag:
Bodø 08.05 - Bodø 09.50 - WF805
Bodø 12.35 - Andenes 13.20 - WF844
Andenes 17.50 - Bodø 18.35 - WF847
Onsdag:
Bodø 08.50 - Brønnøysund 09.57 - WF711
Brønnøysund 14.00 - Oslo 15.35 - WF789
Torsdag:
Oslo 09.35 - Oslo 12.30 - WF145
Fredag:
Oslo 07.20 - Bergen 09.20 - WF124
Bergen 11.05 - Kristiansund 12.00 - WF568
Kristiansund 17.57 - Trondheim 18.35 - WF556
Lørdag:
Trondheim 10.25 - Trondheim 12.20 WF740
Trondheim 13.00 - Mo I Rana 14.05 WF732
Mo I Rana 14.22 - Trondheim 15.25 WF731
Søndag:
Trondheim 12.50 - Sandefjord 14.00 - WF483
Mandag:
Oslo 09.35 - Sogndal 10.25 - WF145
Sogndal 10.43 - Ørsta/Volda 11.15 - WF148
Ørsta/Volda 16.10 - Oslo 17.10 WF178
Tirsdag:
Sandefjord 15.00 - Tromsø 18.15 WF484
Onsdag:
Tromsø 10.15 - Kirkenes 11.24 WF692
Kirkenes 11.50 - Vadsø 13.29 WF951
Vadsø 14.00 - Alta 15.24 WF953
Alta 17.33 - Tromsø 18.10 WF677
Torsdag:
Tromsø 10.30 - Vadsø 13.44 WF932
Vadsø 16.49 - Tromsø 20.30 WF937
Fredag:
Tromsø 10.15 - Hammerfest 1057 WF940
Hammerfest 15.27 - Tromsø 16.35 WF921
Lørdag:
Tromsø 10.05 - Bergen 12.30 WF619
Bergen 13.10 - Oslo 15.10 WF163
Det er hele turen.
Hva er planen for overnatting? Telt, Hotell eller miks? God tur! Gleder meg til tripreport ;)
Norge Rundt På 14 Dager
10-07-2015, 08:53
Hva er planen for overnatting? Telt, Hotell eller miks? God tur! Gleder meg til tripreport ;)
Takker så mye.
Det blir hotel, 3 netter I Bodø 2 I Trondheim og 4 I Tromsø. I tillegg blir det 2 X 2 netter hjemme I løpet av turen.
Fantastisk, ser fram til den her!
Takker. Men blir nok ikke så mye oppdateringer før turen er slutt. Har kun Smartphone med meg og det er litt klønere å skrive på. Men da turen er over skal det komme en saftig rapport ja.
Her er hele reiseruten.
Søndag:
Oslo 12.05 - Sandnessjøen 13.45 - WF794
Sandnessjøen 14.22 - Bodø 14.57 - WF706
Bodø 19.40 - Narvik 20.20 - WF856
Narvik 20.35 - Bodø 21.14 - WF855
Mandag:
Bodø 10.20 - Stokmarknes 10.54 - WF885
Stokmarknes 16.32 - Bodø 17.05 - WF889
Bodø 17.30 - Svolvær 17.56 - WF814
Svolvær 18.13 - Bodø 18.40 - WF815
Tirsdag:
Bodø 08.05 - Bodø 09.50 - WF805
Bodø 12.35 - Andenes 13.20 - WF844
Andenes 17.50 - Bodø 18.35 - WF847
Onsdag:
Bodø 08.50 - Brønnøysund 09.57 - WF711
Brønnøysund 14.00 - Oslo 15.35 - WF789
Torsdag:
Oslo 09.35 - Oslo 12.30 - WF145
Fredag:
Oslo 07.20 - Bergen 09.20 - WF124
Bergen 11.05 - Kristiansund 12.00 - WF568
Kristiansund 17.57 - Trondheim 18.35 - WF556
Lørdag:
Trondheim 10.25 - Trondheim 12.20 WF740
Trondheim 13.00 - Mo I Rana 14.05 WF732
Mo I Rana 14.22 - Trondheim 15.25 WF731
Søndag:
Trondheim 12.50 - Sandefjord 14.00 - WF483
Mandag:
Oslo 09.35 - Sogndal 10.25 - WF145
Sogndal 10.43 - Ørsta/Volda 11.15 - WF148
Ørsta/Volda 16.10 - Oslo 17.10 WF178
Tirsdag:
Sandefjord 15.00 - Tromsø 18.15 WF484
Onsdag:
Tromsø 10.15 - Kirkenes 11.24 WF692
Kirkenes 11.50 - Vadsø 13.29 WF951
Vadsø 14.00 - Alta 15.24 WF953
Alta 17.33 - Tromsø 18.10 WF677
Torsdag:
Tromsø 10.30 - Vadsø 13.44 WF932
Vadsø 16.49 - Tromsø 20.30 WF937
Fredag:
Tromsø 10.15 - Hammerfest 1057 WF940
Hammerfest 15.27 - Tromsø 16.35 WF921
Lørdag:
Tromsø 10.05 - Bergen 12.30 WF619
Bergen 13.10 - Oslo 15.10 WF163
Det er hele turen.
Hva skjer her ?
Tirsdag:
Bodø 08.05 - Bodø 09.50 - WF805
Torsdag:
Oslo 09.35 - Oslo 12.30 - WF145
Lørdag:
Trondheim 10.25 - Trondheim 12.20 WF740
Norge Rundt På 14 Dager
10-07-2015, 10:13
Hva skjer her ?
Tirsdag:
Bodø 08.05 - Bodø 09.50 - WF805
Torsdag:
Oslo 09.35 - Oslo 12.30 - WF145
Lørdag:
Trondheim 10.25 - Trondheim 12.20 WF740
Rundtur uten å gå av.
Bodø - Røst - Leknes - Bodø
Oslo - Sogndal - Sandane - Oslo
Trondheim - Namsos - Rørvik - Trondheim
Rundtur uten å gå av.
Bodø - Røst - Leknes - Bodø
Oslo - Sogndal - Sandane - Oslo
Trondheim - Namsos - Rørvik - Trondheim
Teller rundturene som 1 eller 3 segmenter? Siden det er samme flight nr.
Flight Cancelled
10-07-2015, 11:15
For en reiserute! :wow: Ser sykt moro ut! God tur! :D
Norge Rundt På 14 Dager
10-07-2015, 11:26
Teller rundturene som 1 eller 3 segmenter? Siden det er samme flight nr.
Det lurer jeg på selv også, er jo flere med en rekke mellomlandinger. Tromsø - Vadsø er jeg vel nedom 4 - 5 steder begge veier for eks.
Norge Rundt På 14 Dager
10-07-2015, 11:26
For en reiserute! :wow: Ser sykt moro ut! God tur! :D
Tusen takk gleder meg. Kjenner reisefeberen Ganske godt nå ja.
Ok... takk for oppklaringa :up:
Ser spenstig og spennende ut, satser på det ikke blir mye delay enkelte dager,
kan kanskje slite litt da ser jeg på enkelte turer.
:)
Norge Rundt På 14 Dager
10-07-2015, 11:58
Ok... takk for oppklaringa :up:
Ser spenstig og spennende ut, satser på det ikke blir mye delay enkelte dager,
kan kanskje slite litt da ser jeg på enkelte turer.
:)
Takk så mye, de fleste flygningene hvor jeg har kort konection er det som oftest samme fly jeg skal med videre F.eks I Narvik og Mo I Rana. Men er klar over at det er kort conection med byte en 2 - 3 steder.
ser kjempe spennende ut :)
har du forresten regnet ut hvor mye EB poeng du får for hele turen ? :up:
Det lurer jeg på selv også, er jo flere med en rekke mellomlandinger. Tromsø - Vadsø er jeg vel nedom 4 - 5 steder begge veier for eks.
Alle disse rundreisene er anbudsruter, så med tanke på EuroBonus så spiller ikke det noen rolle.
God tur! Starter selv mitt eventyr på tirsdag :)
Edit: Hvis du har booket dem separat, så kan TOS-HFT gi poeng/segment. Men hvis du har bestilt TOS-VDS i et jafs, så er du like langt, dessverre :/
Norge Rundt På 14 Dager
10-07-2015, 12:19
Alle disse rundreisene er anbudsruter, så med tanke på EuroBonus så spiller ikke det noen rolle.
God tur! Starter selv mitt eventyr på tirsdag :)
Takker, nei har ikke EB uansett, så er ikke noe problem.
Men tenkte mer på hvor mange flygninger jeg skal telle. Skal jeg telle Bodø - Røst - Leknes - Bodø som 1 eller 3 flygninger?
Norge Rundt På 14 Dager
10-07-2015, 12:22
ser kjempe spennende ut :)
har du forresten regnet ut hvor mye EB poeng du får for hele turen ? :up:
Har ikke EB, flyr veldig skjeldent med SAS, og dette er første gang med Widerøe. Og da slipper jeg og å skulle legge opp turen etter hvor jeg for mest EB poeng. Så jo det var en som spurte om han I løpet av noen få dager kunne klare nok segment innen sone 1.
Da har vedkommende ihvertfall litt feil focus for en slik tur synes nå jeg. Fokuset må være og oppleve mest mulig av vårt flotte land og natur.
Takker, nei har ikke EB uansett, så er ikke noe problem.
Men tenkte mer på hvor mange flygninger jeg skal telle. Skal jeg telle Bodø - Røst - Leknes - Bodø som 1 eller 3 flygninger?
Jeg teller de som 3 flyvninger. Har et par slike selv på Helgelandskysten.
Norge Rundt På 14 Dager
12-07-2015, 22:50
Ja da er 1 dag med totalt 4 flygninger unnagjort. Bilder vil komme først når turen er over. Men en liten rapport blir det.
1 flygning.
Fra OSL kl 12.05
Til SSJ kl 13.45
Selskap Widerøe
Sete 5A
Maskin = Dash 8-100
Belegg 100%
2 flygning
Fra SSJ kl 14.22
Til BOO kl 14.57
Selskap Widerøe
Sete 6A
Maskin = Dash 8-200
Belegg 100%
3 flygning
Fra BOO kl 19.40
Til NVK kl 20.20
Selskap Widerøe
Sete 8A
Maskin Dash 8-200
Belegg ca 30%
4 flygning
Fra NVK kl 2035
Til BOO kl 21.14
Selskap Widerøe
Sete 8A
Maskin Dash 8-200
Belegg ca 60%
Ja det har vært en flott tur så langt, nydelig sommervær i fantastiske omgivelser. Med fjell, skjærgård og hav. Men lærte meg at når jeg flyr mot Brønnøysund bør jeg sitte på den siden som vender østover slik at jeg for med meg utsikten over Svartisen. Men Helgelandskysten er flott ut mot havet i vest også. Flott utsikt mot Vega, Lovund og Træna blant annet.
Det var overraskende god plass, jeg er både stor og lang og satt behaglig, knyttnevetesten bestått. Gleder meg veldig til fortsettelsen i morgen.
Men litt overrasket over veldog kraftig akselrasjon, særlig i Sandnessjøen og Narvik. Men det er kanskje nødvendig på kortbaneflyplassene. Forøvrig ekstrem oppbremsing ved landing i Narvik. Akselrasjonen var mye kraftigere enn jeg kan huske jeg noen gang har vært borti med jetfly.
Mini Dashen er deffinitivt morsomste maskinen å fly med i Norge, selv med flyskrekk er den morsom med en god klonk whiskey om bord, kos deg.
Norge Rundt På 14 Dager
13-07-2015, 22:46
Har bare et ord MAGISK.
Dagens første flytur fra Bodø til Stokmarknes i strålende solskinn fra skyfri himmel rett over Raftsundet og Trollfjorden med mektige lofottinder tett innpå. Vakrere kan det ikke bli i mektig og majestetisk natur. Trodde jeg kanskje hadde valgt feil side da jeg satte meg på venstre side, for etter å ha krysset Landegode var det bare åpent hav (Vestfjorden) en god stund. Mens jeg kunne skimte fjell gjennom vinduene på motsatt side. Men så begynte de å dukke opp Henigsvær med Vågakallen, Kabelvåg og Svolvær og etterhvert begynte nedstigningen inn over Raftsundet og Trollfjorden med mektige tinder rundt meg. Skjønte da at jeg hadde valgt veldig rett side alikevel.
Koste meg noen timer i Stokmarknes før jeg fløy tilbake, flyet tok da en annen rute krysset mer selve Hinnøya nesten på høyde med Tjeldsundet før man fulgte nedover langs kysten ved Hamarøy, Steigen og Kjerringøy. Etterpå ble det en kort og forholdsvis begivenhetsløs tur tur/retur Bodø-Svolvær.
Norge Rundt På 14 Dager
15-07-2015, 20:42
Nok 2 fantastiske dager, igår hadde jeg først en rundtur fra Bodø via Røst og Leknes tilbake til Bodø. Fikk og komme ut av flyet og ta bilde på Røst. Etter en lengre pause i Bodø var det tid for tur til Andenes, en flott tur oppover bak meg satt en som var fra Andøya og fortalte underveis. Veldig inntresant. På Andenes spiste jeg hvalbiff nam nam kjempegodt sikkert 35 år siden sist. Spiste det mye i barndommen.
Idag var det litt rufsete vær, hadde noen timer i Brønnøysund en veldig koslig liten by, og som de sa under Sommerbåten minutt for minutt softisen i kiosken på brygga er kjempegoooooood.
Bilder blir det først når turen er over.
Takker. Men blir nok ikke så mye oppdateringer før turen er slutt. Har kun Smartphone med meg og det er litt klønere å skrive på. Men da turen er over skal det komme en saftig rapport ja.
Nuvel...
Flott med oppdateringer undervis, da :D
Herlig tur dette...
Fikk gleden av å møte deg på WF742 i dag, jeg bøyer meg i støvet og tar av meg hatten for det her!
Du er en humørspreder av dimensjoner, underholder halve maskina med live trip report og ikke minst flynerdekunnskap!
Jeg gleder meg til videre lesning, og ikke minst god tur videre!
Norge Rundt På 14 Dager
18-07-2015, 23:44
Fikk gleden av å møte deg på WF742 i dag, jeg bøyer meg i støvet og tar av meg hatten for det her!
Du er en humørspreder av dimensjoner, underholder halve maskina med live trip report og ikke minst flynerdekunnskap!
Jeg gleder meg til videre lesning, og ikke minst god tur videre!
Tusen takk var veldig hyggelig å hilse på deg også.
Var dersverre ikke det helt store været idag, overskyet og regn. Men strekket Namsos - Rørvik kan vel best beskrives som lavtflygning så flott utsikt. Og ellers en veldig koslig prat med kekker og et par andre passasjerer på strekket Trondheim - Namsos.
På fredag derimot var været strålende hele turen, med helt skyfri himmel og fantastisk utsikt over Jotunheimen, Jostedalsbreen, dype fjorder og skjærgård. Hadde og noen timer i Kristiansund hvor jeg fikk meg en flott sightseingtur med Sundbåten. Og en liten trimtur til toppen av Varden med nydelig utsikt over både byen, området rundt, øyene og havet.
Må i tillegg få rette en stor takk til damen som satt i billettskranken til SAS/Widerøe på Værnes i formiddag for svært god service. Flygningen min i morgen fra Trondheim til Torp hadde jeg fått billet categori C. Det som er er at på denne flygningen er kun 1A og 1B satt opp for C. Og 1A var alt opptatt da jeg gikk inn for å velge sete. For meg er vindusplass ganske så viktig når jeg flyr. Men ved henvendelse til bilettskranken fikk jeg meget god hjelp og fikk flyttet til et vindussete lenger bak. Her var det en dame som virkelig viste hva det vil si og yte service er.
Norge Rundt På 14 Dager
22-07-2015, 14:21
Da har jeg hatt tidenes flytur. Fikk den store gleden av å sitte klapp mellom Båtsfjord og Vadsø. En helt utrolig kul opplevelse, i helt nydelig vær.
Beklager litt lite oppdatering men siden jeg ikke har pc eller nettbrett med, så er det litt knotete å skrive og styre med smartphone. Dog når jeg kommer hjem skal det bli full oppdatering.
Har hatt masse flott vær og nydelig utsikt på turene.
Var det deg jeg så på forsiden av VG i dag?
Norge Rundt På 14 Dager
25-07-2015, 21:40
Var det deg jeg så på forsiden av VG i dag?
Nei.
Nå har jeg kommet hjem, skal få fullført flight diren min og lagt inn alle bilder på PC så skal jeg skrive rapport her i morgen.
Norge Rundt På 14 Dager
25-07-2015, 23:37
Nå kommer de tørre fakta rundt turen:
Antall flygninger: 58
Antall flyplasser: 33
Lengste flytur: Tromsø - Bergen Ca 1200 km
Korteste flytur: Vadsø - Kirkenes Ca 36 km
Total lengde: 12.764 kr
Total tid i luften: 40 timer og 36 minutter
Antall turer med Dash 8-100 = 40 / 69%
Antall turer med Dash 8-200 = 11 / 19%
Antall turer med Dash 8-400 = 4 / 7%
Antall turer med Dash 8-300 = 3 / 5%
57 turer hadde jeg vindusplass.
1 tur hadde jeg klapp.
Bodde 3 netter på Thon Nordlys i Bodø
Bodde 2 netter på Scandic Lerkendal i Trondheim
Bodde 4 netter på Scandic Ishavshotellet i Tromsø.
Bodde 4 netter hjemme.
Flotteste flytur: Bodø - Stokmarknes. Turen over Raftsundet og Trollfjorden med Lofotveggen tett innpå var helt magisk.
Største opplevelse: Å få sitte klapp mellom Båtsfjord og Vadsø. En svært stor guttedrøm gikk i oppfyllelse da.
Største positive overraskelse. Sandefjord lufthavn Torp. Liten og koslig flyplass. Lett og finne frem, flotte muligheter til spotting.
Negative overraskelse: Alt for trange doer på flyene, samt at små dashene også manglet vann.
Det var kort-oppsumeringen. Har nå fått lagt bildene inn på PCen så vil komme tilbake i morgen med utfyllende rapport og ikke minst bilder fra turen.
Noen som vet hvordan jeg kan få lagt inn siden fra flightdiary (Med flykartet) slik at det kommer frem her?
Norge Rundt På 14 Dager
26-07-2015, 20:25
Dag 1 søndag 12 juli.
Ja endelig var dagen kommet. Tidlig opp og drosje til Bekkestua for å ta Flybussekspressen til Gardermoen. Fint vær og med en mage full av masse sommerfugler. Dette var turen jeg virkelig hadde gledet meg til lenge, hadde gått og hatt lyst på den i flere år. Men ble først i år jeg fikk muligheten.
Etter en grei og kjapp innsjekking og avlevering av bagasje, bar det gjennom sikkerhetskontrollen uten problemer av noe slag. Før det så var tid for å ta fatt på den ganske lange veien helt ut til comuter-loungen (Som den faktisk heter) ytterst på piren. Der ble det litt tid å vente, men siden det er viktig for meg å ha vindusplass når jeg flyr og det er "free seating" på Widerøes flighter med små-dashene. Sørget jeg for å være ute i god tid.
1 flight.
Reg-nr. LN-WIB
Dash 8-100
Plass. 6A
100% fult.
Avreise OSL: 12.05
Andkomst SSJ 13.45
Lengde ca. 610km
En av få ganger jeg måtte dele sete med noen men gikk fint det, ganske begivenhetsløs tur egentlig. Men alikevel gøy da dette var min aller første tur med et propellfly. Merket meg at disse flyene har en enorm akselrasjon, har aldri tidligere blitt trykket så kraftig tilbake i setet.
2 flight.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-100
Plass 8A
Middels fult.
Avreise SSJ 14.22
Andkomst BOO 14.57
Lengde: ca 160km
Langt mindre folk og dobbeltsete for meg selv, men hadde desverre valgt feil side å sitte på. Satt på sjøsiden, mens de på høyre side hadde en fantastisk utsikt over Svartisen. Ingen spesielle ting å skrive om.
Kom så til Bodø, tok Taxi til Thon Hotell Nordlys hadde betalt for supperior rom og bedt om å få rom så høyt som mulig. Fikk et flott rom i 6 etg (øverste etg) med nydelig utsikt over småbåthavna, den sørlig innseilingen til Bodø og med fjellene på Landegode i bakgrunnen. Helt topp og storfornøyd. Jeg hadde i tillegg bestilt tur retur flight Bodø - Narvik på kvelden.
Flight 3.
Reg.nr LN-WSA
Dash 8-200
Plass A
Under halvfult.
Avreise BOO 19.40
Andkomst NVK 20.20
Lengde: ca 190km
En helt grei tur i flott nordlandsnatur oppover langs Vestfjorden men desverre en del skyer. Fikk ikke sett Stetind men fikk se Hamarøyskaftet. Nydelig vær i Narvik, hvor han forøvrig hadde en veldig oppbremsing. Ellers ingen ting å melde om.
Flight 4.
Reg.nr LN-WSa
Dash 8-200
Plass A
Ikke veldig mange.
Avreise NVK 20.35
Andkomst BOO 21.14
Lengde: ca 190km
En flight hvor ingen ting skjedde. Men flyvertinnen lurte på om jeg reiste med Norge Rundt billetten siden jeg bare dro opp og ned igjen med en gang.
1 bilde av flyet jeg tok fra Oslo til Sandnessjøen.
2 bilde er utsikten fra hotellrommet mitt i Bodø.
3 bilde av meg utenfor flyet jeg fløy tur retur Narvik.
4 bilde solskinn på Narvik flyplass.
5 bilde Ankerneset utenfor Narvik tatt gjennom flyvinduet.
Norge Rundt På 14 Dager
26-07-2015, 22:20
Dag 2.
Etter en tidlig men god frokost på hotellets Egon Resturant, var det tid for å rusle opp til flyplassen. En 10 - 15 minutters forfriskende spasertur. Hadde på forhånd sjekket inn på min mobil og hadde boardingpasset klart der. Så var rett i sikkerhetskontrollen som gikk uten noe som helst problem. Etter å ha kjøpt VG og litt brus var det tid for å bevege seg til gaten og avgang.
Flight 5.
Reg.nr LN-WIN
Dash 8-100
Plass A
Avreise BOO 10.20
Andkomst SKN 10.54
Lengde: ca 140km
Den aller flotteste flyturen vi fløy over Raftsundet og Trollfjorden med Lofotveggen tett innpå oss, en helt magisk flytur rett og slett. I strålende solskinn og skyfri himmel. Hadde 2 seteren helt for meg selv denne gang også.
Ifølge nettet skulle det komme en buss fra Sortland som skulle stoppe ved hovedveien like ved flyplassen for så å fortsette til Stokmarknes og Svolvær. Denne bussen kom aldri og jeg måtte ringe etter drosje. Litt irriterende, hadde jeg vist det hadde jeg ringt etter drosje på forhånd som hadde møtt meg på flyplassen slik at jeg hadde sluppet å stresse opp til hovedveien.
Vel vel, i Stokmarknes gikk jeg først en 5km lang turmarsj i området. Flott tur og lett og finne frem etter beskrivningen. Etter det var det tid for stedets store severdighet Hurtigrutemuseet. Flott museum som er vel verdt et besøk. Og mulig og komme ombord i gamle MS Finmarken som ligger på land her. Ellers ble det tid til å titte litt i butikker med mere i den koslige småbyen før det var på tide å ta taxi tilbake til flyplassen.
Flight 6.
Reg.nr LN-WIC
Dash 8-100
Plass A
Avreise SKN 16.32
Andkomst BOO 17.05
Lengde: ca 140km
Flott flytur men ikke så dramatisk landskap gikk over Tjeldsundet og fulgte siden nedover langs kysten av Salten til Bodø. Ikke mye og melde om.
Ble bare et kort opphold i transit i Bodø før det ble tid for en tur/retur Bodø - Svolvær. Ikke mye å melde om, god plass og ledig sete ved min side. Begge veier.
Flight 7.
Reg.nr LN-WIC
Dash 8-100
Plass A
Avreise BOO 17.30
Andkomst SVJ 17.56
Lengde: ca 100km
Flight 8.
Reg.nr LN-WIC
Dash 8-100
Plass A
Avreise SVJ 18.13
Andkomst BOO 18.40
Lengde: ca 100km
1 bilde Skjærgården utenfor Bodø
2 bilde cabinen mellom Bodø og Stokmarknes
3 bilde Svolvær fra luften
4 bilde Trollfjorden fra luften
5 bilde Stokmarknes (Med MS Finmarken) fra luften.
6 bilde meg på flyplassen i Stokmarknes
7 bilde Møysalen som er Vesterålens høyeste fjell.
Ifølge nettet skulle det komme en buss fra Sortland som skulle stoppe ved hovedveien like ved flyplassen for så å fortsette til Stokmarknes og Svolvær. Denne bussen kom aldri og jeg måtte ringe etter drosje.
Hvis det er bussen fra Skagen veikryss kl. 1110 du sikter til står det fotnote i rutetabellen om at den ikke går i perioden 22.6.-16.8.
Norge Rundt På 14 Dager
27-07-2015, 19:13
Dag 3:
Etter en kjapp og god frokost på Egon var det nok en gang tid for å rusle opp til flyplassen i Bodø. Kjapp og grei sikkerhetskontroll og BP på mobilen. Fint vær i Bodø og nå skulle jeg på rundturen Bodø - Røst - Leknes - Bodø. Deretter skulle jeg til Andenes med opphold noen timer der.
Flight 9.
Reg.nr LN-WIP
Dash 8-100
Plass
Avreise BOO 08.05
Andkomst RET 08.30
Lengde: ca 100km
Siden jeg ikke kunne bestille Bodø - Bodø hadde jeg gjort tre bestillinger for dagen. Bodø - Leknes, Leknes - Andenes og Andenes - Bodø. Da jeg gjorde flyvertinen oppmerksom på dette og spurte om hun kunne ordne fastilitetene på Leknes gliste hun og spurte om jeg reiste med Norge rundt biletten? Er vel ikke så mange som reiser den rundturen uten å gå av flyet gir jo egentlig ingen mening. Så gikk helt greit, var fint vær i Bodø men skyet seg til da vi nærmet oss Røst. Som dere vil se av bildet var det ganske surt på Røst.
Flight 10.
Reg.nr LN-WIP
Dash 8-100
Plass
Avreise RET 08.45
Andkomst LKN 09.10
Lengde: ca 100km
En ganske begivenhetsløs flight, men fikk noen fine bilder av Værøy som stakk opp gjennom skydekket.
Flight 11.
Reg.nr LN-WIP
Dash 8-100
Plass
Avreise LKN 09.25
Andkomst BOO 09.50
Lengde: ca 100km
Ingen ting spesielt og melde om, egentlig her.
Så hadde jeg 2 og en halv time til rådighet i Bodø, gikk ut av terminalen og spaserte en liten tur i området. Ble plukket ut til tilfeldig kontroll i sikkerhetskontrollen. Men gikk glatt hadde god tid.
Flight 12.
Reg.nr LN-WIR
Dash 8-100
Plass 8A
Avreise BOO 12.35
Andkomst ANX 13.20
Lengde: ca 220km
Ble en veldig inntresant flight da det rett bak meg satt en mann som var fra Andøye og var lokalkjent, ble pratende mye med han. Mens han fortalte historie og ting og tang fra ting vi fløy over.
Ellers så var ikke Andenes mye å skrive hjem om, var nok det kjedeligste stedet jeg besøkte på turen. Lite butikker og ikke noe veldig samlet sentrum. Og veldig strengt overholdt fotoforbud på flyplassen. Mye strengere enn i Bodø. Kan dog hende jeg kommer tilbake senere da for å oppleve hvalsafari og Oksebåsen rakettskytefelt. Men jeg spiste en meget god middag på en veldig koslig resturant nede ved småbåthavnen. Det var hvalbiff. Er mer enn 30 år siden forrige gang dette var meget godt.
Flight 13.
Reg.nr LN-WSB
Dash 8-200
Plass
Avreise ANX 17.50
Andkomst BOO 18.35
Lengde: ca 220km
1 bilde Bodø lufthavn
2 bilde Meg ganske forfrossen i vinden på Røst.
3 bilde Værøy som stikker opp over skyene.
4 bilde Det kjente fyret på Andenes som forøvrig er et av norges høyeste.
Norge Rundt På 14 Dager
27-07-2015, 19:14
Hvis det er bussen fra Skagen veikryss kl. 1110 du sikter til står det fotnote i rutetabellen om at den ikke går i perioden 22.6.-16.8.
Det har faktisk gått meg hus forbi.
AirbusTrond
27-07-2015, 20:47
Det var hvalbiff. Ja, kvaliteten er mye bedre enn for mange år tilbake. Takk for titten, så langt!
Norge Rundt På 14 Dager
27-07-2015, 22:37
Ja, kvaliteten er mye bedre enn for mange år tilbake. Takk for titten, så langt!
Takker, blir mere oppdateringer i morgen. Er en del jobb blant annet med bildene før jeg for lagt dem ut.
Håper det faller i smak.
Det faller i smak, og vel så det!
Så det får ta den tiden det tar :)
Norge Rundt På 14 Dager
28-07-2015, 20:31
Det faller i smak, og vel så det!
Så det får ta den tiden det tar :)
Takker så mye.
4 dag.
Så var tiden kommet for å forlate Bodø, pakke sakene og ta taxi til flyplassen. Etter en kort tur så gikk innsjekk avlevering av bagasje og kontroll kjapt og effektivt.
Flight 14.
Reg.nr LN-WSA
Dash 8-100
Plass
Avreise BOO 08.50
Andkomst SSJ 09.25
Lengde: ca 160km
Kort og begivenhetsløs tur, ganske overskyet vær idag.
Flight 15.
Reg.nr LN-WSA
Dash 8-100
Plass
Avreise SSJ 09.40
Andkomst BNN 09.57
Lengde: ca 60km
Også kort og grei tur, men gikk meget lavt så vi holdt oss under skydekket og hadde en flott utsikt over Helgelandskysten nedover til Brønnøysund. Ble mye sjokoladespising på meg disse dagene da flyvertinnene stadig var ute og delte ut en liten sjokoladebit, nam nam.
I Brønnøysund ligger flyplassen i gåavstand fra sentrum, så gikk ned til sentrum. Forbi den flotte middelalderkirken som vel har hatt norgeshistoriens aller tristeste komfirmasjon. Flere av de som ble drept i styrten ved Torghatten i 1988 var på vei til Brønnøysund for å feire komfirmasjon til nær familie.
Her måtte jeg selvsagt ned å smake på softisen i kiosken på kaia. Softis med nyrørte jordbær fantastisk godt. Annbefales på det sterkeste. I Brønnøysund var det forøvrig starten på Roots festivalen så masse folk og avsperrede områder. Brønnøysund var kanskje det aller kolsigste stedet jeg besøkte på turen. Veldig koslig liten småby med et kompakt sentrum nede ved sjøen.
Tok taxi tilbake til flyplassen, delte en maxitaxi med en annen, som egentlig skulle et annet sted men i samme retning, grunnet festivalen var det visst veldig vannskelig å få tak i taxi.
Flyplassen i Brønnøysund har forøvrig mye helikoptertrafikk grunnet olje og gassvirksomhet.
Flight 16.
Reg.nr LN-WIN
Dash 8-100
Plass
Avreise BNN 14.00
Andkomst OSL 15.35
Lengde: ca 560km
Ikke så mye å si, men dette er vel sammen med OSL - SSJ den lengste ruten Widerøe oppererer med smådashene sine.
1 bilde Torghatten
2 bilde Brønnøysund kirke
3 bilde brua nede i sentrum
4 bilde oljearbeidere på flyplassen
5 bilde et av helikopterne
Norge Rundt På 14 Dager
28-07-2015, 23:36
Dag 6.
Dette var en litt mellomdag, med "kun" en rundtur Oslo - Sogndal - Sandane - Oslo uten at jeg forlot flyet. Desverre glemte jeg kameraet mitt hjemme så det ble ikke noen bilder å legge ut. For det var flotte flyforhold i nydelig vær og fantastisk utsikt mot Jotunheimen, Jostedalsbreen og Sognefjorden.
Blir desverre ikke allverdens rapport fra en del av flygningene da det er litt vannskelig å skille ut den enkelte flygning (Med en del unntak selvsagt) når jeg i løpet av 2 uker har hele 58 flygninger. Men tar med de som skiller seg ut enten av flott natur, vær, eller andre opplevelser ombord.
Etter flygningen gikk jeg ned i avganshallen på Gardermoen og spiste nydelig krabbeskjell på Seafood bar.
Flight 17.
Reg.nr LN-WIE
Dash 8-100
Plass
Avreise OSL 09.35
Andkomst SOG 10.25
Lengde: ca 240km
Flight 18.
Reg.nr LN-WIE
Dash 8-100
Plass
Avreise SOG 10.45
Andkomst SDN 11.12
Lengde: ca 90km
Flight 19.
Reg.nr LN-WIE
Dash 8-100
Plass
Avreise SDN 11.32
Andkomst OSL 12.30
Lengde: ca 310km
Norge Rundt På 14 Dager
29-07-2015, 23:23
Dag 7.
Denne dagen måtte jeg opp virkelig grytidlig, måtte ta første flybussekspress fra Bekkestua litt over 4 om morgenen. Noe som betydde taxi til Bekkestua. Etter en grei busstur og en grei innsjekk selv om jeg hadde bagasje og to forskjellige bestillinger.
(Siden det ikke var mulig å bestille OSL - TRD), så måtte jeg bestille OSL - KSU og KSU - TRD. For hvis jeg prøvde på å bestille Oslo - Trondheim fikk jeg kun alternativet TRF - TRD direkte, og var ikke det jeg ønsket. Men fikk greit bagasjen tagget helt til TRD og BP hadde jeg som vanlig på min mobil.
Flight 20.
Reg.nr LN-WIN
Dash 8-100
Plass
Avreise OSL 07.20
Andkomst FRO 08.30
Lengde: ca 350km
En flight i nydelig sommervær over Jotunheimen, Sognefjorden og Jostedalsbreen. Nøt vært sekund av utsikten over vårt vakre og langstrakte land.
Etter en kort mellomlanding i Florø var det tid for å fly videre til Bergen.
Flight 21.
Reg.nr LN-WIN
Dash 8-100
Plass
Avreise FRO 08.45
Andkomst BGO 09.20
Lengde: ca 130km
Fortsatte flygningen i flott sommervær i vakker vestlandsnatur med flott utsikt mot Mongstad, Sotrabrua og skjærgården utenfor Bergen.
Hadde ca halvannen time til rådighet på Flesland, ble litt mat og tid til spotting på alle helikopterne. Tydelig at Flesland er en viktig base for flygning til diverse oljeplatformer.
Flight 22.
Reg.nr LN-WFO
Dash 8-300
Plass
Avreise BGO 11.05
Andkomst KSU 12.05
Lengde: ca 330km
Endelig min første tur med mellomdashen nok en meget behaglig tur i et behaglig fly, ikke så mye bevegelse og heller ikke den rå akselrasjonen som smådashene har.
Og ikke minst reserverte plasser, jeg er ikke så glad i free seating da vindusplass er viktig for meg, foretrekker derfor å kunne velge plass på forhånd. Fremfor å måtte stresse med å komme tidlige ombord for å være sikker på å få vindusplass. Det er en av ytterst få negative ting jeg har å si er at de har free seating på alle smådashrutene (Untatt KSU - TRD). Da jeg ikke er glad i dette.
Nok en flott tur med nydelig utsikt til norskekysten. Timen gikk fort. Fikk og flott utsikt over Molde og ikke minst Molde lufthavn Årø.
Så hadde jeg noen timer i Kristiansund, tok bussen inn til byen og ruslet rundt og koste meg i det fine været. Fikk tatt en tur med Sundbåten rundt inne i havnebassenget og fikk besøkt de andre "landene" i Kristiansund.
Etterpå gikk jeg en tur opp til Varden (På toppen av Kirkelandet) hvor det er en helt fantastisk utsikt over byen, området og havet rundt. Før det ble tid for å ta taxi til flyplassen.
Flight 23.
Reg.nr LN-WIP
Dash 8-100
Plass
Avreise KSU 17.57
Andkomst TRD 18.35
Lengde: ca 160km
Ganske begivenhetsløs flight, men utrolig deilig med reserverte seter. Dette er vel eneste rute med 100/200 maskinene hvor det er reserverte plasser.
Tok Værnesexpressen kjapt inn til Scandic Lerkendal hvor jeg bodde i 2 netter. Hadde rom i 10 etg, kunne gjerne tenkt meg ennå høyere opp, men som den fotballidiot jeg er var det veldig greit å ha utsikt over Lerkendal
1 bilde GA terminalen på Gardermoen.
2 bilde tårn og hangar på Florø lufthavn.
3 bilde Mognstad rafeneriet.
4 bilde Sotra brua.
5 bilde helikoptre på Flesland.
6 bilde Dash 8-300 maskinen jeg fløy med fra Bergen til Kristiansund.
7 bilde Ulrikken.
8 bilde Sognefjorden.
9 bilde Molde lufthavn Årø.
10 bilde jeg på Sundbåten i Kristiansund.
11 bilde Kirkelandet kirke i Kristiansund.
12 bilde Innlandet kirke i Kristiansund sett fra Varden.
Norge Rundt På 14 Dager
30-07-2015, 21:20
Beklager en liten tabbe på dager. På post 41 og 42 hadde jeg skrevet Dag 6 og Dag 7. Dette er feil det er selvsagt Dag 5 og Dag 6. Flight nr er dog korrekt.
Dag 7.
Etter en kjapp og god frokost var det tid for Værnesexpressen til Værnes. Kjapt og greit. Dette var en ren flydag. Først rundturen. TRD - OSY - RVK - TRD. Og så etter 40 min pause TRD - MQN tur retur.
Flight 24.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass 8A
Avreise TRD 10.25
Andkomst OSY 10.57
Lengde: ca 120km
En flight hvor jeg ble sittende og prate med flere av passasjerene rundt meg, om turen jeg var med på. Så er det pluttselig en som spør. Er du Norge Rundt på 14 dager? Og da viste det seg at det var Kekker som er medlem her, på vei til Namsos. Veldig hyggelig å prate med deg.
Etter kort stopp i Namsos var det på igjen for reise videre til Rørvik. Et sted jeg aldri noen sinne har vært før.
Flight 25.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass 8A
Avreise OSY 11.12
Andkomst RVK 11.30
Lengde: ca 50km
En kort og kjapp flight, overskyet, men vi fløy under skyene og hadde en fantastisk utsikt på turen.
Flight 26.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass 8A
Avreise RVK 11.45
Andkomst TRD 12.20
Lengde: ca 150km
Etter 40 min pause var det tid for å gå ombord i samme maskin, for en tur retur Værnes - Mo i Rana. Ingen ting spesielt, ganske skyet hele dagen. Men litt utsikt ble det særlig over Trondheimsfjorden på vei tilbake.
Flight 27.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass
Avreise TRD 13.00
Andkomst MQN 14.05
Lengde: ca 350km
Flight 28.
Reg.nr LN-ILS
Dash 8-100
Plass
Avreise MQN 14.22
Andkomst TRD 15.25
Lengde: ca 350km
Etterpå var det tilbake til hotellet og slappe av. I det hele tatt ble de fleste kveldene tilbragt på hotellet, da jeg gjerne var ganske sliten. Var en del jeg ville se på TV og skulle opp ganske tidlige neste dag. Så ble ikke så mye jeg så meg rundt. Spesielt ikke i Trondheim, er et lite stykke fra Lerkendal og inn til sentrum
Og da denne dagen var over var jeg og halvveis på turen min, 7 dager var unnagjort og 7 dager gjenstod.
1 bilde Trondheimsfjorden
2 bilde Namsos
3 bilde Namsos lufthavn
4 bilde Rørvik lufthavn
5 bilde meg på Rørvik lufthavn
6 bilde Mo i Rana lufthavn
7 bilde Steinkjer
Artig å lese om alle turene dine, men TRD - MON tror jeg blir i lengste laget.
derimot TRD - MQN tror jeg blir mer rett IATA kode.
hurvert :)
Norge Rundt På 14 Dager
30-07-2015, 23:01
Artig å lese om alle turene dine, men TRD - MON tror jeg blir i lengste laget.
derimot TRD - MQN tror jeg blir mer rett IATA kode.
hurvert :)
Tusen takk, er nå rettet.
Dag 8.
Så var det tid for å sette nesa hjemover mot Bærum igjen, for 2 netter hjemme og en tur på Vestlandet neste dag.
Jeg skulle fly TRD til TRF, og litt mye styr, av en eller annen grunn var denne flygningen kommet inn som en business flygning. Og på denne flygningen var kun sete 1A og 1B avsatt til business. Og sete 1A var opptatt og jeg kunne da bare velge 1B, litt irriterende da vindu er viktig for meg. Men fikk nå med litt hjelp på lørdag på Værnes endret til 17A.
Og slik var det og da jeg sjekket inn på flyplassen på søndag morgen. Men så var vist hele flyet blitt utsolgt og da sendte systemet meg tilbake til 1B da vist nok ikke folk med økonomibilett kunne få plass 1B. Dog viste det seg at det ikke kom noen i nabosetet så jeg fikk alikevel vindusplass og eneste ombord med mr nobody ved min side.
Da jeg kom til flyplassen fikk jeg og testet fast track (dog ikke så veldig rask) da kun en sluse, og en forran meg ble tatt ut til kontroll. Dog litt raskere enn de som gikk slusa for mann i gata. Var og innom Cafe-loungen men der var det ikke mye å skryte av. Hadde uansett akkurat spist frokost, men ble en kopp varm sjokolade og en hvetebolle på meg.
Flight 29.
Reg.nr LN-RDZ
Dash 8-400
Plass 1A
Kun sete 1B var ledig i hele flyet.
Avreise TRD 12.50
Andkomst TRF 14.00
Lengde: ca 450km
En helt grei flight, fint vær og utsikt. Men litt trangt, da armlenet ikke kan løftes på denne plassen. Foretrekker og å ha håndbagasjen på gulvet noe som jo ikke gikk. Men pytt sann vindusplass var det aller viktigste.
Torp var en overraskende fin, grei og enkel flyplass. Eneste jeg reagerte på var bussinfoen, shuttelbussen som gikk for å møte toget som skulle til Oslo stod ikke på tavla, og jeg hadde måttet vente en time ekstra hvis jeg ikke hadde gått og spurt i infoen. Kun shuttelbussen som møtte toget mot Larvik/Skien stod på tavla. Det er litt for dårlig. Men jeg fikk det nå med meg og rakk første tog hjem.
1 bilde flyet som tok meg fra Trondheim til Torp.
2 bilde meg i sete 1A
3 bilde Sandefjord lufthavn Torp.
Hyggelig å møte deg på flyet til OSY, artig rapport! Gleder meg til siste rest.
Norge Rundt På 14 Dager
31-07-2015, 23:48
Hyggelig å møte deg på flyet til OSY, artig rapport! Gleder meg til siste rest.
Tusen takk, veldig hyggelig å møte deg også.
Dag 9.
Da var det Vestlandstur som stod på programmet. Fra OSL til Ørsta/Volda (med flybytte i Sogndal). Og noen timer i Volda.
Flight 30.
Reg.nr LN-WIL
Dash 8-100
Plass 4A
Avreise OSL 09.35
Andkomst SOG 10.25
Lengde: ca 240km
En begivenhetsløs flight både denne og neste, men i nydelig vær. Over flott og vakker vestlandsnatur. Et kjapt og greit flybytte i Sogndal og så fly videre til Ørsta/Volda.
Flight 31.
Reg.nr LN-WIF
Dash 8-100
Plass 4A
Avreise SOG 10.43
Andkomst HOV 11.15
Lengde: ca 120km
Da jeg kom til Ørsta/Volda stod det en taxi der, han var opptatt men bestilte en til meg. Så jeg raskt kom meg til Volda sentrum. Ruslet rundt og koste meg i gatene i denne småbyen. Så på livet og fergetrafikken som faktisk er ganske stor. Til tross for at E39 nå er ferjefri så er trafikken Volda - Folkestad fortsatt meget stor. Spiste en nydelig pastasalat på Kaffehjørnet på det lokale kjøpesenteret.
Etter noen timer var det tid for å finne bussen tilbake til flyplassen. En kort tur og noen 100 meter å gå fra hovedveien. Ørsta/Volda er forøvrig eneste flyplass jeg var innom, hvor man ikke slapp gjennom sikkerhetskontrollen før det begynte å nærme seg avgang. Alle andre flyplasser kunne jeg gå rett gjennom men her måtte jeg vente til det begynte å nærme seg.
Flight 32.
Reg.nr LN-WII
Dash 8-100
Plass
Avreise HOV 16.10
Andkomst OSL 17.10
Lengde: ca 330km
1 bilde Over Sognefjorden.
2 bilde Over Nordfjord.
3 bilde Ørsta/Volda lufthavn
4 bilde Fergen mellom Volda og Folkestad
En ting jeg legger merke til, du skriver flere ganger at det er en begivenhetsfri flytur, jeg vet ikke med deg, men de store begivenhetene er det vel aldri når man er ute å flyr?
Norge Rundt På 14 Dager
01-08-2015, 17:07
En ting jeg legger merke til, du skriver flere ganger at det er en begivenhetsfri flytur, jeg vet ikke med deg, men de store begivenhetene er det vel aldri når man er ute å flyr?
Nja vet ikke hva du vil kalle det å få sitte klapp, oppleve lavtflygning i nydelig solskinn over fjell og fjord o.l.
Ellers går det og litt på når du flyr så veldig mange turer på en veldig kort periode, så er det litt vannskelig å skille dem fra hverandre, med unntak av de som skiller seg ut.
Og da denne dagen var over var jeg og halvveis på turen min, 7 dager var unnagjort og 7 dager gjenstod.
1 bilde Trondheimsfjorden
2 bilde Namsos
3 bilde Namsos lufthavn
4 bilde Rørvik lufthavn
5 bilde meg på Rørvik lufthavn
6 bilde Mo i Rana lufthavn
7 bilde Steinkjer
Kunne ikke dy meg, men det du bildet du mener er Steinkjer er Stjørdal ;)¨
Ellers en kjempefin rapport :D
Norge Rundt På 14 Dager
01-08-2015, 20:40
Kunne ikke dy meg, men det du bildet du mener er Steinkjer er Stjørdal ;)¨
Ellers en kjempefin rapport :D
Takk det gikk litt fort i svingene der.
Norge Rundt På 14 Dager
01-08-2015, 23:14
Dag 10.
Da var dagen for å sette kursen mot det høye nord endelig kommet skulle reise til Tromsø. Med buss til Lysaker og tog derifra til Torp og buss siste lille biten. Veldig effektivt, kjapp og grei innsjekk. Tok meg så en tur ut og opp til spotter stilaset som ga en fantastisk utsikt over flyplassen. Ikke den store aktiviteten, men et helikopter drev på mesteparten av tiden. I tillegg var den en Wizzair avgang mot et sted i Polen. Wizzair har ihvertfall veldig pene farger på sine fly.
Flight 33.
Reg.nr LN-RDW
Dash 8-400
Plass A
Helt fult.
Avreise TRF 15.00
Andkomst TRD 16.10
Lengde: ca 450km
En grei flytur i et stappfult fly, en av få turer jeg måtte dele plass med medpassasjer.
Ved mellomlanding i Trondheim prøvde jeg toalettet, men det ble med den ene gangen. Da det var forferdelig trangt der inne, de hadde dog vann tilgjenglig i motsetning til smådashene som ikke har det heller.
Flight 34.
Reg.nr LN-RDW
Dash 8-400
Plass A
Avreise TRD 16.35
Andkomst TOS 18.15
Lengde: ca 750km
Da fikk jeg dobbeltsetet for meg selv, men var fortsatt mange mennesker ombord. Ellers ikke noe spes og melde.
Da jeg kom til Tromsø tok jeg flybussen kjapt og raskt inn til byen, den stoppet rett utenfor hotellet mitt Scandic Ishavshotellet. Fikk et flott rom i 7 etg med utsikt mot Tromsøsundet, brua og Ishavskatedralen.
1 bilde Torp lufthavn.
2 bilde Helikopteret som holdt på på Torp.
3 bilde Wizzair maskinen
4 bilde Flyet som fraktet meg til Tromsø
5 bilde Kabinen i flyet
6 bilde Nordgående hurtigrute MS Polarlys på vei ut fra Tromsø.
7 bilde Hotellet jeg bodde på i Tromsø.
Norge Rundt På 14 Dager
02-08-2015, 22:12
Dag 11.
Så var det dags for første tur til Finnmark. Kjapt med flybussen som stoppet rett utenfor hotellet jeg bodde på.
Dagens rundreise var.
TOS - KKN / KKN - VAW - BJF - VDS - KKN - ALF / ALF - TOS
Flight 35.
Reg.nr LN-WFC
Dash 8-300
Plass
Avreise TOS 10.30
Andkomst KKN 11.24
Lengde: ca 410km
Dagens første tur var med en 300, og dette er vel en av svært få ruter med 300 hvor det er free seating. Etter en tur med flott utsikt over de mektige Lyngsalpene og Finnmarksvidda ble det landing i Kirkenes.
Da jeg gikk av flyet her så jeg at folk allerede var på vei ombord i flyet jeg skulle ha videre mot Vardø med mere. Så var kjapt inn, fikk registrert meg i utgangen og ut og fikk den siste vindusplassen ombord.
Flight 36.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass
Avreise KKN 11.50
Andkomst VAW 12.13
Lengde: ca 80km
En kort og kjapp tur over Varangerfjorden og opp til den eneste flyplassen i Norge hvor du kan ankomme med et annet flygende fremkomstmiddel enn fly og helikopter. Hit er det nemmelig lovlig å komme flygende på en sopelime.
Ble stående å prate litt med både CC og to veldig hyggelige piloter, før det var tid for turen videre til Båtsfjord.
Flight 37.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass
Avreise VAW 12.28
Andkomst BJF 12.53
Lengde: ca 60km
Ved andkomst Båtsfjord tok jeg endelig mot til meg og spurte pent om det var mulig å få lov til å sitte klapp, noe jeg fikk ja til. Endelig den store guttedrømmen gikk i oppfyllelse.
Flight 38.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass 0C
Avreise BJF 13.08
Andkomst VDS 13.29
Lengde: ca 60km
Wov hvilken opplevelse, sitte forran og se hvordan flyet faktisk styres, prate litt med pilotene og også høre på radiokomunikasjonen. Selv om den ikke var allverden i og med de fløy hele turen i ukontrollert luftrom. Dette var bare helt fantastisk, eier egentlig ikke ord.
Da vi kom til Vadsø ble vi sendt inn i terminalbygget da vi var forran ruta og det var en stund til avgang. Greit å få muligheten til å gjøre unna et nødvendig ærend også.
Flight 39.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass
Avreise VDS 14.00
Andkomst KKN 14.17
Lengde: ca 40km
Da var det dags for den desidert korteste flyvningen jeg hadde, dette er vel og muligens den aller korteste flyruta i hele Norge, ihvertfall regulære som går daglig. Kort og grei tur over Varangerfjorden.
Flight 40.
Reg.nr LN-WIB
Dash 8-100
Plass
Avreise KKN 14.37
Andkomst ALF 15.24
Lengde: ca 240km
Siste turen med et meget hyggelig mannskap, koste meg stort på runden med både CC og piloter. Ble en del prating ved mellomlandinger underveis ja.
Da jeg kom til Alta hadde jeg 2 timer til flyet mitt tilbake til Tromsø skulle gå, gikk ut av terminalen og fant meg en liten kafe hvor jeg spiste en kebabrull og slappet av litt før det var tid for å gå tilbake til flyplassen og komme seg ombord for dagens siste flygning.
Flight 41.
Reg.nr LN-WFC
Dash 8-300
Plass
Avreise ALF 17.33
Andkomst TOS 18.10
Lengde: ca 170km
Dagens siste tur, og også min siste tur med 300 varianten, også denne med free seating. Flott utsikt over Tromsøøya ved innflygning, da vi landet fra sør.
1 bilde utsikt fra rommet mitt i Tromsø.
2 bilde Flyet jeg tok fra TOS til KKN og fra ALF til TOS.
3 bilde Lyngsalpene.
4 bilde Vardø lufthavn Svartnes.
5 bilde Cockpit.
6 bilde Meg i cockpit.
7 bilde Luftskipsmasta til Roald Amundsen utenfor Vadsø sentrum.
8 bilde Vadsø lufthavn.
Dette er bare så utrolig kult!
Frister med noe tilsvarende neste sommer :)
Dette er bare så utrolig kult!
Frister med noe tilsvarende neste sommer :)
Norge Rundt På 14 Dager
03-08-2015, 10:27
Dette er bare så utrolig kult!
Frister med noe tilsvarende neste sommer :)
Takk så mye kan annbefales på det aller sterkeste.
Norge Rundt På 14 Dager
03-08-2015, 23:06
Dag 12
Da var det tid for turens to store melkeruter. Startet dagen med turen med ruta:
TOS - SOJ - HFT - MEH - BVG - VDS en tur som direkteruta tar 1 time. Den ruta jeg tok brukte 3 timer og 15 minutter. Valgte dog ikke 0600 avgangen, orket ikke opp så tidlig.
Flight 42.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass
Helt fult.
Avreise TOS 10.30
Andkomst SOJ 10.58
Lengde: ca 90km
En kort tur i stappfult fly, måtte dele plass. I Sørkjosen gikk jeg ut for å ta bilde, men fikk "kun lov" til å stå i trappa. Fikk den beskjeden her og i Hammerfest men etterpå ble det vist litt lempligere. (Har vært ute og tatt bilde av alle flyplassene jeg har vært innom).
Flight 43.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass
Avreise SOJ 11.13
Andkomst HFT 11.43
Lengde: ca 140km
Da fikk jeg dobbeltsete for meg selv (Hadde det resten av turen). Han som satt ved min side skulle til Berlevåg, men flyttet seg til en annen ledig 2 seter. Hadde flott utsikt over Sørøya og over Hammerfest.
Flight 44.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass
Avreise HFT 11.58
Andkomst MEH 12.32
Lengde: ca 160km
Begivenhetsløs flight (som resten av dagens turene til Vadsø).
Flight 45.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass
Avreise MEH 12.47
Andkomst BVG 13.04
Lengde: ca 50km
Flight 46.
Reg.nr LN-WSC
Dash 8-200
Plass
Avreise BVG 13.19
Andkomst VDS 13.44
Lengde: ca 100km
Da jeg kom til Vadsø stod en taxi og ventet på meg. Hadde bestilt kvelden i forveien, og de fulgte med på flygningene slik at de viste om flyet var i rute, tidlig ute eller forsinket. Skjønte det da jeg spurte om jeg skulle ringe hvis jeg skjønte at jeg ble forsinket i det vi tok av fra Berlevåg. Men nei da trengtes ikke det hadde de full kontroll på.
Fikk et par timer å slå ihjel i Vadsø, som sammen med Andenes var de kjedligste stedene jeg besøkte. Lite sentrum, lite og se og finne på. Men var greit og gå å kikke og få seg litt mat og ellers slappe av, før det var tid for å få seg taxi tilbake til flyplassen.
Nå skulle jeg på en enda mer omfattende melkerute:
VDS - BJF - MEH - HVG - HFT - SOJ - TOS.
Dette skulle bli en temlig begivenhetsløs flight til og med Honningsvåg men så tok den seg virkelig opp.
Flight 47.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass
Avreise VDS 16.49
Andkomst BJF 17.10
Lengde: ca 60km
Flight 48.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass
Avreise BJF 17.25
Andkomst MEH 17.50
Lengde: ca 80km
Flight 49.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass
Avreise MEH 18.05
Andkomst HVG 18.25
Lengde: ca 65km
Flight 50.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass
Avreise HVG 18.40
Andkomst HFT 19.05
Lengde: ca 90km
Så var det tid for dagens store høydepunkt, i nydelig kveldssol fløy vi nærmest kant i kant med Nordkapp-platået. Virkelig en fantastisk opplevelse. Skjeleglad jeg hadde vindusplass på venstre side ja. Forøvrig kom det på noen kinesiske turister i Honningsvåg og de hadde litt vannskelig med å innordne seg. Om det bare var språkproblemer eller andre ting og skal ikke jeg uttale meg om. Men var ihvertfall en som snakket engelsk.
Flight 51.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass
Avreise HFT 19.20
Andkomst SOJ 19.50
Lengde: ca 140km
Flight 52.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass
Avreise SOJ 20.05
Andkomst TOS 20.30
Lengde: ca 90km
Da jeg kom tilbake til hotellet etter en meget lang dag i luften. Ble det grillet hummer på meg i hotellets resturant nam nam.
1 bilde Flyet jeg hadde på del 1 denne dagen.
2 bilde Sørkjosen lufthavn.
3 bilde Sørøya.
4 bilde Hurtigruta til kai i Hammerfest.
5 bilde Kabinen i flyet i del 1.
6 bilde Mehanm lufthavn.
7 bilde Vadsø kirke.
8 bilde Den gamle flystripa i Båtsfjord.
9 bilde Nordkapp-platået.
Norge Rundt På 14 Dager
04-08-2015, 23:44
Dag 13.
Ja da var det tid for nest siste dag, en dag med ikke så mye flygning som foregående dager, men skulle ha noen timer og kose meg i Hammerfest. Dagens flygninger:
TOS - HFT / HFT - HAA - TOS
Flight 53.
Reg.nr LN-WIT
Dash 8-100
Plass
Avreise TOS 10.15
Andkomst HFT 10.57
Lengde: ca 200km
Det var overskyet på flyturen men fikk et fantastisk syn med en rekke fjelltopper som stakk opp over skyene.
Da jeg kom til Hammerfest stod den forhåndsbestilte taxien og ventet på meg, og fraktet meg inn til sentrum. Gikk og kikket i butikker og på livet generelt. Gikk og en tur opp til turiststua (Som desverre var nedlagt som kafe) men fikk nå nydt den nydelige utsikten over Hammerfest og omegn.
Der oppe traff jeg et par fra Østlandet som var på biltur i nord. Dagen før hadde de vært på Nordkapp og de hadde sett et Widerøe fly som fløy rundt platået. Da jeg spurte dem hva klokka var da, så viste det seg at det var flyet jeg satt i iggår.
Etterhvert ble det tid til å ta taxi tilbake til flyplassen, dette er forøvrig norges mest trafikerte kortbaneflyplass, selv om man kun regner Widerøes avganger. I tillegg har flyplassen stor helikoptertrafikk til olje og gassinnstalasjoner.
Flight 54.
Reg.nr LN-WIF
Dash 8-100
Plass 1A
Avreise HFT 15.30
Andkomst HAA 15.51
Lengde: ca 60km
Da jeg kom ombord stussa jeg for flyet var stappfult, det kom direkte fra Tromsø og skulle via Hasvik tilbake til Tromsø, merkelig tvilte på at denne gjengen fløy rundtur. Og Hasvik er jo ikke akkurat verdens navle heller. Men så viste det seg at alle skulle på noe som heter Sørøyrocken (en stor rockefestival der oppe)
Etter litt om og men fikk jeg vindusplass, eneste vindusplass som var ledig var ved siden av en som er minst like stor og kraftig som meg så ville blitt veldig trangt, men spurte pent så satte han seg litt lenger bak ved midtgang.
Flight 55.
Reg.nr LN-WIF
Dash 8-100
Plass 1A
Avreise HAA 16.06
Andkomst TOS 16.49
Lengde: ca 150km
Etter en kjapp og grei flytur var jeg tilbake i Tromsø, brukte ettermiddagen til å gå en 6 km lang byvandring i Tromsø, fikk med meg store deler av sentrum samt den flotte utsikten fra Tromsø Maritime skole på toppen av øya.
1 bilde flyet som tok meg fra Tromsø til Hammerfest.
2 bilde Lyngsalpene som stikker opp gjennom skyene.
3 bilde Hammerfest lufthavn.
4 bilde utsikt over Hurtigrutekaia i Hammerfest.
5 bilde Hammerfest kirke
6 bilde meg på utsiktspunktet.
7 bilde Hasvik lufthavn.
Norge Rundt På 14 Dager
05-08-2015, 23:04
Dag 14.
Så var turen siste dag kommet, det var jo litt vemodig. Nå var ferien over, men turens lengste flygning gjenstod Tromsø - Bergen. Dagens rute:
TOS - BGO / BGO - HOV - OSL.
Flight 56.
Reg.nr LN-RDV
Dash 8-400
Plass 8A
Fult
Avreise TOS 10.07
Andkomst BGO 12.30
Lengde: ca 1200km
Lengste turen som sagt og min siste tur med 400 varianten. Tidvis skyet tidvis fin utsikt nedover vårt langstrakte land. Hadde kun 40 min conection på Flesland og svettet litt da vi ble parkert ute i huta heita og fikk buss inn til terminalen men gikk kjapt og greit.
Flight 57.
Reg.nr LN-WIH
Dash 8-100
Plass 8A
Få passasjerer
Avreise BGO 13.12
Andkomst HOV 13.54
Lengde: ca 200km
Begivenhetsløs flight med få passasjerer men fin utsikt.
Flight 58.
Reg.nr LN-WIH
Dash 8-100
Plass 8A
Helt fult
Avreise HOV 14.09
Andkomst OSL 15.11
Lengde: ca 330 km
Ja da var turen over mange flotte og uforglemmlige turer og øyeblikk. Stor takk til flott personale på fly og hoteller og andre jeg traff og snakket med. Det var en stor opplevelse.
1 bilde Tromsø lufthavn flyet jeg skulle ta til Bergen.
2 bilde fra cabinen på flyet fra Bergen til Oslo.
3 bilde båt nord for Bergen.
4 bilde Ørsta/Volda lufthavn.
5 bilde meg på Ørsta/Volda lufthavn.
Norge Rundt På 14 Dager
05-08-2015, 23:18
Ja håper dere har likt det jeg har kunnet dele med dere fra en helt fantastisk tur, har virkelig storkost meg. Noen data fra turen:
Antall flygninger: 58
Antall flyplasser: 33
Flyplass jeg fløy mest til/fra: Bodø (12 ganger til eller fra).
Flyplasser jeg leverte og eller hentet bagasje - OSL: BOO - TRD - TRF og TOS
Flyplasser hvor jeg forlot flyplassen for noen timer: SKN - ANX - BNN - KSU - HOV - ALF - VDS og HFT.
Flyplasser hvor jeg byttet fly uten å forlate flyplassen: SSJ - SOG - KKN og BGO
Flyplasser hvor jeg kun mellomlandet uten å forlate flyet: NVK - SVJ - RET - LKN - SDN - FRO - OSY - RVK - MQN - VAW - BJF - SOJ - MEH - BVG - HVG og HAA. Det tror jeg var alle flyplassene jeg var innom.
Likte turen veldig godt, men hadde gjerne sett at man hadde reserverte plasser også på kortbanerutene. Synes free seating er stressende. Men pytt pytt i det store og hele ingen stor sak. Jeg har storkost meg, håper dere har kost dere med lesning fra turen min.
Norge Rundt På 14 Dager
06-08-2015, 10:27
Dag 1.
Kart og rene fakta om 1 dag av turen.
Ja håper dere har likt det jeg har kunnet dele med dere fra en helt fantastisk tur,
Ja, det har vært en fantastisk tur for oss stedfaste også.
Utrolig morsomt å følge et sånt stunt :)
Takk for følget og håper du poster igjen når du er ute og reiser :)
Norge Rundt På 14 Dager
06-08-2015, 11:03
Ja, det har vært en fantastisk tur for oss stedfaste også.
Utrolig morsomt å følge et sånt stunt :)
Takk for følget og håper du poster igjen når du er ute og reiser :)
Takker, tar nå og legger ut flydata for den enkelte dag, ved å ta skjermbilder av flightdiary min.
Dag 2.
Nok en gang, takk for en underholdende og litt annerledes TR!
Skal bli morsomt å se de totale bildet fra Flightdiaryn.
Norge Rundt På 14 Dager
06-08-2015, 12:25
Nok en gang, takk for en underholdende og litt annerledes TR!
Skal bli morsomt å se de totale bildet fra Flightdiaryn.
Takker så mye.
Dag 3:
AirbusTrond
06-08-2015, 19:39
Takk for turen! Mye spennende her, skal lese det litt grundigere senere, ettersom jeg er på ferie nå.
Norge Rundt På 14 Dager
06-08-2015, 22:37
Takk for turen! Mye spennende her, skal lese det litt grundigere senere, ettersom jeg er på ferie nå.
Tusen takk.
Dag 4.
Norge Rundt På 14 Dager
07-08-2015, 09:33
Dag 5.........
Norge Rundt På 14 Dager
07-08-2015, 23:41
Og da var kart og data for dag 6 klare.
Norge Rundt På 14 Dager
08-08-2015, 23:36
Da var det klart for data fra dag 7.
F35Landing
09-08-2015, 00:22
Det siste bildet der av deg på HOV var det jeg som tok:)
Hyggelig at du har hatt 14 fine dager med oss i lufta. Moro å ha med folk som er så interessert.
Takk for titten[emoji3] Hadde vært morsomt med noen dagers flyvning i Nord-Norge. Har ingen av kortbaneflyplassene der i loggboka.
Norge Rundt På 14 Dager
09-08-2015, 13:27
Det siste bildet der av deg på HOV var det jeg som tok:)
Hyggelig at du har hatt 14 fine dager med oss i lufta. Moro å ha med folk som er så interessert.
Tusen takk var kjempehyggelig å fly med dere og, har storkost meg på en helt fantastisk tur.
Norge Rundt På 14 Dager
09-08-2015, 13:28
Takk for titten[emoji3] Hadde vært morsomt med noen dagers flyvning i Nord-Norge. Har ingen av kortbaneflyplassene der i loggboka.
Tusen takk bare hyggelig det, har vel alle kortbaneflyplassene i Nord Norge unntatt Mosjøen. For Evenes og Banak er vel ikke kortbaneflyplasser.
Norge Rundt På 14 Dager
10-08-2015, 09:49
Da var det data for dag 8.
TRD - TRF
Og dag 9.
OSL - SOG - HOV - OSL
Norge Rundt På 14 Dager
10-08-2015, 11:08
Data fra dag 10.
TRF - TRD - TOS
Norge Rundt På 14 Dager
10-08-2015, 12:35
Og da var det kart og data fra dag 11.
TOS - KKN - VAW - BJF - VDS - KKN - ALF - TOS
JanFredrikB
10-08-2015, 15:34
Veldig morsomt å lese!
Gleder meg også til å se det totale bildet fra flightdiary av alle flightene.
Norge Rundt På 14 Dager
11-08-2015, 12:24
Veldig morsomt å lese!
Gleder meg også til å se det totale bildet fra flightdiary av alle flightene.
Tusen takk, da var det dats fra dag 12. Dagen med flest flygninger hele 11.
TOS - SOJ - HFT - MEH - BVG - VDS - BJF - MEH - HVG - HFT - SOJ - TOS.
Norge Rundt På 14 Dager
12-08-2015, 12:06
Da var det kart og data fra dag 13.
Norge Rundt På 14 Dager
13-08-2015, 23:11
Da var det tid for kart og data fo siste dag. Nr 14.
Norge Rundt På 14 Dager
13-08-2015, 23:14
Og så var det kart og data for hele turen på 14 dager. Håper dere har kost dere med titten.
Flott reisekart!
På et par uker har du flere segmenter enn jeg hadde i hele fjord :D
Norge Rundt På 14 Dager
14-08-2015, 23:56
Flott reisekart!
På et par uker har du flere segmenter enn jeg hadde i hele fjord :D
Takker men den totale lengden du fløy ble kanskje mer enn det jeg gjorde. Var tross alt veldig mange korte flygninger på meg. Tromsø - Bergen var jo lengste turen.
Takker men den totale lengden du fløy ble kanskje mer enn det jeg gjorde. Var tross alt veldig mange korte flygninger på meg. Tromsø - Bergen var jo lengste turen.
Det har du nok rett i :)
Stabæksupporter?
Norge Rundt På 14 Dager
15-08-2015, 23:04
Det har du nok rett i :)
Stabæksupporter?
Oh yes klar for å banke fugla i morgen kveld.
JanFredrikB
17-08-2015, 00:52
Oh yes klar for å banke fugla i morgen kveld.
Det gikk jo bra! :D
Norge Rundt På 14 Dager
17-08-2015, 09:24
Det gikk jo bra! :D
Oh jepp rimlig heftig 2 omg.