PDA

View Full Version : SAS Caravelle SE-DAB

RolfL
08-07-2015, 13:17
Jag fick mail från John Wegg som hittat den här bilden på SE-DAB på en blogg. Var kan bilden ha tagits ? Bildtexten säger Rio de Janeiro och en demonstrationsflygning men John har hittils aldrig hittat något som styrker teorin att en SAS-Caravelle skulle ha varit där. SE-DAB levererades till SAS i oktober 1959 och bilden måste därför ha tagits senare men varför skicka en SAS Caravelle på demonstration till Brasilien när brasilianska Varig redan fått sin första Caravelle i september 1959 ? Några tips på fotoplats ?

Falcon
08-07-2015, 16:21
Denne var definitivt ny. :-) Jeg er ganske sikker på at bildet faktisk er tatt i Rio - jeg vet at jeg har et postkort med omtrent samme utsnittet, men jeg har ikke tilgang til det akkurat nå. Jeg treffer en Caravelle-flyger og en -tekniker i morgen, så jeg skal høre med dem om de har hørt om denne turen.

Kristian

dc-8-63
09-07-2015, 12:08
Jeg er enig med Falcon om at dette ser ut som Rio - og det kan jo vaere at bildet er tatt under mellomlanding paa en Demonstrasjons turne, f.eks. kjoepte jo Aerolineas Argentinas Caravelle ogsaa og fikk sine levert i fra 1962. Saa den kan ha fortsatt videre til Argentina og Chile.

Falcon
09-07-2015, 12:46
Det høres plausibelt ut med mellomlanding på vei sørover.

Jeg har som sagt ikke det postkortet jeg tenker på tilgjengelig, men på dette bildet er det i alle fall mulig å se fjelltoppene i bakgrunnen fra riktig vinkel, og uten for mye dis:

http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/McDonnell-Douglas-DC-10-30/1153624/&sid=c5f0c9a833d3e01e805bb2ab6844816f

RolfL
23-10-2015, 11:09
Beträffande fotot så har jag fått det här svaret från en känd brasiliansk flyghistoriker:
"Regarding this photo, the surrounds does not seem to be Rio - Galeão." Nästa fråga om SE-DAB , när bytte maskinen namn från "Ingmar Viking" till "Ingemar Viking" ?

OJB
17-11-2015, 15:11
Kan det være Hong Kong?
SAS Caravelles var etter det jeg kjenner til ikke på demo-turer til Syd-Amerika.
Derimot var de innom Hong Kong ved flere anledninger , antagelig i forbindelse med Thai - epoken for Caravellene.

RolfL
18-11-2015, 20:05
Kan det være Hong Kong?
SAS Caravelles var etter det jeg kjenner til ikke på demo-turer til Syd-Amerika.
Derimot var de innom Hong Kong ved flere anledninger , antagelig i forbindelse med Thai - epoken for Caravellene.

Fotot är taget tidigare än den tid då SE-DAB var hos Thai (11 juli 1969 - 7 april 1970) så det är nog inte Hong Kong. Vidare hade de skandinavisk-registrerade SAS Caravellerna som var hos Thai en liten tilläggstext , kommer inte ihåg exakt men något liknande som "operated for Thai" eller "leased to Thai", vill minnas att den texten fanns vid den främre dörren och den texten saknas på bilden.

RolfL
20-11-2015, 08:24
Här är en bild på SE-DAB när den var i trafik hos THAI , texten (syns dåligt) över entrance door är den som visar att den är i THAI trafik men i övrigt i SAS målning.

RolfL
21-11-2015, 11:12
Problemet löst ? Ser ut att kunna vara Genua/Genova.

OJB
26-11-2015, 00:08
Problemet löst ? Ser ut att kunna vara Genua/Genova.

Det må det være etter hva jeg ser.