View Full Version : Norwegian mellom USA og Karibia
Av alle rykter man hører så er det selvsagt noen som tar kaka, men helt teoretisk: Kan Norwegian ha muligheter for og opprette ruter fra ymse ferieøyer i Karibien til USA? Da fra destinasjoner som har liberale luftfartsavtaler og som sterkt ønsker mer konkurranse og lavere priser for og tiltrekke seg flere Amerikanske turister?
Eller kan første A320neo kunder holde til rundt omkring Mexicogulfen? Eller andre partnerskap er på trappene?
Njæææææææ .... med mindre noen av disse øyene som er under nederlandsk/fransk styre inkluderes i EU's open skies-avtale er det nok ikke mulig. DY vil i motsatt fall være selskap fra tredjeland, og da er det nok vanskelig.
Cockpitview
24-06-2015, 19:12
Kanskje vi blir overrasket allerede i morgen?
"JBU787" :colgate:
*fylle på*
Andre1980
25-06-2015, 15:10
Flyselskapet Norwegian lanserer i dag nye flyruter mellom USA og to franske øyer i Karibia.
http://www.nrk.no/verden/norwegian-vil-konkurrere-i-karibia-1.12426913
http://www.aftenposten.no/okonomi/Starter-nye-USA-ruter-direkte-til-ferieparadiser-i-Karibia-8071936.html
Flyvningene skal etter planen starte opp i desember, og Norwegians nye 737–800 fly vil ta turen to til tre ganger i uka fra hver av byene i USA
Norwegians europeiske piloter og kabinansatte vil få «spennende mulighet til å jobbe ved selskapets midlertidige baser i Guadeloupe og Martinique i vintermånedene», heter det i pressmeldingen. Rekrutteringen starter nå, og Norwegian-ansatte i Norden, Storbritannia og Spania oppfordres til å søke.
Wow... denne så jeg ikke komme!
Pressemelding fra norwegian: http://media.norwegian.com/#/pressreleases/norwegian-satser-videre-i-usa-lanserer-nye-ruter-mellom-usa-og-karibia-1184602
Norwegians piloter og kabinansatte i Europa vil få mulighet til å jobbe ved selskapets midlertidige baser i Guadeloupe og Martinique i vintermånedene. Rekruttering av piloter og kabinpersonale til de to basene vil begynne umiddelbart. Kapteiner, styrmenn og kabinansatte fra Norwegians Europa-virksomhet (Norden, Storbritannia og Spania) som har mulighet til å være på et utenlandsopphold i fire måneder oppfordres til å søke.
virker som om de vil ha med de europeiske ansatte på dette. Det høres jo bra ut. Og ikke minst spennende for de ansatte.
Få teipa på Bob Marley og noen andre karibbiere, da ..... :D
Pressemelding fra norwegian: http://media.norwegian.com/#/pressreleases/norwegian-satser-videre-i-usa-lanserer-nye-ruter-mellom-usa-og-karibia-1184602
virker som om de vil ha med de europeiske ansatte på dette. Det høres jo bra ut. Og ikke minst spennende for de ansatte.
Kun i vintermånedene mens det er redusert trafikk i Europa. Charterselskapene har sesonbyttet fly i årevis, men dette er å ta det et skritt videre.
USA Today lister Boston også - de står vel ikke i NRK-artikkelen.
Da var det official
http://www.aftenposten.no/okonomi/Starter-nye-USA-ruter-direkte-til-ferieparadiser-i-Karibia-8071936.html
Står i pressemeldingen, Boston og Baltimore/Washington 2x per uke, New York 3x per uke.
Slik de startet ut av London også, avganger til feriedestinasjoner ved Middelhavet.
Herlig offensivt :-)
Da stemte ryktet jeg forsøkte hinte om i går ;)
Men for og holde dette litt til tema og ikke de konkrete rutene så åpner jo dette endel muligheter da det er flere øyer i Karibien som tilhører EU
Et annet rettighetsspørsmål er om Norwegian vil ha lov til og selge billetter "EU-Karibien-JFK-Europa?
Dessuten med Guadalope og Martinique så gir ryktet om longhaulbase på ORY et snev av mening
Glimrende !!
Det har vært alt for dyrt med AF til disse øyene så det blir bra med konkurranse her :-)
Denne var det relativt få som så komme, og herlig bruk av muligheten openskies-avtalen gjør ved at dette regnes som EU destinasjoner
Lurer på hva Deltasjefen sier i dag. Nå må han jo øke fokuset litt bort fra Sandkasseselskapene han er opptatt krige med og får nå en tofrontskrig og kjempe på.
Dette er vel som nevnt god utnyttelse av kapasitet i vinterhalvåret som ikke trengs hjemme i Europa.
Itillegg har jo de amerikanske selskapene skutt seg selv i foten (ikke en helt ukjent amerikansk øvelse....pun intended) ved at den massive kampanjen de har kjørt mot Norwegian har bidratt til og gjøre Norwegian mer kjent i markedet enn hva de kunne klart selv
Glimrende !!
Det har vært alt for dyrt med AF til disse øyene så det blir bra med konkurranse her :-)
Du er klar over at de skal fly fra disse øyene til USA og således ikke konkurrerer med Air France?
Dette så jeg ikke komme men umiddelbart tenker jeg at dette er genialt både mtp utnyttelse av fly i ulike sesonger, fleksibilitet og kampen mot de tre store og DOT i USA.
Meget spenstig gjort av Kjos og håper han lykkes!
Et annet rettighetsspørsmål er om Norwegian vil ha lov til og selge billetter "EU-Karibien-JFK-Europa?
Online transfer (til/fra eget selskap) er tillatt selv om man ikke har lokale rettigheter, men det har man jo her uansett.
På den annen side, vil jeg tippe at det blir avgang morgen/tidlig formiddag av hensyn til det lokale markedet og derfor lite attraktive tider for connection.
Du er klar over at de skal fly fra disse øyene til USA og således ikke konkurrerer med Air France?
Jada, men vi kan jo muligens fly via USA og ned da, i stedet for den fæle turen via CDG-ORY.
Utrolig kult.
Hvor mange fly bruker de til dette?
Er det sånn at et fly går fra f.eks New York og så til begge de karibiske øyer eller flyr hvert fly direkte til begge øyene fra New York. Noen som vet?
Utrolig kult.
Hvor mange fly bruker de til dette?
Ifølge Aftenposten er det 3 fly som er satt opp der et av de er til reserve.
Utrolig kult.
Hvor mange fly bruker de til dette?
Er det sånn at et fly går fra f.eks New York og så til begge de karibiske øyer eller flyr hvert fly direkte til begge øyene fra New York. Noen som vet?
Det står i artikkelen hadde du tatt deg bryet lese den.
Tre fly vil være basert Karibien for operasjonen, men det trengs egentlig kun to fly for og få kabalen til og gå opp
Online transfer (til/fra eget selskap) er tillatt selv om man ikke har lokale rettigheter, men det har man jo her uansett.
På den annen side, vil jeg tippe at det blir avgang morgen/tidlig formiddag av hensyn til det lokale markedet og derfor lite attraktive tider for connection.
Norwegian nevnte ikke noe om dette såvidt jeg fikk med meg, derimot sa de at vel at dette muliggjør dem og selge "pakkereiser" som kombinerer New York med disse øyene
Ikke regn med gunstige connectiontider fra longhaul. For å tekkes lokalmarkedene, blir det nok avgang om morgenen fra USA.
Norwegian nevnte ikke noe om dette såvidt jeg fikk med meg, derimot sa de at vel at dette muliggjør dem og selge "pakkereiser" som kombinerer New York med disse øyene
En fin måte å si at man ikke har gode connectiontider. ;) Men hjemreisen bør muligens kunne fungere.
Veldig smart det med å ha et reserve fly så slipper de å få samme trøbbel som de har hatt med Dreamlinerene. Da førsøker de nok dette i vinter og øker betydelig neste vinter hvis det gir suksess. Kanskje de allerede øker førstkommende vinter om 1-2 måneder hvis de ser at bookingen er bra.
Andre1980
25-06-2015, 16:40
Ikke regn med gunstige connectiontider fra longhaul. For å tekkes lokalmarkedene, blir det nok avgang om morgenen fra USA.
Billettene er allerede lagt ut for salg, avgang fra Martinique og Guadelope om morgenen rundt 08:00, retur fra USA rundt 13:00 for alle ruter.
Ankomst fra OSL kl 20.00 og 17 timer til flyet går. Frister ikke.
Og de selger ikke gjennomgående
Billettene er allerede lagt ut for salg, avgang fra Martinique og Guadelope om morgenen rundt 08:00, retur fra USA rundt 13:00 for alle ruter.
Ah - da får hotellene god tid til å rydde rommene.. :p
En fin måte å si at man ikke har gode connectiontider. ;) Men hjemreisen bør muligens kunne fungere.
Bare 10 timer venting hjemover, men må kjøpe separate billetter.
Tror han virkelig at folk fra USA vil reise til øyer hvor de ikke snakker engelsk?
Flust med reisende her .. det er ikke nye markeder.
robertaas
25-06-2015, 17:00
Hadde skjønt det om det var fra Montreal, men å tro at folk fra USA vil reise til øyer hvor de nekter å snakke engelsk? Dette var en bommert fra Norwegian.
Er det mulig å tenke seg forbindelser videre sørover, eller blir de aktuelle rutene enten for lange eller for marginale?
robertaas
25-06-2015, 17:40
Bare 10 timer venting hjemover, men må kjøpe separate billetter.
10 timers connection holder ikke uten gjennomgående billett om det er Norwegian IC man skal reise med. 3 dager høres tryggere ut. ;)
robertaas
25-06-2015, 17:44
Flust med reisende her .. det er ikke nye markeder.
Joda det er turister der, men det er fra Quebec, Frankrike og Belgia.
Da stemte ryktet jeg forsøkte hinte om i går ;)
Men for og holde dette litt til tema og ikke de konkrete rutene så åpner jo dette endel muligheter da det er flere øyer i Karibien som tilhører EU
Et annet rettighetsspørsmål er om Norwegian vil ha lov til og selge billetter "EU-Karibien-JFK-Europa?
Dessuten med Guadalope og Martinique så gir ryktet om longhaulbase på ORY et snev av mening
Artig når rykter går inn på ein slik måte! Take over the world, route by route, destination by destination :)
FlightDeck
25-06-2015, 18:33
Glimrende !!
Det har vært alt for dyrt med AF til disse øyene så det blir bra med konkurranse her :-)
Det er allerede sterk konkurranse til Martinique og Guadalupe fra Frankrike med minst tre aktører med daglige avganger fra Paris. Var selv på Martinique i påsken, og ble overrasket over det store omfanget av fly til Frankrike. Samtidig er det nesten ikke trafikk til USA, så her er det er stort potensial.
Begge øyer er jo perler med få turister og lite infrastruktur - på Martinique var der f.eks. ingen hotellkjeder! Helt herlig, selv om man på den måten sikkert utelukker både forummedlemmer og amerikanere ;)
Joda det er turister der, men det er fra Quebec, Frankrike og Belgia.
Har har du nok helt rett, dette har de nok overhodet ikke styr på ........
Norwegian starting December 2015 will be launching service between the Caribbean and US East Coast, linking Fort de France and Pointe-a-Pitre with Baltimore/Washington, Boston and New York JFK. These service will be operated by Boeing 737-800 aircraft.
eff 03DEC15 Boston – Pointe-a-Pitre 2 weekly
DY6703 BOS1300 – 1815PTP 73H 47
DY6702 PTP0825 – 1140BOS 73H 47
eff 03DEC15 New York JFK – Fort de France 3 weekly
DY6751 JFK1320 – 1915FDF 73H 246
DY6750 FDF0805 – 1200JFK 73H 246
eff 04DEC15 Baltimore/Washington – Fort de France 2 weekly
DY6755 BWI1300 – 1825FDF 73H 15
DY6754 FDF0810 – 1140BWI 73H 15
eff 04DEC15 New York JFK – Pointe-a-Pitre 3 weekly
DY6701 JFK1320 – 1855PTP 73H 135
DY6700 PTP0815 – 1200JFK 73H 135
eff 05DEC15 Baltimore/Washington – Pointe-a-Pitre 2 weekly
DY6705 BWI1300 – 1815PTP 73H 26
DY6704 PTP0825 – 1140BWI 73H 26
eff 06DEC15 Boston – Fort de France 2 weekly
DY6753 BOS1300 – 1830FDF 73H 37
DY6752 FDF0800 – 1140BOS 73H 37
http://airlineroute.net/2015/06/24/dy-fdfptp-dec15/
Joda det er turister der, men det er fra Quebec, Frankrike og Belgia.
Jeg har aldri vært på disse øyene så kan ikke uttale meg om nettopp de.
Men jeg har vært mye på Barbados. Der er det stor trafikk til USA og Toronto i Canada. Og jeg tør påstå at de fleste reisende på disse rutene ikke er amerikanske turister med blått hår. Det er folk fra Barbados som skal til familie og venner i USA, og kombinere besøk med shopping. Og så er det utvandrede folk som skal på ferie til Barbados, for å besøke familie og venner.
Og jeg ser ikke bort fra at disse franske øyene har en betydelig andel utvandrere bosatt i USA, som vil være en stor del av de reisende.
robertaas
25-06-2015, 22:07
Jeg har aldri vært på disse øyene så kan ikke uttale meg om nettopp de.
Men jeg har vært mye på Barbados. Der er det stor trafikk til USA og Toronto i Canada. Og jeg tør påstå at de fleste reisende på disse rutene ikke er amerikanske turister med blått hår. Det er folk fra Barbados som skal til familie og venner i USA, og kombinere besøk med shopping. Og så er det utvandrede folk som skal på ferie til Barbados, for å besøke familie og venner.
Og jeg ser ikke bort fra at disse franske øyene har en betydelig andel utvandrere bosatt i USA, som vil være en stor del av de reisende.
Jeg har vært på begge øyene og mange andre øyer i regionen. Barbados som er engelskspråklig og har forbindelser til Storbritannia blir selvsagt veldig forskjellig og er et enkelt feriemål for engelskspråklige.
Har studert sammen med og treffer fortsatt folk fra Martinique og Guadeloupe, men har ikke en eneste gang hørt at noen nevne at de har familie i USA eller har planer om å reise dit. For dem er det 3 alternativer som er aktuelle for hvor de skal bo: En av hovedøyene, en småøy i nærheten eller fastlandsfrankrike. Ja, selvsagt vil det kunne være noen som flytter til andre steder, men det er absolutt ikke normen. Den andre ytterligheten i regionen er Venezuela. Snakker man med noen fra mellomklassen vil de ikke klare si to setninger til deg uten å nevne hvilken forbindelse eller planer de har mot USA.
Og det finnes som overalt noen som kan engelsk og som kan bookes som guide om det kommer inn en flokk turister som skal rundt noen timer fra en cruisebåt, men skal man være turist der over flere dager så blir man ganske hjelpeløs uten å kunne snakke fransk.
Jeg ser på dette som ren merkevarebygging mot det amerikanske markedet. Kan de tjene penger på det også så er det fin måte å bli kjent på.
Må da være resorts på disse øyene også? Har inntrykk av at jetBlue har grei suksess med "charter-lignende" ruter til regionen.
Og på flere reisemål i nærheten går det mest i spansk :-)
Mye statistikk her for de som vil lese litt: http://www.onecaribbean.org/statistics/individual-country-statistics/
Der ser man antall turister basert på hvor de kommer fra, og USA har meget høy prosentandel på mange steder, men feks Guadeloupe og Martinique har ganske lav prosentandel, under 15%, og mye av de er vel sikkert dagsturister på cruise.
robertaas
25-06-2015, 22:55
Må da være resorts på disse øyene også? Har inntrykk av at jetBlue har grei suksess med "charter-lignende" ruter til regionen.
Og på flere reisemål i nærheten går det mest i spansk :-)
Joda det finnes, men det er langt mindre utbygd enn på andre øyer i Karibien. Du finner bare små uavhengige hoteller og selvsagt Club Med. Ellers er leie av privat hus eller leilighet vanlig for de som reiser dit.
Den enkelste måten å komme til andre øyer er L'express des iles http://www.express-des-iles.com/ som jeg har reist med. Den går nede fra St Lucia opp til Guadelupe. St. Lucia og Dominica er engelsksprålig, ellers går ruten kun til franskspråklige øyer. Dominica er veldig mye fjell og skog med lite utbygd turisme. St. Lucia har mere turisme, strender og kjedehotell.
Slik vil forøvrig rutekartet til det amerikanske kontinentet se ut...
http://www.gcmap.com/map?P=JFK-BGO,JFK-OSL,JFK-ARN,JFK-CPH,JFK-LGW,FLL-OSL,FLL-ARN,FLL-CPH,FLL-LGW,MCO-OSL,MCO-CPH,MCO-LGW,LAS-ARN,LAS-CPH,LAX-OSL,LAX-ARN,LAX-CPH,LAX-LGW,OAK-OSL,OAK-ARN,FDF-JFK,FDF-BOS,FDF-BWI,PTP-JFK,PTP-BOS,PTP-BWI,SJU-OSL,SJU-ARN,SJU-LGW,CPH-SJU-STX-CPH&MS=bm&MP=ortho&MX=540x540&PM=
Bilde: gcmap.com
robertaas
26-06-2015, 01:11
SAS:
http://www.gcmap.com/map?P=OSL-EWR,svg-hou,arn-ewr,cph-ewr,IAD-CPH,ord-cph,sfo-cph,arn-iad&MS=bm&MP=ortho&MC=IAD&MX=540x540&PM=-
FlightDeck
26-06-2015, 06:53
Må da være resorts på disse øyene også? Har inntrykk av at jetBlue har grei suksess med "charter-lignende" ruter til regionen.
Og på flere reisemål i nærheten går det mest i spansk :-)
På Martinique er det vel bare en resort: http://capest.com. Det var nettopp mangelen på resorts og kjedehoteller som gjorde Martinique så flott, synes jeg. I stedet mange slitte og sjarmerende fiskelandsbyer og en drøss med flotte strender. Omtrent ingen kunne ordentlig engelsk.
På Martinique er det vel bare en resort: http://capest.com. Det var nettopp mangelen på resorts og kjedehoteller som gjorde Martinique så flott, synes jeg. I stedet mange slitte og sjarmerende fiskelandsbyer og en drøss med flotte strender. Omtrent ingen kunne ordentlig engelsk.
Jeg var også der 4 dager i mars, i forbindelse med et cruise vi var på.
Startet og avsluttet der.
Fantastisk flott øy synes jeg.
Leide bil i 2 dager og fikk sett hele øya.
Hadde overhodet ingen problemer med språket, og jeg kan ikke fransk :-)
Jeg reiser mer enn gjerne tilbake dit for en uke.
robertaas
26-06-2015, 09:35
På Martinique er det vel bare en resort: http://capest.com.
Reiser man nordover derifra kommer man til Le Robert. :cool:
https://lh3.googleusercontent.com/-8ceWIxn1P2U/U1maAAZbbxI/AAAAAAAAI0w/QxBZL8uFa5A/s640/IMG_5890.jpg
Dette er en liten resort på 50 rom. Det er faktisk en håndfull resorts som er større enn dette. Pierre & Vacances med 337 rom og Club Med med 289 er de største. Forskjellen på martinique er at de ikke er så store som andre steder, at det ikke er internasjonale kjeder og at resortene ikke ligger linet opp etter hverandre, men ligger spredt rundt på øya. Det gjør disse øyene forskjellige fra mange andre øyer.
Skuggenheimer
26-06-2015, 10:49
Norwegian skal ha pluss i boka for å bruke fantasien ihvertfall. Et strålende marked å gjøre seg kjent i og kanskje senere komme med LH flights i tillegg. I motsetning til tunggrodde selskap så hiver de seg rundt og satser. Sikkert mange her i tradisjon tro som ønsker at de mislykkes men det er nok gjort noen "under hånden" undersøkelser og jeg mener vel at det jobber like mange dyktige folk i Norwegian som i andre selskap(kanskje tom dyktigere). Selv har jeg vært endel ganger på de ulike karibiske øyer og jeg kan kun bestille øl på fransk. Det har gått meget fint med engelsk og spansk. Om 10 år tror jeg faktisk inovative Norwegian vil være en "major player" i intl luftfart hvis de fortsetter ekspansjonen sin videre. De negative kan alltids håpe på at de går dukken el gaper over for mye men selv så tror jeg dette er en sunn satsning og som sagt maken til gratisreklame som Norwegian har fått i USA skal man lete lenge etter.
Norwegian skal ha pluss i boka for å bruke fantasien ihvertfall. Et strålende marked å gjøre seg kjent i og kanskje senere komme med LH flights i tillegg. I motsetning til tunggrodde selskap så hiver de seg rundt og satser. Sikkert mange her i tradisjon tro som ønsker at de mislykkes men det er nok gjort noen "under hånden" undersøkelser og jeg mener vel at det jobber like mange dyktige folk i Norwegian som i andre selskap(kanskje tom dyktigere). Selv har jeg vært endel ganger på de ulike karibiske øyer og jeg kan kun bestille øl på fransk. Det har gått meget fint med engelsk og spansk. Om 10 år tror jeg faktisk inovative Norwegian vil være en "major player" i intl luftfart hvis de fortsetter ekspansjonen sin videre. De negative kan alltids håpe på at de går dukken el gaper over for mye men selv så tror jeg dette er en sunn satsning og som sagt maken til gratisreklame som Norwegian har fått i USA skal man lete lenge etter.
Veldig godt sagt. Ellers kanskje bedre å si. Godt skrevet:-)
1944vintage
27-06-2015, 01:02
Flott at Norsk luftfart kan utvikle seg i et internasjonalt konkurransemiljø.
Og Norsk luftfart er mye mere enn de ca 1800 med gyldig kommersiellt pilotsertifikat.
Utrolig kreativ og spenstig satsing dette her!
LN-NIG som første fly har satt kursen mot USA og Karibien i vinter. 2 fly til følger etter i morgen.
-NIG rundt i Karibien ja... Var det gjennomtenkt tru?;)
LN-NIG som første fly har satt kursen mot USA og Karibien i vinter. 2 fly til følger etter i morgen.
Først Grønland, hvor det nå er -22 .. så Martinique .... En viss kontrast.
http://sv.flightaware.com/live/flight/NAX6LJ
LN-NIH går OSL-JFK og LN-NII OSL-Boston i morgen.
Noen som vet om Norwegian har klart å fylle disse første flyene?
Starling
02-12-2015, 18:53
Noen som vet om Norwegian har klart å fylle disse første flyene?
Det er det ingen som har lov til å gå ut med her, men jeg tror bookingtallene svarer til forventingene. Spennende satsing dette her!
Mye 'kjendiser' på åpningsruta fra JFK .. bl.a. Tommy777 og Seth Miller/Wandering Armenian .. :)
https://insideflyer.dk/kom-med-paa-norwegian-foerste-flyvning-fra-jfk-til-martinique/
Tommy777??? Verden står ikke til påske. :p
Og Seth har allerede publisert en reportasje for Airways.
http://airwaysnews.com/blog/2015/12/04/norwegian-france-closer-usa/
While the inaugural flight from BWI is reportedly oversold the flight from JFK had approximately 65% of the seats occupied. Even with the company’s assertions that future bookings justify extending the season in the JFK market one must consider the potential profitability of these routes, particularly given the low fare model the carrier promotes. With a CASM of approximately 8 cents (per CAPA estimates) Norwegian operates at a significant discount to the US-based carriers which could also theoretically offer service on these routes. Given that cost differential (JetBlue, the next closest, operated with a CASM of 10.3 cents in the same period) it would seem that Norwegian has a clear advantage.
Toppmøte ved retur til Baltimore ...
https://scontent-atl3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/12342390_10153670497194927_405886610536458977_n.jp g?oh=8d2f00997bb9bee015c8ca84a8494036&oe=56DF28A0
Ser ut som disse rutene funker og de kommer tilbake neste år, og sesongen vil starte en måned tidligere enn i år
http://media.norwegian.com/us/#/pressreleases/norwegian-resumes-seasonal-service-to-the-french-caribbean-1325853
NEW YORK (FEBRUARY 25, 2016) – Norwegian, the World’s Best Low-Cost Long-Haul Airline and Europe’s Best Low-Cost Airline, will resume its seasonal winter service to the French Caribbean following a successful first winter season. Nonstop service from Baltimore-Washington International Thurgood Marshall Airport (BWI), Logan International Airport (BOS) and John F. Kennedy International Airport (JFK) to Guadeloupe and Martinique will begin on November 10. Norwegian’s service between the United States and the French Caribbean began last December.
Ser ut som disse rutene funker og de kommer tilbake neste år, og sesongen vil starte en måned tidligere enn i år
Ja, jeg har fra kontakter hørt at rutene har gått over all forventing, og at det trolig vil dukke opp rødneser også på andre amerikanske flyplasser neste høst.
Sånn teoretisk - hva må til for at Norwegian skal kunne fly innenriks i USA?
Sånn teoretisk - hva må til for at Norwegian skal kunne fly innenriks i USA?
Den amerikanske kongressen må endre lovgivningen og presidenten må godkjenne endringen.
Sånn teoretisk - hva må til for at Norwegian skal kunne fly innenriks i USA?
Den amerikanske kongressen må endre lovgivningen og presidenten må godkjenne endringen.
Eller at Norwegian må opprette Norwegian Air US i USA, der 51% av aksjene må være eid av et Amerikansk selskap eller person. Om jeg ikke husker feil?
Litt OT nå...
Eller at Norwegian må opprette Norwegian Air US i USA, der 51% av aksjene må være eid av et Amerikansk selskap eller person. Om jeg ikke husker feil?
Litt OT nå...
Du husker feil. Grensen i USA er 25%, og selv da vil man møte stor motstand og man må bevise at selskapet drives og bestemmes av amerikanere
Eller at Norwegian må opprette Norwegian Air US i USA, der 51% av aksjene må være eid av et Amerikansk selskap eller person. Om jeg ikke husker feil?
Litt OT nå...
Er ikke dette regelverket som gjelder i EU, mens det i USA er et krav om at utlendingers eierskap (og kontroll) av aksjer i flyselskaper i US max kan være på 25%?
Edit: Jeg ser at Someone bekrefter det jeg husker. I tillegg mener jeg at det er et krav om at 2/3 av board of directors + "presidenten" i selskapet er US citizens.
Bare å lese litt oppstarten av Virgin America så forstår man at dette er bie man ikke behøver å tenke på engang.
Bare å lese litt oppstarten av Virgin America så forstår man at dette er bie man ikke behøver å tenke på engang.
Nei, når man ser motstanden NAI møter når de kun skal fly noen få ruter mellom US og Europa som mange mener ikke vil yte spesielt mye konkurranse så kan vi jo bare gjette hva som møter dem om de skulle finne på noe slikt...;)
Amerikanske selskaper benytter seg jo nå gjerne av retten til eierskap i utenlandske flyselskaper i en størrelsesorden som utenlandske selskaper ikke får lov til i US, så kanskje de har endret oppfatning.
Ikke realistisk med innenriksrettigheter, men det er fortsatt mye å hente fra Karibien til både USA og Kanada uten å behøve å strekke lovverket.
Første tripreporten jeg har sett av disse rutene. Ser ut som DY slår bra an blandt Amerikanerne.
http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/271533/
Interessant lesning. Hvis de benytter skandinavisk crew, så lurer jeg på hvordan de trives. Det ene crewet må vel bo på Guadeloupe, og selv om befolkningen er hyggelige, så er jo standarden mye lavere generelt sett ift hva man finner på en del andre karibiske øyer. Fransktalende øyer var faktisk de med lavest generell standard over hele karibien da jeg jobbet i Den Norske Amerikalinje som cruiset rundt der på cruise med varighet opptil 25 dager, og hvor vi nesten aldri forlot øyene før etter midnatt på vei til neste destinasjon.
Nå begynner det å bli et problem for amerikanerne: Norwegian forbindes med et cruiserederi, uten mye norsk tilknytning, og så kommer det et nytt Norwegian på markedet.
På denne siden av Atlanteren virker det jo som alle liker Norwegian air, både long haul og i Europa,; hvordan går flightene med CPH / St. Croix - SJU ?? Jeg var nylig på St Croix og på det beste hotellet i Christiansted, sa de at det var svært få dansker som sjekker inn.
Interessant lesning. Hvis de benytter skandinavisk crew, så lurer jeg på hvordan de trives. Det ene crewet må vel bo på Guadeloupe, og selv om befolkningen er hyggelige, så er jo standarden mye lavere generelt sett ift hva man finner på en del andre karibiske øyer.
Crew fra både Skandinavia og andre baser i Europa.
De er stasjonert i Guadeloupe og Martinique, ingen av de "bor" i USA.
Fant en blogg fra et Oslo crew som er der nede. Virker som de trives veldig bra.
http://karibienfruer.blogg.no
Kjenner ei norsk som er basert i Martinique for tiden, de tar det definitivt som en ferie forstår jeg, sikkert fordi det er et tidsbegrenset oppdrag 4-5 mnd. Når man er singel og havner i syden, så er det vel ganske hyggelige dager når man på fri og standby dager koser deg på en strand og kommer hjem til sommeren.
BraathensSafe1985
28-02-2016, 08:51
En video av en Boston - Karibia tur her som jeg fant på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=D0HGOXbJ364
Begynner litt tidligere til høsten ... 10. november. Frekvenser etc ser ellers likedan ut så langt.
raider66
10-03-2016, 21:57
Holder vel på litt lenger neste vår også.
Espen
De to siste avgangene for sesongen fra Karibia til JFK i dag 1 mai.
NIH og NII lander på OSL som DY8890 og 8892 kl 04.20 mandag morgen.
De to siste avgangene for sesongen fra Karibia til JFK i dag 1 mai.
NIH og NII lander på OSL som DY8890 og 8892 kl 04.20 mandag morgen.
Noen som vet hvorfor NIG dro hjem allerede 3. april?
Noen som vet hvorfor NIG dro hjem allerede 3. april?
Den hadde hjemlengsel.....
De hadde en reservemaskin i vinter, da det var overskuddskapasitet hjemme. Den måtte tilbake til Europa da sommerprogrammet begynte.
Nå er de begge på tur hjemover
40632 40633
Nytt neste vinter blir 2x ukentlig Fort Lauderdale-Guadalope og en ekstra frekvens fra JFK. Så ingen Atlanta denne gangen. ;)
Vil det bety et fly til og kanskje flere nyheter, eller har du blitt såpass sikre på operasjonene der at de nå benytter seg litt av reservekapasiteten de hadde der i fjor?
Det er nok fortsatt mer begrensninger på crew enn fly.
Per nå er det kun LN-NIG/-NIH som er satt opp til å fly Karibien-USA, men jeg regner med siden de satser fra FLL også, så vil nok et tredje fly også komme inn i ruteprogrammet.
LN-NHA er det tredje flyet som skal stasjoneres i Karibien, LN-NIG (10/11/16-25/03/17) og LN-NHA (17/12/16-25/03/17) på PTP-USA og LN-NIH (10/11/16-25/03/17) på FDF-USA.
Airbus 330
07-11-2016, 22:38
Da har LN-NIG ankommet PTP for årets vinterflyvninger mellom USA og Karibien,
Da er LN-NHA også på vei til tjeneste i Karibien. De første avgangene for sesongen på fredag.
LN-NHB fløy også over Atlanterhavet i dag, mer eller mindre samtidig som NHA.
LN-NHB ser nå ut til å fly hjem til Norge. Den skal ned en tur på KEF ser det ut til.
Det ble bare to måneder for denne maskinen i Karibia da...
https://www.flightradar24.com/NAX8936/c1ed400
Og LN-NII har tatt over i stedet for LN-NHB
LN-NGX på tur over til USA med en stopp underveis på Island. Blir vel da 6 fly i trafikk der borte, rute og charter.
LN-NGX på tur over til USA med en stopp underveis på Island. Blir vel da 6 fly i trafikk der borte, rute og charter.
Sju faktisk, LN-NIG, -NIH, -NII, -NHA, -NGX, -NGY, -NGZ. Tre på rute, og fire på charter.
anders320
17-01-2017, 01:33
Kliss like fly - hva er årsaken til at NII og NHB byttes mot hverandre?
Kliss like fly - hva er årsaken til at NII og NHB byttes mot hverandre?
Normal rotasjon, sikkert fordi at -NHB skulle på sjekk eller noe i den duren.
Kliss like fly - hva er årsaken til at NII og NHB byttes mot hverandre?
Godt spørsmål egentlig. Må jo koste mye å ferge fly frem og tilbake over Atlanteren.
Normal rotasjon, sikkert fordi at -NHB skulle på sjekk eller noe i den duren.
Hvis det er planlagt vedlikehold så er det rart det ikke er tatt høyde for det og benyttet fly som er ferdig vedlikeholdt før de ferges over til USA i november.
Sikkert noen lure grunner, men for et utrent øye ser dette ut som unødvendige kostnader.
Master Caution
18-01-2017, 09:57
Godt spørsmål egentlig. Må jo koste mye å ferge fly frem og tilbake over Atlanteren.
Hvis det er planlagt vedlikehold så er det rart det ikke er tatt høyde for det og benyttet fly som er ferdig vedlikeholdt før de ferges over til USA i november.
Sikkert noen lure grunner, men for et utrent øye ser dette ut som unødvendige kostnader.
Karibiarutene kan også ses på som merkevarebygging - å få så mange ruter i lufta som overhodet mulig på kontinentet for å få merkenavnet Norwegian kjent. Å måtte svelge ekstra kostnader for å få den globale flåteplanen til å gå opp er vel tatt med i beregningen :)
Sneket inn i pressemelding om de nye Roma-rutene, ser det ut som de starter Karibia-ruter til Providence til vinteren, samt Fort Laurderdale-Martinique, men det er muligens istedet for BOS-FDF/PTP? Baltimore flightene deres virker forsvinne til vinteren
http://media.norwegian.com/us/#/pressreleases/norwegian-launches-flights-from-the-us-to-rome-1992561
Providence to Guadeloupe (October 29); Providence to Martinique (October 30); Fort Lauderdale to Martinique (October 30)
Ser ut som BWI og BWI er borte, ja. PVD er inne i tillegg til JFK og FLL. Nytt av året er det vel også at det er D8, ikke DY.
Ellers er det interessant å merke seg at Air France skal starte Atlanta fra FDF og PTP til vinteren, Ser ut til å bli W-slinger med en A320 de har stasjonert i Miami og at det skal være codeshare med Delta.
Det får meg til å mistenke at Norwegian har vært og luktet på Atlanta ......
Airbus 330
26-10-2017, 21:55
Da ser det ut som Norwegian har begynt å flytte flyene over til div steder før sesongen starter i Karibien.
Nye fly denne sesongen, mot tidligere år da de har brukt stort sett samme fly år etter år.
EI-FJS står ved PTP, mens EI-FJT står ved FDF.
Noen andre fly som skal operere ruter i Karibia i vinter?
Da ser det ut som Norwegian har begynt å flytte flyene over til div steder før sesongen starter i Karibien.
Nye fly denne sesongen, mot tidligere år da de har brukt stort sett samme fly år etter år.
EI-FJS står ved PTP, mens EI-FJT står ved FDF.
Noen andre fly som skal operere ruter i Karibia i vinter?
Njaei, EI-FJS/-FJT er med sertifisert for/med (?) ETOPS, derfor akkurat dem, LN-NHA/B/C flyver nok sikkert en tur i løpet av vinteren de også. I fjor var det jo litt spesielt da de både hadde ruter fra FDF og PTP, samt charterkontrakt fra MKE og RFD, derfor bytta de av og til fly mellom charter og vanlig rute-operasjonene. Forøvrig har NAX hadd et fly stående som reserve delvis sånn ca helt siden de startet Europa-US-rutene med B738, stående i SWF eller PVD.
Per nå er det vel følgende fly som har fått godkjent ETOPS-sertifisering som jeg vet;
EI-FJS/-FJT/-FJU/-FJV/-FJW/-FJX/-FJY, LN-NHA/-NHB/-NHC, LN-NIG/-NIH/-NII, LN-NGX/-NGY/-NGZ. Så det ver vel kun disse vi vil se på ¨andre siden¨.
Lillingen
27-10-2017, 09:31
Njaei, EI-FJS/-FJT er med sertifisert for/med (?) ETOPS, derfor akkurat dem, LN-NHA/B/C flyver nok sikkert en tur i løpet av vinteren de også. I fjor var det jo litt spesielt da de både hadde ruter fra FDF og PTP, samt charterkontrakt fra MKE og RFD, derfor bytta de av og til fly mellom charter og vanlig rute-operasjonene. Forøvrig har NAX hadd et fly stående som reserve delvis sånn ca helt siden de startet Europa-US-rutene med B738, stående i SWF eller PVD.
Per nå er det vel følgende fly som har fått godkjent ETOPS-sertifisering som jeg vet;
EI-FJS/-FJT/-FJU/-FJV/-FJW/-FJX/-FJY, LN-NHA/-NHB/-NHC, LN-NIG/-NIH/-NII, LN-NGX/-NGY/-NGZ. Så det ver vel kun disse vi vil se på ¨andre siden¨.
Trenger en ETOPS-sertifisering for å fly USA-Karibia?
Trenger en ETOPS-sertifisering for å fly USA-Karibia?
Det vet jeg ikke noe om, men de har hittil kun brukte dem med ETOPS...
MountainDew
27-10-2017, 16:51
Korteste strekk fra Østlige Karibien til New York området går gjennom et lite ETOPS segment. (+60 min)
https://www.flickr.com/photos/murtazatelyapics1/4925781415/
Airbus 330
23-03-2018, 18:15
Da kan det se ut som at sesongen i Karibien går mot slutten, EI-FJV er nå på vei fra PTP og hjem til LGW.
Airbus 330
24-03-2018, 20:48
Og EI-FJT er på vei fra FDF til LGW i kveld.
Og EI-FJT er på vei fra FTP til LGW i kveld.
Fra FDF tror jeg vi sier. ;) Selv om D89457 startet fra PTP først..
Og EI-FJU gikk PVD-DUB forrige natt som rutefly, hvilket også EI-FJS skal gjøre fra SWF til DUB nå i natt.
Dermed er vinterens Karibia-operasjon ferdig.
EspenLia
25-03-2018, 09:15
Hvordan går de rutene om vinteren? Fulle fly? Må vel være en grunn til att de kommer tilbake.
Hva er planlagt med USA-Karibia operasjoner kommende vinter?
Hva er planlagt med USA-Karibia operasjoner kommende vinter?
Per nå ligger dette inne:
FDF; JFK, FLL, CAY, YUL
PTP; JFK, FLL, CAY, YUL
Spørs om PVD kommer etter hvert?
Det var jo en solid utskifting av destinasjoner på noe som DY sa gikk "svært bra"
Spørs om PVD kommer etter hvert?
Ser ut som PVD legges ned
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/279248/norwegian-expands-french-caribbean-network-in-w18/
Litt usikker hva endelig frekvens til FLL, JFK blir og om det blir like mange fly basert der. Disse nye "franske" rutene krever vel ca 1 maskin?
After four years of presence in the Caribbean airspace, Norwegian has decided to abandon the routes to the French islands of Guadeloupe and Martinique from the East Coast of the United States as of the next tourist season.
“We realise that we have not achieved the desired profitability,” explains Marion Lamure, Communications Officer at Norwegian.
https://www.aviation24.be/airlines/norwegian-air-shuttle/norwegian-leaves-the-caribbean/
EI-FJN og FJP er "på vei hjem" og har akkurat passert Grønland.