Log in

View Full Version : En nybakt sølvgutt på tur - The Sommerferie 2015

Martin
22-06-2015, 12:54
Etter forrige ukes Milagerun til Amsterdam, Alnabru og Brussel (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132516), er det nå på tide med den egentlige sommerferien. Den med de to SAS-flightene som gjorde at jeg booket åtte til for å få bonusen på 30.000 poeng. Den turen som gjorde meg til Eurobonus-sølv, og som gjør at jeg forventer skikkelig råkkestjernebehandling av SAS. De rakk dessverre ikke å sende meg et sølvkort jeg kan klistre i panna, men det skal da ikke gå ut over meg...?

Nuvel.

Etter et par fridager, samt et par dager med eksotiske utflukter til steder som Lillestrøm og Kongsvinger, klarte jeg i dag å stå opp tidsnok. Faktisk en time før første vekkerklokke, takket være et veldig akkutt behov for å gå på do. Tenkte å satse på 11;40...nei vent! Det var nye tider (busstider, altså), og nå gikk den 20 minutter før. 11:20-ish, da altså. Det praktiske nå, er at bussen ankommer OSL omtrent på hel time, og sånt er praktisk :)

Kofferten ble pakket kvelden før, og det som skulle i pc-veska ble lagt nedi der i dag tidlig. Laptop, iLadere, Pass, kortholder, velferdsoff.... Velferdoffiser? Ooops! Krysser fingrene for at dette skal gå bra allikevel.

Bussen kom når den skulle, og det kunne virke som om det var noen som skulle vært der for en time siden (eller: for 40 minutter siden, etter den gamle rutetabellen). Vi kom oss også til OSL i tide (etter ny tabell).

Der fant jeg først en automat, og fikk printet et boardingkort og en bagasjetag, og begynte å lete etter Plus-skranken. Der var det faktisk kø :8:
Skandale, etc. etc. Da skulle jeg virkelig ønske jeg hadde et sølvkort i panna. Istedenfor fant jeg en av de selvbetjente skrankene, der jeg fikk sendt kofferten av gårde. Fast Track gikk også nogenlunde kjapt. Littegrann kø, men ingen ekstrakontroll. De valgte heller å scanne bagasjen til han EBG/D/P-en eller hva han nå var, foran meg i køen en ekstra gang. Silverkort, FTW ^_^

Fant deretter en minibank for litt valutauttak, kantina, en sitteplass, og litt mat.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/1062B474-309E-4A8E-969B-E675A71E9123.jpg

Dagens SAS-billett ble egentlig booket som en envegs dit jeg skal, men ble i ettertid endret til en via-billett. Først via et sted, så via et annet sted. I utganspunktet kostet den 800 kroner i SAS Plus, noe som virket rimelig. Hva det kostet å endre i ettertid, "så jeg ikke så nøye på" *host*

Straks avgang mot en annen SAS-hub, og derfra videre ut i verden der en konsert venter. Skal faktisk på to konserter i løpet av turen, og stikkordet for begge er "Boulevard". Det er ikke to konserter med samme band/artist, og det er forøvrig heller ikke Green Day.

Nå tror jeg at jeg skal hente meg en cola til, og irritere meg over fyren i 3B på en av flightene

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/0B95E071-7A2D-4FAC-BF9E-202968644708.png

Snakkes!

Martin
22-06-2015, 15:11
38758

På plass på et sted med coladispenser.

Ganske standard flight over hit. Ble en Mikkeler og litt potetgull. Denne gangen fikk jeg bare en rød en, uten noe mer spørsmål. Kanskje de har en iPad eller noe der det står at det er den jeg liker?

Landet før tiden - noe crewet klarte å gni inn - og fant kjapt en gate, og jeg fant kantina.

En time til avgang, fra en pir hvor dragen sa de hadde en annen kantine om jeg evt. ville benytte meg av den. Tror jeg bare blir sittende her.

Martin
22-06-2015, 15:41
Kult. Avgang om en halvtime, og gaten forsvant fra skjermen. Nå står det "vänta på gate".

jcnorway
22-06-2015, 15:52
God tur videre! :)

Martin
22-06-2015, 15:57
Fant gaten, men det drøyer visst med boarding. Vet de ikke at jeg skal rekke en konsert?

Martin
22-06-2015, 16:02
38759

Da var man straks klar for neste leg.

Martin
22-06-2015, 16:13
Crewstalking på høyt plan. Samme cockpit som fra OSL.

Martin
22-06-2015, 19:20
Grompf.

Priority betyr visst "sist på båndet" her. Kombiner det med å havne bak de to tregeste i verden til å kjøpe togbilletter i kø.

Endelig på et tog. Under 45 minutter til konsertstart. Har heldigvis midtgangsete.

KristianSk
22-06-2015, 20:00
Sølvkort er det som gjelder. Ser frem til fortsettelsen!

Star Flyer
23-06-2015, 00:25
Stockholm - London? Eller Amsterdam?

Ser frem til fortsettelsen :)

Martin
23-06-2015, 00:29
Stockholm - London? Eller Amsterdam?

Ser frem til fortsettelsen :)

Amsterdam var jeg da forrige uke ;)

Star Flyer
23-06-2015, 00:43
Amsterdam var jeg da forrige uke ;)

Så det - men både AMS og LHR fra ARN var satt opp med B737 med avgangstid ca. likt... Kan jo ikke utelukke at du drar tilbake til AMS igjen... ;)

Martin
23-06-2015, 01:12
Etter litt blomstring i SAS-kantina på Arlanda, bestemte jeg meg for å bevege på meg, og finne gaten. Da var gaten blitt borte. Alle andre flighter hadde gate, men ikke min. Så stod det "Wait for gate", og så stod det "Gate F31". Flott, da gikk jeg dit.

SAS Plus på denne flighten bestod av tre rader. 6 tresetere. Plass til 12 personer om alle skal ha ledig sete ved siden av seg. Det var booket 13. Gjett hvor trettendemann satt? Jepp, ved siden av meg. Vi fikk uansett skvist oss ned, og kom oss av gårde.

Oppe fikk vi mat:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/803929CD-A2DA-431B-9495-2BB070FDB923.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/D56ED80A-C740-45C5-ABA4-20A84DC6613E.jpg

Og nøt utsikten
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/8872612E-2DDF-4563-A4E8-49B25B21BDDF.jpg

Etterhvert fløy vi over her:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/7AFAC066-2007-46AD-A0BE-DFC1528E8CDB.jpg

Hotellet mitt er forresten rett til venstre for den jernbanestasjonen

Så landet vi på.... *trommevirvel* AMS ^_^

(Sånn til info, så var denne turen planlagt før dagsturen forrige mandag)

Egentlig skulle jeg bare ha en overnatting før videre transport neste dag. Som vanlig sitter jeg ofte og sjekker og booker om hoteller, og valget falt til slutt på et Hampton-hotell rett ved Amsterdam Bijlmer Arena. Så oppdaget jeg at det var noen konsertarenaer i området, og jaggu var det ikke en konsert jeg kunne tenke meg å gå på.

Flighten skulle da ankomme 18:15. Konserten skulle begynne 20:00. Normalt er jeg på plass i arenaen på et tidspunkt som 18:15.

Først var det bagasje. Første bagasje skulle være ventet på båndet 18:40. Min kom enda senere.

Så var det togbillett: Fant en automat, og stilte meg opp i køen. Han foran meg var notorisk dårlog til å kjøpe togbilletter virket det som, og brukte veldig lang tid. Jeg gav opp etterhvert, og fant en annen automat og stilte meg i kø der. Han som stod foran meg der, var nesten enda tregere. Det hører med at han jeg stod bak først ble ferdig først av de to.

Så var det å finne tog. Skulle som nevnt til Amsterdam Bijlmer Arena. I motsetning til OSL, der togene bare går i to retninger, går togene fra Amsterdam i mange retninger, og det er tydeligvis ikke bare å "ta et som går ditover", så stopper alle der ^_^. Klarte til slutt å finne ut at jeg skulle ta et tog i retning Eindhoven, og Bijlmer Arena skulle være andre stopp. Der kom jeg meg av:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/D43D509B-ADF6-4C6F-AC92-1FA48E5C6661.jpg

Fikk sjekket kjapt inn på hotellet som lå nesten rett under broa togene kjørte oppå, og fant så vegen hit:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/ED352461-8F33-448E-A18F-093B377F7BCB.jpg

Og: Etter å ha reist hjemmefra, og ikke hatt annen dødtid enn på flyplasser før/mellom avgangene, ved bagasjebåndet, på togplatformen, samt noen få minutter for litt nødlading av iPhone på hotellrommet, så rakk jeg konserten akkurat med 7 minutters margin ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BD47F978-275D-4757-87F5-B54EA75EC538.jpg

Sykt bra konsert fra Mr. Browne. Og et par overraskelser i bandet:
Bob Glaub: Spilte bass på Preminition- og Blue Moon Swamp-albumene til John Fogerty. De jeg hørte på omtrent hele sommeren 1998.

Greg Leisz: Spilt på albumer med Springsteen, Fogerty, Eagles, Joe Walsh.. Har absolutt hør steelgitarspillet hans før.

Og dagens overraskelse: Shane Fontayne. Spilte med Springsteen på hans "The Other Band"-turne i 1992/1993, men der jeg først stiftet bekjentskap med han (selv om jeg ikke var klar over det før mange år etterpå) var på låta "Please Forgive Me" av Bryan Adams.

Nok om det. Tror de holdt på i nesten tre timer (inkl. en liten pause).
Fant etterpå vegen tilbake til hotellet via en liten Burger King som lå halvvegs. Nå er det kvelden, og i morgen skal jeg videre.

Martin
23-06-2015, 17:16
Så var man om bord i neste transportmiddel. Skroget er blått, bobler er fortært og jeg forstår ca. en tredjedel av annonseringene på PA-anlegget. Ankomst i morgen tidlig lokal tid.

Fellowplane
26-06-2015, 00:14
Så var man om bord i neste transportmiddel. Skroget er blått, bobler er fortært og jeg forstår ca. en tredjedel av annonseringene på PA-anlegget. Ankomst i morgen tidlig lokal tid.
China Southern Airways, evt KLM med usedvanlig gebrokkent crew?

Bergern
26-06-2015, 08:51
evt KLM med usedvanlig gebrokkent crew?

Nja. My guess is KLM. Behøver ikke være gebrokkent om det annonseres på tre språk. Hvis han skal til feks frankrike, annonseres det ofte på nederlandsk, fransk og engelsk. Er Martin like språkmektig som meg, er det (ca) kun det siste som gir noen mening.
Men for all del, de flyr begge langt østover. :)

jcnorway
26-06-2015, 09:28
Nja. My guess is KLM. Behøver ikke være gebrokkent om det annonseres på tre språk. Hvis han skal til feks frankrike, annonseres det ofte på nederlandsk, fransk og engelsk. Er Martin like språkmektig som meg, er det (ca) kun det siste som gir noen mening.
Men for all del, de flyr begge langt østover. :)

Det er vel ingen selvfølge at det reises videre med fly? :spin

Bergern
26-06-2015, 09:48
Det er vel ingen selvfølge at det reises videre med fly? :spin

Nei, det har du jaggu rett i! Særlig når det gjelder den mannen der :D Kan meget vel være både til lands eller vanns også...

Skrog er nevnt.

A346
26-06-2015, 12:26
DFDS til Newcastle?

TG923
26-06-2015, 12:37
Han er i alle fall ikke kjent for langturer østover

Fredrik74
26-06-2015, 16:29
Behøver ikke være gebrokkent om det annonseres på tre språk.

Det stod väl inte att det var tre språk utan att han förstod en tredjedel? Det tolkar jag som att de pratade danska... ;)

Martin
26-06-2015, 17:41
38774

Sorry for manglende oppdateringer. Klar for konsert nummer 2.

flensburg
26-06-2015, 19:26
Glastonbury ? Det er nå iallefall den helga, men bruker vel neppe så langt tid dit med framkomstmiddel med blått skrog. . Selv om jeg ser det står Larsen på den ene kassa bak der. Så Danmark kanskje ? Blått skrog kan jo fort være et tog fra holland til danmark.

LN-MOW
26-06-2015, 19:51
Glastonbury har gått i dass ... Han er neppe der.

https://scontent-atl1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/1779997_897579010285386_1375145553437279944_o.jpg

Hickok
26-06-2015, 20:53
38774

Sorry for manglende oppdateringer. Klar for konsert nummer 2.
Sweet! Sweden. To stikkord tenker jeg.

Fredrik74
27-06-2015, 23:32
Bråvalla!

Om det är i Sverige

larsak
06-07-2015, 20:14
Ehhh har du kommet hjem ennå ? Lurer nå på hvilken konsert den andre var jeg ?

LN-MOW
06-07-2015, 20:29
Slade, Sweet og Smokie mener jeg å ha lest et sted ....

Martin
09-07-2015, 00:14
DFDS til Newcastle?

:up:

Etter en natt på Hampton by Hilton Amsterdam/Arena Boulevard (http://hamptoninn3.hilton.com/en/hotels/netherlands/hampton-by-hilton-amsterdam-arena-boulevard-AMSZUHX/index.html) (Jackson Browne har forøvrig en sang som heter Boulevard. Det var det ene hintet litt lenger opp. Han spilte den ikke) var det opp å få i seg en ganske god frokost.
Leste et sted på nettet at de var kjent for en ganske god frokost, og det stemte. Kan varmt anbefale hotellet, om man f.eks. skal på konsert i Heineken Music Hall eller Ziggo Dome, eller se Ajax spille hjemmekamp på Amsterdam ArenA, eller for overnatting generelt, f.eks. mellom to fly på Schiphol. Ligger nesten rett under broa togene går oppå.

Jeg fikk etterhvert sjekket ut, og hadde nå en del timer til jeg måtte være et nytt sted, tok jeg først et tog retning Amsterdam Centraal. Først etter å ha kjøpt meg et par flasker med noe å drikke i en kiosk, der jeg faktisk klarte å bruke mynter, med litt hjelp fra damen bak disken (Jeg er håpløs på gjenkjenning av utenlandsk valuta når den ikke kommer i papirform) . ^_^

Videre satt jeg og så på at minst to t-bantog dro dit jeg skulle (T-banesporene ligger mellom de "vanlige" jernbanesporene på den stasjonen), og gav meg selv en virtuell facepalm for at jeg ikke skjønte at jeg kunne tatt t-banen også. Det kom til slutt et tog, og jeg kom meg inn til sentrum. Der fikk jeg dyttet bagasjen inn i et skap (mot betaling), og tuslet litt på måfå rundt i byen uten noe særlig mål og mening, før jeg igjen endte opp på sentralstasjonen, der jeg fant igjen kofferten i det samme skapet.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/2F11F813-0220-47E1-A4B3-A26ED47420E6.jpg
Skap nummer 15-10 (Klarte ikke å skjønne hva dette bildet skulle forestille, helt til jeg så hvor det var tatt).

Etter å ha hentet bagasjen, tasset jeg over vegen mot Park Plaza Victoria, der jeg stod og blomstret litt, litt usikker på hva jeg egentlig ventet på, og hvor jeg skulle vente, men det var ganske obvious når det dukket opp en svæææææær buss med DFDS-logo på. Jeg fikk kjøpt en billett og kommet meg om bord. De som ikke fikk plass, måtte vente på neste (det var to busser med en times mellomrom). Bussen frakta meg til en liten by kalt Ijmuiden, der denne balja lå:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/E0D7FF7C-3214-4595-BF0B-5530CD652614.jpg
Princess Seaways, tidligere kjent som "Fjord Norway" for de som har vært på fylledanskebåttur med Fjord Line i perioden 2003-2006.

Innsjekkingskøen stod ut av terminalygget, men det var kanskje vel så mye fordi terminalbygget var lite, som at det var mange mennesker. Vil tippe en god kombo. Neste gang (om det blir en), vil jeg sikkert vurdere et annet transportmiddel ut dit, for å slippe foran røkla. Jeg fikk uansett sjekket inn, før det var en liten passkontroll, før det videre var selve "boardinggaten".

Hadde også booket en Commodore-lugar (booket først en vanlig lugar, og oppgradert etterhvert. Der virker billigere når man gjør det sånn).
Den var utstyrt med minibar:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/4406CD75-3190-477A-96CA-48467BBB08F9.jpg

Ellers vr jeg vanvittig dårlig til å ta bilder om bord. Balja var et par hakk mindre enn de som seiler mellom Oslo og København, og alt av severing/underholdningstilbud lå mer "konsentert", bakerst i balja spredd over et par dekk, med lugarer forut på de samme dekken. Utrolig praktisk å slippe trapper når man skulle finne lugaren etter litt tørseslukkende.

Middagen ble biff i Explorers Steak House, stamsjappa mi hos DFDS. Hadde forhåndsbestilt bord, men ut i fra belegget, så det ikke ut til å være nødvendig (antar at "alle andre" spiste i buffeten. En av grunnene til at jeg ikke spiser i buffeten).

Ellers ble det et par drinker akkompagnert av en engelsk danseband som spilte standard coverlåter. Jeg mener det finnes verre ting å høre på.
Det ble som sagt drinker:

Drink nummer en: "One Mojito please. The one with extra alcohol? sure".
Damen kommer med drink og kortterminal, og jeg får lov til å velge totalbeløp selv. La til et par Euro eller noe sånt, og de tenkte sikkert "dumme turist".

Drink nummer to: "One more please. Yes, it was the one with extra alcohol (dette var en annen serveringsdame).
Hun kommer med drink, jeg flasher kortet, hun henter terminal, og jeg får ikke lov til å velge totalbeløp selv. Her må jeg altså nøye meg med å betale for det den faktisk koster. Jeg koser meg så med drink nummer to.

Drink nummer tre: "One more please" (Her er det serveringdame nummer to igjen). Damen kommer med drink, jeg flasher kortet, men hun bare "No, it's ok. It's from me" mens hun fører den ene hånden opp mot munnen for å signalisere at det må jeg ikke si høyt til noen, mens hun blunket litt lurt. Jeg drikker drinken, litt smånervøs for hva hun evt. må ha hatt i den. Eller kanskje det var sølvkortet som gjorde jobben?

Etter de drinken var bandet ferdig med det andre settet, jeg var trøtt, og mojitodamen kom visst aldri tilbake, så jeg endte med å ta kvelden.

Neste morgen våknet jeg i passe tid, og fikk meg en frokost i Blue Riband, som var for Commodore-passasjerer. Akkurat passe "belegg" i den matsalen til at jeg fikk meg et vindusbord for meg selv.

Vi klappet til kai i Newcastle omtrent på tid, og jeg kom meg av, og fant bussen til sentrum.

Martin
16-09-2015, 00:45
Ojsann. Kanskje fullføre denne?

Som sagt klappet vi til kai i Newcastle, og jeg fant en buss som igjen kjørte retning sentrum, og stoppet like ved sentralstasjonen. Det passet ypperlig, da jeg hadde booket rom på Hampton som lå rett ved. Det var forøvrig ganske nyåpnet, og jeg minnes inngangen som noe anonym. Siden det fortsatt var kjempetidlig, var rommet selvsagt ikke klart, men jeg fikk oppbevart bagasjen, og trasket litt rundt i Newcastle, mest på måfå. Ble bl.a. sittende å høre på en fyr som spilte gitar og sang litt på et torg, og fikk meg litt lunsj i form av litt pasta inne på et kjøpesenter.

Når det ble kjedelig å traske rundt, fant jeg hotellet igjen, der rommet fortsatt ikke var klart. Jeg fikk laptopen min, og satte meg og slappet av litt i lobben så lenge, og etter en times tid var det klart. Han måtte først beklage at de ikke hadde noe "High Floor" ledig, men det gjorde ingenting (Det betyr nesten litt mer at de faktisk legger merke til at det står det i profilen, enn at jeg faktisk får det).

Det ble litt avslapning på hotellet, før jeg etterhvert fant turen ut for middag

*trommevirvel*

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/59F91389-62DF-4F5F-A6C4-5771B5813FAD.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/862C2D2A-8765-4082-81D5-94BADE641805.jpg

Godt var'e.

Fant så vegen tilbake til hotellet, og tok kvelden.

Martin
16-09-2015, 01:02
Neste morgen skulle det reises videre. Med tog.

Mine erfaringer med tog i Storbritannia begrenser seg til First Great Western og Virgin Trains. Nå skulle jeg reise på en strekning som ble betjent av East Coast Trains. De hadde jeg faktisk hørt mye bra om, og servicen skulle visstnok være bra. Helt til jeg fant ut at anbudet/franchisen gikk ut i vinter, og ble erstattet av *trommevirvel* Virgin :headbang

Altså, ikke den samme Virgin som Virgin Trains, men et nytt selskap kalt Virgin East Coast. Nemlig. Sikkert samme greia som NSB og NSV Gjøvikbanen. Eller noe.

Siden hotellet lå veldig nære stasjonen, var jeg ikke ute av hotellet før under kvarteret før avgang. VELDIG sent til meg å være, og det var ikke planlagt.
Det var dog ikke verre enn å spasere tvers over gaten, og når jeg fant platformen syntes jeg fortsatt at jeg måtte stå kjempelenge og vente. Til slutt kom det et tog, fortsatt i de gamle East Cost-fargene. Jeg fant både riktig vogn, og riktig sete, på første klasse, må vite.

Litt laks til frokost mens man rullet sørover
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/6D521873-209B-4287-9AD8-6CEC01BFB915.jpg

Ankom også London omtrent på rute, og her hadde jeg (litt for) god tid til neste connection. Den ble brukt til å tube seg over til Paddington (note to self: Huske på et av de tre Oysterkortene jeg har liggende å slenge neste gang jeg drar til London..). Havnet innom den relative stamsjappa Garfunkels rett ved Paddington for litt pasta

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/76473849-450A-4B79-BC65-99294ED7D484.jpg

Etter lunsj ble det en Heathrow Express ut til Heatrow, og terminal 5. Nå skulle det flys BA, til en by jeg aldri hadde flydd BA til før!

I terminal 5 fikk jeg både printet et boardingkort, samt levert fra meg bagasjen, og kommet meg gjennom security, og jaggu fant jeg ikke loungen også. Og enda bedre! Ledig stikkontakt :cool:.

Det ble litt mat og brus mens man ladet telefonen og ellers slappet av, før det etterhvert nærmet seg boarding. Ulempen med at det er så lenge siden jeg var på tur, er at jeg ikke husker gaten, men jeg mener det var ute fra T5B vi skulle dra fra. Underveis dit så jeg noen reklamer (i en terminal som bare BA og IB flyr fra)

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/0C96C4D2-25A4-4F78-B1D5-25B5BA35A4FC.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BD7156EF-E587-466A-9610-047ACF9BB9D9.jpg

Også måtte jeg ta dette bildet i boardingkøen ^_^
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/DDD3390E-B8FE-400F-8CAD-3DF25238FC88.jpg

Flighten huskes som veldig bra, med både mat, champis og cola. Jeg husker dessverre ikke hva jeg spiste, men det gikk helt sikkert ned.

På veg ned på destinasjonen så det sånn ut.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/4412C36E-3DB1-4CB9-B846-1143A0A267DF.jpg

Martin
16-09-2015, 01:18
Man hadde altså ankommet København, og det var å vente på bagasje. Fikk også kjøpt en togbillett mens man ventet. Og ventet. Og ventet. Da den til slutt kom, kom dog min primerkede bagasje ganske fort. Fant kjapt vegen ut og ned, og et tog i retning Malmø, der jeg sjekket inn på Comfort Hotel Malmø.
Der tok jeg ett eneste bilde, nemlig dette:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/E5657C35-13C9-4A30-8C8E-F954C6F5EF0C.jpg

De hadde rett og slett pynta lobbyen med en haug med Marshall stacks :cool:

Jeg sov godt på et veldig stort rom. Her hadde jeg forøvrig brutt med at av mine ganske så viktige prinsipper om å aldri booke prepaid hotell, men når det ikke var drøssevis med alternativer, og jeg bare ville ha noe i nærheten av stasjonen, og Choice plutselig hadde et salg, og Superior-rommet jeg endte med å booke ble billigere enn det vanlige standardrommet jeg egentlig hadde booket, så slo jeg til.

Neste morgen var det frokost. Høydepunket her, var gressløk til eggerøren! Ikke spør hvorfor, jeg bare digga at de hadde satt en liten skål med gressløk ved eggerøren, og det smakte innmari digg.

Fant så vegen over til stasjonen igjen, og et tog retning Göteborg.

Martin
16-09-2015, 02:13
I Göteborg skulle det spilles konsert. Jeg hadde vært i byen en gang tidligere, ifm. en konsert med The Refreshments/Smokie/Status Quo i Trädgårdsforeningen. Formålet denne gangen var det samme, men denne sangen med Slade/Sweet/Smokie. Jeg er mest fan av sistnevnte.

Hoteller i Gøteborg var forøvrig dritdyrt i Gøteborg den helgen. Fant etterhvert ut at det var noe som het Volvo Ocean Race der den helgen, som sikkert hadde litt å si. Jeg endte først opp med å booke Gothia Towers for rundt 1500 SEK selv om det lå upraktisk til. De hadde forørvrig en tungvinn måte å kansellere på. Man måtte sende mail, samt motta svar om at det var "tråkigt". Nuvel.

Jeg fant nemlig et "kjempetilbud". Nok en gang skulle prinsipper brytes, denne gangen om å booke forhåndsbetalt via tredjepartssider. Via Kayak fant jeg nemlig Grand Hotel Opera vi en side kalt Otel.com. Der kostet en natt ca. 800 norske kroner. På hotellets egne sider fantes det ikke rom for under 2000 svenske kroner. Jeg slo til, og tenkte at "så ikke kan det vel ikke være?".

Fant hotellet og fikk sjekket inn, og fikk et enkeltrom (som bestilt). Fikk inntrykk av at det lå i en litt eldre del av hotellet, og førsteinntrykket var så som så. En ganske smal seng. Jeg liker å snu meg litt rundt av og til når jeg ligger i sengen, men liker å kunne gjøre det ved å rulle fra ene enden til den andre. Denne sengen var så smal at det var ikke mulig. I tillegg stod den litt unna veggen, så frykten for å falle utenfor var til stede på begge sider. Vel vel, for 800 vs, 2000 kan jeg vel ikke klage. De hadde forøvrig satt inn en ekstraseng der også, som de hadde fått det for seg at jeg hadde bestilt. Det hadde jeg ikke.

Jeg kom meg etterhvert ut, og fant litt middag.
Fikk selskap av Paul Stanley

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/5575C738-F176-4DC9-A502-4AF8A62AA3BD.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/CEC6A5E0-1C01-4136-9D2E-8A52DA5BF172.jpg

Videre var det å finne vegen til Trädgårdsforeningen, og stille seg i kø.
Og det var en laaang kø. Og alle i køen var veldig pent kledd i forhold til hva jeg forventet på en Smokie-konsert :wow:.

Det viste seg å være et annen arrangement, mens den køen jeg skulle i var litt lenger bort, der klienteller så litt mer "campingplass"-aktig ut ^_^

Klarte å komme meg helt foran, og stod og blomstret og ventet litt i et par timer før showet begynte. Damen på den ene siden av meg hadde forøvrig tatt med seg utprintede Slade-tekster som hun satt og øvde på, Nuvel,

Først var det altså Slade: To originale medlemmer igjen, ingen utgivelser siden tidlig 90-tall, og det gikk mest ut på å sprette rundt og spille de største hit'ene for å vise hvor store de var en gang.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/8BA4B17A-F499-4C23-BCAC-7A1A562291C1.jpg
To meter høy bassist på en kasse

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BBEC50AC-1538-4684-A1EF-C95CA090E6C4.jpg
I serien "Personer med navn Dave på scenekanter i Göteborg"
(Dette var ikke så lenge etter at Dave Grohl tok oppfordringen om å "break a leg" litt for bokstavelig. Dave Hill klarte seg bedre, men flightcasene som var plassert mellom monitorene for å stås på måtte festes med litt gaffatape underveis)

Jeg har i mitt liv eid en CD med Slade, som var en Greatest Hit-samling, og jeg kjenner heller ingen andre låter enn de som var på den CD'en, og de spilte ikke en eneste låt jeg ikke hadde hørt før. Altså litt kjedelig.

Neste ut var Sweet, her representert ved Andy Scott, som reiser rundt med det som egentlig kalles "Andy Scott's Sweet". Det finnes også et "Steve Priest's Sweet", som jeg tror turnerer mest i USA, mens Andy er mer i Europa og litt rundtomkring.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/41DB14A6-7FEC-4E23-A7D3-F64F525192CF.jpg

De overrasket litt mer, med å åpne med låta "New York Groove", kanskje mest kjent med Ace Frehley fra Kiss, men med innslag fra "Empire State of Mind" av Alicia Keys :)

Ellers kom både Fox on the run og ballroom blitz som var de to låtene jeg kunne, og de imponerte meg hakket mer enn Slade. Andy Scott var f.eks. mer opptatt av å være god på gitar enn å hoppe rundt og se rar ut som Dave Hill gjorde ^_^

Så var det Smokie. Jeg må tilstå: Jeg har vært (kanskje mer før) skikkelig blodfan. De kjørte dog en ganske standard setliste uten de store overraskelsene. Jeg kunne se en mandolin ute på scenekanten, som er den Mick McConnel bruker på låta "Changing All The Time", men den ble hengende. Litt skuffet, da jeg aldri har hørt den live, og den er ganske bra (dog kanskje mer i orignalarrangementet med el-gitar istedenfor mandolin).

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/8A6C5941-21F3-4844-8ABA-8CCF53077AA5.jpg
Terry Uttlet korer som han har gjort i 40 år (De hadde faktisk 40-årsjubileum for gjennombruddet med "If You Think You Know How To Love Me" i år). Dette var dog tatt da de spilte "Have You Ever Seen The Rain", som de ikke har spilt live i mer enn 20 år. Det kan avsløres ved at han her står på høyre side av scenen, noe han bare gjør på den låta (han og Mick bytter side)

Og dagens lille overraskese: Jeg kjenner gitarparken ganske godt, Terry har bassen sin, Mike har en akustisk og en Telecaster (og takk for at han bytta ut den Line 6 Variacousticen han bruke i mange år) og Mick bruker en Stratocaster og en Les Paul. Men plutselig dukket denne opp på "Have You Ever Seen The Rain": En Double Cut Les Paul :8:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/6E8F8E99-CE10-4626-9FEC-9642DA4CB08F.jpg

Kunne se på Facebook etterpå, at han (og Andy Scott fra Sweet) hadde ramla innom en gitarbutikk i Gøteborg den dagen, så den han spiller på her hadde han bare eid i noen timer :).

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/4421934A-CAD0-4969-9BAC-91D34940413F.jpg

Og takk for seg :)

Jeg fant vegen tilbake til hotellet via en McDonalds for litt nattmat, og endte med å klare noen timers søvn i den veldig trange senga. Neste morgen drøyde jeg det lengt mulig med å sjekke ut. Frokost hoppet jeg over da jeg generelt ikke likte hotellet, og da ville jeg hvertfall ikke spise der. Fant heller vegen via Pressbyrån for et par dyre sandwicher (eller hva det var) og fant denne:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/B5616970-3768-4043-AF3B-A423A8649A6A.jpg

Hadde for ordens skyld booket NSB Komfort, siden man da faktisk får tildelt sete, og det ikke selges flere billetter enn seter (i motsetning til i reste av toget).

Jeg klagde dog ikke på setet NSB valgte for meg ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/71546A83-E228-428B-832E-414387DCB059.jpg

Ellers gikk turen med tog over grensa til Halden, der vi måtte over i buss.
Det var visst bare mellom Halden og Sarpsborg at det ikke gikk tog, men vi ble busset til Råde. Bussjåføren var forresten innmari god i engelsk. Han kunne både "Fastn Sitbelts", og "Råde. Trein tu Åslou" :p

Vi ankom forøvrig Oslo S ganske på rute, og jeg rakk en Timekspress som skulle mot Kongsvinger, og kom meg hjem til Neskollen.

Takker for titten, og beklager forsinkelsen.

jb1
16-09-2015, 10:11
Fin rapport. Jeg liker også at vi har rapporter fra "alternative" transportmidler. Ett spm. er det inkludert mat i 1. klasse på Virgin?